melodie Wilhelmus (volkslied): auteursrechtenclaim terecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:12
Ik heb op het Youtubekanaal van mijn muziekvereniging (we hebben geen YT partnership) een video geplaatst waarbij het orkest het Wilhelmus speelt in het openbaar. Nu zit er een auteursrechtenclaim op de video vanwege de melodie. Ik verbaas me over het feit dat uberhaupt op het volkslied een auteursrecht vastzit. Er zitten verder geen gevolgen aan de video, hij blijft gewoon beschikbaar. Ik kan er alleen geen inkomsten mee generen (maar goed, dat is sowieso niet van toepassing).

De auteursrechten eigenaar zou zijn:
NIAO BRASILEIRA DE EDITORAS DE MUSICA - UBEM, LatinAutorPerf, Polaris Hub AB, Downtown Music Publishing, LatinAutor

Valt het Wilhelmus niet gewoon onder het publieke domein ofzo? Iemand die hier meer over weet te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Misschien vanwege dit:

https://www.kb.nl/themas/...en-boecxken/het-wilhelmus

Melodie

Het Wilhelmus is geschreven op de melodie van een populair Frans marslied: ‘Chartres’. Tekstdichter en componist Adriaen Valerius zette het op een andere wijs

Wikipedia: Wilhelmus

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 28-04-2021 10:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Of een volkslied per definitie onder het publieke domein valt weet ik niet, maar het auteursrecht vervalt doorgaans 70 jaar na overlijden van de auteur. Aangezien het Wilhelmus ergens uit de 16e eeuw stamt, en de melodie mogelijk / waarschijnlijk nog ouder is, denk ik dat je er vrij zeker van kan zijn dat de auteur al minimaal 70jr overleden is :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In Nederland? Er zit auteursrecht op een specifieke uitvoering. Op de melodie en de tekst niet meer. Auteurs zijn al even overleden inderdaad.

Iets zegt me dat ze in hun catalogus iets hebben met dezelfde bron. En dat die op de volautomatische piloot klagen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:54

Gertjuhjan

Software Engineer

ehtweak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:00:
Misschien vanwege dit:

https://www.kb.nl/themas/...en-boecxken/het-wilhelmus

Melodie

Het Wilhelmus is geschreven op de melodie van een populair Frans marslied: ‘Chartres’. Tekstdichter en componist Adriaen Valerius zette het op een andere wijs
Ik had deze ook gelezen, maar hier staat juist dat origineel de tekst op chartres was geschreven, maar dat het daarna door Valerius was herschreven op een andere melodie.

Voor deze casus is het van belang, wie heeft het auteursrecht op deze wijs.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Er rust geen auteursrecht op en valt onder het publieke domein. Waarschijnlijk een foutje bij het herkennen van de muziek. Misschien even contact opnemen met Youtube.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Is dit niet gewoon een of andere bot die een false positive heeft?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:02:
Waarschijnlijk wel.
Maar bots communiceren altijd zo bot... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:14
Ik gok dat het hier om een false-positive gaat, maar probeer dat maar eens recht te zetten. Het Wilhelmus is het oudste volkslied ter wereld als ik mijn flippo's mag geloven, dus het auteursrecht is al even verlopen.

Afbeeldingslocatie: https://static1.milkcapmania.co.uk/Img/Flippos/421-430%20Guinness%20World%20Record%20Flippo/300DPI/430-Guinness-Record-Oudste-Volkslied-%C2%B7-Wilhelmus.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Content Match van YouTube gaat al snel op tilt. Ik zou de claim disputen bij YouTube en dan afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:26
NIAO BRASILEIRA DE EDITORAS DE MUSICA - UBEM

Heb je dit nummer ook al op YT gezocht? Lijkt in de verste verte niet op het wilhelmus :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 21:13
s0ulmaster schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:05:
NIAO BRASILEIRA DE EDITORAS DE MUSICA - UBEM

Heb je dit nummer ook al op YT gezocht? Lijkt in de verste verte niet op het wilhelmus :X
Het is geen nummer of iets maar een organisatie :P http://www.ubem.mus.br/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:54

Gertjuhjan

Software Engineer

Het lijkt er op dat zei de rechten hebben op video's van voetbal/voetbalwedstrijden. Wellicht hebben zij ergens een opname waarin het wilhelmus is te horen waardoor het youtube algoritme het daar aan hangt.

https://www.quora.com/Who...they-must-claim-copyright

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:02:
Yep, gebeurt mij ook vaak. Ik heb nogal wat liveversies van concerten op youtube staan en die bot pakt ze er zo tussenuit terwijl de officieel uitgebrachte versies van hele andere datums, steden en soms werelddelen zijn. Je kan in beroep gaan maar in mijn ervaring doet dat geen zier. Behoorlijk verrot.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
tnx voor al jullie reacties! Ik ga het melden alszijnde "publieke domein" en zal de uitkomst delen hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 11:52
Youtube is nogal strak in dingen "flaggen" voor copyrights.

Toevallig had een harp-speler het hier laatst ook over op twitch waarom hij geen video's meer uploadde op youtube.

Zijn muziek "covers" op bijvoorbeeld klassieke piano stukken (beethoven e.d.) werden ook aangemerkt als copyright claim en hem lukte het niet om dat er af te krijgen, teveel moeite... en dan heb je het nog over een redelijk "duidelijke" case... ;)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Ik heb eens een vuurwerkshow na Sail geupload... Claim erop van een of ander muzieknummer. Knettergek daar. 8)7 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SuperCrisz
Dat ging snel! Naar aanleiding van mijn bezwaar dat de compositie uit 17e eeuw komt en de melodie dus onder publiekelijk domein hoort, kreeg ik de volgende response:
Goed nieuws! Na onderzoek van je bezwaar heeft Downtown Music Publishing besloten de auteursrechtclaim op je YouTube-video op te heffen.
Dat ging sneller dan ik had verwacht 😊😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

Nibbz

Postmaster General

ErikT738 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:03:
Ik gok dat het hier om een false-positive gaat, maar probeer dat maar eens recht te zetten. Het Wilhelmus is het oudste volkslied ter wereld als ik mijn flippo's mag geloven, dus het auteursrecht is al even verlopen.

[Afbeelding]
Helaas heeft de Flippo het niet juist :'(

The oldest national anthem defined as "a song, as of praise, devotion, or patriotism" by Dictionary.com[1] is the Polish national anthem "Bogurodzica", "Mother of God"

Wiki

13:37

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Nibbz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:52:
[...]

The oldest national anthem defined as "a song, as of praise, devotion, or patriotism" by Dictionary.com[1] is the Polish national anthem "Bogurodzica", "Mother of God"

Wiki
Welke flippo heeft die wiki-tekst geschreven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Nibbz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:52:
[...]

Wiki
Ik snap er niets van, als ik op 'polish national anthem' google, kom ik op een ander lied uit dan die 'Bogurodzica'
Ik kom hier op uit:
Wikipedia: Poland Is Not Yet Lost

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
SuperCrisz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:43:
Dat ging snel! Naar aanleiding van mijn bezwaar dat de compositie uit 17e eeuw komt en de melodie dus onder publiekelijk domein hoort, kreeg ik de volgende response:

[...]

Dat ging sneller dan ik had verwacht 😊😊
Woaaaa hoe doe je dat??

:+ Ik ben bij sommige dingen dus al zo lang bezig he.. is mijn track "Live from London 2001", betwisten ze het omdat de dvd live from Boston 2001 is. Ja het is hetzelfde nummer maar dan live ten gehore gebracht, maar niet hetzelfde concert. :F Niet eens hetzelfde werelddeel. Maar ik krijg het youtube niet aan hun hoofd gebracht, alleen maar meer van dezelfde auteursrechtenclaims. :')

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
SmurfLink schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:11:
[...]

Woaaaa hoe doe je dat??

:+ Ik ben bij sommige dingen dus al zo lang bezig he.. is mijn track "Live from London 2001", betwisten ze het omdat de dvd live from Boston 2001 is. Ja het is hetzelfde nummer maar dan live ten gehore gebracht, maar niet hetzelfde concert. :F Niet eens hetzelfde werelddeel. Maar ik krijg het youtube niet aan hun hoofd gebracht, alleen maar meer van dezelfde auteursrechtenclaims. :')
Uhm ja😊 goeie vraag. Toegelicht dat het een volkslied betreft dat is gecomponeerd in de 17e eeuw. Dus dat het nu valt onder publiek domein, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

Bob Popcorn

Plop!

Een live performance of een cover van een auteursrechtelijk beschermd nummer valt niet te claimen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

mr_petit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:11:
[...]

Ik snap er niets van, als ik op 'polish national anthem' google, kom ik op een ander lied uit dan die 'Bogurodzica'
Ik kom hier op uit:
Wikipedia: Poland Is Not Yet Lost
Bogurodzica was used as the national anthem of the Kingdom of Poland from its creation until 1795 with the end of the Crown of the Kingdom of Poland

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santino1970
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
Jazeker er liggen nog steeds auteursrechten op de huidige uitvoering van het Wilhelmus. Dat is ontstaan in 1948. Een oud-kolonel van de militaire kapel is in 1948 (inhuldiging Juliana) gevraagd om het Wilhelmus ‘te stroomlijnen’. Soms werd deze gespeeld in een mars en andere vormen van symfonieën. Deze eenheid is toen vastgelegd en houdt stand tot inderdaad 70 jaar na het overlijden van deze oud-kolonel. Laar deze man met 50 jaar met pensioen zijn gegaan en zeg maar nog 20 jaar geleefd heeft. Dan zit je 1968 plus 70 jaar. Dan houdt dat op in 2038. BumaStemra rekent het jaarlijks uit en keert het ook jaarlijks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Het zou mij verbazen dat die beste man het auteursrecht in handen zou hebben. Hij mag de huidige versie dan wel geschreven hebben, hij heeft dat gedaan in opdracht van zijn werkgever, de Nederlandse overheid. Dat betekend dan ook dat het eventuele auteursrecht vermoedelijk bij de overheid zal liggen.

Daarnaast blijf je ook vandaag nog variaties hebben op het volkslied die allemaal dezelfde basis zullen hebben,

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1