Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij

Pagina: 1
Acties:

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Jeroenzer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:39:
Ja het had misschien wat meer transparant gemogen en duidelijker maar Tweakers is inmiddels een bedrijf en geen community meer, ja er leeft een community maar dat daar is geen main focus meer op, nog steeds wel enorm belangrijk.
Dit is wel een punt, maar vergeet niet dat een community een produkt kan maken of breken.

Denk aan iets als inkoopacties.net. Nota bene een spinoff uit de Tweakers community. Razend populair totdat het verkocht werd aan iemand die die community maar irritant vond, nooit op het forum kwam en gewoon zijn wil oplegde inclusief enorme prijsverhogingen en verplicht hun verzending moeten gebruiken. Binnen 2 maanden was de site helemaal leeg :D

Nu zal dit met Tweakers niet zo snel gebeuren hoor, want dit is geen site die voor 100% afhankelijk is van de community, wat met IA wel het geval was. Bovendien luistert Tweakers veel meer naar de community dan IA op het eind deed. Maar het kan wel het begin van een trend zetten denk ik.

[Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 10-03-2021 15:12]

• GekkePrutser
  • Niet online
MarcelGo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
Vraag, is er al bekend vanaf welke bijdrage je trackingvrij bent?
Dat staat er toch, elk abonnement. Aangezien het supporter abo gaat verdwijnen, zal dat dan minimaal het Hero abo worden. Edit: Ik was dit aan het schrijven en ondertussen was er al geantwoord, sorry.

PS: Wat ik alleen niet helemaal snap is wat er met bestaande supporter abo's gaat gebeuren. De mijne verliep net en ik heb hem maar hernieuwd want hij stond nog gewoon in de abostore :?

Edit: Bedankt @jelle., dat is goed nieuws!

[Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 10-03-2021 15:32]

• GekkePrutser
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:37:
Als ik gewoon een Hero abbo heb en toch alles block... is t.net dan happy of vinden we dat eigenlijk niet tof?
Als hero abonnee heb je gewoon het recht om reclame uit te schakelen en dat staat standaard ook zo. En nu worden de trackers dus ook voor je gedeactiveerd.

Dus ik denk dat Tweakers het niet eens gaat merken in dat geval, aangezien ze je toch geen reclame meer aanbieden. Dus voor tweakers verandert er niks. Andere sites wel natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
MariusSim schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:31:
[...]
Duhhh, je moet ook een gedeelte van inkomsten van de andere websites in Tweakers stoppen. Doek anders Tweakers op; het lijkt alsof jullie Tweakers niet meer welkom vinden, want die weten te veel, of maak het nog algemene dan het is; 'Een soort oma weet raad'' en hoppa cashen want de gemiddelde bezoeker klikt toch op die groene grote dikke banner, en heeft geen blokkades aanstaan.
Op dit punt, ik vind inderdaad ook wel dat Tweakers soms teveel loopt te zoeken om uit de niche te komen. Dat het een niche website is, maakt het juist zo goed. Zodra je een "Computer Idee" wordt dan ben je niet meer de beste techsite maar 1 van de vele mainstream sites en is de meerwaarde weg.

In diezelfde context vond ik ook de reclames van "100.000 slimme neefjes erbij' een beetje vreemd (is al langer geleden maargoed). Hebben ze wel eens geprobeerd een absolute n00b vraag op GoT neer te plempen? >:) :P Meteen 20 reacties van "heb je zelf al eens gezocht??". En terecht. Het moet geen helpdesk worden vind ik.

@MariusSim Dat soort posts heb ik wel eens gezien maar ik zit meestal in de langlopende posts, daar komt het zelden voor :) Op zich vind ik overleggen en advies vragen ook niet slecht. Alleen als mensen zo een vraag neerplempen en meteen een oplossing verwachten dan irriteert dat me.

[Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 12-03-2021 00:20]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:53:
[...]
DPG kijkt daar heel anders naar, er wordt verwacht dat de digitale producten een stevig rendement maken. In die zin kun je het management van Tweakers niet eens veel verwijten, die zitten ook maar tussen twee vuren. Er is een flinke organisatie opgetuigd met een navenant kostenniveau, om te proberen via sterke groei dat rendement te realiseren - ook geheel volgens DPG recept. Dat is an sich een heel goed verdedigbare strategie, omdat het product er ook beter van kan worden. Redactie en development zijn nu twee keer zo groot als ze in mijn tijd ooit geweest zijn, daar kun je best aardige dingen mee doen voor de gebruiker :)
Dit is een groot deel van het probleem vind ik. Sterke groei vind ik geen geweldig doel voor een site als deze, omdat dit de kern van Tweakers verwatert. Tweakers is juist zo goed omdat het zo sterk is op gebied van techniek. Maar die niche is al verzadigd. Elke 'tweaker' van naam in Nederland is hier al aanwezig. Zeker sinds de samenvoeging met HWInfo.

Zodra je te veel wil groeien kom je niet onder het verbreden en mogelijk verwateren van je kernwaarden uit, door een breder publiek aan te spreken is de kans groot dat je je oorspronkelijke fans minder aanspreekt. Dat zie je nu al een beetje gebeuren met het frontpage ontwerp (steeds visueler, ik heb pas nog uitgebreid uitgelegd wat ik het probleem daarvan vind). Er wordt inderdaad veel energie in nieuwe dingen gestopt maar dat zijn niet altijd goede ontwikkelingen vind ik.

Even twee voorbeeldjes. De mainstream computer gebruiker (reclame van de 100.000 helpdesk neefjes). Dat vond ik een typisch geval van verwatering van de kernwaarden. Hoe meer mainstream hoe minder ik me hier thuis zal voelen en hoe minder geld ik er voor over heb. Ik heb het al eerder gezegd maar als het hier een "Computer Idee" wordt dan heb ik er niks meer te zoeken.

Verder was er de zakelijke kant: Daaruit kwam onder andere het hele carriere verhaal en de (tegenwoordig redelijk verwaarloosde) "IT Pro" sectie naar boven. Dat laatste vond ik dan nog wel een logisch idee, veel interessanter dan richting de mainstream aangezien de meeste enthousiaste Tweakers uit de begintijd inmiddels midden in hun carriere als IT'er zitten. En daar ook via-via nieuwe tweakers kunnen werven. Maar echte diepgang op dit gebied (en dan denk ik aan de diepgang a la C'T Magazine of zelfs iX Magazine) mis ik nogal. Mijns inziens heb je dat niveau nodig om echt groot te worden op dit gebied. Alleen dan kom je natuurlijk wel weer tegen de beperkingen van het Nederlandse taalgebied aan. Het Carriere gebeuren is best interessant maar alleen relevant als je van baan verandert. Zelf werk ik al sinds 2010 bij hetzelfde bedrijf :) Bovendien concurreer je daar met LinkedIn dat gewoon een betonnen bunker van een marktpositie heeft.

Ik ben zelf op Tweakers geweest sinds 1999 (al had ik sinds 2004 pas een account). En me altijd heel betrokken gevoeld en daarom had ik sinds 2007 al constant een abonnement. En ook bijna altijd de duurdere versies. Maar vorig jaar begon het toch wel een beetje te knagen. Toen ben ik van hero naar supporter gegaan. Reden #1 was de reden die nu eindelijk aangepakt wordt: Namelijk dat zelfs hero abonnees nog tracking mee kregen. Dat stootte me echt tegen de borst.

Reden #2 was dat er steeds minder interessante events georganiseerd werden. Ik mis de Tweakers Express erg. Als hero abo hadden we voorrang op de boeking ervan en bovendien kregen we een lichte korting. De meetups vind ik teveel los van de site staan. De TE was een ideale combinatie van dagje uit, feestje en beurs kijken. Ook omdat ik niet in Nederland woon: De TE was iets waarvoor ik altijd wel een bezoek wou combineren. Een meetup niet. Ze zijn voor mij te zakelijk en vaak te veel gedreven door een bepaalde leverancier.

Maar de vraag is hoe verder, ik snap ook wel dat het management tussen twee vuren zit. De opdracht van DPG voor meer rendement vind ik jammer maar wel te begrijpen. Aan de andere kant weet ik ook dat Tweakers zeer betrokken is bij de community, veel meer dan bijna elke andere site. Ik zou ook niet graag in de schoenen staan van het management nu. Op zich vind ik het betalen voor het ontwijken van tracken ook niet zo vreselijk, alleen ik vind Hero en met name Plus wel weer erg duur eigenlijk. En juist daartussen zit verbazend weinig verschil.

[Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 15-03-2021 23:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:57:
Ik vraag me af of dit onder de jeugd anders is. Die betalen bijvoorbeeld ook graag voor Twitch of doneren aan Youtubers. Ziet Tweakers.net dit ook terug in hun betalende leden? Dat oude lui zoals ik moeite hebben maar jonge mensen het makkelijker doen?

Want dan mag @crisp ons oude zakken best negeren en gewoon meegaan met de jonge lui :D.
Her en der een euro betalen.. of een klein abbo lijkt nou eenmaal prima te werken onder de jeugd.

(ik heb al moeite om Netflix/Apple music te betalen gezien ik weet wat torrents en nieuwsgroepen zijn :o )
Waar zie je dat terug dan, dat die jongeren zo graag abo's nemen?

Ik zie dat beeld zelf helemaal niet terug. Ik werk veel met callcenters waar heel veel jongeren werken (is typisch een instap-baan). En daar hoor ik juist alle tips op voor de nieuwe hipste torrent en usenet sites :*)

Dat bevestigt meer mijn beeld dat downloaden van content iets van alle tijden is. Het enige dat er veranderd is, is dat betaalde toegang gemakkelijker is geworden, en dus een beter alternatief. 'Toen' moest je wachten tot iets op TV kwam (Al dan niet betaald op filmnet) of naar de videotheek fietsen als je wilde betalen. Nu is betaalde content juist makkelijker dan de illegale (hoewel je met beeld nu juist weer met die idiote versplintering van tig streamingdiensten zit).

Maar de tech-savvy jongeren downloaden alles wat los en vast zit, en nog een stuk meer dan 'wij' in de Kazaa tijd ook, als ik dat zo zie. Ik ken ook niemand die Youtube betaalt. Maar het ding met Youtube is dat het zo'n enorm bereik is, dus als je miljoenen kijkers hebt, zitten er al gauw genoeg tussen om je een redelijk inkomen te geven, zelfs als het maar een fractie van een procent is.

Trouwens verder mee eens, de toegevoegde waarde van Tweakers voor mij is 100% GoT. Het nieuws is elders ook prima te vinden.

[Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 19-03-2021 10:44]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:12:
Waarom is dit topic nog open eigenlijk?
We kunnen ranten, we kunnen oplossingen aandragen of kritische vragen stellen. Maar uiteindelijk bereiken we er een ene drol mee en komt er alleen maar meer frustratie omdat het management zichzelf of compleet klemlult, of je negeert of vage verhalen neerzet.
Concreet willen ze geen andere oplossing als dit. Anders had er wel een tijdspad bijgestaan en waren er al denk groepen met de community opgericht om tot betere oplossingen te komen.
Nee, dat kan niet want er moet een dark mode komen en nog wat achterstallig onderhoud.

Mijn verzoek, sluit dit topic en stop de poppenkast. Scheelt voor veel mensen een hoop frustratie. Zeker op t moment dat we toch maar als free riders gezien worden houd een zinvolle discussie volledig op.
Nu ga je ervan uit dat deze discussie geen effect heeft. Daar ben ik het niet mee eens :)

Het zal er niet in resulteren dat dit teruggedraaid wordt ofzo, nee. Daar is volgens mij ook geen financiele ruimte voor. Maar het zal wel meegenomen worden in de gedachten bij mogelijke volgende beslissingen. Daar geloof ik wel in.

Ik heb gedurende de jaren meerdere minder populaire dingen gezien bij Tweakers waar toch uiteindelijk naar de community geluisterd werdt. Bijvoorbeeld toen heel lang geleden de abo functies gratis gemaakt werden in ruil voor karma. Toen hebben wij als bestaande abo houders deze functies voorgoed 'vast' gekregen en dat werkt nog altijd.

PS: De term 'free rider' schoot me ook in het verkeerde keelgat, maar ik begrijp dat actieve communityleden hier niet bij horen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:30:
Wat ik persoonlijk apart vind is dat tweakers (na het lezen van verschillende pagina's) verschikkelijk afhankelijk is van tracking cookies en advertenties. Als grote techsite, is het dan niet interesanter om bijv. meer collab artikelen te schijven voor bedrijven en dat op de frontpage te zetten? Denk hierbij aan meer adventorials en bijvoorbeeld "sponsored content" artikelen. Gooi een paar verkopende sites erin zodat mensen die interesse hebben in het product het kunnen kopen via de tweakers link en dan 5 euro oid eraf kunnen krijgen als ze die link gebruiken. Zo verdienen vele mensen op youtube ook hun brood en ik denk dat het als grote techsite dit ook wel goed uit kan pakken, zeker als je een contact persoon of twee hebt bij de grote jongens zoals NVidia of Intel.
Ugh nee. Beste manier om mij weg te krijgen is van die "Wij van WC Eend..." advertorial shit. Dan gooi je ook je reputatie als onafhankelijke pers in de prullenbak. Die praktijken zijn ook een van de redenen dat ik nooit youtube kijk tenzij ik de informatie echt nergens anders kan krijgen (bijvoorbeeld als beeldmateriaal echt belangrijk is). Maar de meeste youtubers betitelen zichzelf ook niet als onafhankelijke pers, iets dat ik van Tweakers wel verwacht.
Als je meer abonnees wilt werfen en op de community wilt richten, maak een G.I.G.A.N.T.I.S.C.H.E. poll aan, maak de vraag open antwoord, maar concreet (5 tot 10 woorden bijvoorbeeld) en zet hier een man of tien op om alle antwoorden wat te generaliseren.
Als ik me niet vergis, is dat ook gebeurd ongeveer een jaar geleden :Y)

Daarop is de melding van "Jullie vroegen om meer diepgang in artikelen vandaar plus" ook van afkomstig, dit was de belangrijkste uitkomst uit die grote enquete.
Ik weet ook niet het hele verhaal tussen tweakers en gebruikers van de afgelopen twee jaar, schijnbaar gaat het al jaren wat slechter met de comminucatie tussen tweakers.net en de community en dit is een van de vele druppels die de emmer doet overlopen? Hoe het ook went of keert, het gaat niet lekker met de relatie tussen bedrijf en bezoekers, dat is duidelijk.
Valt wel mee hoor. Ik draai hier al lang mee als bezoeker en elke verandering heeft tegenstand. Ik vind dit ook geen fijne verandering (echter begrijp ik hem wel), maar de reacties zijn niet uitzonderlijk wat mij betreft. Ik denk dat de meeste mensen die er om geven gewoon toch al hun cookies lokaal blocken dus het ze niet zo heel veel uitmaakt. Immers moet je dat voor 99% van de andere sites ook al doen. Die hoor je hier niet.

Trouwens moest ik net denken aan een van die andere discussies die ik een paar jaar geleden heb meegemaakt die ik hier een goed voorbeeld over vind. Er werd een balk ingevoerd op GoT waarmee producten uit de pricewatch getoond werden die in het bekeken topic besproken werden.

Ik heb toen zelf als een van de velen geklaagd, immers als abonnee betaal ik voor het uitzetten van reclame. De insteek van tweakers (volgens mij Wilbert toen) was toen iets van 'dit is geen reclame want het is onze eigen dienst'. Zelf zag ik dit totaal niet zo. Maar die hebben we toen wel kunnen overtuigen. En die functie hebben we toen ook uit kunnen zetten en heb ik nooit meer gezien. Dit is nog weer een voorbeeld waarin ik zie dat er wel degelijk naar ons geluisterd wordt.
World Citizen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:02:
We moeten wel een beetje lief blijven als Tweakers. Het is een illusie dat t.net zo groot en mooi was geweest zonder "groot geld" en een backer als VNU of DPG.

De tijd dat een forum bestaat uit vrijwilligers die het doen voor wat donaties is gewoon voorbij. Zeker als je het formaat t.net gaat bereiken. Ik heb ook mooie forums dood zien gaan omdat de vrijwilligers er mee op houden en de site niet verkocht werd. Je poot stijf houden en hopen op "de ideale wereld" is ook gewoon niet slim.
Hier geloof ik niet in, er zijn zat forums die nog steeds uit liefde oud papier werk bestaan. Tweakers heeft een dermate betrokken community dat dit best had gekund. Immers wordt de moderatie op GoT nog steeds puur vrijwillig uitgevoerd en dat is een van de grootste time sinks tegenwoordig bij het runnen van een forum. Ook omdat de wetgever tegenwoordig verwacht dat dit gedaan wordt.

Maargoed het is gewoon een gepasseerd station, en heel lang al. We hebben destijds geluk gehad met VNU, en wat minder met DPG hun rendements verwachtingen (afgaande van de post van Daniel). Maar ik blijf het waarderen dat Tweakers bijvoorbeeld GoT nogal ontziet met advertenties (al zie ik ze toch niet O-) )
Ethirty schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Dat vind ik nou een goede vraag. Groei is slechts een economische drijfveer. Het meer meer meer van het kapitalisme heeft gewoon grenzen.
Vind ik ook, ik ben ook bang dat dit nadelige gevolgen heeft (zoals te veel gang naar de mainstream zoals ik eerder al noemde).
Ethirty schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:25:
[...]
We zijn allang voorbij de kritieke massa dat de community zichzelf inhoudelijk in stand kan houden met interessante topics en waardevolle toevoegingen aan het nieuws.

DPG zal er nooit in meegaan maar ik zie meer in Tweakers als stichting: deels gerund op nét genoeg geld en deels op vrijwilligers. Voor en door het publiek. Met een redelijk bedrag als lidmaatschap en her en der een eigen bijdrage als het nodig is. Geld voor een nieuwe server heb je met een interne crowdfund zo voor elkaar gok ik.
Ik had dit ook gezien, maar ik vind dit vooral belangrijk voor GoT en dat wordt toch al erg vrijgelaten, het is eigenlijk vooral een community project. Er zijn nauwelijks pogingen om dit te monetiseren en daar ben ik erg blij mee.

[Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2021 21:52]

• GekkePrutser
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:41:
Geen idee of dit iets recents is, maar ik heb het nog nooit gezien, en het viel mij op....
[...]
Wat gek, voor mij werkt dit gewoon, ook als ik naar tweakers.nl ga. Heb exact dezelfde FF versie (wel met uBlock Origin erin). Ik was wel ingelogd op dat moment, misschien was je dat zelf niet?

[Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2021 23:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:38:
[...]
Wellicht zouden wij een klein deel kunnen bewegen tot whitelisting, maar ik denk dat dat niet opweegt tegenover het aandeel gebruikers dat zal aangeven geen tracking te willen waardoor wij in de huidige situatie met bepaalde banners die we dan niet meer kunnen tonen accuut in een probleemsituatie komen.
Ik denk dat whitelisting ook een gepasseerd station is op dit moment. Steeds meer mensen (en zeker binnen de Tweakers doelgroep) gebruiken technieken als Pihole waar je gewoon niet meer kan whitelisten. Ik hier ook. Zelfs op mobiel (ik gebruik een always on VPN die routeert via een cloud VPS)

Ik heb verder ook uBlock Origin om het extra dicht te timmeren en daar maak ik nooit uitzonderingen voor welke site dan ook. Ik blokkeer ook DoH (DNS over HTTPS) in al mijn browsers omdat dat de pihole natuurlijk kan omzeilen.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
bloody schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:57:
Onderschat niet wat het kost aan mankracht en geld om een goed ad systeem te implementeren en onderhouden...
Ik mag mezelf een ervaren software engineer noemen, maar toen ik bezig ging met ads voelde ik me 3 maanden lang weer een ultieme rookie. Het ecosysteem is _zo_ super uitgebreid en zit zo complex in elkaar, echt creepy.

Zelf best veel gewerkt met prebid.js voor header bidding + adobe dmp / crm en herken me prima in alle privacy 'gedoe'. nasty stuff!
Dit is dus exact waarom ik keihard overal ads block en geen enkele uitzondering meer maak. Die industrie maakt het expres zo moeilijk mogelijk om hun privacyschending te verbergen en er het maximale uit te halen qua profilering. Pas nu onder enorme druk (verplichte cookiewalls) komen ze met trackingvrije oplossingen.

Ik weet dat ik de websites hiermee benadeel maar dat is dan maar zo. Het vertrouwen in de ad industrie is bij mij 100% weg en ik sta ook niet meer open voor verbetering op dit punt. De websites waar ik echt om geef neem ik een abo indien mogelijk en anders hebben ze maar pech...

[Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 22-03-2021 17:03]

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:02:
[...]
Als website heb je, voornamelijk als het om advertising gaat, niet echt veel keuze daarin. Of, nou ja, de keuze van geen of statische banners met veel minder inkomsten. Dat terwijl tracking voor veel adverteerders eigenlijk helemaal niet hoeft, maar er technisch nog geen mogelijkheden zijn om dan wel bepaalde banners te kunnen serveren.
Die "technische mogelijkheden" zouden er zo zijn als alle betrokken partijen het zouden willen. Maar waarom komen die er zo moeilijk? Nou, omdat de adverteerders en jullie niet de enige partijen zijn in deze discussie. Ja het zijn de meest merkbare effecten van tracking, omdat reclames het middel zijn voor de tracking, en bovendien gebruikers merken dat ze 2 weken lang reclame krijgen voor een ventilator die ze een keer gegoogled hebben. Maar het verhaal ligt veel dieper.

Google heeft niet alleen baat bij tracking omdat de advertenties dan beter verkopen. Dit is maar 1 kant van het verhaal. De andere kant is dat Google met elke pageview meegluurt en zo een enorm big data profiel opbouwt van gebruikers en hun interesses. Dit kunnen ze niet alleen voor de reclameverkoop gebruiken maar ook voor het vullen van hun big data orakels.

Die orakels kunnen gebruikt worden om waardevolle vragen te beantwoorden van bijvoorbeeld fabrikanten. "Stel dat wij een nieuwe gamingmuis in de markt zetten voor 99 euro, hoe valt die dan bij de gebruikers die interesse hebben in dit soort produkten?". Zonder tracking wordt het big data monster niet meer gevoed.

Dan kan je de vraag stellen: Is het erg? Al deze informatie wordt gebruikt voor geanonimiseerde analyse, ze willen niet (alleen) weten wat @GekkePrutser precies gaat kopen volgende week, maar het gaat om hele groeperingen als geheel. Persoonlijk is mijn antwoord: Ja. Dat vind ik wel erg.

Waarom? Nou, omdat het niet alleen voor marketing gebruikt wordt. Het Cambridge Analytica schandaal laat zien dat het ook gebruikt wordt voor heel andere vragen. Zoals door politici "wat moet ik precies roepen om een meerderheid te krijgen". Mede hierdoor zijn Trump en Brexit erdoor gekomen. En hebben een enorm negatief effect gehad op de wereld.

Het is niet voor niets dat de reclame industrie honderden miljarden geld verdient. Dit wordt absoluut niet alleen door de kattenvoer reclames opgebracht, hier zit veel meer achter.

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:50:
[...]

Je hebt in zoverre gelijk dat ook (of vooral) Google hier een hele grote rol in speelt, maar dan technisch voornamelijk op het vlak van facilitator. Het is niet zo makkelijk om wat Google heeft opgebouwd met al z'n mogelijkheden even te kopieëren naar een privacyvriendelijk advertisingplatform. Zowel adverteerders als publishers zitten zo gevangen in het web van Google (pun intended).
Ja dat snap ik en dat is inderdaad de reden dat het er niet komt. En ja, Google is alleen maar facilitator tussen jullie en de adverteerder.

Maar wat er gebeurt is dat Google (en een hele enorme data industrie die er nog achter zit) niet alleen baat heeft bij het verkopen van reclames maar ook de tracking zelf gebruikt voor big data doeleinden. En dat is waar ik zelf vooral bezwaar bij heb.

Dit plaatje verduidelijkt het wat meer:

Jullie, de adverteerders en zelfs Google zijn lang niet de enige partijen die aan onze data verdienen. Aan het analyseren daarvan wordt meer verdiend dan aan de reclame zelf. Geen wonder dat het voor Google zo 'lastig' is om trackingvrije ad platformen te bouwen. En dit plaatje is al enige jaren oud en neemt niet eens goed de analytische big data kant mee in het verhaal. Het geeft eigenlijk alleen maar het bidding en ad-distributie proces weer. Er zit nog een veel diepere kant aan de analyse van al die data. Het stopt niet bij reclame, het gaat om het inschatten van de behoeften van de massa voor meer doeleinden dan alleen marketing.

En het is de reden dat elke deurknop en tandenborstel tegenwoordig continu 'naar huis wil bellen'. Data is money. En niet alleen voor reclamedoeleinden.

Dit is iets waar ik zelf absoluut niet aan mee wil doen.

[Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 01-04-2021 22:07]

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:07:
[...]

Die ken ik inderdaad, maar feit is dat bidding en audiences voor ons eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn. Wij bedienen voornamelijk adverteerders direct, en die kunnen prima uit de voeten met contextual targetting. Alleen zitten zowel wij als die adverteerders redelijk vast aan het Google AdManager platform (de een meer dan de ander), en daar is op dit moment niet echt een goed alternatief voor.
Ik denk dat ik nog steeds mijn punt niet goed overbreng :) Ik snap ook dat jullie niet zonder Google kunnen.

Heel in het kort: Ik snap dat jullie Google gebruiken als tussenpartij. Waar ik het probleem mee heb is dat Google zelf ook gebruik maakt van al die data die heen en weer gaat, en het ook inzet voor heel andere doeleinden die niets met Tweakers, jullie adverteerders of zelfs reclame te maken hebben.

Ik wil alleen maar aangeven dat dit de reden is dat ik aan adblocking doe, en hier nooit meer mee zal stoppen. Door de data zo te misbruiken is mijn vertrouwen gewoon weg. En niet in jullie, en jullie adverteerders hoor. Maar in wat er tussen zit.

De sites die ik erg waardeer zoals Tweakers compenseer ik wel met een abo, want ik begrijp ook dat het ergens vandaan moet komen.

[Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 01-04-2021 22:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik moet ook zeggen dat asynchroon laden voor mij ook een enorme irritatie was, met name op mobiel.

Sinds ik Firefox met uBlock Origin gebruik op de mobiel, ben ik eindelijk af van het probleem dat ik 'tap' op een link die net een milliseconde daarvoor is verschoven door een ladende advertentie. En mobiel browsen is sowieso een heel stuk trager dan op een desktop waardoor het veel irritanter is om terug te moeten gaan. Maar wat Bart hieronder zegt; dat het me voornamelijk om de tracking gaat, kan ik ook beamen.

Dit is inderdaad een enorme bron van irritatie. Wat je misschien zou kunnen doen als website op het moment dat de reclames niet meer targeted zijn op de gebruiker, is deze gewoon cachen via je eigen site? Dan kan deze in een moeite door meegeladen worden. De industrie zal dat niet fijn vinden omdat die zelf niet meer kan monitoren maargoed, zoals Bart al zei is de industrie ook degene die dit probleem veroorzaakt heeft. Dan mogen ze ook met een oplossing komen. Wellicht een door hen gemonitorde server op lokatie ofzo?

Alhoewel een standaard formaat ook wel helpt ja, dat is wel een goed punt. Of desnoods het formaat van tevoren aanmelden zodat jullie site het weet, en dan het plaatje toch laden vanaf de adverteerder zodat die kan zien of hij echt getoond wordt.

[Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 04-04-2021 12:36]

• GekkePrutser
  • Niet online
aap schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:00:
Op de 29e pagina wil ik toch nog even - vast niet als eerste - mijn afschuw uitspreken over de "handen omhoog of ik schiet"-aanpak van Tweakers. Serieus, ik mag kiezen tussen alle cookies accepteren, betalen of oprotten? Zoiets sneus ben ik nog nergens op het internet gezien.
Als je het zo bekijkt heeft Tweakers de afgelopen jaren dan continu geschoten :)

Ik vind het ook geen fijne optie, maar als je niet wil betalen dan verandert er weinig. Als je geen cookies wil dan moest je die zelf blokkeren en dat kan nog steeds.

Ik hoop ook dat de definitieve oplossing snel komt, maar persoonlijk blokkeer ik alle cookies toch al omdat je zonder al dat blocken toch niet meer normaal op internet kan. Zat sites die gewoon niet naar cookie toestemming vragen of het veeeeel te ingewikkeld maken met letterlijk tientallen dingen die je uit moet vinken. MacRumors bijvoorbeeld, die maakten het zo ziekelijk irritant dat ik die hele site niet meer gebruik.

• GekkePrutser
  • Niet online
The Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:38:
[...]
Hou toch op met die BS de hele tijd. Trek het zooitje terug, biedt excuses aan voor de belabberde aanpak en los de nalatigheden op. Dan kun je het misschien opnieuw proberen.
Terugdraaien is alleen maar slechter, ook voor ons als community :)

Als je geen abo hebt zit je in exact dezelfde situatie als de afgelopen jaren: cookies kunnen niet uit. Als je dat wel had ga je er op vooruit omdat je nu cookies kan uitzetten. Niemand gaat er op achteruit in de nieuwe situatie.

Ik zie ook veel liever een oplossing die helemaal zonder cookies is (met ads voor non-abonnees) maar met terugdraaien gaan we als abonnees er in elk geval wel op achteruit (en ik had toch al een abo)

[Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 06-04-2021 21:51]

• GekkePrutser
  • Niet online
The Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:55:
[...]
En terugdraaien, met een fatsoenlijk, gemeend, onderbouwd excuus en het dan met een duidelijke communicatie gaan oplossen is vrijwel altijd een betere keus.
Maar wat bereik je dan met dat terugdraaien? Als niet-abonnee zit je in exact dezelfde situatie. Een betere oplossing kan er net zo goed komen en net zo snel. Dit is ook niet bedoeld als eindsituatie.

Ik blokkeer zelf ook alle thirdparty cookies trouwens, en dat blijf ik ook doen. Ik zet principieel adblocking en cookieblocking voor geen enkele site uit. Ik ben ook te hard tegen tracking, dat zeker. Maar als abonnee ben ik wel blij dat ik minder op hoef te letten nu. Ik zie het meer als een startpunt voor beter ;)

[Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 06-04-2021 22:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:55:
[...]
Daar was ik al een tijdje mee gestopt toen bleek dat elke simpele ziel zonder enige inzet zijn vragen begon te dumpen alsof wij het slimme neefje waren die gratis al je problemen oplost (staat me zelfs iets bij dat dat de strekking van de campagne was).
Dat was inderdaad de strekking. "Opeens 150.000 slimme neefjes erbij" ofzo :) Was ik ook niet blij mee omdat het de community wegzet als een soort helpdesk. Maar het is alweer een jaar of 5 geleden ofzo.
Ethirty schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:55:
[...]
Maar ik gok dat management de FP als inkomstenbron ziet en het forum vooral als noodzakelijke kostenpost. Totdat ze moeten bezuinigen en ipv aan de redactie te werken besluiten dat het forum ook wel weg kan.
Dit is ook mijn vrees. En daarom ben ik ook wat begrijpender bij het invoeren van dit soort dingen. Ik geef juist het meest om GoT.

Ik kan me de tijd nog herinneren dat Tweakers het halve dev team moest ontslaan, en toen was er veel te weinig capaciteit over. Toen werd er al gesproken over 'we moeten maar kijken of het forum kan blijven'.

Denk niet dat daar nu enig risico op is omdat Tweakers nu juist een heel sterk dev team heeft vergeleken met het verleden. Maar dat vereist ook meer inkomsten natuurlijk.

• GekkePrutser
  • Niet online
chengbondkwok schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:51:
[...]
Maar tracking voor analytische doeleinden (wat doet de traffic, waar gaat het wel goed, niet goed) waarbij we geen persoonsgegevens opslaan is simpelweg nodig om de site in de gaten te houden. We gebruiken het niet om de data te verkopen aan adverteerders of aan wie dan ook.
Betekent dat dat ook als je nee zegt, de scorecard research tracking en google analytics gaan blijven? Dit zou ik wel een probleem vinden, ik heb juist daarom mijn abo destijds gedowngrade.

Software die jullie zelf hosten om te tracken vind ik veel minder een probleem omdat er niks naar een derde partij gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
chengbondkwok schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:10:
[...]
Met een abo blokkeer je GA en scorecardresearch.
Bedankt, dat is goed nieuws! (y) Dat was eerst niet zo. Ik denk dat ik na het aflopen van mijn supporter abo dan wel weer naar een hogere ga (tegen die tijd bestaat supporter dan ook niet meer trouwens).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Even over het laatste plus artikel: reviews: Hoeveel de prijs van telefoons daalt na de release

Alle grafiekjes (neem ik tenminste aan, want ik kan ze niet zien) zijn nu niet meer te zien:

Ik snap dat jullie third party cookies niet in de hand hebben hoor. Maar als iemand die tegen cookies is, wil ik die natuurlijk ook niet toestaan voor andere sites. En ik denk dat dit voor de meeste mensen die geen cookies toestaan wel geldt. Waarom zou iemand ze niet willen toestaan voor Tweakers maar wel voor datawrapper? Hierdoor kan ik het artikel nu niet meer goed lezen.

Zou het niet mogelijk zijn om in geval als fallback een statisch plaatje met de grafiek te laten zien in plaats van een deeplink naar die andere site? Sowieso zou het zelf maken een stuk beter zijn voor de privacy :)

Voor de video's vind ik het ook jammer dat die (al een tijd) niet meer lokaal gehost worden, maar ik ben toch al niet echt een video-kijker dus die negeerde ik toch al. Bovendien snap ik dat youtube een platform op zich is waar jullie ook je content op willen aanbieden. Maar dat geldt voor datawrapper toch niet, lijkt me?

[Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 13-04-2021 13:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:35:
[...]

We willen dergelijke embeds sowieso gaan voorzien van een link zodat je die in een apart (incognito) venster kan openen.

De reden dat we gebruik maken van dit soort externe tools is natuurlijk om tijd te besparen. Sommige dingen kan je beter uitbesteden zodat we meer tijd kunnen besteden aan andere (belangrijkere) dingen.

Je vraag met betrekking tot een statische fallback lijkt me meer iets voor een los topic in Mooie Features :)
Goed idee van de link! Dat zou een mooie workaround zijn.

En ja ik snap dat jullie tijd besparen. Maar als privacy echt een kernpunt gaat worden (zie ook jullie doel om helemaal trackingvrij te gaan werken), dan zou ik toch vragen stellen bij het gebruik van externe tools die wel aan tracking doen omdat je dat doel dan nogal onderuit haalt. Want praktisch gezien kan je tweakers dan alsnog niet goed bezoeken zonder tracking. Misschien kunnen jullie bij die tools ook aandringen op een trackingvrije ervaring (tenminste als optie).

En goed idee om een topic aan te maken voor het fallback idee.

PS: Doet datawrapper uberhaupt wel aan tracking? Misschien is het helemaal niet nodig deze achter zo'n knop te plaatsen?

[Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 13-04-2021 13:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
grahampje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Maar waarom is dat schandalig? De AVG houdt niet in dat alle website gratis toegankelijk moeten zijn zonder cookies. Je krijgt nu de optie om de website met cookies te bekijken, of een abo te nemen zodat het tracking vrij is.
Ondanks dat het niet was wat hij bedoelde vind ik het ook wel een gek punt. Het legitimiseert namelijk tracking als betaalmethode/business model. Niet de reclame zelf, maar de tracking. Dat lijkt me niet helemaal in lijn met de GDPR.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
grahampje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Verkeerd begrepen dan, mijn fout!

[...]

Maar is dat zo? De AVG heeft toch niet als doel om tracking helemaal te verbannen, dat zou namelijk een vernietigend effect hebben op een groot deel van de websites die we gebruiken. Het doel is om consumenten de keuze te bieden daar tussen, nergens staat dat die keuze gratis moet zijn.

Zoals het nu is: Jij kiest ervoor om Tweakers gratis te gebruiken, maar daarvoor krijg je wel gepersonaliseerde advertenties om te kosten te dekken die worden gemaakt. Of je betaalt een maandelijks bedrag om diezelfde kosten te dekken.

Tracking als een business model is niet inherent slecht vind ik, en ik vind dat demoniseren daarvan ook een beetje kortzichtig. Geen keuze hebben is slecht, maar dat maakt het nog niet dat het inherent slecht is. Kijk naar de grote hoeveelheid content die we gratis kunnen genieten door dit soort dingen, en wil je niet betalen met je gegevens dan moet je betalen met geld. Ik vind dat persoonlijk niet zo'n gekke afweging, maar dan kom je uiteindelijk weer uit op de business beslissing en daarvan kan ik me voorstellen dat die niet voor iedereen even goed uit te leggen valt (zoals Tweakers hem maakt in ieder geval).
Wat je hier aanhaalt vind ik precies het probleem. Dat er gedaan wordt alsof reclame zonder tracking niets oplevert. Dat is precies wat ik bedoel. Maar dat is niet zo. Reclame heeft altijd geld opgeleverd zelfs voor de tijd van tracking.

Voor mij is reclame niet iets wat uitgebannen moet worden (al doe ik het zelf wel met blockers }) ) maar tracking wel. Ik vind dat eigenlijk nooit gewenst. En met ongetrackte reclame heb je nog steeds inkomsten. Het is meer dat de hele industrie er omheen (Google e.d.) die niet wil opgeven omdat ze dan hun hele meerwaarde opgeven.

Vergeet ook niet dat reclames verkocht worden met een beurs achtig systeem (bidding). Als er alleen nog maar ongetrackte reclames te koop zijn, leveren die vanzelf meer op dan ze nu doen.

En vergeet niet: Dit is ook exact de keus die bijna alle andere websites nu bieden. Kiezen of je betaalt met getrackte reclames of met ongetrackte. Niet of je moet betalen met geld of anders met je data.

[Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 18-05-2021 19:19]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:34:
[...]
Ik heb respect voor je dat je geduldig de situatie blijft uitleggen, ondanks dat sommige reacties hier zeer aanvallend zijn. In mijn ogen wordt er in veel reacties verwacht dat Tweakers in een utopie zou moeten bestaan, terwijl het net als ieder andere organisatie met bedrijfsvoering en prioriteiten te maken heeft.
Dat is waar, maar vergeet niet dat dit aangezwengeld is door dat onderzoek van de consumentenbond waaruit Tweakers als enige nog aan een cookiewall deed. Alle andere partijen hadden dat probleem dus al opgelost (waarvan de helft overigens op een zeer brakke manier waarbij toch cookies zonder toestemming geplaatst worden, maar de andere helft dus niet).

Merk daar ook op dat zelfs een super mainstream organisatie als de consumentenbond hier regelrecht een adblocker adviseert als oplossing, en ziehier mijn redenering dat dit probleem vooral is veroorzaakt door de datahonger van de reclameindustrie zelf (en dan bedoel ik de platforms als Google, niet de adverteerders of sites zelf). Zelfs na de GDPR blijven ze er maar aan trekken en hiermee maken ze zelf een adblocker onvermijdelijk voor de privacybewuste surfer. Er zijn zelfs sites die in plaats van een cookiemenu zélf de gebruiker adviseren een adblocker te installeren 8)7. Juist vanwege al deze ontwikkelingen snap ik de tegenstand van Google totaal niet. Die denken blijkbaar nog steeds dat de GDPR weer uit zichzelf verdwijnt ofzo :? Maar ik weet heel goed dat het probleem vooral daar ligt.

Maar hoewel ik begrijp dat Tweakers een lastigere situatie heeft door meer adblockende gebruikers, hebben ze ook een veel beter inzicht in de techniek en markt dan andere mainstream sites. Het is iets waar ze op vooruit zouden moeten lopen, niet in de achterhoede. Dat vind ik ook wel wat kritiek waard.

Mijn kritiekpunt is momenteel gewoon dat er te veel functionaliteit wegvalt. Zie dit artikel bijvoorbeeld:
plan: Bekijk hier de resultaten van het Tweakers Hardware Onderzoek
Als je geen cookies toestaat is het vooral banners dat de content geblokkerd is :) Dit kan zo gewoon geen oplossing zijn, zeker niet als de abo prijzen omhoog gaan.

Aanvallend is het van mijn kant niet bedoeld, ik ben zelf ook kritisch hier maar ik hoop dat dat niet zo gezien wordt.

En ik realiseer me ook dat er veel gedaan wordt, ik was persoonlijk heel erg blij met de 2FA. _/-\o_ (y)

[Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 01-06-2021 00:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Floort schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 00:10:
[...]
Aan de ene kant doet DPG een aantal bizarre en niet onderbouwde uitspraken,maar als mensen daardoor ideeën krijgen die slechts gedeeltelijk kloppen zie ik Tweakers crew zich in bochten wringen om de goede bedoelingen uit te leggen zonder dat de onzin tegengesproken wordt. Dat is en lastige positie, maar ook geen reden om met een halve context uit te leggen wat er moeilijk is. Die halve context is ook misleidend.
Je kan niet verwachten dat ze daar hun ongezouten mening over geven :)

Ik ben op mijn werk een redelijk publiek persoon binnen de IT (op interne social media enzo). Nu hebben we te maken met veel problemen die met name zelf op de hals zijn gehaald door enkele zeer bedenkelijke beslissingen door bepaalde personen een stuk hogerop dan ik.

Hier wordt veel over geklaagd en ik ben het daar persoonlijk 100% mee eens. Sommige punten in ons beleid zijn eerlijk gezegd gewoon contraproductief. Op "PowerPoint niveau" staat alles mooi in het groen, in de praktijk worden de problemen alleen maar groter omdat mensen noodgedwongen buiten ons stramien om gaan werken. Wat moeten ze anders, hun werk maar niet doen?

Ik kan dan wel op Yammer meeklagen maar dan kan ik ander werk gaan zoeken. Is met een van mijn collega's ook gebeurd (vond ik best dapper van hem hoor). Maar het is beter om het zoveel mogelijk te proberen te fixen van binnenuit*. En de situatie van Tweakers is nog een stuk beter, vind ik. De crew is hier juist erg open over vind ik. De technische pijnpunten zijn duidelijk, en de policy is nou eenmaal een gegeven op hun niveau.

*) Nou word ik er ook wel eens moe van hoor, en ik ben dan ook zoekende naar alternatieven. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee.

[Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 01-06-2021 05:58]

• GekkePrutser
  • Niet online
Redneckerz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:38:
[...]
Zoals bijvoorbeeld bij de Ankeilers. Er is telkens geroepen dat Custom CSS niet de oplossing moet wezen voor wat eigenlijk een UI probleem is (Hinderlijke ankeilers, veel te veel whitespace die nergens voor wordt gebruikt). Er is letterlijk door de community gewaarschuwd dat niet als een perma-oplossing te gebruiken. Nu verwijst Crew letterlijk naar Custom CSS en is het volgens hen ook al technical debt. En dat is een discussie van wat, een jaar terug?
Wie zegt dan dat Custom CSS Technical Debt is? Ik heb dat in dit topic niet voorbij zien komen.

Als Custom CSS gaat verdwijnen (want technical debt is iets om te reduceren immers) wordt dat echt een probleem voor mij, de frontpage met name is gewoon onbruikbaar zonder zware modificaties :) Zonder in herhaling te gaan, ik heb dit hier een keer uitgebreid uitgelegd. Het forum is nog wel redelijk schoon. Maar dit is iets dat ik als abonnee wel verwacht te hebben op Tweakers. Zonder dat zie ik echt geen reden meer voor een abo.

Nou zijn de aanpassingen vooral het weglaten van dingen (display:none) dus ik kan dat heel eventueel ook in mijn adblocker doen, maar liever niet natuurlijk.

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit verdwijnt? Immers is het pas nog helemaal uitgebreid met snippets enzo :?

[Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 02-06-2021 16:32]

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:38:
[...]

We hebben dat uiteindelijk geverifieerd bij datawrapper zelf. Zij doen inderdaad niet aan enige vorm van tracking of verwerking van persoonlijke data, dus voor embedded grafieken is inderdaad geen consent benodigd. We hebben dit zojuist dan ook aangepast zodat grafieken voor abonnees weer gewoon beschikbaar zijn :)
Bedankt! Dit is een flinke verbetering omdat het nu zo veel gebruikt wordt!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True