Toon posts:

Verrekijker voor in de natuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:04
Op het gebied van verrekijkers ben ik een complete beginner, buiten dat ik als kind weleens een speelgoed versie heb gehad, heb ik nog nooit een echte verrekijker gehad. Nu loop ik al een tijdje met het idee om er een te kopen en heb daarom her en der rondgekeken, op internet natuurlijk. Eigenlijk was ik voornemens om een keer bij de lokale camera- of outdoorwinkel langs te gaan, maar we weten allemaal dat dat voorlopig een uitdaging zal zijn.

Wij gaan met het gezin regelmatig wandelen, wonen dicht bij de Oostvaardersplassen en zijn daar dan ook vaak te vinden. Als we daar niet te vinden zijn, dan is het meestal bosrijk gebied of (buiten lockdown om) rijden we naar gebieden zoals de Veluwe. We merken dat we behoefte hebben aan een verrekijker voor de dieren die je eigenlijk nooit dichtbij ziet, met name bij de Oostvaardersplassen.

Gezien verrekijkers net als camera's/lenzen van enkele tientjes tot aan enkele duizenden euros lopen, gaat het mij wel om een instapmodel. Laat ik even zeggen tot €100. Mijn idee is dat ik hiermee enerzijds natuurlijk het doel verwezenlijk van een verrekijker hebben, maar gaandeweg kom je als je iets hebt toch wel achter de beperkingen of wat je liever anders hebt. Omdat ik echt blanco begin, denk ik ook niet dat ik gelijk de perfecte verrekijker kan vinden voor de lange termijn, maar dat is ook niet erg want als ik over een tijdje een beter vind uit een wat hoger prijssegment, dan kan deze zonder schroom naar de kinderen.

Wat ik zoek is dus een betaalbaar model, sowieso niet al te zwaar en daarmee ook niet te groot. Met verder complete willekeur gekozen is dit zo'n beetje het formaat waar ik naar op zoek ben en dit bijvoorbeeld niet. Verder kom ik volgens mij sowieso bij een vergrotingsfactor 10 uit, 12 zie ik ook nog wel maar lijkt gelijk veel duurder te zijn en ook minder voor te komen.

Vergeet ik nog iets om over na te denken?
Zijn er bepaalde modellen die no-brainers zijn? (Daarbij denk ik aan de welbekende 50mm f/1.8 lenzen voor camera's die gewoon erg goed zijn voor het geld en het wel beter kan, maar je dan gelijk bij een x keer duurdere f/1.4 uitkomt.)

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 19-01-2021 11:33)

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
@MooDyBLueS Ik denk dat je in deze prijsklasse met die Vortex Crossfire een hele mooie koop hebt! Ik lees daar overwegend positieve reviews over, dat het voor die prijs echt een goed ding is. Hij is iets groter, maar ik denk dat je daar op donkere dagen wel echt profijt van gaat hebben. Voordeel van een iete grotere, zwaardere kijker is ook weer dat hij iets stabieler in de hand ligt.

Ik denk dat een 8x voor allround gebruik prima is. Zeker omdat je verschillende dieren op verschillende afstanden wilt bekijken. Dan is 8x denk ik wat praktischer en breder inzetbaar. Ik heb zelf ook een 8x en er zijn wel situaties waarin je graag 10x (of nog meer) had gehad, maar ik heb veel vaker dat ik de iets grotere beeldhoek juist fijner en rustiger vind.

De Crossfire is er overigens ook als 10x42 voor dezelfde prijs: https://www.cameranu.nl/n...-hd-10x42-new-verrekijker

[Voor 8% gewijzigd door Erwin186 op 18-01-2021 21:14]

Alle reacties

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee