• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Ayzuwa schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:45:
Ik heb een 5900X en ik vraag me af of ik geen te hoge temperaturen heb die de levensduur van mijn systeem gaan verminderen.

Dit is tijdens het gamen (bvb: CoD MW, Red Dead Redemption 2), daar gaan de temps soms tot 90°C . Meestal liggen de temps rond 84-89 tijdens het gamen, met pieken tot 90.

Tijdens het surfen / wat youtube / gewoon pc gebruik.. zitten de temps rond 62-65.

Ik heb geen OC gedaan, gwn stock speeds.
Ik heb een Scythe Mugen 5 PCGH-Edition CPU koeler.

Ik had gelezen dat ZEN3 ontworpen is om met deze temps om te kunnen.
Maar ik vraag me toch af of deze temps niet wat te hoog zijn. Wat denken jullie?
Zen3 mag 90 graden worden ja (5600X zelfs 95). Dat gezegd hebbende zit ik nu met wat browsen en een youtubefilmpje op 25-28 graden (5800X). Dit is dan wel met een AIO, maar een Mugen zou echt niet op 62-65 moeten zitten met wat browsen.

Ik zou eens controleren of:
- Je koeler goed zit
- Je kast airflow heeft (zet de buitenkant eens open voor frisse lucht via die kant)
- Wat er allemaal in 's hemelsnaam draait als je idle op 62 graden zit (lees: het dus helemaal niet idle is)
- Je de chipset drivers geinstalleerd hebt
- Een bios reset doen

Het beste is even testen met een 'externe Windows' via WinToUSB ofzo, zodat je zeker weet dat het OS waarmee je test schoon is. Ook hier wel even de chipset drivers installeren.

UNOX: The worst operating system

• Maartor
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 09-04 13:26
Tis ook koud momenteel in groningen... raampje open ... zat gisteravond rond de 21 graden tijdens idle ;)

• cyberhank
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-09 19:55
TweakerVincent schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:13:
Welk moederbord en Ram kan ik het beste kopen bij een 5950x? Ik wil 64GB ram en ga wss niet overclocken maar wil wel wat mogelijkheden voor de toekomst. Geen hardcore OC dus.
Ik heb dit erbij gekocht:
G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN (is er ook in 64 GB variant)
Gygabyte X570 Aaorus Master

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair AX860i | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

• Stefie2010
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-09 10:06
Xyrr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:00:
Wat ik mij afvraag is of geheugensnelheid veel invloed heeft op de Cinebench r20 score. Vanwege de hier welbekende WHEA errors draai ik mijn geheugen namelijk op 3200 ipv 3600MHz. Kan een van jullie een indicatie geven of ik redelijkerwijs een hogere score kan verwachten wanneer dit geheugen in de toekomst op 3600 kan draaien?
Mijn persoonlijk ervaring is dat het voor r20 niets uitmaakt wat je geheugensnelheid is. Bij mij waren de scores tussen JEDEC 2133Mhz en XMP 3600Mhz exact gelijk...

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Wobin77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:31:
Hoi,
ook maar eens even gespeeld met de memory timings. Hieronder de resultaten voor en na.

Ken er niet al teveel van, maar denk dat de winst toch mooi is. Zeker omdat het geen B-die chips zijn...

Dram - Calc:
[Afbeelding]

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

cpuZ:
[Afbeelding]
Snelheid is zeker top latency is toch nog redelijk hoog fclk staat ook op 1900? Voor 1:1:1 anders 5ns pentaly rond de 60 lijkt me toch juister als je rfc etc niet lager krijgt wegens geen bdie?

Gigabyte B550I # Ryzen 5600X@4.85Ghz PBO - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 16GB 3800C15 52.5ns 1.53v # Asus RTX3080 TUF OC 1905@887mv 10Gbps # Samsung 970 evo plus 1TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Wobin77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]

fclk stond op 1900. Heb alles terug op 'stock' moeten zetten. XMP profiel 3600...
Voor de een of andere reden bleef nu RDR2 crashen na een 30 seconden. Terug op xmp, en geen problemen meer.
Moet er dieper induiken. 't Is ook zo dat je die timings in de bios op wel 3 verschillende plaatsen kan ingeven. geef je ze op 1 plaats in, dan zijn ze op die andere plaats niet aangepast.
Begrijp het nog niet helemaal. (GBx570 master, bios F31h) Zie nu wel net dat er update is van de bios (F31i)
met "Improve FCLK OC ability"
Die eens flashen en opnieuw proberen...
Nja ram oc is eigenlijk veel testen tussen settings ben zelf nog veel lager gegaan dan dram calculator, heb link al paar keer gedeeld:
https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md

Ingaven ram timings voor gigabyte enkel op tweaker scherm geen xmp profiel dan advanced memory settings staat eronder en voltage zetten in hwinfo kan je controleren meestal geeft gigabyte 0.03 teveel onder load.

[Voor 10% gewijzigd door neox387 op 01-12-2020 23:39]

Gigabyte B550I # Ryzen 5600X@4.85Ghz PBO - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 16GB 3800C15 52.5ns 1.53v # Asus RTX3080 TUF OC 1905@887mv 10Gbps # Samsung 970 evo plus 1TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Wobin77 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:56:
[...]

Mooie guide! Heb jij die geschreven? Bedankt om het nogmaals te delen.
Nee zoveel credit kan ik niet nemen :P

Daarin staat ook link voor rfc tabel ook handig

En link naar deze staat er ook in:
https://www.reddit.com/r/...overclocking_on_ryzen_oc/

Nog een tip voor snel te weten welke kit beter zou zijn ivm overclocken snelheid / cas
3600/14 = 257
4000/16 = 250
Maw de 3600c14 kit zou beter zijn, als is het grofweg 200mhz voor 1cl

Bdie kits zijn ook te vinden op:
https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

• Sloerie
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23-08 16:10

Sloerie

Beunhaas

cyberhank schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:49:
[...]

Bedoel je alleen de 1e keer bij installatie, of permanent HMI + DP aansluiting noodzakelijk vanwege dit boot-issue ?
(ik begin dit weekend met m'n upgrade met Gygabyte Aorus Master en RTX3080)
Als ik een crash heb, memory errors krijg + default load en reboot of als ik een cmos reset doe (en de eerste keer uiteraard). Bij normale shutdown -> boot pakt hij DP gewoon.

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:31
AtlAntA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:50:
[...]

Zeer netjes! Zijn die single core boost cijfers van HWI gehaald met BoosTester.exe of heb je een andere utility gebruikt? Ben trouwens wel jaloers dat je zoveel cores hebt die zo hoog gaan. Ik heb er slechts 2 die boven de 5.1Ghz komen en de rest komt dan weer niet boven de 4925Mhz uit. Zou je misschien wat van je settings kunnen delen? Ik snap ook nog niet veel van PBO en de curve optimiser eerlijk gezegd dus misschien als ik ze naast elkaar leg ik dat ik het wat beter kan gaan begrijpen.
Ik laat HWInfo gewoon lopen met een dag gebruik en dan kijk ik wat 't resultaat is. Dat zal eigenlijk effectief niet anders zijn dan BoosTester draaien lijkt mij.

Dit is waar ik nu definitief op uit lijk te komen. Dit is volledig stabiel en iedere core 1 voor 1 tot de max optimaliseren vanaf nu is me wel wat veel moeite, want dat worden veel crashes en reboots de komende weken :+.

Ik draai nu PPT 250W, TDC 200A en EDC 195A met PBO op 75MHz. De core waarden zitten tussen de 13 en 26, waarbij de cores van de slechtere CCX allemaal 26 draien. Daar zit dus zeker nog ruimte voor optimalisatie, maar gezien ik ook nog een voltage offset van -0.15V draai zal het allemaal wel al op het randje zitten denk ik zo.

• Luqq
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-09 17:43
Erico360 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:50:
Iemand die ervaring heeft met het claimen van Far Cry 6?
Ik kreeg op het eind dit:
Claim My Reward
Your rewards cannot be assigned at this time, please try again at a later time.

Maar als ik naar my rewards ga zie ik:
Credits used 1
Credits available 0
Congratulations on reserving Far Cry® 6 (Standard PC Edition)! We will update your account and notify you as soon as the content key is available.

Bij Nvidia kreeg ik gewoon meteen de watch dogs legion code.
Yup, same. Komt vast omdat de game nog lang niet uit is.

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:52
Mijn Ryzen 9 setup is denk wel redelijk af zo. Alleen geheugen twijfel ik over want kan niks vinden. Wat denken jullie?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 898,99€ 898,99
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 345,06€ 345,06
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3090€ 1.680,09€ 1.680,09
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart€ 139,-€ 139,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,46€ 75,46
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 309,-€ 309,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 228,-€ 456,-
1VR-brillenHP Reverb G2 - met controllers€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.602,60

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• jmk
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-09 18:17
TweakerVincent schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:33:
Mijn Ryzen 9 setup is denk wel redelijk af zo. Alleen geheugen twijfel ik over want kan niks vinden. Wat denken jullie?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 898,99€ 898,99
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 345,06€ 345,06
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3090€ 1.680,09€ 1.680,09
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart€ 139,-€ 139,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,46€ 75,46
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 309,-€ 309,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 228,-€ 456,-
1VR-brillenHP Reverb G2 - met controllers€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.602,60
als je een apart draadje wil starten voor aankoopadvies kijk ik graag mee, heb ruwweg dezelfde componenten in gedachten. ik wil een koel en stil systeem.

Yippie kayak, other buckets!

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15-09 18:04
Maartor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:01:
ik zit wat te lezen over LLC levels en moet eerlijk zeggen dat hoe meer ik lees hoe verwarder ik ervan raak haha.
in digi vrm bios settings heb ik de LLC levels op 4 (overweeg 5) staan en alle power limieten naar 140% geschroefd, waar mogelijk extreme profile
Asus X570 strix e

Is dit nou wel of niet schadelijk voor langdurig gebruik als ik dit koppel met stel een 1.25 V en all core 4.6/4.7 ghz ?
AMD heeft bij Ryzen heel véél opties open gezet waardoor het idd nogal complex kan worden.

Load level compensation houd in dat op het moment je een verbruiker inschakelt op een elektrisch circuit je voltage in elkaar zakt. Als je een heel goede volt meter hebt die je aansluit op het stopcontact, en je schakelt een reeks hoge verbruikers in, dan kan het zijn dat je een drop meet in de 230V spanning. Een andere manier is meten doorheen de dag, dan ga je typerend op drukke momenten de spanning zien zakken omdat iedereen zware verbruikers inschakelt en de wijkkast iets meer moeite heeft dan anders de spanning op peil te houden, ook al gebruik je een voltmeter van 30 euro.

LLC is dus eerder een elektrisch begrip en niet echt iets computer technisch. Het werkt door te voorspellen dat er load gaat komen en ervoor te compenseren. Klassiek schakel je de verbruiker in, de spanning dipt weg, aan de hand daarvan compenseer je. Echter dan ben je aan de late kant met een diepe dip tot gevolg wat je CPU niet leuk vind, LCC tracht voorspellend te werken, als er een load verwacht word alvast de spanning verhogen zodat als de load er is de spanning niet zo ver weg dipt.

Als je echter te agressief probeert te voorspellen dan ga je teveel compenseren, ofwel overshoot waarbij je teveel spanning geeft en je in plaats van een dip krijg je een piek. Dat vind je CPU ook niet leuk, die wilt eigenlijk liefst gewoon geen dips en geen pieken.

LCC werkt dus enkel op het moment de CPU gas geeft, en wanneer hij plots stopt want dan moet je compenseren dat het verbruik plots verdwijnt en dus de spanning plots stijgt. Om te weten hoeveel LCC je moet geven zou je moeten meten, echter de spanningsmetingen van je moederbord zijn in de verste verte bijlange niet goed genoeg om dit te meten vanwege dit in nanoseconden uitgedrukt word, daar heb je voltmeters van duizenden euro's voor nodig en dan ben je er nog niets mee want je hebt geen of nauwelijks punten om hem aan te sluiten.

Als je gaat OC'en ben je dus blind, trial en error om te weten welke LCC setting je moet hebben waarbij het sterk afhankelijk gaat zijn hoe goed of slecht het moederbord in staat is deze uit te voeren.

Edit: concluderend wil je met LCC spelen als de CPU plots instabiel word van het moment je een load erop knalt, niet als de CPU na 10 seconden load instabiel is want dan is LCC is lang gedaan met werken.

Edit 2: op voorwaarde dat die LCC echt werkt als LCC, zo zou je niet mogen zien dat het verschil tussen ingestelde Vcore en daadwerkelijke Vcore verschilt als je een andere LCC neemt want dat zou zeggen dat dit blijft compenseren en niet enkel bij inschakelen/uitschakelen verbruik maar daar kan ik zelf nog niets over zeggen tot ik mijn exemplaar binnen heb.

[Voor 8% gewijzigd door sprankel op 04-12-2020 00:42]

• sprankel
  • Laatst online: 15-09 18:04
Maartor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:20:
...

Het stukje over blind varen vind ik n goeie vergelijking hehe. Zo als buildzoid t bracht heeft de vrm als t ware n directe verbinding naar de cpu qua metingen maar zal een moederbord daar vrijwel nooit gebruik van maken omdat t duur is en moeilijk... de IO die die de voltages meet meet deze op een andere plek en is per definitie niet accuraat hierdoor. ofzo... hahaha.
Je denkt nog altijd teveel als een IT'er en te weinig als elektricus >:)

Je hebt een signaal dat gecorrigeerd moet worden dus jij denkt, meten wat het signaal doet en aan de hand van mijn meting corrigeer ik. Dat is hoe een IT'er het oplost maar niet hoe een elektricus het oplost.
Men bouwt een elektrische schakeling die zichzelf corrigeert waarbij men gebruik maakt van bepaalde schakelingen. Dit word niet uitgemeten want om als je dat soort problemen laat oplossen door een IT'er, dan is dat moederbord onbetaalbaar ;) In elektriciteit word er enkel gemeten om te verifieren of om diagnoses te stellen.

• Light21M
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 07:23

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16-09 21:52

onsgeluk

Beroepsprutser

Cyb schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:37:
Ik heb hier een 5950x, die ligt te wachten op een fanless x570 mobo (zodra die op voorraad is). Ik ga verder niet overklokken.
Ik zit alleen nog wat te twijfelen over welke cooler ik ga nemen. Een stille cooler is wel zo prettig, maar de 5950x moet niet te warm worden.
  • De Scythe Ninja 5 schijnt zeer stil te zijn, maar er wordt wel eens gezegd dat deze door het hoge gewicht schade kan veroozaken.
  • De Scythe Mugen 5 is ook lekker stil, en lichter.
  • De BeQuiet Dark Rock Pro 4 is luider, maar relatief stil, en koelt beter dan de Scythes, maar maakt ook meer geluid.
  • De Noctua NH-D15 koelt beter dan de BeQuiet, maar onduidelijk is hoe stil deze is t.o.v. de BeQuiet. De ene review zegt dat de BeQuiet stiller is, terwijl de andere weer de Noctua als stiller noemt.
Ik heb op mn 3950x de nh-d15 verwisselt voor een AIO, de arctic freezer II 280. Iets duurder dan de noctua, maar wel meer headroom qua temps en stilste oplossing buiten een custom loop om. Wordt door GN als zeer goed gereviewed. Geen rgb, prima ding

Op lucht moet het ook kunnen, maar de 16 cores genereren gewoon een shitload aan warmte. Vanwege de hogere omgevingstemperatuur hier op mn werkplek, liep ik geregeld tegen de grens aan. Doe met die info wat je wilt...

[Voor 11% gewijzigd door onsgeluk op 04-12-2020 20:43]

iR Profiel

• Lekiame
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 09:29
cyberhank schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:39:
[...]

Ik heb ook de 5950X en heb gekozen voor de BeQuiet Dark Rock Pro 4; ik begin vanmiddag aan de ombouw van m'n systeem en zal hier m'n ervaringen posten; zin in... ;)
Uhhhh... Je zit hier op een tweakers forum hahaha

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:31
cyberhank schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:53:
Sorry voor de wellicht wat naiëve vraag - ik ben (nog) een redelijke noob wat overclocken betreft - maar waarom gaat iedereen direct aan de slag met voltages, etc. ?
Standaard is de 5950X toch al een beest van een CPU ?

Of moet ik, ook als ik niet wil over- of onderklokken, nog speciale afstellingen doen voor een optimaal gebruik van deze CPU ?

(ik heb deze zelf met name gekocht met het oog op toekomstbestendigheid. Nou ja, eigenlijk was een 5900X de bedoeling, maar vanwege de beschikbaarheid is het toch het top-model geworden... ;))
Door alleen al een - voltage offset in te stellen blijft je single core boost gelijk en stijgt je all-core met én een lager verbruik én minder warmte.

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13-04 20:21
Cyb schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:37:
Ik heb hier een 5950x, die ligt te wachten op een fanless x570 mobo (zodra die op voorraad is). Ik ga verder niet overklokken.
Ik zit alleen nog wat te twijfelen over welke cooler ik ga nemen. Een stille cooler is wel zo prettig, maar de 5950x moet niet te warm worden.
  • De Scythe Ninja 5 schijnt zeer stil te zijn, maar er wordt wel eens gezegd dat deze door het hoge gewicht schade kan veroozaken.
  • De Scythe Mugen 5 is ook lekker stil, en lichter.
  • De BeQuiet Dark Rock Pro 4 is luider, maar relatief stil, en koelt beter dan de Scythes, maar maakt ook meer geluid.
  • De Noctua koelt beter dan de BeQuiet, maar onduidelijk is hoe stil deze is t.o.v. de BeQuiet. De ene review zegt dat de BeQuiet stiller is, terwijl de andere weer de Noctua als stiller noemt.
Kijk eens naar het gewicht van de noctua NH-D15, die is zelfs zwaarder dan een Ninja 5. Ik meen bijna 10%.
Ik heb het niet gevonden in mijn zoektocht naar de mijn ultieme luchtkoeler dat iemand uit eigen ervaring zei dat de Ninja 5 schade heeft veroorzaakt, maar wel het gerucht gelezen, maar de noctua is zwaarder en daar heb ik nooit iets over gelezen dat deze ''te'' zwaar zou zijn.
Dus ik denk het is een gerucht dat de Ninja 5 te zwaar is.

De noctua komt het vaakst als ''winnaar'' naar voren.
Deze heeft het potentieel om de fans harder te laten draaien dan een Ninja 5 dus daardoor koelt ie beter.
Wil je 100% de stilste en over klok je niet ga dan voor de Ninja 5, die fans kunnen maar 800RPM en zijn de stilste.
Mijn pc is nog niet 100% af, mijn pc staat nu nog zonder zijpanelen op 50cm van mij, pas op de volle 800RPM hoor ik zachtjes de Ninja 5. Het klikken van de muis is luider.
Gebruik niet de originelen splitter deze laat 1 fan 100% draaien en de ander over PWM.

• Sloerie

Sloerie

Beunhaas

AtlAntA schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:23:
[...]

Als ik het goed begrepen heb dan is het gouden sterretje volgens ryzen master de beste core van die CCD. En het zilveren stipje is de windows preferred core.
In normale modus:
Gouden ster = Best core in die CCD
Ziveren ster = 1 na beste core in die CCD

In OS mode:
De 1 na beste core in de beste CCD is nog altijd beter dan de beste core in de slechtste CCD. Dus windows kiest de twee cores op de beste CCD.

• dierkx36
  • Laatst online: 11:24
Sloerie schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:10:
[...]

Check goed of je hem in negatieve offset modus hebt staan just to be sure. Verschilt nogal per bios hoe dat werkt.

Daarentegen: Mijn msi bios doet negatieve offset alleen als je hem per core doet, als je hem op all-core modus zet neemt hij de "negative"/"positive" value niet mee en doet hij gewoon positief en dus hogere spanning. Ook de offset modus van de Vcore werkt niet (goed). Ik wacht dus iig nog even af op stabielere biossen, wellicht is dat bij jou ook het geval (Agesa 1.1.0.0 C + SAM variant draai ik).

e: in sommige gevallen gaat bij mij de EDT value op de "recommended" van 140A wat je vrijwel altijd aantikt met lage spanningen op een 5900X. Beetje rappe run haalt de 200A wel, zeker met lagere spanningen. Wellicht gebeurt zoiets ook bij jouw. Als ik het dan weer reset werkt het wel. Sidenote: De waarde staat er 2x in bij mijn bios, als ik het via het "AMD OC" menu onder normale setting -> advanced instel gebeurt er niets, onder het OC menu wel. Nog een teken aan de wand dat het een beta bios is.
Thanx :)

Ben net met Ryzen Master, Cinebench R23 en HWinfo64 aan de gang geweest (alles staat nou op stock in BIOS)

Core 2 is favoriet, Core 8 is de liefhebber van Windows

Omgerekend waardes van tijdens de multicore test :
PPT = 126
TDC = 77
EDC = 153

Voltage : met starten tikt hij 1,481 op de favo core, daarna zakt hij naar rond de 1,40
Temperaturen :
CPU (Tctl/Tdie) max 71,5
CPU Die (average) 71,4
CPU CCD1 (Tdie) 72

Wat kan ik nou het best invullen in BIOS en waar ?

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• dierkx36
Sorry, overheen gelezen |:(
Workaholic schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:
PS: Heeft iemand al 2x16GB 3600MHZ memory gevonden wat daadwerkelijk werkt op deze snelheid? Liefst met dit moederboard? Ik kom vooral CAS18/CAS19 tegen. De QVL van dit moederboard is overigens behoorlijk verouderd.. dus hier kun je ook niets mee. Gskill schijnt maar in 1 slot te werken dus ik vrees dat het dan corsair 2x16gb 3600mhz CAS18 moet worden.
5800x + Gigabyte X570 Aorus Pro + G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC hier :
Werkt als een trein :Y

Alleen Gigabyte is nogal ...vrijgevig met voltage, dus je moet zelf het RAM voltage afregelen in BIOS (standaard gooit hij hem op 1,38, als je via BIOS 1.33 opgeeft komt hij uit op 1,36)

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
cyberhank schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:04:
Dat was even schrikken gisteravond bij de 1e keer opstarten (altijd een spanned moment) na m'n ombouw: https://gathering.tweaker...message/65118236#65118236

Gelukkig via de Q-flash procedure succesvol opgelost; weer wat geleerd... ;)
De, in jouw geval, Q-flash procedure is echt een uitkomst. Ik heb vroeger nog wel eens een hotswap moeten doen van de bios chip.... Dit is een stuk comfortabeler.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• dierkx36
OMX2000 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:16:
Watvoor koeling zouden jullie gebruiken voor een 5800x? Ik zat zelf te denken aan een Arctic Liquid II 280. Maar ik begrijp dat de 5800 best een heethoofd is.

Ik ga niet per se overklokken, als het makkelijk gaat dan wel.
Liquid Freezer II 280 doet het goed met een 5800x
Ik heb deze als eerste cooler op de 5800x gebruikt, voor de huidige custom loop.
(Om een 1 of andere reden was de 5800x koeler met de LF II als nu met de custom loop, vraag me niet waarom)

• Sloerie

Sloerie

Beunhaas

FullThrottle schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:44:
Om XMP werkend te krijgen moest ik het bios van mijn MSI x570 Unify flashen naar een beta bios (A82) maar of die nu zo stabiel is,.. Ik heb nu twee keer een spontane reboot gekregen. Beide keren zonder load. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Goede disco met alle ledkleuren aan :P

Ik heb met een andere MSI plank. Mijn net-niet-stabiele ram oc had ook last van reboot-bij-geen-load, net als bij PBO van > +100mhz boost. Wellicht heb je iets aan die info. Check ook even de WHEA error rate.

• dierkx36
Ik geef het op, kom er niet uit |:( 8)7

Als je een offset in curve optimizer geeft, daar reageert de CPU dus gewoon totaal niet : ding blijft Chernobyle plat stoken..
Geef je handmatig PPT, EDC en TDC op, zelf als zijn het de waardes die je met Ryzen Master op stock had : multicore down the drain, single core gaat nog maar voltage gaat gaat richting 1.5 :/

Vervolgens aan het zoeken geweest op internet : kom ik een filmpje tegen van der8auer die met een gelijksoortig moederbord aan de gang is, die aangeeft dat package power control en package power limit het best werken om het voltage/temperatuur naar beneden te brengen.
3 keer raden wat je dus niet meer terug vind in de huidige BIOS.

Net even met X-Plane 11 aan de gang geweest :
Temperatuur onder X-Plane stijgt nog verder als onder Cinebench R23 :/
Voltage tussen 1,488 en 1,494 , CPU CCD1 Tdie 81 graden.

Ik wacht wel tot iemand settings-for-idiots post :|

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:00

OMX2000

By any means necessary...

Zo, open hart transplantatie uitgevoerd. Ryzen 5 3600 ---> Ryzen 9 5950X. Wat een monster! 😋 Nu nog kijken of ik voor Unicorn puke of Stormtrooper wit ga als belichting.

Om XMP werkend te krijgen moest ik het bios van mijn MSI x570 Unify flashen naar een beta bios (A82) maar of die nu zo stabiel is,.. Ik heb nu twee keer een spontane reboot gekregen. Beide keren zonder load. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laatste deel vanaf 22:28 bij video van Gamers Nexus gaat over instabiliteit en Xmp: YouTube: HW News - AMD CPU Surge in Steam Survey, "SAM" for ASRock Z490, Inte...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Sloerie

Sloerie

Beunhaas

Cornugon schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:13:
Ik ben van een 2700X naar een 5950X gegaan, en ik moet zeggen dat ik nooit had verwacht dat het verschil zo goed merkbaar is!
...

Ik heb 2 dual rank reepjes van die FlareX 3200CL14, en ik kreeg ze niet op 3600 of hoger totdat ik ze op 1.45V zette. Al schijnen B-dies dat makkelijk aan te kunnen (en 3600C14 B-dies draaien op 1.45V schijnbaar).

Ik heb ze in ieder geval stabiel draaien op 3600 14-14-14-28 1T@1.45, bij 3800 moesten de timings een stuk losser (vanaf CL16) zonder memory errors.
Ik ging van een 2600X naar 5900X, denk dat het verschil ongeveer hetzelfde is :) Aangezien ik thuiswerk is een 5900x wel te happen met de ****load aan containers en vm's die ik moet draaien om mijn huidige werk aan de praat te houden is het zeker een fijn apparaat.

Voor OC is het iid wellicht interessant om > 1.4v te gaan. Mijn modules zijn niet echt slecht (had er twee toen ze net beschikbaar waren, later twee erbij gekocht en ze zijn gelukkig alle 4 van ongeveer dezelfde kwaliteit) dus wie weet hoe ver ze gaan. Ik heb wel het idee dat >3800 (1900 f/uclk) de SoC een beetje tegen begint te stribbelen en dat niet alleen het geheugen het probleem is. Het schijnt dat de 2000 te halen is met de meest recente biossen maar we gaan het zien.

Mijn 3600 timings zijn overigens ook 14-14-14-28 1T maar dan @1.36v. > 3666 wil de CL niet op 14 draaien en ik ben niet echt gaan testen met hogere spanningen. Het boot met 3800 16-14-14-32 1T @1.41v maar dat is het, veel verder dan crashen tijdens wat je ook doet komt het niet. Ik draai nu 3733 16-15-14-28 1T @1.37 (hoewel hij soms 1.39 of 1.40 aangeeft in de bios) en dat gaat prima zonder errors (hele dag gewerkt, geen probleem). De SoC lijkt dus bij 3800 toch te gaan tegenstribbelen of ik heb iets fout gedaan :X. Wellicht met 1.45v kan het wat meer geven.

Ik ben allang blij dat de access time < 60ns ligt. Mijn 2600x was niet vooruit te branden op dat gebied en de
hoge clocks op de 5900x bevestigen dat ik een ... "Z-die" variant had die precies deed wat op de doos stond en niet meer.

Dat geheugen OC'en doet me denken aan de goede oude tijd van Athlons icm DFI NF2 planken met reepjes BH-5 Winbond chips er op die ipv 200mhz, 245mhz deden 8).

• watercoolertje
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-09 22:17

watercoolertje

Ondertitel

Zo, open hart transplantatie uitgevoerd. Ryzen 5 3600 ---> Ryzen 9 5950X. Wat een monster! 😋 Nu nog kijken of ik voor Unicorn puke of Stormtrooper wit ga als belichting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb precies dat probleem (Idle crashes), kon A82 alleen (stabiel) draaien met mijn mem op 3200 en de fclk dus 1600. Heb nog niks aan SAM dus ik heb de A81 bios er opgezet (op reddit had iemand aangegeven dat XMP daar wel goed werkt). En jawel draai nu heerlijk stabiel op het XMP profiel (3600MT/s met 1800Mhz FCLK).

Ik kon die A81 bios nergens vinden/downloaden maar stom toevallig had ik die al eerder gedownload en stond die nog op mijn USB stick waar ik mee flash. Dus als je hem wilt hebben kan ik hem wel toesturen (laat dus even weten als je hem wilt).

Je profielen gaan wel allemaal weg! Dus die zou je extern op moeten slaan als je ze wilt behouden.

16 x 300Wp = 4800Wp @Zuid

• Sloerie

Sloerie

Beunhaas

• knoknok
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 31-08 20:36

knoknok

n00b 4 life

Misschien nuttig voor de andere. Hier alvast wat test resultaten.
Ga nu met mijn 2de CPU testen en vergelijken

x5900
Aorus x570 Master F31k
FullThrottle schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:27:
[...]

Nadat ik het voltage voor mijn geheugen had aangepast naar 1.37v (A82 bios) leek het goed te gaan maar gisterenavond toch weer een spontane reboot. Mogelijk dat nog iets meer juice erbij gaat werken maar ik ben nu overgestapt naar jouw A81 bios. Ik ben benieuwd.
Spontane reboot is vaak VDDG. Wat is je VDDG waarde? en Edie right? Edie heeft 1.38v minimaal nodig voor 3800/1900

VDDP: 0.900-0.950v
VDDG CCD: 1.0v
VDDG IOD: 1.05v

werkt voor mij met al mijn chips Zen 2 en 3 op al mijn borden (MSI).

R9 5900X + MEG X570 Unify + RX 6800XT + 32GB Crucial 3800cl16

Ik ben voorlopig wel even klaar met het prutsen. ;)

https://tweakers.net/i/BwNDYINjYFPbw6l90zm_gIIkoog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PU6k4O2DgH17ryPxAG3h2Vc3.png?f=fotoalbum_large

Avatar does not reflect reality. *much*

Prima dan toch! Lekker van genieten voor nu. Nieuwe bios versies zijn inkomende.

Agesa 1.1.0.0 Patch D is vandaag vrijgegeven door AMD. De bordmakers gaan er nu mee aan de slag.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:28:
[...]

Ik heb alles ietwat op single core performance (zoveel mogelijk mhz dus) ingesteld.

CB20 multi is 11.3k. Single 625.
CB23 multi is 28.9k. Single niet gedaan. Daar heb ik het geduld niet voor. ;)

Disclaimer: Mijn OS is niet fresh. Al jaren niet meer. Ik heb relatief veel zooi draaien op de achtergrond en die sluit ik ook niet af voor ik die benchmarks ga draaien. Ik wil dat mijn systeem snel draait MET alle zooi die ik wil draaien op de achtergrond en niet alleen om hogere scores in de benchmarks te krijgen. Ik gebruik de benchmarks wel om te bepalen of ik de goede kant op ga met mijn overclocks. :)
Dan zitten we qua scores min of meer gelijk. Ik bench altijd na een reboot omdat ik anders de scores niet met elkaar kan vergelijken, dus zit wel wat hoger. Mijn W10 daarentegen is allesbehalve 'fresh'.

Onderstaande score is als ik HWinfo op de achtergrond laat lopen terwijl ik aan het werk ben.

Geen offset op de vcore, alleen core optimizer gebruikt. -10 op de 2 goede cores en de rest -30. Ram draait op 3800/C16, merk 0,0 verschil in benchmarks ten opzichte van XMP 3600/C16.

Er zijn een hoop dingen die mij dwarszitten die ik nog probeer uit te vogelen, maar het voornaamste is toch wel dat het mobo een eigen leven leidt voor wat betreft PPT, TDC en EDC limieten.
Tijdens het benchmarken hangt de EDC steevast op 100A, terwijl PPT en TDC ver verwijderd zijn van de (al dan niet zelf ingestelde) limieten. Bij m'n 3950x hing ik juist op de PPT van 142W (of welke andere waarde die was ingesteld).

edit; om te verduidelijken wat ik niet snap

PBO limits op AMD-waardes blijft de EDC weliswaar op 100A hangen, maar de PPT en TDC lopen ook op. De temperatuur loopt echter stevig terug, net als de MC-score in CB20.
Laat ik het moederbord (f31o bios) bepalen wat de limieten zijn, dan zie ik waardes die ik niet met enige logica uitgelegd krijg. PPT en TDC lopen stevig terug. Maar temps en m'n CB20 score loopt wel naar 11700.
Mocht iemand dit in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen, ik houd me aanbevolen :?
https://tweakers.net/i/MM6_bDQVsAo5jDpFv8l3hPXcD0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dCO5wMAHu4JqTjT7D7uGkvmd.jpg?f=user_large

[Voor 16% gewijzigd door onsgeluk op 09-12-2020 19:18]

iR Profiel

• Viertakt
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16-09 23:50
LMD schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:39:
Ik ben na de hitte van mijn 5800x overgestapt op waterkoeling.
Dit is de Arctic Liquid Freezer II 280 geworden.

Nu krijg ik met Cinebench R20 de temperatuur tussen de 70-75 graden, stukje aangenamer dan de 90 graden die ik met andere koelers voor elkaar kreeg.

De score is zelfs verbeterd, 6150 en dit zonder overclocking.

Dus ik heb afscheid genomen van mijn Noctua NH-D15 SE-AM4.

[Afbeelding]
Ik doe Cinebench R20 op 76 graden met een NH-D15 op een 5800x. PBO curve negatief op -35, limieten staan op 'motherboard' (dus eigenlijk non-existent) en voor de rest niets. Hij boost tijdens Cinebench R20 netjes naar 4842MHz op alle cores. Haal hierbij een score van 6326 (wel bij een verse boot, en alle onnodige applicaties afgesloten)

Ik draai op een Gigabyte Aorus X570 I Pro Wifi, Bios F31o.

Ik denk dus dat er voor jou nog veel meer in zit nu je op een waterkoeler zit!
Cidious schreef op donderdag 10 december 2020 @ 05:48:
Nieuwe 5900X binnen. All peachy.. behalve TPM module not found in bios.. any ideas ? 5800X was prima met TPM
https://forum-en.msi.com/...locker-encryption.350401/

Lijkt op bios probleem 5800X en 3800X geen probleem met TPM... 5900X geen succes.

Temps are insanely low at this thing stock settings!

43% performance efficiency improvement with the EXACT same socket power draw as my 5800X and 25 degrees lower temperature... what a gem... this thing is...

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:15:
[...]

Hoe heb jij daar bij HWinfo trouwens absolute waardes gekregen? Ik heb daar alleen percentages.

Oh en ik kan de dark mode setting ook niet vinden. pretty pls help me? ;)
Absolute waardes door rechtermuisknop en dan 'customize values' Vanwege de berg cijfertjes heb ik ze dikgedrukt fluor groen gemaakt, dan hoeven je ogen tijdens het benchen niet te zoeken naar de relevante waardes.
Je kan ook zelf grenswaardes instellen waarna deze bijvoorbeeld naar rood schieten als je boven/onder de ingestelde waarde komt.

Dark mode is toch standaard? Of hij neemt de instelling van W10 over?!

[Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 10-12-2020 12:24]

iR Profiel

onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:51:
[...]

Dank en sodeknetters! Toch RM maar weer geinstalleerd, dat geeft idd wat duiding. Waardes voor wat betreft PPT TDC en EDC worden blijkbaar niet goed weergegeven in HWinfo. Althans bij mij niet. Kijk ik naar de waardes in RM, snap ik dondersgoed waarom ik binnen enkele seconden op strak 90 graden zit.

PPT op zo'n 230W, TDC circa 160A en EDC strak op 215A volgens RM. Back to square one that is...
[Afbeelding]

Edit:
Nu volgt eenieder zijn eigen werkwijze, met her en der wat overeenkomsten. Zou eigenlijk best wel een goed idee zijn als we samen tot een soort handleiding kunnen komen om maximaal rendement uit onze cpu's te persen. Waar begin je mee en welke handelingen volgen? Welke tools gebruik je?
Ik weet uit het Ryzen 3000 topic dat er een aantal tweakers zijn met een enorme berg kennis. Eerste namen die mij te binnen schieten zijn @M-spec, @Vipeax en @Cidious. Maar dat zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Tenzij er ergens op het net al een dergelijke handleiding te vinden is waarvan ik niet van het bestaan af weet.
Dank voor het compliment.

Had een paar pagina's hiervoor een snelle tutorial geschreven voor de Curve Optimizer maar deze is inmiddels oud en vervangbaar. Ik heb persoonlijk inmiddels veel nieuwe kennis opgedaan welke cores hoeveel voltage nodige hebben onder wat voor omstandigheden met de 5800X. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een revisie kan schrijven.

Daarnaast heb ik nu 2 volwaardige Zen 3 rigs draaien met 5800X + MSI B550M Mortar en 5900X + MSI X570 Unify, beiden met hetzelfde Crucial rev E geheugen. Hier ga ik de aankomende tijd wat testjes op draaien en kijken wat er gebeurt met bios updates etc.

Beide system kunnen op de beta bios niet boven de 1900IF uit posten. Hoop dat hier verandering in komt.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:20:
[...]

Grote kans dat je hetzelfde probleem hebt als @onsgeluk en dat hwinfo de readouts niet goed doet. Ik zou in jouw geval toch echt even kijken met Ryzen Master wat je CPU nu echt doet.
Ik had het juist de andere kant op:
PPT 18
TDC 23
EDC 100
Dat rijmt niet met een MC score van 11700 in CB20. Het gekke is dat wanneer ik stock limieten draai, de waardes veel hoger liggen en CB20-score 10% lager als ik HWinfo aanhou. Anyway...

Maar idd, RM erbij houden is blijkbaar noodzakelijk.

iR Profiel

Heb even wat vergelijkingen gedaan tussen 5800X en 5900X op de Unify hier de resultaten:

Beide processoren zijn tot hun max getweaked voor single core perf met redelijke multicore (boven stock) met de curve optimizer en ik zal met een nieuwe guide komen daarvoor als niemand me voor is.

TLDR:

Conclusie: HOWLY FUCK! Dit zijn compleet andere producten maar toch zo hetzelfde... 40%+ meer efficientie voor 5900X vs 5800X. 5900X is vlijmscherpe katana waar de 5800X een bot mest is... bedeiden kunnen ze door vlees heen snijden haha. Maar de ene gaat er soepeler door dan de ander... (slechte vergelijking.. I know)

5900X is geweldig getuned binnen de pieken in de efficientie curve van het 7nm silicon met deze architectuur.. waar de 5800X doodleuk vol wordt gepompt met voltage en opgezweept wordt.

Hier de screenshots.

Cinebench R20

5800X: 6162 / 647

5900X: 8744 / 648

CPU-Z

5800X: 689.7 / 7019.0

5900X: 706.9 / 10000.8

HWINFO

5800X:

5900X:

Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:00:
Ik kom van een Intel platform af, en ben mijzelf aan het inlezen in het overclocken op AMD Ryzen CPU's.
Net als de meeste andere hier ben ik ook opzoek naar een handleiding, met advies om het overclocken aan te pakken. (Welke parameters relevant zijn, richtlijnen van "veilige" waardes, welke tools het beste zijn om de CPU te monitoren en de stabiliteit te testen.)

Ik heb al het e.a. gelezen over het verhogen van de PPT, TDC en EDC waardes, voor een hogere all core clocksnelheid. En het gebruik van voltage tweaking, om het energieverbruik en de warmte ontwikkeling te reduceren, wat ook voor een hogere boost clock moet zorgen.

Concreet heb ik nu twee vragen:
1. Tijdens het draaien van CineBench R15 in single core mode, zie ik in Ryzen Master dat de max CPU frequentie erg onstabiel is. Deze duikt vaak terug naar ~2,5 Ghz. Met pieken naar maximaal ~4.7 Ghz.

Gezien de specificaties van de 5950X verwacht ik, out-of-the-box, minimaal 4.9Ghz stabiel tijdens een single core belasting.
Hoe krijg ik de CPU frequentie stabiel en hoog (tijdens single core belasting)?

2. Mijn all core boost is gelimiteerd door de TDC en EDC waarde. In Ryzen Master zijn de maximale waardes TDC: 160 en EDC: 190. Hoger dan dat kan ik niet instellen in Ryzen Master. Ook als ik de TDC en EDC in het bios verhoog, dan zie ik daar niks van in Ryzen Master.

Hoe krijg ik de TDC en EDC hoger?
1. De belasting wordt constant (bepaald door temp van de desbetreffende cores) heen en weer geplaatst tussen je 2 snelste cores op de 1e CCD. Ryzen master laat het heen en weer gedrag lang niet altijd even vloeiend zien en zo lijkt het soms dat je slechts op 2.5ghz. draait maar dat het niet zo is. Ik zou HWI gebruiken om te monitoren. Deze houdt ook netjes je max frequencies bij zodat je kan zien waar je cpu daadwerkelijk naar boost. Die 4.9ghz waar AMD mee adverteert halen ze in principe allemaal wel maar bij Cinebench haalde ik dat ook pas nadat ik PBO aan had gezet op auto. Laat ik hwi draaien en ik ga gewoon wat 'computeren' dan zie ik binnen een uurtje dat er meerdere cores boven de 5ghz hebben geboost. Dus de load van cinebench leent zich niet altijd om de max boost frequencies te testen. Daarvoor zou je boosttester (https://github.com/jedi95/BoostTester/releases) kunnen gebruiken. Geen idee wat voor workload die heeft maar het is wel een goede manier om te testen wat de absolute max is qua frequentie.

Als je scores gewoon goed zijn dan zou ik me er niet al te druk over maken trouwens.

2. Dat je de limieten van je PBO niet hoger kan zetten zal liggen aan de hardware matige (VRM) limieten op je moederbord schat ik. Wat voor bord heb je?

• Sloerie

Sloerie

Beunhaas

Cidious schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:50:
[...]

Processoren zijn tweaked met de curve optimizer. Niet stock dus.
Ah ok, mijn fout dan, dan komt het aardig overeen met de mijne op 140w, hoewel ik wel 200 punten lager zit all-core maar dat kan silicon quality zijn. Single core komt iig wel overeen, met CO aan en 140w PPT

[Voor 3% gewijzigd door Sloerie op 11-12-2020 13:16]

• Sloerie

Sloerie

Beunhaas

Ah kijk:
Van het msi forum: https://forum-en.msi.com/...update-bug-status.348919/
CPU Frequency Cannot Go Turbo Frequency
Note. This issue should be common issue on all motherboard vendor
This issue happens when using Ryzen 5000 CPU + PBO enable + adjust CPU voltage
Symptom: CPU frequency locks at base frequency and will not boost to turbo
Solution: No ETA

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb ook even met de dynamische offset gespeeld en het doet wat je verwacht. Eeen lager voltage en dus lagere temperaturen. Maar voor mij dus ook fiks lagere resultaten. Ik zak 1100 punten in r20 als ik de offset op -0.05 zet. Back to auto for me :)
Ik heb daar heel veel trial en error op gedaan. De waardes die ik nu heb, tasten de prestaties niet/nauwelijks aan. Zet ik ‘m scherper, kakt de boel in. Zet ik m losser, win ik eigenlijk niets.

Probeer m eens minder scherp te zetten tot het punt dat je qua prestaties niets inlevert.

Als ik zo de verrichtingen van eenieder in de gaten hou, valt het me op dat we uiteindelijk wel dezelfde scores halen maar dat de weg er naartoe een doolhof is (genaamd moederbord/bios). Wat voor mij goed werkt, kan voor iemand anders totaal andere resultaten opleveren.
Enige vreemde eend in de bijt ;) is @Cidious die gewoon 20 graden lager zit

[Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 11-12-2020 15:19]

iR Profiel

Q_7 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:25:
@Cidious Echte mooie scores, heb ook even gespeeld met de curve optimizer maar krijg er alleen maar hoofdpijn van omdat ik de logica erachter niet snap (niet echt in verdiept)

De hoogste score wat ik met PBO en C.O. heb gehaald is CPU-Z 685 single (1x gezien daarna nooit meer) en 9800 multi , ben echt benieuwd naar jou instellingen.

Single core is de CPU echt monstersnel bij jou
Dank. Ik ga morgen een nieuwe tutorial schrijven voor de curve optimizer. Heb net twee vrienden erdoorheen geloodst met gelijksoortige resultaten. heb aardig het idee dat ik het nu onder de knie heb. Kan natuurlijk zo weer veranderen met een volgende bios update haha.

Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:09:
Kloppen de voltages in HWiNFO eigenlijk wel?
Ik zie op stock al 1.5v:
[Afbeelding]

Dat lijkt mij niet echt veilig?
Is normaal, kijk maar op cinebench Multi gaat ie zakken

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned
Voltages zijn prima. Wat je even kan doen is Snapshot polling aanzetten in HWINFO. Did laat het meest realistische resultaat zien.

Bekijk mijn voltages maar met die optie aan.

SIDENOTE:
Had beloofd vandaag de tutorial te schrijven en heb een begin gemaakt maar moet eerst een verse reinstall doen op mijn 980 Pro die vandaag binnen kwam en dan heb ik een volle dag werk buitenshuis ertussen. Kleine vertraging. Ben al wel begonnen met schrijven, maar zou het graag goed willen doen deze keer met bijbehorende screenshots en resultaten voor B550+5800X en X570+5900X. Daar gaat een beetje tijd in zitten. En heb nog een paar andere dingen te testen met PBO limieten voor 5900X voordat ik de conclusie kan schrijven. Ben er mee bezig. Klein beetje geduld.

[Voor 79% gewijzigd door Cidious op 12-12-2020 06:59]

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 11:56
Cidious schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 06:14:
Voltages zijn prima. Wat je even kan doen is Snapshot polling aanzetten in HWINFO. Did laat het meest realistische resultaat zien.

[Afbeelding]

Bekijk mijn voltages maar met die optie aan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

SIDENOTE:
Had beloofd vandaag de tutorial te schrijven en heb een begin gemaakt maar moet eerst een verse reinstall doen op mijn 980 Pro die vandaag binnen kwam en dan heb ik een volle dag werk buitenshuis ertussen. Kleine vertraging. Ben al wel begonnen met schrijven, maar zou het graag goed willen doen deze keer met bijbehorende screenshots en resultaten voor B550+5800X en X570+5900X. Daar gaat een beetje tijd in zitten. En heb nog een paar andere dingen te testen met PBO limieten voor 5900X voordat ik de conclusie kan schrijven. Ben er mee bezig. Klein beetje geduld.
We wachten in spanning af.

• Light21M
als hij undervolt is de spanning al wat minder 😂🤪

• Wartopia
Light21M schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:53:
[...]

als hij undervolt is de spanning al wat minder 😂🤪
Geloof me, is er is heel veel spanning. Als ik met zijn guide niet eindelijk boven die 660cpuz komt ben ik in staat om een van jullie 2 te ontvoeren en vast te binden op een stoel tot ik 700 cpuz haal.

7(8)7

Ben bij mijn 20ste bios reflash en alles wat ik werkend heb is C14 3800 met 1900flk.

Klein beetje verder. Ben nog niet uitgetweaked. Ben wel op het punt van diminishing returns.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 17:56
Cidious schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:45:
[Afbeelding]

Klein beetje verder. Ben nog niet uitgetweaked. Ben wel op het punt van diminishing returns.
Damn lekkere score, LN2 of water ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

henkhankhonk schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:13:
[...]

Net even Cinebench R20 gerund, komt onderstaande uit:

[Afbeelding]

En op userbench geeft ie dit: https://www.userbenchmark.com/UserRun/36802386

Ik heb mijn ryzen 5950 aardig beperkt, ik heb een ondermatige koeling geinstalleerd en de CPU gelimiteerd op 75 graden. Alsnog zegt userbench dat ie op ongeveer 100% zit, dus dat geloof ik niet helemaal. Zou dus kunnen dat jouw scores alsnog laag zijn, ondanks dat userbench wat anders zegt.
Ik had een post geschreven waarin ik een oordeel gaf over het zo knijpen van de 5950X maar lees verder terug dat jouw chip misschien kaduuk is?

Probeer de CPU lekker ongelimiteerd te laten maar werk met de Curve optimizer. -10 voor je 4 snelste cores en -15 voor de rest. zonder andere limieten en lekker zn ding laten doen als dat stabiel is kan je zelfs -20 voor de overige cores proberen en -25 zonder de frequency override te gebruiken. Dit moet de temperatuur aanzienlijk verlagen maar nite de single core prestaties castreren.

[Voor 27% gewijzigd door Cidious op 13-12-2020 08:24]

onsgeluk schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat je toch echt op @Cidious moet wachten. Hoewel hij geen 5950 heeft (en dus op papier de beste bin), heb ik nog niet eerder iemand boven de 650 in cb20 zien scoren met een systeem dat is ingericht op 24/7.
Nog met een oude bios 651 op 5050
neox387 in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic"
:9

Ik weet dat sommigen onder ons heel erg uitkijken naar een guide voor de Curve Optimizer en ik ben vollop bezig met het verzamelen van schreenshots en data om met jullie te delen. Helaas ben ik erg pietje precies en terwijl ik door het process heen ga denk ik oh dat verschil of detail moet ik ook nog even aantonen want dat kan een belangrijke indicator zijn voor het een of anders en zo heb ik al over 25 screenshots die ik moet sorteren, minimaliseren, arseren etc en in een nuttige context plaatsten. Het projectje is iets omvanrijker dan ik initieel had gedacht. En dat x2. 5900X en dan nog een keer voor de 5800X omdat dezez iets anders reageren en gedragen.

Ik wil het graag grondig doen zodat we hierop terug kunnen kijken ter referentie en iedereen een idee kan hebben hoe het onderliggende proces werkt met goede afbeeldingen ter begeleiding.

Ik snap dat iedereen gretig is om zelf aan de gang te gaan en will daarom ook alvast even een tipje van de sluier oplichten en een preview delen. De slimmerikken onder ons zullen misschien daaruit wel kunnen opmaken hoe het werkt.

Ik hoop dat jullie nog even geduld kunnen hebben voor een degelijke uitleg van het proces. Ben er mee aan het werk.

• Q_7
  • Laatst online: 16-09 14:21
Ben uren bezig geweest voor de juiste instellingen, totdat @Cidious zijn tutorial af heeft is dit het...

Light21M schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:30:
[...]

damn die temps, aio of custom waterkoeling?
Custom water

• Julian-AMD
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 16-09 16:37

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Ik wacht in spanning af op die vette overclock tutorial.

@Cidious

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Wartopia schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:51:
[...]

Via ryzen master, bij de cores staat dan een Sterretje (golden) en een grijze stip (silver)

Het idee is heel simpel.

Je geeft de andere cores (bad cores) -20 ofzo en de silver -10 en de gold -5.

Of je geeft alle (bad cores) -20 en laat die silver en gold lekker stroom trekken om zo veel mogelijk te boosten.

elke -1 is een count die staat voor tussen de 3 tot 5 mv ofzo..... in feite geef je dus elke core een eigen
offset.

Zo meer begrijp ik er ook nog niet van en als het niet klopt hoor ik het wel.....
Gebruik HWINFO hiervoor. Is Iets makkelijker. Die core nummers komen overeen met degenen in de bios. Ryzen Master is vreemd. En ja het idee is simpel maar wat jij boven beschrijft is gokken. Er is een manier om systematisch tot de hoogste resultaten to komen. Je kan gokken en als je goed gokt zal het resultaat aardig zijn. Maar als je fout gokt heb je geen flauw idee waar je moet zoeken om het op te lossen als je zomaar wat waardes in de bios klapt.

[Voor 9% gewijzigd door Cidious op 14-12-2020 15:57]

Q_7 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:35:
@Cidious dus de beste cores heb je -5 gegeven en de rest tussen -15 en -25?

CCX0 is mijn beste CCX en CCX1 de wat mindere

Dus de mindere een hogere -getal dan de betere cores ? Heb je ook een offset voltage ingesteld ?

Met de laatste 3001 bios voor de Asus X570-E is mijn max fclk nog maar 1866 , alles hoger dan dit resulteert in een hard reset (bios) Voorheen kon ik ook 1:1 2000FCLK draaien.. Hoop dat ze dat weer goed zetten bij Asus
correct. En er is een manier om hier systematisch toe te komen. zonder performance op de tafel te laten liggen.

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:52
:P

PPT/TDC/EDC 156/105/154 (alles maar 10% hoger dan default). Alle cores -20 behalve de beste 4 op -17. That's it. Beide snelste cores moesten hiervoor echt 5GHz Effective Clock halen, bleef een hele poos er net onder en dus ook rond de 696.

Grote vraag is nu of het stabiel blijft natuurlijk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cerebro
  • Registratie: maart 2015
  • Niet online
Lekiame schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:30:
[...]

Ik draai met zijn Ryzen Master X570 F31o BIOS, de laatste op de site van gigabyte.. O-)
Valt me op dat ik rare kleine hick ups heb die eigenlijk bij allerlei soort werkzaamheden optreden.
Even ALT+TAB uit een game even 0,5sec muis niet kunnen bewegen, als ik op Discord even wat klik ineens even 0,5sec muis freeze browsen in chrome, soms als ik in een game zit even een hick-up dan blijft ook m'n muis dus even steken.. Soms ook wel een uurtje geen last ervan maar lijkt toch wel erg regelmatig voor te komen.
onsgeluk schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:36:
[...]

Ow, dat had ik bij mn 3950. Knettergek werd ik ervan.

Recent heeft buildzoid daar een tube over gemaakt. Staat me bij dat je de muis op een andere usb poort moet pluggen of anders global state in bios moet disablen. In ieder geval typisch Gigabyte dingetje met de x570

Maar ik raad je aan om zelf het even op youtube op te zoeken. Mijn geheugen laat me wel eens in de steek.
Je geheugen is prima, had hetzelfde filmpje voorbij zien komen:
YouTube: Potential FIX for USB 2.0 hitching/stuttering on Gigabyte/Aorus B550...

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

De scalar dient om de boostclock langer vast te houden, niet om hoger te klokken. Dat zou je, indien maximaal benut, met name bij MC scores terug moeten zien. Maar ik wil weten hoe deze functioneert gezien de andere functies binnen het bios waarmee de boost kan worden beïnvloed.

Met andere woorden: kan ik dit complementair laten werken met de reeds bekende trucjes of is het een van de vele alternatieve wegen naar Rome? Indien het een alternatieve methode is om de boel lekker te laten boosten, hoe haal ik hier dan het maximale uit?

Ik heb hier eerder mijn onkunde luidkeels verkondigd, dus durf ik dat inmiddels wel te herhalen. In het bios van een x570 bord zitten zoveel opties om het gedrag van je CPU te beïnvloeden, dat ik serieus vermoed dat we hier maximaal 50% van die opties bespreken om 'our precious' lekker te laten klokken.

In afwachting van de tutorial van Cidious overweeg ik om alle opties uit te schrijvenen in een spreadsheet te gooien voor algemeen gebruik. Zouden mensen daarmee geholpen zijn of zou dat een naslagwerkje worden voor m'n eigen genoegdoening?

iR Profiel

1usmus over zijn clocktuner tool dat automatisch overclockt/undervolt
For now, CTR 2.0 already supports Renoir (AM4) and Vermeer (AM4).

I also know that you care about the fate of Curve Optimizer for Zen 3.
this is an incredible mechanism in capable hands. CTR will help with that as well

What's taking so long?
First of all, I'm waiting for the appropriate version of AGESA, which will be safe to interact with CTR. And it will definitely not be 1.1.8.0. Secondly, researching Zen 3 takes a long time. Third, it is an additional control of bugs.

Soon I will present a roadmap and make an announcement of all the key features.

[Voor 5% gewijzigd door neox387 op 15-12-2020 17:37]

Ik zie heel veer verwarring in the posts hierboven en al zou ik elke post persoonlijk willen beantwoorden waar ik misschien een idee heb, helaas heb ik daar de tijd niet voor momenteel met werk en al.

Momenteel ben ik zelf nog aan het pioneren met de curve optimizer en heb ik afgelopen nacht zo'n 5 uur besteed aan tweaken en tunen en het analyseren van elke setting. En hieruit komt duidelijk naar voren dat de bios voor mijn Unify (Agesa 1.1.0.0 C) nog verre van volwassen is. Mijn maat heeft ook dezelfde Unify en bios en een 5950X en we zijn nu al dagen bezig met het analyseren van het process en de effecten van verschillende settings met hele verwarrende uitkomsten. Het is dus ook niet zo gek dat sommigen van jullie ook verward zijn. We praten hier over een onvolwassen Agesas, verschillende biossen, verschillende chips en moederborden. Het is dan ook praktische gezien onmogelijk momenteel om met een one-solution-fits-all op te te komen voor mij. Ik heb dan ook besloten om uitgebreide guide uit te stellen tot ik zelf meer zekerheid heb betreft de instellingen etc. En dit zal na de officiele volgende bios zijn. Daarnaast loopt dit eerlijk toegegeven samen met momenteel erg hoge werk druk en een kast wissel die ik voor de boeg heb:

Maar niet getreurd ik wil wel zoveel mogelijk met jullie delen alvast wat ik uit heb kunnen vinden in een apparte post hieronder zodat deze gepind kan worden indien nuttig bevonden door de community.

[Voor 4% gewijzigd door Cidious op 16-12-2020 08:40]

Voor degenen die niet up to date zijn met hoe PBO2 werkt kijk alsjeblieft deze video even zodat ik dit hier niet allemaal opnieuw hoef uit te leggen:

Kort samen gevat. Elke chip heeft limieten en zolang die limieten niet bereikt worden zal de chip hoger boosten.

En dit in dit boosten moeten we onderscheid maken tussen single core loads en multicore loads.

De curve optimizer laat ons per core de frequentie/voltage curve aanpassen zodat we dichter bij de daadwerkelijke limiet van ons silicium kunnen komen. Voor Intel betekende dit vaak voltage verhogen en dus hogere frequentie en performance maar voor AMD betekent dit momenteel minder hitte en een efficientere processor. Waarom doet AMD dit niet uit de fabriek? omdat het enorm tijdrovend is en niet alle chips van gelijke kwaliteit zijn dus de limieten zullen dus erg ruim afgesteld zijn voor slechte kwaliteit silicium.

Wat betekent dit voor ons? als je dus een middelmatige or goede kwaliteit silicium hebt gekregen zal je hier meer uit kunnen halen dan op de doos staat aangegeven.

Nu wil ik graag even vaart maken en sla ik alle stappen over hoe bij de instellingen te komen etc. Google is je vriend.

Deze guide + tips is gebasseerd op mijn eigen en ervaring van een paar zeer ervaren vrienden, maar in geen geval beweren wij AMD engineers te zijn of Tech Gurus. Hobbyisten met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en rationeel denken. Zoals ik al aangaf, ben ik zelf nog enorm aan het pioneren en hoop ik dan ook dat mensen deze info als dusdanig kunnen beschouwen. Er zullen vast betere manieren komen. En ik zal vast dingen over het hoofd hebben gezien. Hier is mijn resultaat voor de 5900X:

Stock:

Tuned:

Met deze max tune zijn mijn temperaturen lichtelijk hoger omdat ik de PBO limieten versoepeld heb. Maar dagelijks draai ik zonder deze PBO limieten en de Single core prestaties blijven exact hetzelfde alleen de multicore gaat iets omlaag.

Wil dit zeggen dat elke chip dit kan op elk moederbord? waarschijnlijk niet. Silicon lottery.

Wat heb je nodig:
Agesa 1.1.0.0 C (of hoger)
Zen 3 chip
HWINFO (laatste versie!)
Cinebench R20 of R23 (you pick your poison)
CPU-Z
OCCT
Goede koeling!!!
Gezond verstand

Laat ALLE tweaking settings op auto (voltage LLC PBO etc etc). Gebruik ALLEEN het AMD Overclocking menu voor deze tweaks.

3 Dingen die je kunt instellen:
Frequency Override
Curve Optimizer
PBO Limits

In deze volgorde!

Nu moeten we eerst onze chip leren kennen. Draai een CB single core en een CPU-Z single core en maak jezelf bekend met HWINFO. Effective clocks is waar we op gaan letten. Ook als je in HWINFO kijkt zal je nummers achter de cores zien staan. Deze nummers geven aan welke cores windows gebruikt in welke volgorde nummer 1/1 en 1/2 zijn de beste cores en deze bevinden zich vaak op dezelfde CCD. Dit zijn de cores die waarschijnlijk worden aangesproken met CB Single, CPU-Z en dagelijkse lichte taken. Verifieer dit door te kijken of deze inderdaad worden gebruikt tijdens een CB SC en CPU-Z run.

Je begint met de Frequency override. Ik begin graag op +100Mhz als begin punt voor beiden mijn 5800X en 5900X. je kan deze instelling op +200Mhz zetten maar dit zal je hoogstwaarschijnlijk met het gemiddelde silicium juist LAGERE clocks geven dan hogere. Waarom is simpel. De processors krijgen een bepaald power budget mee en zelfs met alle PBO limieten unlocked zal dit nog steeds meer kwaad doen dan goed in het bijzonder voor single core.

Power budget. Dit is waar het ALLEMAAL om draait. Het boosting alogaritme zal de frequency terug schroeven als het ook maar in 1 van de limieten loopt. En deze limieten zijn niet altijd even duidelijk zichtbaar (HWINFO etc) Het doel is dan ook om de processor zo min mogelijk voltage te laten gebruik (en dus Amperage en hitte) bij zo hoog mogelijke frequentie.

Nadat je de override frequentie hebt gezet zet je de curve optimizer op per core en alles op Negative. Dan geef je ALLE cores -15 BEHALVE de 2 snelsten. Deze gooi je op -5 om mee te beginnen.

En dan begint het testen. na elke aanpassing zal je de stabiliteit en performance moeten verifieren met CPU-Z en CB SC. Bootin windows. Crasht het? Zet Frequency override terug naar 75 of 50 en probeer weer. CB SC run. Als alles goed is. ga je door. Probeer -10 voor diezelfde 2 cores. weer CB20 SC run. Hogere perf en geen crash? goed. probeer override frequentie te verhogen en blijf in HWINFO checken of de frequentie daadwerkelijk omhoog gaat tijdens het benchen etc. Het kost ENORM veel tijd! Elke CB SC kost 10 minuten.

Uiteindelijk kom je tot een punt waarbij hogere override frequentie je niks meer oplevert en alleen maar lagere frequenties geeft of zelfs crashes. Dan kan je kijken wat je grootste NEGATIVE offset kan zijn voor die cores bij die Override frequentie met de methode hierboven omschreven.

Als je eindelijk de optimale SC settings hebt gevonden ga je door naar MC. Zelfde ritueel maar begin bij je zwakste CCD. -20 voor alle cores op die CCD omdat deze cores waarschijnlijk nooit voor piek SC loads worden gebruikt. Test CB MC. Stabiel? -25 and so on. Niet stabiel? stapje terug.

Dan gaan we terug naar je snelle CCD. Hier zullen 4 snelle cores aanwezig zijn. 2 heb je al afgesteld de rest staat allemaal not op -15 als het goed is. Je kan proberen number 3 en 4 (snelle cores verder te verlagen naar -10 bijvoorbeeld. maar ik heb hier zelf geen goede ervaring mee. de orige 4 cores op die CCD kunnen wel naar -20 misschien. test CB MC weer of het stabiel is.

Als het allemaal stabiel is kan je nog 1 dingen doen en dat is de PBO limieten op Motherboard settings gooien en weer CB MC testen. Dit zal je een leuke boost geven als het goed is. Mits stabiel. gebruik NIET de settings in andere tweaking menus.

Sorrie voor deze ietwat slordige onverzorgde guide. Maar hier is mijn Curve Optimizer resultaat zodat je een idee kan krijgen:

Paar kant tekeningen. +100Mhz haalde daadwerkelijk 25Mhz van mijn single core boost af maar 150 gaf mijn lagere performance. 125Mhz was de sweetspot. -10 geeft mij crashes -5 geeft lagere frequentie voor de +125Mhz single core boost.

Dit is geen ultimate tweak. Ik heb voor verscheidene cores nog niet de limiet gevonden. Ik kan denk ik nog hoger met offset voor mijn zwakke CCD. dest te hoger de offset voor mijn zwakkere CCD des te hoger boost mijn sterke CCD tijdens multicore load. Remember POWER BUDGET. Je haalt ergens iets weg om het ergens anders in te stoppen. En als je het weghaald waar het niet nodig is dan is dat winst. Als je het weghaald waar het nodig is dan is dat verlies.

Beste tip om te begrijpen hoe het werkt. ARGUS OGEN op HWINFO effectieve clocks! Effectieve clocks staand DIRECT in verband met prestaties!

Good luck! En nogmaals mijn nederige excuses voor deze slordige onopgemaakte warrige opzet. Ik kom echt met een gelikte versie na het verschijnen van de officiele volgende Agesa. Maar dit is alles dat ik nu voor de community kan doen deze week.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Byron010 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:02:
[...]
Is in dit geval Stock ook zonder PBO bij jou?
Copy/paste van Cidious zn post;

Laat ALLE tweaking settings op auto (voltage LLC PBO etc etc). Gebruik ALLEEN het AMD Overclocking menu voor deze tweaks.

[Voor 33% gewijzigd door onsgeluk op 16-12-2020 11:32]

iR Profiel

• Byron010
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 16-09 20:00

Byron010

Black Mirror Society.

onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:30:
[...]

Copy/paste van Cidious zn post;

Begrijpend lezen blijft soms moeilijk, thanks 8)7

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

• Wartopia
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:51:
[...]

Ik gok er dan op dat je de pbo limits nog op amd default waardes hebt staan, dus auto in bios. Zie stukje uit Cidious zn afsluiting

Als het allemaal stabiel is kan je nog 1 dingen doen en dat is de PBO limieten op Motherboard settings gooien en weer CB MC testen. Dit zal je een leuke boost geven als het goed is.

Door ze op ‘motherboard’ te zetten, klap je er wel veel meer doorheen en ga je direct naar de 90 graden toe. Maar met kleine stappen opschroeven tot je qua performance en temps de sweetspot hebt gevonden zou je al veel kunnen winnen.
Klopt, dat vermoed ik ook. Zie mijn max in Hinfo en dat is inderdaad bpo max.

Probleem is op lucht kom ik niet veel verder dan dit ben ik bang. Water met deze CPU lijkt wel plicht als je er meer uit wilt halen.

Qua temps heb ik nu het volgende: tdie.

Idle: 40c
Load single: 65
Load multi: 65/70

Ik zie hier weinig ruimte, of zie ik dat wellicht verkeerd?

• Abbadon
  • Laatst online: 09:52
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:02:
Hmm bij mij gaat het niet lekker na de stappen cidious gevolgt te hebben.
...
Curve optimizer per core allemaal op -25 (-20 werkt ook niet)
Je gaat te hard van stapel; met alles op -25 of -20 krijgen enkele cores te weinig spanning en gaat de boel crashen. Begin andersom: je beste cores -5, rest -10 en dan die -10 opbouwen naar -15 etc. Daarna proberen die -5's naar -10 te krijgen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Light21M
Wartopia schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:01:
Dit is geen guide maar een BASELINE + UITLEG van mijn situatie, dit hoeft niet perse bij jou te werken.
Wellicht helpt het je om jou situatie duidelijker te maken, dit is geen MAX OC maar een DAILY USE TUNE. Omdat ik geen airflow heb (open bench) en maar een luchtkoeler heb werk ik van onder naar boven. Heb je water kan je PBO op MB (200W+) zetten en kijken of je temps binnen je wensen blijven en verder naar onder werken om warmte weg te werken.

CB20 (11.2k MULTI TEMP:70C) (638 SINGLE TEMP:65C)
CB23 (28.7k MULTI TEMP:70C) (1635 SINGLE TEMP:65C)
CPU-Z (13K MULTI TEMP:70C) (671 SINGLE TEMP:60C)

MB:ROG Strix X570-E Gaming (BIOS 3001)
CPU: 5950X
COOLING: Dark Rock Pro 4 (OPEN AIR BENCH)
RAM:F4-3600C14-16GTZR
(OC naar 3800C14,16,16,16,32 ICM 1900MHZ FCLK)
DRAM 1.5V
VSOC 1.118V
CLDO 0.900
IOD 0.950
CCD 0.950

SETTINGS:
AI TWEAKER MENU = AUTO BPO VAN (142,105,140) NAAR +-25% OC MANUAL (180W) PBO 180,130,175.
FMAX = OFF
BPO MAX OVERRIDE = AUTO
------------
AMD OC MENU = ADVANCED
CURVE: NEGATIVE PER CORE
CCX1= 0-7: (CX1A+M -7) 4.950~5.000MHZ (CX1D -17) 4.850MHZ
CCX2= 8-15: (CX2A+M -11)~4.800MHZ (CX2D -17)~4.700MHZ

LET OP: Dit zijn MHZ tijdens FULL LOAD van CB20 waargenomen met het blote oog en dus geen IDLE zinloze boost scores.

Uitleg: A-M-D

A = Astronomical Core (Gold,perf #1/1 + perf #8/9 HWI64)
M = Master Core (Silver,perf #1/2 + perf #9/10 HWI64)
D = Debris Core (Junk, de rest)

TESTRESULTAAT: MAX OFFSET CORES IN CCX1

CX1D (C0) = -17 MAX (-18 CRASH) CPU-Z CORE (helaas mijn slechtse core van CCX1)
CX1M (C1) = -7 MAX (-8 CRASH) CB CORE
CX1D (C2) = -19 MAX (-20 CRASH)
CX1D (C3) = -21 MAX (-24 CRASH)
CX1D (C4) = -19 MAX (-20 CRASH)
CX1D (C5) = -18 MAX (-19 CRASH)
CX1A (C6) = -10 MAX (-11 CRASH) CB CORE
CX1D (C7) = -17 MAX (-18 CRASH)

TESTRESULTAAT: MAX OFFSET CORES IN CCX2

ONGETEST GEZET OP: (CX2A+M -11)~4.800MHZ (CX2D -17)~4.700MHZ

• Light21M
https://valid.x86.fr/b5mgav

alles van niet nodige diensten is uitgegooid en haal ik 691 single score en multi score van 13568 cpu-z

[Voor 18% gewijzigd door Light21M op 17-12-2020 00:51]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Light21M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:49:
https://valid.x86.fr/b5mgav

alles van niet nodige diensten is uitgegooid en haal ik 691 single score en multi score van 13568 cpu-z
Daar kan je tevreden mee zijn

iR Profiel

• Light21M
Cyrus The Virus schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:38:
[...]

Dat ziet er goed uit, wat heb je nu veranderd ?
Een hele boel, ik zal sebiet aanpassingen posten.

• Light21M

Settings zijn als volgt volgens ASUS settings.

Onder External Digi + Power Control:

CPU Current Capability : gezet op 130%
CPU Power Phase Control gezet op Extreme
VDDSOC Phase Control gezet op Extreme
LCC op auto gelaten. (kan de temps ook beinvloeden maar ook de stabiliteit).

Onder Extreme Tweaker:

DOC geactiveerd

Core VID: 1.320

CCD0
CCX0 ratio 46.75

CCD1
CCX0 ratio 46.00

Dynamic OC switcher : Enabled
Current Threshold to switch to OC Mode: 45
rest op auto

Onder
Advanced
PPT limit : 165
TDC limit: 130
EDC limit: 117

Max Cpu boost Clock Override: 0Mhz

Curve optimizer per core

C0 en C2 zijn mijn beste cores van CCD0

((C0) -5/(C1) -15/(C2)-5/(C3)-10/(C4)-10/(C5)-10/(C6)-10/(C7)-10/(C8)-10

C9 en C14 zijn mijn beste cores van CCD1
((C9)-5/((C10)-10/(C11)-10/(C12)-10/(C13)-10/(C14)-5/(C15)-10

DOCP standard DDR 3800 MHZ
FLCK: 1900 MHZ

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 17:56
Wartopia schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:24:
[...]

PBO aan op 220,160,190, thats it.
ik zal een testen wat die bij mij doet.

Rest auto neem ik aan en curve uit

[Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 17-12-2020 14:42]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:44

ParaWM

Pro Prutser

Wartopia schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:26:
[...]

Dat wel maar een AIO komt pas echt goed tot zijn recht op 360 :)

Kort en bondig:

1 fan AIO zelfde als high end lucht
2 fan AIO net iets beter als high end lucht, Maybe 5c max
3 fan AIO minimaal 10c verschil
Een dikke radiator (letterlijk; arctic bv) 280mm zit heeel dicht tegen de 360's aan hoor.

Sinterklaas wil bier !

• Wartopia
Sweetspot CCX1 DONE! (CB20 load)

MANUAL PBO: 200,160,190 (200w voor 4,5Ghz all core is helaas nodig)

Het heeft dus geen enkel nut om van onder te starten, je curve schuift op met 200,160,190 waardes.

+25MHZ AMD OC MENU (+100MHZ CRASH,+50MHZ BAD BOOST)
(Ik vermoed dat de auto scaler optie beter op auto werkt met +25, gezien ik met +50 nog nooit boven de 5Ghz uit kwam)

CB23 (29.4k MULTI TEMP:80C) (1640 SINGLE TEMP:65C)
CB20 (11.4k MULTI TEMP:80C) (641 SINGLE TEMP:65C)
CPU-Z (13.2K MULTI TEMP:80C) (675 SINGLE TEMP:65C)

CX1D (C0) = 4.800Mhz 1.292V -19 4.887Mhz @1.331V (-20 CRASH -17 4.870Mhz @1.322V -15 4.862Mhz @1.327V)
CX1M (C1) = 4.900Mhz 1.347V -8 5.008Mhz @1.395V (-9 CRASH)
CX1D (C2) = 4.800Mhz 1.283V -18 4.904Mhz @1.324V (-19 CRASH)
CX1D (C3) = 4.800Mhz 1.284V -18 4.856Mhz @1.310V
CX1D (C4) = 4.800Mhz 1.291V -19 4.929Mhz @1.345V (-20 CRASH -17 4.906Mhz @1.329V -15 4.907Mhz @1.336V)
CX1D (C5) = 4.800Mhz 1.271V -19 4.893Mhz @1.324V (-20 CRASH)
CX1A (C6) = 4.900Mhz 1.335V -10 5.006Mhz @1.389V (-11 CRASH)
CX1D (C7) = 4.800Mhz 1.288V -18 4.909Mhz @1.318V

CCX2: -0 PBO

CX2M (C8) = 4.700Mhz 1.337V
CX2D (C9) = 4.700Mhz 1.347V
CX2D (C10) = 4.700Mhz 1.358V
CX2D (C11) = 4.700Mhz 1.360V
CX2D (C12) = 4.700Mhz 1.375V
CX2A (C13) = 4.700Mhz 1.363V
CX2D (C14) = 4.600Mhz 1.350V
CX2D (C15) = 4.700Mhz 1.329V

• Simbob
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Sorry, staat niet in je post ;)
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:17:
Ik stond op het punt een Gigabyte MASTER te kopen icm 5950x en cas14 3600 32 gb ram. Tot ik beter ging zoeken en allerlei forum posts las die niet positief waren.

Ik wil stock draaien niet OC.

Denk dat ik beter voor de UNIFY kan gaan. Ik wil 3x m2. Ik vind niet echt veel problemen met dit board.

Ik zoek stabiliteit aangezien ik het ook voor thuiswerken gebruik. Dus spontane reboots of 00 boot errors wil ik niet. Wat kan ik het beste doen?
Ik heb ook de problemen gelezen op verschillende fora over niet bootende borden van gigabyte x570 masters. Alleen die las ik pas na het bestellen. Ik heb ditzelfde bord nu een dikke maand in gebruik en nog geen enkele crash of reboot gehad waarbij de oorzaak bij het moederbord lag. Je leest wel dat bij veel mensen het niet willen booten na een volledige power off pas na een paar maanden of zelfs langer gebeurt. Ik hoop maar dat dit niet gebeurt maar ik snap je zorgen.
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:07:
[...]

Sorry idd :)

Ik hoop dit weekend alles te kunnen bestellen maar ik word wat droevig wbt moederborden.. Ik ben stabiele boarden gewend maar zo’n beetje al die mainboards hebben problemen :(
Niet vergeten dat alleen klagers gaan posten over problemen natuurlijk. ;)

[Voor 16% gewijzigd door AtlAntA op 18-12-2020 09:09]

TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:10:
[...]

Ja ik wilde vol voor jouw board gaan maar dan lees je dit. Probleem is nu dat ik door thuiswerken ook mijn desktop mag gebruiken. Dan moet ik echt een stabiele omgeving hebben en kan niet hebben dat ik opeens niet kan booten of crashes ofzo.

Ook las ik dat de MASTER niet stock 5950x kan draaien maar dat je de 4.9 moet downschroeven. Ben ik ook niet blij mee :(
Dit is simpelweg niet waar. Ik heb voor de installatie van mijn 5950x een bios update gedaan. Na de installatie van de CPU boost deze onder complete stock omstandigheden op 2 cores net boven de 5ghz en op zo goed als alle andere cores net over de 4.9ghz. De master heeft erg goede VRM's en dat is de reden dat ik voor dat bord heb gekozen dus dat dat bord de 5950x niet zou kunnen draaien is een broodje aap.

Als ik alle limieten zou verwijderen en ik zou de temperatuur laag genoeg kunnen houden dan zou het bord 1200(!)watt naar het socket kunnen jagen.

• Lizard
  • Laatst online: 11:49
Ih heb bijna 1.5 jaar de X570 Aorus master 1.0 en met mijn 3800x eigenlijk nooit problemen gehad.
Alleen nu om mijn 5900x aan de praat te krijgen lukt me niet. Maar nu lijkt het erop dat de CPU een RMA nodig heeft want op een ander moederbord doet die het ook niet.
(Wel vermoeiend, via AMD zelf.)
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:37:
[...]

Heb jij bij jouw keuze als alternatief toevallig ook een MSI Unify 570 overwogen? Dat lijkt mij een prima alternatief?
Ik kan me herinneren dat ik ernaar gekeken heb. Ik had hiervoor een z170a bord van MSI en die vond ik maar matig. En volgens mij heeft de x570 unify wat minder SATA connectors. Oh, en de gigabyte vind ik veel mooier ;)

Maar nogmaals de hoofdreden voor mijn keuze voor de gigabyte waren de VRM's. Die op mijn z170a MSI bord waren niet geweldig voor wat hobbymatig overklokken dus dat was voor deze aankoop prioriteit nummer 1.

• Lizard
  • Laatst online: 11:49
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:44:
[...]

Interessant, wordt nu zeker geen MASTER meer. Ga de unify 570 onderzoeken.
off topic: Mja, verder vind ik het wel een fijn bord (draai nu door op de 3800x)
Bovendien N=1 in dit geval, anderen binnen dit topic hebben het wel stabiel aan de praat.
Een ander bord waar ik nu naar zou kijken is de Dark Hero VII, met passieve chipset koeling, maar die heeft geen 3 nvme sloten.
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:44:
[...]

Interessant, wordt nu zeker geen MASTER meer. Ga de unify 570 onderzoeken.
Ok dus omdat de CPU niet werkt ga je niet meer voor een specifiek moederbord? 8)7

Zelf weten natuurlijk. Maar ik ga erover op houden aangezien dit een zen3 ervaringen topic is en niet een moederbord aankoopadvies topic. ;)

• Wartopia
Stap1: Zoek uit wat de max waardes zijn van je MB, dit door bij BPO MB te kiezen en in HWI64 te kijken wat je 3 hoofdwaardes zijn tijdens een multi core bench. Voor mij was dit PPT220,TDC160,EDC190. Omdat ik een Dark Rock pro 4 heb wil ik niet meer dan 200W door mijn CPU jagen, tijdens de 220 raak ik de 90C en dat is onwenselijk voor 24/7 gebruik. Dus zo heb ik mijn PPT200,TDC160,EDC190 settings bepaald. Deze zet ik in het AI Tweaker menu, vanaf nu kan mijn CPU 200W trekken voor multi core gebruik.

Stap2: Nulmeting CPU op basis van je voorkeur in stap1. Dus BPO auto 0Mhz met alleen de max van stap 1. Doe dit met een single load CB20 terwijl de test loopt, verschuif je de load naar een andere core via taakbeheer -> details -> rechter muisknop op CB20 -> affiniteit.

0+1 = core 1
2+3 = core 2
etc.

Elke core belast je circa 2 minuten dan zie je wat zijn max single stock boost is. Rond dit getal af.

Dat noteer je dan, dat ziet er zo uit bij mij, dit zijn dus mijn CPUs natuurlijke single load boost.

A = Astronomical Core (Gold,perf #1/1 + perf #8/9 HWI64)
M = Master Core (Silver,perf #1/2 + perf #9/10 HWI64)
D = Debris Core (Junk, de rest)

CX1D (C0) = 4.800Mhz 1.292V
CX1M (C1) = 4.900Mhz 1.347V
CX1D (C2) = 4.800Mhz 1.283V
CX1D (C3) = 4.800Mhz 1.284V
CX1D (C4) = 4.800Mhz 1.291V
CX1D (C5) = 4.800Mhz 1.271V
CX1A (C6) = 4.900Mhz 1.335V
CX1D (C7) = 4.800Mhz 1.288V

CX2M (C08) = 4.700Mhz 1.337V
CX2D (C09) = 4.700Mhz 1.347V
CX2D (C10) = 4.700Mhz 1.358V
CX2D (C11) = 4.700Mhz 1.360V
CX2D (C12) = 4.700Mhz 1.375V
CX2A (C13) = 4.700Mhz 1.363V
CX2D (C14) = 4.600Mhz 1.350V
CX2D (C15) = 4.700Mhz 1.329V

Stap3: Nu ik weet wat mijn CPU uit zichzelf kan, weet ik beter wat de max per core is!

Nu test ik dus weer single CB load maar dan met een OC! Noteer je crashes!

Om te starten:

5950X +25Mhz
5900X +50Mhz
5800X +50Mhz of +100Mhz?

In mijn geval:
+25MHZ AMD OC MENU (+100MHZ CRASH,+50MHZ BAD BOOST)

CB23 (29.5k MULTI TEMP:80C) (1645 SINGLE TEMP:65C)
CB20 (11.4k MULTI TEMP:80C) (641 SINGLE TEMP:65C)
CPU-Z (13.2K MULTI TEMP:80C) (675 SINGLE TEMP:65C)

CX1D (C0) = 4.800Mhz 1.292V -19 4.887Mhz @1.331V (-20 CRASH -17 4.870Mhz @1.322V -15 4.862Mhz @1.327V)
CX1M (C1) = 4.900Mhz 1.347V -8 5.008Mhz @1.395V (-9 CRASH)
CX1D (C2) = 4.800Mhz 1.283V -18 4.904Mhz @1.324V (-19 CRASH)
CX1D (C3) = 4.800Mhz 1.284V -18 4.856Mhz @1.310V
CX1D (C4) = 4.800Mhz 1.291V -19 4.929Mhz @1.345V (-20 CRASH -17 4.906Mhz @1.329V -15 4.907Mhz @1.336V)
CX1D (C5) = 4.800Mhz 1.271V -19 4.893Mhz @1.324V (-20 CRASH)
CX1A (C6) = 4.900Mhz 1.335V -10 5.006Mhz @1.389V (-11 CRASH)
CX1D (C7) = 4.800Mhz 1.288V -18 4.909Mhz @1.318V

CX2M (C08) = 4.700Mhz 1.337V -11 4.790Mhz @1.410V
CX2D (C09) = 4.700Mhz 1.347V -19 4.823Mhz @1.386V
CX2D (C10) = 4.700Mhz 1.358V -19 4.810Mhz @1.414V (-17 4.810Mhz @1.412V)
CX2D (C11) = 4.700Mhz 1.360V -19 4.817Mhz @1.400V (-17 4.810Mhz @1.412V)
CX2D (C12) = 4.700Mhz 1.375V -19 4.802Mhz @1.400V
CX2A (C13) = 4.700Mhz 1.363V -11 4.802Mhz @1.413V
CX2D (C14) = 4.600Mhz 1.350V -19 4.830Mhz @1.413V (-17 4.770Mhz @1.408V -18 4.770Mhz @1.403V -20 4.780Mhz @1.402V -21 CRASH)
CX2D (C15) = 4.700Mhz 1.329V -19 4.837Mhz @1.404V (-17 4.830Mhz @1.409V -20 CRASH )

Wat je ziet is dat je +- 100Mhz extra op je single load core kan krijgen.

Nu alle cores redelijke optimaal zijn haal 4.5Ghz all core en mijn 2 beste singles CX1A en CX1M halen 5Ghz.

Ik weet dat 4.6Ghz all core mogelijk moet zijn met 220W, maar dat is voor mij niet 24/7 geschikt met temps van boven de 80C.

• cyberhank
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:07:
[...]

Sorry idd :)

Ik hoop dit weekend alles te kunnen bestellen maar ik word wat droevig wbt moederborden.. Ik ben stabiele boarden gewend maar zo’n beetje al die mainboards hebben problemen :(
Vooralsnog geen problemen met mijn Gigabyte X570 Aorus Master; draait als een zonnetje op laatste Bios en in combinatie met de rest van m'n configuratie (zie signature)... :)

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair AX860i | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

• cyberhank
AtlAntA schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:13:
[...]

Dit is simpelweg niet waar. Ik heb voor de installatie van mijn 5950x een bios update gedaan. Na de installatie van de CPU boost deze onder complete stock omstandigheden op 2 cores net boven de 5ghz en op zo goed als alle andere cores net over de 4.9ghz. De master heeft erg goede VRM's en dat is de reden dat ik voor dat bord heb gekozen dus dat dat bord de 5950x niet zou kunnen draaien is een broodje aap.

Als ik alle limieten zou verwijderen en ik zou de temperatuur laag genoeg kunnen houden dan zou het bord 1200(!)watt naar het socket kunnen jagen.
_/-\o_ Hier idem, Bios update naar laatste revisie was voldoende idd; kwam ik wel pas achter nadat ik het hele systeem had opgebouwd en voor de 1e keer opstartte. Maar goed: Q-Flash Plus bood uitkomst... ;)

• Wartopia
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:37:
Volgens mij gaat er wat mis bij mij,deze temps krijg ik als ik alleen warzone in het menu draai met 30FPS limit:

[Afbeelding]

CPU load 27% +80 graden al, Dark Rock 4 Pro in een kast waarvan de zijkant af is.
Setings in de bios alles op auto en PBO uit. Kreeg gisteren namelijk reboot en bios gaf OTP aan. Fan profiel in bios staat op turbo.
Wel warm hoor, bij mij alleen zo warm als ik alles op full load zet. Zie mijn vorige post. Maar ik heb binnenkort weer een nieuwe baseline voor jullie, ben heel de nacht doorgegaan en heb weer wat nieuws ontdekt. Verschillende biosen en al getest tot half 8. Dus 16 uur OC testen haha, was helemaal in trance. Zelfs zo erg dat ik erover droom en oplossingen en scenario's ga bedenken. #inthezone

Heeft het het volgende resultaat opgeleverd, ik heb nu aan manier gevonden om de max boost van elke chip te vinden binnen 5min. Je hebt er verder niks aan voor gebruik maar je weet wel wat de max van je siliconen is en wat extra koeling je dus zou kunnen opleveren.

Kleine voorproefje : mijn 0core kan wel tot 4.9 en mijn core1 en core6 heb ik op 5.120mhz gezien ;) de rest tikt de 5GHZ aan.

Alleen heb ik nog geen manier gevonden om ze op die boost vast te houden. Dat zoek ik vandaag verder uit. Ben al wel op 5GHZ boost 24/7 wat 1650 CB23 single geeft ;) Dat zou vrij goed moeten zijn dacht ik?

Dus er is ook nog een verschil in 5100MHZ zien en het daadwerkelijke vasthouden ervan. De score van 5.100MHZ was namelijk maar 1628 CB23 single.

Dus kijk niet perse naar de max van hwi64 deze zegt helemaal niks over hoe je cpu daadwerkelijk onder load iets doet. Alles wat echt telt is de score van de benchmark, anders weet je niet wat je oc echt gedaan heeft.

[Voor 7% gewijzigd door Wartopia op 19-12-2020 14:21]

• watercoolertje
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-09 22:17

watercoolertje

Ondertitel

AtlAntA schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:33:
[...]

Is dit wel een bug? In principe doe je met de curve optimiser ook al een offset en daar kan je het per core doen. Dus dat een algemene voltage offset de gehele PBO naar defaults zet (manuele overclock kan nog wel natuurlijk) is an sich niet zo raar?
https://forum-en.msi.com/...tatus.348919/post-2015931

Andere borden kunnen iig wel die offset en pbo combineren zonder problemen...

Met de 3xxx serie werkte het ook prima icm PBO op hetzelfde bord.

Daarnaast is die offset parallel aan de standaard voltage curve en die curve optimiser doet juist meer voltage er af bij lage load en minder bij hoge load, het is dus juist niet hetzelfde.
nieuws: AMD kondigt dynamische undervolt-optie voor Ryzen 5000-processors aan

Mijn WHAE errors komen juist bij lage load, dus daar lijkt voltage tekort te komen en daar is de offset dus handiger.

Uiteraard moet dit in de praktijk getest worden maar daarvoor moet het wel eerst werken zoals het bij alle border werkt :)

[Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 19-12-2020 16:57]

16 x 300Wp = 4800Wp @Zuid

Wartopia schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:46:
[...]

Klopt er is nog steeds ergens iets vreemd. Maar anyway CCX2 kan je met rust laten, die gaat toch nooit single core doen. Dus die mag shitty zijn want die komt toch nooit boven de 4.6ghz all core.

Wat mijn doel nu is om te testen zijn de beste 2 cores op perma 5ghz te krijgen. Dus starten en houden in de 5ghz regio.

Probleem is, wij zijn niet aan het ocen. Dit kan helemaal niet met deze cpu want dat doet die zelf door dat stomme pbo algoritme. Dus alles wat we kunnen doen is die algoritme in de war brengen zodat die direct gaat denken ik kan aan de slag. Daar zit je winst imo.

Dus ik werk nu met een kleine offset van -250v en -15 of meer en dan start die direct in de 5ghz. Maar zoals gezegt ik blijf random idle crashes krijgen waar ik niks van snap.
yes idle crashes ook al gehad in het verleden dit gaat teveel negatieve curve zijn mag wel stabiel zijn op volle belasting maar dus niet op laag, heb in men eerder post dit al eens vermeld met afbeelding van amd ivm pbo2 en curve undervolt op lage belasting wat onnodig is 8)7

men 2 best van ccx0 zitten rond de -13 om niet te crashen geloof ik, ben het nog eens allemaal opnieuw aan het doen :P had offset -0.036 die bleef dus wel op 5010 zoiets

[Voor 6% gewijzigd door neox387 op 19-12-2020 19:03]

• Wartopia
Light21M schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:19:
https://valid.x86.fr/89n59p

Single core rond de 693 en de multi core score rond de 13515 (dankzij dynamic OC van dark hero).

Trukje dat ik nu doe is mijn pbo limieten op PPT : 95 zetten, EDC 80 en TDC 120.

Vrij laag dus en zodoende krijgt men snelste core enkel power en boost.

Nu alleen nog zien hoe stabiel het is. Temps zijn lager dan vorige keer. (reapplied thermal paste)
Jij mag niet meer mee doen >.> zon dark hero is gewoon vals spelen! O-)
limieten van core A aan het opzoeken ik sta op curve -23 nu hierboven was het crash onder load geen offset :9~ limiet vcore is 1.5v en core 1.4v zeker ? offset bv positief geeft nog altijd niet meer dan 1.4v per core

[Voor 18% gewijzigd door neox387 op 19-12-2020 21:24]

639 niet zo bijzonder je mag terug meedoen 8)

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:46
Light21M schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:19:
https://valid.x86.fr/89n59p

Single core rond de 693 en de multi core score rond de 13515 (dankzij dynamic OC van dark hero).

Trukje dat ik nu doe is mijn pbo limieten op PPT : 95 zetten, EDC 80 en TDC 120.

Vrij laag dus en zodoende krijgt men snelste core enkel power en boost.

Nu alleen nog zien hoe stabiel het is. Temps zijn lager dan vorige keer. (reapplied thermal paste)
Wow! Ik heb je bovenstaande settings overgenomen en mijn 5800X loopt nu met aan stock gelijke performance op maar 63 graden max! eerst was dat 90 graden.

Onder een Mugen 5 PCGH en kast met goede airflow
Hele middag aan het proberen geweest of ik mijn geheugenen en fclk hoger kon krijgen. Ik kreeg het geboot op 1900 fclk met timings van 18-18-18-22 maar CBr20 scores waren ruk en allemaal WHEA errors. Na veel testen erachter gekomen dat XMP waarschijnlijk het maximaal haalbare is. Ik had ook niks moeten verwachten van:

Dus toen maar even weer in het PBO menu gedoken en van alles nogwat proberen met als resultaat:

PPT=200watt. TDC=200A EDC=180A. Boost override op +100mhz. Curvive optimiser -20 allcore. Alle voltages staan op auto.

Temps bij een enkele run CBr20 multi is net boven de 80 graden onder een dark rock pro 4. Bij meerdere runs achter elkaar 88 graden max.

Ik vermoed dat er nog veel ruimte zit in het per core gaan optimaliseren in de curve optimiser. :9~

Al met al ben ik niet ontevreden. Al helemaal omdat dit maar een 'gewoon' GB x570 master bordje is zonder die fancy dubbele boosttabellen. :Y)

AtlAntA schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:41:
[...]

Ik heb die maximale boosts gehaald met boostester.exe. Bij real world gebruik zitten ze allemaal ongeveer 50 mhz lager.
Ok dat verklaart de zaak dan >:)
En die voltages komen ook van boostester.exe misschien

-20 all core is wel stevig nog geen reboots gehad? :P

Ik zak alweer naar -15 weer reboot, dit is toch een pijnlijk process na deze nog 11 cores te gaan 7(8)7

[Voor 26% gewijzigd door neox387 op 19-12-2020 23:46]

• Wartopia
neox387 schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:54:
Die nieuwe CB23.2 is toch wel lol wilt 10 minuten lopen.. Betere avg score te krijgen zeker of fake eruit halen als iemand z'n systeem te warme is na paar min
Ja, ik zet gewoon max uit. Anders loopt die single test 2x en die loopt al 9-10 min..... Kan je met CB20 ook doen :p
Pagina: 1 2 3 ... 7

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee