Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 13
Acties:
  • 2.118.815 views

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Knopje? Ik heb niet eens een knopje op mijn FTXM-N. Nog nooit gezien in ieder geval.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• HarmoniousVibe
Servee schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Vermoedelijk alleen op de FTXM-R versies.
[Afbeelding]
Holy shit er zit een knop :D

Op mijn Perfera ook, hij is horizontaal. Is me nog nooit opgevallen

• HarmoniousVibe
Beter voor verwarming

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 17:03
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:13:
[quote]MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:15:
[...]

Warmteverliesberekening proberen te maken via de link in OP maar die doet helemaal niks als op op "bereken" klik.
Heb je ublock origin of soortgelijk? Ublock vindt knoppen die iets uitvoeren op een site niet zo leuk. Heb ik ook wel eens met het verzenden van (contact)formulieren. Andere browser of ublock uitzetten moet werken.

WP:3.5 kW MHI ZS-W, aroSTOR 270L, 3120WP oost, 1560WP west op SMA SB-3.6

• HarmoniousVibe
jobr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:28:
Kreeg vandaag een antwoord terug op een offerte aanvraag per email:
"Wij plaatsen helaas geen units op een overloop, aangezien koude lucht zakt en dus weinig tot geen koude lucht in de ruimtes zal geven."

Dus ik denk dat we hier verkeer bezig zijn |:(
Goede installateur! Zo iemand moet je hebben

• HarmoniousVibe
TimHoebergen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:56:
Vandaag triple van MHI geplaatst bij mij. Installateur wil me graag een onderhoudscontract aansmeren van pak em beet 300,- per jaar voor het reinigen e.d. Van de units. Hij zegt dat het tijdens de garantieperiode sowieso raadzaam is omdat anders je recht op garantie zou kunnen vervallen als ze voor zijn van binnen. Nu ben ik zelf wel beetje handig dus de buitenunit afspuiten en de filters van de binnen unit e.d. Dat krijg ik wel schoon.

Wat is jullie advies wel een contract of lekker zelf doen?
En hoe zit het met dat garantie verhaal?

Thanks.
Je moet vaak elk jaar een f-gassencontrole laten doen voor de verlengde garantie, maar niet per se een volledige onderhoudsbeurt. Tenminste voor mijn Daikin. Ik heb het risico genomen en nu in jaar 3 alles een keer schoon laten maken. Ik moet zeggen dat dat wel véél grondiger gebeurt dan dat ik dat zelf heb gedaan. Filters altijd netjes bijgehouden, maar toch kwam er nog wel grijs water uit bij de binnenunit die veruit het meeste aan staat (woonkamer).

Echter, binnenkort krijg ik een L/W dus dan zullen mijn Daikins enkel voor koelen worden gebruikt en verwarmen op de bovenverdieping (waar bijna nooit verwarmd hoeft te worden). Dus dan laat ik het denk ik eens in de 5 jaar doen ofzo.

• HarmoniousVibe
Maxwp schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:53:
[...]

je hebt extra garantie op de daikin? hoe heb je dat gedaan?
ik zag wel wat op de site maar daar kom ik niet verder mee.
Op mijn factuur/offerte stond dat ik 5 ipv 2 jaar garantie had als ik elk jaar aantoonbaar onderhoud had laten doen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:59

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
MotorBeast schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
[...]

Voor ons? Ik heb nergens last van met €0,27 per kWh en €0,75 m3 tot eind 2024. >:)

Nieuwe tarieven: ik verbruikte afgelopen winter 1300 kWh maal €0,70 = €910. Vervangt 550 m3 gas maal €1,50 = €825,- . Yep, nieuwe tarieven kan de plofketel weer aan. :'(

Waarom is het vertrouwen in het kabinet toch zo laag? 8)7

Ik blij dat ik nog geen L/W heb geplaatst. Wordt het toch bij vervanging een Intergas ketel. :X
Het gaat wel om maximum prijzen, stroom mag minder kosten en we kunnen nog salderen :7

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
En net nu het verwarmingsseizoen begint, valt mijn warmtepomp in storing :( Mijn Ururu Sarara (FTXZ35N+RXZ35NV1B) geeft na 7 jaar probleemloos gebruik, storingscode H0. Volgens de Daikin Buddy App:

Ik vrees dat de hoofd printplaat defect is en laat dat nu net een van de duurste onderdelen zijn |:(

[Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 27-09-2022 14:45]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• HarmoniousVibe
Nee

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Er is best een grote kans dat hogere fan snelheid een hoop oplost. De compressor hoeft minder hard te werken omdat de temperatuur van de verdamper omlaag kan en er hoopt zich minder warmte op rond je binnenunit.
Ik denk eerder dat het andersom is. Met pendelen is het probleem dat de compressor niet zachter kan werken dan z'n minimum. Bij een pendelende compressor helpt het tegen pendelen als je hem minder efficiënt kunt laten werken. Bijvoorbeeld door hem op de fluisterstand te zetten. Dan is als het ware de vraag hoger waardoor de compressor minder of niet meer hoeft af te klikken. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je ook niet wilt hebben dat de warmte zich rond de unit op gaat hopen en hij daardoor simpelweg af gaan klikken.

En het tegengaan van pendelen is iets anders dan het zo efficiënt/goedkoop mogelijk laten werken natuurlijk. Zeker als de warmtevraag hoog genoeg wordt, dan pendelt hij sowieso niet of minder dus dan is het qua ventilator sowieso beter om hem hoog of op auto te zetten.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:23:
Even een vraagje voor de kenners, hebben er meer mensen last van bijgeluiden bij hun Daikin (multi)split?

Wanneer de airco op temperatuur is en de ventilator gaat uit, lijkt het soms wel alsof ik iets hoor koken, het klinkt een beetje als een pan met water dat aan het koken is, na een tijdje is het weer verdwenen, of de ventilator/airco gaat weer aan en dan verdwijnt het ook.

Vanochtend hoorde ik ook geluid alsof er iets in de ventilator zat, alsof er iets rondvloog tegen de ventilatorbladen, maar ook wederom niets gezien.. :?

Betreft een Daikin Duo-Split 4.0 kW Outdoor + 2x 2.5kW FTXP25.
BlazeMuis schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:30:
[...]

Dat is een defrost.

Ik ervaar nu ook vrij veel defrosts gedurende de nacht, het heeft hier gesneeuwd gister avond/vannacht. Inmiddels 6 defrosts gehad en zojuist is de 7e bezig.

Ligt ook lekker veel ijs onder de buitenunit.

Er ligt overigens ook nog een halve cm sneeuw overal.
Ik vermoed eerder het dit het geluid is wat je met 'bleeding' krijgt in een multisplit, dan een defrost. Een defrost is heel specifiek en gaat altijd een bepaald patroon door. Daarbij hoor je 'getintel' uit de unit komen, wat het in en uit zetten van de alu condensor is aan de binnenkant.
De geluiden die hier beschreven worden heb ik zelf ook (en vele met mij) en heb je vaak bij een multisplit systeem.

@FabianGTI Als ik het goed heb, hoor je het geluid als de buitenunit aanslaat en er óf in een andere kamer warmtevraag is, of als de unit in de kamer waar je het hoort ook aan gaat slaan, correct? Hoor je het ook nog heel even kortstondig als de unit binnen uit gaat?

Indien ja; valt niet veel aan te doen helaas en komt vaak voor bij het verwarmen met een multisplit. Ik heb nu al 3 Daikin systemen gehad en alle 3 hadden het. In voorgaande delen of pagina's hebben meer mensen dit gemeld, al dan niet met andere merken.

Xbox Live ID:Notna8310

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
whtniels schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:59:
[...]

Ja, ik heb al gebeld, ze bellen me terug.

[...]

[Afbeelding]

Dat klopt, hier zit natuurlijk nog wat ander verbruik bij (normale verbruik is 5-6kwh per dag, mijn echte verbruik was 76 zaterdag, heb er 12kwh af gehaald omdat vrouw 1x was heeft gedraait en 1x droger en normale verbruik).
Die grafiek komt niet overeen met 76 kWh per 24 uur.

Zelfs als je uitgaat van 1kWh gemiddeld, zou je rond de 24 moeten zitten. Aangezien je grafiek vaker onder de 1 kWh zit dan erboven, vraag ik mij af waar je dat totale verbruik per 24 uur meet en hoe dat 76 totaal kan zijn.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
JDx schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:04:
[...]

Dat zijn kwartieren toch?
Dat maakt niet uit toch? Het word gemeten in kWh, oftewel verbruik per uur. 4 x 500 Wh is niet ineens 2 kW in een uur.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Nee, dat doe je zeker niet, maar dan snap ik de grafiek niet :+ Blijkbaar laat die grafiek zien wat er verbruikt is per 15 minuten; niet het verbruik gemeten op X interval. Ja; dan gaat het hard :X

Enfin; maakt verder ook vrij weinig uit. Je totale verbruik is ronduit bizar te noemen :X

(ik heb gisteren 175m2 verwarmt + 4 wassen + 4 drogers + opladen EV en heb een verbruik van 45 kWh. Hiervan was 11.2 kWh voor de airco's ))

[Voor 10% gewijzigd door Notna op 21-11-2022 10:18]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:25:
[...]

Ik zie ook zoiets op mijn 9kW Daikin buitenunit.
Soms is het zelfs een streepjespatroon wat wisselt.

Ik vermoed dat de unit de spiralen in groepen kan aan en uitzetten en daarmee vermijdt om defrosts te moeten doen.
Ik denk dat er een andere verklaring is.

Het koudemiddel neemt warmte op van de buitenlucht die door de warmtewisselaar stroomt. Je ziet vorst daar waar het koudemiddel nog koud genoeg is om water te laten bevriezen. Het koudemiddel is ver beneden vriespunt als het de verdamper in stroomt, neemt warmte op en gaandeweg is het koudemiddel in de warmtewisselaar niet koud genoeg meer om water te laten bevriezen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
PuijkeN schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:46:
Ik heb sinds een 2-tal weken ook een multi-split installatie, 1 buitenunit 5.2kW - 1x 3,5kW in de living en in beide slaapkamers telkens een 2,5kW. Na wat experimenteren is ook hier één en ander duidelijk geworden dat het VEEL goedkoper is om met de airco te verwarmen .. enkel 's avonds laten we de CV nog enkele uren draaien omdat dit toch wat rustiger is en dan bepaalde andere ruimtes ook mee verwarmd worden. Tot nu toe scheelt dit ongeveer 50% in de kosten voor verwarming na enkele ruwe berekeningen. Happy!

Deze is geinstalleerd op de muur van onze rijwoning (plat dak was niet mogelijk wegens houten dak, teveel kans op vibratie), onder het raam van een 3de kleine kamer. Echter is nu heel duidelijk in die kleine kamer en ook in de slaapkamer een brom hoorbaar van de buitenunit, zeker nu met de koudere temperaturen waardoor deze wat harder moet werken.

Volgens mij gaat het om vibraties in de muur die het effect erger maken want ook het vliegenraam in de 3de kleine kamer trilt soms wat mee. Ik heb daarom 2 foto's geplaatst van de montage van de buitenunit waarin zichtbaar is dat er geen dempers (wel rubbers) gebruikt zijn bij de montage, en ook aan de muur de steun met plastiek stelvijzen tegen de muur aan zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de installatie (het was toen ook nog warmer) is de airco getest op koelen en dan valt alles precies wel mee, nu met verwarmen en de koude dagen is het toch aanzienlijk hoorbaar en ik heb vooral schrik dat de buren dit ook horen in hun 3de kleine kamer.

Ik bel deze week ook even naar de installateur maar wilde al eens horen wat andere ervaringen zijn, of het veel zou helpen om dikkere dempers te gebruiken ipv rubbers en of het zou helpen om iets rubber tussen de steun en de muur te steken. Nog mensen die hier ervaring mee hebben?
Dat zijn ook rubberen pootjes van niets :+. Die zou ik iig vervangen en mogelijk dikkere padding tussen beugel en muur.

Hebben meer mensen in dit topic gedaan en in bijna alle gevallen hielp het enorm.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:33:
Vandaag werd het op zolder merkbaar wat kouder met werken en had ik de airco op verwarmen gezet. De hele zomer (maart t/m september) heeft deze non-stop staan te koelen. Maar op verwarmen blijft de FAN op de laagste stand en de temperatuur (uitblaas) komt niet boven de 23 graden.

Betreft een multisplit en alle 3 de units doen hetzelfde.

Koelvloeistof issue?
Voor de zekerheid, maar je hebt de unit wel op verwarmen gezet + Auto fanstand, en niet op AUTO, verkoelen of alleen ventileren?

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Kuusj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:42:
[...]

Hier gaat het ook wel relatief moeizaam, maar met een 5kW buitenunit op een huis van 220m2 vind ik het aardig knap hoe het warm blijft. Wel de fanspeed op 3, anders komt het niet goed. Dat is qua herrie wel even vervelend moet ik zeggen maar goed, zoals gisteren ook weer bijna 5,- aan stookkosten bespaard. Dus dat loont zich wel.

De CV nog niet aangehad hier, wel een paar keer op het punt gestaan. De voornaamste reden dat het bij ons randje is, komt doordat de buitenunit constant aan het defrosten is 8)7

[Afbeelding]
Maar goed daar is weinig aan te doen neem ik aan?
Nu al zo vaak een defrost? Dat lijkt mij niet normaal. Krijgt de buitenunit wel voldoende buitenlucht, of zit deze teveel opgesloten waardoor deze z'n eigen afgekoelde lucht terug krijgt?

Wat bij mij ook helpt, is het ruimtetemperatuursetpoint een stuk lager zetten. Dit voorkomt dat de buitenunit na een defrost volle bak aan het werk gaat en daarmee gelijk weer dichtvriest. Als de unit z'n ruimtetemperatuur heeft bereikt, dan kun je het setpoint weer langzaam verhogen.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Glashelder
  • Niet online
ndjong schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:36:
[...]

Zelfs met 24 uur verwarmen is het niet te doen qua geluid met 12 defrosts per dag. Vreselijk om te verwarmen met airco deze dagen!
Als het alternatief 15 of 20 euro per dag aan gas uitgeven is dan vind ik verwarmen met airco nog steeds geweldig :+

Mijn energiecontract loopt tot half februari en tot die tijd mag ik nog 3,1 MWh aan elektra gratis verstoken, dus hier gaat nog eerder een elektrische kachel aan dan de CV.

• Glashelder
  • Niet online
henidde schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:02:
Nu heb ik bij een van mijn buitenunit het volgende: defrosts vinden plaats maar onder blijft een gigantisch brok ijs zitten. Je ziet dat er rondom wel ijsvorming weggaat bij defrosts, maar onderin echt een dik brok wat blijft zitten.

Is dit erg?
Nee. Wel erop letten dat er zich geen ijslaag onderin de behuizing kan gaan vormen. Heb bij langere vorstperiodes wel gezien dat daar soms dan zo’n dikke ijslaag vormt dat de fan ertegenaan loopt. Dan wil je dus zo’n warmtelint zoals @WackoH onderin zijn unit heeft liggen ;)

Kwestie van wat warm water erin gieten en dan is het zo weg, mocht het gebeuren.
AMDFreak schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:53:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik van mede tweakers die ook 24/7 draaien.
Woe 7 dec: 10,60kWh
Don. 8dec: 9,98kWh
Vrijdag 9 dec: 14,09kWh
Zat. 10 dec: 15,36kWh

Als het zo rond de 10kWh per dag kan blijven vind het nog best netjes.. Maargoed, ben gewoon benieuwd naar die van jullie ;)
Woonkamer: (1) Haier Flexis Plus 35
Eerste verdieping: (2) Fujitsu ASY35Ui-LLCE

Beide setpoint 20 tot vrijdag, toen naar 21 gegaan.

Woensdag: (1) 6,24 + (2) 3,78 = 10,02 kWh
Donderdag: (1) 6,88 + (2) 4,23 = 11,11 kWh
Vrijdag: (1) 8,50 + (2) 5,19 = 13,69 kWh
Zaterdag: (1) 10,10 + 5,08 = 15,18 kWh

Exact 50 kWh lol :p 521 watt gemiddeld continue. Best netjes denk ik zelf d:)b

[Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 12-12-2022 00:35]

• Glashelder
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:22:
[...]

De theorie staat in natuurkundeboeken maar je hebt gelijk dat praktijkvoorbeelden hier niet echt te vinden zijn. Dat laatste komt omdat niemand zijn huis de ene dag verwarmt met een grote unit en de andere dag met een kleine. Het is wel algemeen bekend dat kleine units zuiniger zijn dan grote. Te klein bestaat feitelijk niet, voor zover de units dezelfde afmetingen hebben en voor zover het om dichtvriezen+ontdooien gaat. Het wordt wel een ander verhaal bij meerdere binnen- en buitenunits voor een gegeven warmtevraag. Of wanneer de buitenunit fysiek ook echt groter is. Dan heb je meer oppervlak om warmte uit te wisselen.
Ik heb hier een praktijkvoorbeeld. Zijn weliswaar geen units uit dezelfde merk laat staan dezelfde serie, maar toch.

Ik heb een Haier Flexis Plus 35 in de woonkamer en op de eerste verdieping een Fujitsu ASY35Ui-LLCE. De Haier heeft een aanzienlijk grotere warmtewisselaar dan de Fujitsu. Ook vragen we van de Haier veel meer, die moet een aanzienlijk grotere ruimte verwarmen.

Toch schiet de Fujitsu veel vaker in defrost. De Fujitsu is relatief klein en compact waar de Haier gewoon lomp groot is.

• Glashelder
  • Niet online
@Martin7182 ik denk dat je die niet echt gaat vinden. Mijn schoonouders hebben bijv. een Flexis Plus 35 in de woonkamer en een 25 op de eerste verdieping. De 35 moet daar vaker ontdooit worden dan de 25, maar de 35 hangt in een véél grotere ruimte dan de 25.

Feitelijk heb je twee units nodig in één ruimte wil je hier bewijs voor verzamelen. Maar de natuurkunde is IMO wel genoeg..

• Glashelder
  • Niet online
Twee dingen:
- die veervoeten zou ik vermijden. Een aantal hier kregen lekkage omdat de unit dan meer kan bewegen dan eigenlijk goed is.
- de leidingen kunnen veel meer hebben dan de meeste mensen denken (bovenstaande lijkt tegenstrijdig met dit, maar er is een verschil tussen eenmalig iets doen of een repeterende beweging). Als je even de goten open maakt dan zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben de unit op de grond te zetten. Je wilt niet weten hoe dakdekkers lopen te slepen met buitenunits en dat gaat meestal wel goed. Heb zelf ook wel vaker met units lopen slepen op het dak (zowel hier als bij mijn schoonouders moest het bitumen vervangen worden.. dat is leuk als er reeds airco’s staan :p ).

Die big foots zijn prima. Zorg voor voldoende gewicht. Wat zit er trouwens in de ruimte daaronder? Ik zou er rekening mee houden dat je hem daar mogelijk wel nog blijft horen.

• Glashelder
  • Niet online
24/7. Geeft met deze temperaturen veel meer comfort. En we hebben nog 3000 kWh over om te salderen tot half februari. Ons huis is al redelijk zuinig. We hebben verder geen zin kou te lijden :p

• Glashelder
  • Niet online
24/7. Geeft met deze temperaturen veel meer comfort. En we hebben nog 3000 kWh over om te salderen tot half februari. Ons huis is al redelijk zuinig. We hebben verder geen zin kou te lijden :p

edit: dubbelpost.. dat is lang geleden :? Zou zweren dat ik maar èèn keer verstuurd heb..

[Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 12-12-2022 20:26]

• Glashelder
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:26:
Al wel veel mensen over gehoord dit aan te willen schaffen, maar nog geen werkelijke ervaringen van mensen met zo'n ding gelezen.... De Plafond ventilator.

Helpt dit om de warme lucht die rondom de airco hangt weer een beetje naar beneden te krijgen? Of verstoord dit alleen maar de luchtstroom?

Airco hangt in de hoek van de kamer en de plafond ventilator zou er dan ongeveer 1,5 a 2 meter voor komen te hangen....

Geld verspilling of handige aanwinst?

(Ik weet dat ik de fan van de binnenunit harder kan zetten, maar mn vrouw klaagt dan de hele dag over de harde ruis) 😅
Lijkt me eigenlijk heel oncomfortabel, een plafondventilator aanzetten in de winter. Gaat veel teveel tocht geven denk ik.

• Glashelder
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:32:
[...]

Ik vraag mij af of dat wel zo is, ik zie het ook regelmatig in de horeca als het om hoge ruimte,s gaat dat ze die dingen aan hebben, ik had niet het idee van een tocht gevoel, tocht komt van een koude luchtstroom.
Ik weet niet hoe hoog jouw herenhuis is maar hier zijn de plafonds niet zó hoog :+

Misschien heb je gelijk.. maar ik denk dat lucht in beweging van een graad 20 als tochtig aan voelt :) Moet geprobeerd worden dus ;)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:01:
[...]

Top! Nee zit in stopcontact, dus ga wel zo'n stekker kopen dan. Mooi zijn ze niet qua looks maar de app zelf is dat wel dus prima.

Snap niks van de temperatuursensoren van de daikin. De gang geeft altijd lage temperatuur aan en nu zelfs in de gang -2. Er staan geen enkele ramen open, grensend aan de gang slaapt onze kleine van anderhalf. Kan het zijn dat die sensor brak is?

[Afbeelding]
Ik denk dat het gat waar de leidingen naar buiten gaan niet dichtgemaakt is en er tocht op de sensor staat. Het gebeurt vaker niet dan wel dat die gaten even afgekit worden

Tenzij die leidingen niet direct naar buiten gaan. Dan moet er iets mis zijn met de sensor.

Of je woont in een enorm tochthok waar het rond de 0 is op de gang :+ . Die 13 graden vind ik namelijk ook wel érg fris :X

Eindelijk de warmtelinten in de lekbakken van de buitenunits aan kunnen zetten. Vorig jaar al gemonteerd, maar toen vroor het niet :')

[Voor 15% gewijzigd door Notna op 13-12-2022 07:26]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
TimHoebergen schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:50:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij die warmtelinten en wat is de functie hiervan? Draai zelf een 7,1kW multisplit van MHI
Nou deze dingen (random Google hit voor het idee):

https://warmtekabel.nl/waterleiding-vorstvrij

En dan onder in de lekbakken van de buitenunits, zodat het water wat bij een defrost erin lekt, niet direct aanvriest met alle gevolgen van dien.

2 jaar terug, toen we ineens zo een enorm pak sneeuw hadden, merkte ik (en vele met mij) dat de buitenunit vaak compleet ondergesneeuwd raakte en dat er dikke plakken ijs onder de units kwamen te liggen waardoor de fans gingen aanlopen. Aangezien ik geen zin heb om met -5 buiten te gaan staan bikken, heb ik die linten er vorig jaar zomer in gemonteerd en ana een SonOff schakelaar gehangen zodat ik ze aan en uit kan zetten met dit weer.

Scheelt gedoe vooral :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:58:
[...]

Nou inderdaad. Ik denk de gaten niet dichtgemaakt dat was namelijk ook niet het geval bij ons op kantoor en dat is nog open. Is dat normaal wel het geval, dat ze dat doen? De woonkamer is niet per se een tochthol. Sinds de uitbouw stuk aangenamer maar de zijmuren is gewoon beton en dat is ijskoud in de winter. Was 15 graden op de thermostaat toen we beneden kwamen.
Ik zou verwachten dat een monteur met een beetje liefde voor zijn vak en graag netjes werkt, het gat gewoon even netjes dichtmaakt met wat piepschuim of rockwool (of PUr desnoods) en er overheen kit zodat het tochvrij is. Maar dat is bij mij ook niet gedaan (door 2 verschillende bedrijven) en ik lees hier vaker dat het niet gedaan wordt.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:11:
[...]

Hmm. Het gat op zolder kan ik heel makkelijk bij. Daar zit een dakterras. Wat is goed isolatie materiaal wat je kan vormen? Piepschuim is hard en pur lijkt me ook niet het beste. Gewoon papier I stouwen of is dat rockwool (das dat jeukende spul toch?) een optie? Er zitten kapjes voor dus dichtkitten hoeft niet echt lijkt me. Als het gat maar dicht is vermoed ik
Piepschuim kan je vaak ook gewoon wat indrukken en redelijk vormen. Gewoon meerdere reepjes snijden en erin duwen.

Uiteindelijk gaat het er met name om dat het tochtdicht is. Dus alleen kitten zou ook kunnen bijv. (en is makkelijk te verwijderen of te vernieuwen in de toekomst)

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Mijn Ururu Sarara lijkt nu met de kou niet meer goed te werken. De buitenunit vriest volledig in en het duurt veel te lang voordat een defrost-cycle plaatsvindt. En áls er dan eindelijk een keer een defrost plaatsvindt, zit er zoveel ijs op dat aan het einde van de cycle de volledige unit nog steeds onder het ijs zit. Door al het ijs, meet de unit een buitentemperatuur van -20.5°C...

Kan dit worden veroorzaakt door een tekort aan koudemiddel? Of is dit ook een gevolg van de H0 storing die ik eerder had.

• Glashelder
  • Niet online
bgrr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:54:
Zojuist de LG 3,5 na aantal weken 24/7 even uitgezet en weer aangezet na.

Valt op dat deze na de uit/aan ineens stuk minder verbruikt. van 12W per minuut naar 9 W per minuut.
Terwijl de temperatuur binnen hetzelfde blijft in de woonkamer.

Ten opzichte van een cv thermostaat is de regel unit van een AC volgens mij echt een simpel stukje techniek wat bij lange niet op kan tegen de techniek in een chronoterm cv thermostaat.
Ik denk dat je die Chronoterm chromelijk overschat. De gemiddelde CV ketel pendelt nog meer af dan de gemiddelde airco :)

Je merkt het alleen niet omdat de CV het voordeel heeft van een enorme warmtebuffer ;)

• Glashelder
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:39:
heb wat intressants gezien
afgelopen nacht voor het eerste gezien terwijl de pefera uit staat dat deze meer stroom gaat verbruiken dan gebruikelijk in stanby.
normaal doet hij 6,4 wat standbij maar ging nu naar wel 37 watt met intervals van ergens tussen de 20 en 30 min. looptijd 20 min ofzo
iemand dat al eens gehad is de eerste keer hier.

heb ook vandaag maar 2 ( net nummer 3 hoor ik ) defrost gehad
heb als experiment vandaag de buiten unit op 40% en de fan binnen op minimaal standje 3.
Carterverwarming :) Is nodig omdat een start anders schade kan veroorzaken aan de compressor.

• Glashelder
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:47:
[...]

Ze spreken al heel erg lang OpenTherm en goed ingeregeld heeft mijn CV veel minder problemen dan de aircos. Max aanvoertemperatuur op 60, max vermogen op 30% van 27 kW = 8.1 kW, dat zijn de enige settings die je moet aanpassen aan je eigen huis.

En de rest doet ie helemaal zelf. Wil je dat het om 8 uur warm is? Hij leert zelf hoe ver van te voren elke zone aan moet en hoe ver de radiatorknop open gedraaid moet worden. Alleen bij 1, een forse Jaga Mini vrijstaand moet ik stroke=1 instellen om de kraan verder open te draaien. En andersom, als de woonkamer om middernacht naar de volgende programmadeel switcht voor nachtverlaging, gaat hij zelf kijken hoe ver van de voren de CV al uit mag, scheelt weer onnodig stoken.

Heel rustig op minimale vermogen opstoken kost vrij weinig gas en het is altijd overal, precies op de juiste tijd comfortabel. Overdag boven = koud, beneden warm, en in de nacht andersom, dat is de kracht van CV + slimme addons, die zijn er gewoon niet voor L/L.

Bij L/W kan je al die CV accessoires gewoon blijven gebruiken. Zonekleppen, kranen, alles kan prima omgaan met heet water van whatever bron.
Die slimme regelingen zijn er inderdaad niet voor L/L. Strikt gezien is het ook geen centrale verwarmig, zelfs niet met een multisplit. Die worden ook gewoon individueel aangestuurd.

Afgezien van het 'lerend' vermogen van een CV thermostaat is het sleutelwoord gewoon 'buffer'. Als je bij een gemiddeld huis het ketelgedrag analyseert dan pendelt de zooi er gewoon op los :) Dat krijg je met de enorme minimale vermogens van de gemiddelde ketel. 8,1 kW is gewoon een enorme bak warmte. Het wordt beter, dat weet ik, de nieuwe Intergas ketels zitten geloof ik op 3 of 4, maar dat is nog steeds redelijk veel. Zelfs bij vrieskou zou zo'n ketel hier pendelen.

Maar goed, fijn voor jou dat het zo perfect werkt. Hier werkte de Chronoterm niet zo perfect. Liet het geregeld met 2 graden afkoelen om vervolgens weer volgas op te stoken. Daarna een Tado opgehangen maar die hebben we nooit echt goed kunnen testen want vrij snel daarna kwam de L/L en die doet het zeker niet perfect maar beter dan de chronoterm :+

• Glashelder
  • Niet online
@miel Holy shit wat een kabaal :o Ik snap dat je dan voor zo’n oplossing kiest.

Ben dat tot op heden alleen met zwembad warmtepompen tegengekomen.. zoveel resonantie.

• Glashelder
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:01:
[...]

Mooi man 5 buitenunits strak naast elkaar met strak leidingwerk _/-\o_, 5 van die snorrende units op je dak, genot :9~
offtopic:
proest.. _O- _O-

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dit is 4 dagen vorst maar moet je nagaan als je 3 weken vorst hebt dan wordt het toch een probleem.
Vandaar dat ik het warmtelint in die lekbak heb gemonteerd. Ik heb geen idee of het daardoor opgewarmde water ook de rest zou doen smelten wat er onder de lekbak terecht komt, maar dat is een ander verhaal.

Dat bevroren water op het dak kan je iig makkelijk bij en verwijderen met een sloot aan warm water/föhn/bikken/strooizout.

• Glashelder
  • Niet online
Frag1le schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:54:
[...]

Nu is het wachten op de eerste tweaker die de bodem van de bak eruit dremelt op de locaties onder de koelvinnen. :)
Casemod!
En vervolgens klagen dat het systeem voor geen meter presteert. Er is een reden dat die omkasting vrijwel gesloten is.. de airflow moet door de warmtewisselaar, niet door andere open gaten. Maak je de onderkant open, dan zal de fan daar veel lucht vandaan gaan trekken 8)7

• Glashelder
  • Niet online
Dat harde geluid bedoel je? Klinkt alsof er ergens iets niet vast zit.. :? Zou je installateur daar bij halen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:49:
[...]

Idd wel iets om aan te pakken, ik ga het met een vorstlint proberen die mensen ook gebruiken om planten vorstvrij te houden, gebruikt wel 50watt maar als je die als een soort vloerverwarming onder de airco legt blijft het in ieder geval water. bij hevige vorst ( meer als 1 week ) is het anders teveel risico op schade voor aanvriezen.

[Afbeelding]
Zoals al meerdere keren aangegeven: dat heb ik 2 jaar geleden in de zomer gemonterd en werkt prima. 0 ijs :)

Enige vervelende is het moneren in de lekbak zelf; de kabels zijn best stug en je moet ze dus vastzetten anders gaat het alle kanten op. Maar dat is een kwestie van creatief zijn met kabelzadels of een dot kit hier en daar :)

Overigens zijn er ook versies die 30 Wh verbruiken. Scheelt je weer

[Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-12-2022 14:07]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Arievd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:19:
[...]

Merk je na het plaatsen verschil in aantal defrost?

Zit hier ook met een volle condensbak en defrost om het half uur.

Arievd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Nee; de warmte die het lint afgeeft is vrij lokaal. Het warmt wellicht de lekbak iets op, maar dat is het ook. De lekbak is in iedergeval ijsvrij.

Als je het warmte lint tegen de lamellen van de buitenunit zou plaatsen, dan denk ik pas dat je minder defrosts gaat zien. Maar om daar een goed effect voor te krijgen moet je heel veel 'coils' maken en dan belemmer je weer de airlfow van de aanzuigende kant.

• Glashelder
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:27:
Er bestond nogal paniek de laatste dagen mbt energieplafond, de warmtepomp en zonnepanelen, ik heb het even opgezocht bij rijksoverheid.nl

Ik heb zonnepanelen. Geldt het prijsplafond voor of na salderen?
Als u zonnepanelen heeft, geldt het prijsplafond na salderen.

Zolang je binnen de opbrengst van de zonnepanelen blijft wijzigt er helemaal niets en heb je niet te maken met die prijsplafond, ofwel het is voordeliger met warmtepomp te stoken en je opbrengst op te maken.
Het is hier offtopic, naar ik zou me nog niet rijk rekenen. De overheid zegt nu expliciet dat invoeding van 2022 niet telt voor de berekening van je netto-afname in 2023. Ik betwijfel of dit echt het plan is.. ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen :) Het betekent ook dat er gelogen wordt, want dit kan expliciet alleen als de prijsplafond regeling prefaleert boven de salderingsregeling. Ik vermoed eigenlijk dat het ze alleen om netto-afname gaat en niet om netto-teruglevering.. en dat die nuance ontbreekt in de teksten.

Als het wèl zo slecht uitpakt als gevreesd dan draait dit kabinet de Nederlandse burgers met zonnepanelen wel een enorme loer als dit waar is. Al die tijd beloven dat salderen boven het prijsplafond gaat en ondertussen.. :)

• Glashelder
  • Niet online
Dolbyadt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:19:
@Voske89 Panasonic staat toch wel hoog aangeschreven. Ik heb zelfs gehoord dat bij 80% van de airco merken een Panasonic compressor erin heeft zitten. Dus dat zou zeker wel goed moeten zijn lijkt me.

[...]
Ik weet niet wie dat geroepen heeft maar dat lijkt me iets te enthousiast. Er zijn nogal wat fabrikanten.. Mitsubishi, Daikin, Hitachi, Panasonic, en dan zijn het er vast nog 20 meer :).

Ik durf wel met zekerheid te stellen dat die stelling incorrect is. Overigens is het ook zo dat fabrikanten vaak bij meerdere leveranciers compressors afnemen. Zo weet ik van bijv. Haier dat ze zowel zaken doen met Mitsubishi als met Hitachi. Je neemt gewoon af wat past bij dat specifieke product :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Omdat het zo een hot topic is:

https://www.rtlnieuws.nl/...en-zo-goed-werken-ze-deze

Staan voor de verandering eens geen complete onwaarheden in :+

[Voor 17% gewijzigd door Notna op 15-12-2022 18:40]

• Glashelder
  • Niet online
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:17:
Dat is fijn om te horen... is een wat naar geluid als je niet weet wat het is. de eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat er een leiding was gesprongen en het r32 gas eruit kwam :P
Als dat gebeurd dan ben je in een keer alert kan ik je garanderen. Maximaal 40 bar als het goed koud is buiten, dat hoor je wel als dat open barst ;)
sygys schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
Hoelang gaat een airco eigenlijk mee als je hem zowat iedere dag 8 tot 10 uur gebruikt? (verwarmen en koelen). Ik heb het idee dat die van ons met dit tempo de 5 jaar niet gaat redden. Ding staat echt altijd aan
Ik heb units gezien die dat al 12 jaar deden, dag en nacht, en die doen het vandaag nog steeds (al kan het zijn dat ze inmiddels vervangen zijn, maar ik ken het bedrijf, dus ik vermoed dat ze er gewoon nog hangen :p ). Buitenunit half verroest :X. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat deze alleen koelden, maar voor de airco maakt dat op zich niet zoveel uit. Al zijn de drukken bij verwarmen wel wat hoger.

• Glashelder
  • Niet online
henidde schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:33:
[...]

Iemand anders nog een oordeel over dit geluid? :)
Klinkt prima. Geluid klinkt alsof er ergens een schroefje los in de behuizing ligt oid.

• Glashelder
  • Niet online
KoningPaulus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:32:
Kan het kwaad om de airco's volledig uit te schakelen bij langere periode niet in gebruik? Probeer naast airco gebruik te optimaliseren ook het sluipverbruik te drukken. De MHI's, waarschijnlijk door de WiFi modules, trekken allebei 4W continu
Dat is toch 35kWh per jaar per unit die ik liever ergens anders aan besteed.

Had wel eerder eens gehoord dat je m niet direct na draaien moest uitschakelen ivm de compressor, maar weet niet of dat klopt.
Kan geen kwaad. Wil je een unit toch gaan gebruiken, dan zet je de stroom er een aantal uur van tevoren weer op. Dan kan de unit alvast opwarmen.

• Glashelder
  • Niet online
mountainbiker schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:31:
Kun je nu wel of niet de buitenunit van een MHI zonder gevolgen en bijwerkingen een tijd compleet spanningsloos maken?

Afgelopen nacht is ie bij mij uit geweest en is het standby-verbruik continu ca. 4 Watt geweest.
Ik ga een paar dagen van huis weg en de buitentemparatuur is momenteel hoog genoeg dus van mij mag ie helemaal uit. Sluipverbruik wil ik altijd zoveel mogelijk vermijden.

De buitenunit zit achter een Shelly Plus 1PM en ik kan hem zo in- of uitschakelen.

Ik lees ergens in het topic dat je niet spanningsvrij moet schakelen ivm olie op temparatuur houden en carterverwarming.
Gevaar voor schuimvorming. Ik denk echter dat er geen carterverwarming op zit, in elk geval in het verbruik is het vannacht niet terug te zien.

Bij het in bedrijf stellen na installatie wordt gevacumeerd en daarna direct ingeschakeld voor een testrun. Er wordt dan niet "opgewarmd" oid heb ik het idee.
Is geen probleem, zeker met de huidige temperaturen. Ik zie hier de carter verwarmers pas aan gaan onder de -2. En dan alleen bij units die uit staan maar wel spanning hebben.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Michiel1978 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:18:
Als je je woonkamer wilt (bij)verwarmen met een Airco. Maar er ook een andere ruimte nog verwarmd moet worden met de ketel, echter de thermostaat hangt in de woonkamer...is dat een probleem wat makkelijk op te lossen is? Want de ketel zal niet aanslaan als de woonkamer al opgewarmd is door de airco toch?
Thermostaat verplaatsen naar de andere ruimte is ook niet ideaal.
Sommige thermostaten hebben een 'open haard' functie. Een alternatief is een slim systeem doen die de radiatoren per kamer aanstuurt (Honeywell EvHome bijv.). Maar dat is wel aan de prijs

• Glashelder
  • Niet online
Op zich niet heel gek, ook van een CV thermostaat had ik niets echt anders verwacht. De thermostaat (in je airco) ziet immers een kamer die ineens heel snel is afgekoeld en weer opgewarmd moet worden. Het is dan niet gek dat er een overshoot komt. De muren, meubels en alles in huis is echter niet afgekoeld, dus die temperatuur wordt veel sneller bereikt dan verwacht.

De snelste oplossing is dan weer uit gaan en aankijken wat het temperatuurverloop doet. Ook daar denk ik dat CV hetzelfde gedaan had.

Je zegt wel niet veel kouder geworden, maar warmte zit bovenin, dus ik vermoed dat het daar wèl een stuk kouder geworden was.

[Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 25-12-2022 12:35]

• Glashelder
  • Niet online
marcovandam schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:19:
[...]

Is die tado echt zo slim? Ik dacht dat dat meer een simpele aan uit op temperatuur was. Dan ga ik daar toch maar eens naar kijken, beneden kan ik die wel kwijt binnen zichtveld uit de directe luchtstroom denk ik. Dank voor de tip.
Tado moduleert èn heeft open raam detectie, maar daarvoor moet je wel abonnementsgeld betalen.

• Glashelder
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:27:
[...]

Maar niet voor de airco. Die stuurt gewoon IR signalen wat de nieuwe temperatuur moet zijn.
Oja dat klopt.. heel even vergeten dat dit het L/L topic is.. goed punt :+ :+

• Glashelder
  • Niet online
YoshiBignose schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:07:
Twee vraagjes.

Ik heb een multi split van Mitsubishi. Als ik alleen met de airco in mijn woonkamer stook, voel ik toch een klein beetje warmte aan de bovenkant van de andere units komen. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal. Wordt hier ook wel bleeding genoemd maar de technische uitleg is wat onduidelijk. Ik meende altijd dat het simpelweg te maken heeft met het minimale vermogen van de compressor: als je compressor minimaal 1 kW aan warmte verplaatst en èèn unit heeft maar 600W nodig, dan moet je dus ergens 400W dumpen => bleeding.

Maar volgens mij was er ook een andere uitleg.. wat technischer :p Iets met het halen van condensatie temperaturen..
Ik gebruik een tado om mijn airco in de woonkamer aan te sturen. Ik stel hem dan in op 18 graden maar hij blaast rustig door tot 19 en hoger en gaat ook niet zachter blazen. Wat doe ik fout? Hij gaat wel aan/uit door de tado maar lijkt verder niet te schakelen zeg maar.
Volgens mij is de Tado gewoon een afstandsbediening met wifi. De temperatuur metingen van airco’s zijn wel vaker onbetrouwbaar. Graadje lager zetten?

Je kan het ook zoals hier doen: temp sensor demonteren en er een fan voor zetten :+ dan klopt het wel.

• Glashelder
  • Niet online
Hij zal wel een L/W bedoelen.

• Glashelder
  • Niet online
Haier's kunnen ook tot 10 graden verwarmen (de mijne wel in ieder geval). Het is alleen een aparte knop op de afstandsbediening :) Letterlijk de 10 graden knop :+

• Glashelder
  • Niet online
Timple schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:28:
[...]

Hmmm. Die knop heb ik niet. Welk type heb jij?
Flexis Plus 35.

• Glashelder
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:22:

Miss moet ik die plug er gewoon uit trekken en niet meer kijken naar het verbruik, steeds als ik denk ik begin die airco te snappen, gebeurt er weer zoiets....
Ik doe dit nu al 3 jaar en dit is het beste wat je kan doen d:)b

Stand kiezen en als het comfortabel is, lekker afblijven. Laat maar lekker pendelen. Mijn unit in de woonkamer gaat soms wel 6 keer per uur of meer aan en weer uit. Lekker belangrijk :)

• Glashelder
  • Niet online
BoN3d schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:06:
Mijn vraag is nu of het aanvaardbaar is om de geknikte leiding te laten koppelen met een flare verbinding of misschien beter nog te laten solderen.
Is geen enkel probleem, kwartiertje werk voor een beetje installateur ;)

Heb hier ook èèn unit waarvan de leiding in meerdere delen is gesplitst.

En inderdaad solderen. Flare = crap.

[Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 10-01-2023 21:10]

• Glashelder
  • Niet online
Frag1le schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Hier ook, is meestal 1 of 2 kraakjes/tikjes en zal denk ik met leidingwerk te maken hebben die uitzet of krimpt. Kan me niet voorstellen dat het plastic al zo snel afkoelt. Dit gebeurt ook bij een defrost, al gaat de unit dan nog meer geluiden maken.

Overigens merk ik het niet bij een onveranderd setpoint maar het valt het me wel op als het setpoint wordt verlaagd en de fanspeed verhoogd.
Dat kraken is vooral erg als de schroeven die de kap op zijn plek houden heel strak zijn aangedraaid is mijn ervaring.

Wellicht eens proberen om de schroeven wat minder strak aan te draaien. Deed hier wonderen (wel ander merk, maar plastic = plastic).

• Glashelder
  • Niet online
Hier werkt dat prima. In mijn werkkamer staat een unit de hele winter op 21 graden en alle kamers op die verdieping blijven meer dan behaaglijk.

Maar je hebt geen garanties. Dit huis is goed geïsoleerd en de enige afzuiging (mechanische ventilatie) van deze verdieping zit in de badkamer en die is exact aan de overkant van mijn werkkamer. Ik vermoed dat dat hier voor een goede spreiding zorgt.

[Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 12-01-2023 22:13]

• Glashelder
  • Niet online
Nee warmte gaat echt alleen omhoog, net zoals koude alleen zakt. Je moet echt serieuze hoeveelheden lucht verplaatst wil je dat veranderen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Hi Notna, ik heb jouw berichten over warmtelinten gelezen. Mooie foto's gezien van jouw setup (link), die ik misschien ook in mijn MHI SRK35ZSW wil toepassen. Mijn vraag is eigenlijk: jouw laatste bericht over warmtelinten dateert van 13 december j.l. maar hoe zijn 14-16 december bij jou verlopen qua ijsvorming in en geluidsproductie van de buitenunit? Juist die dagen waren hier drama want de ijsmassa in de buitenunit was ondertussen flink aangegroeid (ca. 1cm - 2cm dik) wat ervoor zorgde dat deze een enorme massieve herrie maakte. Vanaf 17 december zette de dooi in. Ik hoop dit gedoe met een warmtelint te voorkomen.
Het hielp wel wat, maar ik had hogere verwachtingen. Ik denk dat de 30w versie eigenlijk net wat te zwak zijn om het echt helemaal ijsvrij te houden.

Dat gezegd hebbende heb ik het met de huidige versie onder controle kunnen houden en is de bak niet compleet (wel delen) bevroren geweest en dus ook de fan niet vast komen te zitten.

• Glashelder
  • Niet online
JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:17:
Kan het eigenlijk kwaad om na lang intensief gebruik (dagelijks verwarmen van 6-23), ineens de unit langere tijd uit te zetten terwijl het juist kouder wordt buiten?

Niet uit uit, maar niet gebruiken. En blijft ie dan wel defrosts doen af toe om mega bevriezing tegen te gaan?

dat zal misschien niet nodig zijn omdat er bij geen gebruik ook geen condens/ijsvorming is
Nee, dat kan geen kwaad. En nee de unit doet dan niets om bevriezing tegen te gaan. Alleen de carterverwarming zal de olie op temperatuur houden.

Als het vriest en droog is geen probleem, maar met sneeuw of ijzel zou ik hem toch aanzetten. Ik had hier toen met de sneeuwbuien van vorig jaar een unit die helemaal vol zat met sneeuw 8)7. De unit ernaast die aan stond had zichzelf sneeuwvrij gehouden.
D3LTA schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:15:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met deze setting?

in de nacht met temp verlaging blijft de fan draaien van de MHI, ook tijdens een heating pauze ( temp bereikt) en dat geeft een koude draft.

Nu heb ik hem op F1 gezet maar dat heeft nog niet gewenste effect? iemand die F2 gebruikt hier?

gezien de begeleidende tekst weet ik niet of je hem daar zomaar op kan/mag instellen?
Ik vermoed dat je tempsensor op de warmtewisselaar zit. Laat je de fan stoppen dan zit die in de warmte van de warmtewisselaar en dat zorgt ervoor dat hij er veel langer over zal doen om weer aan te gaan. Kwaad zal het vast niet kunnen om dit aan te zetten, maar ik denk dat je zult merken dat de temperatuur (veel) verder daalt dan voorheen. Het extra werk zal wel over het verplaatsen van de temp sensor gaan.

• Glashelder
  • Niet online
Ik heb er wel meerdere geplaatst van Haier maar geen van die units laat zo’n hoog standby verbruik zien.. lijkt me een of ander defect.

• Glashelder
  • Niet online
Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Het proberen. Het is nu 19 graden en de airco staat ingesteld op 22. Hoelang zou het moeten duren voordat hij hem omhoog trekt?
Heb je de mogelijkheid te meten hoe warm de lucht is die uit de airco komt als die op 25 graden staat? Bij een niet al te hoge fanstand zou dat wel >50 graden moeten zijn.

Edit: ik had een pagina gemist :) Maar goed 50 graden moet haalbaar zijn en sommige units (waaronder degene die ik heb hangen) gaan zelfs over de 60. Dus <50 op vol vermogen is niet goed.
Maxwp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:01:
[...]

kan me herinneren bij de aanschaf naar gekeken alleen de hyper MHI doen ook dat maar de normale -15 waar de daikin tot -20 gaan
en ook al is de KW minder bij lagere temparatuur hij houd het wel met die ~zelfde vol tot lagere temaraturen
Hyper MHI :? Hyper heating = Mitsubishi Electric?

[Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2023 09:55]

• Glashelder
  • Niet online
Youri1986 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Ik heb de meter binnen. Is de beste manier om hem er echt pal voor te houden (zeg maar IN de unit ?) of op een afstandje te meten ?
Wat voor meter heb je? Infrarood? Dan zou ik de unit op max zetten, fanstand niet te hoog (1 of 2). Je kan richten op bijv. de klep, die warmt snel genoeg op :)

• Glashelder
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Salderen of niet is alleen relevant als ik nu zo'n 6000kWh zou opwekken. Ik dek nu al niet met mijn zonnepanelen mijn verbruik. NB: 10 kWh is echt heeeeeeeeeeeeeeel weinig als je daarmee een heel huis kan verwarmen incl SWW. Leg er ook niet meer bij aan zonnepanelen. Ga geen sponsor worden van de energie maatschappijen. Helaas voor het klimaat.
10.000 weinig :? De ‘k’ gemist? :p

• Glashelder
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Of ik ben gek of jij doet iets anders interpreteren. 10kWh voor een dag stoken is toch peanuts? Ik verstook er hier op een dag als deze ook 14 voor alleen verwarmen (als ik de houtkachel niet aan doe).
Je reageert hierop:
Offens1490 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Een kennis van ons heeft een nieuwbouw (gasloos) maar hij zit net wel of niet niet op 10 k kwh om het huis te laten draaien

Ik denk niet dat je vrolijk wordt dan in de winter als salderen zou wegvallen.
10 k kWh = 10.000 kWh.
Offens1490 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Mijn fout 10 k kwh oftewel 10000 kwh
Het stond er prima :+

[Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 22-01-2023 19:07]

• Glashelder
  • Niet online
Spurlie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:20:
Wat zijn eigenlijk de nadelen van de mhi airco in auto modus te zetten en niet te kiezen voor specifiek koelen/warmen/fan?

Ik heb nu een weekprogramma gedefinieerd met specifiek verwarmen. Met de huidige buiten temperaturen prima natuurlijk, maar er gaat een punt komen dat echt warmen niet constant meer nodig is. Vandaar dat ik me afvraag of het niet gewoon beter is om gewoon de auto mode te kiezen?

Is overigens nu een week naar tevredenheid onze hoofdverwarming.
Als de unit dan een overshoot heeft dan gaat ie direct daarna koelen 8)7 Daarna weer verwarmen en zo blijft dat door gaan.

Niet alleen MHI. Heb dat ook gezien bij ME, Fujitsu, Toshiba, LG en Haier. Meest nutteloze optie èver.

• Glashelder
  • Niet online
Precies. Het is verder ook nog nutteloos omdat er twee keer per jaar een periode is waarin je de airco in het geheel niet nodig hebt: in het voorjaar en het najaar. Waarom zou je zo’n ding dan aan laten staan op de auto stand :p

• Glashelder
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Wat is het verschil met een Amerikaanse airco?
Nou in de VS hebben ze vaak dit soort units.

En die installaties zie je niet vaak in ons landje. Dit soort units zijn doorgaans verbonden aan grote installaties op zolder zodat het hele huis geventileerd en gekoeld kan worden. Daarbij heb je dus niet zoals wat je hier vaak ziet, een split per ruimte hangen, maar gewoon èèn mega unit op zolder :)

• Glashelder
  • Niet online
ningalloon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:11:
Deze ochtend warmtepomp gekocht bij een grote Belgische bouwmarkt die 25% korting gaf. Scheelde € 207,-
Deze is met een snelkoppeling. Verbaasde dat er nog zoveel op voorraad staan ivm mensen die opzoek zijn naar alternatieve verwarming.
Welke bouwmarkt en welke warmtepomp?

Ow dit is het L/L topic.. foutje :+

[Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 28-01-2023 11:24]

• Glashelder
  • Niet online
patrickt35 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:11:
Ik sta wel op het punt een luchtbevochtiger aan te schaffen omdat mijn luchtvochtigheid op dit moment constant 30% is. Dit is te laag. Mijn vrouw heeft zelfs laat ben geïrriteerde ogen.
Nu is mijn oog gevallen op de Venta LW25.
Iemand ervaring met Venta?
Ja, wij hebben de 35 meen ik. Top apparaat. Zou niet een te klein model kopen.. zou hier adviseren een ruim bemeten apparaat te kopen.

• Glashelder
  • Niet online
thys schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:21:
Ik lees vaak dat een compressor slecht gaat op veelvuldig aan/uit schakelen en dat het veel beter is voor de levensduur om langere tijd ingeschakeld te blijven. Ik was benieuwd of iemand weet waarom dat zo is, wat er dan precies die slijtage veroorzaakt? Als ik er zonder al teveel voorkennis over nadenk zou ik namelijk zeggen dat slijtage evenredig opgaat met draaiuren. Heb uiteraard al even zitten googlen maar nog zonder antwoord en wil het graag begrijpen.
Dat is reeds ontkracht.
Hespy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]

De uitleg die je geeft klopt totaal niet, een compressor is zuiggas gekoeld en zal door het draaien de olie en de windingen kouder hebben dan wanneer hij stil staat, dit is een misvatting die de mensen zonder koeltechnieshe achtergrond maken. 95% van de compressor is lage druk enkel vanaf de persklep zal het warm worden waar de compressie gebeurt.

Het pendelen met een inverter compressor heeft totaal geen invloed op de levensduur. De mensen leggen een link van vroeger toen er nog een hoofd en een start wikkeling in de compressor zat met een start relais en een contactor. Door het veel starten en stoppen kwam er slijtage aan de relais en contacten. Maar sinds de inverter speelt dit geen rol. Een compressor van een frigo star ook tussen de 4 en 6 keer per uur. Het enige nadeel van pendelen is dat het comfort minder zal zijn omdat de temperatuur niet constant blijft.
Heb dit ook maar even in de TS opgenomen :)

• Glashelder
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:41:
Ik had het helemaal gemist, maar MHI heeft al een tijdje een eigen topic in MHI instellingen topic
(was hier al aangekondigd: TimHoebergen in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen")
Wellicht iets voor in de TS van @Glashelder? Zijn er nog meer specifieke topics die ik over het hoofd heb gezien?
Dat heb ik ook gemist. Als ik straks thuis ben neem ik het wel even op in de TS :)

• HarmoniousVibe
Recentelijk de firmware van mijn mijn 2019 Daikin wifi-controller week geüpdatet. Naar 1_14_78. API nog steeds lokaal te benaderen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Duly noted, echter heb ik zelf geen behoefte meer om aan de TS te moeten deelnemen :)

Dus als er een ander is die het stokje wilt overnemen; doe je ding!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
Ik maak morgen wel even een nieuw deel aan. Laatste vrije dag na 6 weken dus goeie timing van @teacher ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Pagina: 1 ... 11 12 13

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee