Grotere SSD geplaatst, start nu weer van HDD op?

Pagina: 1
Acties:

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-10 17:50
Medion laptop* met 1TB HDD af fabriek. Ooit een 250GB SSD ingezet als primaire schijf en het continu 100% trashen van de (mechanische) harddisk was daarmee 'opgelost'. 1TB via een CD-inbouwframe als data-opslag behouden.

Fast forward 2 jaar:

Via Samsung migratie software mijn 250GB 850 EVO (interne SATA laptop HDD) op een 500GB 850 EVO gezet.(via USB->SATA converter).

Fysiek 250GB eruit gehaald, 500GB eringezet en laptop opgestart.

Bureaublad identiek alsof ik niets veranderd had. Simpel klusje correct uitgevoerd dus.

Maar.....

Volgende dag: laptop opgestart en even weg gelopen. Na meerdere minuten komt er eindelijk een onbekend bureaublad tevoorschijn: Laptop start duidelijk op van de oude HDD (1TB). 500GB SSD wordt wel gewoon herkend en is "E:". (de 1TB is "C:" en een stukje "Recovery" van deze 1TB is "D:").

Nu kan ik wel de bootvolgorde gaan veranderen in de Bios, maar waarom gebeurt dit?
De opstartvolgorde was goed en is zonder aanwijsbare reden door de laptop zelf gewijzigd. Dus waarom? Gebeurt dit als ik hem terugzet volgende week weer?

Los hiervan: tegelijkertijd ook een desktop voorzien van een 500GB 850 EVO, ook met Samsung data migratie en originele HDD (SATA_0) en nieuwe SDD (SATA_1) erin laten zitten en via bootvolgorde keuze de SDD aangeklikt. Toch start de PC op van de oude HDD. Daarna in de BIOS gekeken en daar staat WINDOWS BOOTMANAGER bovenaan de volgorde.
Na wat inlezen op internet is me niet helemaal duidelijk of ik dit weg moet halen dus domweg de SATA connectoren omgewisseld (wederom advies via internet) en dit werkte inderdaad goed (maar nog maar 1 keer opgestart, dus wellicht gaat die volgende keer ook terug naar de HDD).

Medion E6421 maar is denk ik irrelevant voor het probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door R-P op 16-11-2020 12:57 ]

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-10 17:50
Bootvolgorde in BIOS veranderd en tot nu toe (3 opstarts verder) blijft de laptop de nieuwe SSD kiezen.