Acties:
  • +1Henk 'm!
srekaewt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:13:
[...]

Dat is echt een golden sample _/-\o_

Ik heb ook geen reboots gehad met 5900x, maar de “star” core zit wel op t randje van stabiliteit.

Mijn “star” core is in praktijk op zijn best gemiddeld met een sustained zware load. Andere, non-preferred cores presteren beter. Ik heb hem in CO op 0 moeten instellen om stabiel te zijn in Y-cruncher en OCCT extreme tests.

Lijkt me dat er bij de selectie/configuratie in de fabriek iets niet helemaal goed gaat.

Weet iemand of t mogelijk is om preferred cores handmatig in te stellen voor de windows scheduler? Ik kan t in de bios uitschakelen via CPPC, maar dan gaat windows random cores alloceren.
Het is een goed exemplaar ja. En betreft het zelf bepalen van welke cores door windows gebruikt worden voor wat voor taken ben ik mij niet bewust van een optie hiertoe. Wel gaf AMD aan dat door het gebruiken van de Curve Optimizer dit kan veranderen in Ryzen Master maar of dit ook echt resulteert in praktische veranderingen voor Windows durf ik ook niet te zeggen. Ook heb ik dit phenomeen zelf nog niet meegemaakt.

R9 5900X + MEG X570 Unify + RX 6800XT + 32GB Crucial 3800cl16

Acties:
  • +1Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:57
Mijn “star” core is in praktijk op zijn best gemiddeld met een sustained zware load. Andere, non-preferred cores presteren beter. Ik heb hem in CO op 0 moeten instellen om stabiel te zijn in Y-cruncher en OCCT extreme tests.

Lijkt me dat er bij de selectie/configuratie in de fabriek iets niet helemaal goed gaat.

Weet iemand of t mogelijk is om preferred cores handmatig in te stellen voor de windows scheduler? Ik kan t in de bios uitschakelen via CPPC, maar dan gaat windows random cores alloceren.
Dat laatste ben ik ook nieuwschierig naar.

Plaatje van enkele posts hierboven met de uitleg. Ik heb hetzelfde, onder load, preffered core 4 bungelt in het midden, oranje = piek geel is vrijwel constante, is samengesteld plaatje met single core waardes om eea duidelijk te maken

Natuur fotograaf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:53
Schiet mij maar lek. Ik heb de laatste Prime95 gepakt en nu lukt het wél om met nul curve optimizer (dus stock-snelheid) dit op de gewraakte cpu-core te draaien.

[edit]Na langer testen gaat het toch af en toe fout, onstabiel grensgeval dus. Heb de CO voor deze core nu op +2 staan en nou gaat het wel goed.

[Voor 31% gewijzigd door Abbadon op 17-03-2021 11:35]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Hey Hey allemaal lang geleden :9

Draai al weken stabiel op 1.2.0.0 na y cruncher proof te zijn, schrik om nieuwe bios te proberen als curve hier weer aangepast is :o

Ook overwogen om mijn 5900x te verkopen en een kleine 5600x te halen :>

CoreCycler... leuk programma dit seg 8)7

Gigabyte B550I # Ryzen 5600X@4.85Ghz PBO - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 16GB 3800C15 52.5ns 1.53v # Asus RTX3080 TUF OC 1905@887mv 10Gbps # Samsung 970 evo plus 1TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

qizu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:54:
Lijkt er op dat je te veel undervolt hebt. Kan zijn dat het met +1 per core al beter gaat. Ook kunnen dit de cores zijn waarop bijna geen single threat draait en dus daardoor geen stabiliteit issues hebt.
Core 3 is men beste

4/12 cores waren dus in error :D

[Voor 34% gewijzigd door neox387 op 20-03-2021 22:21]

Gigabyte B550I # Ryzen 5600X@4.85Ghz PBO - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 16GB 3800C15 52.5ns 1.53v # Asus RTX3080 TUF OC 1905@887mv 10Gbps # Samsung 970 evo plus 1TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

cyberhank schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:51:
Heeft iemand hier de nieuwe bios F33f voor de Gigabyte X570 Aorus Master al geprobeerd en stabiel bevonden ?
Ja draai hem al sinds die uit is. Nu ongeveer 2 weken? Stabieler dan 33c waar ik voorheen op zat. De standaard voltage curve is al wat aangepast dus als je al een geoptimaliseerde curve had dan kan je je erop voorbereiden dat je offsets iets verder richting 0 zullen moeten. Al met al ben ik tot nu zeer tevreden over deze BIOS versie en is het imho 1 van de betere tot nu toe van GB.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:22
Ja-Ja-Ja-Ja-Ja schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Voor zo'n wattage is een luchtkoeler met een relatief klein heatsink inderdaad niet genoeg.De koeler is dan ook rated voor 165W, en Noctua's power ratings zijn nog wel ietwat accuraat.

Grotere luchtkoeler, bv. Dark Rock Pro 4, Noctua NH-D14/15, ... of waterkoeling. Een Fuma 2 is ook al wat zwaarder, misschien is dat inderdaad al genoeg.
Klopt :) Ik heb ondertussen een EK-AIO 360 in bestelling staan. Ik ben benieuwd naar het resultaat van die upgrade :)

5900X // Asus X570 Dark Hero // Crucial 32GB-3600 // XFX RX 6900 XT Merc // Samsung 1TB 980 Pro // Define 7 // Prime PX-850 // EKWB Quantum Loop

• Abbadon
srekaewt schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:41:

Ik vraag me af of dat soort single core loads in de praktijk gaan voorkomen.
Nooit. Los van het type load vertoont CoreCycler volstrekt onnatuurlijk gedrag door de thread via een affinity setting aan één core te koppelen. Windows en AMD zullen één thread altijd over meerdere cores verdelen binnen dezelfde CCD, dit om de temperatuur te beperken (tenzij je dit handmatig telkens aanpast).

Start maar eens één thread op met Prime95 zonder tussenkomst van het CoreCycler script. Dan zie je dat de thread gewoon tussen de snelste cores aan het springen is. Met CoreCycler blijft de thread echt op één core hangen.

Ik heb één core die iets meer spanning moet krijgen om probleemloos door de CoreCycler-test heen te komen, maar zodra ik Prime95 met meerdere threads, 4 of 8 bijvoorbeeld, start of één thread die natuurlijk over meerdere cores springt is er niets aan de hand. Met andere tools zoals OCCT, AIDA ... heb ik sowieso nul errors.

• Kanarie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:36

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

AtlAntA schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Nope werkt niet. Leek me ook al sterk omdat hwinfo ook geen kloksnelheden meer laat zien. Toch bedankt voor het meedenken.
Na upgrade naar hwinfo64 beta v7.01-4415 werkt het hier weer.
Ryzen master had daarna ook nog een upgrade nodig om niet overal -1 te laten zien.

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

Kanarie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:34:
[...]

Na upgrade naar hwinfo64 beta v7.01-4415 werkt het hier weer.
Ryzen master had daarna ook nog een upgrade nodig om niet overal -1 te laten zien.
Top bedank! Ben al zo gewend om (te) vaak mijn kloksnelheden te zien via hwinfo op mijn 2e scherm dat ik bijna afkickverschijnselen liet zien. ;) Maar nu werkt alles weer.

• cyberhank
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09 17:43
AtlAntA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Top bedank! Ben al zo gewend om (te) vaak mijn kloksnelheden te zien via hwinfo op mijn 2e scherm dat ik bijna afkickverschijnselen liet zien. ;) Maar nu werkt alles weer.
En dan kun je nu over naar F33h, zie ik net op de Gigabyte support site... ;)

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair AX860i | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

Acties:
  • +3Henk 'm!
Hey hey,

Ondertussen 5900x vervangen voor een 5600x, had toch geen meerwaarde voor mijn doel 4k gaming :w

single core zal niet meer hoger gaan dacht gelezen te hebben dat AMD sinds 1.2.0.0+ de pbo limiet op 200 max heeft gezet tog sommige vorige biosen waar hoger mogelijk was, single core haalt effectief dus wel 4850Mhz

waar met de 5900x ik niet kon booten op 1900 maar wel 1867 whea free of 1933+, kan ik nu tem 1900 whea free.

na dagje tweaken op moment, zeer lang aan RAM bezig geweest om terug optimale settings te vinden op 3800 ipv 3733, 3800c15 1.52v ze willen echt geen c14 doen 8)7 in safe mode wel 52.8ns 8)

100watt pbo limieten en curve vs stock 78 watt

Resizable bar werkt nu ook met nvidia na vbios update *O*

~4% winst valhalla 4k

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyline GT-R
AtlAntA schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:27:
[...]

Zou tof zijn als er ook nieuwe biossen komen voor Pascal kaarten. :)
Voorlopig enkel RTX 3000 Ampere kaarten.

5900X // Asus X570 Dark Hero // Crucial 32GB-3600 // XFX RX 6900 XT Merc // Samsung 1TB 980 Pro // Define 7 // Prime PX-850 // EKWB Quantum Loop

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bauer078
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 28-09 08:45
Ik lees al een tijdje mee met dit topic, en vorige week besloot ik eindelijk een poging te wagen met DRAM Calculator, PBO en CO. AMD is helemaal nieuw voor mij en erg wennen dus mocht je iets raars tegenkomen in mijn verhaal... ;)

Gebruikte hardware:
Asus ROG Crosshair VIII Hero
5900X
Arctic Liquid Freezer II 360
G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN
Corsair HX1200 V2

En de laatste bios versie (3402 AGESA V2 PI 1.2.0.1 Patch A)

Ter voorbereiding heb ik geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen. Voor het geheugen heb ik de volgende guides gebruikt:
Tweakers workshop
techpowerup
cwwjr1681
Hardware Unboxed

En voor PBO/CO:
De guide van Cidious in dit topic, superbedankt!
TheGrayingTech
bosmang
Albert Herd

Ik ben begonnen met het geheugen. Met Thaiphoon Burner m'n stickjes uitgelezen:

Met DRAM Calculator de data van Thaiphoon Burner geïmporteerd als XMP profiel:

Om te proberen heb ik de geheugensnelheid verhoogd tot 3800 MHz, en het 'FAST' profiel met de minimale waarden ingevoerd in de bios.

ZenTimings:

En vervolgens de rechter kolommen van de 'Power Supply System' (minimale) waarden ingevoerd in bios:

Aida64 score (trial versie...):

Verschillende stresstests (van een paar uur) gedaan met Memtest86, y-cruncher en Cinebench23. Geen problemen. Afgelopen week ook geen problemen gehad met gamen (iRacing).

Omdat de geheugenklok lijkt te werken en ik erg tevreden ben met 1900 1:1:1 en vrij strakke timings, ben ik dit weekend aan de slag gegaan met PBO en CO. En hier begin ik een beetje vast te lopen.

Om te beginnen vind ik het verwarrend dat er twee PBO's in de Asus bios zitten:

Als ik het goed begrijp is de eerste de 'oude' versie (PBO 1?) en de tweede de nieuwe (PBO 2?) met de nieuwe Curve Optimizer. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor de eerste? Ik heb nu alles op Auto staan. En verdere aanpassingen doen ik enkel in de tweede. Is dit de juiste manier?

Vervolgens ben ik aan de hand van de verschillende guides wat gaan experimenteren met de instellingen van PBO. Eerst met de limieten. Blijkbaar zijn die van het moederbord PPT 395, TDC 255 en EDC 200. En van de processor PPT 142 EDC 95 EDC 140.

In Ryzen Master heb ik met handmatige limieten gespeeld, en het lijkt erop dat wanneer ik PPT rond de 99-100% load wil hebben ik uitkom op ~210 PPT. En de TDC rond de 135. Van de EDC word ik niet veel wijzer, maar het lijkt erop dat rond de 135 de sweetspot is voor temperatuur/kloksnelheid. Als ik de PPT/TDC/EDC op 'motherboard' laat staan, of de handmatige waarden aanpas naar bijvoorbeeld eerder genoemde 210/135/135 zie ik wel verschillen in temperatuur/kloksnelheden/scores.

Maar waar het voor mij echt onbegrijpelijk wordt is de Curve Optimizer in combinatie met boost. Ik begon met een CO all core van -5, daarna -10, -15, etc. Totdat...

Hoe hoog ik de negatieve offset op zelfs alle cores ook zet (-30), ik heb geen crashes/bluescreens met verschillende stresstests (y-cruncher en Cinebench23 single/multi). En het maakt geen verschil of ik de Curve Optimizer instel voor all cores, negative, 30 of per core overal negative 30.

Ik verwacht hier crashes om vervolgens op zoek te gaan naar de core die crashes veroorzaakt, om vervolgens de negatieve curve aan te passen. En dat net zo lang totdat ik de limieten heb opgezocht. Maar dat lijkt dus niet te gebeuren.

De volgende stap is de boost. Ook hierbij begon ik met kleine stapjes van +25, maar ook hier heb ik geen crashes/bluescreens... 8)7

Zelfs als ik de boost override op +200 zet en de Curve Optimizer op -30 all core houd, heb ik geen vastlopers. De scores zijn echt om heel erg vrolijk van te worden:
C23 multi ~22.9k
C23 single ~1630
CPU-Z multi ~10k
CPU-Z single ~685-690

En dat alles met ~4,6ghz all core onder load rond de 81 graden, en single core max ~5ghz in Ryzen Master / 5.150ghz in HWinfo64 en 62 graden. Ik zou toch al lang crashes moeten hebben met -30 all core en +200 boost???! Ik ben erg bang dat ik iets verkeerd doe... Hebben jullie een idee waar ik mogelijk een fout maak?

Alvast hartelijk dank! :)

PS: gebruikte instellingen (excuses voor bios foto's ipv screenshots):

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• qizu
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 09:47
De kans bestaat dat je een diamond sample hebt waarbij je deze resultaten kan halen.

Ik heb zelf mijn 5600x met corecycler gestressed. Corecycler gebruikt weer prime95 om alle cores 1 voor 1 te stressen. Mogelijk dat je dat nog kan doen.

En en crashes hoeven niet te gebeuren als je gewoon de perfecte cpu+ instellingen al hebt.

Voor me zelf vraag ik me nog af hoe je al die PPT TDC en EDC perfect kan afstellen. Als ik dit op motherboard zet of zelf aanpas. Mn cb20 scores worden evt alleen lager naarmate ik het lager aanpas.

[Voor 10% gewijzigd door qizu op 05-04-2021 15:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Abbadon
Bauer078 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:28:

En dat alles met ~4,6ghz all core onder load rond de 81 graden, en single core max ~5ghz in Ryzen Master / 5.150ghz in HWinfo64 en 62 graden. Ik zou toch al lang crashes moeten hebben met -30 all core en +200 boost???! Ik ben erg bang dat ik iets verkeerd doe... Hebben jullie een idee waar ik mogelijk een fout maak?
Zo te zien doe je het volgens 'het boekje'. Ook geen whea-errors/meldingen?
Laat het een poos zo draaien, er is nml. nog een kans dat je een reboot gaat krijgen wanneer je machine idle is, maar deze kan wel een week of meer op zich laten wachten. Indien dit gebeurt moet je kijken op welke core je een foutmelding kreeg, die moet je dan minder offset geven. Krijg je geen idle reboot, dan is er schijnbaar heel goed zand gebruikt voor jouw cpu :P

Je kunt zoals geopperd nog Core Cycler proberen, dat bindt een Prime95 thread aan één core vast. Dit levert een onnatuurlijke load op, maar als je daar doorheen komt kan denk ik niets je cpu door z'n knieën krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Abbadon schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:05:
[...]

Zo te zien doe je het volgens 'het boekje'. Ook geen whea-errors/meldingen?
Laat het een poos zo draaien, er is nml. nog een kans dat je een reboot gaat krijgen wanneer je machine idle is, maar deze kan wel een week of meer op zich laten wachten. Indien dit gebeurt moet je kijken op welke core je een foutmelding kreeg, die moet je dan minder offset geven. Krijg je geen idle reboot, dan is er schijnbaar heel goed zand gebruikt voor jouw cpu :P

Je kunt zoals geopperd nog Core Cycler proberen, dat bindt een Prime95 thread aan één core vast. Dit levert een onnatuurlijke load op, maar als je daar doorheen komt kan denk ik niets je cpu door z'n knieën krijgen.
CoreCycler is inderdaad een goede test om per core te optimaliseren voor stabiliteit onder full load. Voor net wat extra zekerheid zou je in de config.ini FFTSize = Huge in FFTSize = All kunnen veranderen. Sommige van mijn cores waren blijkbaar stabiel bij grotere FTT's maar bij kleinere weer niet en andersom. Bedenk wel dat voordat hij bij de grotere FTT's is je gerust 24 uur verder bent. Maar zoals @Abbadon hierboven al schrijft ben je er dan dus nog niet. Ik had na het stresstesten met CoreCycler best vaak random crashes/reboots. 9 van de 10 keer geen enkele melding in het eventlog van een WHEA oid. Alleen maar dat de vorige afsluiting onverwachts is gebeurt. Zonet na een gamesessie van enkele uren kreeg ik ook een spontane reboot ongeveer 30 seconden na het afsluiten van de game. Het systeem was niet helemaal idle. De save werd nog geupload naar de cloud en ik zat een YT filmpje te kijken. En dat terwijl afgelopen nacht het systeem constant aan heeft gestaan, compleet idle en geen enkele reboot/crash.. Dus net mijn CO maar weer wat verder afgezwakt.

Het zal je maar gebeuren terwijl je net een ellen lang word document aan het tikken bent oid. :(

Acties:
  • +1Henk 'm!
Bauer078 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:28:
Ik lees al een tijdje mee met dit topic, en vorige week besloot ik eindelijk een poging te wagen met DRAM Calculator, PBO en CO. AMD is helemaal nieuw voor mij en erg wennen dus mocht je iets raars tegenkomen in mijn verhaal... ;)

Gebruikte hardware:
Asus ROG Crosshair VIII Hero
5900X
Arctic Liquid Freezer II 360
G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN
Corsair HX1200 V2

En de laatste bios versie (3402 AGESA V2 PI 1.2.0.1 Patch A)

Ter voorbereiding heb ik geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen. Voor het geheugen heb ik de volgende guides gebruikt:
Tweakers workshop
techpowerup
cwwjr1681
Hardware Unboxed

En voor PBO/CO:
De guide van Cidious in dit topic, superbedankt!
TheGrayingTech
bosmang
Albert Herd

Ik ben begonnen met het geheugen. Met Thaiphoon Burner m'n stickjes uitgelezen: [Afbeelding]

Met DRAM Calculator de data van Thaiphoon Burner geïmporteerd als XMP profiel:
[Afbeelding]

Om te proberen heb ik de geheugensnelheid verhoogd tot 3800 MHz, en het 'FAST' profiel met de minimale waarden ingevoerd in de bios.

ZenTimings:
[Afbeelding]

En vervolgens de rechter kolommen van de 'Power Supply System' (minimale) waarden ingevoerd in bios:
[Afbeelding]

Aida64 score (trial versie...):
[Afbeelding]

Verschillende stresstests (van een paar uur) gedaan met Memtest86, y-cruncher en Cinebench23. Geen problemen. Afgelopen week ook geen problemen gehad met gamen (iRacing).

Omdat de geheugenklok lijkt te werken en ik erg tevreden ben met 1900 1:1:1 en vrij strakke timings, ben ik dit weekend aan de slag gegaan met PBO en CO. En hier begin ik een beetje vast te lopen.

Om te beginnen vind ik het verwarrend dat er twee PBO's in de Asus bios zitten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp is de eerste de 'oude' versie (PBO 1?) en de tweede de nieuwe (PBO 2?) met de nieuwe Curve Optimizer. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor de eerste? Ik heb nu alles op Auto staan. En verdere aanpassingen doen ik enkel in de tweede. Is dit de juiste manier?

Vervolgens ben ik aan de hand van de verschillende guides wat gaan experimenteren met de instellingen van PBO. Eerst met de limieten. Blijkbaar zijn die van het moederbord PPT 395, TDC 255 en EDC 200. En van de processor PPT 142 EDC 95 EDC 140.

In Ryzen Master heb ik met handmatige limieten gespeeld, en het lijkt erop dat wanneer ik PPT rond de 99-100% load wil hebben ik uitkom op ~210 PPT. En de TDC rond de 135. Van de EDC word ik niet veel wijzer, maar het lijkt erop dat rond de 135 de sweetspot is voor temperatuur/kloksnelheid. Als ik de PPT/TDC/EDC op 'motherboard' laat staan, of de handmatige waarden aanpas naar bijvoorbeeld eerder genoemde 210/135/135 zie ik wel verschillen in temperatuur/kloksnelheden/scores.

Maar waar het voor mij echt onbegrijpelijk word is de Curve Optimizer in combinatie met boost. Ik begon met een CO all core van -5, daarna -10, -15, etc. Totdat...

Hoe hoog ik de negatieve offset op zelfs alle cores ook zet (-30), ik heb geen crashes/bluescreens met verschillende stresstests (y-cruncher en Cinebench23 single/multi). En het maakt geen verschil of ik de Curve Optimizer instel voor all cores, negative, 30 of per core overal negative 30.

Ik verwacht hier crashes om vervolgens op zoek te gaan naar de core die crashes veroorzaakt, om vervolgens de negatieve curve aan te passen. En dat net zo lang totdat ik de limieten heb opgezocht. Maar dat lijkt dus niet te gebeuren.

De volgende stap is de boost. Ook hierbij begon ik met kleine stapjes van +25, maar ook hier heb ik geen crashes/bluescreens... 8)7

Zelfs als ik de boost override op +200 zet en de Curve Optimizer op -30 all core houd, heb ik geen vastlopers. De scores zijn echt om heel erg vrolijk van te worden:
C23 multi ~22.9k
C23 single ~1630
CPU-Z multi ~10k
CPU-Z single ~685-690

Alvast hartelijk dank! :)

PS: gebruikte instellingen (excuses voor bios foto's ipv screenshots):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je voltage is niet optimaal, vddp 1100 is wel te hoog voor 1900 zou je niet meer dan 950 nodig hebben

IOD 1050 dan moet vsoc min 1100 zijn (50mv erboven dus)

Na lang tweaken zit ik nu op het volgende lagere is mogelijk maar op read/write/copy zit ik tegen limiet aan enkel latency zou 0.4ns verbeteren op cl14 maar heeft dan veel meer dram voltage nodig

Tot mijn verbazing nog steeds boot op vddp 800 denk niet dat dit op men 5900x had gegaan, IOD had wel min 950 nodig om geen lagere memory latency te geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mwoe
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-09 08:12
Pazienza schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:40:
Mijn 5800x werd erg warm... (in no time 90 graden.) Heb nu wat settings waarmee ik het heb weten te beteugelen:

PPT 120 EDC 110 TDC 110 (Volgens mij is dit allemaal best laag?)

In curve optimiser snelste twee cores op - 15, de rest op - 35.
Boost override op +100 MHz.

Daarmee haal ik in CB220:

Multi 6225
Single 637

Temperatuur en verbruik zijn nu veel beter!
Onder full load all cores zo'n 76 graden onder lucht (mugen 5 pcgh). Voltages zijn een stuk schappelijker zo...

Ik gebruik corsair Vengeance geheugen met stock settings op 3200 MHz.
Sinds vorige week eigenaar van een 5800x met een Gigabyte Aorus pro v2 met 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC en een Scythe Mugen 5. Kom uit een periode van zeker 20 jaar Intel. Daarvoor wel eens een AMD gehad, de K6 en een Duron. De Duron kon je overclocken met een potlood :9

Hele weekend mee zitten spelen. Lastig om de boel goed voor elkaar te krijgen. Gelukkig veel info gevonden via Google en dit forum. Veel settings gebruikt die hier staan, maar grootste issue was hitte (+87 graden. Uiteindelijk de settings van Pazienza gebruikt; -15 op mijn 2 beste cores en -30 (bord gaat niet verder) op de overige cores. Vervolgens OCCT test CPU avx2,large,extreme, variable gedraaid.Kreeg helaas naar een paar minuten errors op core 4. Vervolgens core 4 van -30 naar -20 gehaald en OCCT gestart. uurtje gedraaid, geen issues >:)

Temps lopen op naar 83 graden (79,5 gemiddeld) en alle 8 cores zitten rond de 4614MHZ gemiddeld.
Wel redelijk heet, maar ben vooralsnog tevreden.

Wat wel opvalt is dat die Scythe helemaal niet warm wordt. Heb op mijn 'oude' I7 7700K ook een Scythe zitten. Die wordt ook niet warm? Heb zelfs gevoeld aan de heatpipes. Ook niet warm.
Is dit normaal?

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

Acties:
  • +1Henk 'm!
Bauer078 schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:57:
[...]

Erg interessant dat je dit is opgevallen in mijn screenshots. Ik schreef dat ik de minimale waarden ingevoerd heb in de bios, en dat klopt ook, maar van de Voltage Block (voltage range) kolom heb ik alleen de DRAM Voltage handmatig ingesteld:

[Afbeelding]

Misschien zou ik de andere voltage waarden handmatig kunnen invoeren. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik heb alles op Auto gelaten omdat ik me kan voorstellen dat dit veel impact kan hebben op de stabiliteit.

Edit: in de guide van techpowerup staat het volgende:
  • VDDP can improve the stability of the system. The recommended range is 855 mV to 950 mV. Try increasing it in steps of 10–15 mV.
  • Do not use voltages that are too high for SOC and DRAM. The calculator will tell you which range of values you should try for a stable result. Generally, the best SOC values fall between 0.97–1.025 V.
  • CLDO_VDDP. Best values: default (850 mV), 950 mV, 945 mV, 940 mV, 915 mV, 905 mV, 895 mV, 865 mV, and 840 mV.
Hier zou ik nog mee kunnen experimenteren
Elke mobo/bios anders natuurlijk, maar wel raar dat het stock op 1100 bij jou staat :)

Hier nog oude post van mij :P
neox387 in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic"

Acties:
  • +1Henk 'm!
Bauer078 schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:27:
[...]

Dat is handig, thanks!

[...]

Via je andere post kwam ik op de google spreadsheet uit, erg makkelijk om zo te zien welke waarden anderen gebruiken en wat voor resultaten zij behalen.

En meteen maar aangepast in de bios om te proberen:
[Afbeelding]

ZenTimings:
[Afbeelding]

AIDA64:
[Afbeelding]

En nu maar weer opnieuw stresstesten en kijken of het stabiel blijft :).

De voltages kolom in DRAM Calculator die ik niet handmatig had ingevoerd brengt me op het volgende, het advanced scherm:
[Afbeelding]

Deze waarden heb ik ook gelaten voor wat het is. Is het het waard om deze ook in te voeren in de bios?
Nee maakt niet veel uit al heb ik wel paar van die dingen opstaan, de calculator is wel al lang ni meer geupdate is dus van tijd voor zen 3,al is de memory controller wel hetzelfde dan zen2

heb vroeger inderdaad veel gepost is ook een spreadsheet calc voor ram timings:

https://docs.google.com/s...V3BjdL-dcfJJeyhdSAoJmuzJE

En om te testen
https://www.overclock.net/attachments/tm5-zip.341454/

Voor curve is corecycler inderdaad wel handigste op moment, moet alleen eerst bepalen op hoeveel +mhz je gaat want dat kan bepalen hoeveel negatief je kan, als je echt - 30 op alles met +200 zou kunnen zou straf zijn :P Misschien verkeerde sectie in bios als het ergens dubbel zou staan je kan in hwinfo wel kijken wat de effectieve klok is.

na dat alles goed leek heb ik deze enkele uren en paar keer snachts laten gaan op een 6 core valt dat nog mee :9 kwam toch nog paar keer error te boven.

[Voor 3% gewijzigd door neox387 op 05-04-2021 23:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-09 14:54

PGR

Fast and safe...

mwoe schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:14:
[...]

Wat heb je precies ingesteld om het geheugen op 3800 te zetten? Heb dit net getest, maar wordt er niet echter veel sneller van. Enige wat ik zie is dat de latency van 8 naar 7 gaat in aida64. DRAM/FSB verhouding wordt dan dacht ik 57:3 ipv 54:3. Geen idee of dat nog iets uitmaakt.
Geheugen multiplier naar 38x. DRAM Voltage naar 1.400V. FCLK (Infinity Fabric) naar 1900 zodat deze weer in sync is met het geheugen (ook 1900). De rest op 'auto' gelaten.

• mwoe
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-09 08:12
PGR schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:42:
[...]

Geheugen multiplier naar 38x. DRAM Voltage naar 1.400V. FCLK (Infinity Fabric) naar 1900 zodat deze weer in sync is met het geheugen (ook 1900). De rest op 'auto' gelaten.
Settings getest met memory. Werkt prima. aantal uur OCCT gedraaid en cinebench zonder issues.
Gebruik veel handbrake om video's om te zetten. Deze liep nog wel aardig op naar 87 graden.
Heb vervolgens 'platform thermal throttle limit' gewijzigd van manual naar 80 (=graden).
Handbrake blijft nu mooi rond de 80 graden en performance qua cpu speeds blijven gelijk.

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cyberhank
I see a new AMD APU Driver [20.45.36.210209a] on the GigaByte site for X570 Aorus Master. Shouldn't there also be a new AMD Chipset Driver that works with the latest Bios (F33i), or is this not necessary for the new Bios to work optimally ?

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair AX860i | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:20

OMX2000

By any means necessary...

cyberhank schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:11:
I see a new AMD APU Driver [20.45.36.210209a] on the GigaByte site for X570 Aorus Master. Shouldn't there also be a new AMD Chipset Driver that works with the latest Bios (F33i), or is this not necessary for the new Bios to work optimally ?
Good question! Zou ik ook wel willen weten. ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1Henk 'm!
AtlAntA schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:09:
[...]

Ik heb bios versie 33i (GB x570 master) en chipset versie 2.13.27.501 van de AMD website. Het enigste waar ik zo nu en dan last van heb zijn idle reboots met een WHEA error. Met een beetje mazzel staat er dan wel een error in de logboeken met een APIC-id en dan doe ik de desbetreffende core een tandje omhoog in de CO. Ik vraag me af of de chipset drivers daar ook nog van invloed op zijn. Als dat zo iks dan zijn er wel erg veel verschillende factoren die de stabiliteit en performance van je systeem beinvloeden.
Die idle crashes waren voor mij de AMD chipset drivers. Van hun website. Overgeschakeld naar de MSI vrijgegeven set en 0 problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Cidious schreef op zondag 11 april 2021 @ 05:16:
[...]

Die idle crashes waren voor mij de AMD chipset drivers. Van hun website. Overgeschakeld naar de MSI vrijgegeven set en 0 problemen.
Ik heb dit even geprobeerd door terug te gaan naar de chipset drivers op de GB website en mijn CO over het gehele bereik 2 counts naar beneden te doen en ik kreeg meteen weer idle reboots. Met andere woorden, voor mijn situatie maken de verschillende chipset drivers tot nu toe geen merkbaar verschil. Ook de prestaties zijn gelijk gebleven.

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:08

ParaWM

Pro Prutser

Gisteren een 5950X op AMD.com gekocht, hoofdzakelijk eigenlijk om weer eens een slinger aan de arm van de silicon loterij fruitautomaat te geven :X . Heb nu een 5900X en had daarvoor een 5800X. Ben me aan beetje aan het inlezen voor de 5950X, maar ik lees dat hij nogal heet kan worden (ben wat gewend van de 5800X :p), en dat de multicore boost ook niet heel hoog is, na PBO/CO tuning.

Mijn 5800X kwam na tune uit op grofweg 4700 MC boost in Cinebench. Single Core eigenlijk de standaard 4850mhz omdat de Curve offset +0 was; kon geen hele gekke offset per core er in gooien zonder errors bij alle tools (OCCT, Y-cruncher, CoreCycler). Was een middelmatige chip.Temp 75-80C in Cinebench.

De huidige 5900X zit er 2 maanden in en is ook geen topper an sich. Niet slecht, maar ook vrij gemiddeld. Ook hier een offset van +0, wat dus 4950mhz geeft Single Core en MC doet hij ~4600-4625 in Cinebench. Positieve offsets nodig op de best 2 cores zelfs om overal error vrij te zijn: [-16/+4/+6/-28/0/-4] en [-22/-28/-30/-26/-22/-30]. Temp zo 72-75C in Cinebench met EDC rond de 150-180W (afhankelijk van de Bios/Agesa :) )

Wat ik zo lees over de 5950X is dat hij multicore na PBO/CO vaak rond de 4500 uitkomt. Soms ook zelfs flink lager. De "standaard" 5050mhz single core schijnt niet altijd gehaald te worden, en de temps zouden richting 5800X waarden gaan met wel 80-82C in Cinebench. Je leest ook wel mensen met 90C+, maar dat is vaak met luchtkoelers. In dit topic kwam ik ook wel wat mindere verhalen tegen van instabiliteit en handmatige OC's omdat PBO te heet werdt. Zouden mensen met ervaring met deze chip hier commentaar op kunnen geven? Heb dit topic doorgespit, maar de meeste posts zijn al wat ouder. Misschien wat nieuwe inzichten sindsdien. Twijfel nog heel even of ik misschien de 5900X maar houd toch, maar die postieve CO stoort me, en nieuw speelgoed is altijd leuk O-)

Tag even mensen die een 5950X hebben of hadden; @AtlAntA @Fulcrum2000 @Abbadon @Baiko @Cyrus The Virus

Sinterklaas wil bier !

• Fulcrum2000
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 03-07 01:29

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Mijn 5950X is (met name multi core) geen super chip, maar blijft wel redelijk koel, ongeveer 64C in Cinebench R20, bij 23C kamer temperatuur.

Heb voornamelijk aan curve optimizer tweaking gedaan en een paar limieten iets aangepast (PPT 148W, TDC 110A, EDC 126A). Met CO twee beste cores op -7, rest van de CCD0 cores tussen de -12 en -18. Alle cores op CCD1 op -22 muv een lastige core die maar tot -15 kan.

Onder lichte load haal in single core 5045 MHz, met zware AVX2 single core load haal ik ~4985 MHz.
Cinebench draait op ~4150 MHz all cores.

Met bovengenoemde settings 0 instabiliteit, terwijl het systeem dagelijks flink belast wordt met zwaar AVX2 werk (stockfish NNUE schaakprogramma).

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Fulcrum2000

Fulcrum2000

ParaWM schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:45:
[...]

Absoluut! Bedankt! Lijkt wel een trend dat hoe meer cores zen3 heeft, hoe minder hoog er boosten als ze allemaal aan het werk worden gezet. Misschien niet onlogisch. Ben benieuwd naar andere 5950X resultaten.
Dat is logisch natuurlijk omdat de beschikbare power (amperage) verdeelt moeten worden over meer cores. Indien je de limieten niet echt oprekt (zoals in mijn geval, loop je uiteraard eerder tegen de grens aan). Ik heb voor de grap Cinebench ook nog eens gedraaid op 8 threads, daar haal ik 4750 Mhz. Op 12 threads CB R20 haal ik 4580 MHz. Opvallend was dat bij minder cores de temp hoger opliep.

Ben onderstussen helemaal los gegaan met Cinebench R20, samengevat:
32 threads : 4150 Mhz 64C
16 threads : 4440 Mhz 66C
12 threads : 4580 Mhz 68C
8 threads : 4750 Mhz 72C
4 threads : 4850 Mhz 68C
2 threads : 4940 Mhz 67C

edit: cores vervangen door threads.

[Voor 10% gewijzigd door Fulcrum2000 op 18-04-2021 11:58]

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Abbadon
ParaWM schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:46:
...

Tag even mensen die een 5950X hebben of hadden; @AtlAntA @Fulcrum2000 @Abbadon @Baiko @Cyrus The Virus
Mijn 5950X doet met 32 CB20-threads 4267MHz effective clock per core, 64°C (280mm AiO met Noctua's)

Dit is met een bescheiden verhoging van PPT/TDC/EDC: 165w/120A/155A.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 14:16
Afgelopen zaterdag (17-apr-2021) mijn nieuwe hardware gekocht via amazon, en hoop dat alles ''netjes'' word afgeleverd en niet een scam zal zijn.
Buiten het feit dat ik mij afvraag of het USB probleem dat heerst bij de AMD chipsets voor mij geen probleem word.

Wat hardware betreft is het een kleine stap zijwaarts, kan het niet echt achteruitgang noemen.
Hardware:
CPU: van AMD R7 2700x naar R5 5600x
Ram: Van 16GB G.skill 3000 DDR4 naar 16GB Corsair Vengeance 3600 DDR4
Mobo: Van ASUS Prime X370-Pro naar GIGABYTE B550 DS3.

HDD's blijven voorlopig hetzelfde, maar ben van plan hiervoor in nabije toekomst van 4x 2TB 5400RPM schijven naar 1 of 2x 2TB M.2 Sata reepjes te gaan. (ruimt meteen mijn binnenste van de pc op en rustiger/minder stroomverbruik.
Mijn 250GB Samsung NVME (Windows.10) schijf zal verhuizen naar de B550.

Videokaart zal idem overgaan naar de B550, zolang er geen normale prijzen zijn voor een vervanger ga ik deze voorzien van verse koelpaste en thermal pads (kleine revisie)
(edit: Betreft een ASUS Geforce 2070 8GB, dus de ouder generatie 2070)

RGB word nihil, heb hier nog 3x 140mm bequiet silent wings 3 liggen die in de plaats gaat voor het RGB meuk.

Mijn Ryzen 7 2700x zal voorlopig als reserve cpu dienen, op de X370 ASUS moederbord komt een AMD Athlon 200GE CPU.

Wil namelijk mijn pc bestand hier wat uitdunnen want 5 pc's is iets teveel van het goede.
uiteindelijk zullen het er maar 2 pc's worden. de R.5 5600x als gaming pc.
de Athlon 200GE als simpele Multimedia/Internet machine (niet voor games)
En de oude ASUS ROG laptop met zijn GF870 Videokaart voor Bankzaken en ''vakantie'' laptop voor onderweg.

Stroomverbruik is bij mij een hoog iets, want de 160+ watt idle (rust) is mij met de 2700x nu toch iets te dol.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb mijn 5950x op 200W ppt en 200A EDC en 180A TDC staan. Bij multicore CBr20 boost hij naar 4.550ghz allcore om daarna halverwege de test af te zakken naar 4.470. De temps schieten erg snel naar 75 graden om daarna langzaam op te klimmen naar 80. Bij een duurtest cbr20 wordt een maximum van van 85 graden gehaald. Dit onder een alphacool eisbaer extreme 280.

In de CO heb alles op -20 bij CCD2 staan en CCD1 heb ik de beste cores op -5 en -2 staan en de rest tussen de -15 en -10.Alles getest met behulp van CoreCycler en OCCT en p95. Vooral OCCT gaf met de extreme tests nog wel eens een error. Gelukkig geeft wordt er aangegeven welke core's de fouten geven zodat je makkelijk kan optimaliseren.

Ik twijfel nog of ik deze settings behoud. Zoals @Wartopia al zegt is het wel erg veel stroomverbruik en warmte voor relatief weinig winst qua prestaties. En als je alleen gaming en dergelijke doet is het simpelweg niet nodig omdat de single en dualcore prestaties er niet op vooruit gaan. Maarja je bent toch een Tweaker he.. ;)

ParaWM schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:40:
[...]

[...]

Bedankt voor de reacties! Twijfel nu toch wel weer of ik de 5900X niet gewoon moet houden. Ik had gedacht dat het ook wat snellere cores zouden zijn, niet alleen meer. Beter silicon enzo. Maar dat valt best mee zo te zien :/ Met de Arctic 280 AiO, en als ik het toch wel onder de 80C wil houden, dan ontkom ik niet aan een beetje power knijpen denk ik. Dan is de winst minimaal waarschijnlijk.
Tenzij je echt hard wil gaan op render of andere non gaming workloads is een 5900x waarschijnlijk de betere keus ja. Ik heb de extra cores niet nodig maar voor de hobby mocht het een keer wat extra kosten. Ik game eigenlijk alleen maar op dit systeem.

Ik heb de CO maar even helemaal gelaten voor wat het is en heb gewoon PBO op 'auto' gezet. In CBR20 haal ik nu nog maar 9700 punten maar single core is hetzelfde gebleven. De temps zijn van ~80-85 naar ~60-65 gegaan met natuurlijk een veel lager stroomverbruik. Leuk detail: Monero minen gaat met 15kh/s ipv 16kh/s. Dus dat is zelfs nog net wat meer 'winstgevend' geworden.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• cavanta
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-09 19:59
star-saber schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:15:
ik heb ook flink zitten stoeien om meer performance uit mijn 5950x te krijgen.
uiteindelijk resultaat is nihil. AMD knijpt blijkbaar al het maximale uit 5950x heb ik het idee.

Op cinebench multi en single komt CPU niet boven de 65c uit stock.

Dat is mooi maar in games als de 3090 OC ook aan het stoken is gaat de temperatuur hard omhoog.
uitschieters gezien van 80c op stock in Anno1800. Dus alles draait nu stock.

Machine is verder superstabiel en supersnel dus ik laat het maar zo.
Wat voor koeling heb je in je systeem?

Ik merk zelf dat wanneer ik de CPU + GPU een beetje beperk/undervolt dat ze beter gaan presteren.
PBO settings:
PPT: 200
TDC: 200
EDC: 150

Met curve optimizer op +125 Mhz, cores op CCX0 -15 en de snelste cores op -10 alle cores op CCX1 op -20

CPU draait OCCT tests van een uur zonder fouten.
Multicore haalt deze iets van 4325 MHz.
Singecore haalt deze iets van 5000 MHz.

Cinebench R20 Multicore Score van: 10.994
Cinebench R20 Singecore Score van: 633

Op de 6900XT heb ik momenteel het volgende ingesteld:
Min frequentie: 2200 MHz
Max frequentie: 2400 MHz
Voltage: 1.075 mV
Memory fast timings: 2100 MHz
Power Limit: -10%

TimeSpy:

• Fulcrum2000

Fulcrum2000

Crim schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:27:
[...]

Maar mijn echte vraag is dus eigenlijk waarom gebruiken we de curve optimizer en niet gewoon een vaste offset. :)
Omdat de curve optimizer minder nadelige impact heeft op je single core performance, tov van een vaste offset.

cavanta schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:36:
[...]

Wat voor koeling heb je in je systeem?

Ik merk zelf dat wanneer ik de CPU + GPU een beetje beperk/undervolt dat ze beter gaan presteren.
PBO settings:
PPT: 200
TDC: 200
EDC: 150

Met curve optimizer op +125 Mhz, cores op CCX0 -15 en de snelste cores op -10 alle cores op CCX1 op -20

CPU draait OCCT tests van een uur zonder fouten.
Multicore haalt deze iets van 4325 MHz.
Singecore haalt deze iets van 5000 MHz.

Cinebench R20 Multicore Score van: 10.994
Cinebench R20 Singecore Score van: 633

Op de 6900XT heb ik momenteel het volgende ingesteld:
Min frequentie: 2200 MHz
Max frequentie: 2400 MHz
Voltage: 1.075 mV
Memory fast timings: 2100 MHz
Power Limit: -10%

TimeSpy:
[Afbeelding]
Met 200W PPT doe je alles behalve je cpu beperken. ;)

cavanta schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:51:
[...]

Wat zijn een beetje normale waardes zou je zeggen?
Ik had ze eerst nog hoger staan, rond de 250 toen.
Standaard is 142w iirc. Ik heb nu pbo op 'auto' staan in het bios van mijn gb x570 master en dan worden de standaard pbo limieten gehanteerd maar boost de cpu wel zo hoog als mogelijk is. Als je geen zware workloads draait en graag een koele cpu hebt dan is dat the way to go met een 5950x imho.

Hoge scores in cinebench en dergelijke zijn leuk hoor maar op 10 seconden verschil bij een lange unrar na is er (voor mij) geen verschil te merken tussen de (door mezelf) opgevoerde, gefinetunede balls to the walls 5950X en de 5950x met pbo op auto. ;)

Op het stroomverbruik na dan. :)

AtlAntA schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:07:
[...]

Standaard is 142w iirc. Ik heb nu pbo op 'auto' staan in het bios van mijn gb x570 master en dan worden de standaard pbo limieten gehanteerd maar boost de cpu wel zo hoog als mogelijk is. Als je geen zware workloads draait en graag een koele cpu hebt dan is dat the way to go met een 5950x imho.

Hoge scores in cinebench en dergelijke zijn leuk hoor maar op 10 seconden verschil bij een lange unrar na is er (voor mij) geen verschil te merken tussen de (door mezelf) opgevoerde, gefinetunede balls to the walls 5950X en de 5950x met pbo op auto. ;)

Op het stroomverbruik na dan. :)
Dit haha.

Heb paar dagen op stock gedraaid omdat ik aan het troubleshooten was met de Windows update bende en vreemde stotters en GPU crashes etc. (dat is inmiddels opgelost) maar tussen stock en full tune zit praktisch gezien weinig verschil voor het gevoel ook met 5900X

porn* schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:00:
[...]

Ok dus het klopt dat ik dat niet zie nadat ik de Ryzen chipset drivers heb geinstalleerd?

Heb zojuist nogmaals de chipset drivers geinstalleerd, even goed gekeken naar de logfile en die zegt succesvol geinstalleerd. Qua BIOS, ik heb de laatste van de website van Gigabyte geinstalleerd, van 28-3-2021. Een B550 zou toch per definitie de Zen 3 chips moeten ondersteunen? Ik zal eens kijken of er (inmiddels) een nieuwe versie is van Ryzen Master maar heb hem toch niet zo lang geleden download. Thanks voor het meedenken iig.
Is er een andere goede CPU/mem stresstest naast Prime? Wil even uitsluiten dat de fout misschien in Prime zelf zit hoewel dat natuurlijk de random freezes niet echt verklaart, krijg ze alleen heel snel met Prime.
Misschien kan het helpen om je chipset software even te verwijderen met behulp van een uninstall programma zoals Revo Uninstaller en het daarna nog eens te installeren.

De laatste versie van RM is 2.6.2.1818.

Om te stress testen vind ik OCCT erg handig want die geeft aan welke cores de fouten geven. Vooral handig als je in de CO per core aan het optimaliseren bent.

• porn*
  • Laatst online: 19-09 23:35

porn*

...take on the world!

Thanks ik ga het proberen. Ziet eruit als een mooie tool, een standaard 1 uur test staat vast te draaien.

Zag inderdaad dat RM verouderd was, heb hem gedeinstalleerd een nieuwe gedownload. Na de test maar ns installeren.

Qua chipset software dat zal ik eens proberen, hoewel ik eigenlijk geen aanleiding heb gezien dat dat niet goed is geinstalleerd (alles gaf OK aan). Maar wie weet... ik heb iig weer ff huiswerk thanks again!

Edit: na 5 minuten is de test alweer vastgelopen :/
Edit2: AMD chipset drivers verwijderd, even zonder een nieuwe test gestart. Loopt nu al 15 minuten goed... even blijven duimen. Toch weer n freeze... argh!

[Voor 19% gewijzigd door porn* op 29-04-2021 17:45]

porn* schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:19:
Thanks ik ga het proberen. Ziet eruit als een mooie tool, een standaard 1 uur test staat vast te draaien.

Zag inderdaad dat RM verouderd was, heb hem gedeinstalleerd een nieuwe gedownload. Na de test maar ns installeren.

Qua chipset software dat zal ik eens proberen, hoewel ik eigenlijk geen aanleiding heb gezien dat dat niet goed is geinstalleerd (alles gaf OK aan). Maar wie weet... ik heb iig weer ff huiswerk thanks again!

Edit: na 5 minuten is de test alweer vastgelopen :/
Edit2: AMD chipset drivers verwijderd, even zonder een nieuwe test gestart. Loopt nu al 15 minuten goed... even blijven duimen. Toch weer n freeze... argh!
Staat er toevallig ook iets in je eventlog? Een WHEA misschien? Als dat niet het geval is dan begin ik het wat in de geheugenhoek te zoeken. Misschien eens met een stickje minder proberen? Of xmp uitlaten?
wildhagen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:24:
Even een vraag. Wellicht een domme, maar ik stel hem toch maar.

Heb net een AMD Ryzen 9 5950X aangesloten. Werkt als een speer. Maar ik wilde hem even stresstesten, en ik schrik nogal van de temperatuur:

[Afbeelding]

Is dit acceptabel? Hij draait net 5 minuten full load, en dan nu al deze temps, met deze lage kamertemperatuur?

Ik vind het vrij extreem eigenlijk? Mijn vorige CPU (een Intel Core i7-5820K) kwam onder full load zelden boven de 50-55 graden uit?

Koeler is een Be Quiet! Dark Rock Pro 4, met Arctic Silver Premium als pasta. Had ik toch lagere temperaturen van verwacht, of zijn dit soort temperaturen acceptabel voor een 5950X?

Dit is alles op stock, dus nog geen overclock oid (dat ga ik later nog even doen).
Ik heb een tijdje exact dezelfde koeler gehad. En het is inderdaad geheel normaal dat ie dat zo doet. Hij probeert (zelfs met PBO op off) het maximale te halen met het budget (temp, voltage en nog wat variabelen) beschikbaar. Ik heb er nu een Alphacool eisbear extreme 280 op en de temperaturen zijn grofweg hetzelfde gebleven. Bij 70 graden begint hij ietwat te downclocken en 90 graden is de (standaard, je kan het veranderen) limiet. Wat mij vooral opviel is dat zelfs bij 90 graden de kloksnelheden amper terug vallen terwijl de CPU echt niet warmer wordt dan dat. AIDA64 herkent het ook niet als thermal throttling. Ik vermoed dat de hogere temps komen door het boostgedrag van de CPU. En dat daarom ook de idle temps relatief hoog zijn. Windows is altijd wel met iets bezig immers.

Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat er 16 cores plus de interconnects en dergelijke in 1 package zitten.

Kortom: Ja het is normaal maar inderdaad wel even wennen als je van Intel af komt. :)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

AtlAntA schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:57:
[...]

Ik heb een tijdje exact dezelfde koeler gehad. En het is inderdaad geheel normaal dat ie dat zo doet. Hij probeert (zelfs met PBO op off) het maximale te halen met het budget (temp, voltage en nog wat variabelen) beschikbaar. Ik heb er nu een Alphacool eisbear extreme 280 op en de temperaturen zijn grofweg hetzelfde gebleven. Bij 70 graden begint hij ietwat te downclocken en 90 graden is de (standaard, je kan het veranderen) limiet. Wat mij vooral opviel is dat zelfs bij 90 graden de kloksnelheden amper terug vallen terwijl de CPU echt niet warmer wordt dan dat. AIDA64 herkent het ook niet als thermal throttling. Ik vermoed dat de hogere temps komen door het boostgedrag van de CPU. En dat daarom ook de idle temps relatief hoog zijn. Windows is altijd wel met iets bezig immers.

Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat er 16 cores plus de interconnects en dergelijke in 1 package zitten.

Kortom: Ja het is normaal maar inderdaad wel even wennen als je van Intel af komt. :)
Dank je. Ik moet zeggen dat de temperatuur nu redelijk stabiel blijft, variatie van + of - 4 graden ongeveer. Kennelijk bereikt hij dus héél snel zijn max temperatuur, en blijft hij dan stabiel.

Ik ben idd Intels gewend, die zijn toch wel een heel stuk koeler en de temp-curve loopt ook veel geleidelijker.

Mijn laatste AMD-processor was een Thunderbird op 950 Mhz, dus had ook geen recente AMD-ervaring meer om mee te vergelijken :)

Maar mijn god zeg, wat is dit ding snel! Damn...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Heb nu vier Zen3 processors in mijn Tomahawk X570 gehad, en allemaal geven ze WHEA's boven de 1900FCLK (3800 RAM). Sommige wel meer aan dan andere, of sneller beter gezegd. Het lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk dat er niet op zijn minst één wel op 3866 WHEA vrij had kunnen draaien als het daadwerkelijk (ook) aan de CPU (lees IMC) zou liggen. Wat mij betreft is het duidelijk dat de limitering aan de moederborden/biossen ligt. En dan (zover ik bergijp) niet specifiek een bepaald merk moederborden, maar een algemeen Agesa ding. Ook las ik laatst iets over oude Windows versies die veel minder of geen WHEA issues gaven. Dus mogelijk nog een combinatie.... Is dit nu een beetje algemeen geaccepteerd, of zijn er nog andere meningen?

Wil zo graag op 2000FLCK draaien, voelt zo zonde met die strakke 4400mhz stickjes :) Beetje OCD, I know haha. Maar dat zijn de meeste hier wel lijkt me :P

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!
cyberhank schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:13:
Iemand de nieuwe F33j Bios voor de Gigabyte X570 Aorus Master al geprobeerd en stabiel bevonden ?

En met welke AMD Chipset Driver versie ? => ik vind het een beetje apart dat Gigabyte nog steeds geen recente AMD Chipset drivers heeft vrijgegeven...
Sinds een paar dagen draai ik deze versie met de AMD chipset drivers en ik heb nog geen instabiliteit gevonden. Nu had ik al geen problemen met de vorige BIOS'en tenzij ik 'buiten spec' ging experimenteren en dat heb ik met deze versie nog niet gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 27-09 10:40
Thnx.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Audione0 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Waar merk je precies aan dat de 5950 zo snel is?

Ik wil gaan upgraden van een 6800k @4000mhz, maar merk nu nog niet echt dat ik wat tekort kom btw. En ervan uitgaande dat de 5950 natuurlijk een heel stuk sneller is dan mijn 6 koppige i7 6800k :)
Het veel snellere booten. Als het systeem zwaar belast is reageert hij toch nog steeds vlot.

Het is moeilijk te definiëren allemaal, maar het voelt allemaal gewoon wat "snappier" dan mijn oude 5820K.

Nou is dat natuurlijk geen schande, die 5820K is immers wel 6 generaties geleden, en had ook maar 6/12 cores ipv 16/32.

,ik ben nog altijd erg blij met de 5950, ook al heb ik er een arm en een been voor moeten verkopen en een tweede hypotheek op mijn huis moeten nemen ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cyberhank
AtlAntA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Inderdaad de laatste van de AMD site. Ik heb die update van win10 ook gezien. Er stond inderdaad iets van AMD bij. Het versienummer wat er bij stond kwam me totaal niet bekend voor. Na de windows update heb ik even gekeken (via de installer van de AMD chipset drivers) of er iets verandert was op dit vlak. Volgens de installer was dit niet het geval en heb dus de installer weer afgesloten. Ik heb maar aangenomen dat het iets met de scheduler te maken had. Voor mij is er in ieder geval niets verandert.
Net ook F33j Bios geinstalleerd en vervolgens de laatste Chipset drivers van de AMD-site. En het recente issue van een spontane reboot iedere keer vlak na een (her)start lijkt verholpen... _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:36

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Mogelijk 1 of meerdere cores die zich niet gedragen op stock settings, ook gehad met een defecte 5950X.

Ik zou met corecyler achterhalen welke core de freeze of restart veroorzaakt en daar dan een forse positieve offset (1 van m'n cores had +21 nodig) zetten met curve optimizer in BIOS. Je kan dan ofwel die positieve offset laten staan, of RMA starten.

[Voor 4% gewijzigd door Kanarie op 07-05-2021 00:21]

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 21:42
cyberhank schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:10:
Wellicht een beetje een n00b vraag ;) , maar kan iemand me vertellen of ik zonder problemen CSM in m'n bios kan uitschakelen ?
Ik las dat je op moet passen i.v.m. je Windows installatie, of deze op een GPT of MBR gepartitioneerde schijf staat i.v.m. UEFI.
In mijn geval: GPT.

Reden: ik wil graag de ReBAR functionaliteit in combinatie met m'n GPU inschakelen en dat kan blijkbaar alleen met uitgeschakelde CSM...
Als je schijf in GPT staat dan word momenteel de CSM niet gebruikt en kun je deze dus uitzetten.
Mocht je OS daarna niet meer booten dan weer even de BIOS in om CSM weer aan te zetten :)

Aan het rommelen met een DL325 Gen10

Acties:
  • +2Henk 'm!
dierkx36 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:29:
Even een vraag aan de 5900x met een Gigabyte X570 Aorus Master eigenaren :

Kan iemand me vertellen hoe ik met dit moederbord een voltage offset kan geven, waar en hoeveel :?

De 5900x doet nou regelmatig 1.504 tot 1.513 v onder load, met temperaturen van 80 graden.
Graag zou ik dit toch iets willen terug brengen.
Over het algemeen wordt afgeraden om handmatige voltages in te stellen. Wil je lagere voltages/temps dan is het het beste dat je dat via de CurveOptimizer doet in het OC menu. Daar kan je per core een offset geven door ze lager in de voltage curve te zetten. Elke stap lager is 3-5mv. Probeer eerst je 2 beste cores (de gouden sterretjes in Ryzen Master) op 0 te laten staan en doe de rest eens op -10. Dan zal je zien dat je temps al stevig gezakt zijn. Daarna even stabiliteit testen met CoreCycler Mocht het stabiel blijken dan kan je met je andere cores nog wat verder zakken totdat Corecycler failed.

Je 2 beste cores laat je op 0 staan omdat die cores worden aangesproken bij single core loads en op deze manier boosten die het hoogste.

Als ik het me goed herinner dan kom je van Intel af. Bij AMD werkt het allemaal net even anders dan bij intel. De CPU begint uitzichzelf al wat lager te klokken (met erg kleine stapjes) vanaf 70 graden en heeft bij 90 graden een harde limiet bij de meeste moederborden. Die harde limiet is geen thermal throttle. Dat staat op 110C iirc. Door de manier waarop precision boost werkt zal je CPU altijd maximaal presteren binnen de limieten die hij heeft. De limieten zijn temps, voltages en de limieten van PBO zoals PPT, EDT en EDC. Dus dat je CPU 80 graden doet onder full load is helemaal niet eens zo slecht. Zonder de CurveOptimizer deed mijn 5950x ook dik 80 graden onder water. Nu met CO zit dat net boven de 65 graden. En dat terwijl ik in Cinebench r20 van 9600 naar 10100 punten ben gegaan met de standaard PBO limits.

Er is nog 1 andere manier om je temps lager te krijgen maar die heb ik zelf nog niet getest. In je BIOS zit bij de OC settings ook nog een optie om je Platform Thermal Limit aan te passen. Dat is de standaard 'harde' limiet waar ik het eerder over had. Die kan je ook eens wat lager zetten om te kijken wat het doet qua prestaties en dergelijke.

Als laatste zou ik je nog wel willen adviseren om de laatste beta bios voor je moederbord te installeren. Deze heeft de laatste AGESA update en een duidelijkere layout in het OC menu. Ik draai deze bios al sinds release en is voor mij tot nu toe rock solid geweest. Linkje Doe wel even een CMOS reset en een powerdrain/cycle na elke update om eigenaardigheden te voorkomen.

Ik zou je backup BIOS niet mee updaten. Je weet immers dat deze nu goed werkt. En werkt daarom prima als backup. Ik heb vanaf f32 alle beta's gedraaid maar ben de backup bios nog niet nodig geweest.

Edit @cyberhank Zou het deze windows update zijn geweest die jouw problemen veroorzaakte?
nieuws: Microsoft trekt AMD-driver terug uit Windows Update na opstartproblemen

[Voor 7% gewijzigd door AtlAntA op 10-05-2021 10:15]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Abbadon
NineTailedFox schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:52:

Mijn vraag is nu, ga ik met sneller / beter geheugen (32 GB totaal) verschil merken in vergelijking met huidige geheugen (wat ik ook zal uitbreiden naar 32 GB)?
Nee, dat ga je niet merken, daarvoor zijn de performanceverschillen te klein. Maar als je twee dezelfde modules bijplaatst wordt het sowieso ca. 2% sneller, niet vanwege meer geheugenruimte maar omdat je van twee naar vier ranks gaat.
Als je vier nieuwe 3600 CL14 DIMM's plaatst ga je er max 4~5% op vooruit, leuk maar praktisch onmerkbaar en niet echt in verhouding tot de meerprijs.

Dat soort snel geheugen heeft zin als je het leuk vindt en/of als je de rest - cpu en gpu - ook gaat overclocken, dan tellen al die procentjes op en kom je onder bepaalde omstandigheden meer richting merkbaar verschil :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:44
NineTailedFox schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:52:
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht en heb hier 16 GB CL18 geheugen inzitten.
Nu merk ik dat 16 GB eigenlijk niet genoeg is (ik werk nu ook op deze PC) en wil graag uitbreiden naar 32 GB.

Daarnaast wil ik nog kijken naar het overclocken van mijn processor en geheugen naar aanleiding van het artikel 'How-to: AMD Ryzen overklokken'.

Mijn vraag is nu, ga ik met sneller / beter geheugen (32 GB totaal) verschil merken in vergelijking met huidige geheugen (wat ik ook zal uitbreiden naar 32 GB)?

Weet niet of het nodig is om te weten, maar ik heb een Gigabyte B550 AORUS PRO V2 als moederbord i.c.m. een AMD 5600x en heb alles stock.
sneller geheugen gaat weinig verschil maken. Wat wel een moeilijkheid is, is dat je corsair geheugen hebt. Je zou best kunnen kijken voor dezelfde revisie van je ram - corsair heeft helaas de irritante gewoonte om de ramchips soms te veranderen voor hetzelfde product (bv rev 1.2 heeft samsung, rev 2.1 heeft hynix ofzo). Dat kan, als je uitbreidt, wel problemen geven.

Persoonlijk zou ik overwegen je ram te verkopen en ineens een 32 gb set (van een ander merk) te nemen. Afhankelijk van het merk, weet je dan ook wat voor geheugenchips erop zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:41
AtlAntA schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 06:53:
[...]

Ook al eens prime95 gedraait met de small fft's? Of een stabiliteits test met occt? Kan me bijna niet voorstellen dat een cpu op auto voltage settings soms 1.5v nodig denkt te hebben met 1.25v stabiel is.

Oh, probeer corecycler ook eens. Bij singlecore loads heeft de core die belast wordt het meeste voltage nodig en dat voltage is dan ook hoger dan bij multicore loads. Dus grote kans dat je instellingen bij single core loads instabiel zijn.

Wat was je single core score in cinebench?
Nee prime is een workload die je niet (nooit) snel zal hebben. Denk overigens dat die dan niet stabiel is. Je kan overigens voor avx of light kiezen. Ik game vooral en wat videobewerken en opnemen. Maar ik snap je zorgen hoor. Het is natuurlijk wel zo dat deze chip nu niet meer naar de max geduwd wordt. Dus een lagere spanning is logisch. Verder heeft hij alles best goed onderbouwd en ben ik vooralsnog tevreden, maar ik hou je op de hoogte :)

Single core weet ik niet uit m'n hoofd. Zal zo even kijken!

Acties:
  • +1Henk 'm!
Snippertje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:31:
[...]

Nee prime is een workload die je niet (nooit) snel zal hebben. Denk overigens dat die dan niet stabiel is. Je kan overigens voor avx of light kiezen. Ik game vooral en wat videobewerken en opnemen. Maar ik snap je zorgen hoor. Het is natuurlijk wel zo dat deze chip nu niet meer naar de max geduwd wordt. Dus een lagere spanning is logisch. Verder heeft hij alles best goed onderbouwd en ben ik vooralsnog tevreden, maar ik hou je op de hoogte :)

Single core weet ik niet uit m'n hoofd. Zal zo even kijken!
Ik heb een tijdje geleden ook wat om geprutst met CTR 2.1 en onder zware loads was het (soms) stabiel maar het leek me allemaal wat te mooi om waar te zijn en dat is ook gebleken. Alhoewel ik hogere scores haalde met de meest gangbare benchmarks had ik het gevoel dat het toch allemaal niet lekker liep. Het systeem voelde niet even snappy en snel aan als met stock settings. Eigenlijk hetzelfde als toen ikzelf wat te gretig was met handmatig overklokken en/of undervolten. Dus ook al had ik geen crashes oid was het toch niet stabiel te noemen. In principe kwam het erop neer dat de CPU constant zijn eigen rekenfouten aan het corrigeren was.

Met de settings van CTR zet je (door het vastzetten van het voltage) PBO meteen buitenspel. CTR probeert dat af te vangen door het smart profile switching maar faalt daar grotendeels in. PBO is eigenlijk een frequentie/voltage curve. Die kan je zelf aanpassen door met de CurveOptimizer aan de gang te gaan. Zo kan je voor elke core de curve aanpassen en krijg je de laagste temperaturen, het laagste verbruik, de beste scores en mits goed getest de beste stabiliteit.

Mijn advies is om even een halve dag met OCCT of CoreCycler en de CO aan de gang te gaan. En dan de voltage settings op je moederbord op auto te laten staan. Zo krijg je de stabielste single core en multi core settings. Ik snap dat het systeem voor jouw gebruik gewoon stabiel is en daar is ook helemaal niks mis mee. Maar het kan efficiënter :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:44
Ik kan beamen dat wanneer je met Ryzen op de grens van stabiliteit begeeft (ik noem dat voor het gemak maar even pseudo stabiel), het systeem af en toe traag kan aanvoelen of zelfs stroperig wanneer het de geheugencontroller betreft.

Het was een vreemde gewaarwording, want met een Intel xxx-lake CPU zouden er dan allang foutmeldingen ontstaan of crashes.
In dat opzicht is Ryzen vergevingsgezind, maar je moet er geen misbruik van maken 8).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:41
AtlAntA schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Ik heb een tijdje geleden ook wat om geprutst met CTR 2.1 en onder zware loads was het (soms) stabiel maar het leek me allemaal wat te mooi om waar te zijn en dat is ook gebleken. Alhoewel ik hogere scores haalde met de meest gangbare benchmarks had ik het gevoel dat het toch allemaal niet lekker liep. Het systeem voelde niet even snappy en snel aan als met stock settings. Eigenlijk hetzelfde als toen ikzelf wat te gretig was met handmatig overklokken en/of undervolten. Dus ook al had ik geen crashes oid was het toch niet stabiel te noemen. In principe kwam het erop neer dat de CPU constant zijn eigen rekenfouten aan het corrigeren was.

Met de settings van CTR zet je (door het vastzetten van het voltage) PBO meteen buitenspel. CTR probeert dat af te vangen door het smart profile switching maar faalt daar grotendeels in. PBO is eigenlijk een frequentie/voltage curve. Die kan je zelf aanpassen door met de CurveOptimizer aan de gang te gaan. Zo kan je voor elke core de curve aanpassen en krijg je de laagste temperaturen, het laagste verbruik, de beste scores en mits goed getest de beste stabiliteit.

Mijn advies is om even een halve dag met OCCT of CoreCycler en de CO aan de gang te gaan. En dan de voltage settings op je moederbord op auto te laten staan. Zo krijg je de stabielste single core en multi core settings. Ik snap dat het systeem voor jouw gebruik gewoon stabiel is en daar is ook helemaal niks mis mee. Maar het kan efficiënter :).
Dank voor het advies. Zal er eens naar kijken. Ik heb hem erin gezet, PBO uitgezet en meteen CTR gebruikt. Vandaag vrij intentensief aan het videobewerken en renderen en de combi 3090/5900 is echt fantastisch.

Systeem doet het verder prima en wisselen van profielen gaat ook goed. Ik heb ook niet zulk snel geheugen cl16 3200, dat helpt wellicht nog wat mee. Mijn single score was 626 trouwens :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

dierkx36 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:47:
Mensen, een vraag aan de 5900x eigenaren :

EINDELIJK heb ik uitgedokterd dat PPT gelijk staat aan het wattage wat de CPU maximaal mag gebruiken, wat aan het eind weer invloed heeft op de temperatuur van de 5900x
Het duurt een tijd, maar dan weet je ook wat :+

Alleen wat houd EDC en TDC nou in, en waar zijn ze voor :?

Ik gebruik nou manual PPT/TDC/EDC op de X570 Aorus Master.
Ik gebruik nou :
PPT : 165
TDC : 115
EDC : 150
Toegeven, deze heb ik gecopied/past van reddit

De 5900x draait met watercooling, welke PPT/TDC/EDC zou ik dan nog kunnen gebruiken zonder dat de temperatuur door het plafond gaat ?
De definities kun je vast googlen, maar de praktijk is dat alleen met PPT je echt direct je temperatuur kan beinvloeden. Je knijpt het vermogen (watts).

Met EDC kon ik nog best de R20 score wat verbeteren. Temperatuur eigenlijk onveranderd. Optimum meestal ergens tussen de 160-180A. Als je koeling goed genoeg is, zou ik PPT niet limiteren, die heb ik op 225 staan (komt meestal niet boven de 213W uit). TDC is eigenlijk nooit een factor.

EDC plaatje is testing met verschillende bios versies (agesa's). Optimum was steeds net een tikje anders.
Tabel was met Agesa 1.2.0.0
Koeling voor mijn 5900X is een Arctic Liq Freezer II, met 2 extra fans erop en rev3 mount met goede pasta.

PS: Mijn ervaring is wel dat de "Motherboard" of "Auto" settings (de ongelimiteerde zo ongeveer), dus niet de beste resultaten geven. Als zijn de real-world verschillen niet super groot natuurlijk. Maar de "Disabled" settings op 142W/95A/140A knijpen de boel wel enorm (en dus ook koel). Zover ik weet scheelt het per moederbord wat Mobo/Auto/Disabled doet voor deze settings.

[Voor 14% gewijzigd door ParaWM op 23-05-2021 22:09]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:02
ParaWM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Weet niet welk voltage je precies in de gaten houdt, maar heb even een check gedaan op mijn settings van PPT/TDC/EDC van 225W/175A/180A en daarna PPT op 165W gezet. Dit zijn de getallen:

[Afbeelding]

Lol trouwens @ 2% prestatie verlies bij 22% minder stroomverbruik :)

Als jouw R20 multi temps nu 69C zijn op PPT 165W, en de mijne 63C, dan is dat niet eens heel gek. Ik heb al eens getest (met een 5800X toen) dat ik ongeveer 6C had gewonnen met Kryonaut pasta, 2 extra fans op de radiator en de rev3 mounting set voor mijn Arctic 280 AiO. Zonder dat alles had ik dan ook rond die 69C gezeten waarschijnlijk. (Heb trouwens het idee dat de Kryonaut pasta initieel wel heel goed is, maar ik nu alweer 3-4C kwijt ben. Maar dat is een heel ander topic :) )

Maar goed, 80C is zeker geen probleem, en als je dat alleen ziet in zware benchmarks..... Voltage zou ik me geen zorgen over maken. Welke koeling heb je?
Custom loop : 2 360mm radiators (1 van Alphacool en 1 Black Ice Nemesis) , 6* 120 mm fan van Noctua, EKWB VTX 160 pomp, EKWB Quantum Velocity CPU koelblock.

Rotte is alleen dat de CPU als laatst van de warme componenten in de loop staat, ervoor staat een RTX 3090 met VRAM cooler de zaak nog even warm te fikken :')

Ik heb nou 2 temp sensors in de loop zitten : 1 op het reservoir (koudste punt) en 1 voor de eerste radiator, het warmste punt.
Op het warmste punt word hij 38 tot 40 graden, koudste punt 33 tot 35, 5 graden verschil dus :)

Met voltage kijk ik naar CPU Core Voltage (SVI2) in HwInfo : hij tikt hier 1,506 aan, gemiddeld volgens het loggen zit hij rond de 1,462
CPU Core VID (effective) max 1,5 gemiddeld 1,473
Vcore gaat max naar 1,488, gemiddeld 1,40

Dit is na een uur met MSFS bezig zijn.

Ik begreep gisteravond dat het hogere voltage zou kunnen komen door het gebruik van XMP ?

Ik heb de PPT/TDC/EDC nou op 165/115/150 staan , als ik naar de R23 score kijk zit er nog geen 1% verschil tussen mijn vorige 185/200/215 setting.
Alleen wel rond de 6 graden koeler en redelijk wat minder stroom verbruik.

Curve optimizer staat op -5 voor de beste cores, de rest op -15

Die 80 graden had ik dus met 185/200/215 en zag ik zodra de CPU belast werd bijna constant, niet alleen met R23 maar ook met flightsims
(Deze zijn allemaal erg single core afhankelijk dus...)

[Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 24-05-2021 11:02]

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

AtlAntA schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:01:
[...]
Ik twijfel of er in de praktijk verschil te merken zou zijn maar afaik begint een zen3 CPU al erg lichtjes te throttlen op bepaalde parameters (niet alleen frequentie) vanaf 70 graden. Dus onder de 70 graden zou in een ideale wereld perfect zijn.
Ja eens hoor. Na heel wat uurtjes spelen met verschillende chips is in principe [PBO Auto en gaan] het devies. De verschillen zijn super klein.
dierkx36 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:12:
[...]
Temperatuur zit nou max op 72,6 graden, dus ook niet verkeerd lijkt me :)

En dan nog even een off-topic en volledig nutteloze foto van mijn systeem zoals die er op het moment uitziet :+

[Afbeelding]
Das precies mooi (zowel die temp als de foto) :+
dierkx36 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:59:
[...]
Die 80 graden had ik dus met 185/200/215 en zag ik zodra de CPU belast werd bijna constant, niet alleen met R23 maar ook met flightsims
(Deze zijn allemaal erg single core afhankelijk dus...)
Battlefield6 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:21:
In idle is mijn 5800x 34 graden in game bfv 75 tot 80 ik denk dat ik ook iets moet veranderen in de PPT/TDC/EDC settings ik heb hem ge-undervolt met pbo2 iemand met een 5800x met de juiste settings.
Dat is iets wat ik niet helemaal snap. Dat de CPU onder gamen zo warm is bij veel mensen. Hierboven twee quotes, maar dit kom je vaak tegen, ook al meerdere keren in dit topic. Veelal temps van 70-80C tijdens gamen. Bij mij is de CPU tijdens gamen meestal ergens rond de 50-60C max. Misschien is er wel wat mis bij mij (CPU niet volledig gebruikt op één of andere manier...) ? Zou me nog voor kunnen stellen dat het aan de resolutie ligt; op 1080P zal de CPU harder moeten werken misschien. Maar het lijkt me dat de meeste mensen met een nieuwe zen3 CPU toch wel 2K, ultrawide of 4K gamen.

Hier een filmpje van mijn systeem met de afterburner zichtbaar. MSFS2020, CP2077 en F1 2020. CPU respectievelijk +/- 50, 56 en 45°C slechts. CPU load ook maar ergens tussen de 20 en 50%. Koeler 280mm AiO en RTX3080. 3440x1440 met alles op ultra. Wat zijn de game CPU temps van andere mensen?

PS: Youtube is de hogere resoluties nog aan het renderen. Zou 3440x1440 moeten zijn straks.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dierkx36
ParaWM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Ja eens hoor. Na heel wat uurtjes spelen met verschillende chips is in principe [PBO Auto en gaan] het devies. De verschillen zijn super klein.

[...]

Das precies mooi (zowel die temp als de foto) :+

[...]

[...]

Dat is iets wat ik niet helemaal snap. Dat de CPU onder gamen zo warm is bij veel mensen. Hierboven twee quotes, maar dit kom je vaak tegen, ook al meerdere keren in dit topic. Veelal temps van 70-80C tijdens gamen. Bij mij is de CPU tijdens gamen meestal ergens rond de 50-60C max. Misschien is er wel wat mis bij mij (CPU niet volledig gebruikt op één of andere manier...) ? Zou me nog voor kunnen stellen dat het aan de resolutie ligt; op 1080P zal de CPU harder moeten werken misschien. Maar het lijkt me dat de meeste mensen met een nieuwe zen3 CPU toch wel 2K, ultrawide of 4K gamen.

Hier een filmpje van mijn systeem met de afterburner zichtbaar. MSFS2020, CP2077 en F1 2020. CPU respectievelijk +/- 50, 56 en 45°C slechts. CPU load ook maar ergens tussen de 20 en 50%. Koeler 280mm AiO en RTX3080. 3440x1440 met alles op ultra. Wat zijn de game CPU temps van andere mensen?

PS: Youtube is de hogere resoluties nog aan het renderen. Zou 3440x1440 moeten zijn straks.

[YouTube: Games_CPU-Temp_5900X: 24may2021]
Cyberpunk moet ik eens kijken wat de 5900x daarbij doet, die staat nu niet meer op de desktop : zal ik vanavond eens terug installeren en morgen kijken :Y

Betreffende MSFS, de enigste verklaring die ik kan geven dat hij bij mij warmer word : ... VR :)

Ik gebruik bij iedere flightsim VR (Reverb G2) met veel candy aan (ben een heli/VFR vlieger)
In VR merk je, zowel bij MSFS, DCS en zeer goed bij X-Plane 11 dat er toch (veel) meer op de CPU geleund dan normaal op een beeldscherm.

Die piek van 1,513v kwam trouwens door X-Plane ben ik achter gekomen : op een gegeven moment schiet hij naar de 82 graden en tussen de 1,506 en 1,513v

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:07:
[...]

Ik heb het al gevraagd op Reddit, Steam en AMD forums. niemand zover heeft een juiste antwoord gegeven. het eerste waar ze over beginnen is PBO. Ik wil gewoon weten wat de Max voltages zijn. Meer wil ik niet weten. Maar blijkbaar is dat lastig om te beantwoorden voor vele mensen.
Niemand weet dat omdat niemand de cpu zo gebruikt. PBO aan en knijp je PPT tot je happy bent met temps. Klaar.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:49
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:24:
Ik ben al een paar dagen bezig geweest met googelen. En nergens een antwoord gevonden hoeveel de max v-core ik kan gebruiken. Ik zie dan ene zeggen 1.2v andere 1.35v. En dan een hoop guides voor PBO. Waar ik al een tijd mee bezig ben geweest. Mijn 5900x wil niet lager als -10. En temps zijn nog steeds te hoog, Vandaar ik een manual v-core aanpassing wil doen zodat mijn temps lager zijn. Hoe moeilijk is het hier antwoord op te geven?
Er is geen antwoord op die vraag omdat het afhankelijk is van temperatuur.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:34:
[...]

Daarom wil ik een poging wagen om met manual voltages de temps laag te houden.
Met mijn huidige 1.2V op 4.5 Ghz draait het lekker koel. Als ik nou op 1.3v 4.6 of 4.7Ghz kan halen terwijl ik mijn temps in check kan houden, dan is dat mooi meegenomen. Met PBO heb ik prestatie verlies en veel hogere temps. Aangezien de CPU zonder limiet draait. Wat dus boven de 200 watt komt. En waar mijn koeler niet echt is voor gemaakt.
PBO aan een PPT watts knijpen tot je happy bent met temps vriend :)9

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dierkx36
AtlAntA schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Is MSFS goed in het gebruik van multicore? Ik ben geen vliegtuig simfan maar het ziet er altijd erg mooi en rustgevend uit en met de 3080ti aan de horizon lijkt me dit dus een goed spel om lekker mee te testen. :9
Nee, niet echt.
Het is de bedoeling dat zodra DX12 geïmplementeerd word MSFS echt "volledig" multicore word maar nu leunt het net zoals X-Plane 11 en DCS nog steeds voornamelijk op een single core.

Moet er wel bijzeggen dat MSFS er al beter gebruik van maakt dan X-Plane of DCS welke nog steeds een ramp zijn : daar kan je kwa hardware tegenaan gooien wat je wilt maar het gaat gewoon niet zonder horten en stotten draaien

MSFS is naar mijn persoonlijke subtiele mening geen flightsim maar een spel, maar da's de die-hard die praat O-)

Wat MSFS in vergelijking met andere wel echt mee heeft zijn de grafhics : als je een goede PC hebt en een goede internet verbinding, zet Bing maps aan en het ziet er echt goed uit.

En gebruik VR :Y echt een wereld van verschil.

Met die 5950x die je hebt en een 3080ti zit je echt wel goed, maar nog steeds zal je, als je VR wilt gebruiken, moeten terug schalen.

[Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 30-05-2021 12:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• porn*
  • Laatst online: 19-09 23:35

porn*

...take on the world!

Heb eindelijk mijn spullen terug van de winkel, m’n mobo bleek kapot, vandaar dus de freezes. Alles terug ingebouwd en draait als n zonnetje. XMP aangezwengeld en ook nog helemaal ok!

Nu n beetje aan t prutsen, nog niet heel veel gedaan, m’n goal is ook eigenlijk niet echt heel hoog te komen. Hoop wel m’n voltages wat te drukken zodat de temps wat lager worden en/of hogere boost natuurlijk als temp beperkend was, heb nu n -5 offset op alle cores om te testen. So far so good!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:57
Henkje.doc schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:31:
[...]

NTFS errors zonder verdere problemen met MEMtest. Dan zou ik bijna gaan denken aan een SSD / HDD niet helemaal lekker is.
Of zoals ze op een andere plek zeggen op het forum: check je S.M.A.R.T?
Schijf heb ik helemaal gecontroleerd. Draait al maanden perfect. Smart geeft geen foutmeldingen net als Samsung Magician. En het was geen NTFS error als in bestand systeem maar de system driver gaf een error. Dat had ik nog nooit gezien.

ik denk dat cpu vermoedelijk de 1900 niet aankan. maar geen idee hoe dat op te lossen.

inmiddels draait het weer als vanouds op 1800 met 3600 mem en geen issues.

FFXIV on PS4

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:34

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ParaWM schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:21:
[...]

Met +0 freq offset en per core CO ga je naar alle waarschijnlijkheid die multicore wel richting de 4700mhz krijgen. Keuzes...
Ik ben eigenlijk steeds meer genezen van dat hele PBO gebeuren, want nu had ik ondanks PBO en alles al zo veel mogelijk te disabelen weer een bluescreen tijdens een meeting :| Kun je dan weer gaan uitleggen waarom je weg valt.

Ben benieuwd of die nieuwe 5800X het beter gaat doen. Maar een chip die bluescreent heb ik weinig aan.

Edit: eens een strategie bedacht. BIOS gedowngrade naar de pre-Beta. Met een verse BIOS begonnen qua instellingen. Alleen DCOP aan (3600Mhz C16) en toen gekeken wat de coreclocks zijn dmv handmatig affiniteit aanpassen bij CB20. Resultaten:
0: 4750Mhz
1: 4850Mhz (een na beste core)
2: 4675Mhz (slechtste core)
3: 4800Mhz
4: 4725Mhz
5: 4850Mhz (beste core)
6: 4700Mhz
7: 4775Mhz

Daarna afzonderlijk de Asus en AMD PBO optie op enabled gezet. Dat maakte 0 verschil. Toen gekeken naar offset relatief aan de prestaties qua clock. Core 0 bijv. een -10 offset, core 1 een 0 offset, core 2 een -15 offset. Resultaten nu:
0: 4825Mhz
2: 4775Mhz (slechtste core)
3: 4825Mhz
4: 4775Mhz
6: 4800Mhz
7: 4850Mhz

Nu haal ik in CB20 ook een multicore score van 5950 punten, en met realtime prio 6100 punten. Allcore boost is zo rond de 4575-4600Mhz. Dat is dus zoals verwacht. Maar nu dus kijken hoe ik kan verifiëren dat hij me geen bluescreens gaat geven. Wellicht de rotte core 2 eens op -20 zetten. Kijken of die ook 4850 wil doen. Core 4 ook wat meer negatieve offset.

Offset verhoogd. Nu gaan die cores harder. Core 2 naar 4825Mhz en core 4 naar 4850Mhz

[Voor 51% gewijzigd door Kuusj op 14-06-2021 12:15]

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Kuusj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Ik ben eigenlijk steeds meer genezen van dat hele PBO gebeuren, want nu had ik ondanks PBO en alles al zo veel mogelijk te disabelen weer een bluescreen tijdens een meeting :| Kun je dan weer gaan uitleggen waarom je weg valt.

Ben benieuwd of die nieuwe 5800X het beter gaat doen. Maar een chip die bluescreent heb ik weinig aan.

Edit: eens een strategie bedacht. BIOS gedowngrade naar de pre-Beta. Met een verse BIOS begonnen qua instellingen. Alleen DCOP aan (3600Mhz C16) en toen gekeken wat de coreclocks zijn dmv handmatig affiniteit aanpassen bij CB20. Resultaten:
0: 4750Mhz
2: 4675Mhz (slechtste core)
3: 4800Mhz
4: 4725Mhz
6: 4700Mhz
7: 4775Mhz

Daarna afzonderlijk de Asus en AMD PBO optie op enabled gezet. Dat maakte 0 verschil. Toen gekeken naar offset relatief aan de prestaties qua clock. Core 0 bijv. een -10 offset, core 1 een 0 offset, core 2 een -15 offset. Resultaten nu:
0: 4825Mhz
2: 4775Mhz (slechtste core)
3: 4825Mhz
4: 4775Mhz
6: 4800Mhz
7: 4850Mhz

Nu haal ik in CB20 ook een multicore score van 5950 punten, en met realtime prio 6100 punten. Allcore boost is zo rond de 4575-4600Mhz. Dat is dus zoals verwacht. Maar nu dus kijken hoe ik kan verifiëren dat hij me geen bluescreens gaat geven. Wellicht de rotte core 2 eens op -20 zetten. Kijken of die ook 4850 wil doen. Core 4 ook wat meer negatieve offset.

Offset verhoogd. Nu gaan die cores harder. Core 2 naar 4825Mhz en core 4 naar 4850Mhz
Al flinke progressie! Ja, het is best een getune om netjes te krijgen en de winst van volle handmatige tune is niet heel groot. Maar als je bsod's krijgt op Auto dan moet je wel (of terugsturen ja). Heb je al eens (met je nieuwe settings) een rondje met OCCT gedraaid? De CPU test met settings: [large/extreme/variable, AVX2 en dan "Physical&logical cores", Cycle every active core every 15sec, swap disabled] even een 10-15 minuten laten draaien geeft voor mij altijd vrij snel aan welke cores wat minder negatieve offset nodig hebben. Ook in combinatie met het windows logboek om te zien welke APIC een bsod gaf, heb je vrij snel door welke cores moeilijk doen. Heb eigenlijk geen issues meer sinds ik die twee tools gebruik.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMT
Kuusj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:38:
[...]

Nee inderdaad, met de 3700X was het ook geen rozengeur en maneschijn.. Die liep uiteindelijk na een soort Asus exclusieve functie in de BIOS wel netjes op 4400Mhz met zeer acceptabele temperaturen. 3800Mhz RAM (Ballistix Elite 4x8GB) op C16-17-16-16 liep ook perfect.

Ik heb nu eindelijk eens tijd om een beetje te prutsen met de 5800X. Het lijkt erop dat ik de PBO limieten in het Asus gedeelte van de BIOS moet verhogen en de rest in het AMD Overclocking menu.. Maar goed. Die limieten dus eens flink omhoog gejast, en de VRM meuk op 130% en Extreme gezet. Die zijn toch (X570 Strix Gaming-E) belachelijk over-bemeten voor een chipje als de 5800X.

Curve optimiser op -10 allcore want met -15 boot hij niet meer naar Windows, en dan de frequentielimiet +100Mhz. Kom dan tijdens CB20 op een allcore clock van 4500Mhz en singlecore 4950Mhz. Singlecore zit dus snor, maar multicore blijft mijn score van 5850 punten wel echt achter op diverse reviewers.. Zal wellicht toch de sillicon lottery zijn of mijn BIOS.

Ik heb uit pure gekkigheid nog een 5800X besteld omdat ik wil weten of het mijn moederbord is wat mij parten speelt of dat ik met een nieuwe chip wat meer geluk ga hebben. Nu eens kijken hoe het met de stabiliteit zit. Misschien dat de VRM's op standje snuif zetten wel voldoende helpt.

Edit: :/ Onder load volledig stabiel, ga ik wat minder intensiefs doen krijg ik een bluescreen. Nu met -5 offset eens proberen.
Het klinkt alsof je tegen een frequentie/spanning stabiliteit aanloopt. Sommige chips/cores blijken niet goed gebinned te zijn en krijgen te weinig spanning voor de gegeven frequentie (dat is iets dat hardwarematig is vastgelegd, dus alleen oplosbaar met + waarden van de CO).
Krijg je de BSOD's ook wanneer alles op stock staat en het geheugen op 3200MHz met losse timings?
Zoja, controleer dan ook of er WHEA's optreden en/of het uitzetten van C-states een verschil maakt.

Het is dan vrij zeker een garantiegeval.

Zomaar de limieten opengooien is wel een beetje gevaarlijk met deze chip heb ik gemerkt.
Op de B550 Tomahawk i.c.m. een NH-U12A@1200RPM koeler kom ik met een PPT van 142W al dicht in de buurt van de harde 90°C grens in CB20 muticore.
De chip boost ook als een malle, 4600MHz ish all core :o (temperatuur gelimiteerd)
Met een PPT van 105W blijft het in bedwang en veranderd er niets aan de single/dual core prestaties.

Het is een heel ander beestje vergeleken met de 3800X. Die was niet vooruit te branden ondanks deftige waterkoeling en 140W package powerrr. De muur bleef 4250Hz multicore met CB20.
Ik won er hooguit 50MHz mee, terwijl het op de zuinige stand ca. 105W package verbruikte.

[Voor 4% gewijzigd door CMT op 14-06-2021 22:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:34

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ParaWM schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Al flinke progressie! Ja, het is best een getune om netjes te krijgen en de winst van volle handmatige tune is niet heel groot. Maar als je bsod's krijgt op Auto dan moet je wel (of terugsturen ja). Heb je al eens (met je nieuwe settings) een rondje met OCCT gedraaid? De CPU test met settings: [large/extreme/variable, AVX2 en dan "Physical&logical cores", Cycle every active core every 15sec, swap disabled] even een 10-15 minuten laten draaien geeft voor mij altijd vrij snel aan welke cores wat minder negatieve offset nodig hebben. Ook in combinatie met het windows logboek om te zien welke APIC een bsod gaf, heb je vrij snel door welke cores moeilijk doen. Heb eigenlijk geen issues meer sinds ik die twee tools gebruik.
Blijft gewoon stabiel. Denk eerlijk gezegd dat die BIOS van Asus gewoon rot is 8)7
OCCT dus een minuut of 20 laten draaien zonder problemen. CB20 laat hem wel 90 graden aantikken gezien de ambient die wat hoog is atm (goddank komt vrijdag iemand om een offerte voor een vaste airco te maken). Net een Teams sessie tussen mijn laptop en PC 20 minuten of zo laten lopen zonder problemen.

Nu nog eens even wat browsen en een game of zo. En dan hoop ik dat ik morgenvroeg niet toch een crash krijg. Memory staat overigens op het DCOP profiel van 3600Mhz C16. Dus niet eens 3200Mhz. Als hij morgen stabiel is tijdens Teams dan ga ik nog eens kijken of ik misschien een 50-100Mhz erbij kan toveren met die max boost setting. En als dat ook stabiel blijkt ga ik aan de slag met het RAM.

Koeling is wel een dingetje maar onder normale loads zoals games of weet ik het zit hij tussen de 70-75 graden wat meer dan prima is. Als ik de max boost onder synthetische load wil testen zet ik de mobiele airco er wel even voor.
CMT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Het klinkt alsof je tegen een frequentie/spanning stabiliteit aanloopt. Sommige chips/cores blijken niet goed gebinned te zijn en krijgen te weinig spanning voor de gegeven frequentie (dat is iets dat hardwarematig is vastgelegd, dus alleen oplosbaar met + waarden van de CO).
Krijg je de BSOD's ook wanneer alles op stock staat en het geheugen op 3200MHz met losse timings?
Zoja, controleer dan ook of er WHEA's optreden en/of het uitzetten van C-states een verschil maakt.

Het is dan vrij zeker een garantiegeval.

Zomaar de limieten opengooien is wel een beetje gevaarlijk met deze chip heb ik gemerkt.
Op de B550 Tomahawk i.c.m. een NH-U12A@1200RPM koeler kom ik met een PPT van 142W al dicht in de buurt van de harde 90°C grens in CB20 muticore.
De chip boost ook als een malle, 4600MHz ish all core :o (temperatuur gelimiteerd)
Met een PPT van 105W blijft het in bedwang en veranderd er niets aan de single/dual core prestaties.

Het is een heel ander beestje vergeleken met de 3800X. Die was niet vooruit te branden ondanks deftige waterkoeling en 140W package powerrr. De muur bleef 4250Hz multicore met CB20.
Ik won er hooguit 50MHz mee, terwijl het op de zuinige stand ca. 105W package verbruikte.
Ik heb gisteren nog lang getest en nu weer een morgen. Ik denk dat de chip gewoon dikke prima is en ik gewoon pech had met de BIOS. Geen crashes meer gehad namelijk. Ik heb de offsets nog eens veranderd, naar nu dit:
0: -10
1: -5 (een na beste core)
2: -25 (slechtste core)
3: -10
4: -15
5: -5 (beste core)
6: -20
7: -15

Ik had eerst -15 op core 0 en -20 op core 4, maar die vonden dat niet zo leuk, vielen uit bij Prime95. Daarna getest en dat is 100% stabiel (of iig na een uur P95 vind ik het wel stabiel genoeg). 150Mhz bij de max boost bijgevoegd en dat lijkt ook stabiel te zijn.

Ik haal nu 636 singecore en 6100 multicore bij CB20. Singlecore boost is 4.975-5Ghz, multicore is 4650Mhz. Dat is best wel heel netjes vind ik. Dat is wel met de mobiele airco erop gericht zodat temperatuur minder een dingetje is. Op zijn eigen boost hij naar 4.9Ghz singlecore en 4625Mhz allcore. Dat is denk ik meer dan prima :)

Dit eens even testen en dan kan ik met het memory aan de slag. Misschien wil hij met deze BIOS namelijk wel gewoon werken op 1900IF.

[Voor 71% gewijzigd door Kuusj op 15-06-2021 12:19]

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 27-09 10:40
Tuner_111 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:10:
Is het eigenlijk de moeite om te upgraden van een 3950x naar een 5950x ?

ik doe vooral photoshop en video werk en ook wat gaming natuurlijk.
Nee joh.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Abbadon
Tuner_111 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:10:
Is het eigenlijk de moeite om te upgraden van een 3950x naar een 5950x ?

ik doe vooral photoshop en video werk en ook wat gaming natuurlijk.
Zelf heb ik dat wel gedaan, maar dat was puur vanuit hobby-overwegingen, zeker niet omdat de 3950X te traag werd.
Rationeel gezien is het niet de moeite waard; Photoshop en Lightroom gebruik ik veel en de 5950X is zeker sneller, maar omdat de 3950X om te beginnen al zo snel is maakt het feitelijk niets uit.
Gaming doe ik zo nu en dan, altijd op 4K waardoor er nul verschil is (grafische kaart is allesbepalend).

Een tamelijk algemene richtlijn is minimaal een generatie over te slaan om het de moeite waard te laten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
https://aka.ms/AAd2knb

Als mensen hier tijd hebben en op Windows 11 draaien. Graag even upvoten zodat we draagvlak creeeren voor het probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acale
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:40
Dat er iets mis is met Windows 11 is opzich niet bijzonder. Het is nog heel erg beta. Wat Cidious zegt is de beste manier om het OS langzamerhand steeds stabieler te maken, namelijk aan MS je problemen melden

Acties:
  • +1Henk 'm!
ParaWM schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:59:
[...]

[...]

Dus.... 9 maanden na Zen3 release nu. Dat 2000 FCLK kunnen draaien toch in ieder geval deels moederbord afhankelijk is lijkt toch vaak naar voren te komen. Ik heb vier CPU's op mijn X570 Tomahawk gehad en allemaal was de max boot WHEA vrij 1900FCLK. Vele agesa's later ook helemaal geen verandering trouwens. Puur alleen al statistisch lijkt het me (alhoewel 4 geen mega sample size is, I know) onwaarschijnlijk dat ook mijn moederbord geen rol speelt. Anders zou toch wel één CPU bijvoorbeeld maar 1866FCLK halen of juist wel 1933... Allemaal strak 1900FCLK is gewoon verdacht.

Lees dat B550 misschien meer kans geeft dan X570 op hoge FCLK. Iemand?
Lees dat borden zonder Realtek NIC minder kans hebben op WHEA's. Iemand?

Er lijkt ook niet echt een bepaald bord te zijn dat vaker hogere FCLK kan booten als ik zo forums/reddit afstruin. Wat gaan we doen? Wil best een nieuw bordje kopen of nog eens de CPU loterij een draai geven. Gewoon, om aan die OCD toe te geven enzo _/-\o_

X570S perhaps? Wachten op Zen3+?? _/-\o_
Ik vermoed dat de nieuwe Gigabyte X570S borden hoger kunnen halen met ietwat vernieuwed trace layout en cherry picked X570 silicon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyline GT-R
Ik heb ondertussen ook een 2e 5900X met een Asus B550-E bordje. Als ik wat tijd vrij vind zal ik wat testen of daar 2000 FCLK op lukt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@CMT Draai nu een paar dagen met jouw lagere voltages zonder stabiliteits problemen zover. Voorheen was een zo'n lage VDDG instabiel voor mij met mijn chip en bord. I denk dat bios updates veel hebben geholpen.

Dank voor de inspiratie om het allemaal nog eens na te lopen. Was beetje copy paste van bios naar bios en draaien. Afentoe goed om alles even na te lopen.

FCLK 1900Mhz
VSOC: 1.200v -> 1.050v
VDDP: 0.900v -> 0.850v
VDDG CCD: 0.920v -> 0.750v
VDDG IOD: 1.150v -> 0.920v

VSOC LLC 4 (MSI, 1= hoogst, 8= laagst)

Heb verder nog niet lager geprobeert. Wilde eerst kijken of mijn CPU en bord jouw waardes wilde slikken. En geen probleem zover.

Ook dezelfde waardes in de 5800X machine gegooid. (MSI B550M Mortar en zelfde Micron geheugen). Kijken of dat ook stabiel is.

[Voor 8% gewijzigd door Cidious op 13-07-2021 11:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMT
Cidious schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Ik draai de final 1.2.0.3b al op de Unify. geen verschil. Wat ik wel opmerk is dat met lagere voltage mijn CB scores ook omlaag gaan. Vooral CCD lijkt hierop van invloed te zijn. Met mijn oude voltages haalde ik stabiel 9150 punten op R20 en met jouw lagere voltages blijf ik hangen rond 8950 punten. Ik moet nog meer testen want momenteel gooit W11 ook roet in het eten. Ik heb het idee dat door diagnostics in de achtergrond benchmarks momenteel heel erg fluctueren op deze Preview Builds.

I'll keep you posted.
Ik heb dat niet eens gecontroleerd :o . Alleen gekeken naar de L1/L2/L3 en het werkgeheugen latencies met AIDA64 of wanneer er WHEA's ontstonden.

Met de CPU benchmark van 3Dmark krijg ik in ieder geval consistente scores.
Cinebench is erg gevoelig voor andere processen heb ik gemerkt, zelfs met prioriteit op realtime zit er wat spreiding in de resultaten.

Maar goed dat je het noemt. Ik denk dat ik even ga kijken of een hogere spanning tot stabielere scores leidt.
Ik vond 0.75V sowieso al erg laag in vergelijking met de andere voltages.
Bij de 3800X moest zowel de Vddg-CCD als de Vddg-IOD hoog zijn.

Helaas zit ik wel tegen een temperatuur limiet dus echt goed kan ik het niet testen.

Mijn systeem is verder wel vrij van WHEA's en ik heb het redelijk zwaar belast met games.
Horizon Zero Dawn blijkt een goede test daarvoor te zijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn voltages redelijk getuned zijn op mijn samples van CPU+moederbord, zodra Vddg IOD met 10mV verlaagt wordt ontstaan er WHEA's.

[Voor 10% gewijzigd door CMT op 16-07-2021 23:11]

Ok first things first.

1. CTR is praktisch gezien gewoon onzin. Smoke and mirrors. De developer probeert het wiel opnieuw uit te vinden maar het software pakket is ronduit instabiel en ik zou het lekker verwijderen en leren om je processor zelf af te stellen.

2. Je fans op je waterkoeling set spinnen op omdat je bios settings voor die fans verkeerd staan. je kan meerdere sensoren gebruiken om je waterkoeling set aan te sturen mocht je de moederboard headers gebruiken dan de sensor even veranderen van CPU naar System in de bios. Mocht je de NZXT software gebruiken dan zal je dit hier moeten doen. Wat er nu gebeurt is dat jou CPU even opschaalt onder kortstondige belasting en de fans reageren meteen daarop en gaan loeien. Terwijl dit helemaal nog niet hoeft. De water temperatuur zou moeten bepalen wanneer de fans harder gaan draaien.

3. Stop spastisch naar je frequentie te kijken. Je snapt duidelijk niet hoe het werkt. die 5Ghz is velaal piek loads voor simpele handelingen en dat betekent niet dat er ook daadwerkelijk veel stroom door de CPU gaat. Hetzelfde geld voor spanning. Ja de spanning kan tot 1.45v oplopen maar dat betekent niet dat er tegelijkertijd ook stroom gevraagd wordt.

1. CTR uninstalleren
2. Fans opnieuw configureren
3. Niet jouw Intel kennis proberen toe te passen op een compleet ander platform van AMD.

• cavanta
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-09 19:59
3DDude schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:15:
1. al gedaan ben met ryzen master even bezig geweest.
2. Ik kijk nu in de bios en kom dan bij smart fan 5 uit. maar als ik bij de CPU fan iets wil aanpassen kom ik niet op system (ja ik kan in het context menu bovenaan system selecteren, maar dan ga ik dus een andere fan instellen..

ik heb maar die curve aangepast daar met hoeveel % bij welke temperatuur.
3.
Maar ik vind wel raar dat ook als alles aan staat bij het minst of geringste die temperatuur gewoon sprongen van 25 a 30 graden stijgt.
Of dat metertje klopt niet, of het is applicatief, of dat ding is een heethoofd.
bij doe ik niks 40 graden, open ik een webbrowser gaan we naar 70..

Maar bedankt, de fans zijn aangepast dit scheelt al dat ze niet naar 100% gaan (pas bij 90 graden nu).

(en ja ik heb een stresstest gedaan met alles full load - bleef die rond de 65 hangen..)
Ik raad je aan om even dit topic wat verder door te nemen. Alles wat je opnoemt is standaard gedrag van deze processors. Waterkoeling kan je overigens het beste afstellen op de temp van het water zelf.

• Abbadon
Er is geen performanceafname met 4 modules. De beperking van 4 modules is dat in het geval van dubbelzijdige modules je minder ver kunt klokken. 3200MT/s met 8 ranks (4 keer de dubbele zijde is 8 zijdes ofwel 'ranks') gaat eigenlijk altijd wel goed, 3600MT/s is te doen indien modules/bord/controller meewerken, maar hoger dan dat is veelal niet echt te doen.

Je hebt nu 2 enkelzijdige modules, dan zijn 4 modules juist beter voor performance (i.v.m. meer open pages en dus meer page hits) en je hebt met 4 ranks ook niet de kloksnelheidsbeperkingen die je met 8 ranks hebt :)

kazzzdafke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:22:
Allen,

Ik zit met een heel vervelend issue en hoop op ergens iemand die me toch wil verder helpen.

Gisteren was ik wat spul aan het renderen in Lightroom en PS en ik merkte dat het niet super snel ging (relatief).
Dus even ctrl-alt-del gedaan en.. ik zag ineens dat ik maar 6 cores had en 12 logical processors, wat natuurlijk maar de helft is voor een 5900x.
Dus proberen zoeken en de reflex gehad dit te posten in het tweakers discord, waar ik snel geholpen was. Ik had in Ryzen Master de Gaming Mode actief staan. Blijkbaar schakelt hij dan de helft van de cores uit om single core performance te boosten.
Dus hij staat nu weer op default, met de 12 cores en 24 log processors.

Deze morgen start ik de pc op en.. wanneer hij in windows komt, direct forced shutdown.
Ik start em weer op, en hij boot wel gewoon, maar ik moet ineens inloggen in applicaties zoals Steam/battle.net/...
Discord geeft zelfs aan dat de installatie corrupt is en ik met herinstalleren.

Nu herinner ik me ook weer vaag waarom ik die gaming mode opgezet heb. Mijn pc liep op default setting niet zo stabiel. Met gaming mode geen issue.

Zou het kunnen dat ik ergens 1 slechte CCO heb of core?

Kan er mij iemand helpen de settings eens door te nemen in mijn Ryzen Master en kijken of er wat geoptimaliseerd kan worden/wat er aan de hand is/undervolt??

Het is mijn eerste Ryzen en.. helaas heb ik hier geen pap van gegeten. Ik weet gewoon niet waar te zoeken, waarnaar te zoeken en als ik een guide vind, weet ik niet wat de parameters nu juist doen.

Dus, een kleine schreeuw naar hulp om mijn 5900x stabiel te krijgen.

Mijn build: inventaris: New build 2020
Probeer eens een CMOS reset te doen met een power drain cycle ervoor en erna.

kazzzdafke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:22:
Allen,

Ik zit met een heel vervelend issue en hoop op ergens iemand die me toch wil verder helpen.

Gisteren was ik wat spul aan het renderen in Lightroom en PS en ik merkte dat het niet super snel ging (relatief).
Dus even ctrl-alt-del gedaan en.. ik zag ineens dat ik maar 6 cores had en 12 logical processors, wat natuurlijk maar de helft is voor een 5900x.
Dus proberen zoeken en de reflex gehad dit te posten in het tweakers discord, waar ik snel geholpen was. Ik had in Ryzen Master de Gaming Mode actief staan. Blijkbaar schakelt hij dan de helft van de cores uit om single core performance te boosten.
Dus hij staat nu weer op default, met de 12 cores en 24 log processors.

Deze morgen start ik de pc op en.. wanneer hij in windows komt, direct forced shutdown.
Ik start em weer op, en hij boot wel gewoon, maar ik moet ineens inloggen in applicaties zoals Steam/battle.net/...
Discord geeft zelfs aan dat de installatie corrupt is en ik met herinstalleren.

Nu herinner ik me ook weer vaag waarom ik die gaming mode opgezet heb. Mijn pc liep op default setting niet zo stabiel. Met gaming mode geen issue.

Zou het kunnen dat ik ergens 1 slechte CCO heb of core?

Kan er mij iemand helpen de settings eens door te nemen in mijn Ryzen Master en kijken of er wat geoptimaliseerd kan worden/wat er aan de hand is/undervolt??

Het is mijn eerste Ryzen en.. helaas heb ik hier geen pap van gegeten. Ik weet gewoon niet waar te zoeken, waarnaar te zoeken en als ik een guide vind, weet ik niet wat de parameters nu juist doen.

Dus, een kleine schreeuw naar hulp om mijn 5900x stabiel te krijgen.

Mijn build: inventaris: New build 2020
Ik denk dat je back to basic moet. Ryzen Master uninstalleren Bios updaten en settings default en opnieuw proberen. Mocht dat nog niet stabiel zijn. Windows opnieuw installeren met de laatste drivers. Vanaf het moment dat het stabiel is stap voor stap settings die je wilt aanpassen, aanpassen en testen op stabiliteit.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar zo je verhaal te lezen heb je meerdere settings aangepast maar ben je niet geheel zeker van hoe en wat ze nu exact doen. Kan heel makkelijk daar ergens fout zijn gegaan.

Ook krijg je goed advies van Atlanta hierboven en besluit je dit totaal te negeren en alsnog jouw idee op te volgen.. Ik zou Atlanta zijn advies opvolgen eerst. De bios settings kunnen heel goed corrupt zijn. Helemaal als je met Ryzen Master hebt gewerkt en verscheidene settings hebt aangevinkt waar je nier geheel zeker van bent. Ryzen Master overruled dan de bios settings en dit kan tot conflicten leiden.

Ryzen Master uninstalleren. Bios CMOS reset.

1 brakke CCD kan uiteraard het geval zijn maar voordat je die conclusie kan trekken is er heel veel te doen nog om andere meer waarschijnlijke oorzaken uit te sluiten.

[Voor 9% gewijzigd door Cidious op 27-08-2021 07:13]

kazzzdafke schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:37:
Waarom zou ik dat doen? Wat zou dat verbeteren?

Kan ik ergens mijn CPU testen op mogelijks slechte cores?
Sorry voor de late reply. In principe heeft @Cidious alles al helemaal goed uitgelegd en ook nog eens beter dan ik dat zou kunnen doen. ;)

Vooral Ryzen Master veroorzaakt vaker issues die moeilijker te herstellen zijn. Dit komt omdat veel (maar niet alle) settings die je in ryzen master kan veranderen dubbel te doen zijn in je BIOS maar niet altijd dezelfde benamingen of zelfs eenheden gebruiken. Dit veroorzaakt verwarring. Mijn persoonlijk advies? RM deinstalleren en met een verse up-to-date BIOS beginnen. Je kan met RM niks meer en je moet bijna net zo vaak herstarten.

Als je stabiliteit per core wilt testen dan kan je CoreCycler of OCCT gebruiken. Let wel dat als je alles per core stabiel hebt dat het nog niet betekent dat het als geheel stabiel is.

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:21
Mijn eerste Ryzen, maar nooit gedacht of gehoopt dat ik dit zou allemaal moeten uitspitten.
De INTEL's werkten gewoon lekker uit de box.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

kazzzdafke schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:27:
Mijn eerste Ryzen, maar nooit gedacht of gehoopt dat ik dit zou allemaal moeten uitspitten.
De INTEL's werkten gewoon lekker uit de box.
Sorry, maar volgens mij als ik jouw info goed heb gelezen heb jij zelf lopen rommelen met de instellingen (AKA Gaming mode etc, en vermoed nog wel meer) en nu zo'n soort commentaar...

Ik draai momenteel 4 Ryzen system op 3 moederbord fabrikanten

5600X + Gigabyte X570 Aorus I Pro Wifi ITX + 32GB 3800 CL18
5800X + ASUS Strix X570-I Gaming ITX + 32GB 3800 CL16
5900X + MSI MEG X570 Unify + 32GB 3800 CL16
3950X + ASUS Pro WS X570-ACE + 128GB 3600 CL18

Ik heb ook nog een MSI MAG B550M Mortar met 3950X zonder functie momenteel. Ik zou zeggen dat dat een ruime selectie aan AMD CPUs en verchillende borden is. En ik kan je vertellen dat ALLEMAAL out of the box prima draaien op AUTO settings met up to date bios en XMP.

Sorry voor mijn kritiek, maar je houding is echt een beetje onrealistisch. Je komt hier binnen met het idee dat je 2e CCX kapot is (wat nog steeds heel goed zo kan zijn, begrijp me niet verkeerd.) maar vervolgens laat je zien dat je bios compleet out-dated is en probeer je welbedoeld solide advies door anderen en mij gegenen een beetje in de wind te slaan om jouw eigen idee verder op te volgen.

Nogmaals mijn advies is om back to basics te gaan. Kan ook maar zo zijn dat je Windows installatie gewoon vervuild is en dat er iets in de achtergrond draait. iCue, moederbord software etc.

Als je echt alles heb opgeschoond en laatste bios, drivers, windows updates etc en het draait dan nog niet lekker, dan zijn er nog andere dingen die je kan proberen. Controlleer ook je koeler mount even en of de fans op je AIO wel hard genoeg draaien. 80c+ is vrij hoog voor een 5900X met een AIO zonder PBO.

• kazzzdafke
Cidious schreef op woensdag 1 september 2021 @ 03:40:
[...]

Sorry, maar volgens mij als ik jouw info goed heb gelezen heb jij zelf lopen rommelen met de instellingen (AKA Gaming mode etc, en vermoed nog wel meer) en nu zo'n soort commentaar...

**knip**
Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar er loopt ook een ander topic en ik heb netjes alles default gezet.
Wat achtergrond: toen ik de pc pas geïnstalleerd had, zonder enige vorm van andere applicaties, liep deze ook al zo warm.
Toen heb ik NZXT aangeschreven die me ook lieten weten dat de temps van hun AIO niet ok waren. Ze hebben mij een nieuwe opgestuurd en effectief, toen was de watertemp van mijn AIO veel beter en processor wat koeler (ging makkelijk boven de 90gr).
Maar ik las dus dat de CPU nog altijd heet draaide en daarom ook tips van andere opgevolgd. Aangezien ik toen wel nieuwe BIOS updates etc gedaan heb, en de tip gekregen heb voor GAMING MODE te activeren, heb ik dat ook gedaan. Toen waren de temps effectief beter.

Dus op aanraden van hier en ander topic weer alles default ingesteld. BIOS updates gedaan, RM verwijdert, ... Maar als ik nu zie wat de temps halen, dan stel ik me weer vragen op default: tijdens warzone bv gaat die naar 80 tot zelfs soms 88 graden.

Dus ik luister graag wat ik nog kan doenl: BIOS heeft laatste update en op DOCP na staat die op default.

EDIT: hetgeen waar ik dus wel naar aan het kijken ben, is om een goeie guideline te vinden om te underclocken. De temps zijn het enige wat me echt stoort, dat hij ergens 2 fps minder ingame haalt vind ik helemaal niet zo erg, aangezien de framerates hoog genoeg zijn.
Maar dus door de hoge temps gaat die wss op een moment thermal throttelen waardoor alles vertraagd wordt. Daar zit mijn issue.

EDIT2: mijn AIO draait op hoogste snelheid trouwens, constant, omdat ik em toch niet hoor. Alle andere fans hebben een fanprofiel gekregen, dat vanaf 60gr deze al naar 950 rpm gaat en vanaf 70 naar volle snelheden. Er steken er 12 in dus je zou moeten denken dat dat voldoende moet zijn.

[Voor 18% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 09:58]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:48:
[...]

Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar er loopt ook een ander topic en ik heb netjes alles default gezet.
Wat achtergrond: toen ik de pc pas geïnstalleerd had, zonder enige vorm van andere applicaties, liep deze ook al zo warm.
Toen heb ik NZXT aangeschreven die me ook lieten weten dat de temps van hun AIO niet ok waren. Ze hebben mij een nieuwe opgestuurd en effectief, toen was de watertemp van mijn AIO veel beter en processor wat koeler (ging makkelijk boven de 90gr).
Maar ik las dus dat de CPU nog altijd heet draaide en daarom ook tips van andere opgevolgd. Aangezien ik toen wel nieuwe BIOS updates etc gedaan heb, en de tip gekregen heb voor GAMING MODE te activeren, heb ik dat ook gedaan. Toen waren de temps effectief beter.

Dus op aanraden van hier en ander topic weer alles default ingesteld. BIOS updates gedaan, RM verwijdert, ... Maar als ik nu zie wat de temps halen, dan stel ik me weer vragen op default: tijdens warzone bv gaat die naar 80 tot zelfs soms 88 graden.

Dus ik luister graag wat ik nog kan doenl: BIOS heeft laatste update en op DOCP na staat die op default.

EDIT: hetgeen waar ik dus wel naar aan het kijken ben, is om een goeie guideline te vinden om te underclocken. De temps zijn het enige wat me echt stoort, dat hij ergens 2 fps minder ingame haalt vind ik helemaal niet zo erg, aangezien de framerates hoog genoeg zijn.
Maar dus door de hoge temps gaat die wss op een moment thermal throttelen waardoor alles vertraagd wordt. Daar zit mijn issue.

EDIT2: mijn AIO draait op hoogste snelheid trouwens, constant, omdat ik em toch niet hoor. Alle andere fans hebben een fanprofiel gekregen, dat vanaf 60gr deze al naar 950 rpm gaat en vanaf 70 naar volle snelheden. Er steken er 12 in dus je zou moeten denken dat dat voldoende moet zijn.
Kijk eens in HWInfo hoeveel watt hij trekt. Bij sommige mobos is Auto (PBO) ongelimiteerd en kan hij zomaar 220watt trekken. Dan nog zou met een AiO en goede kast hij niet boven de 80 a 85C moeten komen (in zware benchmarks). Maar "standaard" is 140watt voor Zen3.

Sinterklaas wil bier !

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:06:
Dit is een voorbeeld van dezelfde case als mij, met de airflow.
De rad van de AIO staat ook recht zoals op de foto, met een push pull, dus 3 vantilatoren aan de buitenkant en 3 aan de binnenkant.
Onderste 3 intake, bovenste 3 out.

[Afbeelding]

Even een vraag over het geheugen: ipv DOCP geef ik dan 3600Mhz in? Moet ik verder nog iets ingeven?
En waarom kan ik geen DOCP gebruiken dan? Snap het niet helemaal..

Dit is trouwens mijn case;

[Afbeelding]
De Temps zijn inderdaad veel te hoog. Hoe is de temperatuur van je water onder laad scenarios? Als de water termperatuur amper stijgt dan is dit een indicatie dat je koelblok slecht contact maakt. Als deze wel stijgt bij sustained loads dan kan het inderdaad maar zo zijn dat je een brakke CCD hebt als alle settings op default staan en je geen rommel in de achtergrond draaid als Asus software etc.

1 van mijn vrienden had dus werkelijk een kapotte CCD en na een RMA en nieuwe chip was alles opgelost. Het is wel mogelijk, maar we hebben toen ook alles nagelopen voordat de RMA gestart werd om AMD bewijs materiaal aan te leveren.

Betreft DOCP: Ook even infinity clock of de helft van de MCLK zetten. Dus als je 3600 DOCP draait ook even FCLK (Infintiy) in sync gooien op 1800 Mhz mocht dit niet automatisch gebeuren.

[Voor 5% gewijzigd door Cidious op 01-09-2021 14:18]

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:20:
Ok voor ik iets doe, dit draait er nog als enige van programma'tjes voor motherboard, cpu, weet ik veel wat:

AI suite 3

[Afbeelding]

Kan ik deze uninstallen?
DIP5 wel uninstalleren. Dit kan heel goed de culprit zijn ook.

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:06:
Dit is een voorbeeld van dezelfde case als mij, met de airflow.
De rad van de AIO staat ook recht zoals op de foto, met een push pull, dus 3 vantilatoren aan de buitenkant en 3 aan de binnenkant.
Onderste 3 intake, bovenste 3 out.

[Afbeelding]

Even een vraag over het geheugen: ipv DOCP geef ik dan 3600Mhz in? Moet ik verder nog iets ingeven?
En waarom kan ik geen DOCP gebruiken dan? Snap het niet helemaal..

Dit is trouwens mijn case;

[Afbeelding]
Mooie nette build trouwens. Veel aandacht aan de details besteed. Kabels enzo.

EDIT: Nog even wat nauwkeuriger naar je HWINFO gekeken. PPT is prima met 142W. Het is dus een gevalletje koeling of slechte heat transfer vanaf chiplets naar IHS (als in: niet goed gesoldeerd). Aangezien beide chiplets heet worden.

Jouw AIO fans draaien max? en pomp ook? En hoe is de water temperatuur onder load?

[Voor 12% gewijzigd door Cidious op 01-09-2021 14:25]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:30:
Hier na de reboot :(

Geheugen zit wel goed..

[Afbeelding]

Net na het afsluiten van het spel:

[Afbeelding]

Wat mij opvalt:

[Afbeelding]

De ene CCD krijgt een pak warmer dan de andere, maar is dit dan tijdens het gamen omdat die op single core gaat?

Wat is jou/jullie idee hierover?

PS. dit is mijn 2e X73 al, eerste ook RMA gestuurd.. Dus ik denk/hoop niet dat het hieraan ligt?

EDIT; net trouwens de nieuwste chipset drivers kunnen installeren.. dus daar zou het ook niet kunnen aan liggen
Ook nog maar even goed bij mezelf gekeken om te vergelijken. Ook 5900X, ook AiO voor de CPU. 3080Ti FE en een Lian Li Lancool 2 Mesh Peformance kast met AiO als front intake push/pull. Ook twee fans onder de GPU in en 2 fans boven uit. Heel vergelijkbaar dus.

Je temps zijn echt veel te hoog ja. Jij hebt temps die ik op 212W draai, maar dan bij jou op 142W al. Je zit zo'n 20C te hoog, ook je idle temps zijn al vrij fors. Chipset/VRM ook niet heel koel zoals iemand anders al opmerkte.

142W: Idle 32/31C (Tdie/Avg), Gamen 57C (VRM/Chipset 45/40C), R23 57/56C/22000score/4420mhz boost
212W: Idle 32/31C (Tdie/Avg), Gamen 58C (VRM/Chipset 45/42C), R23 77/76C/23650score/4660mhz boost

Zou Cidious zijn tips aanhouden. Lijkt toch bijna slecht contact ergens, of brakke CPU. Je zou eens kunnen repasten of alle fans even op max gooien om te zien wat je best-case is.

Is inderdaad ook vreemd dat 1 CCD zoveel warmen wordt tijdens gamen. Dat zie ik nooit. Maar misschien Warzone specifiek (heb ik niet). Maar bij COD BOCW is dat niet het geval hier. Speel eens wat andere games of benches (en reset HWinfo tussendoor). Zou normaal gesproken niet moeten gebeuren.

Sinterklaas wil bier !

• kazzzdafke
Snippertje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:10:
Wat is jullie CB R20 score als je de computer normaal gebruikt met en 5900x? Dus gewoon een keer draaien met alles open wat je normaal ook hebt. Ik kom zelf op 8200 ongeveer, ben benieuwd naar anderen.
Mijn R32’s staan hierboven. Die kan je ook downloaden :)

• kazzzdafke
Toch maar support case geopend bij AMD, horen wat ze te zeggen hebben.
Helaas moet ik als eerste stap een foto nemen van de CPU op het mobo + CPU alleen met een handgeschreven papier ernaast met de CASE ID op, vooraleer ze me met iets verder willen helpen.

Zou 2 redenen kunnen zijn volgens mij:
- of ze hebben weet van een slechte batch adhv de serial
- of ze krijgen veel scams binnen

• The Wrecker
  • Laatst online: 25-09 23:52

The Wrecker

Networking Rulez

balarina schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:26:
@Cidious
Auto OC uitgezet en reboot.
Cinebench 20

CPU: 7486
CPU Single core: 597

Hmmm...
AutoOC zal denk ik niet veel uitmaken inderdaad, je hebt misschien niet genoeg temperatuur headroom. Je scores zijn zo te zien een tikje aan de lage kant dan wat ik ook zou verwachten.

Ik probeer wat tips te geven voor zover ik dat kan :)

Check ook even je taskmanger ofzo of er geen ander proces CPU staat te eten wat je score omlaag brengt, zoals bijvoorbeeld sommige RGB software kan doen. RGB software staat er een beetje om bekend dat die inefficient kunnen zijn.

Wat je kan proberen, is om je temperatuur wat omlaag te gaan brengen. Dus een lager voltage. Betere fancurve, maar ik verwacht eigenlijk al wel dat je fans staan te loeien.

En wellicht toch eens kijken naar je heatsink mount. Genoeg koelpasta (niet te veel, te weinig) en het contact met je IHS tegen de 'coldplate'. Even loshalen en opnieuw proberen. Kijk ook even of je IHS (de CPU) redelijk vlak is. Welke pasta gebruik je? Niet te oud?
Ook de koeling en flow van je kast controleren, wellicht kan de warmte niet (snel genoeg) weg?
Cidious schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:59:
[...]

Ik heb hier 2x 3950X draaien zonder problemen. 1 heb ikzelfs de IHS van verwijderd en liquid metal ertussen gegooid als experiment.

Ik begrijp persoonlijk niet zo goed waarom een 3950X daily op zulke hoge settings moet draaien? marginale winst en daargelaten wat nu de werkelijke oorzaak van het overleiden is geweest, Het zal niet geholpen hebben. LLC Medium is inderdaad een slecht idee. Dat zijn echt flinke klappen bij dagelijks gebruik als de CPU om vermogen vraagt hoort de vcore iets in te zaken mede voor de gezondheid van de chip.

JIj noemt 1.5v 'toch wel veel', maar dit is puur afhankelijk van de stroom die er bij gepaard gaat. hoog voltage + hoge stroom = meer belasting. Ryzen werkt met piek spanningen van dus maximaal 1.5v bij stock settings deze 1.5v die jij uitleest in HWMonitor (ik zou toch echt HWINFO aanraden en de sensoren die problemen gaven gewoon disablen. Ga er vanuit dat je iCue of ASUS sensoren bedoelde) zijn heel kortstondige piekspanningen van enkele miliseconden of minder. Dit gebeurt ook alleen bij lage load. Bij volle load en dus meer stroomvraag zal het voltage inzakken met het boost alogaritme en vdroop. Dit is geheel normaal en gezond gedrag voor Ryzen.

1.5v = compleet normaal bij lage load in kortstondige pieken. Als je even HWINFO installeerd en in de settings 'Snapshot polling' aanvinkt in de rechter kolom dan zal je een meer realistisch beeld krijgen van je voltages.

Ik ga verder niet speculeren wat de werkelijke oorzaak van je chip's dood is geweest maar als ik de settings hierboven zo lees is dat een vrij deftige dagelijks overklok en jouw chip vond dat schijnbaar niet prettig lange termijn. Een andere chip had er misschien minder last mee gehad. Wie weet. Het heeft in ieder geval niet geholpen met de levensduur.

Om nu jouw tweede vraag te beantwoorden. Ik draai een 5900X, 5800X, 5600X en twee 3950X chips.

Voor de Zen 3 chips draai ik alleen op de 5900X de laagste LLC en voor de andere chips geen LLC. Ook draai ik relatief lage voltages voor de memory controller en het geheugen. 1 3950X draait in eco mode (65W) in mijn home server en de andere draait stock als ik een extra machine voor wat rekenwerk naast de 5900X nodig heb om parallel te kunnen draaien.

Ook heb ik voor Zen 3 de curve optimizer gezet omdat dit de chips gewoon efficienter maakt bij dezelfde voltages en power draw.

Ik zou persoonlijk LLC lekker achterwege laten deze ronde voor dagelijks gebruik. Je kan een paar test runs doen maar LLC medium is hetgeen uit jouw verhaal dat er voor mij ook het meest uitsprong als rode vlag.
Dank voor de reactie.
Ik deel graag mijn ervaring zodat anderen hier ook lering uit kunnen trekken.

De 1.5v had ik al opgemerkt als zijnde normaal onder een hele lichte tot geen load. Dat triggerde mij niet direct ook als zijnde de oorzaak. Maar ik vermeld het ook voor de volledigheid. Het is opvallend gedrag wat bij deze CPU s hoort. Maar de negatieve offset heeft daar dus ook invloed op heb ik gezien (tenminste in de software tools). Ik voel me er wat happy bij als ik die lager zie ;)

Ik denk dat de IMC, Integrated Memory Controller, de geest heeft gegeven. De cores zijn waarschijnlijk wel gewoon ok. LLC stond ook alleen op vcore niet op de soc. Ik heb wat verhalen gelezen met dezelfde symptomen (mbt de IMC, niet de LLC), leek vergelijkbaar met wat ik had. Het is waarschijnlijk een combinatie pech en de settings die ik had.

LLC was ook mijn plan om die gewoon lekker te laten voor wat het is inderdaad (not gonna risk it en ook niet nodig als de boel stabiel is), de winst daarmee was inderdaad te minimaal. Ik had LLC ingesteld, omdat ik de eerdere genoemde resets daarvoor ook al had meegemaakt. Het maakte het systeem stabieler. Dat is misschien net het verkeerde duwtje in de rug geweest. Inderdaad ook mijn red flag. Hoewel het wel een tijdje daarmee heeft gedraaid.

Ik had de multimeter al wel eens op het bord gehad, maar spikes zie je uiteraard niet. Daar heb je een Oscilloscoop voor nodig (op mijn werk heb ik daar wel toegang toe, maar dat is wat lastig transporteren enzo). Mijn bord van Gigabyte, die heeft na Medium nog: High, Turbo, Extreme, Ultra Extreme, voor medium heb ik: Low, Standard, Normal en de waarde Auto. Selectie staat op Auto, maar echt duidelijk wat dat betekend is het niet echt.

Ik dacht wel dat er hier voorstanders zouden zijn van HWInfo ;) , ik zie die inderdaad vaker. Ik snap ook wel waarom, het is een mooie tool. Ik heb er alleen een slechte ervaring ermee. Ik zou die anders normaal wel weer proberen.

Die software hielp toen mijn fan profielen omver op de een of andere manier. Ik heb die profielen in de BIOS ingesteld. Maar er is volgens mij een chip die HWInfo uitleest tijdens het scannen die dat regelt. Ik heb in de BIOS fan curves ingesteld, die op voltage geregeld zijn en die op PWM werken (ik heb een mix). Ventilatoren (2 stuks) voor extra koeling zijn 3 pins. Ik kon daarna in de BIOS ook geen goede instelling meer doen (fans reageerden vreemd), de software van Gigabyte zelf, die kon de boel weer goed krijgen gelukkig. Ik denk dat de instellingen in de aparte chip weggeschreven worden en dus niet vanuit de BIOS (al dan niet deels).

Maar dat is zoals ik zei al een hele tijd geleden. Wie weet deed ik iets verkeerds en is het ook aangepast of gefixt.
Ik heb geen ICue of Asus RGB software issue daarmee, maar het was wat anders. Ik heb overigens de Gigabyte Fusion software voor RGB aansturing (ook een draak-je overigens, maar het werkt).

Trouwens wel nice dat je liquid metal hebt geprobeerd. Heeft het iets uitgehaald?
Ikzelf begin daar nog even niet aan, iets te veel risico lijkt me.

Ik speel nog wel met de PBO settings en XMP/subtimings op een later moment, eerst even kijken wat hij doet op de defaults zonder andere factoren. Misschien eerst maar eens zien of ik de Curve per core kan afstellen nog.

[Voor 81% gewijzigd door The Wrecker op 05-09-2021 00:20. Reden: RGB software opmerking, 2e (grote) edit reactie op Cidious]

The Wrecker schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:42:
[...]

AutoOC zal denk ik niet veel uitmaken inderdaad, je hebt misschien niet genoeg temperatuur headroom. Je scores zijn zo te zien een tikje aan de lage kant dan wat ik ook zou verwachten.

Ik probeer wat tips te geven voor zover ik dat kan :)

Check ook even je taskmanger ofzo of er geen ander proces CPU staat te eten wat je score omlaag brengt, zoals bijvoorbeeld sommige RGB software kan doen. RGB software staat er een beetje om bekend dat die inefficient kunnen zijn.

Wat je kan proberen, is om je temperatuur wat omlaag te gaan brengen. Dus een lager voltage. Betere fancurve, maar ik verwacht eigenlijk al wel dat je fans staan te loeien.

En wellicht toch eens kijken naar je heatsink mount. Genoeg koelpasta (niet te veel, te weinig) en het contact met je IHS tegen de 'coldplate'. Even loshalen en opnieuw proberen. Kijk ook even of je IHS (de CPU) redelijk vlak is. Welke pasta gebruik je? Niet te oud?
Ook de koeling en flow van je kast controleren, wellicht kan de warmte niet (snel genoeg) weg?

[...]

Dank voor de reactie.
Ik deel graag mijn ervaring zodat anderen hier ook lering uit kunnen trekken.

De 1.5v had ik al opgemerkt als zijnde normaal onder een hele lichte tot geen load. Dat triggerde mij niet direct ook als zijnde de oorzaak. Maar ik vermeld het ook voor de volledigheid. Het is opvallend gedrag wat bij deze CPU s hoort. Maar de negatieve offset heeft daar dus ook invloed op heb ik gezien (tenminste in de software tools). Ik voel me er wat happy bij als ik die lager zie ;)

Ik denk dat de IMC, Integrated Memory Controller, de geest heeft gegeven. De cores zijn waarschijnlijk wel gewoon ok. LLC stond ook alleen op vcore niet op de soc. Ik heb wat verhalen gelezen met dezelfde symptomen (mbt de IMC, niet de LLC), leek vergelijkbaar met wat ik had. Het is waarschijnlijk een combinatie pech en de settings die ik had.

LLC was ook mijn plan om die gewoon lekker te laten voor wat het is inderdaad (not gonna risk it en ook niet nodig als de boel stabiel is), de winst daarmee was inderdaad te minimaal. Ik had LLC ingesteld, omdat ik de eerdere genoemde resets daarvoor ook al had meegemaakt. Het maakte het systeem stabieler. Dat is misschien net het verkeerde duwtje in de rug geweest. Inderdaad ook mijn red flag. Hoewel het wel een tijdje daarmee heeft gedraaid.

Ik had de multimeter al wel eens op het bord gehad, maar spikes zie je uiteraard niet. Daar heb je een Oscilloscoop voor nodig (op mijn werk heb ik daar wel toegang toe, maar dat is wat lastig transporteren enzo). Mijn bord van Gigabyte, die heeft na Medium nog: High, Turbo, Extreme, Ultra Extreme, voor medium heb ik: Low, Standard, Normal en de waarde Auto. Selectie staat op Auto, maar echt duidelijk wat dat betekend is het niet echt.

Ik dacht wel dat er hier voorstanders zouden zijn van HWInfo ;) , ik zie die inderdaad vaker. Ik snap ook wel waarom, het is een mooie tool. Ik heb er alleen een slechte ervaring ermee. Ik zou die anders normaal wel weer proberen.

Die software hielp toen mijn fan profielen omver op de een of andere manier. Ik heb die profielen in de BIOS ingesteld. Maar er is volgens mij een chip die HWInfo uitleest tijdens het scannen die dat regelt. Ik heb in de BIOS fan curves ingesteld, die op voltage geregeld zijn en die op PWM werken (ik heb een mix). Ventilatoren (2 stuks) voor extra koeling zijn 3 pins. Ik kon daarna in de BIOS ook geen goede instelling meer doen (fans reageerden vreemd), de software van Gigabyte zelf, die kon de boel weer goed krijgen gelukkig. Ik denk dat de instellingen in de aparte chip weggeschreven worden en dus niet vanuit de BIOS (al dan niet deels).

Maar dat is zoals ik zei al een hele tijd geleden. Wie weet deed ik iets verkeerds en is het ook aangepast of gefixt.
Ik heb geen ICue of Asus RGB software issue daarmee, maar het was wat anders. Ik heb overigens de Gigabyte Fusion software voor RGB aansturing (ook een draak-je overigens, maar het werkt).

Trouwens wel nice dat je liquid metal hebt geprobeerd. Heeft het iets uitgehaald?
Ikzelf begin daar nog even niet aan, iets te veel risico lijkt me.

Ik speel nog wel met de PBO settings en XMP/subtimings op een later moment, eerst even kijken wat hij doet op de defaults zonder andere factoren. Misschien eerst maar eens zien of ik de Curve per core kan afstellen nog.
Mooie lange uitleg. Ja ik ging er ook van uit dat je aardig bekend bent met Ryzen. Gezien de settings etc.

Betreft de IMC. dit kan uiteraard ook heel goed de oorzaak zijn. Wat mij opviel is dat de 3950X Cherry picked cores heeft maat de IMC is nog steeds een loterij. Dat de jouwe geen 1900 stabiel kon draaien laat zien dat het niet de beste kwaliteit was.

Al mijn 7 Ryzens die ik nu bezit of in het bezit heb gehad (ook 3800X en 3600) deden 1900 IF out of the box met minimale setting tweaks. Veelal gewoon auto.

Als ik het me goed herinner gooide mijn gigabyte borden de voltages voor VDDG en VSOC standaard erg hoog. Dit zat niet lekker bij mij en heb dit ook handmatig verlaagd voor mijn chips.

Betreft liquid metal. Paar graden hier en daar. Niks schokkends. Ik draai de server met de originele IHS gewoon voor piece of mind en stabiliteit. De gemodificeerde chip is meer voor de spelerij. Ik heb beiden niet echt met PBO gebruikt. 3950X is altijd een werkpaard geweest voor mij waar die gewoon efficiënt en stabiel moesten draaien zonder fratsen. Ben zelf dus geen expert met de 3950X in overklokken. Ik zal die extra chip eens de sporen geven.

Hoop dat je nieuwe 5950X het langer volhoudt. Het is mooi spul deze generatie Zen 3

• kazzzdafke
Resultaten stock komen heel erg overeen met mijne :)
enkel de temp is bij mij hoger, nu rond de 78/80gr bij R23.

Pagina: 1 ... 5 6 7

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee