RonJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:22:
[...]
Hij moet inderdaad op 02 (en dat dan juist zodat ie NIET op de bediening werkt, maar alleen op de aanzuigtemp in de unit zelf, maar dat bedoel je vast ook) en dan moet je daarnaast ook nog optie 1C-01 op "01" zetten (zo werkt het goed bij een van de kanaalunits bij mn pa, die kon die Madoka ook niet goed plaatsen). Zie hieronder,
uit dit document:
[Afbeelding]
Nu gebruikt ie idd de temperatuursensor in de madoka en als je die dan niet goed plaatst maar op het rooster/uitblaasplenum legt snap ik wel dat het helemaal fout gaat

.
--------
Nog even een crosspost van mezelf uit het "Winterklaar" topic, iemand nog andere ideeen over wat dit zou kunnen veroorzaken?
Hier geen vlekkeloze ervaring de laatste week helaas, omdat ik elke keer na een erg koude nacht behoorlijk wat ijsvorming onderin in de buitenunit voor de benedenverdieping had. De 5 vorige winters heb ik hier werkelijk nog nooit last van gehad. De unit heeft ook zat capaciteit zodra ik die ijsplak weer weghaal, dan draait ie op 400-800 watt. Maar zodra de afvoer dichtvroor tijdens de koude nachten vormt zich een steeds hoger wordende laag ijs onderin de unit, die de unit zelf dan ook niet meer wegkrijgt met een defrost. Het stroomverbruik loopt dan in stappen op naar het maximum rond 1800 watt, waarna ook de binnentemperatuur gaat dalen. Alleen een mm rond de coil smelt dan nog weg, waarna de boel eromheen weer een mm'tje hoger wordt, en repeat.
Hoe dan ook: Dagelijks met een emmer lauw water in de weer is niet mijn bedoeling. Ik ga daarom denk ik in het voorjaar bij de schoonmaakbeurt een vorstlint of warmtemat onder in de drain-pan plaatsen, zodat dit straks echt definitief opgelost is. Maar ik wil eigenlijk eerst snappen waarom dit gebeurd en wel alleen bij deze unit van de 3.
Plak ijs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de afgelopen dagen iets opmerkelijks geconstateerd, namelijk dat als de unit eenmaal in zo'n defrost-spiral-of-death

is beland, hij steeds harder gaat werken en alleen maar verder in de problemen komt. Vervolgens schakelt de fan zich na een tijdje dan ook niet meer uit tijdens de defrost zoals ie normaal zou doen (en de unit naast m), maar gaat juist op standje turboprop doorblazen. Dus echt 2000rpm op de fan, 100hz op de compressor, en nog komt ie er niet uit
Filmpje van dit gedrag, let op je volume:
[
YouTube: Daikin Ururu Sarara full fan speed during defrost]
Dan ontdooit ie natuurlijk ook helemaal niet meer, want als je wat water lossmelt van de coil en er dan met een forse snelheid lucht van -15 oid op gaat blazen, dat lijkt het meer op een vriesdrooginstallatie dan een ontdooicyclus

.
Normale regeling Defrost:
[Afbeelding]
Mijn hypothese? De fan blijft aan om elektronica te koelen, omdat ie net daarvoor al urenlang op vollast heeft gedraaid.
[Afbeelding]
Ik heb ook al alle sensoren op de buitenunit al doorgemeten, die lijken allemaal goed (ohm-waardes komen overeen iig met wat er in het service manual staat).
Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om nog eens (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch opeens volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er nog niet van overtuigd dat dit het ook oplost.