CPU temperatuur beïnvloeden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27
Hoi,
Ik heb een PC met een 7700K die ik in 2017 heb laten delidden met liquid metal. Dat heeft al een boel geholpen.
Gister zag ik terwijl ik rust speelde dat de CPU naar 86c kwam. Heb maar even de koelpasta vervangen en daarna was de max 80c. Vind ik nogsteeds best veel. Dus heb ik Asus multicore enhancement uitgezet. Max was nu 78c maar gemiddeld 70-73 (met zijpaneel erop)
Als ik het zijpaneel eraf haal dropt de temperatuur naar 69-70c.
Ik snap dat deze temperaturen "normaal" zijn maar dit zijn wel temperaturen met een gedelidde CPU en zonder overclocking.
Ik heb een paar opties bedacht:
Lappen (of zelf of naar iemand anders maar ik kan niets anders doen dan naar highflow gaan maar dat vind ik een beetje teveel.. en ik heb nog nooit gelapt)
Extra fans erin? (kan 1 intake onderin en 2 exhaust bovenin plaatsen)
Of misschien kijken voor een andere koeler?
Specs:
Be quiet silent base 600 (op dit moment 1 120mm + 1 140mm intake en 1 120mm exhaust op de achterkant) kast is helemaal schoon en stofvrij
I7 7700K met liquid metal delid
Scythe mugen 5 PCGH met arctic mx-4
Andere hittebron is de asus 1080ti. maar die blijft netjes constant onder de 70c.
Zijn er nog andere suggesties of ideeën wat ik kan/moet doen?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46
Als ik zo rond lees zijn deze temps voor een 7700k niet zo heel gek; het is echt een heethoofd.

Je kan nog eens vergelijken zonder zijpaneel (kijk ook hoe de airflow is, of de huidige fans in de juiste richting staan enz.).

Met de Scythe mugen 5 PCGH heb ik niet veel ervaring. Ik heb persoonlijk altijd een flinke voorkeur voor be quiet!, maar heb niet echt een directe vergelijking kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
Zijpaneel verwijdert 5-8 graden. Daarom vraag ik ook om hulp om temps te verlagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46
Ah dat had ik gemist; my bad. Hoe is de flow nu qua fans? Alsin waar zitten ze en in welke richting blazen ze?

Voor zover ik begrijp is deze kast ontworpen voor deze airflow:
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock.net/photopost/data/1555058/7/71/71f945c2_tweak_dk_be_quiet_Silent_Base_600_features_1.jpeg

De optionele hogere front intake fan kan nog flink wat flow over je moederbord en langs je CPU koeler toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
Noxious schreef op woensdag 4 november 2020 @ 04:40:
Ah dat had ik gemist; my bad. Hoe is de flow nu qua fans? Alsin waar zitten ze en in welke richting blazen ze?

Voor zover ik begrijp is deze kast ontworpen voor deze airflow:
[Afbeelding]

De optionele hogere front intake fan kan nog flink wat flow over je moederbord en langs je CPU koeler toevoegen.
Ik heb voorin de 140mm preinstallled en 120mm als intake. Achter 1 exhaust.