Plaatsing CPU AIO radiator in verband met hoge temps in kast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06
Mensen, ik heb evcen wat hulp nodig :

Afgelopen week is de desktop even stevig onder handen genomen.
Voorheen zat er een watergekoelde GPU waarvan de radiator top mounted was en de AIO van de CPU front mounted : werkte uitstekend.
(Comform de voorgeschreven manier zoals BitWit in zijn youtube film liet zien)

Met de huidige setup is er het 1 en ander veranderd :
De GPU is niet meer watergekoeld (jammer genoeg) en heeft een blower style fan (Inno3D Geforce RTX 3090 iChill X4)
Het nieuwe moederboord heeft nu ook een fan op de chipset (Gigabyte X570 Aorus Pro)
De radiator van AIO voor de CPU (Ryzen 7 5800x) zit nog wel steeds front mounted (Arctic Coolin Liquid Cooler II 280mm)
Top mounted zit 2 1400MM NZXT fan's om de warme lucht uit de kast te duwen.

Nu loop ik de laatste aantal dagen alleen tegen, naar mijn zin, redelijk hoge temperaturen in de kast aan :
Chipset van de X70 Aorus Pro tijdens belasting 71 graden
Samsung 960 Evo 2TB tijdens belasting 55 graden
VRM's vallen nog mee : 51 graden.
2 SATA SSD's, die achter het moederboord zitten worden zelfs warm : respectievelijk 40 tot 45 graden als de GPU en CPU belast worden.

(Daarnaast heb ik het inmiddels alweer helemaal gehad met het lawaai van fan's die draaien : een custom loop staat dus op termijn gepland)

Nu zit ik er over te denken om de 2 NZXT fan's naar voren te plaatsen en koele lucht in de kast te laten blazen en de radiator van de CPU AIO top mounted te doen en via daar de warme lucht de kast uit te laten duwen.
Alleen :
- Gaat dit ook daadwerkelijk wat schelen met de temperatuur in de kast ?
- En zit ik op deze manier niet de CPU verschrikkelijk warm te stoken ? (als ik van de uitleg van BitWit uit ga is het antwoord ja)

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 09-11-2020 12:22 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:33
De CPU AIO warmt nu inderdaad de lucht, die je kast in gaat, op.

Ik betwijfel of iemand makkelijk kan aangeven wat beter is:
  • Warmte uit de kast door de CPU AIO, waardoor de CPU mogelijk warmer wordt, maar ander componenten in de kast koeler blijven.
  • Koele lucht eerst door de CPU AIO, waardoor de CPU koel blijft. Daardoor komt die warmte de kast in en ga je daarmee alle andere componenten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06
Groentjuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:32:
De CPU AIO warmt nu inderdaad de lucht, die je kast in gaat, op.

Ik betwijfel of iemand makkelijk kan aangeven wat beter is:
  • Warmte uit de kast door de CPU AIO, waardoor de CPU mogelijk warmer wordt, maar ander componenten in de kast koeler blijven.
  • Koele lucht eerst door de CPU AIO, waardoor de CPU koel blijft. Daardoor komt die warmte de kast in en ga je daarmee alle andere componenten koelen.
Als je uitgaat van wat BitWit aantoonde in die film van hem 3 jaar geleden was een top mounted radiator niet aan te bevelen met blower style GPU.
Alleen als je zo rond kijkt : 9 van de 10 plaatsen hun radiator toch boven met een blower : is er in die tijd iets veranderd :?

Daarnaast : de GPU dumpt ook veel warmte in de kast heb ik het idee.
Gisteren heb ik via het moederbord de NZXT fan's die nou boven in zitten een agressiever fan profiel gegeven in de illusie dat de warme lucht sneller uit de kast geduwd zou worden :
- Niet dus, scheelde amper iets buiten het feit dat je helemaal gek word van het lawaai van de fan's :(

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.