• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Voor het gebruiken van een grote dataset op een laptop heb ik de volgende Direct Attached Storage (DAS) aangeschaft: pricewatch: Fantec QB-35U31 Zwart

Het gaat om een ZFS pool met 4 schijven die samen een doorvoersnelheid van ~650 MB/s hebben, zoals ze nu aan een desktop hangen via SATA-600-verbindingen.

De 10 Gb/s van USB 3.1 type-C met UASP van deze DAS leek me daarvoor ideaal, want die kan aan een laptop worden aangesloten met nog genoeg bandbreedte voor overhead.

Om te testen heb ik de schijven uit de desktop gehaald, in de DAS gedaan, en aangesloten op diezelfde desktop via de USB 3.2 Gen2 Type C poort aan de achterkant. De kabel die ik daarvoor gebruik is de bij de DAS geleverde USB Type C kabel. Het gaat om dit moederbord: pricewatch: Gigabyte Aorus X570 I PRO WIFI

Tot mijn verbazing krijg ik allerlei schrijf- en checksumfouten, en dropt de performance soms tot 10 MB/s, om daarna weer naar 300 MB/s te gaan.

De ZFS pool gaat dan (steeds) automatisch resilveren, en dan blijkt dat er geen fouten waren. Hij hoeft nooit iets te herstellen.

Ik haal de schijven weer uit de DAS en sluit ze weer direct aan op SATA-kabels. En alle problemen zijn weer weg. De schijven zijn (bijna) nieuw en hebben 0 reallocated sectors en 0 errors in SMART staan.

Dat de performance misschien gehalveerd wordt, daar kan ik mee leven. Maar die extreme drops en al die fouten uiteraard niet. Dat is niet de bedoeling. En het ligt dus niet aan de schijven. Maar waaraan dan wel?

Is de (meegeleverde) kabel slecht? Is deze DAS geen serieuze hardware? Is mijn desktop testcomputer het probleem? Is dit een bekend verschijnsel bij een snelle USB-verbinding? (Ik heb hiervoor eigenlijk nooit 'echt' gebruik gemaakt van die snelle USB 3.2.)

Nu heb ik een USB-A naar USB-C kabel besteld, zodat ik het zelfde op een andere USB-poort of andere computer zonder USB-C-poort kan proberen, om te zien of het aan de kabel danwel de testcomputer ligt. Hopelijk komt deze kabel morgen binnen. Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat er een ondeugdelijke kabel met de DAS is meegeleverd, maar je weet het niet.

Ik ben even kwijt wat een handige volgende stap is. Wat kan ik doen? Zijn er dingen waar ik nog niet aan heb gedacht?

edit:
Instant update: De desktop draait Ubuntu 20.04.1. Kernel 5.4. Ruim nieuw genoeg om USB 3.2 en UASP te ondersteunen.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee