Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 26-05 17:14
Ik ben uitgekomen na redelijk wat wikken en wegen op onderstaande build wenslijst. Ik zoek feedback hoe ik deze eventueel kan verbeteren. Geld besparen is leuk, maar voor aantoonbare performance wil ik ook prima geld bijleggen. Ik heb gelukkig al wel een GPU, de RTX 3070. Zie onderstaand.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Videogames. Het doel is om asap een 1440p/144hz scherm aan te schaffen na deze build. Dat zal waarschijnlijk binnen een maand zijn na deze build; misschien eerder.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is ongeveer €900 exclusief grafische kaart. Maar ik wil dit budget rekken als er aantoonbare performance winst uit te halen valt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze twee heb ik al liggen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenAsus DUAL GeForce RTX 3070 OC Edition€ 1.299,-€ 1.299,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 101,25€ 101,25
Totaal€ 1.400,25

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een CPU die de RTX 3070 eer aan doet, 1 a 2TB opslag, en 16GB of meer RAM.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ryzen heeft voorkeur qua CPU, en voor de rest is het gewoon fijn als het een goed betrouwbaar merk is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gaming performance. Niet te veel RGB; het is een computer en geen discolamp.

Ga je overklokken?
Niet direct. Geen ervaring mee, maar ik heb wel interesse om dat misschien over een jaartje te gaan leren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op mijn huidige wenslijst; misschien weet je voor niet veel meer geld wel een veel beter component dan wat ik nu heb.

Wenslijst
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 338,80€ 338,80
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 174,95€ 174,95
1VideokaartenAsus DUAL GeForce RTX 3070 OC Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li Lancool 215€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 97,27€ 97,27
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 101,25€ 101,25
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.037,17

Opmerkingen

Qua mobo kijk ik ook naar pricewatch: ASUS TUF Gaming B550-PLUS - prijs is gelijk, maar de MSI heeft een ingebouwd IO shield.

Is deze mobo goed, of zie ik ergens een groot potentieel probleem over het hoofd?

De GPU lijkt geen controle te hebben voor de verlichting; althans dat kan ik nergens vinden en de reviews klagen er ook over. Dat betekent dat een ASUS bord niet een must is voor de RGB controller van de ASUS kaart.

CPU: Ik overweeg de Ryzen 5800X wegens de twee extra cores, maar ik kan serieus geen enkele benchmark vinden die de 5800X ook maar enige relevante game performance over de 5600X geeft. Misschien is core-count in de toekomst leuk, maar anno 2021 maakt 6 vs 8 cores niet uit. Is het de 110 euro extra waard?

Resizable BAR support: Lijkt me een leuk dingetje van PCIe4 voor extra performance. Volgens mij zit dat standaard bij alle 500 chipsets voor AMD, maar als ik wat mis; roep maar!

Samsung 970 is duur; zijn er eventueel goedkopere alternatieven zonder gebrek aan cache (belangrijk?) en performance?

[Voor 2% gewijzigd door xdizzy12 op 10-04-2021 21:24. Reden: Ander moederbord als keuze]

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True