Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoeveel fase heb ik beschikbaar voor mijn fornuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• milo526
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:30
Binnenkort kan ik een nieuw appartement betrekken met mijn vriendin *O* en hiervoor zijn wij opzoek naar een nieuw fornuis. Ik kom er alleen niet uit hoeveel fase ik beschikbaar heb - en dus welk fornuis ik kan aansluiten.

Mijn vraag
Hoeveel fase heb ik beschikbaar voor mijn fornuis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb veel gelezen op tweakers en onderere fora maar kom er niet uit.
Aangezien ik momenteel niet bij de meterkast kan (of de rest van het appartement for that matter), kan ik niet aan meer informatie komen

Ik heb twee foto's van de meterkast (van niet erg denderende kwaliteit 8)7)
De aansluiting bij het fornuis betreft een perilex aansluiting, ik dacht dat dat genoeg informatie was maar schijnbaar kan je 1, 2, of 3 fase over een perilex aansluiting krijgen.

Ik meen te zien dat de eerste 2 (van de 3) stoppen links bovenin gekoppeld zijn. zou dit een kook-groep kunnen zijn dus een 2 fase aansluiting?

Het appartement is gebouwd in 2007 en is aangesloten op een warmtenet (stadsverwarming). Er is geen gasaansluiting.

Ik hoop dat jullie me met enige zekerheid kunnen zeggen hoeveel fase ik beschikbaar heb in m'n keuken zodat ik een goede keuze kan maken qua fornuis.

Ons oog valt nu op de Bosch HLR390020 maar deze lijkt 3 fase nodig te hebben (aldus de product specificatie bij coolblue maar dit kan ik in de handleiding niet vinden). Dat zou dus waarschijnlijk niet werken?

Beste antwoord (via milo526 op 31-03-2021 20:44)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 24-07 22:14

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je hebt 1 fase met een kookgroep.
Op een kookgroep kan 7,4 kW

Het door jou gelinkte fornuis heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW

Maar coolblue zegt dat je 3 fasen nodig hebt.

Ik zou op de site van bosch zoeken naar de juiste informatie of je hem ook op een kookgroep kunt aansluiten (2L2N)

Edit:
https://www.bosch-home.nl...6071/Togglebox=210511972/
Hier staat een technische link, maar ik kan 'm op mijn telefoon niet openen wegens een foutmelding.. Daar staan waarschijnlijk meerdere aansluit opties in.

[Voor 39% gewijzigd door prein2 op 20-03-2021 20:23]

PVoutput

Alle reacties

• milo526
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik denk dat ik met deze informatie de gok wel durf te waken.

Wanneer ik het fornuis binnen heb en heb aangesloten zal ik laten weten wat het geworden is!

• milo526
Voor het naslagwerk mocht iemand later deze vraag tegenkomen.

De meterkast heeft inderdaad een fornuis groep.

Het fornuis dat we gehaald hebben (Bosch HLR390020) kan op zo'n fornuis groep aangesloten worden.
Aan de kabel van het fornuis zit het volgende stickertje (beetje raar dat deze nergens in een handleiding beschreven staat).

Wel even via de instellingen van het fornuis het maximale vermogen dat hij gebruikt beperken, anders slaan je stoppen nog steeds door zeg ik niet uit ervaring O-). In mijn geval heb ik hem ingesteld op 7kw.
2 zekeringen voor elk 16 ampere en 230 volt/ 2 * 16 * 230 = 7360 watt. Je kan het fornuis instellen op stapjes van 500 watt dus om zeker te zijn naar beneden afgerond.

Op het label staat geen schema voor 2L2N, wij hebben ervoor gekozen om 1 nul-draad niet aan te sluiten. 1 van de pins van de Perilex aansluiting zit dus niet aan het fornuis gekoppeld.

Dank voor jullie advies en hulp!

• milo526
Okay voor de compleetheid en mijn gemoedstoestand nog wat extra info waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen.

Dit is de andere kant van het label dat ik al eerder gepost had. Hierop zien we dat hij dus sowieso op 1 fase aangesloten kan worden.

Als ik 1 fase van m'n fornuisgroep en 1 nul gebruik zal het dus sowieso moeten werken - ik ben alleen bang dat het opzetten van een pannetje water dan heel lang gaat duren...

Verder vind ik deze sticker nog aan de achterkant van het fornuis.

Mijn eerste idee na de reactie van @Knielen was om een stuk koper tussen de twee nullen in mijn perilex te steken. Dan gebruik ik dus effectief 1 nul maar heb ik wel 2 draden naar m'n meterkast lopen.
(Ik verbind dus de momenteel loze pin in de perilex stekker (die correspondeert met m'n 2e nul) met de nul die momenteel al wel aangesloten is).
Zou dat een optie zijn?

Ik heb bij Bosch specifiek gevraagd of dit fornuis op een kookgroep aangesloten kan worden en ze wisten me heel zeker te vertellen dat dat moest kunnen.

De afgelopen 2 dagen heeft het fornuis + oven aardig wat uren gemaakt en tot nu toe geen problemen opgeleverd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True