Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PV installatie op kasdak

Pagina: 1
Acties:

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:04
Ik wil een opdak PV-installatie plaatsen op een kasdak. De constructie is er voldoende sterk voor, maar ik vroeg me af wat de risico's zijn mbt thermische breuk en hoeveel tussenruimte tussen glas en PV-paneel ik aan zou moeten houden.

Het kasdak heeft gehard glas. Voor zover ik heb kunnen vinden kan gehard glas tegen veel grotere temperatuursverschillen, maar ik kan niet vinden hoe groot die temperatuursverschillen mogen zijn (en in de praktijk kunnen worden als een glaspaneel gedeeltelijk in de schaduw van een PV-paneel ligt.

• Joris748
Wilke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:18:
Uhm.

Is het idee van zo'n kas niet dat de zon er doorheen kan schijnen?

Waarom ligt er anders glas op het dak.
Het kasdak is in gebruik als overkapping. Er hoeven geen plantjes onder te groeien :)

• Joris748
De toepassing is enigszins bijzonder. Het is een overkapping die over ons gehele huis komt (glazen zadeldak over een een huis met platte daken op 1ste verdieping en uitbouwen begane grond).

We hebben lang gepuzzeld om glaspanelen met geintegreerde PV panelen te gebruiken, maar dan kwamen we niet aan de gewenste opbrengst (ca 10.000 kWh/jaar) en is ook qua kosten nadeling. Onder de streep is het dus kosteneffectiever om een opdak systeem op het kasdak te monteren. Laatste puntje wat open staat is eigenlijk het risico op glasbreuk.

@Invisible_man ik ga vooralsnog uit van een afstand van ca 10 cm, maar het is dus de vraag of dat voldoende natuurlijke trek oplevert.

[Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 17-03-2021 13:56]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True