Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:33

Lordy79

Fundamentalist

Als er 50+ werknemers zijn moet er een ondernemingsraad worden opgezet. Als je baas daar achter komt wordt ie waarschijnlijk helemaal razend want de OR heeft heel veel rechten... Maar voor jullie als werknemers wel heel belangrijk!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Dat in een eerder contract is genoemd dat het bedrijf binnen de cao valt zegt op zich natuurlijk evenveel als dat in een later contract het niet meer is opgenomen. De CAO is inderdaad algemeen verbindend, maar wel voor bedrijven die onder de werkingssfeer vallen. Dus ik denk dat het goed is om allereerst na te gaan of dat het geval is. Als dat het geval is, kan je inderdaad gaan kijken naar wat je teveel of te weinig krijgt. Nou teveel bestaat in feite niet, de CAO geeft aan dat alles wat genoemd is een minimumafspraak is en dat positief afgeweken kan worden.

Let bij de indeling voor het salaris goed op hoe je jezelf indeelt, het is zo dat werkgevers de neiging hebben om de functie wat lager in te delen, anderzijds zie ik ook regelmatig werknemers voorbij komen die denken dat ze in hun uppie het hele bedrijf redden... Wees reëel met je indeling zo te groter is de kans dat je je gelijk kunt halen. Kijk vervolgens goed naar wat je opbrengst kan zijn en vraag je af of het de moeite is om daarvoor je recht te gaan.

Je stelt je vraag op Tweakers, er heerst hier vaak een sfeertje dat alle werkgevers oplichters zijn en je ten alle tijden zullen naaien. Dat je vooral je werkgever aan moet klagen als je een kwartje te kort komt. Dat is fantastisch om te roepen als het je eigen baan niet is, maar als het dat wel is, is het in veel gevallen goed om te proberen er op een goede manier uit te komen. Misschien is het opzet van je werkgever en dan is het tijd om boos te worden, misschien is het een stomme fout en dan valt er vast te praten.

Het klinkt uit je verhaal dat er misschien nog wel meer zaken (nog) niet goed geregeld zijn, dat zie je vaker bij bedrijven van deze grootte, men groeit snel en vergeet zaken goed te regelen. Een geldig excuus? Nee, maar ergens ook wel begrijpelijk.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:44
snaggyheadshot schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:40:
Bedankt voor de antwoorden, allen!

[...]

Exact om deze reden ben ik een beetje huiverig. Het is geen klein bedrijf (+/- 70 medewerkers) en als dit daadwerkelijk zo is zal dit om een zeer groot bedrag gaan met terugwerkende kracht.
Dit kun je ook omdraaien. Als dit werkelijk zo is, dan heeft de werkgever jullie als werknemers dus ook een zeer groot bedrag onthouden.

Veel werkgevers vinden het wel prettig om zich een beetje van den domme te houden als het hen uitkomt. Lagere lonen, minder vakantiedagen, slechte overwerkregeling tot 'vergeten' pensioenpremie aan toe. Dat zijn zaken die een nietsvermoedende werknemer in eerste instantie misschien niet opvallen, maar uiteindelijk jou wel flink in je portemonnee kunnen raken.

Een cao is nu juist bedacht om eerlijke arbeidsvoorwaarden te krijgen. En om te voorkomen dat er bij gesprekken over de arbeidsvoorwaarden afspraken worden gemaakt die voor de werknemer veel te ongunstig zijn. Omdat de werknemers vaak geen ervaring hebben met zulke gesprekken terwijl het voor de werkgever onderdeel van zijn werk is. In dat ongelijke speelveld is het als individuele werknemer namelijk vaak zeer lastig om te bepalen wat realistisch is.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:33

Lordy79

Fundamentalist

Ik denk dat de boodschapper die het nieuws van CAO en OR komt brengen voor altijd op de schopstoel zit dus ik zou het echt via de vakbond of branche vereniging spelen.
Overigens is een bedrijf met 70 man echt geen klein bedrijfje meer te noemen. Het zou me niet verbazen als er een parttime HR medewerker is die de werving en selectie doet en die moet ook letten op de plichten als werkgever. Ik kan me enorm ergeren aan dit soort werkgevers.

Dat gezegd hebbende gaat t meestal wel goed en voor een werkgever is een CAO ook gunstig: je kunt je verschuilen achter de cao als iemand om veel meer loon of loonsverhoging komt vragen dan conform cao.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11 15:18
DCV191283 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:18:
Dat in een eerder contract is genoemd dat het bedrijf binnen de cao valt zegt op zich natuurlijk evenveel als dat in een later contract het niet meer is opgenomen. De CAO is inderdaad algemeen verbindend, maar wel voor bedrijven die onder de werkingssfeer vallen. Dus ik denk dat het goed is om allereerst na te gaan of dat het geval is. Als dat het geval is, kan je inderdaad gaan kijken naar wat je teveel of te weinig krijgt. Nou teveel bestaat in feite niet, de CAO geeft aan dat alles wat genoemd is een minimumafspraak is en dat positief afgeweken kan worden.

Let bij de indeling voor het salaris goed op hoe je jezelf indeelt, het is zo dat werkgevers de neiging hebben om de functie wat lager in te delen, anderzijds zie ik ook regelmatig werknemers voorbij komen die denken dat ze in hun uppie het hele bedrijf redden... Wees reëel met je indeling zo te groter is de kans dat je je gelijk kunt halen. Kijk vervolgens goed naar wat je opbrengst kan zijn en vraag je af of het de moeite is om daarvoor je recht te gaan.

Je stelt je vraag op Tweakers, er heerst hier vaak een sfeertje dat alle werkgevers oplichters zijn en je ten alle tijden zullen naaien. Dat je vooral je werkgever aan moet klagen als je een kwartje te kort komt. Dat is fantastisch om te roepen als het je eigen baan niet is, maar als het dat wel is, is het in veel gevallen goed om te proberen er op een goede manier uit te komen. Misschien is het opzet van je werkgever en dan is het tijd om boos te worden, misschien is het een stomme fout en dan valt er vast te praten.

Het klinkt uit je verhaal dat er misschien nog wel meer zaken (nog) niet goed geregeld zijn, dat zie je vaker bij bedrijven van deze grootte, men groeit snel en vergeet zaken goed te regelen. Een geldig excuus? Nee, maar ergens ook wel begrijpelijk.
Sorry, maar ik vind dit zo'n onzin.

Ondernemers weten prima of ze onder een CAO vallen, en dat er een verplichting is om vanaf 50 medewerkers een OR op te richten. Dit is hun plicht, er zijn geen excuses om het niet te doen.

Dat dit niet gebeurd is de bewuste keuze van de werkgever, deze zaken zijn met 30 seconden onderzoek op internet te vinden, en ook nog eens hard wettelijk bepaald.

Een OR om bij dat voorbeeld te blijven zal via een graderingsfunctie bijvoorbeeld meekijken of functies binnen de organisatie conform CAO gedaan zijn, Maar dan moet het bedrijf hier in beginsel wel aan meewerken. Dat kan slecht voor de werkgever uitpakken, TS heeft het bijvoorbeeld over dat er 500 EUR te weining betaald wordt (even los van of dat klopt), maar het kan zomaar zo zijn dat er stevig meer betaald moet worden, eventueel met terugwerkende kracht.

We hebben het hier over werknemersrechten waar jarenlang voor geknokt is, waar constant aan gezaagd wordt, dit kun je niet afdoen met; ze wisten het niet/groei etc, is echt te makkelijk.

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11 15:18
Maar wat is punt nu?

Dat het blijkbaar zo is dat er een aantal ondernemers zijn die door de ondergrens heen zakken wat betreft regel naleving ben ik met je eens.

Maar dat dat OK is omdat het er veel zijn, of omdat dit niet hun focus is vind ik veel te kort door de bocht.
Ik heb het idee dat jij dit een beetje als grijs gebied aan het bestempelen bent wat het morele aspect betreft.

Het gaat om om werknemers rechten, dit hoort bij je verantwoordelijkheden wanneer je onderneemt en personeel in dienst hebt. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten. En het idee dat liefde & aandacht product op een of andere manier haaks hierop staat vond ik ook nogal vreemd.
Misschien zou dezelfde liefde aandacht voor het personeel dat voor je werkt ook een goed idee zijn.

Het feit dat jij dit in je praktijk vaak tegenkomt maakt dit niet beter, alleen maar schrijnender.

Verder ben ik Or voorzitter, en praat ik met "lotgenoten" via fora & bijeenkomsten, en wij zijn tal van dit soort ondernemers die het allemaal net niet weten of willen weten. Wonder boven wonder pakt dit vrijwel altijd in het nadeel van de werknemer uit.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee