• markverrot
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 27-09 12:22

Multicore kan beter maar ben tevreden.

Multi: 4.4Ghz all core, 1.24V, 62C
Single: 4.95Ghz, 1.43V, 58C
Best netjes aangezien het nu behoorlijk warm is in de kamer. Fans draaien op ong 50%.

Settings:
Vcore -0.05 offset
PBO2 op auto

Als ik aggressieve curves gebruik in PBO2 dan gaat de multicore omhoog, maar de single core weer omlaag, dus hou het liever op auto.
Vcore -0.05 doet veel voor power consumption en temps, en raakt de performance maar een klein beetje.

RAM: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC
3800Mhz
16-19-19-19-39
tfc: 58
trfc: 666-495-305
command rate: 1T

SoC: 1.05V
DRAM: 1.37V

Wil de voltages graag conservatief houden. Trfc is misschien wat te hoog, maar kan het niet lager krijgen zonder instabilitieit. Latency is niet fantastisch, volgens AIDA64 ong. 59ns.

[Voor 14% gewijzigd door markverrot op 06-09-2021 13:27]

• The Wrecker
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:29

The Wrecker

Networking Rulez

balarina schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:24:
Ik ga denk ik toch maar de EATX12V_2/4pin power plug ook gebruiken. Lees veelal dat het overbodig is, maar wie weet. Kan geen kwaad in ieder geval.

[Afbeelding]

Deze ontdekking :o mind is blown :P
https://help.corsair.com/...a-PSU-to-a-4-pin-CPU-port
Die had je dus niet verbonden? Okay, ik dacht altijd dat die gewoon nodig waren eigenlijk. Ik denk dat het een goed plan is om die aan te sluiten.

• The Wrecker
  • Laatst online: 00:29

The Wrecker

Networking Rulez

balarina schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:27:
@The Wrecker

Nee had ik niet. Zojuist wel de 4pin power connector aangesloten. 8pin zou in principe voldoende moeten zijn en ook de test nu laat niet een beter resultaat zien. Jammer, heb ook een extra fan aangesloten voor betere flow en mijn gehele fan setup gecheckt. Maar vgm licht het niet echt aan de temps.

Cinebench 23
Cpu: 20370 ,temp wordt max 71-73 graden.
Single core: 1567
Background processes namen 1-3% in wat moet kunnen.

Cinebench 20
Cpu: 7961
Single: 611

Achja ik weet niet hoeveel prestatie verschil ik mis en waarin je het merkt. Opzich zit het niet super veel van stock scores af. Maar als het zonde is om met deze scores een 5900x te usen ga ik wel op verder onderzoek.

Edit: lees dat je de test het beste met priority set to real-time in task manager kan doen. Morgen maar eens kieken. Kom niet aan gamen toe met mijn getreuzel om fps, benchmark scores en temps­čÖł
Als ik kijk wat ik single core haal in R20, en die vergelijk met jouw score, dan zit je wel in de buurt. Multiscore is niet te vergelijken uiteraard. Ik heb single thread 615. Dus dat is op zich goed. Ik heb zelf redelijk wat zaken uitgeschakeld in Win 10. Wie weet dat realtime dan wat uithaald om je score wat hoger te krijgen.
Dus jouw score van 6 september waren zo heel vreemd nog niet (met PBO en autoOC uit):
Cinebench 20
CPU: 8047 ipv 7486
SIngle core: 612 ipv 597
Ik snap dat tweaken en benchen inderdaad. Op een gegeven moment moet je ook er een spelletje mee kunnen spelen. Ik herken dat.

Temps zijn belangrijk, maar zo te lezen zou dat goed moeten zijn. Laatst waren de temps ook een stuk gedropt. Het is een beetje balans vinden daarin.

Ik denk dat je van al het getweak nauwelijks iets merkt in de fps overigens. Tenzij je een hele zware CPU heavy game speelt ;)

[Voor 7% gewijzigd door The Wrecker op 07-09-2021 10:49]

Ik haal stock zonder PBO zo'n 8600 punten op CB R20. Ik denk dat goede koeling heel veel doet. Mijn 5800X is ook relatief gevoelig voor mindere koeling met z'n boost gedrag.

Met tweaked PBO haal ik 9200 punten. 9400 max ofzo met alles op alles en oudere bios versies.

Hier mijn daily. onder 75 graden met deftige performance overall:

Hier als ik een beetje meer push voor single en multi:
dierkx36 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:06:
[...]

Curious, mag ik eens vragen welke BIOS settings jij gebruikt voor je daily :?
(PPT,TDC, EDC, offset etc)

Ik gebruik dan wel een ander moederboord (Gigabyte X570 Aorus Master) en iets lager geklokt geheugen (Ripjaws V 32 Gb 3600Mhz) maar hier kom ik nog niet eens in de buurt : zowel voltage niet als score niet (voltage gaat hier iedere keer stug naar 1,519 : maakt niet uit wat ik probeer)

Ben een lange tijd bezig geweest maar beter als dit krijg ik het niet
Ben ook absoluut geen ster met AMD's manier vaan overklokken/undervolten |:(

[Afbeelding]
Alles stock behalve PBO op advanced en dan curve optimizer instellen. Lees mijn tutorial in dit topic hoe je dit doet. De tutorial is al een tijdje niet geupdate maar de basics zijn nog hetzelfde.

Voor de rest: KOELING

5900X MSI X570 Unify in mijn rig van alles:

5800X ASUS X570-I STRIX Gaming rig voor de dame:

3950X ASUS Pro WS X570-ACE Home server:

5600X Gigabyte Aorus X570i test rig / gaming emulator voor slaap kamer... moet nog in een kleine kast..:

[Voor 119% gewijzigd door Cidious op 07-09-2021 17:04]

R9 5900X + MEG X570 Unify + RX 6800XT + 32GB Crucial 3800cl16

• dierkx36
  • Laatst online: 17-10 13:24
cavanta schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:40:
Ik zit zelf ook met een klein probleempje!
De hitte van de videokaart maakt de lucht die door de radiator gaat te warm. Hierdoor wordt het koelingswater ook te heet. De water temp wil na een langdurige stresstest van de GPU alleen al naar de 40 graden stijgen. Wanneer de CPU + GPU aan het stressen zijn schiet de water temp naar wel 45 graden toe! Dit is overigens wel met een omgevingstemperatuur van 26-27 graden momenteel. De prestaties van het systeem zijn dikke prima, maar zou toch graag wat minder hitte in het water zien.

Specs van de PC:
CPU: AMD Ryzen 9 5950X
GPU: ASRock RX 6900XT Phantom Gaming
Radiator: EK-CoolStream Classic PE 360
CPU Block: EK-Quantum Velocity D-RGB
Fans: 6x ThermaTake Toughfan 12
Pomp: EK DDC 3.2

Nu zou een mooie oplossing zijn om de GPU ook van een waterblock te voorzien.
Echter zijn deze nog niet op de markt voor deze kaart, een andere GPU kopen is nu ook nog niet zo makkelijk. Heeft iemand misschien idee├źn om de warme van de GPU anders af te voeren?

De pc lijkt enorm vies overigens, komt vooral omdat het folie nog steeds op het glas zit :P
[Afbeelding]
Bekend probleem, je hebt nou eigenlijk 4 opties :
1) Een extra fan als outlet plaatsen (bv boven het moederboord bij je aansluitingen ) en die naar buiten de kast laten blazen.
Werkt dit :? mijn ervaring : ietsje maar verdomd weinig.

2) De fan's op je onderste radiator in plaats van je kast in laten blazen omdraaien en naar buiten laten blazen alleen gaat dit niet werken.
- Warme lucht kan onderaan amper weg
- De hele flow door je kast is om zeep

3) De onderste radiator naar voorin je kast verplaatsen en dan de fan's naar buiten laten blazen, alleen aan de foto van je setup te zien gaat dat em ook niet worden :N
(En tevens is weer de flow door je kast om zeep geholpen)

Optie 4, en tevens de duurste optie :X
Een kast kopen waarbij je een radiator aan de zijkant van de kast kan monteren en de fan's dan naar buiten laten blazen :Y
(Bv een Ethoo 719)

Voorbeeld :

[edit]
Zie dat je GPU niet water gekoeld is.
Wat je kan doen is 1 radiator naar de voorkant verplaatsten, dan de fan's zo plaatsen dat ze de lucht door de radiator heen de kast in trekken en aan de bovenzijde van de kast 2 of 3 fan's die de warmte naar buiten duwen.
Op die manier krijgt je GPU wel te maken met warmere lucht maar die kan er beter mee omgaan dan een CPU.
Kom je alleen wel in de knop te zitten met je pomp/reservoir zo te zien ...

[edit 2]
|:(

Sorry, ben nog niet wakker :X

Radiator beneden plaatsen, met de fan's zo dat die de lucht door de radiator heen trekken de kast in (pull), en dan aan de bovenzijde de fan's naar buiten de kast laten blazen (push)

Niet de meest ideale oplossing maar het zou moeten werken :Y

[Voor 11% gewijzigd door dierkx36 op 10-09-2021 15:20]

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:08

ParaWM

Pro Prutser

markverrot schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:27:
[...]

Ik krijg helaas WHEA errors (blue screen).

Iemand enig idee of uit de error/dump is vast te stellen of dit door de CPU of RAM settings komt?
CPU is niet zo aggresief afgesteld, dus zal wel ram zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele rare TRCF settings.... Anyway, zet je ram eens op 3600mbps or zelfs 3200 1:1 en kijk nog eens. Niet alle zen3 CPU's doen 3800 (meeste wel).

Sinterklaas wil bier !

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Welk BIOS. Ik heb met Gigabyte ontzettend veel ongein gehad door simpelweg brakke biossen. Eerste versies van het MSI-bord waar ik nu mee werk trouwens ook, maar minder extreem dan met Gigabyte.

Mijn standaard oplossing was:
- Verwijder Ryzen Master
- Verwijder chipset drivers
- Flash laatste BIOS
- Doe alsnog load setup defaults na flash
- Boot
- Installeer chipset drivers
- Installeer Ryzen Master

Het herinstalleren van Ryzen Master en de Chipset drivers werd een tijdje geleden nog aanbevolen bij een nieuw BIOS. Tegenwoordig heb ik het niet meer zien staan, maar ik doe het meestal veiligheidshalve nog steeds.

Ik heb zo met Gigabyte ook eens een TPM-probleem gehad. Wilde met geen mogelijkheid meer aan. Het nogmaals flashen van hetzelfde BIOS verhielp het probleem. Ik ben niet meer zo tevreden over Gigabyte en biossen }:O

[Voor 62% gewijzigd door Korvaag op 13-09-2021 14:02]

UNOX: The worst operating system

• Korvaag
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:53:
[...]

Dit zijn dan inderdaad de standaard waardes in Ryzen Master. Met PBO aan zijn deze veel hoger. Ik begrijp dus dat deze waardes normaal zijn? Dat zou betekenen dat de 5600x stock eigenlijk nooit boven 4200 mhz all core uit zal komen. Overigens haalt hij single core met de stock settings wel gewoon 4600/4650.
Ja dat is normaal gedrag. Puur door wattage heeft ie geen ruimte meer om hoger te boosten. Feit is dat je zelden een volledige 6-core 100% load zult hebben dus het stuitert altijd wel wat heen en weer. De single core max boost clock van de 5600X is 4,6GHz. Hoe meer cores je belast hoe lager die boost zal zijn doordat het totale verbruik binnen die PPT-setting moet passen. Het type workload is daar ook van invloed op. Prime95 all-core 100% load is een 'andere' 100% load dan Cinebench R20 of een game.

Stel je PBO in dan verhoog je de limits. Je kunt ze tot zekere hoogte ook zelf handmatig aanpassen. De CPU zal dan hoger boosten omdat er ruimte is. Hoger boosten betekent ook een hoger voltage nodig. Hoger voltage geeft weer meer verbruik en dus warmte. Je zult dus merken dat met PBO aan alles een stuk warmer zal worden omdat er simpelweg (afhankelijk van je PBO-settings) gewoon 2x zoveel vermogen door de chip gaat wat allemaal vrijkomt als warmte.

Voor mij was het een reden om de 5800X te halen. Die heeft een PPT van 142 watt en boost dus zonder PBO aan al hoger. Totaal het prijsverschil niet waard natuurlijk, maar je vindt het leuk of niet :+ Ter vergelijking. Cinebench R20 doet hier all-core 4,5 GHz. met 142 watt (over 8 cores dus, zonder PBO).

Simuleer ik even een 5600X door 12 threads te selecteren dan kom ik op 4,533 MHz. met 88% van 142 watt dus zo'n 125 watt. Hij heeft nog ruimte, maar blijkbaar kapt de CPU de boost hier af met z'n interne algoritme.

[Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 13-09-2021 23:25]

• Korvaag
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:37:
[...]

Dan is het wel de vraag of ik voor gamen ├╝berhaupt pbo nodig heb. Games gebruiken natuurlijk nagenoeg nooit een 100 procent load op de cpu. In ruil daarvoor krijg ik wel veel lagere temperaturen.
Lekker uit laten. Default doet die CPU het prima in games :)

• Korvaag
  • Nu online
Quagmire84 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:40:
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een Ryzen 5900 te kopen in combinatie met een B550 of X570 moederbord. (Waarschijnlijk Gigabyte aorus)

Nu heb ik op internet echter gelezen dat daar een tijd geleden (begin dit jaar) grote problemen waren met de USB-poorten die uitvallen als je een combinatie hebt van een Zen3 processor en een moederbord met B550 of X570 chipset.

AMD zou het probleem onderzocht hebben en de fabrikanten hebben begin dit jaar bios-updates uitgebracht.

Nu lees ik echter om sommige fora dat het probleem verbeterd zou zijn maar niet helemaal opgelost.

Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?
Zijn er nog mensen op dit forum die met een recente bios veel last hebben van USB issues? Of kan ik met een gerust hart nieuw materiaal aanschaffen?
Zie deze post nu pas. Ik heb wel een grappige ervaring. Ik heb een USB lampje voor op je monitor. Zo'n brede balk die dan je toetsenbord+bureau verlicht. Superhandig met dingen lezen enzo. Dat ding is aangesloten met een USB-kabel dus. Bij de vorige BIOS'en wilde het lampje nog wel eens spontaan uitgaan na (bijvoorbeeld) 1 uur, soms 20 minuten, soms langer.

Sinds het laatste bios valt het lampje niet meer uit. Betreft BIOS met AGESA 1.2.0.3c. Voor mij is het dus bij dit BIOS verholpen, maar ik had er ook niet zoveel last van moet ik zeggen. Het lampje was het enige waar ik het aan merkte.

Ik heb zelf een MSI B550 Gaming Carbon WIFI.

Quote van wccftech.com (via MSI forum):
The AMD AGESA 1.2.0.3 Patch C BETA BIOS is an extension to Patch B which was released last month and aside from extending support to the Ryzen 5000G APUs (Cezanne) and Ryzen 5000 CPUs (Vermeer B2 Stepping), it also resolved all USB issues on Ryzen 5000 systems. "

[Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 15-09-2021 23:20]

@FrankoNL
Bij mij is er geen verschil tussen PBO limits op disabled of op auto. Je kan nog proberen om handmatig erg hoge limits in te stellen. Of de limits op Motherboard zetten.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

AtlAntA schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:58:
@FrankoNL
Bij mij is er geen verschil tussen PBO limits op disabled of op auto. Je kan nog proberen om handmatig erg hoge limits in te stellen. Of de limits op Motherboard zetten.
Bij met de huidige bios op de MSI X570 ook niet maar oudere bios versies waren geknepen op default settings voor de 5900X bijvoorbeeld. Dit is wel afhankelijk per bord maar dit kan je eenvoudig uitlezen in HWINFO.

AtlAntA schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:35:
AMD heeft nieuwe chipset drivers uitgebracht. Iemand al ervaringen ermee?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570
yeap. Same same. Draai hem vanaf release. Zelfde drivers, W11 certified.

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:08

ParaWM

Pro Prutser

AtlAntA schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:35:
AMD heeft nieuwe chipset drivers uitgebracht. Iemand al ervaringen ermee?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570
Dag of 10 erop staan, geen issues. Verder niet uitgebreid getest ofzo. Maar sowieso goed om te updaten:

https://www.digitaltrends...rs-now-leaking-passwords/
https://nl.hardware.info/...yzen-systemen-met-windows

[Voor 12% gewijzigd door ParaWM op 25-09-2021 17:29]

Sinterklaas wil bier !

AtlAntA schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:27:
[...]

[...]

Beiden dank. Dat van die security leak wist ik niet dus inderdaad wel goed om te updaten. Ik kon verder ook geen andere patch notes vinden behalve de win11 compatibility. Wel vreemd dat AMD dat er dan niet gewoon bij zet.
Die security fix was al in de vorige versie toegevoegd en stond ook in de changelog bij die versie. Dit is wederom een 'nieuwere versie' en was dan ook niet nodig om voorgaande veranderingen aan te kaarten blijkbaar.

• evilpin0
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-10 17:15
YoMajesty schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:24:
[...]

Zou een dure gskill nemen, dan zit je snel goed. Heb zelf deze pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C14D-32GVK maar ik geef niks om rgb
Was een dure upgrade om de mircostutters in New World te minimaliseren maar het heeft zeker gewerkt. FPS is ook wat hoger. Spel draait zeker beter erdoor. Heb het geheugen draaien op 14,14,14,35 3633mhz.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• balarina
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-10 17:14
Sloerie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:08:
[...]

Jij hebt ten minste een code gekregen, ik had een "mail ons voor de code" melding....
@Sloerie @Luqq @Erico360
Kreeg zojuist een e-mail dat Far cry 6 te claimen is. Voor mij een verrassing, wist niets van die actie af.

[Voor 10% gewijzigd door balarina op 08-10-2021 23:21]

HellBeast schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:57:
Heb deze week van CoolBlue een 5900X gescoord, maar daar zat geen code bij.
Nee was ook alleen de eerste paar maanden van beschikbaarheid iirc.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Pagina: 1 ... 5 6 7

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee