Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Raspberry Pi OS] Microsoft Repository toegevoegd

Pagina: 1
Acties:

• jpgview
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12:45
shocking ???

lees dit reddit artikel over de microsoft repository die aan het raspberry pi os (raspbian) werd toegevoegd.

na een vraag aan een pihole developper, de volgende acties ondernomen.

Fresh install:
- Het bestand (/etc/apt/sources.list.d/vscode.list) bestaat niet in het image. Door het bestand aan te maken met volgende inhoud (comment out de repository) voorkom je dat de key (/etc/apt/trusted.gpg.d/microsoft.gpg) word aangemaakt.
Dit moet je doen VOOR je sudo apt-get update && sudo apt-get -Y upgrade draait.
code:
1
2
3
### THIS FILE IS AUTOMATICALLY CONFIGURED ###
# You may comment out this entry, but any other modifications may be lost.
#deb [arch=amd64,arm64,armhf] http://packages.microsoft.com/repos/code stable main

- sudo chown root:root /etc/apt/sources.list.d/vscode.list
- sudo chmod 644 /etc/apt/sources.list.d/vscode.list
Existing install:
- comment out de repository in het bestand /etc/apt/sources.list.d/vscode.list (derde lijn, zie hierboven)
- verwijder het bestand /etc/apt/trusted.gpg.d/microsoft.gpg
ik heb echter géén idee of er eerder al wijzigingen zijn aangebracht en/of informatie is doorgestuurd in de periode dat de repository wel beschikbaar was op het systeem.

Opmerkingen:
- de lijn met de microsoft repository gewoon verwijderen is géén oplossing, de lijn zal de volgende keer weer toegevoegd worden (raspberrypi-sys-mods).

• jpgview
Videopac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:51:
Zijn er geen alternatieven voor Raspberry Pi OS? Het lijkt me makkelijker dan bovenstaande actie.
Er worden, ook in het reddit artikel, een aantal alternatieven voor raspbian (Raspberry Pi OS) gegeven. Er zijn daar een aantal voor en nadelen aan verbonden, voer voor discussie. Een beginner zal echter heel snel bij raspbian uitkomen, eens ermee begonnen en vertrouwd, is een overstap, zonder gegronde reden niet voor de hand liggend...

Mijn hele manual is gebaseerd op raspbian, niet echt veel zin om uit te zoeken of alles nog werkt zoals beschreven, op een ander OS (missing packages, different versions, MSMTP vs SSMTP, ...)

De pihole developpers werken hard om die dependencies te verminderen, b.v. pihole-FTL v5.6 heeft sqlite3 aan boord (commando pihole-FTL sqlite3 <command>) en in pihole v6 (beta announced) zou ook lighttpd en php niet meer nodig zijn (webserver in pihole-FTL).

Tot die tijd, en dan misschien...

edit
Videopac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:51:
Plus een signaal aan de ontwikkelaars dat dit niet de weg is om te gaan.
denk niet dat ze zich er veel van aantrekken, ref de comments in het reddit artikel, dat posts op het forum over dit onderwerp weg gemod of zelfs verwijderd worden.

zelfde trend is trouwens merkbaar bij pfsense (netgate), lees dit artikel.
/edit

[Voor 20% gewijzigd door jpgview op 04-02-2021 14:16]

• jpgview
Freee!! schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:56:
Ik zou ook nog even een
code:
1
chattr +i /etc/apt/sources.list.d/vscode.list
Heb ik niet gedaan, omdat in het reddit artikel, waar mogelijke oplossingen in vermeld staan, bij die stap ook duidelijk vermeld staat

Note this may cause an apt failure in the future
/quote

Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is...

In de edit van die (eerste) comment (met de mogelijke oplossingen) staat ook:

The vscode.list and microsoft.gpg files are created by a postinstall script for a package called raspberrypi-sys-mods, version 20210125, hosted on the Foundation's repository.
/quote

Er staat ook dat die nieuwe feature (???) alles behalve transparant is doorgevoerd. ( package van 25/01/2021, changelog updated today).

• jpgview
Webgnome schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:21:
Kan iemand mij uitleggen wat er precies shokking hier aan is? Ik begrijp het namelijk niet helemaal geloof ik. Of is het omdat mensen zo bang zijn voor Microsoft?
Ergens in het reddit artikel word opgemerkt dat hier telemetry mee gemoeid is (open the article, search for telemetry) Ik wil alleen maar voorkomen dat het systeem vroeg of laat telemetry data begint door te sturen, omdat er toevallig een microsoft package gebruikt word. Dan liever een foutmelding bij installatie dat een repository niet beschikbaar is.

Vergeet niet dat in recente builds van pihole /etc/resolv.conf niet langer gewijzigd word. Dat houd in, als je systeem werd opgebouwd met b.v. de 8.8.8.8 resolver, er steeds queries rechtstreeks naar 8.8.8.8 gedaan worden, die niet in pihole gelogd worden. onder andere ook hier besproken, door @deHakkelaar als bijna juist beoordeeld, lees de correctie hier.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True