Toon posts:

18650 cel BMS met zonnepaneel laadmogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:11
Ik wil wat ESP8266 units laten werken op 18650 batterijen. Ik gebruik momenteel van die TP4056 bordjes als battery protection, maar ik heb begrepen dat deze niet geschikt zijn om gelijktijdig met een load te gebruiken omdat hij dan niet kan zien wanneer je aan het overchargen bent.

Ik ben op zoek naar een BMS chip die ongeveer hetzelfde doet als de TP4056 (over en discharge bescherming), maar dan met de mogelijkheid om input van een zonnepaneeltje te gebruiken en tegelijkertijd de ESP8266 van stroom te voorzien. Als ik zoek op sites als Farnell en Mouser is de keuze natuurlijk reuze, maar ik vind voornamelijk chips die niet tegelijkertijd met een load gebruikt kunnen worden of kieskeurig zijn met de input en dus lastig te combineren zijn met een zonnepaneeltje.

Iemand een protip voor een dergelijk SMT component?

• leecher
@AlexanderB

Dank, zo leer ik nog eens wat. Blijkbaar zit er nog een tweede component op het bordje die voor die discharge protection zou moeten zorgen (S8205A). Een tekening van een dergelijk circuit wordt inderdaad gewaardeerd.

• leecher
AlexanderB schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:52:
Dat is 100% van de functionaliteit van de TP4056, en zolang de spanning aan de uitgang niet over de 4.2V gaat, *kan* de cel niet overladen worden.
Bedoel je daarmee dat de opstelling van @gastje01 in principe goed kan werken? Zo te zien werkt het maar ik zou het jammer vinden als straks mijn grasmat in de fik staat omdat ik een zonnecel op een verkeerde manier aan een 18650 heb gehangen :+

• leecher
@memphis

Gaat om 1 cell inderdaad. Ik heb nu protected 18650 maar die zijn aanzienlijk duurder en passen niet goed in de behuizing die ik in gedachten heb omdat ze net wat langer zijn.

• leecher
@AlexanderB

Ah ok, dan kan ik dus de TP4056 met extra's gebruiken. Ik wilde een keer proberen een PCB met SMT assembly te ontwerpen en bestellen met zoiets als op dat TP4056 bordje geïntegreerd, samen met wat ander klein spul (LDO voor de voeding, temperatuursensor, etc).

• leecher
AlexanderB schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:58:
Leuk om te doen inderdaad :)

Ga je bij JLC bestellen? TP-4056 (C16581), DW01 (C14213) en de benodigde dual N channel mosfet (C16052) zitten allemaal in de basic parts. :)
Dat was het idee inderdaad. Ik zie wel dat er bij de DW01 een overdischarge protection waarde staat van 2.4v. Ik ben tot nu toe eigenlijk alleen cellen tegengekomen met een ondergrens van >2.7v in de specificaties. Hoe nauw komt dat eigenlijk? In principe kom ik er wel eerder achter omdat de LDO nog boven de 3.3v afkapt en ik dan geen data meer krijg, maar dat doet het idee van die protection weer teniet.

• leecher
AlexanderB schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:13:
Wat ik in het andere topic ook al zei, je kan beter zorgen dat je met de ESP de batterijspanning kan meten (of kan meten wanneer de LDO geen 3.3V meer geeft met interne spanningsmeting) en gewoon alles wat stroom verbruikt uitzetten tot de spanning weer hoger wordt.
Ik gebruik inderdaad de analoge poort om de batterijspanning mee te sturen. Onder waarde X kan hij dan gewoon in een oneindige deepsleep.

• leecher
memphis schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:05:
als de spanning van de zonnecel begrensd is op 5.5v of zeker niet boven de 8v uit komt zou ik de diode weg laten zodat de laadcontroler ook bij een dalende spanning iets makkelijker blijft werken.
Zou je dat verder toe kunnen lichten? Mijn kennis gaat niet verder dan - diode is eenrichtingsverkeer en heeft verder weinig invloed -
bnwgraaf schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:06:
• Het is natuurlijk zaak het verbruik van de ESP8266 zo laag mogelijk te houden, waarvoor ik uiteindelijk naar een"kale" ESP wil. Maar ik gebruik ook de deepsleep optie, wat op zich goed werkt. Nadeel is alleen dat de sensoren wel blijven verbruiken. Ik zit aan een tweede voedingsgedeelte te denken welke de spanning op de sensoren tijdens deepsleep uitschakeld. Heeft iemand nog andere ideeën?
[/list]
Ik heb een 2de LDO aan een transistor hangen die pas aan gaat als het tijd is om te meten. Zonder dat de ESP die aan zet is er niks behalve diezelfde ESP wat stroom verbruikt.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee