gebruikerfz1 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:00:
Beste allemaal, onlangs stond ik op het punt om een LG G2 Oled tv aan te schaffen. Echter ben ik langs de winkel geweest (hellotv) om toch de tv even te bekijken. Door de verkoper werd ik ook op de Samsung reeks gewezen (neo qled) aangezien ik de TV op een muur naast de glazen schuifpui wil plaatsen (wel op het noorden met in-between gordijnen).
Ik heb ondertussen aardig wat keuze stress gekregen en ook mede door het risico op inbranden van Oled neig ik meer richting de QN95B. Hoe is jullie mening hierover? De tv zal worden gebruikt voor films en gaming, ik hou van natuurlijke kleuren zonder teveel enhancers aan.
Klopt het dat de QN93B dezelfde TV als de QN95B is maar dan zonder de all in one connect box? De QN93B is in 65inch bij Hellotv na korting 1750,- euro maar bij TV reus 1400,- Plattetv geeft aan dat dit import tv's zijn die dan bijv geen NL apps ondersteunen, voor mij niet zo erg, de enige apps die we gebruiken zijn Netflix en Disney+, de rest gaat via een Kodi mediacenter. Wat raden jullie aan?
Inbranden is echt geen issue meer, bij normaal gebruik en de tv in standby laten gedurende de nachten.
Ook is de helderheid van de G2 meer dan toereikend op de plek die je voor ogen hebt.
Gaat de voorkeur toch liever uit naar een LCD tv dan kun je beter naar de 65X95J kijken, vergeleken met de QN93B biedt dit model een natuurlijkere/ accuratere weergave. Met de juiste instellingen en de meeste/ alle beeldverbeteraars uit zal de QN93 in SDR de X95J niet veel ontlopen echter is dit in HDR een andere verhaal.
Samsung kiest er bewust voor om schaduwdetails agressief te onderdrukken ten faveure van diepere zwartwaardes, en wordt HDR onjuist weergegeven/ er wordt flink afgeweken van de reference PQ curve met als nadeel dat donkere delen in HDR scenes te helder worden weergegeven en highlights geforceerd. De meeste HDR titels worden in Dolby Vision gemasterd, Samsung biedt geen ondersteuning voor dit format. Ook is de bouwkwaliteit van een lager niveau vergeleken met de X95J.
Er zijn inderdaad partijen die aan grijze import doen waarbij het app aanbod kan verschillen met een Benelux model. Echter wat nog belangrijker is, is de garantieafwikkeling. Bij grijze import kan een fabrikant elke vorm van garantie/ support weigeren en ben je aan de grillen van de winkel overgeleverd. Maar goed, service en goede productkennis is ook HelloTV vreemd.
(Mocht je voor de Sony X95J kiezen, Art & Craft en Kamera Express zijn allebei officiele Sony dealers en leveren Benelux modellen.)