Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:03

snmght

imho dan he

Heel verhaal. In het kort: neem nog even de tijd. Als je in november nog op dag 2 in tranen uitbarst dan ben je gewoon heel erg ziek. Ziek ook op een manier die helaas erg veel tijd kost om te herstellen. Been there, done that. Duurde bij mij twee jaar.

Voor de goede orde: ik ga er van uit dat je nu in de ZW zit en niet in de WW?

De ellende in de ZW is dat je niet kunt re-integreren zoals wanneer je een baan hebt. Ik had destijds hetzelfde omdat ik als uitzendkracht uitviel. Dat is heel erg belemmerend voor je herstel. Juist door op te bouwen merk je wat wel en niet kan maar win je ook weer aan zelfvertrouwen.

Ik heb dat in goed overleg met UWV kunnen oplossen met vrijwilligerswerk. Dat ben ik ook steeds meer gaan opbouwen qua uren totdat ik zoveel uren maakte (en dit ook goed bleef gaan) dat ik me hersteld gemeld hebt waarna ZW weer WW werd. Voor korte duur, daarna snel een baan gevonden. :)

Mijn advies zou ook zijn om eens na te gaan welke maatschappelijke organisatie in jouw gemeente het vrijwilligerswerk beheert en daar eens te gaan praten. Voor eigen risico kun je overwegen het UWV niet te informeren. Ze willen namelijk ondanks de onmiskenbare uitkeringsverkortende voordelen van vrijwilligerswerk toch dwars liggen.

Sterkte in ieder geval, het is een lange weg maar in de regel geen eindeloze. Je zult fases van progressie af moeten wisselen met rustpauzes.

WZAWZDB | "Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08:55
Herkenbaar verhaal, been there, done that. Kijk ik snap dat burn-out kut is, dat je gewoon weer je oude leven op wilt pakken, en je je nuttig wilt voelen. Alleen met burnout gaat dat niet zo snel. Je moet rekening houden met dat het herstel net zo lang duurt, als de tijd die tot de burn-out heeft geleid. Als je in 2019 overspannen bent geraakt was de druk toen ook al te hoog, en heb je (grofweg gezegd) al ruim twee jaar met deze situatie te maken. Het zal mij niet verbazen als het uiteindelijk twee jaar kost om er van te herstellen.

Daarnaast valt mij op dat je in je topicstart al behoorlijk bezig bent met terug komen in de IT. Welke certificeringen kan ik doen, hoe kan ik weer terug in de IT komen. Ik snap het, maar ik vraag mij af of het verstandig is om daar nu al mee bezig te zijn. Want je wilt voorkomen dat je weer opnieuw in deze situatie beland. Je schrijft dat je jezelf snel wegcijfert, en verlies van zelfvertrouwen. Ik zou eerst wat gaan doen aan die dingen, eerst aan jezelf werken voordat je weer werk gaat oppakken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:49

Ebayzo

Gekke eend

Misschien voor een later moment, maar probeer ook te accepteren dat het in de wereld vaak niet gaat volgens best-practice. Zeker in het MKB ga je dit veelvuldig zien ben ik bang. Probeer hier in mee te gaan en waar mogelijk stap voor stap te verbeteren maar laat dit geen reden zijn om je persoonlijk ellendig te voelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slane147129
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 29-07 22:56
Tito365 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie advies en gedachte over mijn loopbaan carrière. Momenteel ben ik herstellende van een burn-out en heb binnenkort een re-integratie gesprek met het UWV over hoe ik weer aan de slag kan.

Historie van mijn burn-out:

...

Ik kwam in de WW terecht en heb toen ook besloten om naar een psycholoog te gaan omdat ik mijn zelfvertrouwen aan het verliezen was. Omdat ik in de WW zat moest ik verplicht solliciteren.
Ik was het thuis zitten ook zat aan het worden dus ging ik in zee met de eerste beste werkgever die me wou hebben. Maar helaas, ik was zo diep in de stress waardoor ik na de 2e dag bij de nieuwe werkgever mezelf ziek heb gemeld. Ik kwam die huilend thuis en zag niks meer zitten. Hallo burn-out!

Dit laatste was afgelopen November. Sindsdien heb ik regelmatig een afspraak met mijn psycholoog.
Na verschillende sessies is naar voren gekomen dat ik mezelf weg cijfer ten opzichte van andere.
M.a.w. mijn mening/gevoel is toch niet belangrijk genoeg dus waarom zou ik dat uiten.
Ik slikte alles en ging maar door en door tot dat ik brak.

De laatste weken gaat het wel wat beter, ik krijg wat meer energie maar moet nog leren ontspannen en naar mijn lichaam luisteren. Ik wil me graag weer nuttig voelen voor de maatschappij dus wil heel graag weer aan de slag maar ik weet wel dat ik dit langzaam moet gaan opbouwen.
Goed dat je al wat stappen hebt gezet in je herstel van burn-out. Ik weet niet waar je woont en wat de aanpak is van de psycholoog met betrekking tot burn-out. Toen ik zoveel jaren terug zelf een burn-out heb meegemaakt kwam ik bij iemand over de vloer waarbij er alleen maar gepraat werd en daar hield het mee op.

Echter, naderhand kwam ik pas erachter dat het herstellen van een burn-out ook op andere vlakken moet gebeuren. Denk hierbij aan je fysieke lichaam, voeding, beweging.

Als je interesse hebt kan ik je het adres doorgeven van iemand die zowel burn-out trajecten als loopbaanbegeleiding doet. Sla je twee vliegen in 1 klap ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10:56
Wat @slane147129 eigenlijk zegt is in lijn met het bekende Covey boek. Daar staat dus in dat je de zaag scherp moet houden om alles aan te kunnen. Dat doe je door te snappen hoe je lichaam werkt. Genoeg slaap, genoeg tijd voor jezelf om tot rust te komen, gezonde sociale relaties, genoeg fysieke beweging.

Vaak kun je dingen combineren zoals wielrennen en tijd voor jezelf om na te denken, maar er zijn genoeg die denken dat 3 uur lang kei hard gamen ook tijd voor jezelf nemen is. Dat slurpt je focus weg als een malle. Oordelende vrienden/partner vs. een luisterend oor is ook een wereld van verschil.

Je psycholoog zal het misschien ook al aankaarten, maar vaak kunnen mensen een stressvole situatie op het werk niet aan omdat ze thuis de batterij niet op kunnen laden. Denk ook dat je in je herstel dus eerst moet focussen op de thuis situatie, je safe haven als het ware en dan rustig weer naar buiten treden en je zelfverzekerdheid weer opbouwen.

IMO doe je dat niet aan 'de voorkant' bij een bedrijf, ondanks dat dat je carrière wel een beetje inhoudt. Ik vind die vrijwilligerswerk wel een hele goede tussenoplossing van @snmght en natuurlijk steeds een beetje langer gaan werken. Kleine stapjes de stress weer een beetje opvoeren. Stress dan als een algemene factor die elke baan heeft.

[Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 15-03-2021 16:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
Tito365 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:38:
Ik wil graag jullie advies en gedachte over mijn loopbaan carrière. Momenteel ben ik herstellende van een burn-out en heb binnenkort een re-integratie gesprek met het UWV over hoe ik weer aan de slag kan.
Er zullen hier velen zijn met ervaringen met een burn-out, en er bestaat hier geen 'one size fits all' oplossing.

In het algemeen is het belangrijk een Rust Reinheid Regelmaat principe aan te houden.
Dus een goede slaapdiscipline, iedere dag bewegen, iedere dag een planning, en belasting langzaam opbouwen en dan luisteren naar je lichaam.
Qua slaapdiscipline is het belangrijk om te proberen iedere dag op tijd (wat dat is wisselt per persoon) en om dezelfde tijd op te staan. Omdat in slaap vallen vaak nog problematisch is kan een avondritueel daar bij helpen, met ook minimale schermtijd enkele uren voor het slapen. Bijvoorbeeld door een boek te lezen, te sporten, een hobby te bedrijven of met familie bezig zijn.
Qua iedere dag bewegen zou iedere dag sporten ideaal zijn, maar juist vaak bij een burn-out spelen er ook veel lichamelijke kwaaltjes waardoor dat niet atlijd mogelijk is. Probeer tenminste iedere dag buiten te komen en bijvoorbeeld 30 minuten te lopen. Dat kan alleen zijn of met een partner, die voorkeur verschilt per persoon.
Qua planning bedoel ik niet dat je iedere dag veel moet bereiken. In het begin van een burn-out kan een dagplanning ook zijn 1. op tijd opstaan. 2. wassen en aankleden. 3 30 minuten buiten lopen. 4. op tijd eten. 5. op tijd naar bed. Zo'n planning kan naargelang de klachten afnemen uitgebreid worden. Staar je niet blind op de planning, leren omgaan met een burn-out is ook leren dat niet iedere planning gehaald kan worden en dat dat niet erg is.
Vaak is het een kwestie van 2 stappen vooruit en 1 terug, of soms zelfs 1 vooruit en 2 terug. Dat is frustrerend maar het is goed te weten dat dit weer voorbij gaat. Vaak komen mensen juist sterker uit een burn-out omdat ze beter voor zichzelf opkomen en beter naar hun lichaam luisteren.

Grotendeels eens met wat @snmght zegt. Ik vraag me wel af waar het advies van het UWV buiten het vrijwilligerswerk houden vandaan komt. Heb je daar zelf een nare ervaring mee of is dit iets dat je slechts vermoedt? In mijn ervaring is het aannemen van vrijwilligerswerk tijdens ZW juist iets dat aangemoedigd wordt.

Qua advies over werkhervatting kan ik je het volgende zeggen: Het is goed om weer aan werken te denken wanneer je daar weer aan toe bent. Of je daar aan toe bent kan ik je niet zeggen. Mijn advies is om dat met je behandelaar te overleggen. Te snel weer aan de slag gaan kan averechts werken. Vaak spreek ik mensen met een burn-out die nog steeds in de DOOR-DOOR-DOOR overlevingsstand zitten waarmee ze juist uit de bocht vlogen. Op dat moment is het niet verstandig weer veel op te pakken.
Wanneer je er wel aan toe bent is het verstandig de belasting langzaam op te bouwen. In overleg met je re-integratiebegeleider is er de mogelijkheid tot een proefplaatsing. Dan kunnen de werkgever en jij voorzichtig kijken (en in overleg opbouwen) wat je weer aan kan. Verder lijkt mij het aanbod van @slane147129 ook goed. Denk daar eens over na, wellicht in overleg met je behandelaar.

Tot slot: Beterschap, en pas goed op jezelf. :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True