Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Gisteren ook een aardig probleem.
Ik lag al in bed en volgens programma was de thermostaat al naar 14 graden gegaan. Echter opeens ging de ketel aan, dus ik dacht eens kijken in de app, bleek er geen connectie te zijn met de thermostaat, ook niet met wifi. Dus internet lag er uit. Maar i.p.v. dat de Tado dan gewoon z'n programma volgt, nee hij gaat blijft verwarmen naar met de "overdag" temperatuur van 19 graden (hij ging niet naar de nachtstand). Dus ik mijn bed uit en in huiskamer handmatig de thermostaat weer op 14 graden gezet, dat werkte gelukkig nog wel.

Daarnaast duurde het heel lang voor het laatste lampje van de bridge niet meer knipperde terwijl het internet al lang weer hersteld was. Pas na een paar keer resetten kreeg die weer verbinding met de cloud.

Bizar dat een slimme thermostaat zoiets doms doet.

[Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 07-04-2021 07:57]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:29

acidfever

I am allready working!

Motorfret schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:03:
@tado
Vind het een HELE rare opmerking.
Ik heb hier voor ruim €800,- aan Tado in huis.
Als het niet werkt maar m'n verlies nemen en naar de concurrentie?
Serieus? Dat is wat je van de klantenservice mag verwachten na zo'n investering?
Volgens mij staat dat er niet (zo lees ik het in ieder geval niet). Tado reageert op een post waarin dit wordt gezegd:
renegrunn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:57:
Ik denk dat ik het opgeef. Mijn Wireless receiver verliest nog steeds geregeld verbinding met de bridge. De ene keer is er 2 weken lang niks aan de hand, de andere keer valt de verbinding meerdere keren per dag weg. Ik heb de bridge letterlijk eens naast de ruimte geplaatst waar de CV, en dus wireless receiver, hangt: na 3x uitval was ik dat experiment ook zat. Wat een rotzooi is het.

Hele huis hangt vol met Hue / Sonos / smart alarm / etc, nergens geen problemen mee, maar Tado blijkt helaas van een andere kwaliteit.
Daarin is (wat mij betreft) toch vrij duidelijk te lezen dat de gebruiker het eigenlijk heeft opgegeven en al een duidelijk mening heeft over het product. Schijnbaar zonder de kwestie met support te hebben opgenomen maar dat kan ik mis hebben....
De reactie van Tado is juist bedoeld om deze gebruiker te motiveren support een kans te geven om samen een oplossing te vinden. Wellicht is de hub gewoon niet in orde. Ik had laatst een radiatorknop die op willekeurige momenten bleef kalibreren en dat is na wat onderzoek op afstand (o.a. wat tijdstippen aanleveren waarop het euvel zich voordeed) netjes opgelost (nieuwe geleverd en retourlabel voor de oude ontvangen).

Er staat ook letterlijk "Ik hoop dat u voor optie 2 kiest".

[Voor 14% gewijzigd door acidfever op 07-04-2021 09:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
acidfever schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:54:
[...]

Volgens mij staat dat er niet (zo lees ik het in ieder geval niet). Tado reageert op een post waarin dit wordt gezegd:

[...]

Daarin is (wat mij betreft) toch vrij duidelijk te lezen dat de gebruiker het eigenlijk heeft opgegeven en al een duidelijk mening heeft over het product. Schijnbaar zonder de kwestie met support te hebben opgenomen maar dat kan ik mis hebben....
De reactie van Tado is juist bedoeld om deze gebruiker te motiveren support een kans te geven om samen een oplossing te vinden. Wellicht is de hub gewoon niet in orde. Ik had laatst een radiatorknop die op willekeurige momenten bleef kalibreren en dat is na wat onderzoek op afstand (o.a. wat tijdstippen aanleveren waarop het euvel zich voordeed) netjes opgelost (nieuwe geleverd en retourlabel voor de oude ontvangen).

Er staat ook letterlijk "Ik hoop dat u voor optie 2 kiest".
Nouja, wetende dat dit een openbaar forum is waarin mensen ook wel eens hun frustratie delen, blijft het m.i. bijzonder om er op die manier op te reageren?

Ik had over dit specifieke probleem nog niet eerder contact opgenomen. Waarom niet? Dat heb ik uitgelegd, je kunt niemand spreken. Je bent enkel op een web-formulier aangewezen. Die heb ik keurig ingevuld, maar ook hiermee: geen bevestiging per mail ontvangen, dus blijft duimen wanneer ik iets terug hoor. Al met al blijft de klant-ervaring heel erg karig in deze.

Even wat vergelijkingen uit de industrie:

https://support.sonos.com/s/contact?language=nl_NL
https://www.lighting.phil...rsteuning/connect/contact

Zo kan het dus ook....

Maar goed, ik blijf positief - dus hoop op een oplossing vanuit Tado!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

renegrunn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:12:
[...]

Nouja, wetende dat dit een openbaar forum is waarin mensen ook wel eens hun frustratie delen, blijft het m.i. bijzonder om er op die manier op te reageren?

Ik had over dit specifieke probleem nog niet eerder contact opgenomen. Waarom niet? Dat heb ik uitgelegd, je kunt niemand spreken. Je bent enkel op een web-formulier aangewezen. Die heb ik keurig ingevuld, maar ook hiermee: geen bevestiging per mail ontvangen, dus blijft duimen wanneer ik iets terug hoor. Al met al blijft de klant-ervaring heel erg karig in deze.

Zo kan het dus ook....

Je hebt gelijk hoor, steeds meer bedrijven proberen telefonisch contact te verminderen/mijden omdat het erg veel kost en om effectief te zijn zeer intensieve training van de support medewerkers eist. Frustrerend wanneer je omhoog zit maar zoals gezegd, de chat is er wel en Tado support is uiteindelijk wel echt behulpzaam.

Je hebt overigens wel gewoon een chat:
Wanneer je naar tado.nl gaat en rechtsboven ondersteuning klikt zie je rechtsonder (gele bolletje) direct de mogelijkheid om te chatten. In eerste instantie een chatbot om alvast wat belangrijke informatie van je te krijgen maar uiteindelijk kom je gewoon in contact met een support medewerker.

Geen telefoonnummer (meer) inderdaad maar dat vind ik niet perse maatgevend voor de kwaliteit van een support afdeling. Ik bel mijn hypotheekverstrekker al weken maar uiteindelijk ben ik helaas steeds niet geholpen door iemand te spreken omdat ze het simpelweg niet weten en er op terug moeten komen.....

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:32
tado schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:54:
@renegrunn Als het na herhaaldelijk verplaatsen van de bridge niet lukt om een stabiele verbinding op te bouwen, heeft u 2 opties:

1. U heeft het vertrouwen in tado verloren, u neemt uw verlies en stapt over naar een concurrent.
Verlies nemen is het zeker. Ook ik was na vele pogingen mijn vertrouwen verloren in tado. 4 dagen na het verlopen van de 30 dagen "niet goed geld terug" garantie had ik de zoveelste storing en heb ik contact opgenomen met jullie support om de producten terug te sturen. Dit was niet mogelijk;. Geld is dus verspild aan jullie instabiel systeem welke voor mij daardoor waardeloos is geworden.

Gelukkig kan ik over een paar maanden gebruik maken van jullie 180 dagen regeling waarna ik indien niet tevreden over energie besparingen alsnog de tado terug kan sturen. Aangezien mijn ketel een hele nacht voor niets heeft zitten stoken doordat de wireless receiver z'n signaal kwijt was gaan die besparingen nooit gehaald worden.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie de klant dan dwingen om toch nog 5 maanden door te sukkelen voordat het alsnog teruggestuurd gaat worden :+

De support van tado is ook bedroevend... Reacties kosten vaak een week of langer, en telefonisch zijn jullie niet bereikbaar. Ik heb werkelijk al heel wat jaren geen bedrijf meegemaakt wat zo slecht bereikbaar is

• Jonky
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-09 07:28
@sikking Volgens mij heb je er twee nodig. De slimme aircobediening werkt via een infrarood signaal waardoor het apparaat de airco fysiek moet kunnen "zien". Bij mij thuis hangt de slimme aircobediening bijvoorbeeld op een aantal meter afstand, vrij recht tegenover de airco. Verder meet de aircobediening de temperatuur in de ruimte zelf en dit kan, neem ik aan, nog wel eens verschillen tussen beide ruimtes.

@Ebayzo Bij mij werkt alles tot nu to prima. Ik heb in het begin af en toe wat kleine verbindingsproblemen gehad, maar na het verplaatsen van de bridge naar een wat centralere plaats in huis, werkt alles, van begane grond tot zolder, echt heel fijn. Even ter info, mijn woning heeft allemaal betonnen vloeren en vrij dikke steenachtige wanden. Maar ik snap je zorgen, het blijft een gok of het goed voor je uitpakt.
sikking schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:56:
@tado ik heb een airco op de slaapkamer en een airco op de zolder. Er zit een houten vloer tussen en de afstand tussen beide airco's is ongeveer 2 meter. Kan ik dan 1 tado slimme aircobediening kopen of moet ik er dan 2 kopen (voor elke airco 1)?
De Slimme Aircobediening stuurt een infrarood signaal naar de airco.

Als u een plek heeft, waar u met 1 afstandsbediening beide aircos kunt sturen heeft u 1 tado nodig.

Als dat niet het geval is, heeft u er 2 nodig.
FragDAnvers schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:24:
Kan iemand mij verderhelpen met het volgende? Ik woon in Belgie
Wij hebben in November vorig jaar een appartement gekocht waarbij de verkoper beloofde om de ketel te vervangen.
Vandaag is het eindelijk zover, ze komen hem vervangen.
Het is natuurlijk wel een budget model heb ik gezien (vaillant ecotec pure vcw 286/7-2)

Ik zou graag Tado gebruiken om alles aan te sturen, echter heb ik gemerkt dat dit model geen opentherm heeft. Ook is er geen X31 aansluiting om eventueel een module op aan te sluiten.

Ik heb wel gelezen dat de Tado thermostaat perfect op de Ebus kan aangesloten worden, heeft dit nadelen?
Ik heb al zoveel opgezocht dat ik het niet meer zie helaas.

Dus kort mijn vraag:
Kan ik op mijn nieuwe ketel (vaillant ecotec pure vcw 286/7-2) een tado aansluiten, deze modulerend gebruiken in samenwerking met de slimme knoppen zonder iets van functies te verliezen?
tado kan gewoon modulerend de Vaillant EBUS aansturen.
Daar zitten geen voor of nadelen aan ten opzichte van OpenTherm.

[Voor 49% gewijzigd door tado op 09-04-2021 09:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:40
Ebayzo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:29:
Moet zeggen dat ik redelijk overtuigd was om voor dit systeem te gaan in ons "nieuwe" huis, maar na het lezen van dit topic begin ik toch wat terughoudend te worden. Natuurlijk zie je op internet vooral de negatieve reacties over het algemeen maar op Tweakers heb je over het algemeen wel een redelijk realistisch beeld van een product. Ook het afwezig blijven van een extra hub/repeater/mesh om verdiepingen soepel te overbruggen houdt mij een beetje tegen. De gok of alles wel lekker (blijft) verbinden is mij voor de investering wat te groot.

Zijn er betere alternatieven, of moet het smart thermostaat knoppen idee nog volwassen worden bij alle leverancier?
Ik vind het tado systeem goed werken, zeker als ik het vergelijk met wat ik had. Het is betrouwbaar en werkt direct en ik heb inzicht in de situatie zoals deze op het moment is.
Daarnaast is mijn ervaring met de chat functie prima, ik krijg redelijk snel antwoord en advies waar ik wat mee kan. Ook het feit dat tado op dit forum actief is vind ik een goede zaak. Natuurlijk frons is ook mijn wenkbrauwen wanneer er door tado wordt aangegeven om je verlies te nemen, aan de andere kant is het via dit forum laagdrempelig om contact te krijgen en lezen ook andere gebruikers mee.
Neemt niet weg dat ik nog opzoek ben naar een oplossing voor mijn probleem wat ik hier al eerder heb aangegeven en waar ook door tado nog geen oplossing of (goede) uitleg voor is gegeven.

Dus wie heeft de gouden tip om te zorgen dat die ene radiatorkraan van tado niet naar de stand “zolang iemand thuis is”springt. Ik heb geolocatie uitstaan, de blauwe tegel in de tado app staat op thuis, en de kamer staat op “tot volgende automatische verandering." De betreffende radiatorkraan wordt eigenlijk alleen handmatig bediend. Ik wil dus dat na een handmatige bediening hij vanzelf het schema overneemt zodra daar een automatische verandering plaats vindt. (Dus zoals de in de app, bij “kamers” staat aangegevet.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:45

Seafarer

ondertitel

enzoronald schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:25:
[...]

Nog lastig te bepalen. We zijn ook nog bezig met isoleren van de wanden etc. Maar radiator zou voldoende moeten zijn om de ruimte te verwarmen. Hoeft er ook zeker geen 20 graden te zijn. 15 graden is al prima
Simpelste en goedkoopste oplossing, die je later nog kunt terug draaien, laat iets minder cv water naar de vloerverwarming stromen.

Het duurt iets langer voor het warm wordt en er is meer water voor de bijkeuken.

Waterzijdig inregelen heet dat.

Edit: het kan natuurlijk ook zijn dat de bijkeuken radiator op een hele andere strang zit en dat daar een of 2 radiatoren teveel water krijgen en de bijkeuken dan te weinig. En misschien is de radiator te klein?
En wat voor aanvoer temperatuur levert de cv? Gemeten op een pijp.!!! Dus niet een afgelezen instelling.

[Voor 21% gewijzigd door Seafarer op 11-04-2021 12:07]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
renegrunn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:12:
[...]

Zo kan het dus ook....

@tado @acidfever - inmiddels ben ik een weekje verder en het probleem lijkt opgelost! d:)b Via mail contact gehad, en uiteindelijk heeft Tado het kanaal van de bridge / wireless receiver aangepast en sindsdien lijkt het allemaal goed te gaan!

Onder het motto "ik moet wat te zeuren houden": het zou mooi zijn als je dit ook zelf kunt doen, zoals je dit bijvoorbeeld ook voor de Hue bridge zelf kunt instellen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Cap schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:42:
@renegrunn "Kanaal van de receiver" bedoel je daar het communicatiekanaal mee tussen de bridge en de devices? Tenminste ik neem o.b.v. de functionaliteit aan dat er 2 weg communicatie is, dus dat er zowel gezonden als ontvangen wordt tussen de bridge en devices. Of bedoel je iets anders met receiver?
Ik heb de wireless receiver: dus tussen de bridge en de wireless receiver welke gekoppeld is aan de CV. Dus ik neem aan het kanaal tussen deze 2...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:47
Thuis/afwezig is ook een automatische verandering. Als je geofencing hebt ingeschakeld zal het feit dat er niemand aanwezig is het ingestelde schema overrulen.

Ik heb overigens ook ingesteld staan bij handmatige bediening "tot de volgende automatische verandering". Als ik aan de knop draai zie ik nu in de app staan "tot 16:30 in de thuismodus". Dit omdat het huidige schema tot half 5 loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@chippie777 Even getest. Bij mij staat in de app (instellingen, kamers, woonkamer) de woonkamer op:

"Tot de volgende automatische verandering"

Verander ik de temperatuur op de woonkamerthermostaat zelf dan zie ik in de app inderdaad dat hij tot het volgende tijdblok van 17 uur (ingesteld in het schema) die temperatuur aanhoudt, in de app staat dan bij woonkamer:

"tot 17:00 in de Thuismodus"

Lijkt mij zoals het zou moeten werken.

[Voor 11% gewijzigd door Cap op 13-04-2021 14:50]

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Ebayzo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:29:
Even checken, dit is toch gewoon een compatible Danfoss koppeling?

[Afbeelding]

[...]
Ik zie een pinnetje, is het zó simpel ?
Jup!
Ebayzo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:29:
Even checken, dit is toch gewoon een compatible Danfoss koppeling?

[Afbeelding]

[...]
Ik zie een pinnetje, is het zó simpel ?
Ja.

Tip: koop een stevige ventieladapter zoals een van deze (even de juiste soort/maat uitzoeken):
https://www.conrad.nl/zoe...anfoss&searchType=regular

Ik heb Danfoss RA ventielen en Tado levert daar kunststof adapters voor mee, maar mijn radiatorknoppen vielen er continu van af. Met een lading PTFE tape was het te doen, maar vond het niet een hele nette oplossing en zag er ook lelijk en goedkoop uit. Probleem was dat de kunststof adapter van Tado strak vastgedraaid moest worden, anders gaf deze veel speling. Maar door het vastdraaien was er net te weinig schroefdraad over om goed aan vast te grijpen. Slecht ontwerp dus. Had ik in het vorige huis met een andere door Tado geleverde adapter geen problemen mee, maar de Danfoss adapters schijnen wel vaker dit probleem te hebben (zie dit topic oa).

Uiteindelijk 5x de bovenstaande RA adapter besteld, is een investering van € 55, wat niet goedkoop is voor puur wat adapters, maar deze zitten nu met inbus vast, muurvast. En de Tado knop kan er gewoon handvast opgedraaid worden en blijft dan gewoon zitten, inmiddels een half jaar geleden dat ik dat gedaan heb. Op de koop van het hele Tado systeem is dat zo'n 10% en zorgt er wel voor dat dit weer jaren mee kan, dus uiteindelijk een schijntje.

• chippie777
@Cap Dank voor je feedback. Ik heb inmiddels contact gehad met Tado via de chat en ik weet wat ik “fout” doe. Althans, niet fout maar ik wist niet dat het werkt zoals ze in de chat hebben uitgelegd.
Het blijkt namelijk zo te zijn dat een slim schema alleen schakelt als er verschillende temperaturen zijn ingesteld in de diverse tijdsblokken. Dat is misschien logisch maar ik had verwacht dat elke tijdsblok hoe dan ook zou schakelen na een handmatige instelling op een thermostaatkraan.
Voorbeeld:
Ik heb een kamer welke van 00:00 tot 07:00 op 16 graden stond, van 07:00 tot 22:00 op 16 graden en van 22:00 tot 00:00 op 16 graden. Dit is een “puber”kamer ;-) dus de gebruiker stelt met de thermostaat knop een temperatuur in (bijvb 21 graden) om 19:00. Ik had verwacht dat dan om 22:00 de temperatuur weer naar 16 graden zou gaan. Dat was dus niet zo!
Tado ziet tijdsblokken welke elkaar opvolgen met dezelfde temperatuur als één tijdsblok, dus in mijn voorbeeld is er een tijdsblok van 24 uur in mijn schema omdat alle temperaturen hetzelfde zijn. Dus bij een handmatige instelling sprong tado naar “zo lang iemand thuis is”.
Ik heb nu het schema zo aangepast dat elke tijdsblok 1 graden verschilt met het tijdblok ervoor en erna. En nu werkt het wel. De handmatige instelling blijft actief tot het volgende blok in het slimme schema.

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 20-09 22:47
chippie777 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:17:
[...]

Mwah, ik denk daar iets anders over. Want als je met de app een aanpassing doet dan gaat hij bij het volgende tijdblok wel over in tegenstelling tot een aanpassing op de thermostaatknop.
Ik vind het vreemd dat wanneer je aangeeft tot de volgende automatische verandering dit dus niet gebeurt als twee aansluitende blokken dezelfde temperatuur hebben maar jijzelf een andere temperatuur hebt ingesteld met de thermostaatknop.
Maar goed ik weet het nu.
Jouw bevindingen lossen waarschijnlijk mijn issues ook op, dus dank voor deze opmerking.
Het interessante is dat je in de app/webpagina kan aangeven tot volgende tijdsblok en dan werkt het wel zoals ik verwacht.
Handmatige bediening die loopt tot de volgende automatische verandering, zou mijns inziens niet moeten kijken naar welke temperatuur daar ingesteld staat, maar goed daar zijn wij het volgens mij over eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mochten ze dit gedrag aanpassen en puur kijken wanneer er een nieuw tijdblok ingaat, dan moet het ook iets als "tot het volgende tijdblok" gaan heten ipv "tot de volgende automatische verandering". Want een tijdblok met precies dezelfde temperatuur als het vorige tijdblok is naar mijn bescheiden mening - hoewel dus wel een nieuw tijdblok - toch echt geen verandering. ;) En als jij dat wel een verandering vindt dan anderen vast niet, dus moet het toch worden aangepast, anders gaat de helft weer klagen dat het niet zo werkt als verwacht. :P

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 16-04-2021 09:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chippie777
@Cap ik begrijp wat je bedoelt en zo moet het ook werken maar het gaat er om wat tado doet wanneer je ingrijpt op het schema. Het gaat er om hoe lang, of tot wanneer, deze interventie duurt.
Als ik nu via de app de temperatuur verander dan is dat bij de juiste instelling tot de volgende automatische verandering. (ongeacht de ingestelde temperatuur in het schema)
Doe ik dat met de radiatorknop dan gebeurt dat niet als er in het schema geen temperatuur verschil is tussen de tijdblokken.

Ik snap dat verschil in gedrag niet.

Wanneer ik op de site van Tado kijk, dan wordt dat verschil ook niet uitgelegd. Er staat letterlijk:

Tot de volgende automatische verandering De instellingen voor Handmatige Bediening blijven actief tot het volgende tijdsblok in het Slimme Schema met een andere temperatuur of tot tado° tussen de Thuis- of Afwezigheidsmodus schakelt. Merk op dat Vroege Start in deze instelling niet wordt geactiveerd.

Er staat dus “met een andere temperatuur” dit moet dus zijn: “met een andere temperatuur dan het huidige tijdssblok in het slimme schema”.

https://support.tado.com/...ndmatige-wijziging-actief

[Voor 40% gewijzigd door chippie777 op 16-04-2021 10:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holland1994
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13-09 12:41
---

[Voor 113% gewijzigd door Holland1994 op 25-04-2021 12:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 14:48
Vandaag had ik het een beetje “koud” dacht verhoog de verwarming even om er dan achter te komen dat de bridge er (weer eens) uitlag.

Is er geen manier om een melding te krijgen als de bridge eruit ligt? Nu moest ik het toevallig zelf zien.

Daarnaast is dit de tweede keer in korte tijd. Wederom dat de cloudserver niet bereikt zou kunnen worden (lampje cloud knipperde). Even stekker erin en eruit en hij komt wel weer. Maar is wel vreemd. Internet doet het gewoon prima, bridge is aangesloten met kabel aan de switch. Ook switch (unifi) gaf geen foutmelding aan dat er geen internet zou zijn.

Wat kan de oorzaak zijn? En kan ik de melding dus ergens inregelen?

Heb trouwens ook een Homey, maar zag niet direct dat ik daar wat kon instellen als de boel eruit ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Ik kreeg een melding in de tado app met de vraag of ik vloerverwarming had. Na “ja” ingevuld te hebben is bij care & protect een vvw logo er bij gekomen. Iemand enig idee wat voor voodoo ik kan verwachten? 🤡

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23-09 08:06
Seafarer schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:16:
[...]

Bij atag kun je toch een opentherm printje achteraf plaatsen? Dacht ik.
Simple mind schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een Q42C (vlgs mij staat de S voor solo en de C voor combi. Dus ik neem aan dat jij ook een C hebt ipv S?).
Die heb ik ook zo (bedraad) aangesloten op 20 en 21 met parameter 60 op 02. Bij de installatie in 2017 had ik hetzelfde probleem: wel verwarming maar geen warm water. Destijds kon je Tado nog bellen en werd het meteen door hen opgelost. Vlgs mij hebben ze toen de instelling HW geactiveerd zoals in de Tado handleiding voor installateurs staat. Werkte meteen. En de ketel wordt gewoon modulerend aangestuurd.
Echt super stom maar de instelling voor HW (Hot Water) stond op off in mijn Tado Thermostaat. Het lijkt erop dat het nu helemaal perfect werkt. I

Ps nee het is echt een Q38S.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

D-e-n schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:14:
Als ik dit zo lees is het goed dat ik hier toch even dieper induik. We hebben hier namelijk ook een Tado hangen met een oude Remeha ketel. Dat werkt gewoon met Opentherm dus wat dat betreft geen probleem. Maar nu zijn we van plan een nieuwe cv ketel te laten installeren.

De man van het installatiebedrijf kwam op de proppen met een Atag i36ECZ - CW5. Daar had hij goede ervaringen mee. Toen ik vertelde dat we hier een slimme Tado hebben hangen kwam hij met de gratis bijgeleverde Atag One thermostaat die ook "slim" zou zijn.

Dat slimme schijnt tegen te vallen maar ik dacht "ach, ik kan altijd de Tado weer pakken". Maar even neuzen op Tweakers en dat schijnt dus ook gezeik op te leveren in verband met een aangepast protocol?

Dat gaat hem dus niet worden. Vraag is wat dan vanuit de Tado gezien wel een merk is dat goed werkt met Tado? Remeha kennelijk maar verder?
Waarom een I36ECZ?

Jij hebt meerdere zones in huis?
Een grootte of dubbele regendouche?
En je woont vet groter dan 200 meter en volledig vrijstaand?
Want daar is de ketel voor bedoelt. Ben je je ook bewust dat de ketel minimaal 6 kW maakt en dat je gecombineerd met ieder zone systeem problemen kan krijgen. Ik ken geen huis tuin en keuken radiator waar je zomaar 6kW in kan pompen. Hopelijk heb je vloerverwarming.

Bedenk ook: je hebt 22kW nodig om te douchen. Je huis verwarmen lukt met 10kW.

Ik zou toch even wat dieper duiken dan alleen de thermostaat. Ik zou een kleinere ketel nemen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:44
GVR schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Let erop dat als je in kamers de thermostaatknop zelf gebruikt om de temperatuur te meten en daarmee de verwarming aan te sturen dat de knop niet verstopt zit achter een gordijn oid. Dan gaat dat namelijk niet werken, dan zou je weer een aparte temperatuursensor in die kamer moeten hangen.
Ah, goeie tip! Gelukkig hebben we geen gordijnen voor radiatoren hangen bij ons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:55
cannonpie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:34:
Ik heb dit topic en deel 1 even doorgezocht naar de beste methode om een badkamer van 4m2 te verwarmen met vloerverwarming en tado maar ik kom er nog niet uit. Met een RTL zou kunnen, die ik dan apart instel, en een handdoek radiator op Tado.
Ik heb uiteindelijk geen smart thermostaat gebruikt. Tado viel meteen af toen ik er achter kwam dat die voor de slimme regeling afhankelijk is van Tado. Ik heb geen trek in cloud-only oplossing die dom wordt als Tado er mee stopt of er extra geld voor gaat vragen. Daarna gekeken naar Honeywell, maar als ik het hele huis wou gaan aanpassen dan werd het al gauw €1000+ en dat vond ik echt te gek.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb RTL op de vloerverwarmingen van de badkamers, die beide NIET meedoen met Tado. Tado draait überhaupt nog niet in m'n nieuwe huis. Isolatie is zo goed dat 't altijd zelfde temperatuur is en ik 't amper nodig heb gehad nog, dus nog niet toe kunnen zetten. Alleen soms bij thuiswerken op zolder was 't prettig geweest even snel de zolder-radiator op te kunnen stoken zonder beneden de vloerverwarming hoger te hoeven zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

de knop is geplaatst in de aanvoer van de verdeler inderdaad. Heb het alleen verder niet in gebruik genomen. Knop is nog nooit dicht geweest dus :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

cannonpie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:35:
En heb je dan de tado knop gezet op een extra thermostaat kraan of had je deze box waar als een thermostaatkraan inzit?

Hoe ziet dat eruit, zou je dat willen delen?

Thanks!
Ik begrijp de link "deze box" niet helemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

@cannonpie er zat een nogal cruciale fout in 2 posts geleden van me. Het woordje NIET ontbrak. Nu toegevoegd. Dat ging over de 2 vloerverwarminkjes in de 2 badkamers die achter een RTL zitten. Hier zit niks van Tado op.

De vloerverwarming van de begane grond en 1e verdieping gebruikt een 'echte' verdeler. Er is een aanvoerleiding van de CV-ketel die de verdeler in gaat. In die leiding is gewoon een thermostatische kraan toegevoegd en deze staat nu (nog) continu volledig open (maar kan in de toekomst een Tado-knop op).

[Voor 70% gewijzigd door woekele op 08-05-2021 15:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

cannonpie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:18:
[...]

Excuus, verkeerde link. Ik doelde op zo'n Heimeier K-RTL ventiel inbouw met ruimtethermostaat.
Ik heb even een paar posts terug gelezen.

RTl gebruik je om te voorkomen dat de de vloer te heet wordt. Die moet er dus in.

Wat ik een mooie oplossing vind is om je handdoek radiator in serie te zetten met je vloerverwarming. Het heetste water gaat dan eerst in je handdoek radiator.
Een thermostaat (tado) zet je dan voor af na je handdoek radiator.

Of heb je al zo'n inbouw box? Dan Tado erin hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tomskii5 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Zie hun antwoord aan mij hieronder, al ben ik wel in de war dat Bulex gebruik zou maken van de Vaillant Ebus, tenzij dat hetzelfde moederbedrijf is?
Bulex zit in dezelfde groep als Vaillant. (Net als AWB)
Daarom zelfde aansturing als Vaillant.

Zie de volledige groep hier:
https://www.vaillant-group.com/our-brands/all-brands/

[Voor 12% gewijzigd door tado op 18-05-2021 09:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thaan
  • Nu online
wouter5 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Klopt dat Tado inderdaad de hoofdwarmwatervoorziening controleert. In de tado app is die mooi apart te bedienen. Alleen denk ik dat Google Home dat het warmwater ook een verwarmingselement is. Dus mij lijkt het een soort van miscommunicatie tussen Google Home en Tado te zijn. Ik zou eigenlijk gewoon warm water willen verwijderen uit Google Home, maar dat gaat niet zonder Tado volledig te ontkoppelen.
Ik gebruik Google Home niet, maar wel Alexa, en daar werkt het zo:

- Elke Tado knop & thermostaat wordt als apart apparaat gezien
- Ook het heet water (Hot Water bij mij) wordt als apparaat gezien

In de Alexa app, kun je elk apparaat enablen/disablen, dus ook Hot Water. Daarmee kun je dus voorkomen dat Alexa het hete water bedient.

Kan je in Google Home niet ook per apparaat aangeven of het wel of niet bedient mag worden door Google Home?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GVR
Marselaar schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:10:
Ik kan mijn kamers nu ineens nog maar per halve graad instellen en niet meer per tiende van een graad. Meer mensen hier last van?
Ik ook, en ben er blij mee! Zat altijd te prutsen met die slider om hem precies op 20,5 te krijgen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23-09 20:17
mikkip schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:27:
[...]
Inderdaad, in de app (android in mijn geval) kan het nu alleen nog per halve graad. Irritant vind ik.
Klopt, ik snap best dat ze verbeteringen doorvoeren, maar voeg dan een optie toe. Nu worden er dingen verwijderd, omdat anderen iets anders handiger vinden.
GVR schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Ik ook, en ben er blij mee! Zat altijd te prutsen met die slider om hem precies op 20,5 te krijgen.
Het probleem is de slider dus, niet dat je hem per halve of tiende graad kan verzetten.

PSN: Marselaar

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Solidago
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22-09 00:13
Erg irritant en jammer dat we nu alleen in het slimme schema op 1/10 graden de temperatuur kunnen instellen. Hoop dat er snel een optie komt om dit terug te krijgen want dit is naar mijn mening geen verbetering. Kan niet de bedoeling zijn dit ik op internet ga zoeken naar oude versies van de app..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Ja, vervelend. Ik hoop dat veel mensen hier op Tweakers, maar vooral binnen de gebruikers community op de Tado site gaan vragen om een terugkeer naar 0.1. Nog beter zou zijn om gebruikers een keuze te bieden tussen 0.1 en 0.5 maar dat zal teveel gevraagd zijn. Bijzonder is ook dat deze verandering niet aangekondigd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:35

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mee eens. Ik snap dat er mensen zijn die het liever per halve graad hebben, maar de enige juiste oplossing is hier een instelling voor bouwen, niet gewoon plots de precisie aanpassen naar 0,5 ipv 0,1 graden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Mavamaarten schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:38:
Mee eens. Ik snap dat er mensen zijn die het liever per halve graad hebben, maar de enige juiste oplossing is hier een instelling voor bouwen, niet gewoon plots de precisie aanpassen naar 0,5 ipv 0,1 graden.
Dan is mijn vraag: wat is het bezwaar van halve graden?

Of is het een frustratie van een on aangekondigde wijziging?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:35

Mavamaarten

Omdat het kan!

Seafarer schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Dan is mijn vraag: wat is het bezwaar van halve graden?

Of is het een frustratie van een on aangekondigde wijziging?
Het kan perfect tussen mijn twee oren zitten, maar ik heb liever 20,2 dan 20,5. De temperatuur schommelt altijd een beetje rond de doeltemperatuur, maar zit imo dicht genoeg in de buurt dat je het verschil wel merkt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +3Henk 'm!
Er komt binnenkort een update voor de manuele modus in de app.
Op dat moment zal de feature ook een "introductiescherm" krijgen bij het openen van de app.

De verandering is meer dan de verandering die nu te zien is in de Android App.
Het doel van de verandering was om te zorgen dat er minder clicks nodig waren om vanaf de homescreen een manuele modus te starten, en ook de "slide experience" te verbeteren voor de overgrote meerderheid van onze gebruikers. (uit gebruikersstatistieken is gebleken dat een overgrote meerderheid alleen 0.5 accuraatheid gebruiken via de app, en veel mensen geven aan het lastig te vinden om met de slider te werken).

Daarnaast was ook het doel om duidelijker te maken of de kamer in de manuele modus of schema modus was.

Ik verwacht de volledige release in de komende dagen/weken (Android/iOS)

Ik kijk uit naar de feedback zodra de volledige release er is.

[Voor 20% gewijzigd door tado op 27-05-2021 18:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!
tado schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:28:
Er komt binnenkort een update voor de manuele modus in de app.
Op dat moment zal de feature ook een "introductiescherm" krijgen bij het openen van de app.

De verandering is meer dan de verandering die nu te zien is in de Android App.
Het doel van de verandering was om te zorgen dat er minder clicks nodig waren om vanaf de homescreen een manuele modus te starten, en ook de "slide experience" te verbeteren voor de overgrote meerderheid van onze gebruikers. (uit gebruikersstatistieken is gebleken dat een overgrote meerderheid alleen 0.5 accuraatheid gebruiken via de app, en veel mensen geven aan het lastig te vinden om met de slider te werken).

Daarnaast was ook het doel om duidelijker te maken of de kamer in de manuele modus of schema modus was.

Ik verwacht de volledige release in de komende dagen/weken (Android/iOS)

Ik kijk uit naar de feedback zodra de volledige release er is.
Bedankt voor deze uitleg, dat zal sowieso gewaardeerd worden.

Begrijp ik het goed dat het dus alleen om de manuele modus gaat en dus niet om de smart schedules? Daar kan ik namelijk wel mee leven. Als echter ook de smart schedules niet meer per 0,1 graad aan te passen zijn, dan kan ik daar niet mee leven.

Wij zijn ooit gestart met 20,5 graden, maar met onze vloerverwarming merken we altijd een "overshoot" en wordt het dus vaak 20,8-21,0 graden en dus té warm. Toen 20,0 graden gekozen, maar die bleek relatief minder overshoot te hebben en op 20,1-20,2 te blijven hangen. Dat was weer merkbaar iets te koel en zo zijn we op 20,2 beland. Daarmee wordt het vrijwel altijd 20,4-20,6 graden in huis, precies de doeltemperatuur die we voor ogen hadden.

Zo zie je dat 0,5 graden verschil in ons geval een werkelijk verschil van 0,7-0,8 graden bleek te zijn. Ik denk zelf omdat het 's nachts niet koeler dan 19,0 graden wordt vanwege de erg goede isolatie en het verschil tussen 1,0 en 1,5 graden bijverwarmen dan ook relatief groot is, waardoor het laatste geval zoveel meer warmte de leidingen inpompt, dat het langer na blijft werken en dus flink warmer wordt dan ingesteld.

Sowieso, met alle respect, maar zo slim vind ik de Tado thermostaat dus niet. Als jullie statistieken bijhouden, dan zou het systeem toch ook moeten bijhouden dat hij met een ingestelde temperatuur van 20,5 graden altijd bijna een halve graad te warm wordt en daar dus op gaat anticiperen door bij 20,2/20,3 al te stoppen met extra warmte vragen?

Hoe dan ook, zolang we in smart schedules maar 0,1 graden in kunnen blijven stellen, ben ik tevreden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor deze uitleg, dat zal sowieso gewaardeerd worden.

Begrijp ik het goed dat het dus alleen om de manuele modus gaat en dus niet om de smart schedules? Daar kan ik namelijk wel mee leven. Als echter ook de smart schedules niet meer per 0,1 graad aan te passen zijn, dan kan ik daar niet mee leven.

Wij zijn ooit gestart met 20,5 graden, maar met onze vloerverwarming merken we altijd een "overshoot" en wordt het dus vaak 20,8-21,0 graden en dus té warm. Toen 20,0 graden gekozen, maar die bleek relatief minder overshoot te hebben en op 20,1-20,2 te blijven hangen. Dat was weer merkbaar iets te koel en zo zijn we op 20,2 beland. Daarmee wordt het vrijwel altijd 20,4-20,6 graden in huis, precies de doeltemperatuur die we voor ogen hadden.

Zo zie je dat 0,5 graden verschil in ons geval een werkelijk verschil van 0,7-0,8 graden bleek te zijn. Ik denk zelf omdat het 's nachts niet koeler dan 19,0 graden wordt vanwege de erg goede isolatie en het verschil tussen 1,0 en 1,5 graden bijverwarmen dan ook relatief groot is, waardoor het laatste geval zoveel meer warmte de leidingen inpompt, dat het langer na blijft werken en dus flink warmer wordt dan ingesteld.

Sowieso, met alle respect, maar zo slim vind ik de Tado thermostaat dus niet. Als jullie statistieken bijhouden, dan zou het systeem toch ook moeten bijhouden dat hij met een ingestelde temperatuur van 20,5 graden altijd bijna een halve graad te warm wordt en daar dus op gaat anticiperen door bij 20,2/20,3 al te stoppen met extra warmte vragen?

Hoe dan ook, zolang we in smart schedules maar 0,1 graden in kunnen blijven stellen, ben ik tevreden.
Dank voor de feedback.

Er zijn op dit moment geen plannen om het slimme schema aan te passen naar 0.5 graden intervallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:44:
Dat is ook logisch. Het slimme schema stel je zelden, en dan zo precies mogelijk, in.

Bij handmatige aanpassing speelt gebruiksgemak een grote rol en is bovenmatige precisie vaak minder belangrijk dan snelheid. Een tiende graad is dan overkill, tenminste wel op de manier zoals het nu geïmplementeerd is met de slider. Dat werkt gewoon niet echt lekker.

Maak je de interface zo dat je én 'grof' kan regelen op halve graden én desgewenst 'inzoomen' op een fijne regeling op tienden van graden dan heb je best of both worlds. Dit kan prima maar vergt wat creativiteit in het ontwerp van de controls. Bijvoorbeeld standaard 'stops' op halve graden bij sneller sliden, en tienden van graden bij langzaam sliden. Ik noem maar wat.
Precies, ik denk dan aan 2 mogelijkheden:
1. Slider die met halve graden werkt en daarnaast pijltjes die het finetunen in 0,1 graden stappen.
2. Een optie in de instellingen om "geavanceerde" controls te tonen en dan ofwel de slider te vervangen door pijltjes en zodoende 0,1 graden stappen makkelijk te maken ofwel gewoon de slider te behouden.

Maar zoals gezegd, ik kan er prima mee leven als de slider per 0,5 graden gaat werken. En dat zeg ik als iemand die graag controle houdt. Het is toch maar een tijdelijke aanpassing, want als je echt dagelijks je temperatuur aan het aanpassen bent, heb je je smart schedule niet goed ingesteld.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat de slider nu niet lekker werkt, ik heb er nooit een probleem mee gehad.

Acties:
  • +2Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:15:
[...]

Overigens ben ik het er niet mee eens dat de slider nu niet lekker werkt, ik heb er nooit een probleem mee gehad.
Dat is natuurlijk ook persoonlijk idd. Ik vind de slider icm de tiendegraads resolutie geen verbetering ten opzichte van de oude methode met pijltjes.

Maar het gaat er m.i. om dat het gewoon beter kan, zonder nadelen.

Het lukt mij ook prima om halve graden in te stellen maar het kost toch objectief minder 'mikken' (en dus moeite) als er 5x minder stops zijn omdat de schaal naar halve graden gaat. (Draai het eens om, stel dat je op de honderdste of duizendste graad zou kunnen instellen met de slider dan zou het echt meer moeite kosten om exact op een 20,500 graden uit te komen door de gevoeligheid van de slide, óf de slide is niet zo gevoelig maar je moet enorm veel sliden om bijv de temperatuur 1 graad te veranderen).

Aan de andere kant, stel wil 20,5 graden instellen en je vindt het net zo prima als je dan op pakweg 20,3 of 20,4, 20,5, 20,6 of 20,7 uitkomt met een snelle vingerbeweging, dan maakt het weer minder uit dat je niet helemaal goed zit. Maar goed, als ik zelf de temperatuur handmatig instel dan denk ik nooit aan 20,1 of 20,3 graden maar gaat het toch altijd in halve graden, en dan zie ik dat ook graag verschijnen als ingestelde temp. :)

[Voor 11% gewijzigd door Cap op 28-05-2021 09:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 12:47
tado schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:03:
[...]

Dank voor de feedback.

Er zijn op dit moment geen plannen om het slimme schema aan te passen naar 0.5 graden intervallen.
Zou nochtans mooi zijn om de radiatorthermostaten op .5 van een graad te kunnen instellen. Dat kan met de gewone thermostaat wel maar niet met de kraanthermostaten.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2807492.png[/img]

Acties:
  • +2Henk 'm!
Tomskii5 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Zou nochtans mooi zijn om de radiatorthermostaten op .5 van een graad te kunnen instellen. Dat kan met de gewone thermostaat wel maar niet met de kraanthermostaten.
Helaas kan ik hier niet meer over vertellen. Maar persoonlijk denk ik dat dit ook een mooie verbetering zou zijn van de Slimme Radiatorknoppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomskii5
tado schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:15:
[...]

Helaas kan ik hier niet meer over vertellen. Maar persoonlijk denk ik dat dit ook een mooie verbetering zou zijn van de Slimme Radiatorknoppen.
Misschien eens tijd om het voor te stellen, lijkt me vrij simpel te implementeren ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tomskii5 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Misschien eens tijd om het voor te stellen, lijkt me vrij simpel te implementeren ;-)
Ben altijd gesprek met Product Management. Kan helaas alleen geen comments geven over toekomstige features tot ze daadwerkelijk in de pijpleiding zitten. We willen kosten wat kost voorkomen om valse verwachtingen te scheppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
tado schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Ben altijd gesprek met Product Management. Kan helaas alleen geen comments geven over toekomstige features tot ze daadwerkelijk in de pijpleiding zitten. We willen kosten wat kost voorkomen om valse verwachtingen te scheppen.
Heel begrijpelijk. Ik zou ook niet willen dat er gezegd wordt dat jullie ermee bezig zijn en het uiteindelijk niet komt of pas over 3 jaar bijvoorbeeld. Dat schept inderdaad valse verwachtingen.

Just my two cents: Ik sluit me bij de eerdere suggestie aan, ik zou het ook fijn vinden om radiatorknoppen per halve graad in te kunnen stellen (al is het maar enkel in het smart schedule). Ik heb me namelijk door een van jullie al eens laten vertellen dat elk Tado product wel met 0,1 graden meet en dat is ook in de schema's te zien, dus het lijkt mij zeker een fijne extra optie die niet moeilijk te implementeren zou moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23-09 23:39
Extreme smell schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Is het niet zo dat als je het warmwater op AAN zet om een temperatuur in te stellen, de warmtewisselaar meteen op temperatuur gehouden wordt?

Ik wil de ketel namelijk gewoon in de ecostand houden
Dat klopt, ik heb zelf tijdschema's ingesteld in Tado. Als je het de ketel wil laten doen zal je inderdaad de aansturing door Tado moeten uitschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:54

13art

Moderator Mobile
Nu het nooit weer is heb ik in de Tado app de cv uitgeschakeld (totdat ik annuleer), echter nu twee ochtenden achter elkaar wordt in de ochtend toch weer het geprogrammeerde programma opnieuw opgepakt en schakelt tado de cv in om te verwarmen. Ga ik naar de Tado app is inderdaad het programma weer actief. Dit zou toch uitgeschakeld moeten blijven omdat ik het uitschakel tot ik het annuleer?
Until you cancel: This means the settings remain active until you end Manual Control via the app. This is best if you want to keep a certain setting for a longer period. When you set tado° to Until you cancel, tado° ignores all Smart Schedule and Geofencing settings until you end Manual Control.
Waarom schakelt Tado dan eigenwijs zelf terug naar het ingestelde programma?

Edit:
Mogelijk dat het geofencing is die roet in het eten gooit wat ik zo lees in eerdere reacties. Kan kloppen want ben naderhand gisteren inderdaad een paar keer even weg geweest. Maar geofencing zou niet het annuleren mogen overrulen. @tado tijd voor een fix?

[Voor 15% gewijzigd door 13art op 30-05-2021 07:38]

...

Acties:
  • +1Henk 'm!
13art schreef op zondag 30 mei 2021 @ 07:33:
Nu het nooit weer is heb ik in de Tado app de cv uitgeschakeld (totdat ik annuleer), echter nu twee ochtenden achter elkaar wordt in de ochtend toch weer het geprogrammeerde programma opnieuw opgepakt en schakelt tado de cv in om te verwarmen. Ga ik naar de Tado app is inderdaad het programma weer actief. Dit zou toch uitgeschakeld moeten blijven omdat ik het uitschakel tot ik het annuleer?

[...]

Waarom schakelt Tado dan eigenwijs zelf terug naar het ingestelde programma?

Edit:
Mogelijk dat het geofencing is die roet in het eten gooit wat ik zo lees in eerdere reacties. Kan kloppen want ben naderhand gisteren inderdaad een paar keer even weg geweest. Maar geofencing zou niet het annuleren mogen overrulen. @tado tijd voor een fix?
Iets gaat in uw geval fout, helaas kan ik op basis van uw informatie niet zeggen wat dat is.
Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat er iets systematisch fout zit in de tado slimme schema's en manuele modussen.

Ik veracht dat er iets fout gaat met de duratie van uw manuele modus. Weet u zeker dat uw manuele modus echt is ingesteld "tot beëindigd door gebruiker" ?

Ik zou vooral adviseren om gewoon nogmaals goed de app te doorlopen om er zo achter te komen waarom tado weer terug gaat naar het slimme schema.

Als u een externe service gebruikt (Amazon Alexa etc..) zorg dan ook dat daar geen foutieve commando's vandaan komen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Ik moet toch ook nu weer concluderen dat de weersafhankelijke regeling weinig tot niets lijkt te doen. Ze geven de afgelopen dagen prima weer op met veel zon en toch gaat Tado 's ochtends vol aan de slag om te kamers te verwarmen met als resultaat dat al vroeg op de dag de temperatuur ver over de ingestelde temperatuur schiet.

Wat mag ik nou eigenlijk verwachten van de weersafhankelijke werking van Tado?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:16:
Had je anders verwacht dan? :P
Op basis van dergelijke quotes op de site:
tado° houdt rekening met de weersvoorspelling, detecteert openstaande ramen en helpt je jouw huis comfortabel te houden met zijn slimme Skills.
Hoop ik dan toch dat er iets meer achter zit maar dat was dan wellicht naïef van me. :)
Het meest bijzondere was nog dat de slaapkamer vol ging verwarmen ondanks de weervoorspelling EN een openstaand raam...... dat is ten opzichte van de tekst van de website een dubbele teleurstelling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:09

Haan

dotnetter

@acidfever Sowieso zou je met het huidige weer toch wel de global OFF switch kunnen actieren lijkt me. Of woon je niet in NL?

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:19:
@acidfever Sowieso zou je met het huidige weer toch wel de global OFF switch kunnen actieren lijkt me. Of woon je niet in NL?
Jep, ook meteen gedaan uiteraard maar ik had een milde hoop dat de "Verwarm en koel slim met tado°: slogan en de claim over weersafhankelijke verwarming iets meer zouden betekenen dan alleen een quote op een website. :9

Het zou zo fijn zijn als je er echt geen omkijken naar had....lijkt me ook niet perse rocket science sowieso. Wanneer ze een warme dag voorspellen en de kamertemperatuur ligt rond de ingestelde in het schema: niet verwarmen.

[Voor 17% gewijzigd door acidfever op 01-06-2021 09:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GVR
tado schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Dit moet een bug zijn. Einddoel is 0.5 graad. Of misschien kijkt u naar een kamer met alleen een Slimme Radiatorknop ? Dan is de hele graad (nog) normaal.

Mocht het toch een kamer zijn met een slimme thermostaat, dan graag rapporteren via de chat op www.tado.com
Het betreft een ruimte met een slimme thermostaat, maar... De ruimte is uitgeschakeld. Op dat moment werkt het alleen met hele graden. Ga ik terug naar mijn schema dan kan ik wel per halve graad instellen

Toch een bug melden denk ik?

*edit* Het ligt wat genuanceerder, na contact met support te hebben gehad:

In de tado° Mobile app kan de kamer met de Slimme Thermostaat op 0,5°C worden ingesteld zolang de temp +15°C is. Onder de 15°C kun je hem alleen op een hele graad instellen.
In de tado° Web app Smart Thermostat kamers kan de op 0,1°C worden ingesteld.

Kamers met alleen Slimme Radiator Thermostaten kunnen alleen op 1°C verschil worden ingesteld.

[Voor 26% gewijzigd door GVR op 14-06-2021 15:56]

Acties:
  • +7Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Is dit een kijkje in de keuken van wat er aan zit te komen? :P Of lees ik teveel achter de "(nog)"?
Kijk vandaag eens in een kamer met alleen slimme radiatorknoppen :o
En ook het slimme schema >:)

Vanaf nu is de manuele modus via de app voor alle kamers (inclusief kamers met alleen slimme radiatorknoppen) in te stellen op 0.5 graden (onder de 15 graden hele graden).

Voor kamers met een slimme thermostaat of slimme temperatuursensor is het slimme schema op 0.1 graad in te stellen.
Voor kamers met alleen Slimme Radiatorknoppen is het 0.5 graden.

Ik denk een mooie stap vooruit.

[Voor 37% gewijzigd door tado op 15-06-2021 19:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!
tado schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Kijk vandaag eens in een kamer met alleen slimme radiatorknoppen :o
En ook het slimme schema >:)

Vanaf nu is de manuele modus via de app voor alle kamers (inclusief kamers met alleen slimme radiatorknoppen) in te stellen op 0.5 graden (onder de 15 graden hele graden).

Voor kamers met een slimme thermostaat of slimme temperatuursensor is het slimme schema op 0.1 graad in te stellen.
Voor kamers met alleen Slimme Radiatorknoppen is het 0.5 graden.

Ik denk een mooie stap vooruit.
Hier past maar één reactie op: _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
acidfever schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:28:
Hoop ik dan toch dat er iets meer achter zit maar dat was dan wellicht naïef van me. :)
Het meest bijzondere was nog dat de slaapkamer vol ging verwarmen ondanks de weervoorspelling EN een openstaand raam...... dat is ten opzichte van de tekst van de website een dubbele teleurstelling.
De openraam detectie werkt ook super slecht. Bij mij detecteert die het zelden. Al is het nu wel grappig:

en dan ietsje lager:

De onderste is juist, de bovenste niet. En als je het in de winter 19 graden in huis hebt en het prima comfortabel vindt vindt de Tado het standaard "te koud", zo ver het energiebesparen, Tado stookt het liever goed op.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Dennisdn Dan zou ik even kijken waar dat vandaan komt. In mijn ervaring kan hij dat alleen detecteren door koelere wind die over de sensor (dus radiatorknop of kamerthermostaat) waait. Zit het misschien op een plek waar het tocht of altijd doorwaait? En heb je het over alle thermostaten/radiatorknoppen of eentje?

Acties:
  • +1Henk 'm!
rk74 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:04:
Ik heb in Homekit mijn Tado thermostaat verwijderd (achteraf niet heel handig) maar kan hem nu niet meer toevoegen aan Homekit. Ik kan mijn bridge gewoon scannen en toevoegen maar zie vervolgens alleen mijn airco staan als accessoire dat ik kan toevoegen, de thermostaat zie ik niet. In de Tado iOS app werkt alles prima en kan ik de thermostaat gewoon bedienen. Ik heb de bridge al gereset en ook in homekit alles gewist en opnieuw geïnstalleerd maar nergens komt mijn thermostaat tevoorschijn. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik vrees dat een volledige reset nodig is:
https://support.tado.com/...aier%20en%20een%20sleutel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:30:
@Dennisdn Dan zou ik even kijken waar dat vandaan komt. In mijn ervaring kan hij dat alleen detecteren door koelere wind die over de sensor (dus radiatorknop of kamerthermostaat) waait. Zit het misschien op een plek waar het tocht of altijd doorwaait? En heb je het over alle thermostaten/radiatorknoppen of eentje?
Wij hebben alleen een Tado smart Airco ding. Ik denk dat hij de airco (die die zelf aan zet) ziet als raam…..

En dan raak je in een gekke cyclus. Hij zet de airco aan omdat het te warm is, maar dan zet ie hem meteen weer 15 min uit omdat er een raam open staat…. En dat blijft zich herhalen… Daarom de optie maar uitgeschakeld.

[Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 16-06-2021 12:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GVR
Amazon heeft weer een leuke aanbieding voor de knoppen, EUR 85,40 voor twee. Zonder dat je prime lid bent is het iets meer, maar dat kan je voor 30 dagen gratis worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomskii5
Neal schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:10:
En als je ze dan in bv Home Assistant toevoegd, die ik wel van buitenaf kan benaderen?
Nope, want ze communiceren niet via wifi ;-). Daarvoor dient die internet bridge

Acties:
  • +1Henk 'm!
Sharky schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Is het niet zo dat je telefoon in principe altijd je locatie bijhoudt (tenzij je dit uitzet) en vervolgens die data beschikbaar stelt aan apps die dat nodig hebben? Dus je kunt het uitzetten in de Tado-app, maar dat betekent niet dat je telefoon ermee ophoudt.
Dat is toch totaal niet wat er gevraagd wordt? En nee, een iPhone vraagt alleen de locatie op wanneer daar door een applicatie of service om gevraagd wordt, die houdt niet 24/7 de locatie bij.

@-Edwin- Het klopt dat het pijltje altijd zichtbaar is, maar dat is gewoon de keuze die Apple voor ons gemaakt heeft hoe ze dit willen tonen. Ik stoor me er niet aan, maar hij had inderdaad wel gewoon weggemogen.

Ik heb Tado ook op "Always" en "Precise location" staan. Dat is ook écht nodig, want als je niet altijd de locatie deelt, dan is het "While using the app" en die open je natuurlijk niet elke keer als je de deur uitgaat. En dan nog: de trigger is zo'n 400m buiten de deur, dus als ik de kinderen hier van de opvang haal op 300m, triggert Tado niks. Loop ik echter iets verder, dan zie ik Away mode ingeschakeld worden (als ik het zou checken, op het begin natuurlijk weleens gedaan, nu zie ik het achteraf in de grafieken). Daarom is precise location nodig, want anders krijg je een globale locatie en kan het zelfs zo zijn dat Tado denkt dat je uit huis bent, terwijl je gewoon thuis zit.

Kort door de bocht kan je dus zeggen dat je bij smart home producten die iets met geofencing doen (bijv. ook je Hue lampen allemaal automatisch uit als de laatste persoon het huis uit is), hebben altijd én je precies locatie nodig én altijd toegang tot je locatie.

Ik ben ook iemand die privacy belangrijk vind, dus bij mij krijgen apps ook echt de minimum rechten die ze nodig hebben, maar smart home producten functioneren gewoon niet optimaal of zelfs slecht als je dit niet zoals boven genoemd doet. Als je dat niet wilt, spijt het me om te zeggen, maar dan moet je het spul de deur uitdoen of gewoon het hele geofencing uitzetten en accepteren dat je die functionaliteit niet hebt dan.

Om een voorbeeld te geven: mijn weer app krijgt alleen toegang wanneer ik de app open en met approximate location, de regenradar app krijgt wel altijd toegang, maar ook met approximate location. Mijn parkeer app krijgt wel precieze locatie, maar alleen als ik de app open heb. En in mijn geval krijgen Tado, Hue, Xiaomi Home en Aqara alle toegang.

Je kan er (als laatste suggestie) ook voor kiezen om al die apps niet te gebruiken en puur Homekit te gebruiken als je dat niet vertrouwd, maar dan ben je soms wel beperkt in de mogelijkheden. Zo heeft Tado dan geen home/away mode maar puur On/Off. Kan voldoende zijn voor je, maar dat moet je zelf beoordelen.

Impact op de accuduur zie ik niet. Sowieso krijgen apps niet elke seconde de GPS locatie, maar periodiek, tenzij het een hardloop app is, die krijgen wel real-time door, maar dat vreet wel batterij. Kortom: GPS zal altijd wel impact hebben, maar bij normaal gebruik met een paar apps is het verwaarloosbaar. En je kan het ook checken he? Gewoon je Battery info in de settings erbij pakken. Als ik Tado opzoek, dan staat hij als eerste app onder die met 1% en bij Tado staat een streepje, wat minder dan 1% batterijverbruik betekent over de afgelopen 10 dagen. Daarbij zie ik 12min on screen en 5 uur background. Die 5 uur over 10 dagen is dus de tijd die de app telkens heeft gekregen om locatie op te vragen. Mijn Aqara en Xiaomi Home apps hebben wel precies 1% en de Hue app ook een streepje. De Chinese apps zullen wel iets meer data vragen. ;)

[Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-07-2021 17:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Richh Je kan bij Tado de compatibiliteit met je CV-ketel checken en hoe deze aangesloten moet worden. Via de app (die je alvast kan downloaden) is dat het makkelijkste en zie je op basis van wat je invoert hoe e.e.a. aangesloten wordt.

Normaal gesproken is het zo dat je voor de vloerverwarming op de begane grond de gewone kamerthermostaat gebruikt nu. Deze is dan zolang de CV-ketel ondersteund wordt gewoon te vervangen door een slimme kamerthermostaat van Tado.

Waar je ook op moet letten: krijgen je radiatoren nu warmte als je thermostaat beneden uitstaat (lees: geen warmtevraag van de vloerverwarming)? Zo ja, dan ben je op dat gebied good-to-go, maar zo niet dan wil je een (extra) zoneklep laten plaatsen. Er zijn namelijk 2 situaties mogelijk:
1. Radiatoren van (slaap)kamers boven lopen via de hoofdthermostaat, wat vaak de thermostaat in de woonkamer is. Draai je 1 radiator open, dan krijgt die pas warmte als de woonkamer ook warmte vraagt.
2. Radiatoren van (slaap)kamers boven lopen afzonderlijk, ofwel omdat er geen hoofdthermostaat was (hele oude huizen) of omdat ze juist van vloerverwarming voorzien zijn en daar al rekening mee gehouden is. Draai je 1 radiator open, dan krijgt die warmte ongeacht de warmtevraag van andere kamers en dus ook ongeacht de staat van de hoofdthermostaat.

Omdat je vloerverwarming hebt, wil je absoluut niet hebben dat je boven pas warmte krijgt als je vloerverwarming ook warmte aan het vragen is. Dan heb je namelijk of dat het boven koud blijft omdat beneden geen warmtevraag is, of dat als de thermostaat beneden aanspringt (dit kan bij Tado) omdat een radiator warmte vraagt dat het beneden veel te warm wordt.

Om dit afzonderlijk te moeten regelen, kan het nodig zijn de vloerverwarming een eigen klep te geven (kan door een installateur voor een paar honderd euro prima ertussen geplaatst worden) en die te laten bedienen met de kamerthermostaat en dan dus inderdaad wat je zegt nog een losse set voor de CV (je hoofdaansluiting). Dit zal dus afhangen van je fysieke leidingen op dit moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 23-09 17:34
Richh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 01:51:
Help, ik heb een huis gekocht en heb nu eindelijk een excuus om een Tado te kopen :P
Toevallig precies net in de aanbieding bij Tink dus ik kan natuurlijk niet wachten. Maar goed: welke producten heb ik nu precies nodig? Ik kom er toch niet helemaal uit.

De woning heeft op de begane grond vloerverwarming. Op de rest van de verdiepingen is er sprake van radiatoren (logisch wat daar voor nodig is) en er is een CV ketel.
In de woonkamer zit nu een thermostaat, waarbij de verkoper van de woning verduidelijkte dat er 4 draden uit de muur komen. Ik vermoed: 2 voor de vloerverwarming en 2 voor de CV...?

Kan dit op 1 Tado? Of heb ik 2 eenheden nodig? Of misschien 1 draadloze verbindingsset voor de cv, en de Tado bedraad aansluiten op de vloerverwarming? Eigenlijk heb ik geen idee.

Maar ik ben vast niet de enige met deze situatie: hoe werkt dit bij jullie?
Die kabel is gewoon een laagspanningskabel met meerdere aders. Je moet kijken wat er allemaal aangesloten is aan de CV. In mijn geval waren er 2 aders aangesloten op de AAN/UIT aansluiting van mn CV ketel. Ik heb hem daarna modulair aangesloten.

Wat betreft vloerverwarming Tado is daar niet volledig geschikt voor. Maar als jij je aanvoer temperatuur op 45 graden zet dan zou dit eventueel kunnen werken. Mits geen opwarmproblemen hebt. Je moet je CV aardig goed tunen hiervoor en rekening houden met het waterzijdig inregelen van je radiatoren. Ook de minimale en maximale pompvermogen. Tevens ook even berekenen hoeveel vermogen je CV ketel moet draaien. Een te hoog vermogen zorgt voor pendelen en teveel gasverbruik, een te laat vermogen zorgt er weer voor dat de boel niet snel genoeg opwarmt.

Tevens zou ik ook even checken of je een bypass klep hebt. Je CV ketel wordt niet blij als je kleine badkamer radiator een warmtevraag heeft en de pomp niet kan draaien omdat er te weinig stroming is. Dan krijg je weer storingen. Zo n bypass klep zorgt ervoor dat je kan instellen dat er altijd X bar water van aanvoer direct naar je retour gaat. Hierdoor kan de pomp altijd blijven draaien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GVR
3nzym3 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:29:
Goedenavond Allen,

Ik zit al maanden te twijfelen en ik heb eigenlijk de knoop doorgehakt en wil het Tado systeem gaan gebruiken.

Maar, ik zit toch met een praktische vraag.

De situatie bij mij thuis:
1) Woonkamer:
Huidige thermostaat hangt in de woonkamer: hier hangen in totaal 3 radiatoren

2) Keuken:
Hangt 1 radiator en is vloerverwarming aanwezig (loopt gewoon mee op de CV, zit een "voeler" op, die bij warmte over de leiding > de pomp aanzet)

3) Badkamer beneden: 1 badkamer radiator (voor handdoeken)

4) Slaapkamers:
4.1) slaapkamer met 1 radiator
4.2) slaapkamer met 1 radiator
4.3) slaapkamer met 1 radiator en een handdoekradiator

5) Hal achter (is eigenlijk onze entree) met 2 radiatoren

6) Hal bij de voordeur: 1 radiator

7) Overloop boven: 1 radiator

In de huidige situatie gaan dus in principe alle verwarmingen aan als mijn thermostaat zegt dat er warmte geleverd moet worden.

Nadeel: WoonKamer warm > slaapkamer(s) boven bijv. niet warm.
Ik wil graag meer controle over de verschillende (slaap) kamers.

Wat ik denk nodig te hebben:
Woonkamer
- Tado Thermostaat (vervangt huidige)
- 3 x Knop in woonkamer (ik lees dat dit wel beter is, ondanks dat de tado thermostaat hier al hangt?)
2) Keuken: 1 x knop op radiator. Echter wat te doen met de vloerverwarming? Zo laten?

3) Badkamer: Als ik deze niet vervang met een tado knop: Hoe wordt deze ruimte dan nog warm?
Of dien ik deze ook te vervangen?
4) alle slaapkamers uitrusten met Tado knoppen (incl badkamer radiator?)
5) Hal, lijkt mij overbodig om te vervangen > ben ik niet lang. Maar hoe zorg ik dat ze nog wel gebruikt kunnen worden?
6) Zelfde als item 5
7) Zelfde als item 5.
Totaal: 1 thermostaat en ca. 7 of 8 Tado knoppen?

TLDR / conclusie / vraag:
Eigenlijk is mijn hoofdvraag: Wat gebeurd er met de radiatoren waar geen Tado knop op komt:
Dus de twee hallen en overloop en bijv. badkamer? Hoe krijg ik deze ruimtes nog warm? Worden deze alleen nog opgewarmd als de centrale thermostaat warmte vraagt, Dus als de woonkamer bijv. warmte vraagt middels de thermostaat die op 20 graden staat ingesteld?

Vergeet ik praktische dingen in bovenstaande lange verhaal?
Heel veel dank voor de terugkoppeling.
De woonkamer thermostaat kan warmte vragen, maar ook een Tado knop in een ruimte kan je instellen als thermostaat en kan dus ook warmte vragen. Radiatoren zonder tado knop verwarmen dus mee als er ergens warmte wordt gevraagd.

Op radiatoren die nooit/zelden open staan is het de vraag of een tado knop nodig is. Ik heb bewust op slaapkamers (behalve van de kleinste) geen tado knop geinstalleerd, omdat die radiatoren toch altijd dicht staan.
amphora schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:03:
Mijn slimme tado thermostaat was kapot en heb van @tado een nieuwe toegestuurd gekregen (gelukkig garantie). Nu probeer ik deze toe te voegen aan de app, QR code gescand etc, en nu heeft Tado 'm toegewezen aan "Kamer 5" en ik kan deze niet aanpassen naar een andere kamer (Woonkamer in mijn geval). Zie ook geen warm water tegel. Oude thermostaat heb ik al uit de app/woning verwijderd. Hoe zorg ik dat alles weer was zoals het was?
Verplaats de Slimme radiatorknoppen naar kamer 5 zodat de originele woonkamer "Leeg" zal zijn. Dan kunt u kamer 5 herbenoemen naar Woonkamer.

Voor warm water zone, even contact opnemen met de support of zelf activeren via het installateursmenu:
www.tado.com/professional-manuals

• sc0rpz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23-09 09:47
Sinds onze verhuizing in oktober 2020 heb ik onze hele Tado installatie overgezet, en er fors meer in geinvesteerd.

Oude situatie, in het nieuwe huis:
  • Remeha Calenta 40c
  • iSenseRF bedienining
Qua Tado hebben wij nu:
  • 5 radiatorknoppen door het huis verspreid
  • de Tado Thermostaat in de woonkamer
  • 1 radiatorknop VOOR de verdeler van de vloerverwarming laten installeren à 400 euro om controle over de vloerverwarming te krijgen
  • De wireless upgrade Kit
De installatie destijds in Oktober was een mega pain in the ass. Maar na 2 weken aanklooien met customer support leek alles te werken. In de eindsituatie heb ik alle "iSense" onderdelen vervangen, en dus de Wireless Extension Kit direct op de OpenTherm plug in de boiler aangesloten en de Tado Thermostaat dus puur als temperatuursensor ingezet.

Wat wel opviel is dat de badkamer altijd heel warm bleef, de enige ruimte waar ik geen plek kon maken voor een radiatorknop. Nou is een warme badkamer niet echt een probleem dus ik was happy.

Maar in Juni kapte de boiler ermee. De reparateur gaf aan dat een aantal onderdelen op waren, maar nog zorgelijker, dat de boiler 100% aanstond (met natuurlijk snellere slijtage).

We hebben dus sinds Oktober full-time gestookt, met dus versleten onderdelen en hoge gas kosten. Echter, elke ruimte had Tado controle, dus alleen de badkamer werd continue verwarmt.

Nadat de reparateur dit vaststelde ben ik gaan experimenteren, en inderdaad, na enige tijd, zonder ene warmtevraag (alle radiatoren uit in Tado) gaat de boiler toch aan.

Support vroeg mij de hele installatie nog een keer door te lopen. Braaf gedaan, zonder effect.

En nu komen ze ineens met dit bericht!
After some additional checks on your system, unfortunately we must communicate that tado° is not compatible with your heating system at the moment. We are continuously enhancing tado°'s compatibility with different heating systems, but we cannot say when your system will be compatible
en
We will update soon our database, but unfortunately your boiler uses an opentherm module which is not compatible with tado°.
:( :( :(

Op de website in alle documentatie staat dat Tado volledig compatible is met Remeha OpenTherm.

Heeft iemand advies? Iemand die dit werkend heeft gekregen?

PS. Ik vond een thread van iemand met dezelfde issue, zonder oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53821027

• GigaPixels
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21-09 15:09
Ik reageer gewoon even heel tevreden te zijn van Tado.
Zeer blij met het eenvoudige systeem, en de vele sensoren (vochtigheid, lucht kwaliteit,..).

En goede support :-)

• RobbieT
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 09:00
Richh schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:02:
Help! :P
Ik heb een nieuwe Tado thermostaat, en een ATAG E325EC.

Nu denk ik heel simpel: volgens mij moet die hele BCU er tussen uit, en moet de blauwe kabel achterin het blauwe slot van de ketel.
Klopt dit? En naar welke aansluitingen achterin de Tado moet dit dan? COM en NC?
Weet iemand toevallig waar de rest van de kabels uit de BCU heen moet, of kan dat dan blijven zoals het is?

Of mag een Tado niet rechtstreeks op de 2 Opentherm draadjes uit de ketel? Ik vind het erg onduidelijk hoe het nou eigenlijk echt werkt, ipv dat er telkens wordt uitgegaan van de bestaande situatie...
Lijkt erop dat die BCU er helemaal uit kan en de Tado direct op de OpenTherm aansluiting:

Oftewel, heb je geen Atag One thermostaat, dan heb je geen BCU nodig zo te zien.

https://atag.compano.com/...R%20E%20SERIE%20V1116.pdf

[Voor 19% gewijzigd door RobbieT op 06-09-2021 22:18]

Richh schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:24:
[...]

Thnx voor je snelle reactie!! _/-\o_

Ja precies :) mijn idee was inderdaad om die BCU met wat hulp van een YouTube video eruit te slopen, en de 2 draadjes uit de opentherm poort op de Tado te knopen.

Maar... Gaat dat goed? :P als in; zolang ik er maar niks stuk mee maak haha.

En op welke aansluitingen van de Tado moeten de 2 draadjes dan?
Misschien is er voor uw ketel een speciale ATAG vendor ID nodig op de OpenTherm.
Het beste is om toch even contact op te nemen via de chat op www.tado.com

Om OpenTherm te gebruiken op tado moet u op de plus en min aansluiten op de tado backplate.

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:48
Gisteren mijn pas aangeschafte Tado Thermostaat geïnstalleerd, hoewel de installatie gemakkelijk was bleek helaas dat de door Tado geleverde handleiding niet juist was. Tado ging er vanuit dat mijn Vaillant ketel voorzien was van Open Therm maar dat is slechts optioneel bij mijn ketel. De Tado helpdesk heeft mij gelukkig snel kunnen voorzien van de juiste manier van aansluiten en nu draait alles als een zonnetje. Komende van een Essent E-Thermostaat is dit wel een flinke stap vooruit.

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11:38
GVR schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:32:
[...]

Waarom zou je geen tado account willen?
Het gaat me niet om het account, maar ik heb teveel ervaring met bedrijven die hun server stopzetten. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Mijn apparatuur moet ook kunnen werken zonder account.

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11:38
Voor mij is het een dealbreaker. Jammer. Dus dan ga ik inderdaad naar het honeywell systeem kijken.

• chippie777
jeanpaulh schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:55:
[...]

Inderdaad; als Tado de spulletjes uit zet dan is je hardware waardeloos geworden.
Geldt dit ook voor de iOS kant van Tado? Volgens mij kan je via HomeKit, lokaal tado blijven bedienen zonder internet.

• fdkuyper
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23-09 23:54
Henkdo schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:37:
...
Andere mogelijkheid is om deze 5 radiatoren ook te voorzien van een Tado radiatorthermostaat maar dat kost ca 350 Euro extra.

Zie ik dat goed of zijn er andere betere opties?
Lijkt me genoeg als de radiatoren in de woonkamer gewone thermostaatkranen hebben. Dan vragen ze geen warmte als de houtkachel aan staat. Is een stuk goedkoper dan Tado kranen.

PS3 PSN: FDK

• GVR
fdkuyper schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:38:
[...]

Lijkt me genoeg als de radiatoren in de woonkamer gewone thermostaatkranen hebben. Dan vragen ze geen warmte als de houtkachel aan staat. Is een stuk goedkoper dan Tado kranen.
En gaan ze mee stoken als er geen kachel aan staat en je niet de bedoeling hebt om die ruimte te verwarmen met de cv. Dus, als je de woonkamer apart wilt verwarmen, tado knoppen plaatsen. Met een goede aanbieding ben je max 250 kwijt.

• Henkdo
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-09 22:43
Dank voor de reacties! Dan lijkt het mij het handigst om gewone thermostaatknoppen in de woonkamer te gebruiken.

• hessel
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-09 08:19
Is het jullie al op gevallen dat je nu ook je gasmeter stand. In tado bij geschate energie verbruik kunt op geven.

Grutte Pier fansels

• MacbookProx
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:32
Mooie aanbiedingen bij Tink momenteel.

• GVR
RonaldM schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:03:
[...]

Het was even zoeken maar je kunt het vinden onder de 'tegel' Energiebesparingen. Daar zie je nu bovenaan (ik heb zelf de beta app dus het kan zijn dat niet iedereen het ziet), twee tabs 'Besparingen' en 'Verbruik'. Onder de tab verbruik zie je de mogelijkheid om meterstanden in te voegen. Maar er staat duidelijk dat het een beta functie is dus het kan zijn dat je deze nog niet kan zien.

Ik ben maar even wat meterstanden in gaan voeren, de maand is tenslotte al weer bijna voorbij.

@tado misschien handig om even een seintje te geven als je wilt dat de beta testers met een optie aan de slag gaan ;)
Ik ben ook bèta tester (Android) maar zie de optie nog niet, even afwachten dus maar.

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:08

MrScratch

I am rubber, you are glue

MacbookProx schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:53:
Voor een verbouwd huis heb ik het volgende in gedachte.

Opstelling:
- vloerverwarming op de gehele beneden etage. Geen zone’s: 1 verdeler.
- een zoneklep (Honeywell bijv.) voor de vvw.
- radiatoren op de 1ste en zolder: totaal 5 stuks.
- een CV ketel op zolder.

Zelfde eigenlijk als: https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming

Ik heb een draadje laten leggen van een muur middenin de woonkamer naar de meterkast/kelder waar de verdeler zit en zoneklep komt.

Klopt het dat ik dan:
- een bedrade Tado thermostaat in de woonkamer kan hangen, en met de gelegde leiding bedraad op de zoneklep kan aansluiten;
- met de draadloze ontvanger zowel de radiatorkranen als de zoneklep kan aansturen.

Ik vind overigens weinig goedkopere opties als:
- https://www.tink.nl/tado-...v3-radiatorknoppen-2-pack
- https://www.tink.nl/tado-slimme-radiatorknop-3-pack

Voor 350e + draadloze ontvanger (100e) + zoneklep (+- 150e). Totaal klaar voor 600 euro.

Wat ik me wel afvraag:
1) kan de bedrade versie zowel de zoneklep bedienen (met z’n draad), als de draadloze ontvanger tegelijk?
2) ik zie namelijk geen pakketten met een bedrade thermostaat en draadloze ontvanger..

Iemand advies hierover? :)
Ik heb vrijwel hetzelfde als setup als jij. Ik heb vloerverwarming met 1 zoneklep erop en 6 radiatoren met een slimme thermostaatknop. Ik heb een slimme thermostaat in de woonkamer die de via een draad de zoneklep aanstuurt en een Extensiekit die aan de netstroom hangt en met de CV-ketel via een draad is verbonden. Dit werkt echt perfect.

De Extensiekit wordt tegenwoordig door een ander apparaat van Tado gedaan, geloof ik.

Zie deze post van mij met een overzicht hiervan: MrScratch in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Look behind you! A three headed monkey!

• LordSinclair
  • Nu online
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:35:
- Helaas werkt de early start niet helemaal goed op dit moment, dit is iets waar we hopelijk binnenkort verbetering gaan brengen.
Met het koudere weer weer voor de deur was ik benieuwd of er al vooruitgang in zit, of kunnen we deze "slimme" functie beter weer uit laten staan deze winter?

Pagina: 1 2 3 4 5

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee