Toon posts:

server of geen server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:51
Gewoon overstappen naar O365 en inderdaad Exact online en je bent klaar lijkt mij.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Migreren naar Exact Online, Office 365 abonnementjes en je kan je email prima in de cloud hosten. Voor 2 pc's/werknemers is een eigen server absoluut overkill en niet kostenefficient.

https://discord.com/invite/tweakers

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:26
En wil je echt aan Exact Globe blijven gebruiken dan heb je helemaal geen dure server nodig.
Gewoon een extra PC kopen met Windows 10.. Daar Exact globe op zetten en je hebt een prima oplossing voor een klein bedrijf. Uiteraard wel een goede backup zoals Acronis cloud en je mail in (bijvoorbeeld) Office-365.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54
Wat regelt het externe bedrijf voor jullie op hun "server in de cloud"?

Filestorage? Email? Authenticatie? iets anders? nog meer?

Kijk zo'n server van 1300 euro die je linkt doet opzich zelf niets, daar moeten nog applicaties op en beheer van gedaan worden.
En niet lullig bedoeld hoor, dat gaat jou niet lukken in een paar uurtjes erbij per week omdat dat echt ver uit je comfort zone ligt

Sowieso heb voor die 1300 euro een server maar verder ook niets.
Geen rack om het in te plaatsen.
Switch?
Backup internet lijn?
Ruimte, liefst afgesloten en met airco?
Brandpreventie?
Backups?
Licenties?
Support?
Wat als je enige server failed?

10K is een hoop geld. En 120 euro per maand voor 2 man ook. En er zijn vast legio andere oplossingen.

Maar een "server" kopen en alles zelf proberen (zonder ervaring, naast je baan) is meestal niet een recept voor succes.

[Voor 37% gewijzigd door Rmg op 21-04-2021 13:28]

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:26
Henkie538 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:27:
We hadden altijd een server nooit geen problemen. Die was kapot dus kwam een bedrijf langs, die zijden je kan met 2 pc's beter in de Cloud. Nou is dat vaak net alsof je weer op een pentium 4 aan het werk bent en dat vinden we voor €60 per werkplek te gek. Daar komt ook bij dat we vaak problemen hebben met de printer omdat we ineens 20 printers zien en elke keer alle instellingen door elkaar lopen. Extern bedrijf regelt voor ons alles. We hebben via hun office 365 en Exact loopt via hun en eigenlijk is Exact ook het enige programma waarvoor we een server moeten hebben volgens mij.
Dat komt omdat hij de printers redirect. Je ziet dan inderdaad elke keer weer een andere printer met erachter "Redirected from session 393 (oid).

Dit is een bekend probleem, vooral bij Exact omdat die printer settings hard zijn opgeslagen.
Wij lossen dit gewoon op door een site to site VPN op te zetten en de printers lokaal op de RDS server te installeren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:09

Grvy

Bot

Dylan_R schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:09:
is het een idee om 3 PC's in plaats van 2 aan te schaffen. Vervolgens zet je exact globe op de 3rde PC. Lokaal zal altijd sneller zijn helemaal met SQL queries.

Exact globe gebruikt SQL dus adviseer de 3rde pc wat steviger te maken (extra ram). Denk wel aan een backup plan.
Stel dit soort hobby zooi nou niet voor.

En aan de andere in dit topic; volgens mij overschatten jullie de technische kennis van TS.

Een bedrijf van 2 werkplekken gooien wij standaard bij ons in de cloud. TS die aangeeft dat dat een P4 is etc; en andere die zeggen dat "SQL lokaal altijd sneller is" weten imho niet hoe ze een bedrijfs netwerk goed optimaliseren.

Mijn advies: Zoek een online werkplek bij een goede IT dienstverlener. Dan voelt het helemaal niet als een P4 en sterker nog doe dan ook -alles- in die werkplek (en niet alleen Globe) zodat je compleet beheerd, zorgeloos (backup etc) bent.. ipv het halve werk wat je nu hebt. :)

Overigens betaal je dan ongeveer (voor een goede werkplek) 100 eu per maand. Betekent wel dat je over je lokale PC geen zorgen hebt (en sterker nog een goed bedrijf vervangt die meteen door TC's zodat de ervaring zo gemakkelijk mogelijk is..) (zeker omdat je wss een dedicated app VM (ivm Globe) erbij moet hebben).

Belangrijk is dat je IT dienstverleners wel vergelijkt op wat ze leveren en niet alleen op prijs. Een 'complete ontzorging qua werkplek' kost nou eenmaal iets meer dan het halve prutswerk wat je nu hebt. ;)

Maar als je een goede hebt hoef je dus niet op forums dit soort vragen te gaan stellen met alle gevolgen van dien van zelf gaan knutselen. (backups, backups.. backups..) O-)

[Voor 25% gewijzigd door Grvy op 24-04-2021 00:01]

Dit is een account.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:58

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sethro schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:03:
Zo’n remote werkplek zal altijd traag blijven. Ik zou lekker op je eigen pc’s gaan werken met een O365 abo erbij en op zoek gaan naar alternatief voor Globe wat wel online beschikbaar is.
Dat is absoluut niet waar.

Er zijn situaties waarin een remote werkplek geen goede oplossing is, maar juist in situaties als deze, is het een heel goede de mits goed ingericht, niet traag aan voelt of is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:15
co2301 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:56:
[...]

1k ben je al bijna kwijt aan Windows licenties voor server, maar goed 8)7
Meer dan Windows Server Essentials op een instapserver is niet nodig voor twee gebruikers.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
martyw schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:26:
[...]

Meer dan Windows Server Essentials op een instapserver is niet nodig voor twee gebruikers.
En die kost bij MS 707 euro, 'bijna' 1k dus ;)
Nou kan je die ook op eBay, random webshopje of iemand op straat kopen voor een paar tientjes maar of dat bedrijfsmatig een goed plan is...

Fixing things to the breaking point...

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:09

Grvy

Bot

Ludwig005 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:54:
Een simpele licentie voor een paar euro kan ook, het is namelijk gewoon een code.
Nee. Als bedrijf ga je niet de grijze import markt op. Dat kan je heel erg veel geld gaan kosten aan het einde van de rit.

Dit is een account.

• RGAT
  • Niet online
martyw schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:43:
[...]

Microsoft Windows Server 2019 Essentials Software licentie: 642,51 incl. BTW
Instap server: 287,43. Reken daar nog een interne harddisk voor de database en een extrne harddisk voor backup bij, dan ben je klaar voor bijna 1K ;)

Maar het belangrijkste punt wat ik maakte is dat voor dit geval een cloud oplossing veel beter is, en ook dat de leverancier van topic starter met een vork schrijft, ik zou een andere zoeken.
Dat is een zelfbouw pctje met een vastgesoldeerde Intel Celeron J4105, geen enkele redundantie en goedkope componenten, ik zou er mijn bedrijf niet op balanceren...
De volgende pagina is een zelfbouw server waar de prijs gelijk al op 621 euro komt en ook daar is het zelfbouw prutswerk.
Hoewel ik zelf thuis ook graag wat aanpruts met zelf wat bouwen zal ik dat niet op werk gaan doen, bezuinigen op hardware ten koste van tijd om het werkend te krijgen... Dan kan je net zo goed een tweedehands server kopen, stuk betrouwbaarder en min of meer dezelfde prijs...

Dubbeltjes besparen om vervolgens honderden euro's aan schade te hebben wanneer het mis gaat :+

Een externe HDD 'voor backup' is geen backup. Ransomware, stroomuitval, brand, diefstal etc. bij de server en je externe HDD is ook encrypted/kapot/weg.Dus die kosten voor online backup (backblaze bijv.) komen er nog bij.
Daarnaast maandelijks even onderhoud en tenzij TS zin heeft om de server zelf te updaten en onderhouden zal hij iemand moeten inhuren (nog meer kosten...)

Aanschafkosten zijn niet het probleem, de totale kosten moet je naar kijken. Als je als bedrijf echt moeite hebt met 1000,- voor een server moet je misschien meer kijken naar je bedrijfsmodel :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:15
RGAT schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:53:
[...]

Dat is een zelfbouw pctje met een vastgesoldeerde Intel Celeron J4105, geen enkele redundantie en goedkope componenten, ik zou er mijn bedrijf niet op balanceren...
De volgende pagina is een zelfbouw server waar de prijs gelijk al op 621 euro komt en ook daar is het zelfbouw prutswerk.
Hoewel ik zelf thuis ook graag wat aanpruts met zelf wat bouwen zal ik dat niet op werk gaan doen, bezuinigen op hardware ten koste van tijd om het werkend te krijgen... Dan kan je net zo goed een tweedehands server kopen, stuk betrouwbaarder en min of meer dezelfde prijs...

Dubbeltjes besparen om vervolgens honderden euro's aan schade te hebben wanneer het mis gaat :+

Een externe HDD 'voor backup' is geen backup. Ransomware, stroomuitval, brand, diefstal etc. bij de server en je externe HDD is ook encrypted/kapot/weg.Dus die kosten voor online backup (backblaze bijv.) komen er nog bij.
Daarnaast maandelijks even onderhoud en tenzij TS zin heeft om de server zelf te updaten en onderhouden zal hij iemand moeten inhuren (nog meer kosten...)

Aanschafkosten zijn niet het probleem, de totale kosten moet je naar kijken. Als je als bedrijf echt moeite hebt met 1000,- voor een server moet je misschien meer kijken naar je bedrijfsmodel :)
Lees vooral nog even de tweede alinea van mijn reactie, een cloud oplossing is een veel betere keus voor TS.

Ik geef deze lokale oplossing alleen als reactie op de 10K oplossing van de leverancier van TS, dat is ver voorbij wat nodig is voor een Exact/file server voor een kantoor van twee man :), maar inderdaad doe het niet, cloud it is...

• RGAT
  • Niet online
martyw schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:33:
[...]

Lees vooral nog even de tweede alinea van mijn reactie, een cloud oplossing is een veel betere keus voor TS.

Ik geef deze lokale oplossing alleen als reactie op de 10K oplossing van de leverancier van TS, dat is ver voorbij wat nodig is voor een Exact/file server voor een kantoor van twee man :), maar inderdaad doe het niet, cloud it is...
We zijn het ook gewoon eens :) Probeerde meer aan TS duidelijk te maken dat het wel wat meer dan alleen even 1000,- er tegenaan gooien was en inderdaad zoals jij zegt dat cloud hier een veel beter plan is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:58

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Momentumlol schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:25:
Volgens mij is de strekking van het advies duidelijk inmiddels; Knooi niet zelf en vraag een ICT-partijtje... maar dan wel eentje die verder denkt dan het binnenhalen van contracten op zn eigen private cloud.

en... zou serieus Azure VM's overwegen. Desnoods connect je gewoon met RDP. Gisteren nog voor mezelf een W10 machine de lucht in getrapt, is echt prima te doen. En ik ga er vanuit dat je ook niet 24/7 in exact werkt, dus gewoon auto-shutdown instellen om een uur of 19:00..
Lijkt me vooral dat TS dit aan een goede leverancier over moet laten. Als ik het goed begrijp heeft TS weinig verstand van ICT en raad praktisch iedereen om onder andere die reden een volledige remote werkplek aan bij een serieuze partij. Volledige ontzorging op alle gebieden voor een paar honderd € per maand.

Juist in zo'n situatie, is het belangrijk dat TS het verder aan zijn leverancier over laat en niet op de stoel van de leverancier gaat zitten, laat staan zelf gaat lopen klooien met een Azure VM.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee