Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 13
Acties:
  • 2.117.380 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Hier de gegevens van beide airco's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Airco #1
ret=OK,htemp=18.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=40
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=65
ret=OK,htemp=21.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=82
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=6.0,err=0,cmpfreq=76
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=6.0,err=0,cmpfreq=58

Airco #2
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=40
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=65
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=82
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=76
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=58

Bij cmpfreq=76 en 82 hoor en voel je de buitenunit binnen.
Moet mijn buitenunit te hard werken of klopt er iets niet?
cmpfreq van 82 met deze temperaturen? Die van mij komt echt niet boven de 21 met de meest recente temperaturen, misschien 27 als ik beide aanzet (FTXM 42 + FTXM 25 op een 2MXM50). Zelfs met dat harde vriezen buiten van een tijd geleden kwam het alleen bij 70 in de buurt als er een defrost aan zat te komen. Overigens zullen de cmpfreq van unit 1 en 2 identiek zijn als deze op dezelfde buitenunit zitten. Immers lezen beide dezelfde buitenunit uit ;) Ergo je hoeft er maar één te meten/controleren.

Welke combinatie aan units heb je? Het lijkt erop dat je teveel vraagt van beide kamers op een te kleine (buiten)unit.

Afgezien van dat: die trillingen komen van de compressor af omdat die flink staat te stampen. Dat los je alleen op met andere balken of rubbers. Maar die balken die je daar hebt zijn wat sneu; die kan je beter vervangen met Bigfoot balken als je last hebt van de trillingen

Verkeerd gekeken, dit zijn al bigfoots zo te zien. Houten constructie waar het op staat?

[Voor 22% gewijzigd door Notna op 09-03-2021 16:52]

Xbox Live ID:Notna8310

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:50:
[...]

- 4 x Daikin Perfera FTXM20N 2.0kW
- 2 x Daikin 2MXM40M
En wat zijn de specs van de te verwarmen ruimtes? Inhoud, ligging, isolatiegraad etc.

Als dit alleen van tijdelijke aard is overigens (dus bij het net aanzetten van de 2de unit, komende vanaf 18 naar 22) kan ik er misschien nog inkomen. Maar toch: die 82 is erg aan de hoge kant. Wat doet de cmpfreq met één unit aan?

[Voor 30% gewijzigd door Notna op 09-03-2021 16:53]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Huis uit de jaren 90 en goed geïsoleerd.

Airco #1
Slaapkamer - ligging oosten - 30m3

Airco #2
Studio (zolder) - ligging oost, west en zuid - 45m3

Op dit moment draait airco #2 met een cmpfreq=40
Als ik uitga van een factor 40 zit je goed, met een factor 50 zit je wel tegen het limiet aan te hikken. Cmpfreq op 40 voor een 2.0 unit met de huidige temperaturen vind ik aan de hoge kant. Dus of het is toch niet zo goed geïsoleerd als jij denkt of er is iets anders aan de hand. Moduleert de cmpfreq nog naar beneden na een 20 of 30 minuten oid als de kamer wat op temperatuur is? Hoe snel heb je deze metingen gedaan na starten van de unit?

[Voor 4% gewijzigd door Notna op 09-03-2021 17:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
yingli405 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:26:
[...]

en totaal geen borrelende leidingen wat hier wordt beweerd.
pendelen en hoog verbruik? ken ik niet....
Niemand beweert ook dat je daar op zeker last van krijgt met een multi. Er zijn er hier alleen genoeg die die ervaring wel hebben ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Zodra het op temperatuur is dan is het 0 of 40.
Ik ga @vinom er even bijroepen, want die had een soortgelijk probleem. Hij vroeg mij toen ook de cmpqfreqs eens bij te houden voor mijn 2MXM40 en 2 x FTMX20 installatie (die hij ook heeft). Ik kwam toen op het volgende uit:

Meting 1:
Aan om 08.10. Ambient 17, setpoint 17. Fanstand 1, power savingmode op medium. 1 unit aan. Intervallen van 2 minuten

ret=OK,htemp=17.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=58
ret=OK,htemp=18.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=40
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=31
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=32
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=32
ret=OK,htemp=19.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=39
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=35
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=37
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=21
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=19
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=17
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=21
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=19
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=17
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=15
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=15
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=13
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=12
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=14
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=16
Meting 2:
1 unit aan sinds 08.10. Ambient 20, setpoint 16. Fanstand 1, power savingmode op medium. 2 units aan sinds 11.00 . Intervallen van 2 minuten. Start meting 13.20

ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=34
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=32
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=30
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=28
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=28
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=26
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=24
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=22
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=20
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=22
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=20
Hij reageerde toen met het volgende:
@vinom

Ik ben erachter, denk ik. Vandaag alles heel strak bijgehouden en kijken wat het gedrag is. Je ziet in het eerste stuk dat ie netjes terug moduleert. Dit was met 1 binnenunit op 18 graden. Eenmaal de kamer op temperatuur ging ie netjes terug. Maargoed, ambient temp was 21 graden. Te warm om in te slapen, dus ik verlaagde de temperatuur naar 17 graden. De unit kan niet verder terug en gaat uit. Nu zie je in het tweede stuk van de grafiek fout gaan met aan/uit gedrag. Hij gaat op 40% blazen en ipv terug te moduleren gaat ie uit, omdat de ambient 21 blijft en hij denk, dat verschil met de ingestelde 17 graden is te hoog dus ik ga uit. Dit herhaald zich een stuk of vier keer. Ik zet de unit weer op 18 graden, unit gaat aan en verrek hij moduleert terug omdat de stap tussen 21 ambient en de ingestelde 18 te halen is met een minimale cmpfreq. Dus sinds half vier vanmiddag tot nu draai ik hem met setpoint 18, ambient sensor van de unit zegt 20, en hij draait al die uren al keurig op cmpfreq 16.

Kortom, het lijkt gewoon pendelgedrag. Als de ambient temp en ingestelde temp te ver uit elkaar liggen, gaat ie uit. En dat is logisch, maar mijn single split beneden gaat daar net iets anders mee om. Die probeert tenminste nog zo laag mogelijk te moduleren, maar de multisplit doet dat niet en gaat gelijk uit.

Of het nog steeds relevant is laat ik aan hem over.

De conclusie bleek toen te zijn dat de afstand tussen setpoint en wat de unit moest halen te groot was. Ik heb even niet gezien op wat voor instellingen jij je units zet, maar je zou er eens mee moeten spelen om te zien wat het doet. Dat hij naar een cmpfreq van 40 gaat is echter bijzonder te noemen. Als de unit snel op temperatuur komt en dan de hele tijd aan en uit gaat, is het pendelgedrag en komt het er op neer dat je een te grote unit voor de ruimte hebt. Dat kan, maar zou ik apart vinden voor de afmetingen die jij gegeven hebt.

Dingen om te proberen:

1. Debiet verlagen (dus de fan vast zetten op stand 1) en kijken wat er gebeurt
2. De temperatuur 1 graad verlagen
3. In de Daikin app de energysavingmode op LOW zetten en testen

[Voor 7% gewijzigd door Notna op 10-03-2021 15:14]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
Er is een "nieuwe" app. Daar kun je dat volgens mij instellen, maar ik kan die met de FTXM-N nog niet gebruiken, dus ik weet het niet zeker.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• HarmoniousVibe
FeaR schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Jezelf aanmelden voor de beta, dan kan je ook oudere, nog officieel niet ondersteunde, units toevoegen. Ik heb toevallig gisteren mijn Perfera gekoppeld.
Voegt het veel toe? Ik vind de huidige "Online controller" app wel fijn, in dat hij juist niet online hoeft te zijn. Alles lekker lokaal.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:16:
Er is een "nieuwe" app. Daar kun je dat volgens mij instellen, maar ik kan die met de FTXM-N nog niet gebruiken, dus ik weet het niet zeker.
In de nieuwe app kan je echter niet meer de verschillende powerstanden gebruiken. Of dat komt omdat de FTXM nog niet door de niet-beta app wordt ondersteunt is nog even afwachten

De nieuwe app heeft een stuk betere UX dan de oude, nogal Spartaanse, app. Het is zeker een vooruitgang, maar heeft wel implicaties mbt de API geloof ik en dus (van wat we nu kunnen zien) iig 1 functie minder.
ChiMan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Ik hoef ook niet online. Waarom moet je inloggen om je airco's te bedienen?
Omdat ze het mogelijk maken om buiten de deur je airco te kunnen bedienen. Als je lokaal wat wilt doen zal je de boel moeten blokkeren (gen toegang tot internet, maar geen idee of de hele controller er dan mee ophoudt) en/of de AB moeten gebruiken.

• HarmoniousVibe
Notna schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:17:
[...]

In de nieuwe app kan je echter niet meer de verschillende powerstanden gebruiken. Of dat komt omdat de FTXM nog niet door de niet-beta app wordt ondersteunt is nog even afwachten

De nieuwe app heeft een stuk betere UX dan de oude, nogal Spartaanse, app. Het is zeker een vooruitgang, maar heeft wel implicaties mbt de API geloof ik en dus (van wat we nu kunnen zien) iig 1 functie minder.
Huh? Ik kan juist in de "Online Controller" app maar 1 stand kiezen: de econo-modus. De UX is inderdaad wel kut met peren. Het vervelendst vind ik nog dat hij élke weer weer een nieuwe scan doet, die soms ook faalt. Als ik dat gewoon handmatig zou kunnen triggeren dan zou ik veel sneller met die app kunnen werken.
Notna schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Omdat ze het mogelijk maken om buiten de deur je airco te kunnen bedienen. Als je lokaal wat wilt doen zal je de boel moeten blokkeren (gen toegang tot internet, maar geen idee of de hele controller er dan mee ophoudt) en/of de AB moeten gebruiken.
De vraag is of het überhaupt nog wel lokaal werkt. Veel van die dingen werken echt alleen via een externe server. Dus als het internet eruit ligt, dan ben je de zak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koelkast schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:32:
Kan een buitenunit gewoon buiten op (balken op) de grond staan, als de binnenunit hoog aan de wand wordt bevestigd? Lijkt me toch geen probleem? Waarom worden dan buitenunits dan toch vaak aan de muur zelf bevestigd? Ruimtebesparing? Kortere leidingen? Of gaat het echt om ventilatie bij de buitenunit?
Sterker nog, dat is de meeste standaard opstelling, ook omdat je dan meteen een natuurlijk verloop voor condens hebt.

Een reden voor aan de muur plaatsen is dat je in de toekomst, bij het verhogen van een terras bijv. niet moeilijk hoeft te doen met de unit. Immers hangt deze dan gewoon aan de muur. Geen last van verzakkingen ook etc.

Er is verder geen technisch voordeel om het te doen. Soms leent de situatie zich er gewoon beter voor

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koelkast schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Top! Duidelijk. Ik denk dat ik hem dan toch aan de muur wil hangen vanwege het terras. Maar er moet natuurlijk ook iets van ventilatie aan de achterkant zijn.
Wanneer een installateur de boel op een beugel hangt, zal deze er (mag je hopen :P ) automatisch wat ruimte overlaten aan de achterkant. Sommige beugels worden ook op maat geslepen (de horizontale dragers) zodat ze niet teveel uitsteken. Als je uitgaat van de dimensies van de buitenunit + 10cm, dan kom je redelijk uit met hoe diep een unit wordt aan de muur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
gladz0r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:49:
Gezien ik als inwoner van Vlaanderen binnen een korte termijn een digitale meter door mijn strot geramd krijg en bijgevolg energie van mijn zonnepanelen op het net zal plaatsen tegen een laag tarief ben ik op zoek naar manieren om alsnog te besparen.

Zo wil ik de benedenverdieping in de tussenseizoenen verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp en in de zomer het op een aanvaardbare temperatuur houden met de koel functie.
Mijn benedenverdieping is +- 160m3 en recent langs binnen geïsoleerd. Ik denk dat ik dus een 6400watt WP ga nodig hebben?
[Afbeelding]

Daarnaast willen we boven op de slaapkamer voor de luxe ook een airco vooral om te koelen. Hier zou een 2,5kw airco voldoende moeten zijn.

Wat raden jullie aan van toestellen? Voorwaarde is dat ze aanstuurbaar moeten zijn via HomeAssistant (Wat bij Daikin het geval is als ik hier goed heb gelezen, bij Mitshubishi weet ik dit niet?)

Een eerste offerte van iemand die langskwam stelde het volgende voor:
Beneden: MSZ-LN60VG & MUZ-LN60VG
Boven: MSZ-LN25VG & MUZ-LN25VG
Dit kon hij installeren voor 4700 EUR . Ik kan niet inschatten of dit een realistische prijs is, dus graag ook feedback hierover :-).
6.5 Kw? En dan ook nog alleen voor de 'tussen' seizoenen? Haha, doe normaal :+

niet meer dan een 4.2 doen. Ik doe 150m3 (hoekhuis uit 2008) met een 4.2 en dat is al eigenlijk overbemeten. Tenzij je in de zomer graag ijspegels aan je neus wilt met 30 graden buiten.

[Voor 3% gewijzigd door Notna op 12-03-2021 14:00]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
gladz0r schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:05:
[...]

De vertegenwoordiger gaf aan dat het prijsverschil niet zo veel is en je dan beter over dimensioneert. Maar daarom dat ik dus hier wat advies van Tweakers kom inroepen :).
Ja dat zeggen al die installateurs. Meer marge en je weet zeker dat het echt nooit te koud gaat worden :+.

Ik vind het alleen niet heel erg nodig én het kan voor 'problemen' zorgen in het kader van 'irritatie punten' (pendelen). Dat is vrij persoonlijk overigens en MHI gaat anders om met de regelstrategie dan Daikin bijv.

6 is echt teveel; doe dan rond de 5 als jij je niet prettig voelt met 4.2

[Voor 5% gewijzigd door Notna op 12-03-2021 14:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@gladz0r ook die 2,5 op de slaapkamer lijkt me overkill, tenzij je echt een hele grote slaapkamer hebt.

Let er ook op dat hoger niet alleen maar beter is, zelfs als je het verschil in prijs negeert. Een unit met een forse capaciteit heeft vaak een idem minimaal afgiftevermogen. Dit betekent meer pendelen in plaats van lekker rustig doorkachelen.

• Glashelder
  • Niet online
Wij gingen hier van 1500 euro naar 300. Ben ik ook al wel happy mee :Y)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Stiggy schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:44:
Wij willen een airco voor op onze hoofdslaapkamer op zolder. Inhoud ongeveer 45 m3, enigszins geïsoleerd, dakkapel, pal op het zuiden. In de zomer wordt het ontiegelijk warm. Afgelopen jaar 36 graden en je krijgt het 's avonds ook niet afgekoeld. Met alle ramen open en zelfs ventilatoren ervoor kreeg ik er hooguit een graadje of 2 af. Ik heb al rolluiken laten hangen; dat heeft niet veel verschil gemaakt (het duurt hooguit 1-2 dagen langer voordat het daar ook echt warm wordt).

Naast de slaapkamer zit de voorzolder. Daarnaast/onder het plat dak van de garage waar de buitenunit op kan komen. Om de slaapkamer te bereiken moeten er dan wel aardig wat meters met de leiding gemaakt worden en zitten er wat bochten in. Situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb al verschillende bedrijven langs laten komen, maar krijg ook totaal verschillende adviezen. 8)7

Mijn idee was de binnenunit in de slaapkamer en dan via het bochtige traject (dikke zwarte lijn op foto 2 en 3) naar buiten. Volgens 1 bedrijf kan dit niet vanwege teveel bochten. Een ander bedrijf zegt: geen enkel probleem, maar stelt als alternatief de stippellijn voor: recht over het plafond, dan naar beneden en over de vloer naar achteren. Heeft in ieder geval minder bochten en als voordeel dat je buiten laag uit komt, dus dat scheelt een stukje leiding op de buitenmuur. Weer een ander bedrijf zegt: doe het niet, hang de unit op de voorzolder (De blauwe optie 2). Iets zwaardere unit pakken (3kw ipv 2,5), deur van de slaapkamer open laten en dan krijgt die het daar makkelijk koel. Ik heb daar mijn twijfels bij, het lijkt mij dat de kou vooral door het trappengat naar beneden valt (2 open trappen onder elkaar). Bonus is dan wel dat ik daar alle deuren dicht kan doen, behalve die van de werkkamer die recht onder de slaapkamer zit en dat die wellicht ook nog wat afkoelt?

Voor de buitenunit heb ik nog even gedacht om die naast het raam te hangen ipv op het garage dak te zetten. Scheelt de lelijke leiding naar boven, maar maakt onderhoud lastiger.

Ik wil een goed merk, ik denk aan de Mitsubishi 25ZS-S of vergelijkbare Daikin (onbewust wat voorkeur voor de Mitsubishi). Leuk om te koppelen aan Home Assistant, dus met WiFi module. Een bedrijf (de duurste) levert alleen Fujitsu.

Offertes tot nu toe ook aardig uiteenlopend. Van zo'n €1400 tot €2200.

Hebben jullie nog input? Wat denken jullie van "teveel bochten" of de optie op de voorzolder?
Die voorzolder optie zou ik hoe dan ook niet naar kijken met een open trapgat. Maar is er een reden waarom je de buitenunit niet gewoon op de dakkapel zet? Minder gedoe, kortere route etc. Moet je alleen zorgen voor goede verzwaring c.q rubbers om trillingen te voorkomen.

Als je echt de buitenunit op de uitbouw wilt hebben; ik zie geen technisch probleem met teveel bochten (@rupsen misschien wel? ) maar het verdient geen schoonheidsprijs.

• Glashelder
  • Niet online
BigEagle schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:04:
Ik lees hier veel over Diakin, dat kost € 700 extra voor een vergelijkbare opstelling. Is dat het waard?
Nee. Zeker niet nu Daikin zijn lokale API aan het afschaffen is zou ik die 700 in de eigen zak houden.

App van LG schijnt verder gewoon prima te zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 13-03-2021 16:09]

• Glashelder
  • Niet online
@rupsen dat verschilt per model lijkt me?

Bij de ME die ik bij mijn pa geplaatst had waren het er meen ik max 10. Dit was daar relevant omdat ik tot 9 kwam en het van tevoren in de specs had opgezocht :p

• Glashelder
  • Niet online
fmrama schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:22:
@Glashelder
Wat bedoel je met “daikin gaat zijn lokale API afschaffen”
Is daar meer over te lezen en Wat heeft dit voor gevolg?
Nou Daikin is bezig met een nieuwe app waarbij de communicatie via de cloud loopt ipv lokaal.

Zoals ik het begrepen heb is de bedoeling dat op termijn de lokale api toegang daarmee vervalt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Er was iemand hier die Daikin gebeld had en daar was dat (volgens mij) aangegeven.

Maar wellicht is het wel allemaal een misverstand hoor. Dat communicatie via de cloud gaat verlopen wil niet perse zeggen dat lokale communicatie onmogelijk wordt (zie bijv. Hue, als je het mij vraagt hèt schoolvoorbeeld van hoe je zo’n systeem moet opzetten :Y) ).

Maar als je nu mensen ziet die 404’s krijgen.. :X
dimk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:43:
is het gebruikelijk om Daikin buitenunit van stroom af te zetten, bijvoorbeeld als je op vakanties gaat? of is het schadelijk voor de unit als hij een paar weken geen stroom heeft?
Niet Daikin specifiek maar het kan geen kwaad de stroom eraf te halen. Als het buiten heel koud is zou ik wel de stroom erop laten.

[Voor 33% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2021 09:48]

• HarmoniousVibe
Ehh, wacht, wat zou er precies worden verwijderd?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HarmoniousVibe
PeepPeepPeep schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:45:
Okee @mr_evil08 en @Idefix70 , ik begrijp het even niet. Uit jullie reacties begrijp ik weer het tegenovergestelde. Als ik op de pagina van Daikin naar de verschillen van de 2 apps kijk, dan doen die hetzelfde, alleen was de ene specifiek voor airco’s en de andere voor heatingsystemen. Dit tot 2020.

Ik heb in februari een Stylish, een Perfera wand en een Perfera vloer in huis en gelijk de beta Residental Controller in gebruik genomen. Doet wat de Online Controller ook doet (tenminste, begrijp ik uit de info op de Daikin site), misschien her en der een functionaliteit meer of minder maar daar is het een beta voor.

Dus wat is het probleem? Waarom poorten op je router dichtgooien en zo?
Je kunt op twee manier een IoT-apparaat aansturen, of beide: lokaal via het lokale netwerk en/of via een online-account via het internet.

De "Online Controller" kan het op beide manier doen: lokaal via je LAN, door gewoon de API van de wifi-modules aan te spreken. Dus als je internet eruit klapt, dan kun je gewoon de app blijven gebruiken. Deze lokale API betekent ook dat domotica-apps zoals Home Assistant enzo makkelijk de unit kunnen blijven aansturen.

De online-functionaliteit wordt geboden door de Out-of-home-functie in de app. Die optioneel te gebruiken is als je dus buiten je lokale netwerk zit. Ik heb deze functionaliteit niet zelf geprobeerd, maar het is hoe heel veel IoT-devices werken, zoals mijn luchtzuiveraar- en bevochtiger.

Die nieuw app werkt wellicht dus alleen via de tweede manier. Wat zou betekenen dat het altijd via het internet gaat. Dit is een security & privacy concern, het levert wat extra delay op (wat in het geval van HVAC niet erg is), het werkt niet als je geen internet hebt en het wordt voor domotica-apps en hubs ineens veel moeilijker, zo niet onmogelijk om geïntegreerd die dingen aan te sturen met de rest van je domotica.

• HarmoniousVibe
ik222 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:51:
[...]

[..] voor zover nu bekend ook geen lokale API meer.
Is dit proefondervindelijk al vastgesteld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Waterkoker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:49:
Wat vinden jullie van deze installatie/afwerking?
[Afbeelding][Afbeelding]

Het gat is verder niet afgedicht

Verder vroeg ik mij af of de ventilator van de buitenunit altijd wel iets uit balans is? Als ik focus op het midden van de ventilator, kijkende naar de as/moer, dan zie ik deze wat uit het midden zitten.

Grof gezegd zie je de ventilator in de richting van de rode pijlen oscilleren. Kan dat kwaad of hoort het beetje speling op te zitten? Je voelt de unit ook wat vibreren/trillen
[Afbeelding]
Dat hoort bij de fan en kan geen kwaad. Immers gaat die van zijn centraalpunt zoeken bij draaien, net als bij een wasmachine bijv.

Dat trillen is niet gerelateerd aan dit overigens; dat is de compressor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
jelle2503 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:08:
Is airco goed te doen als hoofdverwarming, heb alle nadelen al wel gelezen maar vind het nogal een sprong in het diepe. De gast die het daar installeerde heeft zelf ook airco als hoofdverwarming.
No offence maar er lopen hier genoeg mensen rond die het als hoofdverwarming gebruiken :+

Inclusief mijzelf, naar tevredenheid. Of ik mijn CV nu weg zou durven doen ben ik nog niet over uit. Met -10 gebruikte ik de CV nog wel voor een extra beetje verwarming. Of het echt nodig was: ik denk het niet. Een trui had ook prima gewerkt.

Ik denk dat ik dus op termijn voor VVW + L/W WP ga. Als je nu VVW kan leggen dan zou ik dat absoluut doen. Maar voor koeling heb je sowieso L/L nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb zelf een tegelvloer die met een gasketel wordt verwarmd. Daarnaast heb ik in bijna alle relevante ruimtes een LLWP. Naar mijn beleving is vloerverwarming (voor verwarming, koeling is een heel ander verhaal) bijna altijd comfortabeler dan luchtverwarming. Maar hoeveel hangt af van een aantal factoren.

Mijn luchtverwarming heeft een sensor die ervoor zorgt dat je nooit warme lucht in je gezicht geblazen krijgt. Behalve als je parallel aan de binnenunit loopt, dan is het onvermijdelijk dat je door een luchtstroom moet.

En ik heb een tegelvloer. Dat is de koudste vloer die je je maar kunt bedenken, dus dat maximaliseert het verschil in comfort tussen vloer en lucht. Daarom heb ik als het koud is, vaak ook mijn CV aan. Ik heb de watertemperatuur van de CV op 30 graden gezet en de thermostaat op 25 graden ofzo. Hierdoor blijft de vloer altijd warm, of wordt in ieder geval de kou eruit gehaald zodat ik er met blote voeten overheen kan lopen als ik zou willen, maar wordt het nooit warm genoeg om het setpoint van de ruimtethermostaat te halen. De ruimte zelf verwarmen doe ik dan ook met met mijn LLWP. De vloer warm houden (en SWW+koken) kost met gemiddeld 1,8 kuub per dag, dus als ik dat een half jaar doe, dan kost me dat ongeveer €250 per jaar variabel + 12 * €15 vast = €430 per jaar. Met dit verbruik wordt de terugverdientijd van nog een extra warmtepomp erbij wel heel erg lang, dus ik blijf zolang mijn ketel nog werkt sowieso op gas.

En ik denk als ik een warmere vloer had gehad, zoals hout, vloerbedekking (bah) of PVC, dan had ik prima met alleen luchtverwarming toegekund.

Let wel, hele continenten verwarmen op lucht. Voor de gemiddelde Amerikaan is central heating een kanalenstelsel met warme dan wel koude lucht. Logisch ook, omdat er meer gekoeld dan verwarmd moet worden.

[Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 15-03-2021 00:20]

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:59:
Luchtverwarming wordt ook wel in huizen in Nederland gebruikt, onze woonwijk hebben heel veel huizen het, echter niet veel mensen waren tevreden ermee omdat ze het verkeerd gebruikte en het systeem ontregelt was dan gaat het tochten of geluid maken.

In mijn huis was het systeem ook niet goed ingeregeld doordat installateurs maar aanprutsen en het niet begrijpen, luchtverwarming kent veel factoren waardoor het fout kan gaan bij vloerverwarming of radiatorverwarming kom je daar vaak wel mee weg met een slecht ingeregeld systeem, hooguit een hoger energierekening maar niet direct invloed op comfort.
Ah ok, ik heb het nog nooit gezien (wel in kantoren en grote hallen trouwens), maar het is prima mogelijk natuurlijk. Ook allemaal met luchtwarmtepomp of gewoon nog gasgestookt?

• Glashelder
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Ik kan het wel even voor je testen als ik weer thuis ben. Kijk wel uit met de app en de remote door elkaar te gebruiken, de unit weet namelijk niet waar je flap zich bevindt als je overschakelt.

Bij mij heeft ie toen door dat door elkaar te gebruiken de "versnellingsbak" van de onderste flap gesloopt door m ver voorbij het eindpunt door te blijven drukken (bij beide units). Is wel zonder gezeur onder garantie vervangen, maar toch. Ik doe m nu altijd eerst uit (iig de swing uit) als ik tussen app en remote bediening wissel om dit te voorkomen.
Really :?

Normaal zit daar altijd wel wat 'slip' op. Als je zo'n flap met de hand verplaatst, dan weet de unit het ook niet meer, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat zoiets een defect veroorzaakt :o.

Wat een brol.

• HarmoniousVibe
banaliteit schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:34:
Zijn hier mensen die in de zomer de airco gebruiken om de woning te verkoelen en ook horren gebruiken tegen muggen en andere insecten?

Ik overweeg namelijk om wat horren te kopen voor de ramen en deuren, maar die zal je waarschijnlijk niet gebruiken als je de airco gebruikt. Natuurlijk kan je de horren wel gebruiken in de periodes waar het niet te warm / te koud is voor de airco. Ervaringen? Ben benieuwd!
Bij de GGD zeggen ze bij het halen van reisvaccinaties dat je 's nachts de airco altijd aan moet laten staan omdat dit de (malaria)muggen weghoudt. Ik weet niet of dit ook voor andere insecten geldt.

Maar goed, ook met airco moet je blijven ventileren. Zeker als je een dichtgeplakte nieuwbouwdoos hebt dan is het waarschijnlijk verstandig om regelmatig te luchten.

Bovendien kan het nuttig, of in ieder geval goedkoper zijn om 's ochtends vroeg gewoon alle ramen en deuren op te gooien, als het op dat moment nog koeler is dan binnen.

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Waarom twijfel je of optie 2 voor voldoende effect gaat zorgen? Je doel is de slaapkamers koelen en dit doe je bij deze optie meer op de juiste locatie en met meer vermogen.

Verder daalt koude lucht zeker maar dit is een zeer langzaam proces (daarom moet ie inderdaad ook aanblijven) dus je moet rekening houden met dingen dat als je bijv. veel instraling hebt van de zon op de slaapkamers deze nauwelijks zullen afkoelen met een unit op de zolder.
Mee eens. Ik zou zelf sowieso voor optie 2 gaan. Sterker nog, ik héb optie 2. Met dan nog een extra unit in de woonkamer, maar goed.

Onder normale omstandigheden krijg je het op de eerste verdieping waarschijnlijk wel wat koeler, zeker met een goede isolatie. Maar meer dan een graad of 2-3 zal het niet schelen, is mijn ongefundeerde inschatting.

En juist als de airco écht nodig is, dus als de warmte de isolatieschil van het huis heeft "verslagen", dan zal het nagenoeg geen effect meer hebben. De stenen zijn dan over heel het muurovervlak zo warm, dat die koude lucht die mondjesmaat van boven komt, een druppel op de gloeiende plaat zal zijn.

De bottleneck zal de snelheid zijn waarmee de koele lucht vanuit de zolder naar beneden kan, en vervolgens vanuit de overloop de slaapkamers in kan stralen (van waaien is geen sprake meer). En je moet dan sowieso de deuren van de slaapkamers de hele nacht op laten staan, anders heeft het helemaal geen zin meer. En deze bottleneck is fors. Het ligt er maar net aan hoe groot je trapgat is, maar ik verwacht dat de koelte minder snel zal zakken dan dat de airco kan koelen. Dus hoe krachtig je unit ook is, op een gegeven moment, en dat zal niet lang duren, heeft de zolder het setpunt bereikt. En dan slaat je unit gewoon af, of moduleert hij in ieder geval heel ver terug.

De enige manier waarop ik het nog zie slagen is als je de trappenhal tussen de woonkamer en de overloop af kunt sluiten met een deur ofzo, en vervolgens op de overloop 1 of 2 ventilators installeert om een actieve luchtstroom vanuit de overloop naar de slaapkamers te creëren. Daarmee "verbreedt" je de bottleneck.

Ik zal eens kijken of ik een stuk hierover kan toevoegen aan de TS, want deze vragen komen vaak voorbij.

cc @aschja

• Glashelder
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:22:
[...]

iemand een idee wat het probleem kan zijn? heb al gebeld naar die jongens maar ben graag voorbereid :)
Je verteld ook niet wat je doet.. probeer je te koelen of verwarmen? Zou je bij de ingestelde temperatuur dan verwachten dat de unit iets moet gaan doen?

• HarmoniousVibe
asianware schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:37:
Ik zit een beetje met een lastige situatie. Gisteren is er iemand langs geweest om een offerte op te kunnen stellen. Nu blijkt (volgens de volgens de verkoper) dat op de benedenverdieping geen unit geplaats kan worden omdat we achter van muur tot plafond glas hebben en voor bijna hetzelfde. Het is een rijtjeshuis, dus aan de zijkant naar buiten is ook geen optie.

Die valt dus af, dan willen we nog een unit op de slaapkamer (eerste verdieping) en game kamer/zolder (tweede verdieping). Nu krijg ik twee losse offertes binnen, eentje voor een 2,5 kW Mitsubishi SRK25ZSW op zolder (24m3) en een 3,5 kW Mitsubishi SRK35ZSW op de slaapkamer (32m3). Beide single split.

Het idee achter de overkill is om de koude lucht naar benden te laten zakken zodat de benedenverdieping ook gekoeld kan worden. Ik ben hier alleen niet echt van overtuigd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Overigens ga ik liever voor een multi split unit, is dat met mijn opstelling een optie?
Hoezo kan hij niet aan de zijkant? Ik woon ook in een rijtjeshuis maar je mag aan jouw kant van de mandelige muur gewoon dingen bevestigen. Zolang dat bij de buren maar geen schade veroorzaakt, maar zo moeilijk is het niet om een binnenunit op te hangen.

Zoals ik eerder al gezegd heb is het onzin om daar overkill neer te gaan hangen. De bottleneck van zo'n situatie is niet het afgiftevermogen, maar de snelheid waarmee de koele lucht naar beneden kan zakken. Ook al heb je er 10kW hangen, na 10 minuten heb je de slaapkamer koud en dan slaat de unit gewoon (terecht) af hoor. Of hij moduleert terug naar z'n minimale afgiftevermogen. Hij heeft immers z'n setpoint bereikt.

edit: oh je hebt het over de buitenunit? Je kunt gewoon een triple split nemen en die hangen waar je anders de unit boven boven zou hangen. Dan moet de leiding wel via de voor of achtergevel naar beneden, maar dat is anders dan esthetisch geen probleem.

[Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-03-2021 18:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bandit1216 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:21:
Hallo Luitjes.

Nieuwe in deze hoek van tweakers. Direct al vast excuus, want volgende zal vast al vaker besproken zijn. Maar om nu alles weer door te tijgeren...

Vanwege het thuis werken zitten we serieus te denken aan een goede werkkamer op zolder. Dit zal dus bestaan uit een muurtje en even een dakkapel erop slingeren. Zo klaar.

Nu is het natuurlijk best warm op zolder, in de zomer, dus is airco wel fijn. De tweaker in mij wordt dat direct wakker.

We hebben een huis van 85, met gewone hr ketel. Nix bijzonders. Vloer verwarming is niet echt te doen bij ons. Dan koop ik liever direct een nieuw huis. Dat zit er zowieso wel een keer in, dus wil ik niet een enorme investering doen. Maar als de investering van iets van 15 kEUR direct overwaarde wordt, prima.

Ik heb wel eens wat waterzijdig inregel werk gedaan, en ik kan de boel wel warm krijgen met 50 graden water. Ik heb mogelijkheden om wat enkele radiotoren te vervangen voor de dubbele versie met niet al te veel moeite, dus dan misschien 45 graden haalbaar. Ik krijg de delta T niet echt laag, dus het lijkt erop dat de radiotoren te klein zijn en/of het water er te snel door gaat. Zonde van de HR trap van de ketel dus.

Dus ik dacht, als je dan een dakkapel bestelt, zet daar dan direct een warmtewisselaar op. Scheelt weer 1 keer takkelen. De binnen unit hang je dan binnen de dakkapel, en de leidingen zijn dan mooi kort.

Maar als je dan toch een airco hebt, neem dan ook panelen. En als je dat dan hebt, neem dan ook een ketel met hybride warmtepomp. Onze ketel is een 20 jaar oude HR. Op zich nog goed, maar ook wel weer finacieel afgescheven. En die ketel hangt ook weer 2 meter van de plek waar de dakkapel zou komen.

Het lijkt me allemaal geen rocket sience. Maar nu de vraag. Kan dit met 3 wisselaars?

1 binnenunit die de buiten unit gebruikt als condensor, en een ketel die de zelfde buitenunit gebruikt als verdamper. Uiteraard nooit op het zelfde moment.

Eigenlijk weet ik wel dat het antwoord ja moet zijn, maar is dit ook al zo te koop? Soms heb ik het idee dat alles enorm achter loopt. Bovenstaande zou je in theorie niet eens AC nodig hebben als je de rest van het huis even erbuiten houd.
Nou ja, schijnbaar is er dus de Daikin CHYHBH-AV32 hybride binnenunit voor een split L/W-warmtepomp, welke je volgens de documentatie op een MXM-N (multisplit buitenunit voor airco) zou moeten kunnen aansluiten.

• HarmoniousVibe
mwk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Toch knap hoe Daikin zo weinig info in zo veel tekst kan geven. Als ik het goed zie is dit een gasketel van intergas gecombineerd met een binenunit van Daikin voor verwarming. En als ik het ook goed lees kan die aan een 3MXM buitenunit. Maar waarom niet een een 4MXM of een 2MXM.
Hij rekent kennelijk zelf uit of het goedkoper is om gas in te zetten of de warmtepomp.
Klinkt best cool. Als ik 4 jaar geleden geen nieuwe CW6 ketel had gekocht :|
Nee, Daikin heeft een "productpagina" voor alle combinaties binnen- en buitenunits. Als je hier op toon meer klikt zie je alle combinaties: 3/4/5MXM-N, maar gek genoeg geen 2MXM-N.

Het is een L/W-WP + gasketel hybride voor zover ik kan zien, die je "toevallig" kunt aansluiten op het buitendeel van een L/L-WP.

• HarmoniousVibe
Sturmer93 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Nadelen voor zover ik ze kan zien; lager COP +-4, geen ISDE. Kortom; de prijs zal wel enorm zijn denk ik.
Inderdaad, voor die ISDE-subsidie kun je ongeveer ook een extra buitenunit gewoon dedicated voor een LWWP laten hangen. Dat is ook de reden dat ik ik er zelf niet aan ben begonnen. Ik heb op zich wel ruimte voor een tweede buitenunit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
nextnext schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:21:
Sinds kort de daikin stylish hangen, nu geeft de afstandsbediening de temperatuur van de woonkamer correct weer (20 graden) maar zowel de app als homeassistant geeft 15 graden (htemp). Weet iemand hoe dat zit?
Erm, de AB geeft de setpoint aan, niet de gemeten huiskamer temperatuur. Htemp is wat je binnenunit meet.

En ja, deze temp wijkt van zichzelf al af (zie TS waarom), maar controleer voor de zekerheid of het gat waar de buizen doorheen komen goed afgedicht is. Ik heb in het verleden gehad dat dit niet gedaan was en er tocht op de sensor stond die voor een hele grote afwijking zorgde

[Voor 24% gewijzigd door Notna op 21-03-2021 19:21]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Menno1234 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Hoe zijn bij jullie de gaten door de buitenmuur afgedicht? Bij mij dit er een kabelgoot tegenaan en that's it. Zo laten, of dichtzetten (met pur wellicht)?
Dicht purren, kitten, of volstoppen met steen- c.q glaswol of PIR (piepschuim). Kan je met een beetje mazzel van beide kanten doen (moet binnen wel even de kap eraf).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Menno1234 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Totale bouwkundige noob-vraag: kunnen de leidingen de ‘druk’ van pur weerstaan?
Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de druk binnen de leidingen significant hoger is dan PUR kan geven aan de buitenkant :+

Daarnaast is de kunst met PUR-ren dat je genoeg doet dat de boel tocht dicht is en dat je niet blijft spuiten tot het overal uitspuit door uitzetting.

[Voor 18% gewijzigd door Notna op 22-03-2021 09:59]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Scooper schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:57:
Gewoon een gat in de pijp geboord dan? Lekt er dan geen regenwater de pijp uit?

Ik heb T-stukken gezocht, maar niet gevonden in de juiste combinatie van diameters...
Je zou kunnen overwegen een gat te maken en daar een rubberen manchet in te doen, waardoor je vervolgens de condensleiding (10/12mm) doorheen kan doen. Dan sluit alles goed af en heb je geen last van lekkages. Ze gebruiken dergelijke afsluitingen ook in de zinken pijpen van een CV ketel bijv (om de uitstootmetingen te kunnen doen) Zoiets als dit

Of je doet het zoals Buurman & Buurman en kit het compleet vast :+ Lekt ook niet :P

[Voor 12% gewijzigd door Notna op 24-03-2021 09:14]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:04:
Sinds vandaag ben ik me ook aan het orienteren op een airco voor 2 slaapkamers (40m3 en 27m3)
Offerte aangevraagd bij 123klimaatshop en een lokale installateur.

Ben benieuwd wat voor offertes er terugkomen. Daarna mogen ze zelf nog even komen meten wat mij betreft. Geen idee of ik een zware installatie nodig heb.

Als ze gelijktijdig moeten draaien, hoeveel kw heb je dan nodig qua buitenunit?
2 x 2 kW binnen en een 4 kw buiten. Kleiner dan dat ga je niet krijgen voor een multisplit :) (en is meer dan genoeg voor die ruimtes die jij hebt)

• HarmoniousVibe
Maartinho schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:56:
Zijn er mensen die alleen airco's gebruiken voor het verwarmen? En zouden die hun energie verbruik op jaar basis kunnen delen?
700 kWh voor verwarmen in 2020. 320 kWh voor koelen. Met een 3-split in een huis van 370 kuub uit de jaren 90. Als gemeten volgens de airco zelf.

[Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-03-2021 21:03]

• Glashelder
  • Niet online
Maartinho schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:11:
[...]
Dus 1020kwh voor het hele jaar. En heb je dan verder geen enkele verwarming bron? 1000kwh klinkt mij als weinig in de oren :)
Je hebt alleen iets aan die informatie als je ook wat weet over elkaars warmteverlies en - veel belangrijker - stookgedrag. Hoe vaak wordt er gestookt? Welke temperaturen? 18 of 22 is nogal een verschil.

Ik zit hier eerder op een dikke 1500 denk ik. Als je dat omrekent naar euro’s en dan omrekent naar gas is het alsnog een lachertje.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Maartinho schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:21:
[...]

5000kwh per jaar voor de beneden verdieping (rijtjeshuis van gemiddelde grootte)

Ik verbruik 1200 kWh voor mijn huiskamer + keuken (2-onder-1 kap uit 2008, ligging op het noorden, altijd iemand thuis) van ± 150m3. Dat is verwarmen én verkoelen. Daar komt nog ± 250 kWh verwarmen/koelen bij voor 3 slaapkamers. Laten we zeggen: 1500 kWh in een jaar met een warme zomer en een koude winter.

• HarmoniousVibe
Het koelmiddel kan prima omhoog stromen, maar condens niet. Daar zit immers totaal geen druk achter.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
koelkast schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:43:
Sinds een paar weken een MHI srk 35 zs-w in gebruik in onze woonkamer/keuken, die goed bevalt. Totale inhoud is ongeveer 110 m3, hoekwoning met redelijke isolatie.
Nu gaat het ding niet lager dan 0,9 kW koelvermogen, en dat zie ik ook in het stroomverbruik terug van 200 W. Als de boel eenmaal op temperatuur is, gaat hij (dus) pendelen. Binnenunit stopt dan regelmatig (lampje gaat knipperen), en in de buitenunit hoor ik een lage brom die steeds hoger klinkt. Wordt er dan (weer) druk opgebouwd voor de volgende verwarmings'sessie'?

Raampjes een beetje open zorgt voor een beter klimaat en helpt voorkomen dat het ding te snel pendelt, maar met de hogere temperaturen van de komende week vrees ik dat je pendelen niet voorkomt:

[Afbeelding]

Volgens mij wel vrij normaal gedrag, maar wil toch even vragen hoe je er nog meer voor kunt zorgen dat 'ie minder snel pendelt? Is er een instelling op de remote controller? Op mijn CV ketel zit er een antipendelstand. MOet ik het setpoint hoger instellen (nu 21 graden, warm genoeg), of de binnenunit harder laten blazen?
Dat is normaal gedrag en doe je met de oplopende buitentemps helemaal niets aan. Je kan het iets terugdringen als je het echt wilt (lagere fanstand vastzetten, graad omlaag zetten) maar ik zou mij er geen zorgen om maken :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
Maartinho schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:56:
Zijn er mensen die alleen airco's gebruiken voor het verwarmen? En zouden die hun energie verbruik op jaar basis kunnen delen?
In de TS staat een link naar mijn verwarmen met airco topic, daar staat veel meer info in de TS dan in dit topic.
Hoewel ik mede TS ben bemoei ik me er niet meer mee, iemand moest alle airco's zo nodig in 1 topic zetten.
Als doekje voor het bloeden mijn verbruik van vorig jaar: 1450kWh voor een matig geïsoleerd 110m2 rijtjeshuis van 1990 met oud dubbelglas en lege spouwen.
In 2019 was het 1280kWh met een minder warme zomer en zachte winter.
Gas zat tot 2015 op 800m3, voor het mooie nog SWW met de wpboiler erbij, dat was 315kWh.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Topicstarter
Voor de volledigheid krijg ik elke maand €15 betaald om klant te mogen zijn :+

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rimave schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:17:
Ik gebruik mijn Panasonic op het moment om te verwarmen en het apparaat gedraagt zich wat vreemd. Ik heb hem ingesteld op 21,5 graden. Ik zet hem vaak rond een uur of 3 in de middag aan. In de woonkamer is het dan ongeveer 16 graden (thermostaat staat op 15 graden max). De airco moet dan even opwarmen en slaat dan aan.

Echter soms zie ik in de app van de airco dat deze een binnentemp. van 18 of 20 graden meet terwijl de thermostaat voor de cv 16 graden meet. De airco slaat dan niet goed aan. Waar hij normaal hard blaast om het te verwarmen blaast hij dan heel zacht. Dit doet hij normaal ook als de ingestelde temperatuur bereikt is.

Vervelende is wel dat het niet aangenaam in de ruimte voelt. Voor mijn gevoel heeft de thermostaat de juiste temperatuur en de airco geeft een verkeerde ruimte temperatuur aan. Dat is wel op te lossen door de verwarmingstemp. van de airco naar 23 of 24 graden te zetten, maar dan moet ik hem later op de avond weer verlagen omdat het te warm wordt.

Ik vindt het vreemd dat de airco soms een andere temp. meet dan de thermostaat.
De airco zit tegen een buitenmuur die op het Noorden zit. De thermostaat hangt iets verderop op een andere muur die vol de zon pakt als deze door het raam voor naar binnen komt. De voorkant van het huis zit op het Zuiden.
Heb je de TS gelezen toevallig ? ;) Wat daar staat, is met de huidige buiten temperaturen nog eens iets extra vergroot.

• Glashelder
  • Niet online
@Pixal gewoon op een vaste temperatuur die unit boven. Hier staat die altijd op 20. Waarschijnlijk bespaar je sowieso al door met AC te verwarmen. Onderste uit de kan halen kan natuurlijk, maar dat deed je waarschijnlijk met je CV ook niet.

Comfort FTW. Vind het echt armoe als je ‘s nachts naar de WC moet en het is ijskoud in de badkamer.

• Glashelder
  • Niet online
MarkV6 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Ook voor in de auto zou dit een betere keuze zijn als Y1234a wat €100 per kilo is. Hier moet men voor kiezen want rondrijden met een paar 100 gram vloeibaar gas is door de EU niet toegestaan. Lobby van Honeywell?
Y1234a is ook zo brandbaar als wat. Sterker nog.. dat wordt een of ander giftig gas als het brand :+

• Glashelder
  • Niet online
rupsen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 03:42:
[...]

Sinds R32 werken we al met brandbare gassen onder hoge druk. Dit is ook nog lang niet zo gevaarlijk als ammoniak of nog gevaarlijker CO2.

Terwijl ammoniak bijvoorbeeld een van de beste (natuurlijke) koudemiddelen is.
Het aantal kJ/kg van ammoniak is bij een verdampingswarmte van 10 graden celsius 1225 tegenover propaan die maar 363 kJ/kg heeft bij 10 graden. CO2 heeft 197 en Isobutaan 346.

Ammoniak wordt alleen als heel gevaarlijk gezien terwijl bijvoorbeeld CO2 veel gevaarlijker is. Die ruik je immers niet en is bij inademen vrijwel direct fataal.

Bij auto's wordt 8 tot 10% verlies per jaar geaccepteerd wat gewoon absurd is als je er goed over nadenkt.
CO2 is niet zó gevaarlijk hoor. CO, dat is de echte killer. CO bindt aan je rode bloedcellen en laat niet meer los (nooit niet). CO2 doet dat niet.

CO2 kan wel zuurstof verdrijven in een ruimte en dat maakt het wel dodelijk, maar vrijwel direct dodelijk: nee. Dan is ammoniak toch wel erger volgens mij :X Dat brand gelijk je longen weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
JJH82 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:09:
Daarnaast vroeg ik me af of hier iemand ervaring heeft met het aan laten tijdens een vakantieperiode. Ik heb in de huiskamer ook een zoutwater aquarium staan die eigenlijk niet veel warmer mag worden als 28 graden. Ik zou dus, ook als ik op vakantie ga, het liefst de airco laten koelen als het in de kamer warmer worden dan ongeveer 27 graden. Kan dat? Of moet ik dan het systeem op een of andere manier aansluiten op mijn apple home omgeving?
Geen probleem. Gewoon de temperatuur op 26/27 graden instellen

Hier draaien twee van de drie systemen 10 van de 12 maanden 24/7. Allemaal prima :). Die op zolder gebruik ik alleen om te koelen.

[Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 28-03-2021 16:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
NeleDenny schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:50:
Goeiemiddag,

Als een complete leek op dit gebied heb ik twee vragen.
Wij zijn offertes aan het opvragen ivm installatie airco voor onze woonkamer +-50m2 en slaapkamer +-12m2.
Nu is er een installateur van Daikin langsgekomen en stelt ons buitenunit 2MXM50M9 (R32 of R410) voor.
Maar hij vertelde erbij dat we hiermee niet tegelijk woonkamer en slaapkamer kunnen/mogen koelen. Ik vind het ergens wel logisch dat we dit niet tegelijk gaan doen, maar zijn hier ook nog andere nadelen aan verbonden?
Zijn hier mensen in deze situatie?
Daarnaast vroeg ik me ook af wat de R32 of R410 wou zeggen want hier heeft hij niets over gezegd bij zijn bezoek.
O ja, de offerte is 4478 euro voor twee perfera modellen.
We hebben nog geen andere installateurs gecontacteerd om te kunnen vergelijken.

Bedankt allemaal!
Nele
R32 is een "nieuwer", minder milieubelastend en efficiënter koelmiddel. Het complete plaatje ontbreekt een beetje (zoals welke binnenunits stelde hij voor?), maar het lijkt me echt lariekoek wat hij zei. Waarschijnlijk is de capaciteit van je twee binnenunits opgeteld groter dan de capaciteit van je buitenunit (5kW). Daar dat betekent niet dat je ze niet tegelijkertijd kunt of mag koelen. Ze zullen zeker in koelstand zelden beide op volle toeren draaien gok ik zo. En zelf dan, dan is het niet zo dat de zaak ontploft. De binnenunits zullen dan gewoon gelimiteerd worden door de buitenunit, waardoor het iets langer zal duren dat het koel is.

• HarmoniousVibe
Als je inderdaad doorgaans maar één ruimte tegelijkertijd koelt, dan is het qua pendelen beter om 2 single splits te nemen omdat je dan met een lager minimum afgiftevermogen zit.

• HarmoniousVibe
FrankHe schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:15:
[...]

En als je meerdere ruimtes tegelijk gaat koelen dan is multi-split vaak juist weer een betere keuze. ;)
Ja, maar Nele gaf zelf al aan dat ze dat niet van plan waren.

• HarmoniousVibe
Ja dat is precies hoe ik het ook doe met mijn triple split.

• HarmoniousVibe
Als het boven de 25 graden is overdag dan draait hij gewoon 24/7 hier. In ieder geval op de slaapkamer. Beneden in de woonkamer wil ik hem nog wel eens uitzetten, omdat ik daar sowieso veel meer glas en minder baksteen heb, en het sowieso koeler is daar.

• Glashelder
  • Niet online
@rupsen dat is waar, maar het gaat hier in dit topic over huisinstallaties en de toepassing van CO2 daar.

Volgens mij valt het dan wel mee? Het gaat dan vaak niet eens om een kilo :p

Er zijn niet veel gassen behalve zuurstof die niet dodelijk zijn als er honderden kilo’s van lekken in een gesloten ruimte :+ Zuurstof in die concentraties is dan weer gevaarlijk om een andere reden..

Interessant stuk :). Toch gaat 20% thuis niet snel lukken met de hoeveelheden in een eventuele thuisinstallatie denk ik. In een commerciële geloof ik het wel :). 1 liter vloeibare CO2 levert blijkbaar ongeveer 500 liter gas op. Een halve kuub. Dat zal de concentratie flink verhogen. Of het snel dodelijk is? Gegeven ook dat een huis niet lichtdicht is :)

[Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 28-03-2021 19:51]

• HarmoniousVibe
Qua hoeveelheid elektriciteit dat het kost is er geen éénduidig antwoord op te geven. Aan de ene kant is het zo dat koelte (of warmte) minder snel het huis verlaat bij een klein verschil dan bij een groot verschil.

Aan de andere kant is het zo dat warmtepompen op hun efficiëntst (hogere COP/EER) werken als ze niet op volle kracht hoeven te draaien.

Waar het kantelpunt ligt hangt van vele factoren af. De mate van isolatie speelt een grote rol. Hoe beter de isolatie, hoe sterker de business case om de WP 24/7 aan te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
smashit schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:46:
Ik volg al een tijdje dit topic en wij zijn nu klaar om ons huis te laten koelen (en verwarmen) m.b.v. een airco.
Graag willen we een airco laten plaatsen in de woonkamer, 1ste verdieping en zolder. Het is goed om te weten dat twee tieners het grootste deel van de dag op zolder aanwezig zijn.

Nu is de eerste airco man op bezoek geweest en komt hij met de aanbeveling om 3 single split units te plaatsen. Echter heb ik mijn twijfels of 3 single split units om mijn garage dak een energie zuinige en geluidsarme oplossing is. Of dat ik toch beter voor een single split (woonkamer) i.c.m. een multi split moet gaan.

Graag advies. En zijn er ook mensen met meer dan twee single split units voor hun woning? Zo ja, wat is jullie ervaring?

Bedankt!
Het is waar dat als je 3 single splits hebt, je ze onafhankelijker van elkaar kunt bedienen. Wat ik hiermee bedoel is dat als je een multisplit hebt, je zult moeten kiezen tussen koel/ventilatiemodus OF verwarmingsmodus. Je kunt niet de ene in koelmodus draaien en de andere binnenunit op dezelfde multisplit in verwarmingsmodus. Maar goed, hoe vaak komt dit nu voor?

Aangezien je aangeeft dat de tieners het grootste gedeelte van de dag op zolder zitten, en jullie naar ik aanneem op de begane grond, zou ik toch sneller geneigd zijn naar een multisplit. Dan kan een te kleine energievraag in de ene ruimte juist doorstromen naar één van de andere binnenunits. Hierdoor wordt het pendelgedrag juist minder.

Bij mag lag het omslagpunt qua aanschafkosten ook bij méér dan 2 binnenunits. Bij een duosplit was het nog goedkoper om 2 single splits te nemen. Vanaf een 3 binnenunits was het goedkoper om een multisplit te doen. Maar als je sowieso geen 3-split kunt of wilt, dan zouden 3 single splits inderdaad goedkoper kunnen zijn in de aanschaf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Dit zijn echt van die horrorverhalen waardoor ik zelf in geen enkele vakman nog echt vertrouwen heb :X

Ik hou ze altijd in de gaten.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rocket23 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:17:
Heeft iemand ervaring met een monosplit airco van General?
Hierboven in het merkenlijstje staan ze niet opgesomd maar ze lijken me best een grote speler op de markt, misschien wel iets meer op kantoren/industrie gericht.
De specificaties lijken me in lijn te liggen met de premium merken.

Hebben jullie trouwens ook ideeën hoe de buitenunit te camoufleren op een hellend dak?
Lijkt onderdeel te zijn van Fujitsu, maar ik zie ze niet heel veel in NL voorbij komen (eerder het JAPAC). Ook Fujitsu zie je niet mega veel voorkomen; ik ben er nog geen tegengekomen in de L/L WP of airco topics iig.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rsbroer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:08:
De LED's op mijn Daikin Perfera binnen unit werken niet meer.
Ik zag het toevallig gebeuren toen de groene LED spontaan uitging op de binnenunit terwijl deze net stopte met blazen (temperatuur bereikt), en geen enkele ander LED werkt meer.
Verder functioneert de unit prima, alleen geen orange en groene LED meer.

Anderen dit ook al meegemaakt ?
Heb je een WiFi module? If so; ik heb gemerkt dat die LEDjes vaag werken als je dingen bedient met de app vs de AB. Als in; met de WiFi module gaan de lampjes niet aan oid.

Kijk er al lang niet meer naar :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb zelf een 3,5 in mijn woonkamer van ca 120m3 in een tussenwoning, maar wel met isolatie in de muur, vloer, dak en ruiten (HR++). Ik heb zelf nog niet bij hoeven stoken. Maar ik zou mijn eigen isolatie classificeren als bovengemiddeld (energielabel B ).

Dus de 4,2 is dan toch de veiligere keuze zou ik zeggen.

Wel heeft de 4,2 een hoger minimumafgiftevermogen. Aan de andere kant zou ik ook niet proberen om 100% van je warmtevraag te coveren als je met 1 stapje lager ook 98-99% kunt doen.

Je kunt heel wat jaar met een simpel straalkacheltje die dagen (die op 1 hand te tellen zijn) met 2,3kW bijstoken op een COP =1 ipv de COP=2 die je op zulke koude dagen zou halen, voordat het goedkoper zou zijn geweest om de extra investering in een grotere unit terug te verdienen.

Maar waar die grens precies ligt is moeilijk te zeggen. Dat hangt ook van meerdere factoren af zoals de rest van de isolatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:15

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
WTF. Het is 5 april en mijn warmtepomp doet as-we-speak een ontdooicyclus...

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Glashelder
  • Niet online
Freak187 schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:45:
Het geluid wat de buiten unit produceert ligt ongeveer op de 45-50 dbA lees ik op verschillende websites. Is dit ten opzichte van de buren een acceptabele 'verstoring'? Iemand ervaring met klachten?

Ik ben aan het kijken om een split unit te installeren voor alleen de slaapkamer en dan komt de buiten unit ergens op het dak te staan,
Ik heb er drie staan en ooit een keer een klacht gehad toen een unit half dichtgevroren was. Maar die produceerde toen ook wel een enorme vak herrie, dat was 100 meter verderop nog te horen :D

Even goed ontdooid en toen was het weer over. Er hangen er hier twee aan een muur van de schuur en één staat er op het platte dak van de keuken, eigenlijk vlak naast een raam van een slaapkamer van de buren.

Heb er wel eens naar gevraagd maar ze hebben nog nooit wat gehoord. Toen het zo gevroren had toen hoorde ik hem zelf duidelijk (unit was vastgevroren aan het dak) maar zij hoorden dat niet..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Freak187 schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:45:
Het geluid wat de buiten unit produceert ligt ongeveer op de 45-50 dbA lees ik op verschillende websites. Is dit ten opzichte van de buren een acceptabele 'verstoring'? Iemand ervaring met klachten?

Ik ben aan het kijken om een split unit te installeren voor alleen de slaapkamer en dan komt de buiten unit ergens op het dak te staan,
Die 50 db(A) is wel op 1 meter waarschijnlijk. Dat gezegd hebbende moet ik met mijn hoofd uit het raam gaan hangen waaronder de buitenunit hangt, om de Daikin 3MXM52N te kunnen horen. Maar goed, ik heb geen heel oud huis (90's) want dat scheelt natuurlijk ook flink.

En wat acceptabel is, is ook in de wet vastgelegd en is per 1 april 2021 ook echt fors aangescherpt:

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

Ofwel, hij mag op de erfgrens maximaal 40 dB "produceren".

[Voor 16% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-04-2021 15:51]

• HarmoniousVibe
@mwk gerochel? Klinkt alsof je lucht in de leidingen hebt (maar ik ben geen expert)

• HarmoniousVibe
Interessant. Gelukkig heb ik daar zelf totaal geen last van

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:01:
Er is een nieuwe beta versie van de Daikin residential controller uitgekomen met ondersteuning van "Demand control", wat gewoon de oude powersave modus is.
Dat is wel erg fijn om die er nu ook in te hebben, alleen wil hij m'n stylish updaten van 1_14_3 naar 1_14_18. Dit durf ik niet te doen omdat dan wellicht de lokale api verdwijnt. Heeft iemand deze update al gedaan en kan kijken of de lokale api nog beschikbaar is?
Sterker nog, als ik de tekst goed lees, kan je nu ook wisselende settings hebben per unit. Hij pakt dan echter, indien er 2 units aanstaan met wisselende waardes (percentages) wel de minst agressieve setting van de 2. Maar dan kan je dus bij een slaapkamer unit (die overbemeten is) het percentage op het laagst zetten en die van de huiskamer bijv op 50% vermogen.

Straks de overige 3 airco's updaten en testen. Zou wel fijn zijn!

Edit: yup; je kan nu afwijkende percentages (laagste is 40% ) per unit instellen. Dat is op zich wel handig :Y . Nu hopen dat ze ook weer groepen introduceren in de app oOo

Overigens ging het toevoegen én updaten met de huidige (beta) app wel een heel stuk vloeiender dan een versie of 2 a 3 terug voor mijn FTXM units. Waar ik bij de eerste toen de hele controller opnieuw kon toevoegen aan het netwerk, werden deze binnen 30 seconden geüpdatet én waren ze zichtbaar in de app.

Edit 2: hoezee; eindelijk kan je de setpoint met stappen van 0.5 graden doen in de app, net zoals de AB :P

[Voor 22% gewijzigd door Notna op 07-04-2021 12:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
jay56 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:04:
Hallo allemaal,

Ben al een tijdje de topics aan doorspitten en ben al een eind verder gekomen in mijn speurtocht, maar wil toch jullie advies vragen.
Om even in te haken op de eeuwenoude "wie is de beste" discussie.
Ik ben om zoek naar een multi-split systeem (2 binnenunits, 1 buitenunit) voor 2 slaapkamers, beide circa 12m2 groot en circa 2,5m hoog = circa 30m3 per kamer. Het is puur om te koelen in de zomer. Huis is goed geïsoleerd bj:2001.
Nu kan ik hier af met relatief kleine units. Ik ben zelf best handig dus wil het voorwerk zelf doen en de finishing touch door een specialist.
Nu ben ik bij de onderstaande systemen uitgekomen en ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of 1 van deze systemen "beter" is als de andere:
Mitsubishi Electric Multi split 2 x MSZ-HR25VF + MXZ-2HA40VF
Daikin Multi Split 2 x FTXM25R + 2MXM40N
Ik wil voor beide binnenunits ook de wifi modules aanschaffen welke bij Daikin iets goedkoper zijn maar uiteindelijk is de Mitsubishi een stukje goedkoper dus denk ik aan dit systeem.
Met beide doe je geen miskoop. Let wel dat de WiFi modules al inbegrepen zijn bij de FTXM reeks van Daikin sinds begin 2020 (en dit staat ook op de productpagina die je linkt beschreven ('WiFi: Inbegrepen' ) . Die hoef je dus niet apart te kopen. Tevens, als je waarde hecht aan WiFi 'bedienbaarheid'; de app van Daikin is een stuk beter dan die van Mitsubishi. Dus tenzij je aan de slag wilt gaan met domotica (HomeAssistant, Domoticz etc.) heeft Daikin daar een streepje bij voor.

Als het je eigenlijk weinig uitmaakt en je puur voor koelen gaat dan zou ik voor de Mitsu opten. Prima merk, prima specs en doet precies wat je wilt. Die Daikin is maar marginaal zuiniger en ik kan niet beslissen of dit je die 300 euro meer waard is of niet.

[Voor 8% gewijzigd door Notna op 07-04-2021 15:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Dennisvd1979 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:27:
Beste Tweakers,

Een tweetal vragen.

Is er bezwaar als ik 6 geïsoleerde airco leidingen samengepakt door een regenpijp voer samen met een condensslangetje en stuurkabels?

Als ik een 5Kw, 18000BTU buitenunit heb waar ik 3 binnenunits op aansluit die tezamen meer vermogen kunnen vragen, kan dit dan zeer nadelige gevolgen hebben? Of adviseer je iets anders?

Ik hoor het graag en bedankt voor de hulp.

Mvg
Dennis
Ik zie geen problemen.

Je zegt niks over merken, maar niet alle merken staan het toe om (veel) meer aan te sluiten dan de buitenunit kan leveren. Daikin staat bijv. veel meer toe dan Mitsubishi.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Topicstarter
Als een airco koelt dan ontstaat er idd vocht, condenswater.
Normaal gesproken is er een afvoer naar buiten gemaakt (slangetje op afschot aangebracht).
Met verwarmen heb je dit probleem niet en dat legt direct het probleem van een samengesteld topic vast:
Je ziet niet waar iemand de airco voor gebruikt :z

• HarmoniousVibe
Wat hierboven wordt gezegd. Wat kan zijn dat de condensafvoer niet goed is aangesloten, dat de slang niet afloopt (water stroomt niet vanzelf omhoog!) of dat de slang of het uiteinde verstopt zit.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Dennisdn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:28:
Hallo allen,

Ik ben nieuw in dit topic, maar afgelopen week heb ik vrijwel het hele topic en zijn voorgangers kunnen lezen. Daarbij valt mij één ding heel erg op.... waar is Carrier? Met een zoekopdracht komt het woord één keer voor in het hele forum. En ook op de verschillende lijstjes A en BC-merken die ik ben tegengekomen worden ze niet genoemd. Voor werk moet ik veel reizen en van het regenwoud tot aan de woestijn, alléén maar Carrier.

Eigenlijk wou ik er daarom ook gewoon blind voor gaan. Heb er honderden nachten onder gelegen en in de meest extreme hittes die dingen meegemaakt dus er gewoon een goed gevoel bij, maar zonder enige kennis van zaken.

Is er in Nederland iets met dat merk ofzo?
Ik zie ze hier en daar hangen, maar ze zijn met name in gebruik bij bedrijven en minder bij particulieren afaik. Ik denk dat NL gewoon voornamelijk andere merken voert, maar er is ensich niets mis met Carrier.

• Glashelder
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:51:
[...]

Maar over hoe lang geleden gaat het dan? De units die ik over de hele wereld in hotels zie hangen zijn meestal wel recent (paar jaar geleden zijn ze van temperatuurschermpje veranderd waaraan ik het verschil in oud of recent denk te herkennen). En de meeste hotels gebruiken gewoon consumentenversies met de buitenunit op het balkon of buiten aan de muur. Ik kan haast niet geloven dat zij allemaal een B-merk gebruiken, want onderhoud en reparaties is maar gedoe voor een hotel.

Maargoed, het goede gevoel wat ik als onwetende simpelweg bij de merknaam heb/had was mede gebouwd op de industriele Carrier die ik overal zie in de bedrijven waar ik dan naartoe moet. En dat is dus sowieso niet meer dezelfde weet ik nu. Dus ik ga toch ook andere merken maar meenemen in de keuze :)
Het is niet perse zo dat een B merk onbetrouwbaar is. De techniek is vaak wel redelijk solide, zeker als het professioneel geïnstalleerd is.

Het verschil zit in de finesse: energieverbruik, geluidsproducfie, functionaliteit. Die laatste drie boeien die hotels geen moer, als het maar koelt.

Die 500 euro extra per AC verdienen ze gewoon niet terug. Dan maar goedkoop spul.

• Glashelder
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:57:
Ik sta er beetje dubbel in. Juist daar waar ze de meeste airco’s hebben doen ze nergens aan mee. Ben bijvoorbeeld veel in Suriname, daar heeft elk gebouwtje minimaal 3 airco’s hangen. Doet er een het na verloop van tijd het wat minder? We hangen er nog 1 naast.... en na 5 jaar nóg 1 erbij, terwijl die eerste al jarenlang leeg en kapot stroom loopt te trekken, want energie kost in die landen nou net ook weer niks.

Toevallig is het m’n werk te kijken of bedrijven zich o.a. aan alle (milieu)spelregels houden... maar daar is er gewoon niks. Het wereldwijde verdrag doen ze niet aan mee en als wíj́ een koudemiddel verbieden kopen ze daar snel een paar tankschepen vol in. En dat zie je eigenlijk overal behalve in de meest westerse werelden. En ik snáp het ook, daar hebben ze hele andere zorgen.

Aan de andere kant.... als wij geen stappen zetten doet niemand het. En we máken het verschil. Ondanks al die landen nooit ergens aan mee doen hebben we het gat in de ozonlaag onder controle en de latere millennials kijken je vragend aan als je het over zure regen hebt...
offtopic:
Dit is precies de reden waarom ik ervan overtuigd ben dat de wereld toch wel naar de klote gaat :p. De mensheid is niet als geheel te sturen..

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Topicstarter
Koelen met een L/W wp is erg inefficiënt, de oplopende RV kan je beter voorkomen dan wegwerken.
Op zolder heeft een airco wel het meeste werk, hij koelt daar en met een open trap zakt de koude naar de onderliggende etage.
Een 3,5kW is zuiniger en stiller dan 5kW, begin je niet met koelen als het al heet is dan redt hij het wel.
Idem met verwarmen, begin met verwarmen als het nog niet enorm is afgekoeld, anders heb je een grote massa die je moet zien op te warmen (onzuinig en duurt langer).

• Glashelder
  • Niet online
Slasher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:43:
[...]

Ik vraag me altijd af waarom mensen dat in het buitenland wil bestellen. Je mag het apparaat toch niet zelf in bedrijf stellen. Heb je altijd een installateur voor nodig, en je moet er ook nog eentje zien te vinden die dit wil doen zonder dat hij de hardware mag leveren, oftewel hij gaat je extra geld rekenen voor dit alles.

Het lijkt me echt een te groot risico dat dingen kapot gaan door transport. En dat om misschien een paar honderd euro te besparen?
Heb dit hier thuis gedaan (3 splits), bij mijn pa (2), schoonouders (2) en bij een goede vriend (2).

Totaal waren we hier iets van 7500 euro voor kwijt. 833 per unit. Succes om dat bij een bedrijf voor elkaar te krijgen :p. Nog nooit is er een stuk gegaan (in 15 jaar ofzo).

Als dat gebeurd importeer ik lachend een nieuwe en hou nog steeds geld over.

[Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 10-04-2021 17:55]

• Glashelder
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:51:
is er hier niemand of iemand die een onderhoudscontract afsluit voor hun split de installateur kwam er mee na het plaatsen

vraag me af of het meerwaarde heeft voor 90 ex per jaar waar ze maar 1 keer per 2 jaar voor komen :+
Voegt niks te naar mijn idee. Heb op mijn eerste AC jaren een onderhoudscontract gehad. Kostte 100 euro per jaar. Wat deden ze daarvoor?

Even de drukken meten en de binnenunit inspuiten met een spuitbus. Dat kan ik zelf wel :w

Als ze nou ook een tabletje in de lekbak zouden doen dan zou ik het nog overwegen. Maar voor wat ik ervoor kreeg: no way.
deurklinkje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:44:
Ik heb een vraagje zijn er mensen die ervaringen hebben met airco’s van het merk olimpia splendid ?
Prijs verschil met een Mitsubishi electric is ongeveer 800 - 1000 euro
Nee geen ervaring mee.
Voor koelen boeit het ook allemaal niet zo. Ga je verwarmen dan zou ik wat extra betalen voor Mitsubishi.

• Glashelder
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:04:
[...]

nou het rare is ook na het lezen van het onderhoudscontract dat er in staat

het is van belang dat de buitenunit zich op een eenvoudige bereikbare plaats bevind,zonder dat daarvoor klimmateriaal nodig is

de reden dat ik het raar vind is dat mijn buitenunit op het dakkapel staat waar je zonder klimmateriaal sowieso niet bij kan _O-
Tsja, die regels dat je daar ‘niet mag komen’ zijn voor ‘de kantoorpikkies’.

Mensen in het veld trekken zich er weinig van aan :p

• Glashelder
  • Niet online
Niks onzin. Heb het ze zelf met enige regelmaat zien doen. Dat is overigens iets wat je veel meer vaklui ziet doen, niet alleen AC installateurs.

Ze lopen zelfs in dit topic rond. Laddertje, AC op de schouder en naar boven.

• Glashelder
  • Niet online
:?

Wat loop je nou te zwetsen. Zoals ik zeg heb ik dit met enige regelmaat zelf mogen aanschouwen. Als dat niet in jouw wereldje past dan kan ik daar niks aan doen. Dat is wel gewoon de realiteit.

Hierboven notabene nog een :+

• Glashelder
  • Niet online
Steef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:28:
[...]

Hahaha echt totaal kansloos dit, zonder pbm met de buitenunit in zn nek. Maar goed hij zal wel de goedkoopste geweest zijn en dat is natuurlijk weer het enige dat belangrijk is voor je oOo
Ik weet niet wat jouw probleem is met mij maar toevallig gaat het hier om twee grote partijen in NL die met tientallen (honderden?) busjes rondrijden.

• Glashelder
  • Niet online
Dat kan wel eens vervelend zijn maar dat komt eigenlijk altijd wel goed.

Doorgaans wordt het extra stuk leiding natuurlijk gemonteerd voordat de binnenunit aan de wand gehangen wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 07:56:
[...]

Oke, ja ik heb 43cm muur, dus ben bang dat de bocht buiten precies op de aansluiting komt of de aansluiting zelfs nog in de muur (dat laatste lijkt mij niet handig?) zal straks eerst eens meten hoeveel cm de leiding aan de unit is.
Meeste installateurs halen die aansluiting eraf en lassen/persen de boel aan elkaar.

Is echt geen punt ;)

• Glashelder
  • Niet online
Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:07:
Oké voorlopig laatste vraag, de leidingen door de muur naar buiten.
Tapen jullie de leidingen alleen in als bescherming? Of hebben jullie een muurdoorvoor (zo ja welke?) als extra bescherming? Of gewoon simpel stuk pvc buis?
Intapen idd. Maar in de muur gebeurd dat volgens mij niet altijd.
deurklinkje schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
Heb 2 airco’s nodig

Nu twijfel ik multisplit of 2 single split wil alleen de woonkamer verwarmen slaapkamer hoeft niet
Op basis van de weinige info zou ik zeggen twee maal single :+

• HarmoniousVibe
PoweRoy schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:31:
Zo ik ben dit jaar nu wel serieus bezig met een airco aan te schaffen. Vorig jaar offertes gehad voor 2000-2200 voor 1 airco, en 4000 voor 2 :/

3 aircos (2 slaapkamers en 1 keuken/leefruimte in aanbouw):
- LG Multisplit MU2R17-09-12 met een 2.5kw en 3.5kw binnenunit (keuken + slaapkamer 1)
- LG Single met PC09SQ 2.5 kw (slaapkamer 2)
Voor 3850 euro

Alleen wat mij opvalt is dat als ik ga voor 3x single buitenunits het 350 euro goedkoper wordt. Logica ontgaat mij.

2 buiten unit ipv 3 lijkt me esthetisch beter. Ze komen namelijk op de zijgevel redelijk in t zicht (boven aanbouw aan zijkant van ons huis).

Maar is er iets technisch wat beter is?

Verder is er voor die multi of 2x single ongeveer 150cm aan ruimte aan de muur. De single unit is 71 dus ik denk dat er 2 niet eens langs elkaar gaat passen.
Het ligt eraan hoe je gaat koelen/verwarmen.

Als je vaak beide units tegelijkertijd aan hebt staan dan is de kans groot dat die duosplit beter is. Dan kan een eventueel "overschot" aan capaciteit bij de ene binnenunit, namelijk worden gebruikt voor de andere binnenunit indien deze een tekort heeft. Ook qua pendelen zou dit beter kunnen zijn, als bijvoorbeeld de ene unit relatief veel vraag heeft en de andere weinig (bijvoorbeeld omdat het een hele kleine ruimte is).

Alles single split kan weer beter zijn als je vaak maar één unit aan hebt staan, want dan heb je namelijk een lager minimumafgitevermogen, waardoor je minder pendelgedragt zult hebben.

• Glashelder
  • Niet online
Marweecos82 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:13:
Hallo, ben voornemens om een daikin airco te laten installeren. Nu heb ik te maken met Vve voorwaarden die maximale buitenunit maatvoering hanteren. Nu heeft de leverancier die door de Vve is aangesteld een multisplit in de offerte omdat ik in twee kamers eerst een binnenunit wilden laten plaatsen, maar hier ben ik vanaf gestapt omdat ik toch maar voor 1 ruimte wil gaan. Aangezien 1 single split groter is als de multisplit (en dus daarmee niet meer zou gaan passen binnen de voorwaarden van de vve) offereert die partij dezelfde multisplit aan die dan maar aangesloten wordt op 1 binnenunit.

Ik heb Daikin gebeld, maar die zeggen dat dit niet kan. Terwijl de installateur (gerenomeerd klimaattechniek bedrijf) zegt dat het wel kan. Weet iemand hier hoe de installateur dit dan gaat doen en is dit normaal of wordt er iets illegaals gedaan?
Wat voor units hebben we het hier over?

Vind het een raar verhaal dat de single zoveel groter uit valt dan de multi :?

• Glashelder
  • Niet online
FTXM50R 743 / 870 / 373 (H x B x D)
2MXM50N 550 / 765 / 285

Er gaat iets niet goed met de maten. Je gaat geen Daikin 5kW unit vinden van max 55cm breed.

• Glashelder
  • Niet online
Lastig. Ik vind bij Daikin geen modellen die aan je wensen voldoen.

Mitsubishi Electric wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MarkV6 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:13:
Voor het sound power level en sound pressure level moet je de hoogste nemen.
De nieuwe regels zijn 40db en dat is heel extreem. Als je nu buiten gaat staan meet je al 40db. Er is geen enkele installatie die hier aan voedoet.
Wat je zegt klopt niet volgens mij. Het gaat om 45 dB(A) overdag en 40 dB(A) op de erfgrens. Dus dan gaat het om druk en niet om vermogen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ballenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt? :)
Je zou @koevlaas2 een DM kunnen sturen, hoewel die waarschijnlijk ook lekker vol zit :X (wat een luxeprobleem om te hebben :9 )

• HarmoniousVibe
stickeric schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
De sound power level is 65db en sound pressure level is 50db, maar dat betekent dus dat deze unit eigenlijk veels te luid is voor mijn situatie?
De gespecificeerde SPL is meestal op 1 meter afstand. Afhankelijk van hoe ver je van de erfgrens van de buren afzit (en of er bijvoorbeeld een schutting tussenzit) kan dit wel of niet stil genoeg zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bij mij (Climasense, 2019) waren er 2 man bezig met het installeren van mijn 3-split van volgens mij 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds. Ze hebben volgens mij een half uurtje pauze genomen. 15 manuur dus. Op de factuur staat €870 arbeid & reistijd. Zeker niet abject onredelijk imo.

[Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-04-2021 16:57]

• Glashelder
  • Niet online
Ballenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt? :)
Poolster :).

• HarmoniousVibe
thecompany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:33:
[...]

1 zal in de studeer/computerruimte komen. Zijn deze condenspompen niet perse nodig? Ik dacht eerlijk gezegd dat ze buiten zouden komen, zit niet op een pomp binnen te wachten en de vrouw al helemaal niet ;)
Condenspompen zijn nodig als de binnenunits het condenswater niet gewoon met zwaartekracht kan afvoeren. I.e. als de condensafvoer op enigerlei manier omhoog loopt. Ik heb zelf geen pompjes, maar vziw zitten ze altijd binnen. Als het water zelfstandig al buiten kan komen is er immers geen pomp nodig.

[Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-04-2021 20:37]

• HarmoniousVibe
thecompany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:15:
[...]

[...]

De binnenunits komen hoog aan de muur, het leidingwerk loopt naar boven naar het plafond. Denk dus inderdaad dat de pompen wel nodig zijn. Ik zit in de studeerkamer, maar ook zeker op de slaapkamer niet te wachten op geluidsoverlast dus ik ga er nog eens goed over nadenken. Bedankt voor de uitleg beide!
De condensafvoer hoeft niet samen met de leidingen voor de koelvloeistof helemaal naar de buitenunit te lopen. Je kunt voor alleen de condensafvoer los een kleine doorvoer door de muur boren, vanaf de desbetreffende binnenunits. Als dat mogelijk is dan heb je geen pomp nodig.

• Glashelder
  • Niet online
Kan eventueel mijn installateur nog vragen maar die doet over het algemeen de niet heel ingewikkelde installaties.

Is het recht toe recht aan?

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ballenbakz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:44:
[...]

Thanks. Ik had ze al gevraagd, kreeg meteen mail terug dat ze niks meer aannemen.
Ik heb nog wel iemand voor je uit de omgeving Utrecht (Van Dorp). Net te horen gekregen dat die naar AircoHP is overgestapt sinds een paar maanden

Hadden meerdere mensen gevraagd, maar hij heeft recent zijn nummer veranderd dus vandaar dat dit wellicht niet lukte. Ik heb inmiddels zijn nieuwe nummer. Stuur maar een PM als je wilt (hij verkoopt wel alleen Daikin afaik); ik weet zeker van hem dat hij echt kijkt naar de situatie en niet gewoon 'go big or go home' doet.

[Voor 6% gewijzigd door Notna op 15-04-2021 14:37]

Pagina: 1 2 3 ... 13

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee