Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekkend dak

Pagina: 1
Acties:

• Tyear
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15-07 14:22
Beste allen,

Ik heb op het moment een probleem met ons nieuwe huis.
We hebben dit huis aangeschaft op 2 November vorig jaar.

Tijdens de eerste bezichtiging van het huis hadden we een klein vocht plekje in de hoek van 1 van de kamers geconstateerd. Na dit aan te hebben geduid bij de makelaar werd ons gezegd dat er ooit een keer wat waterschade was geweest maar dat dit gerepareerd is.

Nu zijn we kort daarna begonnen met een grote verbouwing van ons huis. Nieuwe keuken, vloeren etc.

Alleen na het weghalen van een deel van het plafond (moesten een afzuiging voor een gaskachel verwijderen en deels stroom verleggen naar een muurschakelaar) kwamen we erachter dat het dak best wat vocht leek vast te houden.

We hebben zo snel mogelijk een dakdekker laten komen, deze gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk lek is geraakt en dat hierdoor het vocht tevoorschijn begon te komen.

Nou is alleen mijn vraag, kunnen we dit nog verhalen op de vorige eigenaren als zijnde verborgen gebreken?

• Tyear
Lelletje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:15:
Het is pas een verborgen gebrek als de vorige eigenaars hiervan wisten.

Dus, wisten de vorige eigenaren hiervan?
Er is ons aangegeven bij bezichtiging, eerste en laatste dat er ooit een lekkage was geweest maar dat het dak professioneel gerepareerd zou zijn geweest.

• Tyear
FRANQ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Hebben jullie een keuring laten uitvoeren?

Zou inderdaad kunnen dat er lekkage is geweest en dat dat opgelost is.
Dat wil niet zeggen dat ze van deze lekkage die je na sloopwerk tegen bent gekomen af wisten. Lijkt me zelfs erg sterk, jij komt er nu ook pas achter.

Is dit een plat dak?
Nee.. dom genoeg, maar we moesten snel handelen. Want anders zou het huis weg zijn geweest. Stom met 20/20 zicht maarja.

Maar ze hadden wel al een keer eerder lekkage gehad. Dus ze wisten dat het dak 'lek' was.

Yep.
SuzanneTV schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:20:
Blijkbaar is de reparatie niet vakkundig uitgevoerd. Er is dus gerede twijfel dat de verkopende partij wist dat het dak nog lek was.

Ik zou voorzichtig de verkopende partij benaderen met de vraag wie het gerepareerd heeft en of ze er nog een factuur van hebben. Je staat dan wat sterker. Ook met de reparatie nu maak vooral foto's.

Probeer er samen uit te komen in plaats van er met een gestrekt been in te vliegen.
Dat wil ik ook het liefst. We hebben alleen al meerdere tegenslagen gehad met de verbouwing. Dat was niks waar de vorige bewoner iets aan konden doen.

Maar dingen zoals muren in huis die scheef lopen, dus niet vakkundig gezet, elektra was zodoende was aangesloten dat ik dacht brrr.. (kroonsteentje en daaruit naar 4 spotjes, 2 dimmers en 2 schakelaars, tussen blokjes hout)

Dus ben er wel beetje klaar mee..

• Tyear
Señor Sjon schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:46:
[...]

1) haast ontslaat je niet van je onderzoeksplicht, hiermee sta je met 1-0 achter.
2) een dak kan vaker lekken, een reparatie kan stukgaan, etc. Zoals je het omschrijft is het een oudere woning die ook waarschijnlijk een ouderdomsclausule heeft?
1) Ik ben natuurlijk geen volleerd huizenbouwer etc. Dus.. tja vindt dat altijd deels verwerpbaar. Maar je hebt een punt op papier
2) Huis is uit 1970 (en laat het ook wel zien op sommige delen)

Wil inderdaad wel gaan kijken bij wie dit is gerepareerd en wanneer.
Ik verwacht dat het 'gat' gewoon gedicht is toendestijds.

We laten het dak nu ook compleet vernieuwen want dan maar alles in 1 keer.

En ik begrijp dat bij verbouwen er dingen aan het licht komen, dat is altijd zo.
Maar moet ook beetje ventileren ;)

We beginnen nu alleen ook rustig op het einde van het potje aan te geraken.. en zo'n dak vervangen zal ook niet goedkoop zijn. (En met het aankomend weer ook voorlopig niet aan de orde)

• Tyear
Davidshadow13 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:14:
@Tyear oke ik snap dat het vinden van een lekkage enorm vervelend is. Maar je wilt er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf, dus beter iets pragmatischer handelen en dan eventueel achteraf kijken of het de moeite is om te verhalen. Als het hele dak rot is misschien wel, als er gewoon een naadje gesprongen is waarschijnlijk niet.

Allereerst waar bevind zich de lekkage, midden op het dak, aan de rand? Ben je al op het dak geweest voor een visuele inspectie en heb je hier iets raars gezien? Wat voor dakbedekking is het EPDM, Bitumen, PVC? Ligt er ballast op het dak wat de inspectie lastiger maakt?

Als je zelf wat onderzoek wil doen om eventueel kosten te besparen zou ik toch eerst proberen het lek of de originele reparatie op te sporen. Dan heb je een beter beeld van wat er mis is en of je het zelf of door een dakdekker wilt/moet laten fixen.
Dat sowieso :)
Heb op het moment een zeil gelegd over het dak heen naar de goot toe, kijken om zoveel mogelijk water weg te leiden van waar het gat (gaten) zit.

Ze hebben al inspectie gedaan op het dak, maar dit is blijkbaar nog het dak van bouw van het huis in 1979.
Er ligt nog de oude dak bekleding op. Dus we gaan dit laten verwijderen en nieuw aanleggen, plus de buis verwijderen waar de oude gaskachel zat.

En we hebben het oude probleem gevonden. Hier is wat bituum overheen gestopt en vastgeschoten aan de bekleding eronder. Dus tja.. vakkundig gerepareerd..

Ik vroeg me gewoon af waar ik, indien mogelijk, een deel van de kosten die nu weer gemaakt moeten worden zou kunnen verhalen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True