sys64738 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:25:
[...]
Waarschijnlijk onvermijdelijk. Dus verras iedereen eens met iets anders
Straight up
Ik vond dit een lastige om na te bewerken. Op het origineel was wat donker maar met het nabewerking schoot het geel erg snel in de verzadiging. Daarnaast is het takje onderin nog steeds wat donker, maar als ik de schaduwen nog lichter maak, verlies ik nog meer detail in het koolzaad.
Ook ligt de focus verkeerd (op het takje onder op in plaats van op de bloemetjes), maar dat is een kwestie van zelf het juiste focuspunt kiezen uiteraard...
Waarom post ik deze foto dan toch? Met name omdat ik graag wat feedback zou willen hoe ik deze foto beter na zou kunnen bewerken

Edit:
Na jullie adviezen ter harte te hebben, is hier v2
Straight up v2
[Voor 27% gewijzigd door RvL op 11-05-2021 16:30]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ziehier het (schamele) resultaat van die insipiratiebron.
De A6500, 18-135m @f/7.1 erop, 1/125s, ISO 2500. Camera conform instructies recht omhoog (op statief).
"Smooth reflections" app (€4.99 in de Playmemories app store, een stuk goedkoper dan een ND filter) aanzetten. Ingesteld op custom mode, 8 opnames, rawfile ietsje nabewerkt in Lightroom..
@JoStad Groothoek recht naar boven - maar een beetje weinig gezocht naar een spannende compositie
@Spasm Handig, die koepels, vooral met rotweer en zo'n uitdaging. Koepelhoekje onder in beeld en Ietsje meer symmetrie had voor mij gemogen.
@RvL Vind zelf de eerste poging het beste: dat het koolzaadgroen linksonder wat donkerder is vind ik minder erg dan het overdreven helgroen van de plant rechtsboven in je tweede versie.
[Voor 27% gewijzigd door bobcom op 12-05-2021 11:03]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
U vraagt, wij (laten) draaien. Rolling shutter bij langzaam draaiende plafondventilator. 18-135mm op A650: Silent shooting 1/500s, f/5.6, ISO 6400.Gonadan schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:32:
Ha leuk @bobcom, heeft jouw camera niet een rolling shutter effect wat je nog kunt 'misbruiken' hiervoor?
(overigens. met de smooth refelctions-app werkt het niet, die doet het alleen met de mechanische sluiter)
[Voor 9% gewijzigd door bobcom op 12-05-2021 14:21]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

deze windmolen (Zuidermeerdijk bij Urk) heeft een tiphoogte van maar liefst 198m!
En met dank voor de tip van @FeareX voor het stereffect @ f/20. Dat wilde goed lukken!

Nadeel was wel; ik kon gelijk alle sensorvlekken wegwerken.

Recht tegen het licht in; gaf me toch een partij reflecties van alle stofdeeltjes op het front-lenselement.
Maar hier is 'ie dan, a giant fan:
WindmillUrk03 by Erik Haak, on Flickr
WindmillUrk02 by Erik Haak, on Flickr
WindmillUrk01 by Erik Haak, on Flickr
Straight up on a starry night
Natuurlijk van alles fout gedaan als je je later een heel klein beetje gaat verdiepen. Maar ja, dat is achteraf

[Voor 14% gewijzigd door RvL op 13-05-2021 11:01]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1.
Of toch Zo, dan komt de symmetrie misschien wat beter uit de verf:
2.
3.
[Voor 0% gewijzigd door Flow op 14-05-2021 11:25. Reden: Versie 2 van de eerste foto wat prominter in beeld]
Om te zien wat er omhoog komt moet je soms toch echt naar beneden kijken

[Voor 11% gewijzigd door Grozno op 13-05-2021 15:43]
Advocatus ineptias | Free Speech Online

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Dat niemand zoiets nog gepost heeft, is eigenlijk wel een inkoppertje. En voor de mensen die naar buiten kijken en zien dat er geen blauwe lucht is op het moment, klopt, deze is woensdag gemaakt

@Gonadan Paardenbloempluis is leuk, maar lucht en zon komen er wat raar uit. Moet trouwens wel een hele platte camera of een hele hoge paardenbloem geweest zijn...
@LA-384 Men was gewaarschuwd.Eerste is beste, misschien nog croppen voor meer boom en minder lucht
@_jero_813 Inkoppertje misschien, maar daarom niet minder gelukt.
My weather resistant A6500
(18-135mm @18mm, f/8.0, 1/250s, ISO 100)
@Flow Grappig. Ik vind diegene met de licht gebroken symmetrie juist heel mooi. Sowieso hele mooi serie. Top.
@Grozno Bij deze ben je gediskwalificeerd

@LA-384 The obvious. Maar prima uitgevoerd. En iemand moet het doen

@Gonadan Ik weet niet hoe de zwaartekracht op jullie camping werkt, maar dis volgens mij niet met de camera recht omhoog

@_jero_813 Ja bent me net voor. Ik had hem al geschoten maar nog geen tijd gehad om te posten.
@bobcom Prima plaat. Goed gevonden en uitstekende uitvoering.
Ik heb het wederom dicht bij huis gezocht (aka: weer eens in mijn achtertuin). Maar ook daar viel genoeg te beleven in de lucht. Soms heeft het wel voordelen om redelijk dicht bij Schiphol te wonen (hoewel deze daar waarschijnlijk niet eens vandaan komt). En nummer 2 was op zoek naar zijn lunch. Eet smakelijk alvast.
@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

[Voor 21% gewijzigd door Grozno op 17-05-2021 10:23. Reden: Schoner plaatje]
Advocatus ineptias | Free Speech Online

@_jero_813: Leuk

@bobcom: Creatief! Ik ben benieuwd hoe die zou zijn als je'm helemaal doortrekt naar het abstracte.
@sys64738: Fijne kleuren in de eerste. Bij de tweede is het silhouet net genoeg om te zien dat een gave vogel is, maar ik vind het jammer dat'ie zo klein erop staat. Natuurlijk weinig aan te doen, maar ik vraag me af of't niet misschien heel gaaf wordt als je vol inleunt op het iconische van het silhouet en er juist een achterlijk heftige nabewerking aan geeft ofzo. Maar dat kan ook 'tryhard hipster' worden natuurlijk

De plaat van @Grozno / @Nomad gaat wat meer die richting op. Ik gok dat Woutout hem bewerkt heeft gezien die het resultaat post. Daar lijkt heel bewust gekozen te zijn om in de nabewerking te benadrukken wat er wel in de plaat zit, en daarmee juist weg te sturen van wat er niet is.
Dan mijn eigen pogingen. Ik had eigenlijk in gedachten om bij de wrakduik die ik gisteren heb gemaakt wat leuks te gaan doen, maar dat liep allemaal niet helemaal zoals ik wilde, dus uiteindelijk heb ik geen beeldmateriaal. Maar ik had wel al wat reserve geschoten tijdens een wandeling eerder in de week

Bloemetjes recht omhoog is natuurlijk een klassieker. Helaas geen mooie lucht hier.
Hier een wat charmantere lucht.
En bij deze wilde ik een vlakverdeling met intentie maken. Ik vind het persoonlijk best lelijk geworden (ik hou helemaal niet zo van dit soort vormen), maar de opzet is in ieder geval geslaagd

Ticking away, the moments that make up a dull day