Help help , pc valt uit bij 1 game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malmelo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05-2021
Beste mensen,
Ik heb het probleem dat tijdens Planet Zoo de pc zich op gegeven moment herstart. 1ste x was na een 4 uurtjes spelen en hoe vaker ik weer de game probeerde te spelen, de sneller het gebeurde.
Heeft de pc rust gehad, (nachtje slapen) begint het weer van voor af aan, gaat het een tijdje goed tot de herstart... Dit was een klein projectje, alle onderdelen zeer goedkoop op de kop getikt. Voeding uit ouwe pc gehaald.

Het gaat om een:

Mobo:
P8Z68-v Gen3

Proc:
I5-2500K

GPU:
GTX 1060 6gb OC.

PSU:
Oude voeding 480W

Ik heb al programma's zoals MSI Afterburner en Speedfan laten draaien. Geprobeerd te loggen, opties aangeklikt maar in de logs is niks anders dan de seconden op een rijtje te vinden tot de pc zich herstart.

Temperaturen lijken goed. Heb zelfs stresstest programma's gedownload. 100% gpu en cpu laten trekken, tegelijkertijd 1 benchmark programma laten draaien op vol. Heb 2 benchmark programma's. Beide gedraait. Uur aan laten staan, bij terugkomst staat pc nog steeds aan, stressprogramma's vraten 100% en de benchmarks haperden dan ook als gevolg.

Staan de stresstesten uit, loopt de benchmark vloeiend in hoge fps.

Verschillende games geprobeerd, maar alleen bij Planet zoo valt die uit.

Mijn vermoeden is dat toch mijn PSU te weinig is, ondanks dat dit hele systeem vlekkeloos draait bij alles wat ik doe. Stressen, gamen, benchmarken etc. Temps komen ook niet boven de 80.

Heeft iemand enig idee of dit daadwerkelijk de voeding kan zijn. Voeding na bepaalde paar uurtjes toch extra stroom geeft aan gpu , en alle andere onderdelen zoals fans om wat extra's te trekken?

Heb helaas geen andere voeding om het te testen. Aangezien er redelijk wat andere onderdeeltjes in gekomen zijn en het echt meer dan perfect is voor het gebruikers gedrag hier in huis.

Hopelijk hebben jullie advies en anders word het echt eens een andere voeding kopen.

Moet wel ff ter aanvulling erbij vertellen dat de voeding al meer dan 9 jaar oud is!

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk reageren! 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Malmelo op 25-11-2020 02:22 . Reden: Spelling ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Al eens geprobeerd spel opnieuw te installeren?
Andere spellen werken wel prima?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:38
Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malmelo
Uszka schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:39:
Welk merk en type voeding is het?
Weet niet welk merk, kan ik niet zien zonder hem helemaal los te halen.

Gewoon een oude 480 Watt die altijd gewerkt heeft, het probleem kan zijn of iets anders.
Bensimpel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 03:26:
Al eens geprobeerd spel opnieuw te installeren?
Andere spellen werken wel prima?
Andere werken prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Haal je GPU er uit en speel het spel dan nog een keer.
Valt hij dan nog steeds uit dan kan je uitgaan van een software probleem.
Blijft hij draaien dan zou ik de psu verdenken.
Waarom? nou simpel zonder GPU heeft je voeding het een stuk makkelijker.
Blijft bij dan wel draaien dan is de voeding het probleem ( zou ook je GPU kunnen zijn maar als je zelf al zegt een oude naamloze voeding dan gok ik daarop)
Valt de pc dan nog steeds uit bij dit spel dan is de kans groot op een software matig probleem bij dit spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malmelo
Elmo_b schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:27:
Haal je GPU er uit en speel het spel dan nog een keer.
Valt hij dan nog steeds uit dan kan je uitgaan van een software probleem.
Blijft hij draaien dan zou ik de psu verdenken.
Waarom? nou simpel zonder GPU heeft je voeding het een stuk makkelijker.
Blijft bij dan wel draaien dan is de voeding het probleem ( zou ook je GPU kunnen zijn maar als je zelf al zegt een oude naamloze voeding dan gok ik daarop)
Valt de pc dan nog steeds uit bij dit spel dan is de kans groot op een software matig probleem bij dit spel.
Bedankt, ik had vanmiddag planet al opnieuw geïnstalleerd, spel opgestart en in het menu laten staan.
Ben ff een uurtje weg geweest. “Map geladen” en na 5 min dit x al uitval.

Ik ga dan vanavond maar even de GPU los koppelen en het proberen. Bedankt alvast voor het meedenken.
Krijg inderdaad het vermoeden van de PSU. GPU ook mogelijk (nooit uitsluiten in de zoektocht), maar wel raar als de rest wel soepel loopt en stresstesten tegelijk 100% draaien, temperaturen het heetste punt aantikken en nog steeds blijft draaien. 75 CPU , 79 graden GPU.

Als aanvulling even een website bezocht die je power berekent.
Mijn setup zou ongeveer 350 max 400 watt nodig zijn.
Bijna 500 zou voldoende moeten zijn alleen is het niet zo dat een PSU een percentage verliest na jaren?

En als we dan toch bezig zijn, heeft iemand nog aanraders voor een nieuwe? Zat zelf al te kijken bij bv de coolermasters v2 gold license.

Moet rekening houden met zowel de 6 pins GPU supply en extra CPU supply 4 pins.

Om maar aan te geven hoe oud mijn supply is: Heb extra molex naar 4 pins en 6 pins bij moeten halen...

😅👍🏼

[ Voor 0% gewijzigd door Malmelo op 25-11-2020 17:57 . Reden: Vergeten info vermelden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
Nee... een voeding slijt wel maar echt vermogen verliezen (merkbaar) niet
Wel slijt een voeding en gaat niet eeuwig mee.
Meestal als het een naamloze voeding is staan er allemaal mooie dingen op zoals 1000w ( in jou geval 480) en kunnen ze niet eens de helft leveren, of op zodanige slechte manier (onstabiel, te hoog,te laag, rimpel etc) dat de pc bij hogere belasting storingen gaat geven.
Ik heb al hele vreemde storingen gezien veroorzaakt door een kapotte psu, ook van dure merk voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:38
[b]Malmelo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:55:
Om maar aan te geven hoe oud mijn supply is: Heb extra molex naar 4 pins en 6 pins bij moeten halen...
Als het op die manier moet ben je niet slim bezig. Als een voeding niet de benodigde aansluitingen heeft dan is die niet geschikt voor de taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malmelo
Uszka schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:14:
[...]

Als het op die manier moet ben je niet slim bezig. Als een voeding niet de benodigde aansluitingen heeft dan is die niet geschikt voor de taak.
Aah. lang leve de omvormertjes toch? Ze maken ze niet voor niks.. :P
Haha, nee geintje, maar wie weet had iemand hier inzicht van een andere kant, maar komen wel redelijk op de PSU uit heb ik begrepen. Maar ff zoeken voor een nieuwe. Vrijdag BF deals ff kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmo_b
voor dit systeem heb je niet een hele zware voeding nodig.
Kijk liever naar een goed merk van tussen de 400 en 500w als dat je een zware 600 tot 1000w koopt van een middelmatig merk.
succes
Pagina: 1