Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 13
Acties:
  • 2.118.816 views

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
mwk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:49:
Ik heb een vraag over geluidsisolatie van koelleidingen. Op de slaapkamer heb ik de leidingen langs de binnenmuur omhooglopen. Ze gaan op ongeveer 50 cm boven de vloer naar buiten en komen dan recht voor de unit uit (op de garage). Dit vond ik mooier dan een goot aan die kant van het huis.
Met name bij verwarmen hoor ik echter nogal wat geborrel en stromende vloeistof. Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het aanbrengen van extra isolatie om het geluid wat te dempen.
Ik kan natuurlijk een koof maken maar ik vond dit ook:
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfisol-leidingisolatieplaat

Er is nog wat ruimte in de goot omdat er maar 2 leidingen doorlopen. Heeft iemand iets dergelijks al eens geprobeerd?
Ook als de leidingen niet binnen zitten, hoor ik geluid uit de unit zelf komen met een dergelijke opstelling. Je kan het dus eventueel wel verminderen, maar ik vraag mij af of het de moeite waard is :)

Dat gezegd hebbende lijkt mij dit materiaal er uitstekend voor, hoewel enorm aan de prijs.

Xbox Live ID:Notna8310

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Algemene vraag; zijn er mensen die logging van hun airco via Domoticz of HomeAssistant hebben draaien en daar een idiotproof how-to voor willen schrijven die we in de TS kunnen opnemen?

De how-to kan gewoon in een post hier op GoT die we dan pinnen of daar naar verwijzen in de TS of middels een Google-Doc/GitHub (wellicht handiger ivm version control) link oid.

Volgens mij moet het te doen zijn, ondanks dat er wellicht kleine nuance verschillen zijn met betrekking tot gebruikte apparatuur. Ik zie een vaak gebruikte combi van HA/Domoticz, Grafana, een HS-110 (WiFi plug) en Daikin API/controllers.

Mochten er dan in de toekomst meer vragen hierover komen, dan kunnen we hier naar gaan verwijzen :)

Zelf kan ik het niet(how-to schrijven) maar wil ik het wel graag opzetten thuis bijv.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RonJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Ik kan wel een keer opschrijven hoe ik dat hier met domoticz heb gedaan, maar in principe staat alles al hier op de wiki (zowel native support als via een shell, LUA of python script). Ik heb het zelf via .sh scripts draaien omdat de native support niet alles doet, zoals bevochtigen bij een Ururu.

Een aanvulling daarop om ook je cmpfreq te loggen heb ik recent nog gepost in het verwarmen topic.
Volgens mij gaat die Wiki wel uit van een Domoticz installatie op Linux, correct? (getuige de verschillende commando's etc.)
Zijn er mensen die het geheel op Windows draaien toevallig?

Ik heb de controllers namelijk netjes in mijn Windows Domoticz installatie opgenomen, maar het logging gedeelte krijg ik gewoon niet aan de praat. Dat was, als ik het mij goed herinnerde, het probleem van Windows.

[Voor 12% gewijzigd door Notna op 03-02-2021 13:28]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:28:
Ik kon op IOS inderdaad meteen door, geen probleem.

Ondertussen 2 van de 4 units gekoppeld aan de nieuwe app. De twee andere willen niet, geven steeds verbinding met de cloud mislukt.....
Android moest ik hier ook 30 minuten wachten voor ik enrolled was in de beta.
Nieuwe FW geïnstalleerd en moest de controller opnieuw toevoegen aan het netwerk.

Voornaamste functie die ik mis is het instellen van de Energiebespaarstand. Je kan Econo wel aanzetten, maar niet meer het niveau wat je wel op de huidige app kan doen.

Tevens vind ik het schema instellen verwarrend. Mis ik het, of kan je een unit alleen aanzetten maar niet uitzetten middels een schema?

Edit: never mind, keek er overheen

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Energie gegevens zijn hier netjes meegenomen naar de nieuwe app.

Eco stand zit er inderdaad niet in maar die gebruik ik zelf niet.
Hij zit er prima in, maar de extra opties (low, medium, high, auto) niet

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:16:
[...]

Hier met een stylish unit echt niet.

[Afbeelding]

Edit: Op de manier zoals bij jou staat dat bij mij ook niet in de oude app.
Dat is apart? Hier gaat het om een FTXM overigens. In de oude app heb je 'Power saving mode' welke je vervolgens weer apart kan instellen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Woudtwe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 05:49:
[...]

Ja mjjn voorkeur gaat ook uit naar Daikin. Maar door dit prijsverschil ging ik wel twijfelen. Bij mij It ie rond 20 procent dus dat is idd te veel.
Zou ik niet doen. De meeste monteurs beschouwen Mitsubishi als de kwalitatief betere.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Glashelder
  • Niet online
Tammo2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Gezien deze voorspellingen, en de -10 limiet van Daikin, zit ik erover na te denken om een huisje om de buitenunit te bouwen, zodat deze niet in de sneeuw komt te staan, en ook de warmere lucht die uitgeblazen wordt, voor een deel zou kunnen hergebruiken. Zijn er nog redenen waarom dit een slecht idee is? het zal niet geheel luchtdicht zijn, en alleen voor de koudere periode.
-10? -15 bedoel je mag ik hopen? Goedkopere units gaan bij mijn weten vaak tot -15. De wat duurdere -20 of nog lager :).

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Idefix70 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Goed dat je me er op wijst.... net getest met de AB (die ik nooit gebruik) en energieverbruik verminderd. Maar waarom zou je econo uberhaupt gebruiken? Overigens ook stroombesparing lees piekstroomvermindering uitgeschakeld met vorst op komst
In de handleiding wordt het uitgelegd als een manier om de groep waar de unit op staat wat meer vrijheid te geven voor andere grootverbruikers. Stel dat die groep tegen de limiet aanloopt en je een stofzuiger aanzet; dan klapt de boel eruit.

Echter heb ik gemerkt dat het prima werkt om het systeem te limiteren om zo wat stabielere runs af te dwingen bij wat zachter weer.

Voor de gemiddelde consument totaal niet boeiend overigens :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Freakie1NL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:56:
Je groep mag wel aardig op zijn max zitten dan, de Stylish 3.5 die ik in de woonkamer gebruik heeft nog nooit meer dan 1 kWh getrokken.
Daikin kan onmogelijk weten wat jij wel of niet met je groepen doet én ze gaan niet voor elke case een aparte handleiding maken natuurlijk ;)

Ik kan mijn voorstellen dat er momenten zijn dat die max wél gehaald kan worden bij groot genoege multisplits of meerdere units op één groep die op powerful gezet worden bijv.
Zullen die er vaak zijn? Nee :+

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Idefix70 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Ah zo, wat denk je... mijn units hebben beiden een eigen groep. rest van huis 3x24. Als ik kookplaat, oven, vaatwasser, wasmachine, droger tegelijk aan doe... (allemaal eigen groep).... gaat het dak er dan af?
Als je die allemaal op één groep zet wel ja :+

• Glashelder
  • Niet online
@Jeroen.br dat ligt eraan.

Ik heb hier zonnepanelen dus stroom is zo goed als gratis. Als ik het terugverkoop aan de energieleverancier dan krijg ik 5 of 6 cent. Het rendement van geen enkele warmtepomp zal zo beroerd zijn dat gas dan tegen 80 cent de kuub goedkoper is. Ik stook sowieso al 24/7 overigens. Veel comfortabeler.

Als je geen zonnepanelen hebt dan ligt het aan de de COP van je WP. Dat ligt aan het model wat je hebt en wat de buitentemperatuur daar straks zal zijn. Valt dus niet direct 1,2 3 te zeggen.

Maar ik denk dat je er bij de komende temperaturen wel veilig vanuit kan gaan dat je gasketel goedkoper zal stoken. Maar het blijft lastig: gas is gewoon heel duur. 10 kuub op een koude dag is zo 8 euro. Daar krijg je ook 38 kWh voor. Dat is zowat vol vermogen hier de hele dag. Ik ben benieuwd in ieder geval.. zal een echte test worden :o

Zal wellicht ook het eerste moment worden dat ik ze in de winter alle drie moet aanspreken..

[Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 04-02-2021 23:23]

• Glashelder
  • Niet online
Chickendorp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:26:
Oke, het lijkt nu echt koud te gaan worden en bij ons voorspellen ze 30cm sneeuw.
Welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie?

Ik denk dan aan: hoe houden jullie de airco-units sneeuwvrij, hoe gaan jullie om met temperaturen kouder dan -10 graden Celsius?
Het is wel eens eerder koud geweest, maar sinds we hier wonen nog niet eerder een week lang onder de de -4 (overdag en snachts!!)

We verwarmen onze jaren 60 woning met een Mitsubishi ZS-W per verdieping. (zolder nog niet aangesloten, maar sinds vandaag wel voorzien van 12cm PIR isolatie)
We zijn volledig gasloos.
De spouwen zijn nageisoleerd met een paar centimeter Supafill.
Voordeur is nog enkelglas 😱
24/7 verwarmen zonder nachtverlaging en indien nodig gaat de 3e unit (op zolder) ook meedraaien. Ik heb verder een unit op een plat dak staan dus ik zal vermoedelijk wat sneeuw moeten ruimen daar :p

In totaal heb ik dan bij -10 een 8,5 kW en dat zou wel genoeg moeten zijn (1991, HR++ en +++ met extra spouwmuurisolatie).

• Glashelder
  • Niet online
Ik heb er hier toch een hard hoofd in of het gaat lukken met alleen de AC’s. Ik heb 3 x 3,5 kW waar ongeveer 2,3 van overblijft bij -10 (6,9 kW in totaal dus) maar de windrichting is echt bijzonder ongunstig. Recht in de smoel van m’n buitenunits en loodrecht op m’n lange dak (ik heb een lang deel en een korter deel).

Ik voelde het in de woonkamer al wat afkoelen. Tado thermostaat was dat niet met me eens overigens.

Vriendin heeft er grappig genoeg nog alle vertrouwen in dat de CV niet nodig zal zijn.. _O-

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik ben geheel niet ontevreden over het verbruik en de ervaring van de WP's in deze koude dagen. Ik draai nu wel sinds donderdag avond een 24/7 regime met een nachtverlaging voor de huiskamer van setpoint 20 naar 18. Cmpfreq kabbelt lekker rond de 25 a 30 maximaal (2MXM50 icm een FTXM 42 en FYXM 25) en resp 14 tot 24 (FTXM20 x 2) met bespaarstand op medium. Tussen 00.00 en 07.00 was het verbruik net aan 5 kWh voor alle units bij elkaar. Die op zolder en de slaapkamer staan maar op een setpoint van 17 (ambient is dan 20 graden, meer dan zat), de huiskamer op 20.

Vandaag is de echte test, want jemig wat is het koud. De wind staat gelukkig gunstig, dat scheelt wel :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Focus schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:54:
Hebben jullie ook het idee dat de airco prijzen gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar?
Snap ik wel; meer mensen thuis, grotere vraag, onderselen worden schaarser ivm logistieke uitdagingen met COVID, ondernemers die weer moeten compenseren hiervoor etc.

Ik ben nu niet in de markt voor een airco (ja, een singlesplit nog voor 1 kamer maar dat kan ook einde dit jaar of volgend jaar, is eerder een luxe iets dan nodig :+ ) dus heel veel zicht heb ik er zelf niet op. Maar het zou mij niet verbazen tbh.

Merk nu wel dat de airco in de huiskamer iedere 30 tot 40 minuten moet defrosten. Straks eens kijken of die unit misschien ondergesneeuwd is :D

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Hij hangt aan dezelfde buitenmuur als de buitenunit, dus stevig zat. Het zou natuurlijk kunnen dat de trillingen van de buitenunit via de leidingen doorgegeven worden.
Daar is je probleem. Als je geen goede dempers hebt op die beugel ga je met dit weer regelmatig de compressor horen.
Is een relatief makkelijk euvel om te verhelpe in het voorjaar :) (kan je ook zelf doen; gewoon 1 voetje per keer los en vervangen)

Units staan hier helemaal vrij van sneeuw dus dat is mooi. Maakt ook langere runs momenteel zondet defrost. Niet helemaal zeker waarom er vanochtend zoveel waren (misschien stond de wind anders)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Het kan neem ik aan weinig kwaad om de WP uit te zetten toch? Want door gebruik wordt hij alleen maar kouder volgens mij. Ik stook nu wel even lekker op gas verder. De efficiëntiewinst is nu toch een stuk kleiner en ik heb geen zin in die defrosts. Ik wacht wel tot het volgend weekend weer dooit :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• Glashelder
  • Niet online
Y10 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:29:
Hoe gaat het met het verbruik bij jullie?
[Afbeelding]
Dit is bij mij tot nu toe.
2x MHI SRK35ZS-W
Hoekwoning uit 1960 met kunststof kozijnen en HR++ glas
Kelder, begane grond en 1 verdieping.
Een unit op de verdieping (120m3) en een in de woonkamer en open keuken (100m3)
Constant op 21 graden sinds gisteravond.
Woonkamer 13,7 kWh (setpoint 22, werkelijk 21,5)
Eerste verdieping 6,6 kWh (setpoint 22, werkelijk 21)
Zolder 0,12 kWh :+ (setpoint 16, werkelijk 18, deze slaat dus niet aan..)

Totaal 20,42.

Verder nog wat gas voor de keuken en badkamer. Beetje om de randjes eraf te halen. De airco in de woonkamer warmt de keuken met deze wind niet genoeg op. Alle lucht moet door een open deur en dat werkt met deze temperaturen niet afdoende :).

• Glashelder
  • Niet online
Voske89 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:17:
Om de hoeveel min/uren hebben jullie op dit moment een defrost?
Rond de 2 a 3 uur.

• Glashelder
  • Niet online
Rob roelofs 1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:47:
[...]

Heb de Ururu uit gezet....en de verwarming aan. Na volgende week gaat ie weer aan
Afhaker :+

• Glashelder
  • Niet online
Inderdaad laten draaien, dan bouwt er zich niet zo’n lading sneeuw op in het apparaat. En als het toch gebeurd, dan ontdooit ie zichzelf.

• Glashelder
  • Niet online
Pituf0 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:09:
Hallo,

ik ben al even aan het rondkijken om 3 airco's te installeren in mijn woning. Tot hiertoe heb ik 1 offerte ontvangen die voorstelt om hisense toestellen (hisense new comfort) te plaatsen. Ik merk op basis van oudere forumberichten dat andere forumgebruikers dit merk al geplaatst hebben. Kunnen jullie eventueel jullie ervaringen delen ivm deze toestellen? Zouden jullie nog steeds dezelfde keuze maken?

Alvast bedankt!
Hisense is een merk in opkomst, dus ik denk dat het raadzaam is als je de posters die je gezien hebt even tagt ;)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Glashelder schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:40:
Inderdaad laten draaien, dan bouwt er zich niet zo’n lading sneeuw op in het apparaat. En als het toch gebeurd, dan ontdooit ie zichzelf.
Nou... niet helemaal. Voor de unit blaast ie de sneeuw misschien wel grotendeels weg, maar achter de unit, wordt het juist aangezogen. Zo moest ik vanmorgen maar even sneeuwscheppen om nog een beetje warmte in huis te krijgen.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DARKviper123 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Die paneeloriëntatie heb ik nog nooit gezien... levert dat een beetje? Nieuw type gevelbekleding :P
Ik vermoed dat deze normaal onder een hoek staat maar ivm sneeuw nu even naar beneden geklapt is zodat de boel niet afbreekt :+

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
DARKviper123 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:38:
[...]
Die paneeloriëntatie heb ik nog nooit gezien... levert dat een beetje? Nieuw type gevelbekleding :P
Die paneeloriëntatie wijzigt gedurende het seizoen. In de periode december-februari staat de zon zo laag, dat er veel meer schaduw is en met de lage hellingshoek (ca 10 graden) nauwelijks opbrengst. In die periode hang ik 'm dus even aan de gevel. Extra bonus is dat er ook geen sneeuw op blijft liggen. De panelen zitten aangesloten op een APS QS1 (micro omvormer voor 4 panelen). Ik heb alleen niet de monitoring waarmee ik de opbrengst per paneel kan zien.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Die defrosts gedurende de nacht zijn wel heftig :X En nogal frequent. Als ik ooit deze units vervang, gaat de huiskamer mooi op een singlesplit ipv een multi icm de hoofdslaapkamer.

Dat gezegd hebbende: in 12 uur tijd heb ik er nu 13.5 kWh doorheen gejast voor:

2MXM40 icm FTXM 20 x2 (setpoint 16, wat 20 graden ambient is)
2MXM52 icm FTXM 25 + FTXM42 (setpoint 16 + setpoint 20 (ambient 20.5))

Ik heb vanochtend voor de grap voor een uur de Stadsverarming aangezet. Verbruik was 0.042 Gj. Als ik het goed heb, is dat iets van 1.5m3 aan gas? Vind ik best heftig voor 1 graad verschil voor 4 radiatoren. Wil niet weten wat ik zou verstoken als ik het hele huis hiermee moest doen :X

[Voor 26% gewijzigd door Notna op 08-02-2021 12:16]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik heb geen verstand van stadsverwarming, maar als ik hier kort de (vloer)verwarming aanslinger, gaat ' ie ook eerst opwarmen (dus eerst een hoger gasverbruik). Daarna gaat ' ie gewoon de dag door 'sudderen' en is het verbruik gewoon laag.
Het werkt min of meer hetzelfde als een conventionele CV ketel; in plaats van een ketel die zelf warmte opwekt, heb je een warmtewisselaar die warmwater vanuit de centrale gebruik om het water in huis op te warmen. De meter kijkt dus naar hoeveel water erdoorheen gestroomd is én hoeveel warmte daarbij verbruikt is, wat uitgedrukt is in Gj. (even in het kort uitgelegd)
Maar moduleren etc. doet Stadsverwarming niet aan. Het is dus een aan/uit systeem. Ja, je zou waterzijdig kunnen inregelen maar dat is het dan ook.

Net even het dak opgeklommen van de garage om naar de units te kijken; dat was geen overbodige luxe :X. Lag een bak ijs / slush onder, een enorme berg met sneeuw achter en bij één unit er ook voor. Alles even weggehaald en je merkte meteen dat de unit wat rustiger werd. Nu hopen dat het zo blijft; als het goed is gaat het niet meer sneeuwen na vandaag :)

[Voor 18% gewijzigd door Notna op 08-02-2021 14:35]

• Glashelder
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Nou... niet helemaal. Voor de unit blaast ie de sneeuw misschien wel grotendeels weg, maar achter de unit, wordt het juist aangezogen. Zo moest ik vanmorgen maar even sneeuwscheppen om nog een beetje warmte in huis te krijgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok ja dat is wel heel veel sneeuw :p

Dat de unit precies na een richel staat zal ook niet meehelpen :).

Ik heb hier vanmiddag een radiator in de woonkamer open gedraaid. Er is maar heel weinig extra warmte van de CV nodig, maar de airco verplaatst nu niet genoeg lucht om het overal in de kamer echt lekker te houden. Het is niet koud, maar een radiator van 30/35 graden helpt. Grappige is dat ik het direct zie aan het stroomverbruik, dat is gedaald van 750W naar 600W.

[Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 08-02-2021 16:42]

• Glashelder
  • Niet online
Ik vraag me af of die max wel klopt. Mijn Haier heeft een rated current van 7.2A (1656) en die heb ik sporadisch ook wel eens op 2 kW gezien :+

Als het binnen flink afgekoeld is en je 30 graden vraagt bijv :X

• Glashelder
  • Niet online
Opvallend dat het aantal defrosts hier hard afgenomen is. De laatste was van 22:00 afgelopen avond terwijl er de hele nacht gestampt is op 700W.

Dat scheelt wel een pak :). Is dat bij jullie ook?

En nu de wind is gaan liggen is de warmtevraag boven flink gedaald. Die unit pendelt weer met gemiddeld 190W over 7 uur :').

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:23:
Hier gemiddeld 2000 watt verbruikt vannacht met 3 defrosts, behoorlijk minder dan gisteren. 20 graden beneden en 17 boven. Lekker warm wakker worden maar ik ga toch in de nacht meer verlagen. Of zelfs een nacht de boel uit.

Mijn stylish snapt de auto stand ook niet meer. Goede tip om de fan handmatig hoger in te stellen.

Toch een smak geld om nu elektrisch te verwarmen.....
Ik heb gisteren in 24 uur, 27 kWh verbruikt (voor 4 kamers verwarmen). vannacht totaal 8.5 kWh (in 8 uur tijd). Zonder nachtverlaging overigens.

Maar ik ga de L/L WP vannacht ook maar uitzetten. Ik krijg teveel gezeur van de kinderen en de vrouw dat ze wakker worden van de defrost (dat tintelende geluid aan de binnenunits) :') en ik betwijfel ten zeerste of bijna 1 kW per uur verbruiken nou echt zoveel zuiniger is als gewoon nachtverlaging/uitzetten toepassen. Comfortabeler is het iig wel :)

Enfin; het was een leuk experiment. Ik heb de units op de kamers die ik niet gebruik nu uitgezet nadat ze sinds donderdagavond continue gedraaid hebben. Enkel de huiskamer staat nu nog te draaien en die gaat vannacht dus uit :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Kingsolo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:33:
[...]

Misschien is dit nog een goede oplossing. Lint met thermostaat.
https://www.agrishop.nl/1...rstbeschermingskabel.html
Ik was toch al van plan dit voorjaar de units buiten even goed schoon te maken; ik denk dat ik ook meteen de kappen eraf haal en iets dergelijks onder de koelvinnen/drainpain ga doen. Meteen een bekisting eromheen maken en als er weer eens iets dergelijks voordoet, hoef ik niet meteen het dak weer op :+

Moet de elektrische installatie toch onder handen nemen ook.

• Glashelder
  • Niet online
Hier net een bak herrie uit de buitenunit. Flinke resonatie van de compressor die door het hele huis te horen was via de leidingen :/

Even de fankap losgehaald en zat een enorme laag ijs in onderin. Even ontdooit en spint weer als vanouds :Y)

Heb dat nippeltje aan de onderkant met slang maar losgehaald. Was stijf bevroren :X

• Glashelder
  • Niet online
Pixelmagic schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
Even een vraagje aan Mitsubishi eigenaren hier, ik krijg van de vrouw de klacht dat de airco koude lucht blaast tijdens een defrost. Onze Daikin doet dat zeker niet (stopt met blazen tijdens defrost) en het verrast me nogal, maar moet ook erkennen dat ik niet 100% zeker heb kunnen vaststellen dat er ook echt een defrost plaatsvind (thuiswerken en buiten unit niet echt in zicht).

Zijn hier mensen met ervaring ?
Weet ze zeker dat de fan draait? Normaal hoort dat niet, maar de verdamper in je binnenunit wordt zó koud tijdens een defrost dat je dat zeker kan voelen.

Ik voel hier duidelijk de kou als een soort deken eruit komen met mijn hand tijdens een defrost. Fan draait dan niet. Gewoon natuurlijke convectie. Alleen dan omgekeerd aan een CV radiator :p

[Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 09-02-2021 17:53]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag. Ik heb een video opgenomen van het geluid dat je hoort als de lamellen bewegen.

Zouden er paar Daikin eigenaren naar kunnen kijken? Is dit geluid "normaal" en acceptabel ? Heb ik een slechte unit. Is dit wellicht geïntroduceerd in de 2021 FTXM-R serie?

Alvast heel erg bedankt! :)

YouTube: Daikin Perfera
Ik hoor geen piep, wel een brom en dat is gewoon de motor van de lamellen die je hoort. Dit geluid hoor je ook bij het in en uitschakelen van de unit bij de horizontale klep.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
nextnext schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:34:
Een vraag over de prijs van een airco, niet waar ie het goedkoopst is en waarom dat zoveel verschilt maar meer omdat ik me dan afvraag hoeveel waar je krijgt voor je geld. Concreet, model wat ik nu op het oog heb kost in NL dik €1200 maar in Frankrijk is ie €550.

https://www.climaled.fr/r..._query=FTXA42BT&results=2

vs

https://www.climasense.nl...h-ftxa42bt-wandmodel.html

Als ie voor 550 verkocht wordt dan zal ie dus minder dan 500 kosten qua inkoop. Ben ik dan heel naief als ik denk dat ik voor 1200 een hele luxe goede unit krijg, of betaal ik vooral voor merk en design én dus een behoorlijke marge voor de tussenpartij?
Ik zou dit eens doornemen; je bent niet de eerste die dit ziet :)

Airco bestellen in het buitenland

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nolitecho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:19:
Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.

Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.

In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.

Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.

Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):

Gelijkvloers
[Afbeelding]

Eerste verdiep
[Afbeelding]

Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.

Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:

[Afbeelding]

Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.

Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)

Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.

Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.
1. Ik zie niet echt een andere optie. Ik zou de unit wel verder naar rechts hangen om niet direct in de flow van de airco te slapen. Je kan de lamellen dan naar de muur richtten zonder dat je wegvriest in het bed.
2. Niets op aan te merken
3. Dat is per persoon anders. Ik moest ze met deze dagen uitzetten ivm geluid tijdens defrosts. Kijk maar naar de wisselende ervaringen hier in de afgelopen dagen. Dat zal je zelf moeten ervaren.
4. Ivm arbeidsloon; meteen laten plaatsen.
5. Ja; ik gebruik het als hoofdverwarming voor 150m3 en wil niet anders. Zeker bij zulke 'warme' buitentemps zou je juist het meest efficient zijn met de aircos
6. Lijkt mij een prima keuze :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:28:
Hebben meer mensen last van dat de Daikin stylish (of andere airco's) een hele lage kamertemperatuur aangeven als de unit uit staat?
De temperatuur die de unit aangeeft (in de app en domoticz) is vannacht gedaald tot 9° en staat nu op 15°. Terwijl het vannacht 17° in huis was en nu 20,5°.
Als de airco aan staat klopt het wel redelijk (dan geeft hij 0.5-1° hoger aan).
Is het gat waar de leidingen doorheen komt direct achter de unit en zo ja; is die dichtgemaakt? Ja, de sensor geeft relatief lagere temperaturen aan, maar ik had enkel zulke afwijkingen toen ik erachter kwam dat het gat erachter gewoon open was en dus tochtte als een malle.

Als het gat nog open is; dicht purren of volstoppen met isolatie.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:02:
De installateur zei dat hij het gat dicht had gemaakt met pur. Maar ik weet niet of dit buiten en binnen gedaan is.
Ik ben bang dan alleen buiten (dan krijg je alsnog tocht vanuit de spouw.
Even kijken of ik de kappen eraf kan trekken om te zien hoe het gat erbij staat.

Ik ben alleen bang dat er nu niet meer bij te komen is, aangezien de leidingen recht naar achter gaan door de muur en buiten direct naar beneden. Dus dan krijg je de binnenunit niet meer naar voren.
Die hoeft ook niet persé naar voren. Als je de kap eraf haalt kan je 9 van de 10 keer gewoon zo bij de leidingen van de unit.

• Glashelder
  • Niet online
Djankie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:32:
Ik heb nog een vraagje,

Er zijn nu 2 installateurs langsgeweest om te kijken. Ik heb een woonkamer van 133 m³(3) en een goed geisoleerde woning (nieuwbouw 2015). Ik heb een suggestie gedaan om een 3.5kw model te installeren. Ze geven beide aan dat je daarmee je woonkamer niet aangenaam kan koelen/verwarmen. Een alternatief is het gebruik van een 5kw unit (er zijn geen tussen units). Ik heb vloerverwarming, dus ik ga het gebruiken als bijverwarming en om in de zomer lekker te koelen. Wat is wijsheid?
Andere installateur zoeken, want er zijn ook 4.2 kW units dus dat er niets tussen 3,5 en 5 zit is gewoon een leugen, of ze hebben een beperkt assortiment.

Maar volgens mij zijn er wel mensen hier die met vergelijkbare ruimtes en een 3,5 het prima warm krijgen :).

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Djankie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:32:
Vermogensvraagstuk

Er zijn nu 2 installateurs langsgeweest om te kijken. Ik heb een woonkamer van 133 m³(3) en een goed geisoleerde woning (nieuwbouw 2015). Ik heb een suggestie gedaan om een 3.5kw model te installeren. Ze geven beide aan dat je daarmee je woonkamer niet aangenaam kan koelen/verwarmen. Een alternatief is het gebruik van een 5kw unit (er zijn geen tussen units van deze specifieke type casette unit). Ik heb vloerverwarming, dus ik ga het gebruiken als bijverwarming en om in de zomer lekker te koelen. Wat is wijsheid?
Zoals @Glashelder al aangeeft: gelul van de bovenste plak.

Ik doe met een 2-onder-1-kap uit 2008 een inhoud van 150m3 met een 4.2 FTXM en dat is overkill. Ik gebruik het als hoofdverwarming en merk pas met weer van de afgelopen tijd dat de unit wat harder moet werken dan normaal. Maar dan nog is het prima. Voor jouw huis is 3.5 echt meer dan zat, zeker als bijverwarming en als verkoeling al helemaal (tenzij je raampartijen op het zuiden hebt met 0 zonwering, maar dan nog...)

[Voor 7% gewijzigd door Notna op 12-02-2021 15:56]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Pouillie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:23:
Ik weet niet of ik hier terecht kan met mijn vraag, maar ik heb al vanalles opgzocht en kan het antwoord niet vinden.

Ik heb een buitenunit Daikin 5MXM90N. Daarop aangesloten zijn 5 ingebouwde binnenunits (1voor de benedenverdieping en 4 slaapkamer). De units voor de slaapkamers liggen op zolder en zo is er in iedere slaapkamer 2 gaten met roosters geplaatst (1uitblaas en 1 afzuig).

De units bedien ik met da Daikin Online controller app. De bedienigen liggen op de roosters van het afzuigrooster. (Ik denk dat daar de thermostaat inzit?) de bedieningen werden niet aan de muur bevestigd, gezien alle slaapkamers reeds afgewerkt zij en ik geen kabelgoten,... op de muren wou. En dit volgens mijn installateur draadloos niet mogelijk was.

Nu zit ik met het probleem dat ik met een enorm verschil zit in temperatuur tussen de effectieve temperatuur en de temperatuur weergegeven op de daikin app (en gemeten door de thermostaat?).

Deze avond verwarmde ik de kamer gedurende
een uur met insteltemperatuur 25 graden. Het resultaat na een uur:

- gemeten warmte op extrrne termometer 20,5 graden.
-temperatuur weergegeven op de daikin app: 11 graden.

Dit is erg vervelend. Als ik bv de temperatuur instel op 20 graden verwarmen slaat de airco nooit af eens hij de 20 graden effectief heeft bereikt. Volgens de app is het dan maar 10 - 11 graden en blijft hij natuurlijk verwarmen met als doel de 20 graden te bereiken.

Ik heb al vanalles opgezocht, maar kan niets vinden die mijn probleem kan oplossen. Is er iemand die mij kan helpen?

[Afbeelding]
Zijn dit kanaal of plafondunits? Want met gewone muurunits zit de temp sensor net naast de blower. En daar zit ook een klein verschil in meting, maar niet zo erg als dit (zie FAQ in de TS).
Hoe dat bij kanaalunits werkt weet ik niet, maar het lijkt er verdacht veel op dat die sensor op de tocht zit of gewoonweg stuk is.

Als je typenummers hebt kunnen we gerichter adviseren of zoeken.

[Voor 6% gewijzigd door Notna op 13-02-2021 08:06]

• Glashelder
  • Niet online
Jeetje wat een drama, een beetje realiteitszin ;(

:/

Je beseft je dat we in dit topic juist het klimaat enigszins proberen te besparen door met deze apparaten te verwarmen :? Bovendien weet ik niet hoe vaak je in ‘die andere wereld’ geweest bent, maar daar hangt in de meest rotte en lekke schuurtjes nog een split unit. En dat al vele tientallen jaren..

Om in die trant die verkoper nog wat te verdedigen: met die zwaardere unit heb je dus nog minder vaak je gasketel nodig ;)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Pouillie schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Het typenummer van de units in de slaapkamer is FDXM25F9. Het temperatuursverschil is in alle
kamers zo groot. Dus echt stuk kunnen ze volgens mij niet zijn. Ik vermoed dat de temp sensor in de binnenunit zit, die op zolder ligt, en daardoor een veel lagere temperatuur meet? Maar volgens mijn installateur wordt er wel degelijk gemeten aan de bediening die op het rooster ligt, wat ik betwijfel...
Ah, dat zijn dus kanaalunits. Aldus de installatiehandleiding:
Selecteer de bevestigingslocatie van de signaalontvanger in
overeenstemming met de volgende omstandigheden:
• Installeer de signaalontvanger die een ingebouwde temperatuursensor
bevat, naast het inlaatkanaal waar er luchtconvectie bestaat en een
nauwkeurige detectie van de temperatuur van de kamer mogelijk is. Als het
inlaatkanaal zich in een andere ruimte bevindt, of als de unit om een
andere reden niet naast het inlaatkanaal kan worden geïnstalleerd,
installeer deze dan 1,5 m boven de vloer op een muur waar convectie is.
• Voor een nauwkeurige detectie van de temperatuur van de kamer,
installeer dan de signaalontvanger op een locatie waar deze niet direct
wordt blootgesteld aan koude of warme lucht uit het luchtafvoerrooster
of aan direct zonlicht.
• Aangezien de ontvanger een ingebouwde lichtreceptor heeft voor het
ontvangen van signalen van de draadloze afstandsbediening, bevestig
deze dan niet op een locatie waar het signaal mogelijk wordt geblokkeerd
door een gordijn, enz.
Je moet dus uitzoeken waar die signaalontvanger geplaatst is. Zodra je dat weet moet je eigenlijk met een IR temperatuur meter de omgevingstemp meten. Maar ik vermoed dat je zelf wel aanvoelt waar de kou vandaan komt, als dat idd het geval is. Andere mogelijkheid is dat de sensor niet goed afgesteld is door de installateur.

Lijkt mij overigens dat elke unit zijn eigen ontvanger heeft, wijken ze allemaal evenveel zo enorm af?

Heb je ook al eens naar de rauwe API response gekeken wat die per kamer meet?

@rupsen jij nog een idee?

[Voor 11% gewijzigd door Notna op 13-02-2021 09:54]

• Glashelder
  • Niet online
Mijn Haier vertoond overigens soortgelijk gedrag. Die wil ook nog wel eens uitvallen bij 500W om vervolgens weer op te starten (en te blijven hangen) op ~300.

Iets wat volgens de specificaties eigenlijk niet mogelijk is 8)7.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RonJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Hij moet inderdaad op 02 (en dat dan juist zodat ie NIET op de bediening werkt, maar alleen op de aanzuigtemp in de unit zelf, maar dat bedoel je vast ook) en dan moet je daarnaast ook nog optie 1C-01 op "01" zetten (zo werkt het goed bij een van de kanaalunits bij mn pa, die kon die Madoka ook niet goed plaatsen). Zie hieronder, uit dit document:

[Afbeelding]

Nu gebruikt ie idd de temperatuursensor in de madoka en als je die dan niet goed plaatst maar op het rooster/uitblaasplenum legt snap ik wel dat het helemaal fout gaat ;).

--------

Nog even een crosspost van mezelf uit het "Winterklaar" topic, iemand nog andere ideeen over wat dit zou kunnen veroorzaken?

Hier geen vlekkeloze ervaring de laatste week helaas, omdat ik elke keer na een erg koude nacht behoorlijk wat ijsvorming onderin in de buitenunit voor de benedenverdieping had. De 5 vorige winters heb ik hier werkelijk nog nooit last van gehad. De unit heeft ook zat capaciteit zodra ik die ijsplak weer weghaal, dan draait ie op 400-800 watt. Maar zodra de afvoer dichtvroor tijdens de koude nachten vormt zich een steeds hoger wordende laag ijs onderin de unit, die de unit zelf dan ook niet meer wegkrijgt met een defrost. Het stroomverbruik loopt dan in stappen op naar het maximum rond 1800 watt, waarna ook de binnentemperatuur gaat dalen. Alleen een mm rond de coil smelt dan nog weg, waarna de boel eromheen weer een mm'tje hoger wordt, en repeat.

Hoe dan ook: Dagelijks met een emmer lauw water in de weer is niet mijn bedoeling. Ik ga daarom denk ik in het voorjaar bij de schoonmaakbeurt een vorstlint of warmtemat onder in de drain-pan plaatsen, zodat dit straks echt definitief opgelost is. Maar ik wil eigenlijk eerst snappen waarom dit gebeurd en wel alleen bij deze unit van de 3.

Plak ijs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de afgelopen dagen iets opmerkelijks geconstateerd, namelijk dat als de unit eenmaal in zo'n defrost-spiral-of-death >:) is beland, hij steeds harder gaat werken en alleen maar verder in de problemen komt. Vervolgens schakelt de fan zich na een tijdje dan ook niet meer uit tijdens de defrost zoals ie normaal zou doen (en de unit naast m), maar gaat juist op standje turboprop doorblazen. Dus echt 2000rpm op de fan, 100hz op de compressor, en nog komt ie er niet uit

Filmpje van dit gedrag, let op je volume:
[YouTube: Daikin Ururu Sarara full fan speed during defrost]

Dan ontdooit ie natuurlijk ook helemaal niet meer, want als je wat water lossmelt van de coil en er dan met een forse snelheid lucht van -15 oid op gaat blazen, dat lijkt het meer op een vriesdrooginstallatie dan een ontdooicyclus |:(.

Normale regeling Defrost:
[Afbeelding]

Mijn hypothese? De fan blijft aan om elektronica te koelen, omdat ie net daarvoor al urenlang op vollast heeft gedraaid.

[Afbeelding]

Ik heb ook al alle sensoren op de buitenunit al doorgemeten, die lijken allemaal goed (ohm-waardes komen overeen iig met wat er in het service manual staat).

Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om nog eens (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch opeens volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er nog niet van overtuigd dat dit het ook oplost.
Van het voorjaar gaan hier ook warmtelinten op de bodem van de units. Mooi met tempsensor, dan kunnen ze ingeschakeld worden vanaf november tot maart. Ik heb, volgens mij, niet dergelijke taferelen gehad, maar het zou mij niets verbazen als we dit soort weer vaker gaan zien en dan wil ik goed voorbereid zijn.
Dit, en een ombouw maken van hout zoals ik in het vorige huis ook gedaan heb.

• Glashelder
  • Niet online
renzo4000 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Vandaag heeft de dooi goed doorgezet en snorde de airco weer als vanouds. Was toch een vastgevroren fan van de buitenunit.
Kan heel goed. Mijn zolderunit stond op 'standby' voor het geval het daar te koud zou worden gedurende afgelopen week. Die heeft dus niet gedraaid, maar toen ik de woonkamer unit moest ontdooien zag ik dat de gehele fan begraven was in sneeuw en ijs 8)7 . Kast was dus gewoon gevuld met sneeuw en ijs.

En ter info.. dit ding hangt 2 meter hoog aan een schuur :o

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
vinom schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:36:
[...]

Zit de stroombesparingsstand ook nog ergens verstopt in de residential app? Ik zie in je screens alleen powerful, maar niet de low/mid/high bij de oude. En die gebruik ik regelmatig :)
Nee, die is verdwenen in de nieuwe app :N

• Glashelder
  • Niet online
klapjoker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:15:
De unit krijgt het appartement goed op temperatuur wanneer de buitentemperatuur > -2C is. Wanneer de buitentemperatuur verder zakt krijgt de unit toch wat meer moeite en merk ik dat temperatuurverschillen in het appartement beginnen te ontstaan.
Ik vermoed dat heel wat meer mensen dat wel hebben. Dat lijkt me onoverkomelijk met één punt waar warmte uitgespuwd wordt :p

Bij mij was dit de reden om bij de bank één radiator open te draaien en daarvoor de CV te starten. Niet dat het ondragelijk koud werd ofzo :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Idefix70 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:10:
Wat doet die stroombesparingsstand nou eigenlijk bij Daikin? Volgens de app "wordt gebruikt om het piekstroomverbruik van uw units te beperken". Dat is toch iets anders dan sec energiebesparen? Ik kan er niets over vinden in een handleiding of op internet. Wie weet het precies?
Maximaal vermogen (en dus cmprfreq) wordt gedrukt. Zelf vermoed ik resp. low/med/high als 25/50/75 % van maximaal (opgenomen, dus hoeveel A de unit trekt) vermogen.

ECONO op de AB is gelijk aan stand 'med'

[Voor 3% gewijzigd door Notna op 16-02-2021 16:29]

• Glashelder
  • Niet online
Ik zou me daar eigenlijk niet zo druk over maken. Vergeet niet dat de wereld al vele tientallen jaren aircosystemen gebruikt, maar pas sinds relatief (!) kort starten deze systemen met enige finesse omdat het invertersystemen zijn.

Oude A/C systemen draaien gewoon mee met de sinus van je lokale elektriciteitsnet, en knallen dus in de praktijk in NL van 0 Hz naar 50 Hz in een fractie. Daarbij zag je altijd alle lampen in huis even dimmen :+ Omdat ze alleen op vol vermogen konden draaien, gingen die dingen op een dag ontzettend vaak aan en weer uit. En die compressoren waren over het algemeen heel betrouwbaar.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
vinom schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:00:
[...]

@Notna heeft hier een Youtube video van gemaakt. Staat vast ergens een linkje in dit topic, en anders in het vorige deel :)

Zal het ook in de TS opnemen. Als jullie nog meer hebben die relevant zijn: laat maar weten :)

• Glashelder
  • Niet online
rsbroer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Je kunt ook overdrijven hoor ;)

Mijn eerste 3.5kW Daikin airco is in 2003 geplaatst en was al een inverter model.
Weliswaar alleen koelen,

Na 16 jaar trouwe dienst vervangen door een MHI SRK35ZS-W
Airconditioning met de 'rotary' compressor is in 1957 uitgevonden ;) Vandaar de 'relatief'.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DeadLock schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:52:
Bedankt voor het delen. Ineens toch al eens voor het eerst de stoffilters van mijn Stylish even proper gemaakt, dat was ook urgent nodig. Zijn die er ook bij je ftx of heb ik erover heen gekeken in je filmpje?

Het lijkt hier dat de filters het gros van het stof opvangen. De lamellen en rol leken (zover ik het kon zien bij het turen in de unit) nog behoorlijk proper.
Die zitten er in maar vermeld ik, volgens mij, niet expliciet in de video aangezien dat nogal recht toe, recht an is :)

• HarmoniousVibe
rsbroer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Je kunt ook overdrijven hoor ;)

Mijn eerste 3.5kW Daikin airco is in 2003 geplaatst en was al een inverter model.
Weliswaar alleen koelen,

Na 16 jaar trouwe dienst vervangen door een MHI SRK35ZS-W
Ik dacht altijd dat inverter per definitie betekende dat je de koelcyclus ook kon omdraaien. I.e. dat je er ook mee kunt verwarmen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
B2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Ok, dank je. Toch goed om even te checken :) Zou het qua vermogen wel kunnen? Volgens de installateur heb ik de 2.5kW per slaapkamer lang niet nodig. Ik ga er met name mee koelen, niet zozeer verwarmen.
De meeste slaapkamers zijn niet super groot en dus kan je vaak met een 1.5 of maximaal een 2.0 binnenunit af :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
B2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Ik ben ook niet op zoek naar een buitenunit, mijn initiele vraag was of 2x2.5 en 1x3.5 niet te veel was voor de 5.2 buitenunit. Maar als ik de posts zo een beetje concludeer moet dat lukken in mijn situatie.
Nee lijkt mij ook niet aangezien die 2.5 units nooit volledig benut zullen worden. En volgens mij kan je tijdens het aansluiten aangeven welke gezien wordt als de hoofdunit (dus die krijgt dan de voorkeur voor het vermogen), alhoewel dat ook een hersenspinsel van mij kan zijn :+

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Soms vraag ik mij af waarom we een TS met FAQ's maken of waarom er zo een mooie zoekbox staat bovenaan topics... :F
Ik wil graag mijn hele huis c.q verdieping verkoelen. Kan ik op zolder, in de overloop, een unit plaatsen en verwachten dat dit werkt?

Warme lucht stijgt, waarbij koude lucht daalt. In die zin is het plaatsen van een unit op de hoogste verdieping het meest logische om de verdiepingen eronder te verkoelen. Als je alle deuren open laat en de unit bijtijds aanzet, zal de algehele temperatuur dalen dan wel stijgen.
Echter; je zal temperatuurverschillen kunnen ervaren en de airflow is natuurlijk verre van ideaal. Je zal in sommige situaties noodgrepen moeten doen om de lucht goed over beter verspreid te krijgen. Denk aan het plaatsen van ventilatoren in de deuropeningen van kamers om de lucht aan te zuigen en de kamer in te blazen vanuit de gang etc.
Er zijn verscheidene Tweakers die met een dergelijke set-up prima resultaten halen. Maar als je dus in de nacht de deur van een slaapkamer dicht doet, zal die kamer onherroepelijk weer opwarmen/afkoelen. Het zal ook wellicht minder efficient zijn (zowel in verbruik als in ervaring) dan een unit in elke kamer. Maar het is nog altijd beter dan een mobiele airco :+

[Voor 83% gewijzigd door Notna op 18-02-2021 19:19]

• Glashelder
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:17:
Soms vraag ik mij af waarom we een TS met FAQ's maken of waarom er zo een mooie zoekbox staat bovenaan topics... :F

[...]
Misschien moeten we er maar zo’n irritante Clippie bot van maken.
bie100 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:24:
[...]

ja gelezen sorry grote god mijn excuus zal niet meer voor komen hoop dat u mijn zal vergeven

en dat meen ik oprecht _/-\o_
*;

[Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 18-02-2021 19:26]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
bie100 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:24:
[...]

ja gelezen sorry grote god mijn excuus zal niet meer voor komen hoop dat u mijn zal vergeven

en dat meen ik oprecht _/-\o_
Ik ben veel dingen, maar een grote god niet :+

Enfin, ik moet ook niet zo snauwen. Maar soms word ik wel een beetje gaar van de standaard vragen. Die hebben we namelijk juist om die reden in de TS opgenomen :+

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Voske89 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:01:
Advies gevraagd, de airco pendelt nu al met deze temp.

Kan ik dat proberen op 1 of andere manier te verkomen? Bijv ventilatie snelheid hoger/lager zetten of iets anders?

Ook zie ik dat de werkelijke temp. Ver door schiet.
19.5 a 20 ingesteld. 21.5 werkelijke temp/ wordt het
Debiet verlagen, dus fanstand op 1 en eventueel de setpoint 1 graad lager. In het geval van Daikin wil het instellen van de energiebespaarstand ook helpen (op low bijv.)

Dat doorschieten van de temp staat in de TS/ FAQ

[Voor 8% gewijzigd door Notna op 19-02-2021 07:43]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Voske89 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:59:
[...]

Dank voor je bericht, maar het gaat hier om Panasonic
Dan is het enige wat je kan proberen het debiet dus te verlagen :)

• Glashelder
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:04:
[...]

Dan is het enige wat je kan proberen het debiet dus te verlagen :)
Ik heb dat hier wel eens geprobeerd maar in de praktijk wordt er dan minder gependeld maar kost het wel méér energie.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Ik heb dat hier wel eens geprobeerd maar in de praktijk wordt er dan minder gependeld maar kost het wel méér energie.
Hey, ik heb nergens gezegd dat het de beste optie is :+

Maar dat is de realiteit van dit. Wil je langere runs, dan limiteer je de machine handmatig, maar die probeert dan nog steeds de setpoint te bereiken terwijl je het debiet (middels knijpen fanstand)verlaagt. Het gevolg is dus een hogere temperatuur uit de unit, wat meer stroom kost.

Nu kan je dat dus ondervangen (voor een deel) door bijv. die energiebespaarstand omdat je dan het vermogen verlaagt van de airco in zijn geheel. Als de airco dat als optie heeft. Maar anders is het dus kiezen voor langere runs met meet stroomkosten, of pendelen.

Ja of de temperatuur wat lager zetten, maar dat resulteert volgens mij meer dat de unit gewoon langer uitblijft dan iets anders.

[Voor 25% gewijzigd door Notna op 19-02-2021 08:17]

• Glashelder
  • Niet online
Of je gaat voor de Tweakers optie, de unit zelf tweaken.. :+ wat ik dus gedaan heb.

Ik heb de temperatuursensor verplaatst zodat die in de aangezogen lucht zit en ik heb daar een stille fan op gezet. De unit pendelt nu nog steeds, maar wacht niet zo lang meer totdat die weer aan gaat :+. Gevolg is een veel stabielere temperatuur.

Vast wel een iets minder lange levensduur, maar boeiend, het is een Haier van 600 euro.

• Glashelder
  • Niet online
Nou ik heb volgens mij nooit gezegd dat ik pendelen ten kostte van alles wil voorkomen :+ Als ik het kan vermijden dan is dat fijn maar niet ten kostte van alles. Bijv. liever een beetje gependel dan méér energieverbruik (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Dus vandaar dat ik persoonlijk liever een single split gebruik die niet overgedimensioneerd is :). En overigens heb ik geen Panasonic maar een Haier. Die stopt wel met blazen bij verwarmen maar niet bij koelen. Dat gedrag kan je met een instelling overigens beïnvloeden, maar alleen bij koelen 8)7.

En wat ik ertegen heb: ik ben er sinds kort achter dat ik wat plekken heb in de keuken waar het tocht. Denk dat dat verklaard waarom hier de temperatuur relatief snel daalt als de unit uit gaat.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Pizzalucht schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:28:
Ik wil de komende maanden een multi-split airco (laten) plaatsen, het gaat om 2 ruimtes:
- Slaapkamer (goed geisoleerd, schuin dak, 30m3)
- Werkkamer (matig geisoleerd, schuin dak, 15m3)

Als ik de berekeningen erbij pak uit de OP dan kom ik op 900 en 600 watt. Dat klinkt als heel weinig als ik dit topic zo doorlees, het zijn dan ook kleine ruimtes, dan zou ik eigenlijk 2x de kleinste binnen-unit moeten hebben. Als ik een beetje online kijk zie ik dat de sets een veel groter vermogen hebben. Ik ben een beetje bang dat ik iets veel te zwaars neer zet. Het zou ook nog mogelijk zijn 1 iets zwaarder unit in de slaapkamer te hangen (single-split) en als ik de deur open laat daarmee ook de werkkamer koelen (het gaat me vooral om koelen).
Het zijn ook hele kleine kamertjes, dus je kan uit met een 1.5 kW unit per kamer. Ik weet van Daikin dat ze ala kleinste multisplit een 4.0 kW buitenunit met 1.5kW binnenunits. Ik zou voor het gemak dan een 4.0 buiten en binnen 2 x 2.0 nemen ala je niet voor 2 x singlesplit wilt gaan
Daarbij nog de vraag wat gebruikelijk is qua zelf plaatsen. Ik doe het liefste het meeste zelf maar zoals ik het lees is het niet verstandig zelf aan de leidingen te gaan beunen. Tot waar plaatsen jullie het zelf? Ik kan volgens mij prima de buitenunit plaatsen, elektra aansluiten, en voor de binnenunit het ophangen, elektra aansluiten en de afwerkgoten plaatsen. Maar in hoeverre kan je dan nog iemand vinden die even het laatste klusje voor je klaart?
Lastig. De meest willen alles of niets; er is maar een handjevol monteurs die alleen het laatste stukje willen doen (@koevlaas2 is bijv. helemaal niet zo lastig, maar werkt vooral in Noord en Midden Nederland)

Ik heb dan ook alles volledig laten plaatsen; alleen een gat in beton maken heb ik zelf gedaan (scheelt weer 250 euro). Je kan prima leidingen op maat laten maken en alles zelf aansluiten én vacuumeren, maar dat laatste zal je zelf moeten uitzoeken per de topic warning van voorgaande delen ;)

[Voor 7% gewijzigd door Notna op 20-02-2021 16:19]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Jeroen.br schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:48:
Tijdens de wat extremere perioden, zowel met koelen als met verwarmen, hoor ik best wat vibraties. De buitenunits hangen bij mij aan de muur, waarbij gebruik gemaakt is van standaard rubbers.

Iemand ervaring met andere, betere rubbers? Scheelt dat nog veel of valt dat allemaal wel mee?
Ja, dat scheelt enorm. Ik geloof dat meerdere Tweakers deze gebruiken (veervoeten):

https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/

• Glashelder
  • Niet online
Headshot_NL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:15:
[...]

Panasonic zou over het algemeen toch wat beter moeten zijn.
Zelf heb ik 2 LG units die het prima doen. Ik gebruik ze als hoofdverwarming en uiteraard om mee te koelen in de zomer.
Mijn ervaring staat daar dan weer compleet haaks op. Bij een oud werkgever 6 binnen 3 jaar dood. De laatste werd afgeschreven omdat een lager van de binnenunit niet meer te krijgen was 8)7. 3 jaar!

LG minder ervaring mee maar de units die ik gezien heb nooit defecten. Wel redelijk wat roest gezien :+ Maar daar was de werking niet minder om :p

• Glashelder
  • Niet online
Dolbyadt schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:19:
@MarkV6 Toevallig heb ik vandaag deze set besteld Trillingsdemper Medium rubber draad M8 om ook te vervangen ivm vibraties van mijn muurbeugel. Met daarbij rubberen trillings mat. Deze stukken ga ik op maat maken om tegen de muurbeugel en muur te plaatsen. Want wanneer ik de buitenunit met de hand vast houd is meteen het vervelende trilling geluid helemaal weg.
Ik denk niet dat dat je gaat helpen. De trillingen gaan alsnog via de bouten je muur in verwacht ik.

De truc is loskoppelen. Daarom hebben de goede rubbers twee losse bouten erin zitten ipv èèn lange. Dan is de unit losgekoppeld van de beugel wat metaal betreft :).

• Glashelder
  • Niet online
Maandag1987 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:
Probleem met irritant bijgeluid.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Is dit normaal?
Is niet heel abnormaal. Mijn unit op zolder deed dit ook en daar zat teveel koudemiddel in. Er is toen wat uitgehaald en daarna was het wat beter. Maar helemaal weg is het niet. Vermoed dat je lange leidingen sowieso altijd wel een beetje hoort suizen.

• Glashelder
  • Niet online
No way in hell dat je bij deze temperaturen een defrost kan krijgen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
olafmol schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:19:
[...]

ok... dus het enige voordeel van een dual-split unit is dat er 1 ipv 2 buitenunits zijn? Puur logistiek/cosmetisch dus?
Simpel gezegd is een multisplit vooral efficiënter voor de beschikbare buitenruimte om de unit te plaatsen. Verder hebben ze niet noemenswaardige voordelen tov een singlesplit.

Sterker nog, als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik mijn huiskamer + keuken op een single zetten ipv gecombineerd met de hoofdslaapkamer. Ik begin mij namelijk behoorlijk te storen aan de suizende leidingen én ik merkte met deze winter dat als je de boel in de nacht wilt laten draaien je gek wordt van de defrosts (ook als de slaapkamer unit uit staat).

Ik ben voornemens nog een unit te laten plaatsen in de kamer van mijn dochter; ik ga kijken wat de meerprijs is om de slaapkamer unit af te koppelen en op een multisplit te doen met de kamer van mijn dochter zodat de huiskamer op zichzelf staat.

• Glashelder
  • Niet online
Dizkobeatz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:10:
Beste mede-forumgebruikers,

Ik heb al een tijd problemen met mijn split-unit airco. Deze is geplaatst augustus 2019 op een plat dak voor mijn slaapkamerraam. Hij is geplaatst door iemand die bij een installatiebedrijf werkt maar in zijn eigen tijd. Ik kan hierbij dus niet aankloppen bij een bedrijf maar hoop dat deze persoon het voor mij oplost. Echter krijg ik niet de indruk dat hij weet waar het probleem in zit. De airco is uiteraard in 2019 niet veel meer gebruikt. Het betreft een Mitsubishi outdoor unit SRC20ZS-W en indoor unit Mitsubishi SRK20ZS-W.

Sinds 2020 geeft deze regelmatig geluidsoverlast(dus redelijk snel na gebruik). Te horen is een brom-toon die dusdanig luid is dat je er midden in de nacht van wakker wordt. De persoon die hem heeft geplaatst is nog een aantal keer terug geweest om te kijken wat het probleem is. Echter is er geen pijl op te trekken wanneer hij wel en niet dit geluid maakt. Soms een tijd niet, dan 10 minuten wel en dan weer niet....

Hij heeft mij gemeld contact opgenomen te hebben met de leverancier en die gaf aan dat er misschien teveel koudemiddel in zou zitten vanaf de fabriek. Hij heeft toen een deel koudemiddel eruit gehaald maar gisteren gaf hij toch weer lawaai. Het geluid lijkt achter de kast met de aan/uit knop vandaan te komen.

Bijgevoegd de volgende opname:

De volgende video is van gisteren:
[YouTube: Geluid Airco]

De geluidsopname zijn van 2020 waarbij het geluid van 1 ik het vaakst hoor.
https://soundcloud.com/user-273659931/sets/geluid-airco

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr

Roy
Mijn Haier maakte in de afgelopen winterperiode ook zo'n geluid op een gegeven moment. Toen was er blijkbaar ijs onder de compressorbehuizing gekomen op een of andere manier, waardoor echt alle trillingen één op één doorgegeven werden aan de behuizing.

Heb je de kap er wel eens afgehaald?

• Glashelder
  • Niet online
Als ik me niet vergis is juist bij die MHI nauwelijks verschil tussen de 2,5 en 3,5 wat de onderwaarde betreft?

• Glashelder
  • Niet online
Bizar vochtig trouwens buiten nu. Water komt echt met meerdere liters per uur uit de buitenunit zetten nu :o

• Glashelder
  • Niet online
Vrees dat daar gewoon echt niks zinnigs over te zeggen is. Wat wel vrij zeker te zeggen is is dat die 3,5 kW het vrij makkelijk koud weet te krijgen in de ruimte van 60 m3.

De rest is volledig afhankelijk van hoe de koude lucht naar beneden zakt en wat je verwachtingen zijn. Bij de een werkt het ‘prima’, bij de ander niet. We weten dan ook niet echt of het dan echt niet goed werkt of dat die persoon gewoon niet snel tevreden is :p

Hier werkte het in ieder geval niet. Zolder en eerste verdieping op vol vermogen: woonkamer bleef veel te warm. Bij mijn pa ook wel eens geprobeerd: airco eerste etage volle bak aan. Beneden: geen enkel effect. Op zolder volle bak aan: verdieping eronder, geen enkel effect. Die bliezen dan weliswaar niet naar een trapgat.. maar ik heb er zelf niet zoveel vertrouwen in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
hydrah schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:09:
In onze nieuwe woning willen wij op de begane grond een wandairco-unit plaatsen aan de achterzijde van de woning, geen probleem. Het enige is dat de buitenunit dan midden op het terras staat. Een flinke 5k-unit die wij het liefst ergens anders zien.

Mijn idee was om nadat de leidingen uit de buitenmuur komen direct de grond in te gaan om vervolgens de leidingen onder het terras door te leggen 5meter verder.

Nu kan ik eigenlijk nergens iets vinden over het ingraven van de leidingen behalve dan een enkel item over een daikin die half ingegraven is.

Hebben jullie ervaring met het ingraven van de leidingen of zou het überhaupt niet kunnen?
Zolang je over de maximale lengte gaat en ze in een PVC buis doet lijkt het mij 0 probleem.

@rupsen ?

• Glashelder
  • Niet online
Ik zou er alleen wel voor zorgen dat de buizen droog blijven.

Mantelbuizen staan vol met water en dat zal niet goed zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 01-03-2021 09:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DeadLock schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:59:
Kan het eigenlijk kwaad om mijn single-split systeem (daikin) uit te zetten deze dagen met (kans op) nachtvorst? Het is niet perse nodig dat hij 's nachts draait terwijl het overdag warm en zonnig is, maar voor ik hem uit laat 's nachts wil ik zeker weten dat er niets stuk kan vriezen :).
Dat kan 0 kwaad :) Gewoon uitzetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
JB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Ga er ook vanuit dat velen een airco voornamelijk in de zomer gebruiken. Die dingen staan allemaal langere tijd uit? In dat opzicht, wat is daar handig in? Een auto "stinkt" ook wel eens als de airco langere tijd uit heeft gestaan.
Als je het alleen in de zomer gebruikt; na de zomer de binnenunit goed schoonmaken en een lekbak tabletje in de lekbak doen. Dat zal er voor zorgen dat je geen vieze geurtjes krijgt.

Buiten heb je geen probleem met vreemde geuren. Ik zou richting het einde van de zomer/elke dag dat je de unit uitzet, afhankelijk van het model en of deze dat niet automatisch doet, de unit even 15 minuten op enkel ventileren zetten. Op die manier verminder je de kans op eventueel schimmelopbouw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Enige les die we denk ik wel geleerd hebben is dat uitzetten tijdens (een) sneeuw(storm) niet handig is :+

• HarmoniousVibe
stijnos1991 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:46:

3. Is het voor een 2kw model een must om een extra groep te laten monteren, of is het oké om deze aan te sluiten op een bestaande groep waar niet zoveel zware apparaten aan hangen? Dat het beter is kan ik me goed voorstellen, maar het scheelt wederom een hoop centen om de bestaande bekabeling te gebruiken. Aangezien het hier om slechts 2kw gaat.... Verkeerde zuinigheid is niet goed, maar vandaar de vraag.
Let erop dat de aanduiding van het vermogen het afgegeven vermogen is. Omdat het om een warmtepomp gaat, is het opgenomen vermogen dus een stuk lager.

Ik heb zelf een 5,2kW 3-split op een bestaande groep aangesloten. Het maximale opgenomen vermogen was namelijk slechts iets van 1,5kW ofzo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bard1982 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:17:
[...]

Ik betaal bij Ennatuurlijk (Breda) in totaal 22,70 euro per Gj. Stroomprijs 21 cent. SEER = 6,62. SCOP = 4,64. Hoe reken je dat dan uit?

En misschien ook wat extra afschrijving van de airco meerekenen? Bij verwarmen staat de compressor vol te blazen, begreep ik van de installateur.

Edit: de afgelopen 2 maanden met veel thuiswerken en kou buiten, verbruikte ik 2,6 Gj per maand bij de stadsverwarming (inclusief warm water).
2,6 GJ staat gelijk aan 722 kWh als je puur resistief elektrisch, dus zonder warmtepomp zou verwarmen.

Je beraamde elektriciteitsverbruik met een SCOP van 4,64 zou dan ongeveer 722/4,64 = 155kWh zijn geweest. Waarschijnlijk wel wat meer, omdat de afgelopen 2 maanden flink benedengemiddeld koud waren en een warmtepomp dan minder efficiënt functioneert, ondermeer vanwege defrosts die hij moet doen. De weken daaropvolgend was het dan weer verrassend warm (overdag iig), dus misschien heft dat elkaar wel op.

Maar aangenomen dat het een gemiddelde maand was geweest, was het 155 * 0,21 = €32 per maand.

Dit tegenover je huidige kosten van 2,6*22,70 = €59.

Het is ook niet zo dat de compressor volle bak staat te draaien in verwarmingsmodus. Dat is klinklare onzin.

• Glashelder
  • Niet online
Gewoon zeggen waar het op staat.

Dit is gewoon niet afdoende en een fatsoenlijke installateur had gewoon beter moeten weten. Kan ook zijn dat de oorzaak ligt bij de aannemer maar dan die aanspreken. Wanprestatie eerste klas.

Dit zijn typisch van die casussen die bij dat blad van eigen huis terecht komen. En dan klagen dat warmtepompen kut zijn :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Zou even goed kijken of er wat minimale vermogens grote verschillen tussen zitten. Een 4.0 is niet veel zwaarder dan een 3.5, maar het kan zo een paar honderd watt schelen op het minimum.

Als daar weinig verschil tussen zit lijkt het me geen slechte deal.

Verder is er genoeg gesproken in dit topic over verwarmen en multi's. Maar met een 3.5 <> 4.0 moeten de verschillen wel klein zijn lijkt me.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
olafmol schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:08:
[...]

[..]en ook omdat we niet verwachten de airco in de slaapkamer 's nachts aan te hebben.
Daar ga je waarschijnlijk héél snel op terugkomen ;)

Het zal je verbazen hoe snel het weer opwarmt als je de airco uit zet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Airco in de overloop koel je natuurlijk de hele gang erbij en dat is nog wel aardig groot in algemeen en vooral als je open trap hebt van zolder tot helemaal naar beneden dus 3 woon lagen.

Mja 5kw unit daar koel je zo beetje het hele huis mee maar een 3,5kw zou ik zeker wel nemen in een overloop.
of eigenlijk nog een tikje hoger, Een slaapkamer koelen is in algemeen een 1,5kw binnenunit al genoeg.
Al koel je ook de buitenwereld ermee, als de kou niet snel genoeg de ruimte kan verlaten waar de unit hangt dan heeft meer vermogen geen enkele zin :)

Dan gaat ie terugmoduleren of afslaan. En dan had je net zo goed een maatje kleiner kunnen nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Je snapt toch wel dat ik bevestiging van jullie vraag? :P

Op papier lijkt de keuze makkelijk, looks leggen het af. Het voelt voor mij alleen anders. Alsof ik kan kiezen tussen (jaja, hier komt de eeuwige auto-vergelijking) een mooie sportwagen met 450 PK of een afgetrapt barrel met 500 PK. Dan neig je toch snel naar de looks met wat minder vermogen. Maar is het mij haast 30% meer waard, ergens kan ik dat voor mezelf echt niet goedpraten...
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Om je wakker te schudden? :p

Ik ken de exacte getallen overigens niet maar nu de 4.0 een 5.0 geworden is is dat keus dat mij betreft makkelijker geworden.

[Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 08-03-2021 08:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ik222 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:22:
@FeaR Volgens mij heb je het aardig scherp. Puur technisch is 2 x single split het beste [..]
Dit wordt vaak geroepen, maar dat is dus niet altijd zo. Dat ligt helemaal aan de omstandigheden en het gebruik. Even een extreem voorbeeld om mijn punt te illustreren: stel je hebt een 2 units waarbij één unit z'n warmte niet kwijt kan, en de ander die vermogen tekort komt.

Als dit single splits waren geweest, dan had je 2 problemen gehad: 1 verschrikkelijk pendelende unit en 1 unit die volcontinu op volle toeren staat de draaien.

Met een duosplit heb je 0 problemen. De energie die de eerste unit maar mondjesmaat nodig heeft, gaat nu gewoon naar de tweede. Dus er is geen pendelgedrag meer en de tweede unit heeft nu bijna de dubbele hoeveelheid energie ter beschikking, mits de binnenunit zelf groot genoeg is natuurlijk.

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Waar hij op doelt is dat bij een multisplit de buitenunit doorgaans een hogere minimaal vermogen heeft waardoor die sneller gaat "pendelen".

Bij koelen gaat het in algemeen wel goed maar bij verwarmen wil bij een multisplit nog wel eens problemen optreden.

Het komt in praktijk wel eens voor dat je 1 binnenunit aan hebt ipv 2 dan loop je dus al heel snel tegen het minimaal vermogen aan, het redement van een singlesplit is in algemeen ook iets beter dan bij multisplit door de betere afstemming.

In algemeen om die reden gaat men de buitenunit ook "onderdemotioneren" en neemt een stapje kleiner dan de binneunits zijn omdat nooit de binnenunits op vol vermogen staan te stampen tegelijkertijd.

Bij koelen niet echt een probleem maar bij verwarmen een groter probleem.
Ik weet wat hij bedoelde. Als tegenargument daarop zei ik dus dat het nadeel van een hoger minimaal vermogen kan worden opgeheven doordat je met een multi de ondervraag per binnenunit kunt verplaatsen naar een andere binnenunit die wel die vraag heeft, en je daardoor dus geen of minder pendelgredrag hebt met een multi, tov meerdere singles. Ook in verwarmingsmodus.

[Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-03-2021 10:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Wat je dus eigenlijk voorstelt is om maar een "nutteloze" ruimte te gaan verwarmen/koelen wat niet gewenst is op dat moment bij een multisplit omdat je anders tegen het pendelprobleem gaat aanlopen.

Hetzelfde prencipe om maar een raam open te zetten tijdens koelen/verwarmen omdat anders de unit gaat pendelen...

Een single gaat ook uiteindelijk wel pendelen maar dan is de warmtevraag zo minimaal dat je haast niet meer hoeft te verwarmen en hem wel uit kan laten (tenminste hier).
Ik stel voor dat je mijn post nog eens aandachtig leest en me geen woorden in de mond legt.

Zoals ik eerder zei: dat ligt helemaal aan de omstandigheden en het gebruik. Het is prima denkbaar dat er een situatie is waarin een single split zou gaan pendelen, maar dat er elders een binnenunit is die nog wel vraag heeft, waardoor pendelen dus niet nodig is. Daarvoor hoef je echt niet nutteloos een ruimte te gaan verwarmen of een raam open te gaan zetten. Dat is je reinste drogredenering. Dat heb ik namelijk nooit gezegd noch geïmpliceerd.

Om nog maar een voorbeeld te geven: ik heb een 3,5kW in de woonkamer en 2x 2,0kW boven in 2 kleine ruimtes. Ik weet honderd procent zeker dat de unit op de kleinste kamer vaak heel hard zou gaan pendelen als het een single split was, puur omdat die ruimte zo klein is. Echter, omdat het een multisplit is, zal hij niet gaan pendelen, omdat de unit in de woonkamer alleen al genoeg warmtevraag heeft om de minimumafgifte van de buitenunit te overschrijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Dat ga ik ook uit laten voeren :Y
870 euro voor alleen de looks zou al te veel geld zijn maar het gaat verder dan de looks. Als ik alle specs van de twee single-splits naast die van de multi-split leg hebben de eerste alleen maar betere specs.

Thnx voor het wakker schudden ;)
Al doe je het alleen al omdat je dan geen last hebt van suizende leidingen; het is gewoon in alle opzichten de betere optie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HarmoniousVibe
leecher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Dit ben ik dus ook van plan voor 1 verdieping. De afmetingen zijn hetzelfde als in het plaatje van HildeR, met als verschil dat de slaapkamer wat kleiner is (grotere badkamer) en ze meer tegenover de binnenunit zouden zitten.

***members only***

[...]

De een zegt van wel, de ander van niet. Ik heb 2 installateurs over de vloer gehad en die vonden het wel een prima idee (ja het zal es niet :+ ). Ik hoef het niet bepaald koud te hebben, als het maar geen 28 graden met hoge luchtvochtigheid wordt zoals dat nu het geval is in de zomer. Als ik daar 5 graden vanaf kan tikken is het al prima. In deze nieuwbouwhut is het anders echt niet lekker meer. Ik heb het idee ik dat met een unit in het trapgat wel ga redden als ik hem op tijd aanzet en het uberhaupt niet zo ver laat komen.
Het ligt er ook een beetje aan of je een open of een gesloten trapgat hebt. Als het in open verbinding met de woonkamer staat, ben je min of meer je woonkamer aan het koelen, zo snel als de koele lucht zo naar beneden kan zakken dan.

Het helpt wel dat je de units recht tegenover beide deuren kunt bevestigen, als ik je goed begrijp althans. Aan de andere kant zul je wel de deuren ook 's nachts open moeten laten cq. accepteren dat het toch redelijk snel weer op gaat lopen. Op een gegeven moment is het namelijk zover dat de hitte de isolatieschil van je nieuwbouwhuis heeft verslagen, en vanaf dat moment zijn de stenen warm en werkt die isolatie tegen je. Je hebt nog nog heel veel energie in de stenen zitten die in de loop van de nacht gewoon vrijkomt.

Ik weet niet of de tweede kamer ook een slaapkamer is, maar zeker als dat echt een kamer is waar je overdag ook verblijft en je wellicht ook verwarming kunt gebruiken, dan zou ik het gewoon fatsoenlijk oplossen en een unit in elke kamer hangen. Dan verdien je dat namelijk gedeeltelijk terug door ook efficiënter en goedkoper te kunnen verwarmen.

Tenzij je al een L/W-WP hebt. Maar in dat geval zou ik eerst eens kijken of je daar niet al mee kunt koelen. Want die 5 graden eraf dan moet wel te doen zijn. De rest van het geld kun je dan investering in rolluiken of screens aan de buitenzijde van de ramen en een ontvochtiger.

• HarmoniousVibe
leecher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:38:
Het is inderdaad een open trapgat. De tweede kamer is een semi-werkkamer (nu wel iig :+ ). Klein huis dus de verwarming die daar zit is nog nooit gebruikt wegens niet nodig. Deuren zijn praktisch altijd open. Alleen de vloerverwarming op de BG is genoeg om de hele tent warm te stoken. Zonwering is overal aanwezig maar wat je zegt, op een gegeven moment is de boel warm. Niet gewoon warm, maar zeer oncomfortabel warm. Van oncomfortabel warm naar gewoon warm zou al winst zijn. Maar goed het is duidelijk dat dit een nogal suboptimale opstelling is.
Heb je boven ook vloerverwarming (of andere LTV)? Want dan zou je dus eventueel kunnen kijken naar koelen met de warmtepomp die je zelfs wellicht al hebt.

• Glashelder
  • Niet online
ramrodwillem schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:56:
Na eerst en mono airco te hebben overwogen toch maar aandacht verlegt naar een split airco.

Situatie te koelen ruimte : Woonkamer , 90m3, groot glas oppervlak op het zuiden, zonnescherm aanwezig.

Buiten-unit op balkon op 1.70 aan de muur om ruimte te besparen ,alleen nog in overleg met VVE of dit nog bezwaarlijk zou zijn.

Vandaag 1e monteur langs geweest voor prijsopgaaf, incl Daikin Split Airco - FTXC35B, alle materialen (6m leiding) beugen enz totaal kosten €1250 (€650 airco)

Volgens de monteur hoeft stroompunt niet geaard te zijn.

Wat vinden jullie van het voorstel/prijs, klopt het dat stroompunt niet geaard hoeft te zijn?
Nette prijs. Zo laag zien we ze niet vaak.

Moet alleen wel geaard aangesloten worden. Als ik me niet vergis had @rupsen nog een storing opgelost afgelopen jaar veroorzaakt doordat de aarding niet goed was.

• HarmoniousVibe
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:06:
Tav aarde voor Airco, ik woon 3 hoog in een flat , stopcontacten 2x die in de buurt zitten van het balkon waar de buiten unit komt hebben beide geen aarde.

Op het balkon bevind zich wel een ijzeren hekwerk welke op een stenen balustrade staat, kan dmv van een draad aan de buiten-unit naar het ijzeren hekwerk eventueel een aarde worden gecreëerd? Of hoe anders ?

Stoppenkast bevind zich midden in de woning is geen echte optie ivm 13m aarde draad die door de woning zou moeten lopen.
Je moet absoluut niet dingen gaan lopen aarden aan een hek.

Je kunt wellicht gewoon een aarde laten trekken van de centraaldoos naar de lasdoos achter één van de stopcontacten. Dan kun je meteen geaarde stopcontacten maken daar. En vanuit daar naar buiten boren om een kabel te trekken naar de buitenunit, al dan niet via een werkschakelaar.

• Glashelder
  • Niet online
Compressorgeluid klinkt wel redelijk nornaal (wel wat hard en hoog in de toeren). Dat geschraap ken ik niet..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
ChiMan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Geschraap is waarschijnlijk mijn voetstappen op het grind :)

Kan ik de harde en hoge toeren verminderen?
Het is een Daikin, dus wellicht de energiebespaarstand aanzetten?

Pagina: 1 2 3 ... 13

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee