Hoe corsair fans / aio installeren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Beste Tweakers,

Een vraag aan de case modders.

Ik heb voor het eerst een NZXT h510 gekocht in combinatie met Corsair LL120 en Corsair H115i niet wetende hoe alles nog aangesloten moet worden. Vaak kom ik er wel uit via de boekjes meegeleverd. Maar deze keer niet met de meegeleverde corsair boekjes.

Ik heb de fans gemonteerd op de plekken waar het nog kan en moet ze nu dus verbinden. De hub verbinden met de led hub etc. Dit gedaan dat begrijp ik nog. Dan begrijp ik ook nog op de fans zitten twee kabels met eentje een label "to the RGB Hub" dst begrijp ik ook. Maar de tweede kabel zit niks op maar is een pwm kabel. Moet ik deze nog echt aansluiten op het moederbord? Of kan ik deze laten liggen?

Op YouTube kom ik er ook niet uit. Op discord is het ook niet helder.

Misschien dat jullie me kunnen helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

PWM moet altijd aangesloten worden op het moederbord of fancontroller.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 11:55
Je moet het zien als een fan met een ledstrip.
De RGB kabel is van de ledstrip, met 2 draden voor stroom en 1 voor data.
De pwm kabel is 2 draden voor stroom, 1 voor besturing en 1 voor feedback.
En gaat dus op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Fordox ah bedankt,

ah dat wordt dan een stuk lastiger om de cable management te doen :( had gehoopt dat de RGB hub voldoende was. Net op internet zitten kijken, ze hebben zelfs een commander pro fan controler. Maar dat is direct 70,- te duur voor mij.

Werken die dingen uit china om bijvoorbeeld 1 kabel y splitter te gebruiken ook ?
Had gezien 30cm lang dat zou prima zijn, dan trek ik van onder naar achteren, en zou daar dan alles kunnen aansluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door theduke1989 op 11-11-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Y splitters voor PWM werken wel goed. Zolang de totale kabellengte niet langer is dan een volle meter voorzie ik weinig problemen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
En ik zou zelf niet meer als 3 ventilatoren op 1 header aansluiten. Anders heb je kans dat je te veel vermogen gaat vragen, zou schade aan het bord kunnen veroorzaken.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 11-11-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Fordox dan zouden deze prima voldoen. https://www.ebay.de/itm/P...997bf3cffe43dd4%7Ciid%3A1

hopelijk komt het snel binnen, dan kan ik het snel inbouwen.

@WEBGAMING voor nu is het alleen 2 fans op 1 kabel dan. Ik heb nog een reserve fan maar die sluit ik dan aan op een andere kabel direct indien nodig. dan zou het voldoende moeten zijn? mooi is waz anders dat is zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door theduke1989 op 11-11-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat is prima. ;)

Je kan deze kabels ook prima krijgen in NL webshops, en van wat ik me herinner ook niet te duur. Als je wil dat ik even kijk, laat het weten. (maar zo zonder te kijken, Allekabels moeten deze denk ik ook wel hebben, en die versturen ook gewoon via envelop, zodat de verzending niet ontzettend duur is op een kabeltje van een paar cent.)

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 11-11-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@WEBGAMING ik woon zelf in Duitsland vandaar dat het op de duitse versie van ebay zit.

je hebt ze ook voor 2,- maar heb dan altijd dat ik ergens op inlever qua kwaliteit ?

Maakt niet uit op welke ik het aansluit al she maar op een fan aansluiting is? ik heb pas een X570 Tomahawk gekocht dus moet even kijken dan of de onderste rij van de mobo dit bevat.

[ Voor 34% gewijzigd door theduke1989 op 11-11-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Aha.

Je hebt kans dat de sleeving wat minder netjes is, de kabel zelf zou ik me niet zo'n zorgen om maken.

[ Voor 84% gewijzigd door WEBGAMING op 11-11-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Vorige edit even negeren, (als je snel genoeg was om hem te lezen.) :> herinner me nu dat het ook over een radiator gaat, als het over de ventilatoren op de radiator gaat, die moeten natuurlijk wel op de CPU header.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 11-11-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Bij veel corsair AIO koelers sluit je de fans aan op het cpu block. Weet je zeker dat dat bij deze ook niet het geval is?

https://content.hwigroup....115i-pro-rgb-xt-280mm.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door jwtje op 11-11-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@jwtje die zijn voor de fans van de CPu cooler die op de radiator gaan. Wat dus weer extra moeilijk is om netjes weg te werken.

Daarom hebben mensen misschien wat tips voor mij om zoveel mogelijk kabel weg te werken ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
Ik heb eindelijk me kast klaar was even priellen met de kabels.

Maar pc is klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL6htHKUWAb-a1zJZDMAfTz_8dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCVJQNvuJ1sDTSoV5oIr7cZ9.jpg?f=fotoalbum_large alleen draaien de fans dus constant op volle snelheid en blijven zo.

Heb de corsair fans ok de sys fan1 & sys fan2 aangesloten moet goed zijn? Anders kan niet. De andere is voor waterkoeling.. en in het begin hoor je elke keer 3-4 seconden een geluid is het weer weg. Het geluid komt altijd op dezelfde stip.. iemand enig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 05:54:
Ik heb eindelijk me kast klaar was even priellen met de kabels.
Ik zie de H115i AIO niet in je foto?
alleen draaien de fans dus constant op volle snelheid en blijven zo.
Eerst een korte uitleg.

Er zijn twee soorten fans: DC en PWM. DC-fans hebben connectoren met drie pinnen: twee voor voltage en een sensor voor de draaisnelheid. Aansturing van de snelheid gebeurt op basis van voltage. PWM-fans hebben nog een extra pin. Hierop wordt een puls-signaal gezet om de motor aan te sturen terwijl het voltage altijd maximaal wordt gehouden. Dit is marginaal zuiniger en bovendien is er geen kans op het stil komen te staan van fans vanwege een te laag voltage.

Als je een DC-fan op een PWM-connector op het moederbord aansluit zal deze altijd op volle snelheid draaien.
Moederborden hebben vaak de mogelijkheid om een PWM-connector ook als DC te configureren en aan te sturen.
Ook heeft de BIOS een optie om een 'fan curve' te definiëren waarmee de snelheid van een fan afhankelijk kan worden gemaakt van een temperatuursensor elders op het moederbord.

Als je nieuwe fans op volle toeren draaien kan dit dus verschillende oorzaken hebben:
  • Je hebt DC fans op een PWM fan header op het moederbord aangesloten. Het moederbord signaleert via de niet aangesloten PWM-pin dat de snelheid omlaag kan, maar DC-fans snappen dat niet en gaan dus op volle snelheid.
  • Je hebt een PWM-fan aangesloten op een DC fan header op het moederbord die ingesteld staat op volle snelheid, bijvoorbeeld omdat deze bedoeld was voor een waterpomp.
  • De PWM fan is correct aangesloten op een PWM fan header, maar er is een fan curve gedefinieerd die de snelheid maximaal houdt.
  • Er is een kabelbreuk.
De Corsair LL120 is een PWM fan dus de eerste situatie kan je uitsluiten. Ik denk dat je volgende stap de BIOS-instellingen nalopen is. Worden daar de fan speeds ook correct gerapporteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@LanTao beide zaten op de DC instellingen in mijn BIOS instellingen.

Ik heb ze op de normale plek aangesloten sys fan1 en sys fan2 dat leken mij de meest logische van beide.
De CPU fan op de cpu fan aansluiting bovenop.

de AIO heb ik maar achterwegen gelaten, en ben toch gebleven bij mijn Noctua cooler.
Pagina: 1