Gieliovd520 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:37:
[...]
Door alle drukte niet meer kunnen antwoorden helaas... ondertussen draait hij anderhalve week hier en wel wat gekke dingen, ondertussen weet ik het zelf niet zo goed meer.
In het begin draaide hij echt niet lekker, maar ja steenkoude vloer en dat soort dingen. Na een paar dagen begon dat wel bij te trekken en na een tijdje werd hij zelfs helemaal rustig!! Toen had ik even een "aah, super!" momentje tot hij anderhalve dag later opeens weer bedacht dat de frequentie wel 50% omhoog kon en het rendement gehalveerd. En dat is nu alweer een aantal dagen aan de hand.... Dus bij deze echt wel een hulpvraag!!
Help! Mijn warmtepomp draait COP 1.9 terwijl de warmtevraag in huis wel erg mee lijkt te vallen!Even wat basis informatie dan maar:
- 9 KW monoblock J serie
- Beneden zo'n 80 m² VVW met HOH 300 (schatting o.b.v. warme banen op tegels)
- Beneden in de woonkamer 5 radiatoren, deze staan nu dicht en de kamer blijft prima warm
- Beneden in de slaapkamer zowel VVW als 1 T22 radiator en in de badkamer eraan vast een handdoekradiator.
- In de hal een kleine T22 radiator + VVW
- Boven onderbemeten T11 radiatoren in grote kamers, een drietal stuks in 3 forse kamers. Ik heb voor boven een paar Jaga convectoren gekocht en moet ik binnenkort installeren, daarmee hoop ik het daar wat warmer te krijgen maar dat kan niet de oplossing zijn.
[Afbeelding]
Bovenstaand is het schema zoals ik het gerealiseerd heb.
- Reguliere mengverdeler met pomp omgebouwd naar pomploze verdeler.
- CV ketel is nog aanwezig in het circuit, met risico op bypass, maar de 3-wegklep staat in "warm water bedrijf" en laat dus niet door.
- Overwegend 32mm alupex en een deel 26.
[Afbeelding]
Qua domotica en slimme dingen heb ik vooralsnog niets in huis. Ook geen slimme meter (Liander krijgt het niet voor elkaar deze te installeren).
- Heishamon vandaag besteld.
[Afbeelding]
Unit staat op een dak, in de luwte en vrije luchtstroom overal. Alleen bij noorderwind pakt hij wind.
Dan de settings:
- Stoken op WAR
- Stooklijn 39 / -20 20 / +15
- Delta T 3 graden
- Max pomp flow 21 liter/min
En dan het resultaat, prestaties:
Resultaat is dat de warmtepomp dus na een paar dagen draaien uiteindelijk afgelopen zaterdag met 4/5 graden buitentemperatuur 36 uur lang prachtig rustig heeft geprutteld op 30 Hz met een COP van gemiddeld 3.9, de pomp draaide met zo'n 12 lpm. In de woonkamer was het zo'n 20,5 - 21 graden. Toen stond de WP op stooklijn 40/-20 en 20/+15 en delta T 5, pomp flow 25 lpm.
Met deze COP van 3,9 heeft hij met 13 kWh wel 52 kWh aan warmte gemaakt. Er zijn bijna géén defrosts geweest en eindelijk begon de urenteller de defrost counter in te halen.
Opeens, zondagmorgen om 10:00 een sprong, terwijl de temperatuur buiten stabiel 5 graden was. De compressor zocht de 43 Hz op en de COP ging weer naar de 2,1. Met een verbruik van rond de 27 kWh heeft hij die dag 52 kWh warmte geproduceerd. Defrost mania begon weer elk uur en de rest is geschiedenis.
Het is nu dinsdagavond en ik heb de volgende plaatjes getrokken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]De WP draait momenteel als volgt:
[Afbeelding]Ik meet op de VVW verdeler:
[Afbeelding]Zoals te zien en is mijn conclusie:
- De aanvoer is relatief laag, het blijft er prima 20 - 20,5 graden mee in de woonkamer. Dat is mijn doel: stabiel 20 graden in de woonkamer.
- De delta T is 2-3 graden, er wordt dus wel warmte afgenomen maar ook weer niet enorm veel. Het is lekker warm, de betonvloer is goed opgewarmd en alles in huis ook. Boven blijft het in de slaapkamers op zo'n 17-18 graden steken, maar ja wat wil je met die lullige radiatoren.
Wat ik dus niet begrijp is waarom de compressor met 47 Hz blijft stampen en de pomp maximaal blijft draaien. Minimaal elk uur defrost. De teller staat nu op 256 aan/uit en 255 draaiuren. Ik heb de backup heater uren niet bekeken, maar dat was vorige week al 10 uur. Het is net alsof hij hard denkt te moeten werken, maar ondertussen is het water op temperatuur (aldus vscope.at zou de target nu zo'n 26-27 graden moeten zijn) en is het binnen warm. Waarom dus niet die pomp terugtoeren en de compressor ook?
Het resultaat is dat ik dus (zie plaatje) COP 1.9 aan het draaien ben met +4 graden buiten. Dat kan niet waar zijn, vandaar mijn HELP! Volgens het boekje moet hij bij -7 zelfs nog een COP van 2,63 hebben en bij +7 4,48. Nu was ik met mijn 3,9 al blij als een kind met +5 buiten maar nu is het +4 en draait hij dus.... 1,9.
Ik heb al geprobeerd:
- VVW flow knijpen op de retour, ik merk geen effect.
- Radiatoren in de woonkamer voetventiel 3/4 sluiten en later zelfs heel de radiatoren uit. Geen effect, de temp blijft prima in de woonkamer. Mijn theorie: een sloot minder koud water richting WP moet gunstig zijn!
- Aantal radiatoren voetventiel geknepen.
- Buiten temp sensor -1 gezet gezien deze te hoog aangaf.
- Nogmaals ontluchten maar ik hoor geen enkel stromingsgeluid of bubbels.
- Spelen met shift -N en +N
- Delta T op 15 gezet, op 5 gezet en nu op 3 gezet.
- Pomp flow op max flow gezet, op lage flow en nu op 21 lpm
Ik kom er niet meer uit. Met dit rendement kan ik net zo goed de ketel weer aanzetten maar dat is niet de bedoeling.
Ik heb ondertussen het forum al 3 keer uit, het hele internet afgestruind en al van alles geprobeerd maar mijn hoge hoed is leeg. Ik hoop dat jullie toppers dé oplossing voor mij hebben en ik straks wél een zuinige WP kan hebben draaien.