Boxstream 2 ventilator slaat niet aan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:06
Onlangs mijn nieuwe huis betrokken. Hier zit een BUVA Boxstream 2 ventilatie afzuig systeem in.
Dit werkte, in de woonkamer zit een centrale bediening. En 3 remote controllers (wc/badkamer/keuken). Dit heeft juist gefunctioneerd, maar moet er wel bij zeggen dat ik
het systeem wat lawaaierig vond. (het is rond de 10jaar oud).

Nou wil het dat ik de gisteren veelvuldig de stroom in de meterkast heb moeten uitzetten.
Een en ander aan lampen opgehangen. Dus stroom is er zeker 4 keer op en af geweest.

Gevolg, afzuig systeem werkt niet meer.

Nou dacht ik dat hij de verbinding met de bediening kwijt was. Dus wat heb ik gedaan:

- centrale bediening opnieuw aangemeld via de - en dan + knop procedure. (dit is een bedrade bediening)
- remote paneeltje ook opnieuw aangemeld.

Dit lijkt succesvol, aangezien ik nu met de draadloze bediening een selectie maak, en die dan op het centrale bediening paneeltje zie veranderen. Maar de afzuiging gaat niet aan.

Ik heb werkelijk geen idee waar ik het moet zoeken, en voor ik Feenstra aan laat rukken met een nieuw systeem.....iemand een idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I89LlxpbrAMJEoyZvcvb72Mj4ik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4OXuLARLvXWS5QwmJPIrQ6C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmYP8EBGSGcArozyRl2h2U9ynDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soipi7i8TY7nwv28saaKNXxN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-TjWzN40kjF9l9j-8MTt7jAJh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI1AA71w5iFvDHH2q1pEBZ9d.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door ppeterr op 08-04-2021 19:08 ]

Beste antwoord (via ppeterr op 09-04-2021 13:16)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die losse printplaat met dat lampje is de ontvangstunit. Die doet het zo te zien goed.
Haal de hele unit er eens uit. Draait die wel gewoon los? Dit klinkt alsof er iets vast zit oid, mogelijk een lager niet helemaal lekker meer. Kwestie van een schroevendraaier tussen die grijze plastic klemmen zetten; het blauwe deel komt vanzelf mee. Motorunit voorzichtig op de grond leggen en aansluiten.
Kan de motor binnenin wel gewoon draaien?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik had exact dezelfde in mijn vorige woning, die had een bekend probleem met de lagers. Via de fabrikant gratis nieuwe opgestuurd gekregen en zelf vervangen. Daarna was hij niet lawaaiig meer. (hoorde vooral een irritante piep/ruistoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
ChinaGeek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:11:
Ik had exact dezelfde in mijn vorige woning, die had een bekend probleem met de lagers. Via de fabrikant gratis nieuwe opgestuurd gekregen en zelf vervangen. Daarna was hij niet lawaaiig meer. (hoorde vooral een irritante piep/ruistoon)
Oke, ik wil hem best vervangen. Maar er gaat in dit geval iets anders mis.

Hij slaat helemaal niet aan, net alsof er een zekering ofzo door is. Maar de Boxstream
heeft wel gewoon stroom. Als ik de stekker eruit haal en dan er weer in. Bromt ie even, zie ik de RF module knipperen.....en 5 min later is hij stil.

Hij slaat niet aan op de remote's nergens op. Wel lekker stil, maar ik wil wel ventilatie in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Of je lagers zijn zo stuk dat hij niet meer draait ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-10 17:47
ChinaGeek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:17:
nee dat is onzin. de besturingsprint in de afzuigbox is kapot.
meestal gaan de weerstanden/condensatoren van standt 1 en standt 2 na verloop van tijd kapot.
nieuwe print erin zetten en hij doet het weer. (of een nieuwe box 10 jaar oud)

edit.of je hebt iets niet op de juiste wijze aangemeldt. er komt immer geen reactie.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 08-04-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
miciel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:24:
[...]

nee dat is onzin. de besturingsprint in de afzuigbox is kapot.
meestal gaan de weerstanden/condensatoren van standt 1 en standt 2 na verloop van tijd kapot.
nieuwe print erin zetten en hij doet het weer. (of een nieuwe box 10 jaar oud)

edit.of je hebt iets niet op de juiste wijze aangemeldt. er komt immer geen reactie.
Het aanmelden is niet zo heel spannend, en het centraal doosje zit toch bedraad aan de boxstream. Dus dat lijkt mij niet het geval. Ja nieuwe box is ook wel een goed idee.
Maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ppeterr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:31:
[...]

Het aanmelden is niet zo heel spannend, en het centraal doosje zit toch bedraad aan de boxstream. Dus dat lijkt mij niet het geval. Ja nieuwe box is ook wel een goed idee.
Maar toch...
eigenlijk is het probleem heel simpel vast te stelen doet je box het wel op stand 3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
miciel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:58:
[...]

eigenlijk is het probleem heel simpel vast te stelen doet je box het wel op stand 3 ?
Nee, ventilator slaat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
je kan proefondervindelijk de printplaat vervangen. maar ik weet niet zeker of dat het probleem is.
normaal als de print niet goed is doen standt 1 en 2 het niet en standt 3 wel. (dit is vooral voor itho)
en als je verder wil zoeken vervang je de afstandsbedining. dat is hoe je storingen moet zoeken.
trail en error. en daarna kom je bij stap 3 de hele box vervaning. voor een nieuwe,
en dan later een keertje naar de oude box kijken/weggooien/slopen.

edit je kan ook je box openschroeven en kijken of er spaning opstaat.
en ik ben meer bekendt met itho boxen. (en weet van deze niet zoveel.)

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 08-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
miciel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:28:
je kan proefondervindelijk de printplaat vervangen. maar ik weet niet zeker of dat het probleem is.
normaal als de print niet goed is doen standt 1 en 2 het niet en standt 3 wel. (dit is vooral voor itho)
en als je verder wil zoeken vervang je de afstandsbedining. dat is hoe je storingen moet zoeken.
en daarna kom je bij stap 3 de hele box vervaning. voor een nieuwe,
en dan later een keertje naar de oude box kijken/weggooien/slopen.
Op de box zelf, zit niet een schakeling die de werking stop zet ?
Ik heb al gezocht, maar je kan ook niet handmatig op de box zelf iets doen
waardoor de ventilator aangaat. Ik neig er sowieso naar om het ding maar te vervangen.

Ik ga geen printplaten vervangen, wat jij al opmerkte - 10 jaar. Dan is het niet de moeite denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ChinaGeek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:17:
Dit klinkt plausibel. Als de afzuiging 24/7 aan staat heeft de ventilator altijd nog momentum om rond te draaien.
Maar wellicht niet meer genoeg kracht om op gang te komen uit stilstand.
Overigens zou zoiets dergelijks ook kunnen komen door vuilophoping.
(ervaring met een ventilator in een koeling, na het schoonmaken werkte het allemaal weer als vanouds)

@ppeterr Verder zou je eens kunnen onderzoeken of er ergens een zekering in het apparaat zit, die zou het ook begeven kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en verder als je alleen de box (en evt remotes) wilt vervangen dat prima zelf te doen.. als je er toch voor moet betalen :P

en mijn stork unit had ook al last van rammelende lagers.. daar hebben ze een nieuwe motor in gelepeld (ik huur dus kost me niks) en nu 2j verder is die nog lekker stil :)

wat die de 8* jaar daarvoor was die altijd lawaaierig.. (tot de lagers het echt begaven :P )

*mogelijk wel meer maar dat is van voor ik hier ging wonen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ppeterr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:35:
[...]

Op de box zelf, zit niet een schakeling die de werking stop zet ?
Ik heb al gezocht, maar je kan ook niet handmatig op de box zelf iets doen
waardoor de ventilator aangaat. Ik neig er sowieso naar om het ding maar te vervangen.

Ik ga geen printplaten vervangen, wat jij al opmerkte - 10 jaar. Dan is het niet de moeite denk ik.
je kan eventueel de draadloze printplaat verwijderen.
en kijken of er spaning naar de motor toe gaat.
of je de box ook kan forceren geen idee.

ik weet niet wat gebeurt als je de fase draad op ingang 1 zet. ipv op L
dan doe je een 3 standen schakelaar na. echter ik geef geen garantie.
ik weet niet of ik de tekening correct heb gelezen. straks ontploft hij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
miciel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:55:
[...]

je kan eventueel de draadloze printplaat verwijderen.
en kijken of er spaning naar de motor toe gaat.
of je de box ook kan forceren geen idee.

ik weet niet wat gebeurt als je de fase draad op ingang 1 zet. ipv op L
dan doe je een 3 standen schakelaar na. echter ik geef geen garantie.
ik weet niet of ik de tekening correct heb gelezen. straks ontploft hij. :+
Dat ga ik maar niet doen :)

Heb even Feenstra gebeld, en ik laat waarschijnlijk een nieuwe plaatsen.
De Zehnder ComfoFan S, en ik laat het systeem reinigen.

Ik heb nu 3 draadloze remote's, en 1 centraal bedraad bedienings paneeltje.
Hopelijk kan ik die blijven gebruiken met de Zehnder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat antwoord kan ik je al geven: blijven gebruiken gaat hem niet worden.
Reinigen en opnieuw inregelen is sowieso een goed idee, los van of je eea kunt fixen of niet. Feenstra is echter wel aan de prijs, beter zoek je even verder

Ik vermoed dat de ontvangst / regelprint de geest heeft gegeven. Dat is een losse print met dipswitches die in de motorunit geplugd zit.

Open deur: al eens gekeken of het stopcontact of de zekering het nog gewoon doet? Als ie geen peut krijgt gaat ie ook niks doen he ;)

Verder even goed in de handleiding kijken hoe je ea aanmeldt. Kan mogelijk ook wat pauze tussen moeten zitten voor je iets anders doet, en als dat zo is wordt eea nog wel eens vergeten cq overgeslagen. Als de ontvangstprint nog wel goed is moet je kunnen zien dat ie signaal krijgt. Kwestie van de AB er naast leggen.

Edit: en net nadat ik op send druk bedenk ik me dat het ding ALTIJD op standje 1 moet draaien. Als de motor helemaal niet draait, zie stopcontact / zekering. Zit er ook eentje op de motorunit iirc. Als die goed zijn is de motorunit overleden en moet je idd iets nieuws. Losse unit doet ca 200 euro iir. Dan liever iets nieuws.

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 09-04-2021 09:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
The Eagle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:15:
Reinigen en opnieuw inregelen is sowieso een goed idee, los van of je eea kunt fixen of niet. Feenstra is echter wel aan de prijs, beter zoek je even verder

Ik vermoed dat de ontvangst / regelprint de geest heeft gegeven. Dat is een losse print met dipswitches die in de motorunit geplugd zit.

Open deur: al eens gekeken of het stopcontact of de zekering het nog gewoon doet? Als ie geen peut krijgt gaat ie ook niks doen he ;)

Verder even goed in de handleiding kijken hoe je ea aanmeldt. Kan mogelijk ook wat pauze tussen moeten zitten voor je iets anders doet, en als dat zo is wordt eea nog wel eens vergeten cq overgeslagen. Als de ontvangstprint nog wel goed is moet je kunnen zien dat ie signaal krijgt. Kwestie van de AB er naast leggen.

Edit: en net nadat ik op send druk bedenk ik me dat het ding ALTIJD op standje 1 moet draaien. Als de motor helemaal niet draait, zie stopcontact / zekering. Zit er ook eentje op de motorunit iirc. Als die goed zijn is de motorunit overleden en moet je idd iets nieuws. Losse unit doet ca 200 euro iir. Dan liever iets nieuws.
Ja ding heeft stroom, maar volgens mij geen eigen zekering voor de aansturing van de motor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2B4scMtpInEuRio9JadOdT0FCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QF2q3XtbTMEHuQhTTVp0ij4.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook even een video gemaakt van het aanzetten, en het geluid wat hij
maakt voor een minuut of 7 en daarna stil valt.

[Streamable: 20210409_093321]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die losse printplaat met dat lampje is de ontvangstunit. Die doet het zo te zien goed.
Haal de hele unit er eens uit. Draait die wel gewoon los? Dit klinkt alsof er iets vast zit oid, mogelijk een lager niet helemaal lekker meer. Kwestie van een schroevendraaier tussen die grijze plastic klemmen zetten; het blauwe deel komt vanzelf mee. Motorunit voorzichtig op de grond leggen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
The Eagle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:46:
Dat was heel simpel, over deze ventilator dacht ik echt veel te moeilijk.

Thanks voor deze tip, ik klikte echt in 1 seconden de hele unit eruit.
Even op de vloer zoals jij tikte, stekker erin...zelfde brommetje.
Met de vinger een klein duwtje, en hopsa kee!!!! Hij draait.

Straks even de stofzuiger er maar door.

Dankjewel man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
Precies zoals ik al zei dus, problemen met de lagers. Een continu terugkerend probleem bij dit C-merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bekend fenomeen idd. Je kunt de lagers vervangen, ik ben hier ooit een linkje tegengekomen, maar het is prutwerk. Dan liever een nieuwe
Bij het schoonmaken trouwens goed opletten dat je hem rondom goed schoonmaakt, ook de bladen. Het ding is gevoelig voor balans en als ie ietsje uit balans is gaat ie brommen. Merk je snel genoeg.

Protip: zet een plumeauborstel op je stofzuiger als je die hebt, daar krijg je het het makkelijkste mee schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
The Eagle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:22:
Bekend fenomeen idd. Je kunt de lagers vervangen, ik ben hier ooit een linkje tegengekomen, maar het is prutwerk. Dan liever een nieuwe
Bij het schoonmaken trouwens goed opletten dat je hem rondom goed schoonmaakt, ook de bladen. Het ding is gevoelig voor balans en als ie ietsje uit balans is gaat ie brommen. Merk je snel genoeg.

Protip: zet een plumeauborstel op je stofzuiger als je die hebt, daar krijg je het het makkelijkste mee schoon :)
Ik had hem zo vervangen, maar volgens mij had ik de Boxstream 2, ik weet niet of het daarvan gemakkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hele motorunit vervangen is idd max 5 min werk. Losse lagers vervangen mag je behoorlijk wat tijd voor uit trekken. Ben er zelf nooit aan begonnen. Iets met weten waar je grenzen en geduld liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.vreenen
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-03-2023
ppeterr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:06:
Onlangs mijn nieuwe huis betrokken. Hier zit een BUVA Boxstream 2 ventilatie afzuig systeem in.
Dit werkte, in de woonkamer zit een centrale bediening. En 3 remote controllers (wc/badkamer/keuken). Dit heeft juist gefunctioneerd, maar moet er wel bij zeggen dat ik
het systeem wat lawaaierig vond. (het is rond de 10jaar oud).

Nou wil het dat ik de gisteren veelvuldig de stroom in de meterkast heb moeten uitzetten.
Een en ander aan lampen opgehangen. Dus stroom is er zeker 4 keer op en af geweest.

Gevolg, afzuig systeem werkt niet meer.

Nou dacht ik dat hij de verbinding met de bediening kwijt was. Dus wat heb ik gedaan:

- centrale bediening opnieuw aangemeld via de - en dan + knop procedure. (dit is een bedrade bediening)
- remote paneeltje ook opnieuw aangemeld.

Dit lijkt succesvol, aangezien ik nu met de draadloze bediening een selectie maak, en die dan op het centrale bediening paneeltje zie veranderen. Maar de afzuiging gaat niet aan.

Ik heb werkelijk geen idee waar ik het moet zoeken, en voor ik Feenstra aan laat rukken met een nieuw systeem.....iemand een idee ?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb een soortgelijke probleem.
Alle apparaten die hierboven zijn genoemd heb ik ook. Ik krijg de ventilatie niet op een andere stand gezet. Als ik op de draadloze module klik, zie ik de stand op de bedraadde module veranderen. Ik zie de ontvangsmodule die is aangesloten op mijn printplaats in de boxstream wel knipperen als ik een andere stand kies.

Mijn hypothese is dat de weerstand kapot is waardoor stand 1-2 niet werkt maar wel de hoogste stand die wordt aangevoerd met stroom zonder tussenkomst van iets anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHz0k2GPrE8PbYBrAb19s6QKZMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ldJh6ffjjxXr4RzfzxUB3Eh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3ArU1HnCWIEIBSklATsdZsC_Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TceXqPFTbz8OlqJzvK8JiI69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWQY5adrV0foI139bYbhnseFphM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSkt7fymElEuNy7KJsRIpdtg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCPgFzBWlxt5lv8M_v98358EstI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzWyXWAxbpKDh3r0KCTPNhXz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 21:28
The Eagle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:15:

Dit heeft mij ook geholpen! Hartstikke bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rk_rulz
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-05-2024
Thanks everyone. This post saved lot of time and money.
Pagina: 1