Toon posts:

Hoe lamp recht op scheve inbouwdoos te krijgen zonder boren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Hoi mede Tweakers.

Ik zit met een vraagstuk waar ik nog geen passend antwoord op kan vinden maar waarvoor wellicht toch een simpele oplossing is.

Hoe monteer je een hoekige lamp / armatuur op een inbouwdoos welke scheef zit zonder boren?

Niet mijn eigen plaatje maar ter illustratie:

We hebben te maken met een inbouwdoos in het plafond waarbij de situatie het meest op het rechter plaatje lijkt (maar dan niet onder een mooie hoek). De inbouwdoos lijkt min of meer onder een willekeurige hoek in het plafond gemonteerd te zijn. Er zit geen draaischijf in de doos.

De echte situatie en doos zie je hieronder:

De lamp die er moet komen te hangen is de volgende of soortgelijke rechthoekig model:

Doordat de inbouwdoos scheef zit, en de schroefgaten hiermee ook krijg je de lamp niet mooi uitgelijnd met de muur. Simpelweg de lamp op de inbouwdoos middels de schroefgaten monteren zorgt ervoor dat de lamp echt scheef hangt. We willen het liefst niet boren.

Welke oplossing zou werken? Ik heb al gezocht naar een adapter ring oid maar kan nog geen passende oplossing vinden.

In een ander topic kwam ik dit product tegen maar ik vraag mij af of dit wel een oplossing en en hoe deze dan zou moeten werken: Busch-Jaeger AP Plus metalen adapter voor montage op inbouwdoos

Ik kan mij niet voorstellen dat voor dit probleem geen min of meer universele oplossing is. Het geheel moet natuurlijk stevig en veilig hangen.

Wie heeft een goed idee?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Aan 1 kant een kortere schroef/boutje gebruiken ? Of denk ik nu te simpel ?

Edit: ah, nu snap ik wat je met schuin bedoelt... niet schuin als in waterpas (een zijde dieper in het plafond) maar je bedoelt dat de schroefgaten niet uitgelijnd zitten met de montage richting van lamp.

[Voor 58% gewijzigd door Breezers op 07-03-2021 15:07]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toch gewoon boren. Een hanglamp kan best aan de inbouwdoos, maar zo'n spotjes systeem zou ik gewoon netjes aan het plafond maken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Breezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:03:
Aan 1 kant een kortere schroef/boutje gebruiken ? Of denk ik nu te simpel ?
Ah, my bad. Het scheefheid wat betreft diepte is wel op te vangen vermoed ik. Het gaat om de hoek waaronder de gaten gedraaid zijn ten opzichte van de rechte wand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:36

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

De adapterplaat zal je voor een deel helpen. Anders toch boren of bij een lichte lamp 1 schroefje gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-03 18:54
Dat de gaten scheef zijn maakt toch niet veel uit lijkt me? Als je de plaat/beugel waar je de lamp aanschroeft maar vlak aan de muur krijgt, ookal zit een schroef scheef.

edit: blijkbaar op andere manier scheef.

Bij mijn lamp was de beugel in twee delen, 1 deel schroefde je vast aan de muur in die gaten, en de lamp aan het andere zodat je hem kan draaien.

[Voor 36% gewijzigd door Xfade op 07-03-2021 15:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18
Die adapter zou kunnen werken als de sleuflengte toereikend is.
Zoiets is natuurlijk ook heel makkelijk zelf te maken. Dan kan je de gaten precies boren om het kloppend te krijgen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Doorgaans heeft een lamp een metalen beugel welke je eerst tegen het plafond schroeft, en daaraan de lamp. Met een beetje geluk heeft die beugel al lange sleufgaten, en anders kun je wellicht gaatjes in de beugel boren of een vergelijkbare beugel maken met gaten die overeenkomen met jouw centraaldoos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat je kunt proberen is om te kijken of er ruimte zit onder de montage plaat van de lamp (is vaak hol) Als je ca 2 cm ruimte hebt kan je een stukje hout gebruiken die schroeft op de bestaande schroefgaten van de electra doos. Hierna kan je met een paar kleine schroeven de lamp ophangen door in het hout te schroeven.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:02
gewoon een adapterplaatje maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jeroenneman schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:05:
Toch gewoon boren. Een hanglamp kan best aan de inbouwdoos, maar zo'n spotjes systeem zou ik gewoon netjes aan het plafond maken.
For what it’s worth maar wij hebben een plafondventilator hangen aan de 2 M4 boutjes van de plafonddoos, na 2 jaar hangt ie nog ;)
Nadeel van er vlak naast boren is dat je al snel brokken uit je plafond boort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
in dit topic staat een goede tip!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29
_ferry_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:14:
Doorgaans heeft een lamp een metalen beugel welke je eerst tegen het plafond schroeft, en daaraan de lamp. Met een beetje geluk heeft die beugel al lange sleufgaten, en anders kun je wellicht gaatjes in de beugel boren of een vergelijkbare beugel maken met gaten die overeenkomen met jouw centraaldoos.
Of je monteert een plaatje achter de beugel, boort daar twee gaatjes in en monteert de beugel op de centraaldoos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik zie goede tips waar ik iets mee kan. Weet iemand hoe je precies geacht wordt de Busch-Jaeger adapter te gebruiken? Ik vraag mij af of ik daarmee al geholpen kan zijn gezien op die foto kleine sleuven te zien zijn i.p.v. precies passende gaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18
Eén van de sleufgaten en het tegenoverliggende ronde gat gebruik je om de plaat op de doos te schroeven.
De plaat zodanig vastschroeven dat de binnenste gaten in lijn staan met de gaten in de armatuur. Die zal je op maat moeten boren in de armatuur.

De binnenste gaten zijn met draad M4. Die gebruik je om de armatuur vast te schroeven.

Nu ik het nog eens goed bekijk op de website, lijkt mij dit meer een plaat om een opbouwschakelaar o.i.d. op een inbouwdoos te plaatsen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee