Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G
voor een (amateur) musicus het ergste wat er is, als het te lang duurt. Sinds het ingaan van de eerste maatregelen heb ik niet meer in groepsverband kunnen musiceren. Uiteraard thuis wel, al is het maar om een beetje in vorm te blijven. Maar het musiceren in groepsverband mis ik enorm... Die emotie heb ik proberen samen te pakken in deze foto's.
Experimentje in monochroom. Ook de eerste keer dat ik met een 'model' werk: ondergetekende

Aangepaste versie na feedback @Wormaap
Silence v2
Silence v2
De originelen:
Silence origineel
Silence origineel
[Voor 60% gewijzigd door RvL op 19-04-2021 22:28]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Als medemuzikant prikt deze wel een beetje jaRvL schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:39:
Stilte.....
voor een (amateur) musicus het ergste wat er is, als het te lang duurt. Sinds het ingaan van de eerste maatregelen heb ik niet meer in groepsverband kunnen musiceren. Uiteraard thuis wel, al is het maar om een beetje in vorm te blijven. Maar het musiceren in groepsverband mis ik enorm... Die emotie heb ik proberen samen te pakken in deze foto's.
Experimentje in monochroom. Ook de eerste keer dat ik met een 'model' werk: ondergetekende
[Afbeelding]Silence
[Afbeelding]Silence

Voor mij zou de zwart/witomzetting nog wat harder mogen, voor extragratis impact

[Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 19-04-2021 19:07]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Dank voor de feedback. Ik heb nog eens zitten spelen met de foto's en het resultaat in m'n eerste post geplaatst
Nu de dekens nog...

Maar vooral je tweede foto van dat mini-eilandje, heeft weer dat aparte nabewerkingseffect.

Over stiltegebieden gesproken. Ik was laatst weer op de Veluwe en sommige stukken zijn afgesloten met bordjes waarop staat dat je het wild niet mag (ver)storen en stil moet zijn.
Loop je honderd meter verder, staat er dit bord:
en hoor je om de zoveel minuten knallen en gedreun van de soldaatjes die aan het spelen zijn in het Artillerie Schietkamp bij 't Harde/Wezeperberg

Silence, for as long as the nap takes....
Deze Labrador pup van 3 weken ligt heerlijk te slapen, samen met z'n broertjes en zusjes, en komt uit het nest waar wij een pup van 'krijgen'. Ik heb deze foto afgelopen maandag gemaakt. Helaas niet met m'n M50 maar gewoon met m'n Samsung S20 FE (sorry....)
Nu de dekens nog...
Overigens ben ik bij de eerste foto 'vergeten' te exposen voor de highlights. Niet zo handig, maar op de foto waar ik het wel heb gedaan is het bankje te prominent in beeld en is er te weinig zichtbaar van hetgeen zich achter het bankje bevindt. Vandaar toch gekozen voor de eerste foto.
Klopt. Ik had iets beter kunnen uitleggen dat in het half uur dat ik daar gezeten heb, de rust of 'stilte' alleen 'verstoord' werd door het zweefvliegtuig, maar dat het alsnog stil bleef.RvL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:09:
Stilte is maar net wat je er zelf van maakt. Je eerste foto vind ik echt wel stilte uitstralen, of beter gezegd rust want in zo'n natuurgebied is het nooit echt stil. De tweede vind ik eerder minimalisme dan stilte uitstralen, al zou ik niet weten hoe stil het is in zo'n zweefvliegtuig
Sta er nog versteld van dat hij zo goed gelukt is met ISO 10.000
Lees net de regels pas goed. Deze foto komt helaas wel uit mijn archief! Die van de maan zijn wel van gisteren.
[Voor 17% gewijzigd door Spasm op 24-04-2021 11:47]
Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

@Steef beetje te flauw misschien inderdaad, ik leg niet de link met stilte. In mijn omgeving zorgt dat ding eerder voor herrie.

@RvL tof gedaan en creatief om zelf een onderwerp te maken. Ik vind die met de tuba sterker dan de puppy.
@JoStad ik snap je idee, maar voel hem nog niet echt. De nabewerking is ook niet mijn smaak om eerlijk te zijn.
@ehtweak ik ga er even vanuit dat jouw foto meer een zijdelings voorbeeld was.

@DwightKSchrute ik krijg ook inderdaad meer het gevoel van rust dan specifiek stilte, maar dat zit aardig in de buurt. Jammer inderdaad van de lucht. Wellicht kan je hem evengoed nog wat terug trekken om het wat rustiger aan de ogen te maken?
@Spasm leuk, weer een portret. Al roept hij bij mij meer wat associatie op met 'focus' en niet per se 'stilte'.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Just Noise
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Mijn foto voldoet wat mij betreft zeker aan de definitie van een (overall) compositie.MRIdev schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:16:
@Grozno compositie?
Zijn Rauschenberg en Cage ook diegene die wit op een wit doek schilderden? Dat kon ik zo snel niet terugvinden.
Rauschenberg heeft witte schilderijen gemaakt inderdaad, Cage is de componist van 4'33".
Advocatus ineptias | Free Speech Online

Kan ik me voorstellen, het is tenslotte lastig een foto te maken over een thema waarvan het voornaamste kenmerk de afwezigheid is van iets dat je niet kan zien. Dan kom je al gauw uit bij persoonlijke interpretaties, of vormen van "conceptual art".
Voor mij is het zweefvliegtuig van @DwightKSchrute het meest direct gelinkt aan het stilte-thema. Mazzel dat hij het tegenkwam op zijn persoonlijke stilteplek. Ook de musicus van @RvL is niet voor tweeerlei uitleg vatbaar: maar misschien was het instrument bij een lege muziekstandaard al genoeg geweest. Al geeft het model de persoonlijke noot extra nadruk. Zelf vind ik de partituur een tikje te veel uitleg.
Ik heb ook mijn toevlucht gezocht tot mijn persoonlijke stilteplek: sette strade, een kruispunt van zeven bospaden met een madonnahokje en een monument. Komt zelden iemand, maar het wordt ook nooit vergeten, en dat heeft iets roerends.
1.Sette strade, het minst drukke kruispunt in de verre omtrek
2. Madonna delle sette strade
3. Gedenkteken voor twee doodgeschoten jongens, 1944
4. Idem, closer
Reden om 3 en 4 te plaatsen is een discussie thuis welke van de twee het meest bij het thema "stilte" past.
Alle met A7Rii en FE 50mm 1.8
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
@JoStad Zoals @Woutoud al reeds zei stil zal het zeker zijn, daar zal weinig geluid meer uitkomen.
@bobcom Snap de keuze compleet van je beeld, zowel qua stilteplek als het thema de dood / monument / gedenkplek. Dit is wellicht omdat het thema dat we beiden hebben overlapt.
Deze week kwam er verschillende tranen binnen voor het project Imaginarium of Tears, een van deze tranen was van Myrthe. Myrthe doneerde een traan van verlies, ze omschreef onderanderen de stilte en leegte die ze ervaarde bij het recente verlies van haar moeder.
[Voor 209% gewijzigd door Macsylver op 26-04-2021 18:32]
My TED talk about the project Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
@Steef Flauw, maar wel technisch goed uitgevoerd.
@RvL Voornamelijk je eerste foto vind ik een erg goede creatieve invulling. Ik vind de bladmuziek een leuk detail. De opnieuw bewerkte foto is inderdaad beter.
@JoStad De foto van het casettebandje is het best. Daar zit toch wat meer creativiteit achter dan achter een bord fotograferen. Opvallend dat je überhaupt nog ergens een bandje kon vinden

@Grozno Ik associeer ruis niet direct met stilte. Als audiovariant in de vorm van bijvoorbeeld witte ruis vind ik het maar irritant

@Macsylver Mooie foto. Ik zag ook een andere foto waarbij er zelfs soort ijskristallen in de traan aanwezig lijken te zijn. Erg bijzonder.
Uiteindelijk ben ik gekomen op onderstaande foto. Als de natuur het overneemt keert ook de stilte terug.
Ik had liever een klein beetje strijklicht gehad, maar de muur is op het noorden. Als ik gisteren een kwartiertje eerder was geweest had er denk ik nog nèt zon op gestaan. Hoopte dat nog vandaag te kunnen doen, maar vandaag is nogal bewolkt begonnen.
Zelf heb ik gelukkig nog wel wat kunnen schieten, al was het niet mijn beste week. Ik had er graag meer mee willen doen maar deze moeten jullie het maar mee doen.

We weten allemaal wat werkzaamheden qua geluid kunnen veroorzaken, het eind van de dag is dan een verademing.
Wanneer de rooiers geweest zijn en alle toeristen naar huis, blijft er ééntje in stilte achter.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Leuk detail: het is niet dat we ze allemaal met z'n drieën verzinnen, we proberen juist ook elkaar uit te dagen.bobcom schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:50:
Opvallende afwezigen de bedenkers van de uitdaging: lat een tikje hoog gelegd met dit onderwerp?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Foto-uitdaging week 17: Contrast
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@RvL Goed bedacht en als musicus niet echt kunnen spelen lijkt me erg en stil.
@Spasm de negatieve ruimte en starende blik geven wel de stilte weer.
@JoStad Kunstzinnige foto en zonder dat je het onderwerp van de week zou weten straalt dit het wel uit.
@Flow in je foto met het raam is de muur rood/oranje en de bladeren groen, dus ik denk dat je in de nabewerking er wat meer contrast uit kunt halen. De bladeren achter het raam maken de foto stil.
@Gonadan je tweede foto valt onder mijn eerste opmerking aan meerdere mensen hierboven. Je eerste daarentegen doet het wel goed, al hadden de donkere delen van mij wat lichter gemogen.
Hieronder mijn impressie van stilte.
Stile_Tweakers by Roger Wilco, on Flickr
Nu wel gelukt, gisteren met een alcoholische versnapering een mislukte poging gedaan om te posten
[Voor 4% gewijzigd door MRIdev op 26-04-2021 09:25]