Toon posts:

Foto-uitdaging week 19: Recht Omhoog Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:01

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

sys64738

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:54

Gonadan

De opdracht van deze week: Recht Omhoog.
De opdracht van deze week is simpel. Richt je camera recht omhoog en maak een leuke/mooie/interessante foto. De richting is bepaald; wat er in beeld komt, bepaal jij.

Veel succes weer. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Da's weer een andere uitdaging, die komt nog. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
bobcom schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:22:
Boomkruinen met een groothoek? >:)
Waarschijnlijk onvermijdelijk. Dus verras iedereen eens met iets anders d:)b

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
RvL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:53:
[...]

Gevraagd maar m'n vrouw wil niet meewerken....
Better ask for forgiveness instead of permission :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Spasm Beter lui dan moe ;-) Ik kan het zelf vanaf de bank (die onder mijn "geschutskoepels" staat).

Maar helemaal geen verkeerde poging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Als je de sterkte van de flitser kunt instellen is de ingebouwde prima te gebruiken voor een opvulflits.

Qua nabewerken zou je nog kunnen kiezen om iets meer te croppen. Bijvoorbeeld dat gele blaadje rechtsonder er nog net af en links een strookje eraf met onscherpe blaadjes. Dan wordt hij iets vierkanter en is het gat ook iets minder centraal. Als ik m'n hand er zo voor houd denk ik dat dat wel leuk staat. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@RvL Werk je in Lightroom? Ik zou de schaduw verder omhoog duwen. Zou dat geel niet zoveel last van moeten hebben. En anders kun je altijd de highlights nog wat drukken.

Daarnaast kun je ook de luminance van groen nog iets omhoog duwen.

En tijdens het schieten inderdaad vulflits. Of een reflectieschermpje (of stuk wit papier) zal ook al wonderen doen.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Ha leuk @bobcom, heeft jouw camera niet een rolling shutter effect wat je nog kunt 'misbruiken' hiervoor? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@bobcom Nice. Lekker psychedelisch inderdaad.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
bobcom schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:14:
[...]

U vraagt, wij (laten) draaien. Rolling shutter bij langzaam draaiende plafondventilator. 18-135mm op A650: Silent shooting 1/500s, f/5.6, ISO 6400.

[Afbeelding]
Trippy! :D

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@ehtweak Doe mij die eerste maar. Mooie compositie met die schuine lijnen. Prima inzending.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Aangezien ik op de camping zit direct uit de camera en geen groot scherm om zelf te beoordelen of nabewerken. Dus ik probeer er maar waar van te maken, op zich ook wel leuk als extra uitdaging. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
@Flow toffe platen, de tweede variant van nummer 1 vind ik inderdaad beter.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Eens kijken of ik de komende dagen nog iets kan vinden wat écht telt, maar zag nog een vrije interpretatie van recht omhoog. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Gonadan Niet slecht voor zo even tussendoor op de camping. Leuk gevonden

@Flow Grappig. Ik vind diegene met de licht gebroken symmetrie juist heel mooi. Sowieso hele mooi serie. Top.

@Woutoud Bij deze ben je gediskwalificeerd :+ . Niet helemaal volgens de opdracht maar evengoed een prima plaat. Mooi vastgelegd.

@LA-384 The obvious. Maar prima uitgevoerd. En iemand moet het doen :9

@Gonadan Ik weet niet hoe de zwaartekracht op jullie camping werkt, maar dis volgens mij niet met de camera recht omhoog 8)

@_jero_813 Ja bent me net voor. Ik had hem al geschoten maar nog geen tijd gehad om te posten.

@bobcom Prima plaat. Goed gevonden en uitstekende uitvoering.

Ik heb het wederom dicht bij huis gezocht (aka: weer eens in mijn achtertuin). Maar ook daar viel genoeg te beleven in de lucht. Soms heeft het wel voordelen om redelijk dicht bij Schiphol te wonen (hoewel deze daar waarschijnlijk niet eens vandaan komt). En nummer 2 was op zoek naar zijn lunch. Eet smakelijk alvast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
How many photographers does it take to make a photo? >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
@_jero_813 mooi gedaan. Ook mooi dat het vliegtuig er net zo uit komt alsof hij zelf ook uit waterdamp bestaat.
@bobcom ik vind hem mooi, vrolijke kleuren ook.
@sys64738 ik betwijfel of het recht omhoog is ( }) ) maar desondanks prima platen.
@Woutoud goed geschoten zo precies van onderen, was dat met dat 150-600 kanon?
Kan het trouwens zijn dat je flink aan de ruis hebt moeten trekken of is hij gewoon zo uit de camera gesleurd? Ik zie een soort aura om de ganzen en wat blokjes in de lucht. Viel met name op telefoon op omdat die hem flink ingezoomd open klikt of zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
bobcom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:41:
@Gonadan Paardenbloempluis is leuk, maar lucht en zon komen er wat raar uit. Moet trouwens wel een hele platte camera of een hele hoge paardenbloem geweest zijn...
Dat laatste, plus het er voor over hebben dat je handen in de brandnetels liggen. :D

Het licht vond ik zelf ook wat raar. Ik had de lens geleend en achteraf bleek er een UV-filter op te zitten, wellicht heeft dat een rol gespeeld. In mijn ervaring is dat niet altijd even optimaal met tegenlicht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
FeareX schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:36:
@Gonadan : ik vind 'm goed bedacht! Extra'tje had kunnen zijn als je een zaadje zag zweven in het shot.
Technisch gezien vind ik de kleuren een beetje "vaag". De kleuren zijn zo flauw dat het een 100 jaar oude foto had kunnen zijn. Om iets meer nadruk op je onderwerp te leggen had het ook nog clean kunnen zijn om die twee andere aan de onderkant van je foto weg te halen/eraf te croppen.
Beeld is niet optimaal inderdaad, maar nabewerken had ik geen mogelijkheden toe. Ik heb er wel meerdere gemaakt om hem qua compositie beter te krijgen maar zonder al het groen weg te maaien ging me dat niet lukken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Gonadan: Altijd bonuspunten voor schattigheid O+
@_jero_813: Leuk :) De half-doorzichtigheid die het vliegtuig lijkt te hebben vind ik wel wat gaaf.
@bobcom: Creatief! Ik ben benieuwd hoe die zou zijn als je'm helemaal doortrekt naar het abstracte.
@sys64738: Fijne kleuren in de eerste. Bij de tweede is het silhouet net genoeg om te zien dat een gave vogel is, maar ik vind het jammer dat'ie zo klein erop staat. Natuurlijk weinig aan te doen, maar ik vraag me af of't niet misschien heel gaaf wordt als je vol inleunt op het iconische van het silhouet en er juist een achterlijk heftige nabewerking aan geeft ofzo. Maar dat kan ook 'tryhard hipster' worden natuurlijk :+
De plaat van @Woutoud / @Nomad gaat wat meer die richting op. Ik gok dat Woutout hem bewerkt heeft gezien die het resultaat post. Daar lijkt heel bewust gekozen te zijn om in de nabewerking te benadrukken wat er wel in de plaat zit, en daarmee juist weg te sturen van wat er niet is.

Dan mijn eigen pogingen. Ik had eigenlijk in gedachten om bij de wrakduik die ik gisteren heb gemaakt wat leuks te gaan doen, maar dat liep allemaal niet helemaal zoals ik wilde, dus uiteindelijk heb ik geen beeldmateriaal. Maar ik had wel al wat reserve geschoten tijdens een wandeling eerder in de week :+

Bloemetjes recht omhoog is natuurlijk een klassieker. Helaas geen mooie lucht hier.

Hier een wat charmantere lucht.

En bij deze wilde ik een vlakverdeling met intentie maken. Ik vind het persoonlijk best lelijk geworden (ik hou helemaal niet zo van dit soort vormen), maar de opzet is in ieder geval geslaagd 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Woutoud schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:25:
@Gonadan Ik had het verkeerde outputrecept in CaptureOne aangezet, de versie die er nu staat zou geen artifacts moeten hebben. :P
Dat scheelt inderdaad een hoop, dat trekt mijn autistenbrein een stuk beter. Mooie plaat zo. d:)b

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Iets uitdagender wellicht, maar een nieuwe is beschikbaar: Foto-uitdaging week 20: Stilleven

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee