Toon posts:

snel 3000 dia's digitaliseren

Pagina: 1
Acties:

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 23:37
Mijn vader heeft zo'n 3000 dia's gemaakt in mijn jeugd en mijn vader heeft niet lang meer te leven. Ik zoek een manier om die dia's snel te digitaliseren. Voor 800 euro zijn bedrijven bereid om dat voor mij te doen, maar als echte Tweaker ga je dan kijken of ik dat niet zelf kan.
Ik had in het verleden wel eens iets gelezen over mensen die een opstelling hadden gemaakt met een diaprojector, een scherm en een digitale camera; camera scherpstellen op het scherm en snel de dia's erdoorheen jagen, foto maken, volgende.
Mooier is nog om dat te automatiseren, door de diaprojector de camera te laten 'klikken'.

Hier op GoT kwam ik het volgende topic tegen https://gathering.tweaker...message/29534994#29534994.
Tweaker @Anoniem: 244270 beschrijft daarin dat hij een andere opstelling had gemaakt waarbij hij de camera direct voor de diaprojector plaatste, dus zonder tussenkomst van het scherm. Helaas zijn zijn plaatjes verdwenen (topic uit 2007) en ook hijzelf is al lang niet meer hier geweest (ik meen 2009 als ik de info goed begrijp). Hij verwijst naar een ander topic, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1219108/ maar ook daaruit zijn de plaatjes verdwenen.

Zijn verhaal spreekt mij in ieder geval enorm aan; alle 1500 dia's in 45 minuten gedigitaliseerd! Dan heb ik genoeg tijd over om de leukste nog een keer opnieuw te doen, mocht dat nodig zijn. Voor mij is de kwaliteit dus van minder belang, het gaat erom dat ik in beperkte tijd die hele berg dia's digitaal maak zodat we daarna een keuze kunnen maken.

Wie kan mij op weg helpen met plaatjes, websites, ideeën?

• Hkuit
GlowMouse schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Toch wel via de .be tld. Je ziet de plaatjes niet, maar ...
@GlowMouse en @bobcom, jullie zijn geweldig! (dit had ik zaterdag ook al getypt maar kennelijk heb ik iets fout gedaan want ik zie mijn blije bericht van destijds hier niet bij staan, daarom nu nog een keer).
Ik ga ermee aan de slag en laat weten wat ik gedaan heb.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hkuit
Het is gelukt. Niet supermooi en zeker voor verbetering vatbaar, maar afgelopen zaterdag hebben we 2700 dia's gefotografeerd zodat we die nu met mijn vader en anderen kunnen gaan bekijken.
Ik heb via Astro Products wat teflon plaatjes besteld van 10x10 en daarmee de lamp gedimd. Lens uit de projector, oude macro lens op de SLR, op manual focus, diafragma vast op F8 en klikken maar...
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee