Toon posts:

2e router snelheid probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

the_ur schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:48:
Dus de router is weliswaar verouderd maar zal voor mijn behoefte dus voldoende snelheid moeten geven.
Ja. Voor beeldbellen heb je ongeveer 5Mbps nodig. Ik raad altijd aan om minstens 100% buffer bovenop je minimum te nemen (want WiFi is veranderlijk en het gaat om je minimum, niet gemiddelde bandbreedte), maar dan nog hebben we het over 10Mbps. Dus dat je 50Mbps haalt is niet oorzaak van het probleem.
Is er iets van een tool dat ik gedurende de dag eens de laptop kan laten staan en dat m'n verbinding gemonitord wordt? Of lukt dat ook met bijv. taakbeheer.
Lastig. Er zijn verschillende tools voor verschillende domeinen (Ethernet, WiFi etc), maar meestal bewaren ze alleen genoeg informatie om te zeggen *dat* iets mis wat (hoge ping, packetloss etc), maar niet genoeg om te zeggen *wat*. Dat het niet optimaal is heb je zelf natuurlijk ook al door als de verbinding hapert.

Zonder enorme monitoringsystemen op te zetten denk ik dat je het best je beeldbellen zelf als alert kunt gebruiken en zodra het begint te haperen weer testen:
- netsh wlan show interface (hoe is het op exact dat moment?)
- dan een Ziggo speedtest draaien
- tracert naar het adres waar je mee belt

Edit:
Nu ik erbij stil sta een mogelijke oorzaak: de oude router valt af en toe uit (mogelijk door brakke voeding), het goede signaal boven valt weg en je valt dan terug op het (te zwakke) signaal vanuit beneden. Dat zie je terug in de netsh wlan show interface (je zit ineens weer op BSSID vvan beneden met zeer lage signaalsterkte). Waarschijnlijk zie je dan ook de LEDs uitgaan op het apparaatn en/of ongebruikelijk knipperen. Als dat aan de orde is: schroot boven vervangen. Goedkoopste goede optie tot kort was de AP die Ziggo voor EUR 60 verkocht ("Wifibooster via een Interletkabel"). Daar zijn ze mee gestopt, maar je vindt ze nog volop op Marktplaats.
Wat me verder nog opviel was het verschil in snelheid op de ipad tussen de ziggo speedtest en de network analyzer app.
Dat verschil kan meerdere oorzaken hebben. Belangrijkste:

- server staat ergens anders.
Ziggo's servers staan in hun netwerk. Dus je zit dichtbij en met een goede verbinding. Het is een erg goede maat voor hoe je individuele huisaansluiting werkt, maar zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de verbinding naar een bepaalde plek buiten dat netwerk. Ik weet niet waar de servers van Network Analyzer staan, maar waarschijnlijk niet binnen Ziggo's netwerk. Als ze aan de andere kant van de wereld staan heeft dat grote impact op bandbreedte (die deels gekoppeld is aan latency). Staan ze daarentegen ergens anders in NL dan zou het niet veel moeten uitmaken. Kijk om dit uit te sluiten naar het IP-adres van de server en zoek op via GeoIP waar dat zou moeten zitten. Een tracert erheen zou ook verhelderend kunnen zijn.
- 1 TCP stream vs meerdere. Om een breedbandverbinding goed te benutten moet je meerdere datastromen tegelijk erover sturen. Dat doet de Ziggo speedtest alvast. Ik weet niet meer exact hoeveel, maar het zijn er meerdere. Een enkele stream is sterk onderhevig aan omstandigheden onderweg en zal vaak een stuk minder prestren. Mogelijk gebruikt Network Analyzer dat. Vrijwel iedere moderne toepassing op het web (waaronder beeldbellen) gebruikt meerdere, dus dat is alvast de betere maat voor prestaties.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee