Vraag

• Brian07
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 17-01 11:52
Hoi,

Omdat we een tijdje een WD NAS hebben en ik deze wil bereiken met een VPN heb ik een Raspberry pi gekocht en hier OpenVPN op geïnstalleerd. Ik heb alles aan de praat gekregen en het werkt... behalve op mijn werk.
Wat mij opvalt is dat het IP adres van mijn modem thuis 192.168.178.1 is en dit is op mijn werk het zelfde IP op hun modem. Heb ik hier al het probleem gevonden dan of moet dat geen probleem zijn? En als dit het probleem is kan ik dit dan makkelijk oplossen door mijn modem IP te veranderen naar bijvoorbeeld 192.168.123.1? Of heb ik hier te veel werk aan en ga ik dan tegen andere problemen lopen?
Verder had ik al gevonden dat het probleem kon zijn dat het poort dat ik gebruik geblokkeerd is op mijn werk, daarom heb ik verschillende andere poorten geprobeerd zonder resultaat.
Wel valt me op dat ik wel bijvoorbeeld een losse router die op 192.168.178.10 zit kan bereiken via de VPN. Maar mijn NAS en mijn eigen modem weer niet. Ook via de verkenner krijg ik geen toegang tot de NAS.

Ik hoop dat dit makkelijk op te lossen is. niet perse voor op mijn werk maar vooral om problemen in de toekomst te vermeiden.

Hoor graag van jullie.

Mvg Brian :)

Beste antwoord (via Brian07 op 20-04-2021 19:30)

• Minitrooper
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-12-2021
Dag Brian!
Heel kort door de bocht: als jij met jouw pc via het internet connecteert op jou PI, gebeuren er veel maar vooral 2 belangrijke dingen:
1. je krijgt een VPN-intern-adres (typisch 10.0.0.2 bv)
2. je VPN server haakt dat naar een lokaal lan adres (dus 192.168.178.x iets)

Wat er nu gebeurt is dat jouw pc 2x eenzelfde ip range onder zijn voeten heeft: eentje via jouw (werk) netwerk (LAN kant) en eentje via de VPN tunnel (VPN-jouw-thuis-LAN kant).

Vermoedelijk ga jij de subnetten/gateways/.. op jouw werk niet makkelijk kunnen veranderen, dus ik stel voor van iets zeer atypisch te gebruiken bij jouw thuis (192.168.251.x bv). Maar voor je daaraan begint, ga je bést eerst al jouw devices met een static adres (de PI, jouw WD NAS, domotica, ?.... ?) langs en duw daar eerst een nieuw statisch adres in. Als laatste verander je jouw router subnet en reboot je deze.

Dan zou je VPN setup moeten werken.

Succes!

PS: die 192.168.178.10, ben je zeker dat dat een router bij jou thuis op de LAN was of op jouw werk LAN?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Minitrooper
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-12-2021
Dag Brian!
Heel kort door de bocht: als jij met jouw pc via het internet connecteert op jou PI, gebeuren er veel maar vooral 2 belangrijke dingen:
1. je krijgt een VPN-intern-adres (typisch 10.0.0.2 bv)
2. je VPN server haakt dat naar een lokaal lan adres (dus 192.168.178.x iets)

Wat er nu gebeurt is dat jouw pc 2x eenzelfde ip range onder zijn voeten heeft: eentje via jouw (werk) netwerk (LAN kant) en eentje via de VPN tunnel (VPN-jouw-thuis-LAN kant).

Vermoedelijk ga jij de subnetten/gateways/.. op jouw werk niet makkelijk kunnen veranderen, dus ik stel voor van iets zeer atypisch te gebruiken bij jouw thuis (192.168.251.x bv). Maar voor je daaraan begint, ga je bést eerst al jouw devices met een static adres (de PI, jouw WD NAS, domotica, ?.... ?) langs en duw daar eerst een nieuw statisch adres in. Als laatste verander je jouw router subnet en reboot je deze.

Dan zou je VPN setup moeten werken.

Succes!

PS: die 192.168.178.10, ben je zeker dat dat een router bij jou thuis op de LAN was of op jouw werk LAN?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee