Office365: mag school meekijken in mijn files?

Pagina: 1
Acties:
  • 673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacy_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
Wist niet precies waar ik deze vraag moest stellen op dit forum maar dit leek wel een goeie plek

ik gebruik nu al een tijdje het onedrive account dat aan mijn school account zit verbonden, vooral om dingen van school op te slaan maar af en toe ook wat prive dingen zelf aangezien dat account 1TB heeft en een normaal account maar een paar GB volgens mij.

Nou was dit volgens mij best een domme beslissing, ik had daar nooit echte prive dingen in moeten opslaan want blijkbaar kunnen admins gewoon overal bij, bij al je bestanden van iedereen die een account heeft.

https://www.reddit.com/r/...ill_school_admins_see_my/

Ik weet dus niet of dit ook echt mogelijk is in Nederland aangezien wij hier de GDPR / AVG hebben dus ik hoopte dat iemand mij hier daar misschien over zou kunnen inlichten

Ben nu dus een beetje paranoide dat ze alles kunnen lezen en zien wat ik daar heb ingestopt, zijn best wel wat belangrijke prive informatie waar ik eigenlijk niemand bij wil hebben

Ik weet ook niet of ik zo'n GDPR request kan sturen waardoor ze geforceerd worden om al mijn gegevens te verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door privacy_ op 20-11-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb even wat moeite met de leeftijd van jouw account voor het beantwoorden van deze vraag.

Als jouw school een account betaalt en beheert kunnen ze zeer waarschijnlijk ook bij de data daavan. mails/etc. Dat mag ook van de GDPR.

Maar goed: Tip voor het vervolg: Als je data prive wilt houden sla het dan niet op op computers die niet van jou zijn. (cloud)

[ Voor 23% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 20-11-2020 15:00 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacy_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:59:
Ik heb even wat moeite met de leeftijd van jouw account voor het beantwoorden van deze vraag.
Ik snap je probleem hier niet mee. Heeft volgens mij niks te maken met wat ik geschreven heb. Heb gewoon een nieuwe aangemaakt omdat ik dit niet gelinkt wou hebben aan mijn originele account. Tenzij je mijn eigen leeftijd bedoeld, het gaat hier over een universiteit das genoeg informatie denk ik
Als jouw school een account betaalt en beheert kunnen ze zeer waarschijnlijk ook bij de data daavan. mails/etc. Dat mag ook van de GDPR.
Mijn vraag is dan, als er iemand is hier die veel afweet van GDPR dingen. Hoe zit het met het recht om vergeten te worden, als ik zo'n verzoek naar mijn school stuur dan moeten zij hier toch wel aan voldoen. Vooral wanneer ik afgestudeerd zou zijn dan zie ik geen enkele reden waarom zij deze gegevens nog zouden mogen houden. Dan heb ik het over mijn onedrive gegevens, ik snap natuurlijk dat zij informatie over mijn diploma en alles moeten bewaren maar gaat het ook niet om
Maar goed: Tip voor het vervolg: Als je data prive wilt houden sla het dan niet op op computers die niet van jou zijn. (cloud)
Ja inderdaad, was gewoon echt even over mijn hoofd gegaan. Heb je enige aanbevelingen? zat zelf naar NextCloud te kijken die kan je gewoon zelf op je eigen server draaien

[ Voor 3% gewijzigd door privacy_ op 20-11-2020 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het hebben van 2 accounts is in strijd met de regels hier op GoT en ik had al het idee dat dit hier aan de hand is.

Omdat jouw account zo nieuw is in combinatie met de vaagheid van jouw post kan ik niet uitsluiten dat het hier over mogelijk illegale activiteiten kan gaan. Daar help ik je natuurlijk niet verder mee. Ik kan je alleen verder helpen met de toekomst.

Dan is self-hosting voor privedata natuurlijk altijd een de betere optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 20-11-2020 17:25 . Reden: kleine aanvulling ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik heb dit afgekoppeld. Losse vragen kunnen, voorzien van eigen vooronderzoek, in losse topics.

En inderdaad, niet de bedoeling om meer dan 1 account te hebben. Ik zie hier ook helemaal geen privacy-issue voor het stellen van een vraag met de eigen echte account. Maar ik zal niet meteen gaan bannen. Graag bij dit soort zaken altijd vooraf overleg via DM / mail / oid...

Ja een beheerder kan toegang krijgen nee die mag dat niet. Uitzonderingen daargelaten, zoals na klachten dat je er malware of kinderpr0n zou stallen of zo.

GDPR verwijderverzoek is onzinnig als je ook zelf op delete kan drukken. En ook onder de GDPR gaan ze je persoonsgegevens niet weggooien waar ze verplicht zijn die te bewaren. Zoals om te voldoen aan hun overeenkomst met jou je een opleiding te geven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 11:23
privacy_ schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:56:
[...]

Ik snap je probleem hier niet mee. Heeft volgens mij niks te maken met wat ik geschreven heb. Heb gewoon een nieuwe aangemaakt omdat ik dit niet gelinkt wou hebben aan mijn originele account. Tenzij je mijn eigen leeftijd bedoeld, het gaat hier over een universiteit das genoeg informatie denk ik

[...]

Mijn vraag is dan, als er iemand is hier die veel afweet van GDPR dingen. Hoe zit het met het recht om vergeten te worden, als ik zo'n verzoek naar mijn school stuur dan moeten zij hier toch wel aan voldoen. Vooral wanneer ik afgestudeerd zou zijn dan zie ik geen enkele reden waarom zij deze gegevens nog zouden mogen houden. Dan heb ik het over mijn onedrive gegevens, ik snap natuurlijk dat zij informatie over mijn diploma en alles moeten bewaren maar gaat het ook niet om

[...]

Ja inderdaad, was gewoon echt even over mijn hoofd gegaan. Heb je enige aanbevelingen? zat zelf naar NextCloud te kijken die kan je gewoon zelf op je eigen server draaien
Ik denk niet dat je je hier druk om hoeft te maken. Zodra je afstudeert komt je licentie vrij en wordt deze vergeven waardoor al je opgeslagen data in je Onedrive uiteindelijk automatisch verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Nee, de systeembeheerder van jouw universiteit mag niet zomaar in de bestanden van jouw OneDrive gaan snuffelen. Daarop zijn wel uitzonderingen mogelijk, als er klachten komen dat je illegale content host binnen jouw OneDrive, bijvoorbeeld. Zie hier bijvoorbeeld wat uitleg. Dit gaat overigens ook op voor op de werkvloer.

Persoonlijk zou ik zeggen: als je nog toegang hebt tot dat OneDrive account, verwijder dan gewoon al je eigen data eruit. Ze kunnen dat verwijderen gedurende een tijd nog wel ongedaan maken (mits er verzwarende omstandigheden zijn), maar ook die periode verloopt en daarna is die data volledig weg.

Een eventuele volgende keer: versleutel je files gewoon voordat je ze upload. Dan hoef je ook geen anderen te vertrouwen met je gevoelige gegevens.

[ Voor 8% gewijzigd door jurroen op 20-11-2020 20:34 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik wilde het even aankijken, maar de TS reageert niet meer.

Met de originele account kan desgewenst opnieuw een vraag worden gesteld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.