• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
tado schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:49:
Nieuwe feature: Support voor oplaadbare batterijen in de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknoppen.

Goed nieuws voor de meeste mensen die een slimme radiatorknop in/na 2019 gekocht hebben.
Als u de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknop heeft (firmware is dan op versie 70 of hoger), kunt u vanaf nu gebruik maken van Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).

Dit is ook na te lezen in dit artikel:
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Technische achtergrondinformatie: Voor deze hardware revisie is het mogelijk om te kijken naar het batterijvoltage terwijl de motor beweegt. (Voltage under load). Door de nieuwe firmware kijken we helemaal niet meer naar het batterijvoltage in standbygebruik, waardoor het verschil tussen NiMh (1.2V standby) en Alkaline (1.5 standby) niet meer uit maakt.
Het was helaas niet mogelijk om deze manier van meting ook naar de VA01 hardware revisie te brengen vanwege compleet verschillende componenten in de knop, VA01 heeft daarnaast een hoger voltage nodig om juist te werken waardoor NiMh met 1.2V niet altijd juist zou werken.

Als het goed is kan de tado knop langer/even lang werken op de Eneloop 1900 NiMh oplaadbare batterijen ten opzichte van alkaline.

Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.
Ik quote deze nog even voor wie ‘m gemist heeft. Zojuist een hele batterij (:+) Eneloop batterijen gehaald. Top! 👍🏼
tado schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:49:

Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.
@MrAcid @tado Energizer 2000 en Amazon Basics black 1900 zouden dan ook moeten werken.

Wie test even? Ik zal mijn bijdrage doen en proberen Hema en Varta rechargeables in een knop te duwen. :+

Edit: geen Hema gevonden, wel Varta 2100 en Eneloops.
Resultaat: Eneloops glijden er zo in. Varta glijdt er wat moeizemer in en stopt zo'n beetje als ie er nog 0.5 cm uitsteekt. Heel licht duwtje met een vinger en die zit ook gewoon. Gaat er ook wel uit door de knop even om te keren.

(We blijven hier tweakers he. ;))

[Voor 50% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 20:45]

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:37

Haan

dotnetter

BastaRhymez schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:32:

Met thermostaatkranen bedoel je de radiatorknoppen (van Tado) neem ik aan?
Een thermostaatkraan is heel wat anders dan een radiatorknop ;) De thermostaatkraan is het onderdeel dat open en dicht gaat, bij een thermostaatkraan is dat dmv een pinnetje. De knop bevestig je op de kraan en de knop zorgt er voor dat het pinnetje van de kraan wordt ingedrukt of juist niet.
Heb je geen thermostaatkraan - die werkt door te draaien ipv een pinnetje - gaat een Tado knop niet werken en zou je die dus moeten vervangen.

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

BastaRhymez schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Met thermostaatkranen bedoel je de radiatorknoppen (van Tado) neem ik aan?
Dat was wel mijn idee ja, zodat ik per kamer de warmte kan bepalen. Dus de ene (slaap)kamer op bijv. 18 graden, de ander op bijv. op 20 graden en de woonkamer (voor vrouwlief) op 21 graden.

Als ik nu (zonder slimme thermostaat) de temperatuur instel op 21 graden en de radiatorknoppen opendraai in de verschillende ruimtes, dan worden alle ruimtes verwarmd (afhankelijk hoe ver ik de knoppen opendraai) totdat de woonkamer de 21 graden heeft bereikt. Als ik in een andere kamer dus de knoppen minder ver open draai, dan blijft het daar koeler (maar hoeveel koeler kan ik niet exact instellen), maar het kan dus ook warmer worden (als ik deze verder opendraai).

Met de slimme knoppen, hoop ik dat te kunnen voorkomen. Dus thermostaat op bijv. 21 graden instellen en de slaapkamers zet ik dan bijv. op 18 graden en eentje op bijv. 20 graden (een van de kinderen vind een warme kamer lekker).
Er zitten nu geen thermostaatknoppen op maar gewone knoppen neem ik aan? Zo klinkt het althans wel.

Want als jij streeft naar een constante warmteverdeling van 21 beneden en 18 boven dan kan dat ook gewoon met normale thermostaatknoppen. De thermostaat zit immers in de knop en sluit de radiatorkraan obv de gemeten temperatuur.

Wil je dus een constante 21 beneden en 18 boven dan heb je in principe geen slimme thermostaat(knoppen) nodig, domme thermostaatknoppen voldoen.

Wil je zonder steeds aan veel knoppen te draaien ruimtes afzonderlijk kunnen verwarmen volgens een schema terwijl de overige koud blijven, wil je dat de verwarming automatisch aan / uit gaat als iemand thuis is / niemand thuis is, wil je in de luie stoel vanaf je telefoon/tablet/notebook de temperatuur kunnen bekijken en regelen...

dan heeft een systeem als Tado toegevoegde waarde. ;)

Advies: koop in de belangrijkste ruimte (of ruimtes) niet alleen Tado thermostaatknoppen maar ook een draadloze temperatuursensor, deze meet (en dus regelt) de temperatuur een factor 10 nauwkeuriger, mede omdat ie niet vlakbij de warmtebron (radiator) zit. De Tado thermostaatknop regelt per hele graad, de temperatuursensor / kamerthermostaat per 1/10e graad.

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 08-02-2021 11:42]

• FrenzyFreak
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07-09 13:27
@mccpi Ja, hij stookt tot zo'n 0,5 graden warmer.

Dit doen ze om te zorgen dat de temperatuur na het uitgaan van de thermostaat niet direct weer zakt onder de targettemperatuur (hij heeft immers geleerd hoe snel je huis afkoelt). Als dit voelbaar te warm is, moet je misschien het target met een paar tienden verlagen.

Dat Tado warmte blijft vragen nu is goed. Het is zeer koud buiten, dus als hij je huis op temperatuur kan houden door constant op een laag pitje warmte te vragen, dan verbruik je minder gas dan steeds flink te moeten bijstoken. Een stabiele stooklijn is beter dan pieken.

• FrenzyFreak
  • Laatst online: 07-09 13:27
@Vaenir Ja. Zolang je thermostaat nu alleen de CV ketel aanstuurt via kabel, dan kan dat.

Een thermostaat plaats je op een binnenmuur, uit de buurt van ramen, deuren, warmtebronnen en looppaden.

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14:35
FrenzyFreak schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:59:
@Vaenir Ja. Zolang je thermostaat nu alleen de CV ketel aanstuurt via kabel, dan kan dat.

Een thermostaat plaats je op een binnenmuur, uit de buurt van ramen, deuren, warmtebronnen en looppaden.
[Afbeelding]

Mega slechte situatieschets waarvan de proporties en temperatuur verdeling alles behalve klopt. :+ De temperatuur kleuren zijn nu meer een inschatting op basis van de 3 extra thermometertjes die ik in huis heb hangen. Het is trouwens een hoekhuis de huidige locatie is tegen een (spouw)muur naar de buren toe. De blauwe gedeeltes zijn buiten.

Maar ik had het idee dat de thermostaat al op de juiste plek hangt maar nu in de praktijk valt dit erg tegen. Als ik de thermostaat instel op 20 graden blifjt hij op de huidige locatie de hele dag hangen op ~18.5-19.50. Dus de cv blifjt maar doorgaan omdat hij de gewenste temperatuur niet bereikt. Terwijl waar ik hem nu voor ogen heb de temperatuur wel 20+ is. Plus in die regio is ook het leeft gedeelte en niet waar hij nu hangt.

[Voor 4% gewijzigd door Vaenir op 08-02-2021 14:28]

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14:35
Haan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:46:
@Vaenir Je kunt ook gewoon een offset meegeven aan je thermostaat om zo handmatig de temperatuur te corrigeren, zie https://support.tado.com/...ergegeven-wat-kan-ik-doen puntje 2.
Thanks! Gaan we dat eerst maar eens proberen voordat we de portemonnee weer los trekken. Scheelt nu bijna 1.8 graden en dat op tien stappen afstand..

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:47

Seafarer

ondertitel

Holland1994 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:06:
Ik heb last van een lage CV temp, die 45C is. Ik heb de Agpo Econpact 135A (32KW) en al enkele maanden een Tado. Ik had de max CV aanvoertemp ooit naar 50C gezet om te kijken of de CV het huis warm krijgt. Nou had ik een maand geleden weer op 70C gezet. Sindsdien heeft hij nooit meer de 70C bereikt, vroeger voordat ik de Tado had zeker wel.

Kan het de Tado zijn of toch wellicht de ketel?
De maximaal instelling op de ketel (ongeacht ketel) is een maximaal instelling. Als het niet nodig is wordt het niet gebruikt.
Als Tado of een of andere thermostaat het niet nodig vindt om die 70 graden te gebruiken dan gebeurt dat ook niet. Als het goed is moet je huis warm genoeg zijn?

Maar of je raakt geërgerd door die lage temperatuur of je krijgt het ergens niet warm? ;)
Twee dingen kun je doen, op je ketel of in de thermostaat een minimale aanvoer temperatuur opgeven.
Of je flow beperken zodat het water wel heter moet worden. (heb je nu alle radiatoren vol open staan?)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13-06 23:42
amphora schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:00:
@tado wat ik eigenlijk mis in die extra knoppen is een 'alvast aan' knop. Ik zit nu op kantoor en ga zo naar huis dus wil de verwarming alvast aanzetten zodat het warm is als ik thuis kom. Dus eigenlijk tijdelijk geolocatie overrulen, dat kon nu al via geolocatie door afwezig op thuis te zetten maar dan moet ik die handmatig weer op automatisch zetten. Zou mooi zijn als het overrulen alleen werkt tot ik daadwerkelijk thuis ben.
In de oude versie van de app kon dat, daar kon je een manuele wijziging ingeven "tot de volgende automatische verandering". Je thuiskomst telde als zo'n automatische verandering.
In de nieuwe app kan dat helaas niet meer.
Iemand met slechtere bedoelingen zou misschien durven zeggen "iets wat goed was hebben ze stuk gemaakt".

Exact om die reden draai ik al maanden de oude app vanaf een manueel geïnstalleerde .apk, en auto-updates van de tado app staan mooi uitgeschakeld in de Play Store totdat ze deze functie eindelijk terug invoeren.

Je kan hier deze functie upvoten, maar of het veel uithaalt weet ik niet. De originele poster daar had dit ondertussen al meer dan een jaar geleden aangebracht.

[Voor 12% gewijzigd door LtGruber op 08-02-2021 21:23]

• Wescobar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 12:19
Cap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Bij welke leverancier zit je? Weet je zeker dat die geen app heeft? Verreweg de meeste hebben dat inmiddels wel. Overzichten per mail zijn inderdaad te traag.
https://www.innovaenergie.nl/

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:29

acidfever

I am allready working!

Ik zie dat je achteraf een maandelijks overzicht van je verbruik krijgt. Ze doen hun naam dus niet perse eer aan "Innova.....". De meeste aanbieder geven toch wel inzicht in dagelijks gebruik via de slimme meter inmiddels en de meesten al jaren.

Niet perse essentieel maar wel handig.

• Ruidasilva
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02-09 18:41

Ruidasilva

Funky & Creative

Ik heb mijzelf aangemeld bij www.umeter.nl hierdoor kan ik dagelijks mijn verbruik inzien en uitlezen. Dit is ook onafhankelijk van leverancier.
Wescobar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:
Thanks, het is dat Tado die slimme knoppen heeft, want ik vind dat soort inzichten toch wel handig van die eTwist. Anders was ik waarschijnlijk niet overgestapt.

Ik krijg van mijn leverancier alleen maandelijks een rapportage per mail en dan echt veel later, terwijl je bij eTwist veranderingen in je gedrag bijv. na een week kan bekijken of dat besparingen heeft opgeleverd.

Maargoed, back to Tado dan maar...

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

mphilipp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Mijn Android app is 19u geleden bijgewerkt, maar ik kan deze instelling niet vinden. Als ik via kamers/apparaten de betreffende kamer/knop kies, zie ik nergens een instelling voor dat kinderslot.
Ik was helaas iets te voorbarig. Zie mijn aangepaste post.

Het komt binnenkort, helaas nog niet vandaag. De app zal het vanaf vandaag supporten, maar de feature zal pas gelanceerd worden zodra de meeste knoppen op de juiste firmware zitten.

[Voor 13% gewijzigd door tado op 10-02-2021 09:21]

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:35:
[...]

- Helaas werkt de early start niet helemaal goed op dit moment, dit is iets waar we hopelijk binnenkort verbetering gaan brengen.
Laat ik nou toch vaag het idee hebben dat we dit drie jaar geleden ook al hoorden ........ (Sorry Tado-medewerker, u kunt dit ook niet helpen😉)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Pusherman_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Wat een goede tip!
De hele installatie waterzijdig laten in regelen staat nog op m'n to do lijst trouwens, maar ik wist niet dat er überhaupt zoiets bestond als een voorinstelling.

Precies de reden dat ik het hier ff double check voor aankoop.

Heb je misschien een tip voor een goede met voorinstelling?
Zonder reclame te maken of aandelen te hebben.
Heimeier eclipse is makkelijk. app downloaden en gaan.
Danfoss dynamic valve. ook app.
Comap AutoSar.

LordSinclair schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:47:
[...]

Enig idee wanneer dit gefikst gaat worden? Nu zit het hele huishouden midden in de nacht rechtop in bed omdat de ketel harder aanslaat dan dat die onder normaal bedrijf doet. En dat terwijl die zichzelf 2 uur gunt om de boel op temperatuur te krijgen.
Lijkt me niet zinvol om de early start dan aan te zetten, slecht voor je gezin en portemonnee. Zet het uit en pas je schema aan zodat ie op het juiste moment begint met verwarmen, werkt prima. Early start is een black box brol feature.
RobinFoot schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:05:
[...]

@tado
Ik blijf er toch niet uitkomen, graag nog eenmaal advies. Ook andere Tweakers mogen meedenken, ik sta ook open voor niet-officiële Tado-oplossingen zoals Slimme radiatorknoppen als slave gebruiken van de (draadloze) thermostaat.

Er is ongeveer 75 m2 aan vloeroppervlakte beneden, dit zijn dan 7 aanvoerlijnen en 7 afvoerlijnen.

Er zullen dus zelfs meerdere zones komen, waarbij de verste zone (studio/speelkamer), niet bedraad zal worden. Kan dit opgelost worden door iedere zone apart te koppelen met een draadloze ontvanger in in combinatie met een draadloze thermostaat? En de radiatoren boven krijgen een slimme radiatorknop.

Er komen dus 4 zones, plus 1 zone die altijd mee blijft lopen (WC + HAL)

Zone 1: Keuken/Serre
Zone 2: Woonkamer (hier is bedrading richting huidige thermostaat)
Zone 3: Woonkamer (hier is bedrading richting huidige thermostaat)
Zone 4: Studio + speelkamer
Zone 5: niet aangestuurd (blijft altijd lopen)

[Afbeelding]

Zone 1,2, en 3 zijn in dezelfde ruimte, hier hangt al een bedrade thermostaat voor de gehele ruimte.

Is dit mogelijk met TADO, en welke producten heb ik nodig?
U moet echt elke zoneklep bedraden.

Anders graag naar andere oplossing dan tado zoeken.

Voor kleinere opstellingen laten we nog wel de 3e optie toe (maximaal 1 zone):
https://intercom.help/tad...rverwarming-en-radiatoren

Maar voor uw opstelling zou ik dit echt afraden.

• Dragunov
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-09 20:32
Binnen 1 a 4 weken komt er een nieuwe feature aan, namelijk de kinderbeveiliging

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:52

Jeoh

blaat

Aangezien (tweedehands) radiatorknoppen meestal goedkoper zijn dan een aparte thermostaat, kan je ook een thermostaatknop ergens in de ruimte neerzetten en die als temperatuursensor gebruiken :+

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Bakema schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:48:
Even een vraag, ben benieuwd hoe dat bij Tado is...

Ik heb pas een Fritz 301 slimme thermostaatknop gekocht. Om zo hopelijk de temperatuur wat beter te kunnen beheren in de slaapkamer van onze pas geboren dochter.

Maar nu zit deze uiteraard aan een radiator, onder het raam en achter de gordijnen. Als ik hem instel op 20c, dan wordt het in de kamer geen 20c. Ik geloof direct dat het op het plekje van de thermostaatknop 20c is, maar in de rest van de kamer niet. Je kan dit wat bijstellen in de FritzBox, maar het blijft erg schommelen. Ik heb het idee dat de temperatuur blijft hangen achter het gordijn, en het zo nooit overeenkomt met de rest van de kamer.

De enige goede optie lijkt te zijn om een externe temperatuursensor te plaatsen, maar dan kom je uit op een ander product van Fritz wat minimaal 50€ kost... hoe ervaren jullie dit met Tado? Klopt de temperatuur met wat er wordt aangegeven door de knop zelf?
Jij bent opzoek naar iets wat gewoon niet kan.

Een radiator achter een gordijn kan gewoon geen kamer verwarmen. Laat staan dat een thermostaat (ongeacht het merk) achter een gordijn iets kan regelen.

Ik dacht overigens dat we anno 2021 geen radiatoren meer achter gordijnen gingen verstoppen om toch wel bekende opwarmings problemen van onze aardkloot. 8)7

Bakema schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 05:32:
In de meeste oudere huizen zitten toch echt vaak de radiatoren onder het raam? Hier zowel beneden als boven(jaren 60 huis, inmiddels beneden vloerverwarming), ik snap dat het misschien niet optimaal is, maar dit was vroeger toch zon beetje de standaard lijkt me?
Uiteraard kwam het vaker voor, maar de situatie waarbij de (vaak dikke) gordijnen rustig 40 cm van de muur hangen en tot de vloer over de radiatoren vallen mag dan ooit gecreëerd zijn, maar is echt niet ok. ;)

Bij een goed aangelegde verwarmingsinstallatie zit de raambekleding niet te ver van het raam en als er een radiator onder zit dan loopt de raambekleding hier niet overheen. Onder het raam zit een goede vensterbank die een stukje uitsteekt, hier komt de raambekleding boven. De vensterbank zorgt ervoor dat de lucht voor de raambekleding geleid wordt in plaats van tussen raam en raambekleding.

Bij het allerbeste triple glas kan je zeggen dat het wel kan, maar nog steeds de warmtedoorlatenheid van dergelijk glas nog 3 maal dat van een geïsoleerde muur.
Moet zeggen dat het nu met 2 graden offset redelijk klopt...
Tijdens het verwarmen misschien, maar dan niet op het moment dat de verwarming uit staat. Je hebt het nu zo ingesteld dat de knop tijdens het verwarmen koeler aangeeft ondanks de opgehoopte warmte tussen raam en gordijn, zodat ie meer warmtevraag geeft.
Maar op het moment dat er een tijd NIET verwarmd wordt (en de radiatoren dus goed zijn afgekoeld) dan geeft de radiatorknop veel te koel aan.

Immers A. hij zit al dicht bij het raam en vaak achter een gesloten gordijn, waardoor de kou zich daar ophoopt, en B. je hebt er nog een offset naar beneden overheen gegooid ook.

En bij 10 graden of meer warmer klopt die offset dan weer niet meer. Die moet je dan weer bijstellen.

Daar zit hem het probleem met de offset. Een offset is geen oplossing voor een meetinstrument dat op een verkeerde plaats gemonteerd is, het kan alleen goed een *constante* afwijking oplossen.

Het meetinstrument moet op de plek zitten waar de temperatuur niet beinvloed wordt door directe warmtestraling van de radiator, en ook niet door directe koude van de raampartijen of tocht. Daarom is dus een temperatuursensor of kamerthermostaat altijd een stuk beter dan een thermostaatknop, helemaal als die tussen ramen en gordijnen of andere obstakels in zit.
Bakema schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:03:

De gordijnen tot aan de vensterbank vind ik persoonlijk op een slaapkamer geen porum, design over function in dit geval :+
Dat ligt er maar aan hoe je het oplost. Je kan ook andere raambekleding kiezen. Mooi strak in de dag opgehangen jaloezieën of plissé's misstaan niet, in tegendeel. Uiteraard heeft het ook te maken met je vensterbank en het uiterlijk van je radiatoren. En voor de afwerking kan je er dan nog tot aan de vloer luchtige transparante voiles o.i.d. ophangen als je van romantisch houdt, die laten wel de lucht door en filteren het licht nog een wat extra.

Maar goed, als het goed is boeit in een slaapkamer de verwarming een stuk minder, met een beetje isolatie hoef je daar weinig te stoken, en sowieso zullen de meesten ook niet in 20+ graden willen slapen.

[Voor 19% gewijzigd door Cap op 13-02-2021 12:57]

Kevv1990 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:42:
1) De temperatuur op de Tado slimme thermostaat klopt van geen kant. Temperatuurverschil met die van Toon was ruim 1,5 graden. Daarnaast weet ik 100% zeker dat het nu warmer is dan 20 graden in mijn woonkamer (dat voel ik inmiddels wel), terwijl Tado nog steeds slechts 17,6 graden registreert. Blijft hierdoor dus onnodig verwarmen tenzij ik handmatig uitschakel (maar waarom dan een slimme thermostaat?). Ga hier nog wel even een apart weerstationnetje voor gebruiken, om het daadwerkelijke verschil bij te houden (een sensor á €70 is voor nu een 'last resort').. Desalniettemin, een offset van 3+ graden lijkt me extreem?
Temperatuursensor is niet nodig al je al een Tado slimme thermostaat hebt, dat apparaat is hetzelfde afgezien van het releais.

Het klinkt alsof je Tado inderdaad een grote afwijking heeft. Hangt / ligt ie niet op een gekke plek?

Of je obv de Toon kan zeggen dat je 100% zeker weet dat het warmer is dan 20 graden snap ik niet helemaal. De Toon kan net zo goed 1.5 graden te hoog aangeven en dan ben je gewend geraakt aan 18.5 graden als standaard?

Bijv werkelijke temperatuur in de kamer = 18.5 graden, Toon zegt 20 graden, Tado zegt 17 graden. Allebei even fout alleen de andere kant op. :)

Dus alleen een goede meting kan dingen uitzluiten. Als je de boel echt goed wilt inregelen zou ik het als volgt doen:

Meet in elke ruimte op de belangrijke leefplekken de temperatuur op c.a. 1 a 1.5 meter hoogte. Gebruik voor elke ruimte verschillende belangrijke plekken om een goed gemiddelde op dat moment vast te stellen. Bijv de bank, de tafel, het bed, het bureau. Wel ff opletten dat je niet gaat meten als er het laatste uur nog iemand gezeten heeft. ;)

Hiervoor raad ik echt een infraroodthermometer aan: zeer snel, nauwkeurig en ook goedkoop. Gebruik geen andere sensoren omdat die te langzaam zijn en de delay in gemeten temperatuur enorm kan verschillen per device. Ze geven de temperatuur alleen goed weer als deze urenlang heel erg constant is (zeg binnen 1/10e graad). Dat komt eigenlijk alleen voor als de buitentemperatuur heel constant is en de ruimte een etmaal lang niet verwarmd wordt.

Doe de meting als de temperatuur stabiel & gemiddeld is, dus niet 15 graden bij het opstaan, niet 25 graden in de zomer, en ook niet als de verwarming de boel net flink staat op te warmen. Beste is om te meten als de verwarming al een tijdje klaar is met verwarmen en de woning rond de 20 graden is. Dit is een goede referentie die echt binnen 1 a 2 tienden klopt.

Ook niet de vloer gaan meten want die is of te hoog (vloerverwarming) of te laag (geen vloerverwarming). Ook geen buitenmuren meten of iets wat in de zon komt. Gewoon de stoelen / banken / tafels waar je normaal verblijft.

Zodra je een goede meting hebt dan pas je de offset van de thermostaat aan zodat de temperatuur overeenkomt met de gemeten waarde van de infraroodmeter.

Dit doe je voor elke ruimte. De dagen daarna controleer je meermaals per dag of de met de IR meter gemeten temperatuur goed overeenkomt met die van de thermostaat, blijkt het er toch consequent meer dan 2 a 3 tienden naast te zitten dan stel je nog een beetje bij, ik raad stapjes van max 1/10e graad per keer aan.

Zo heb je binnen een week een prima ingeregelde temperatuurmeting die bepaald is op basis de belangrijkste leefplekken in de ruimtes, en niet op de plek waar de meter hangt of een of ander onderbuikgevoel wat "goed" zou moeten zijn. ;)

Uiteraard kan dit nooit corrigeren voor een slecht gekozen locatie van de temperatuursensor (zon, raam, tocht, te laag, te dicht bij verwarmde vloer, teveel in een hoek/nis waar warmte/kou blijft hangen, etc).

[Voor 18% gewijzigd door Cap op 13-02-2021 15:13]

Hoe weet je dat die 19.7 wel goed is maw hoe heb je die bepaald?
Cap schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Is er een technische reden waarom dit niet voor de thermostaten / temperatuursensors geldt? Hebben die het hogere voltage van alkalines echt nodig?
We hebben de focus gelegd op Slimme Radiatorknoppen, omdat mensen daar vaak veel van inzetten.
Omdat de meeste klanten maar 1 wandthermostaat heeft, hebben we daar nu geen focus op gelegd.
Als er een grote vraag naar is, kan het ook onderzocht worden of het mogelijk is om daar oplaadbare NiMh batterijen te gebruiken. Verder weet ik dat er op het Tweakers forum mensen zijn die zelf een 4.5/5V voeding op de batterij terminals hebben aangesloten.
Ja dat zou natuurlijk gewoon moeten werken. Alleen moet je dan weer een stopcontact hebben en fraai staat het niet met zo'n draad naar de thermostaat. Of indien aanwezig de ongebruikte aders van de draad die naar de CV loopt gebruiken. ;)

Ik heb 2 thermostaten en 3 temperatuursensors, de batterijen van beide thermostaten moesten deze week vervangen worden, vandaar dat de vraag opkwam.

M.i. zijn er best meer mensen met meerdere thermostaten / temperatuursensors, het zal zeker in de toekomst vaker gebeuren omdat de temperatuursensor sinds kort verkrijgbaar is en een goede verbetering geeft.
page404 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:22:
Beste @tado , ik heb er al een call voor ingediend dus wellicht krijg ik antwoord via de website, maar ik heb één Danfoss RA koppeling in huis waar de knop niet op blijft zitten. Bij het monteren zit het al niet echt stabiel, maar zodra het motortje aangaat schuift de knop langzaam van de radiator af. Afbeelding kon ik niet bijvoegen in de call dus die heb ik hier:
[Afbeelding]

Alle andere knoppen kon ik vrij probleemloos installeren, dus dat is gek.
De RA adapter hoort een beetje los te zitten. Vooral de schroef in de adapter niet te strak zetten.

Eventueel in een metalen adapter investeren?
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Kevv1990
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 09:04
Cap schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Dus alleen een goede meting kan dingen uitzluiten. Als je de boel echt goed wilt inregelen zou ik het als volgt doen:
Wel leuk om nog ff op terug te komen misschien.. Vandaag met een IR thermometer wat metingen gedaan en Tado lijkt toch wat dichterbij te zitten dan ik aanvankelijk dacht. Tado meette bijv. 18,6 graden, de IR thermometer op verschillende plekken 18,2 en 18,4. En dat is vergelijkbaar met een temperatuur die ik op 20 graden gewend was 😅

In mijn kantoor scheelde het wel veel (kleine 4,5 graad), maar daar wordt een deel van de radiator geblokkeerd door een vensterbank. De warmte blijft hier denk ik onder hangen, waar de radiatorknop dus meet.
Zie je wel.

Wat betreft de radiatorknop: die meting kan je dus negeren, tenzij de verwarming uit staat. ;)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Kevv1990 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:13:
[...]

Als je bedoelt, ergens in mijn installatie? Dan nee, zie ik hier nergens op zitten
Dan heb je er ook geen probleem mee. :)

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Dragunov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:06:
Binnen 1 a 4 weken komt er een nieuwe feature aan, namelijk de kinderbeveiliging
Nuttige nieuwe feature! Nu beschikbaar :)

https://support.tado.com/...849684-what-is-child-lock

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56
Top! Gelijk op alle knoppen ingeschakeld _/-\o_

• robertwebbe
  • Laatst online: 11:50

robertwebbe

Robert Webbe

Inderdaad: ein-de-lijk!

Ik heb een paar pubers in huis die het soms koud hebben en in plaats van een dikke trui aan te doen of een rondje te gaan lopen, zetten ze de knop op 25, het liefst maken ze een sauna van hun slaapkamer. Die dagen zijn voorbij.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• robertwebbe
  • Laatst online: 11:50

robertwebbe

Robert Webbe

@Cap Nee, het gaat op tijdschema. En in de toekomst wordt de zonale aanwezigheid hier nog aan toegevoegd.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• ChrisHoorn
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 30-03 15:30
Vraag me af, zijn er mensen die hun "Tado" zogenaamde modulerende thermostaat loggen in HomeAssistant en of Grafana?

Ik heb er een OTGW gateway tussen hangen, en vindt het ronduit teleurstellend hoe Tado moduleert.

Met tado is het Setpoint of 0 of voluit, ongeacht of hij een aantal tiende moet opwarmen of sochtends een aantal graden moet opwarmen. Schakelt je ketel ook echt onnodig vaak aan/uit.

Ik heb voor de proef mn Remeha iSense weer teruggehangen en deze houd de ketel veel langer aan, moduleert beter, stapsgewijs schroeft hij het water setpoint omhoog, en ook weer rustig omlaag.

Zal later wel wat screenshots toesturen.. Tado is meer voor de basic user, die alleen de "besparing" in beeld krijgt. maar niet voor mensen die zich meer verdiepen in wat hij zo al doet.

• bommel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-09 00:39
Ik heb nu al een tijdje Tado in mijn huis en ben er erg tevreden over. Daarom voor onze vakantiewoning ook een Tado set aangeschaft. Echter het lijkt erop dat Tado nog steeds geen ondersteuning voor "Multi Home" heeft wat nogal teleurstellend is. Het stond ooit als feature aangekondigd:

https://web.archive.org/w...pmentRoadmap201809_EN.png

Bron

Helaas heb ik van support en via Twitter 0 reactie terug gekregen en reageert Tado ook niet meer op dit topic.

Iemand hier een idee of deze feature nog een keer komt?

Gratis Amex FB Gold of Platinum met 50% korting: http://www.americanexpress.nl/introduceren/rEMKOWrKNt?CPID=100256004 Curve: no transaction fees&timetravel, get £5: https://curve.page.link/Zc1U Gratis Revolut: https://revolut.com/referral/remkowdl

Voor de nieuwe "boost" functie, willen we toch wat instellingen toevoegen (denk aan temperatuur, duratie van de boost, en welke kamers er verwarmd moeten worden.)

We zijn op zoek naar gebruikersfeedback over hoe vaak u dit soort instellingen zou veranderen:

Graag uw feedback in deze Engelstalige poll:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/8556

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Hoezo toeval? ;)

Edit: Absoluut waar, Heimeier dan ook een nieuw knel setje erbij.

[Voor 68% gewijzigd door Seafarer op 17-02-2021 19:43]

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:09
Kevv1990 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:06:
Wát een verschil qua comfort - Ik heb het nog nooit zo warm in huis gehad als ik 's ochtends uit bed kwam, en nog op 2 graden lager dan m'n oude cv-ketel ook!
Waarschijnlijk heeft je Tado thermostaat of je vorige thermostaat dan een temperatuur offset :-)

2 graden kouder is 2 graden kouder is 2 graden minder behaaglijk. Daar gaat een thermostaat niks aan veranderen.

• Firstjazz
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19-09 23:40
@ GVR & Seafarer,

Bedankt voor de nuttige tips en info.
Ik ga ermee aan de slag.

• Kevv1990
Cap schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:04:
[...]

[...]

Maar welke ketel heb je nou? Een elektrische combiketel zeg je. Ik ben benieuwd hoe deze zelflerend moduleert namelijk. Gas cv ketels moduleren van zichzelf ook al obv de aanvoer/retour temperatuur maar dat is nog iets anders dan dat ze worden aangestuurd door een modulerende thermostaat.
Ah die vraag heb ik gemist. Heb de Gabarrom Mattira CMX15i, idd een elektrische combi ketel. Op basis van de brochure word ik niet veel wijzer hoe de modulatie precies werkt, maar dat het een zelflerend modulerend systeem is heeft de fabrikant telefonisch aangegeven. Meer dan dat weet ik helaas ook nog niet
Firstjazz schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:47:
Het viel mij op dat ik in de Tado app (V3+) de temperatuur in stappen van 0,1 kan regelen, maar op de Tado thermostaat kan dat alleen in hele graden, dus b.v. van 18 naar 19.

1. Is het mogelijk met de thermostaat ook stappen van b.v. 0,5 graden te gebruiken?
Cap in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2": ;)
Cap schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:08:
Denk je ook, "dit is nou wat ik mis", upvoten dan die handel. :)

Hoe meer een suggestie ge-upvote wordt hoe groter de kans dat Tado ermee aan de slag gaat. Upvoten kan simpelweg door op het vakje met het aantal votes te klikken, het driehoekje eronder wordt dan zwart en het tellertje gaat 1 up.

*knip**knip*

Dus als er iets voor je bij zit: vooral upvoten! d:)b
en
2. Hoe weet ik zeker dat de thermostaat ook de modulatie-optie van mijn ketel gebruikt? Is dit in de app of op een andere manier te controleren?
Zeker weet je het pas als je een tijdje bij je ketel gaat staan (met de klep eraf, kijkglaasje) en merkt dat de gasvlam (en ventilator) harder / zachter gaat branden bij verandering in de de hoeveelheid warmtevraag, maar via de warmtegolfjes wordt aangegeven hoe de thermostaat de ketel probeert aan te sturen ;)

https://support.tado.com/...gssysteem-aan-en-uit-doet

TLDR: Warmtevraag icoon in het Klimaatrapport

[Voor 19% gewijzigd door Cap op 19-02-2021 18:57]

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:12
Kevv1990 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Wat ik niet helemaal snap is waarom je dit op een desktop of in de browser wel kan, maar niet in de app 😅
In de browser komen updates als eerste. Wat daar dus kan zal later in de app ook kunnen. Zo heb ik het althans begrepen

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:52

Jeoh

blaat

Updates in de browser kan je op ieder moment doen, voor de app moeten oom Apple en Google meekijken.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 14:48
Chris12 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Is deze set:
https://www.coolblue.nl/p...et-5-radiatorknoppen.html

een bedrade of draadloze set, ik denk het eerste. De manual laat zien dat je draden moet aansluiten.
Kan ik dat nog ergens controleren of dat correct is dat het inderdaad de bedrade uitvoering is qua typenummers of zo?
Bedraad, anders zit er een extensiekit bij, zoals hier: https://www.coolblue.nl/p...-smart-thermostat-v3.html

• Jonky
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-09 18:57
@Chris12 Dit is zeker mogelijk. Zelf heb ik 3 slaapkamers op dezelfde manier voorzien van draadloze temperatuursensoren. De radiatorknoppen in die kamers werken allemaal als slave en de sensoren zijn leidend.

• GVR
XWB schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Ik heb dit afgelopen weekend maar even geprobeerd, de thermostaatkabel heb ik nu op de oranje poort aangesloten en ik heb nu inderdaad hot water control in de Tado app. Ik was altijd onder de illusie dat hiervoor de EMS module nodig was :p

Maar ik krijg nou niet echt het gevoel dat hot water control voor een flinke besparing zorgt. Zijn er nog voordelen die ik wellicht over het hoofd zie?
Hot water control staat wel in de app erbij maar kan je niet bedienen, ik heb die tegel laten uitschakelen door Tado. Instelling in de ketel staat altijd op Eco hier.
XWB schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:59:
@tado Thanks, ik heb de knoppen simpelweg gerest door de batterijen eruit te halen, en kort daarna kwam de nieuwe firmware binnen. Batterijen vervangen was niet nodig, aangezien de knoppen slechts twee maanden oud zijn en dit de originele batterijen zijn.

Wellicht wel een feedback puntje, het zou fijn zijn als de firmware altijd automatisch binnenrolt in plaats van elke knop te moeten te moeten controleren en waar nodig resetten :p
Alle firmware komt altijd automatisch. Soms duurt het wat langer en dan kan een reset een nieuwe poging triggeren. Maar als u niets had gedaan, had de firmware ook gewoon automatisch gekomen.
GVR schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:38:
[...]

Hot water control staat wel in de app erbij maar kan je niet bedienen, ik heb die tegel laten uitschakelen door Tado. Instelling in de ketel staat altijd op Eco hier.
Als het goed is kan dat alleen voor OpenTherm sturing.

Voor Nefit EMS, UBA en Vaillant EBUS is het de bedoeling om de warm water tegel wel te houden.

Over de "nuttigheid' van warm water sturing op een combi ketel kunnen we nog lang spreken. Persoonlijk denk ik niet dat dit heel nuttig is.

[Voor 28% gewijzigd door tado op 23-02-2021 13:47]

• GVR
Chris12 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:29:
[...]

Bedankt voor het wijzen op de juiste installatie stappen!
Ik heb gisteren de 9 radiatorknoppen ook geïnstalleerd en aan de juiste ruimtes toegewezen, en ik heb nu nog een vraag.

In de huiskamer hangt de Tado slimme (bedrade) thermostaat, tevens in de huiskamer zijn er 2 radiatoren met Tado knop, en er is ook vloerverwarming (Tado radiator knop in de aanvoer).
Is het nu zo in te stellen dat de thermostaat de temperatuur aansturing doet voor al deze 3 radiatorknoppen?
Dat de 2x radiator en vloerverwarming dus in een soort van slave mode staan en niet zelf een warmtevraag kunnen doen, maar dat altijd de thermostaat deze aanvraag doet wanneer nodig?

Een zelfde soort vraag maar dan voor een ruimte met zowel een Tado temperatuur sensor als een Tado radiator knop. Kan de temperatuur sensor hier leidend zijn?
Ja in de app is per ruimte het meettoestel te kiezen.

• Kevv1990
Chris12 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:29:
[...]
Is het nu zo in te stellen dat de thermostaat de temperatuur aansturing doet voor al deze 3 radiatorknoppen?
Dat de 2x radiator en vloerverwarming dus in een soort van slave mode staan en niet zelf een warmtevraag kunnen doen, maar dat altijd de thermostaat deze aanvraag doet wanneer nodig?

Een zelfde soort vraag maar dan voor een ruimte met zowel een Tado temperatuur sensor als een Tado radiator knop. Kan de temperatuur sensor hier leidend zijn?
Voor de eerste vraag; Zet de thermostaat + radiatorknoppen in 1 kamer, en zet de thermostaat als 'meettoestel'.

Voor de 2e vraag, kan je in de instellingen van de ruimte de temperatuur sensor als meettoestel instellen.

• Timorad
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:43
Ook al wordt je er voor betaald, toch respect voor het geduld dat je opbrengt en de informatie die je deelt om ons hier te helpen :) Mag ook wel eens gezegd worden denk ik.

• Olaf91
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 14:31
Bla65 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Zit je adapter er wel ver genoeg overheen? De RA adapter moet echt helemaal naar achter geschoven worden.
Ja die zit er goed op. Na weet niet hoe lang proberen de thermostaat gereset en hij pakte hem toen in eens wel. Lag dus helemaal niet aan de montage.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

chippie777 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:32:
Het zou handig zijn als er een soort master switch in Tado zit die het hele systeem uitschakelt of overruled. is dit mogelijk?
Ik heb geen zin om al mijn schema's aan te passen en zodra het weer kouder wordt weer andere schema's in te stellen. Of zit er al een soort gelijke functie in die ik over het hoofd zie?

UPDATE:
Ik log sinds lange tijd in op my.tado.com en zie daar de knop turn off all rooms. Misschien is dat wat ik zoek. In de app heb ik dat niet gezien.
Klopt, deze functionaliteit is in beta maar zal dus op korte termijn ook beschikbaar zijn in de app. Mocht je die functionaliteit nu al in de app willen moet je je op Google play of de Apple store even aanmelden voor beta programma's, dan krijg je deze functionaliteit nu al.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Firstjazz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:12:
Aan de binnenkant van de schroefverbinding is een heel dun uitstekend stukje plastic (zie rode pijl).
Het lukte niet om de knop er goed op te krijgen en na een aantal pogingen bleek het uitstekend stuk plastic te zijn afgebroken. Persoonlijk vind ik dit een heel zwak punt van dit ontwerp.

[Afbeelding]
Dat is geen schroefverbinding, maar draai/klik. Er zit geen schroefdraad in. ;)

Mijn ervaring. Bij mijn 8 knoppen is het me nog niet gelukt dit af te laten breken. Zolang je het met een klein beetje beleid doet gebeurt dit volgens mij ook niet. Wat funest is voor een soepele handeling is wanneer je probeert de knop erop te duwen in de actieve toestand, dwz dat het zwarte palletje niet helemaal naar binnen zit. Je moet dan heel hard duwen voordat hij ver genoeg zit, en zet je de knop scheef op de houder dan ipv erin dan zal het wel lukken het stuk te krijgen. En als je hem er al goed op zet dan moet je bij het draaien zoveel druk houden dat het koppelstuk meedraait met de knop, die moet je dan ook nog eens tegenhouden.

Moraal van het verhaal: knop netjes initialiseren (zwarte palletje in), even rustig mikken bij het op het koppelstuk zetten, niet hard drukken, rustig draaien. Geen centje pijn, m.i. ;)

PS het vastklik mechanisme moet vast en zeker beter en gemakkelijker kunnen hoor, dat zeker. Het mooiste zou zijn als je niet hoeft te mikken maar het in elke stand "pakt". En dat de knop automatisch het zwarte palletje helemaal intrekt zodra je hem van de radiator haalt.

Ook is het irritant dat het koppelstuk snel meedraait, gevolg is bij mij altijd dat bij het erop draaien van de knop het schermpje niet meer recht bovenaan zit, en dus het Tado logo / meetgaatje ook niet. Dat is al snel lelijk dus dan moet het opnieuw, waarbij ik expres de houder wat tegen de klok ingedraaid zet zodat je daarna wat meedraai marge hebt voor de knop. Andere methode is na het erop zetten de hele knop een hele slag met de klok meedraaien tot ie recht zit.

Minor gripes, een beetje gepriegel. ;)

[Voor 20% gewijzigd door Cap op 08-03-2021 11:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!
In de zomer zet je de boel natuurlijk uit ("vorststand" bij gebrek aan zomerstand), geen enkele reden om dan je huis te gaan verwarmen. Hier is ie vanaf mei tot september gewoon uit.

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 09-03-2021 10:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Cap schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:51:
geen enkele reden om dan je huis te gaan verwarmen.
Dat gebeurt ook niet als de temperatuur niet boven de ingestelde temperatuur komt :p

It takes two fools to argue.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

XWB schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Dat gebeurt ook niet als de temperatuur niet boven onder de ingestelde temperatuur komt :p
Ik denk dat je "onder" bedoelde. ;)

Bij mij gaat de kachel op uit als dat kan. Hij stookt wel degelijk als de ingestelde waarde al bereikt is. Wegens de PID regeling. Het is soms maar 1 minuut dat de brander aan is. Het zal niet veel gas zijn.

Ook hebben we wel eens dat de kamer door de zon opgewarmd wordt en het gewoon lekker warm is. Terwijl de thermostaat nog een halve graad onder de ingestelde waarde zit. En dan gaat ook de brander aan.
Waarschijnlijk warmt de binnen muur, waar de thermostaat ophangt niet zo snel op.

• ferbke
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-09 20:13
Tomskii5 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:49:
[...]

EBUS is aanwezig, ik vermoed gewoon aan te sluiten dan via de installatiehandleiding die voor installateurs voorzien was qua ebus? Of heb je zelf een korte uitleg die mogelijks iets toegankelijker is? :-D
Goh, is al even geleden. Ik heb daar geen miserie mee gehad. Ik weet dat ik gewoon een rechtlijnige wizard doorgelopen heb en dat het onmiddellijk OK was. 2 draadjes aansluiten aan beide kanten + wizard en klaar.
F-Tim schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:24:
Dat ziet er goed uit! Veel makkelijker en sneller bedienbaar dan de huidige implementatie, en wel lekker overzichtelijk.

Brutale vraag, aangezien ik nét te laat was voor de TADO35 actie, weet je of er binnenkort nog een goeie actie komt? Dan kan ik uitbreiden met een flink aantal extra knoppen :)
Dank voor de feedback!

Ik ben nu niet op de hoogte van de beste acties. Maar ik denk dat er in de komende weken wel een aanbod aankomt.

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
tado schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:00:
We zijn bezig om de manuele modus in de tado app te verbeteren. Ik zou feedback zeer op prijs stellen in dit topic:

Beide ontwerpen spreken me aan en zijn verbeteringen. Waarom niet zowel homescreen als roomscreen ontwikkelen?
In de huidige app vind ik het vaak lastig om de exacte temperatuur te kiezen die ik wil omdat de schuifjes slecht discrimineren tussen de decimalen. In de voorgestelde screens lijken de schuifjes kleiner dan in de huidige app dus zou het nog lastiger kunnen zijn om de gewenste temoeratuur te kiezen. Ik zou willen uitproberen hoe beide nieuwe screens werken.
Overigens goed dat er over aanpassingen wordt nagedacht.

• tagican
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:05
tado schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:00:
We zijn bezig om de manuele modus in de tado app te verbeteren. Ik zou feedback zeer op prijs stellen in dit topic:

https://community.tado.co...nts-to-the-manual-control

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit! Ik zou de icoontjes van het onderste screenshot juist gebruiken bij de room overview, in plaats van de slider. Omdat de positie van manual en schedule wijzigt, heb ik het gevoel dat je niet in één oog opslag kunt zien welke status actief is. Door icoontjes wit (actief) / witgrijs (niet actief) te maken, creëer je naar mijn idee een beter overzicht.

Qua eerste overzicht vind ik het icoontje voor uitschakelen wel handig, maar ik denk dat ik de temperatuurslider niet snel ga gebruiken. Het even klikken en dan sliden vind ik persoonlijk handiger. In het voorbeeld gaat het sliden ook niet echt vlekkeloos :P

In dit overzicht vind ik de eerste optie het mooiste. De increments die in het laatste plaatje staan, lijken me ook wel wat, maar dan zou het nog wel iets minder prominent moeten zijn.

Wat betreft temperatuur instellen: het kan persoonlijk zijn, maar ik vind het logischer om in halve graden te schakelen dan in tienden van graden. Wellicht een optie om halve graden juist standaard te maken en voor mensen die per se op tienden willen sturen, op het temperatuur getal de laten klikken zodat een invul veld naar voren komt?

Acties:
  • +1Henk 'm!
tagican schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Wat betreft temperatuur instellen: het kan persoonlijk zijn, maar ik vind het logischer om in halve graden te schakelen dan in tienden van graden. Wellicht een optie om halve graden juist standaard te maken en voor mensen die per se op tienden willen sturen, op het temperatuur getal de laten klikken zodat een invul veld naar voren komt?
En op zijn minst een mogelijkheid om het precies in te stellen met taps zoals met dat + en - toetsje ernaast. Nu moet je zoals @HGBMason zegt flink mikken met de slider om de gewenste temp te krijgen, vaak ga je er 1 of 2 tienden naast. Niet dat dat per se heel erg is, maar juist die tienden van graden werkt het in de hand dat je het dan ook "goed" wilt krijgen, dus geen 20.1 of 20.2 maar 20.0.

Betere oplossing is natuurlijk gewoon halve graden instelling icm een tiende graads meetresolutie. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@tagican @Cap @HGBMason Persoonlijk ben ik voor de 0.5 graden optie. En voor de mensen die meer willen misschien een tekstveld waar je je exacte ingestelde temperatuur kan invoeren met een toetsenbord.

Zouden jullie de feedback in het EN kunnen plaatsen op het tado forum? Dan kan ik het makkelijker meenemen in de discussie met onze designers.

We zullen ook wat user tests doen met een interactieve mock up. Dus als jullie daar open voor staan, laat het dan ook even weten op het tado forum.

[Voor 19% gewijzigd door tado op 12-03-2021 09:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Daniel. schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Ojee dat bericht gaat verwijderd worden. Laatst ook in het 3D printer topic.
Jammer dat je Tado niet meer kan gebruiken. Ik ben er uiterst tevreden over. Ontwikkelingen gaan wel minder snel maar de basis werkt gewoon erg goed.
Ontwikkelingen gaan de laatste maanden naar mijn ervaring juist veel sneller dan de 1,5 jaar ervoor. Tado lijkt door te hebben dat een volwassen platform voorwaarde is om klanten aan boord te houden en dat is wat mij betreft een zeer goede ontwikkeling.

Waar ik mij voorheen wat zorgen maakte over de levensduur van vooral de Tado back-end lijkt men dit nu serieus op te pakken en komen er mondjesmaat verbeteringen beschikbaar.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:56

Ebayzo

Gekke eend

GVR schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Same here, betonnen vloeren en een knop op zolder, nog nooit problemen gehad met het bereik van de extender.
Nou, goed om te horen dat het niet bij voorbaat kansloos is dan. 8)

• Haan

Haan

dotnetter

Tado werkt alleen maar via internet dus je hebt sowieso de bridge nodig. (tenzij je oma zelf met Homekit aan de slag gaat, maar dat zal niet heel waarschijnlijk zijn ;) )

Last.fm profiel

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:01

page404

Website says no

tado schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:38:
[...]

De RA adapter hoort een beetje los te zitten. Vooral de schroef in de adapter niet te strak zetten.

Eventueel in een metalen adapter investeren?
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nog even op terug komend, ik kreeg die adapters er maar niet goed op. Nu heeft iemand meegekeken en die haalde de adapterschroef er helemaal uit alvorens de adapter op de Danfoss kraan te schuiven. Met een tikje of wat kracht op de adapter schuift hij er dan wel helemaal overheen. Als je dan de schroef vastdraait en de thermostaat monteert gaat het echt nergens meer heen. Wellicht een leuke om in een nieuwe versie van de handleiding te verduidelijken :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

JBS schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Deze storing in combinatie met de recent geïntroduceerde kinder beveiliging maakt een knop ook fysiek onbruikbaar. Wel iets om rekening mee te houden..
Daar hebben we over nagedacht. Als je de knop een reset geeft (batterijen eruit en dan weer erin), dan zal hij wel weer gewoon werken.

Zodra de verbinding met de server er weer is, zal het apparaat weer op kinderslot gaan.

Maar of dat bij deze specifieke outage ook werkt, weet ik niet. Het kan zijn door de unieke situatie waar maar een deel van de service niet werkt, het niet zo zal werken als hierboven beschreven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@Ed_L Ik denk dat je een linkje vergeten bent toe te voegen ;)

Last.fm profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ja dicht bij de bridge pairen, knop hoeft niet op de radiator te zitten om te pairen.

Als het zo moeizaam gaat dan vast veel betonnen muren? Dan ook even afwachten of de bridge niet beter geplaatst moet worden naar meer middenin de woning zodat alle knoppen ontvangst hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-08 12:13
robbinonline schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:32:
Ik heb me wel ingelezen maar soms is de vraag stellen makkelijker. Mijn oma woont in een complex met blokverwarmingen. Destijds toen Tado nog niet actief was een Max Q3 systeem geïnstalleerd, geeft alleen maar storing. Dus aan het kijken voor iets anders.
Hi, ik ben nog een gebruiker van een voorloper hiervan ELV FS20/FHT-80b etc. Opzich goed spul en weinig problemen gehad, maar de laatste tijd ook wat problemen. Er wordt melding gemaakt dat dit aan het nieuwe mobiele netwerk ligt, die te dicht bij de 868 MHz ligt. Ik lees dat dit Tado systeem ook van deze band gebruik maakt. Zijn hier ook al problemen mee bekend?
Ik ben onlangs verhuisd en ben aan het kijken naar een nieuw systeem (ik moet nu ook de ketel zelf gaan sturen ipv blokverwarming)

Daarnaast nog een vraag in hoeverre Tado ook verschillende temperaturen kan instellen, dwz in de ochtend mag het voor mij 19 graden zijn maar 's avonds heb ik het liever 20. En dit dus ingesteld op de thermostaat zonder (altijd/constant) gebruik van internet; maw kan je dit uitgebreide programma ook instellen op de locale thermostaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!
OT: doen mensen dat nou echt, de hele tijd tegen hun apparaten praten? Ik vind het persoonlijk zwaar a-relaxed, zeker in gezelschap.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:39:
OT: doen mensen dat nou echt, de hele tijd tegen hun apparaten praten? Ik vind het persoonlijk zwaar a-relaxed, zeker in gezelschap.
Best normaal hoor.

In Startrack. ;)

Ik kan me er ook helemaal niets bij voorstellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19-09 22:43
Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:39:
Niet de hele tijd, in gezelschap inderdaad niet. Maar superrelaxed om niet steeds je telefoon te hoeven pakken om muziek te spelen, lichten te bedienen of de temperatuur aan te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ok. Grappig die verschillen want ik vind het dus minder moeite om met mijn vinger over het schermpje dat toch al naast me ligt (of laptop scherm dat al open staat) te swipen dan mijn stem te verheffen en zoiets als "OK GOOGLE!...blablabla" te roepen. :)

Steeds dat Ok Google (of Siri, of whatever) vind ik al jeukerig, en dat ongemak wordt alleen maar meer als het iets warmer weer is: de ramen/deuren staan op een kier en de buren zitten ook in de tuin, etc. :P

Iets soortgelijks met keuzemenu gemeente / andere instellingen dat op stemherkenning gaat. Dat ze je dan door het menu sturen op voice herkenning. Ik spreek toch echt ABN en articuleer extra zorgvuldig, maar met een beetje slechte ontvangst is het al snel herhaald met stemverheffing zeer overdreven articuleren, alsof je het tegen je hond hebt. Gebeurt zeker snel als er bijv een woord beginnend met een moeilijke medeklinker in het spel is, bijvoorbeeld Hoorn of Haarlem heb ik al vaak moeten herhalen... :X Doe mij dan maar, als het even kan qua aantal opties, een snel keuzemenuutje.

PS gezelschap ik wmb ook vrouw / kinderen, dus ik vind het niet alleen ongemakkelijk / irritant bij visite.

[Voor 50% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Coolmove1976 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor je reactie
Maar ik zie zo snel geen voordeel van zo'n minder gas account. Ik log zelf al me gasverbruik via me slimme meter
Maar gebruik je dan ook graaddagen?

Want dan kun je ook een koud en een warm jaar vergelijken.
Dat is het mooie aan mindergas.nl

[Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 23-03-2021 18:17]

• markisoke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:22
tado schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Punt 2 en 3 kunt u uitzoeken via de app.
Ga naar de grafieken van tado, zijn die ook een gatenkaas?

Als u dan meerdere kamers heeft met tado kunt u zien of het RF of de LAN verbinding is die niet stabiel is.

Daarna de stappen volgen uit ons helpcentrum.
Om nog even op mezelf terug te komen, het probleem is opgelost.
Na wat onderhoud is de bridge waarschijnlijk is verplaatst in de patchkast, dit zal het signaal niet ten goede heeft gedaan. Met een wat langere usb kabel kon ik deze buiten de kast krijgen en sindsdien blijft alles netjes zoals het hoort.

• Haan

Haan

dotnetter

Ik zou toch wel beginnen met je systeem goed inregelen ja, daarna verder met fine-tunen van de ketel. Bijvoorbeeld max vermogen omlaag en pompsnelheid omlaag (die kan al snel te hoog zijn als je met Tado bijv. maar 1 kamer aan het verwarmen bent).

Last.fm profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!
ArisB schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:10:
Wij hebben sinds kort een vreemd probleem met betrekking tot de handmatige bediening. Neem bijvoorbeeld onze zone 'badkamer'. Als ik via de app de temperatuur verhoog loopt dat tot het volgende tijdsblok. Als mijn vriendin via haar app de temperatuur verhoogt loopt dat tot de gebruiker annuleert. Echter staat de zone zelf ingesteld op een timer van 2 uur.

Alle zones vertonen dit gedrag, het wijzigen van de instelling lijkt verder geen invloed te hebben. Gaat er nu wat mis in de app of zit in zelf bij de verkeerde instellingen te kijken?
chippie777 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:30:
Ik zit ook een beetje te tobben met het gebruik van de Tado app. Wij hebben stadsverwarming dus op de verschillende radiatoren Tado thermostaten zonder centrale thermostaat. Ik heb voor de verschillende kamers een schema gemaakt. Als iemand dan een kamer wil verwarmen kan dit met de Tado knop in die kamer zelf maar ook met de app. Ik heb het zo ingesteld dat wanneer iemand een instelling maakt dat dit duurt tot de volgende aanpassing in het schema.
Alleen nu heb ik al een paar keer gehad dat ik in de app zie dat de instelling van kracht blijft zolang er iemand thuis is, dat wil ik dus niet. Wat doe ik fout, of wat moet ik instellen?
De instelling gaat alleen over manuele modus gestart vanaf de tado thermostaat.

In de app zelf, kunt u gewoon een duratie van de manuele modus kiezen. Per app zal dat in die app opgeslagen worden. Heeft dus niets te maken met de instelling voor manuele modus gestart op het tado apparaat zelf.

[Voor 28% gewijzigd door tado op 29-03-2021 10:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

chippie777 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:27:
@tado Toch is het mij niet helemaal duidelijk. Ik zou wel graag willen weten wat er gebeurt met mijn ingestelde schema op een thermostaat kraan wanneer:
1 ik de thermostaat knop verdraai om temperatuur te verhogen/verlagen.
Hangt af van de instelling die je hebt gemaakt voor elke kamer (Instellingen > Kamers & Apparaten > kamer kiezen)
2 Ik de temperatuur van een kamer in de Tado app verhoog/verlaag,
Zelfde antwoord 1, afhankelijk van wat je instelt per kamer.
3 Ik de temperatuur van een kamer via Apple HomeKit (woning)of Siri verhoog/verlaag,
Geen idee
Daarnaast wil ik Tado zo instellen dat er niet wordt gekeken naar de aanwezigheid van personen, maar dat Tado zich gewoon aan mijn ingesteld schema houdt.
Geofencing volledig uit zetten/ geen abonnement nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
chippie777 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:39:
@tado en @acidfever Dank voor jullie uitleg en links met info, het is precies hoe ik het heb begrepen. Echter ik maak regelmatig mee dat ondanks dat ik heb ingesteld dat een handmatige instelling mag duren tot het volgende tijdsblok in het slimme schema, Tado toch kiest voor zolang er iemand thuis is. Dus ergens heb ik dan iets niet goed staan of begrijp ik de functie van geofencing niet goed. Die heb ik volgens mij uitgezet.
Als u geofencing echt heeft uitgezet voor alle gebruikers kan tado niet meer kijken naar wie thuis is.
Ik denk dat het daar fout gaat. Iemand is nog actief in de geofencing.

Acties:
  • +1Henk 'm!
MitchellHearth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:34:
Een andere vraag. Wie weet heeft iemand hier al ervaring mee. Ik sta op het punt om een warmtepomp naast mijn huidige CV ketel te gaan plaatsen (een hybride opstelling dus). Kan ik daarbij ook nog "gewoon" mijn Tado gebruiken? Stuurt die Tado dan ook de warmtepomp aan, hoe moet ik dat dan zien?
We zijn gewoon geschikt met de Techneco Elga (Ookwel Remeha Ace) hybride warmtepomp:
https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_-_NL_-_V21.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Seafarer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:05:
DENK EROM dat je een originele heimeier knelring en aandruk moer erbij hebt. Soms past het met de oude die nog op de pijp zit en soms niet.
Inderdaad een hele belangrijke en goede tip. Ik had ergens een oude laten zitten en die leek goed te passen. Tot de boel onder liep toen ik de CV op druk ging zetten. Dus toch niet helemaal. :)

Look behind you! A three headed monkey!

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:43
chippie777 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:20:
[...]

@tado Dat weet ik en dat staat ook zo ingesteld bij elke kamer. Bij mij werkt dat dus alleen wanneer ik een handmatige instelling doe via een tado apparaat of via de tado app. Zodra ik de handmatige instelling via HomeKit doe blijft de dan gemaakte instelling staan op zolang iemand thuis is.

Misschien zijn er hier meer gebruikers die ook HomeKit gebruiken en kunnen aangeven wat hun ervaringen zijn?
Dit gevoel had ik laatst ook bij Google Home/Assistant. Ik moet dit nog eens checken! Ik kom erop terug.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

bobberg schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:14:
Beste domotica fans. Ik ben aardig lekker bezig als hobbyist met slimme deurbellen, slimme deursloten, lichten, wifi mesh netwerken, etc. Maar wil nu ook voor een kennis de temperatuur thuis slim krijgen. Nu is dit de eerste keer dat ik dit doe, dus ik zoek vooral wat bevestiging, aandachtspunten of tips van jullie.

Diegene heeft al een Nest. Nu heeft diegene een praktijk en huis in een met een boiler. Het zijn drie verdiepingen.

1 open trappenhuis met:
- Begane grond: keuken, woonkamer, slaapkamer als een grote ruimte. 2 radiatoren en een Nest aanwezig. Dit is het huis gedeelte.

- 2e verdieping: 5 kamers met deuren die vaak dicht of open staan. 5 radiatoren. Dit is het praktijk gedeelte.

-3e verdieping: ook 5 kamers. Hetzelfde als verdieping 2. 5 radiatoren. Dit is ook het praktijk gedeelte.

Nu wil ik voor diegene 12 Tado radiatorknoppen kopen en twee slimme draad(loze) thermostaten om 3 verwarmingszones (de drie verdiepingen) te verwarmen. Die thermostaten zouden dan wel geplaatst moeten worden in het open trappenhuis, want het lijkt me overkill om iedere kamer van een slimme thermostaat te voorzien.

Nu zijn er een paar waarschijnlijke scenario's:
- Vaak is het zo dat diegene niet thuis is, maar mensen wel op de praktijk zijn om te werken.
- Diegene is Thuis, maar er is niemand op de praktijk.
- iemand thuis en iemand op de praktijk
- niemand thuis

Nu een paar vragen:
- Zijn de 2 Tado thermostaten en 12 radiatorknoppen genoeg?
- Moet ik de drie jaar oude Nest vervangen voor een Tado?
- Nog algemene opmerkingen/tips?
Tip: lees eerst eens op dit forum wat waterzijdig inregelen is. Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Je gaat aan een relatief groot project beginnen waar zeer waarschijnlijk ook een zeer grote cv ketel hangt. Dat betekend dat het minimale vermogen van de ketel ook groot is. Waarschijnlijk veel groter dan de grootste radiator die nu in dat object aanwezig is. Er moeten dan aanpassingen gemaakt worden zoals een bypass.

Een thermostaat in een open trappenhuis wordt een drama. Er trekt lucht door het trappen huis en dat is niet de temparatuur op die kamers.CQ verdieping.
Je zult per vertrek de kamer temperatuur moeten meten en regelen. En dan zou ik beginnen met waterzijdig inregelen. Dan heb je in ieder geval geen extreme overshoots.

Tado knoppen kunnen toch meten en regelen? Per radiator. Maar dan moet er geen extreme overflow door de radiator gaan. (GEEN enkele thermostaat knop kan een radiator in bedwang houden die overflow heeft.)

Hopende je hier voldoende mee te hebben geïnspireerd. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:25
Nou, lekker Tado

Gisteravond heb ik de router even gereset vanwege mijn home assistant die moeilijk deed; vanochtend kom ik er achter dat de tado bridge geen verbinding meer kan maken met de cloud. Het derde ledje bleef knipperen.

Na even de utp kabel er in/uit verbind ie wel weer.. maarja ondertussen heeft mijn woonkamer de hele nacht zitten stoken omdat hij niet lager is gezet door het tijdschema (van 20 naar 19, vloerverwarming)

Een tijd geleden ook al gedoe gehad met de bridge; toen had ik hem in mijn kantoortje hangen vanwege de gunstige centrale plek in huis, maar toen kon de bridge ook al niet goed verbinding maken. Nadat ik hem direct in de router plugde ging het opeens wel goed.

Ik krijg steeds meer aversie tegen de software; het is niet echt 'tweakbaar' en ook lijken ze alle geavanceerdere functies achter hun helpdesk te stoppen (ik kon niet zelf instellen dat mijn huiskamer vloerverwarming heeft, dat konden alleen de helpdeks).

Ik wil gewoon controle over mijn eigen apparatuur. Geef me de keuze!

[/randmodus]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Eigenlijk:
Het hele idee van een (Tado) slimme thermotaat is toch dat ie dat doorheeft en niet blijft door verwarmen...?
;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoenvdA
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 29-07 20:19
KoenvdA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:59:
Omdat ik er zelf totaal niet uit kom en de support van Tado zegt dat alles gewoon goed afgesteld en ingesteld staat, plaats ik dit probleem maar even hier..

Wij zitten in een nieuwe huurwoning en toen we hier zijn gaan wonen zijn de radiatorkranen vervangen door thermostatische radiatorkranen (Heimeier 3/8) zodat we gebruik kunnen maken van een bedrade Tado thermostaat in combinatie met Tado radiatorknoppen.

Sinds het begin van de installatie krijgen we de temperaturen in de ruimtes niet goed op de gewenste ingestelde temperaturen. 's ochtends (en 's avonds als er flink verwarmd moet worden) zijn er grote overshoots in de ruimtes met bijvoorbeeld in de woonkamer vaak een verschil van 0,8 graden (hoger) en in de studeerkamer zelfs 2 graden (hoger)!

Daarnaast lijkt de cv-ketel het lastig te vinden om aan de warmte-vraag van de thermostaat te voldoen. Als de radiatoren volgens Tado moeten verwarmen (1 of 2 streepjes) dan zijn ze vaak koud/niet warm. Ik heb dit getest door de cv-ketel te monitoren op het moment dat de leidingen koud waren en de thermostaat om een beetje warmte ging vragen. De cv-ketel sloeg pas na ongeveer drie kwartier van de warmte-aanvraag aan met korte intervallen ook weer uit. De ruimte werd nog steeds niet goed verwarmd daarna.

De cv-ketel verwarmd eigenlijk pas goed als er een grote warmte-aanvraag vanuit Tado is. Maarja, dan hebben we al snel last van overshoots.

Wat kan dit zijn? Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd. Ik weet dat de nieuwe kranen niet zijn ingeregeld, maar ik vraag me af of dit nodig is of te maken heeft met dit probleem. Cv-ketel is de Remeha Avanta 28c. Er heeft een Avanta Celcia 20 thermostaat gehangen.
Na de tip van Tweaker Haan om de radiatoren waterzijdig in te regelen, heb ik dit inmiddels gedaan. De Heimeier V-exact kranen waren in te regelen met bijbehorende app. Daarnaast heb ik ook de pompsnelheid naar 60 gezet (stond op 70) omdat de leidingen erg veel stromend lawaai maken. De temperatuur staat nu ook op 60 graden (stond op 75). Vanwege de vele veranderingen vroeg ik vervolgens aan Tado om het zelflerend proces opnieuw te beginnen. Tado krijgt het voor elkaar om iedere keer een antwoord te geven die eigenlijk niet past bij de vraag. Het lijkt soms alsof je tegen een bot zit te praten. Zie onderstaand transcript. Helaas blijven de problemen met overshoots waarna vervolgens de temperatuur weer onder de gevraagde temperatuur komt...

Temperatuur komt best ver boven de ingestelde temperatuur. Loopt vervolgens terug nadat hij uit gaat. Daarna komt hij onder de gewenste temperatuur, Tado draait de verwarmingen weer open maar er zit geen warm water meer in de leidingen en Tado schakelt pas veel later de cv-ketel weer in (zeer kort waardoor de leidingen alsnog niet warm genoeg worden en de temperatuur alleen maar verder zakt). Niet comfortabel want het voelt eerst te warm en dan koud. Wat is dit toch?

Ik:
Hi. I have made some big temperature adjustments to both the boiler and my Heimeier radiators valves and I would like my Tado system to start learning again

Tado:
Hallo,
wanneer heb je deze veranderingen voor het eerst aangebracht? En is tado° oververhit of maakt het de kamer kouder?
Laat me weten als ik nog iets kan doen om te helpen.

Ik:
Hallo! Ik heb deze zojuist aangebracht. De radiatoren moesten nog waterzijdig ingeregeld worden en de combi boiler heb ik naar 60 graden terug gezet. Het was iedere keer te warm in de ruimtes en tado kon dit niet goed corrigeren. Het was of te koud of te warm. Volgende week gaat er nog een radiator vervangen worden in het huis én we gaan nog een radiatorkraan vervangen om daar ook een slimme knop op te installeren. De overige radiatoren in huis die dan geen thermostatische knop hebben (dat zijn er twee) staan altijd dicht.

Tado:
Beste,
Bedankt voor uw bericht.
We hebben uw case bekeken en hebben bepaalde kalibratie-parameters van uw Slimme Radiatorknop aangepast. Controleer gedurende de komende 24 uren alstublieft of het probleem hiermee opgelost is.
Indien het probleem niet is opgelost, demonteer dan de Slimme Radiatorknop en verwijder de batterijen voor enkele minuten. Plaats de batterijen terug in het apparaat, wacht opnieuw 1 minuut en plaats de Slimme Radiatorknop opnieuw op de radiator.
Mocht het probleem daarmee nog steeds niet verholpen zijn, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:
Verwissel de Slimme Radiatorknop, waarbij problemen zijn ondervonden (A), met een Slimme Radiatorknop die tot op heden zonder problemen heeft gewerkt (B).
Let erop dat u niet alleen de radiatorknoppen, maar ook de bijbehorende bevestigingsbeugels verwisselt. Zorg ervoor dat u, voordat u de Slimme Radiatorknop op de andere radiator plaatst, de batterijen voor enkele minuten verwijdert en weer terug plaatst.
Wacht 24 uren en controleer of de Slimme Radiatorknop (A) de radiator sluit.
Controleer ook of de Slimme Radiatorknop (B) de radiator kan sluiten.
Mocht het probleem blijven optreden, beschrijf dan alstublieft gedetailleerd wat er is gebeurd tijdens de laatste test.

Ik:
Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou precies veranderd is en waarom?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

KoenvdA schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:41:
[...]

Na de tip van Tweaker Haan om de radiatoren waterzijdig in te regelen, heb ik dit inmiddels gedaan. De Heimeier V-exact kranen waren in te regelen met bijbehorende app. Daarnaast heb ik ook de pompsnelheid naar 60 gezet (stond op 70) omdat de leidingen erg veel stromend lawaai maken. De temperatuur staat nu ook op 60 graden (stond op 75). Vanwege de vele veranderingen vroeg ik vervolgens aan Tado om het zelflerend proces opnieuw te beginnen. Tado krijgt het voor elkaar om iedere keer een antwoord te geven die eigenlijk niet past bij de vraag. Het lijkt soms alsof je tegen een bot zit te praten. Zie onderstaand transcript. Helaas blijven de problemen met overshoots waarna vervolgens de temperatuur weer onder de gevraagde temperatuur komt...

[Afbeelding]
Temperatuur komt best ver boven de ingestelde temperatuur. Loopt vervolgens terug nadat hij uit gaat. Daarna komt hij onder de gewenste temperatuur, Tado draait de verwarmingen weer open maar er zit geen warm water meer in de leidingen en Tado schakelt pas veel later de cv-ketel weer in (zeer kort waardoor de leidingen alsnog niet warm genoeg worden en de temperatuur alleen maar verder zakt). Niet comfortabel want het voelt eerst te warm en dan koud. Wat is dit toch?

Ik:
Hi. I have made some big temperature adjustments to both the boiler and my Heimeier radiators valves and I would like my Tado system to start learning again

Tado:
Hallo,
wanneer heb je deze veranderingen voor het eerst aangebracht? En is tado° oververhit of maakt het de kamer kouder?
Laat me weten als ik nog iets kan doen om te helpen.

Ik:
Hallo! Ik heb deze zojuist aangebracht. De radiatoren moesten nog waterzijdig ingeregeld worden en de combi boiler heb ik naar 60 graden terug gezet. Het was iedere keer te warm in de ruimtes en tado kon dit niet goed corrigeren. Het was of te koud of te warm. Volgende week gaat er nog een radiator vervangen worden in het huis én we gaan nog een radiatorkraan vervangen om daar ook een slimme knop op te installeren. De overige radiatoren in huis die dan geen thermostatische knop hebben (dat zijn er twee) staan altijd dicht.

Tado:
Beste,
Bedankt voor uw bericht.
We hebben uw case bekeken en hebben bepaalde kalibratie-parameters van uw Slimme Radiatorknop aangepast. Controleer gedurende de komende 24 uren alstublieft of het probleem hiermee opgelost is.
Indien het probleem niet is opgelost, demonteer dan de Slimme Radiatorknop en verwijder de batterijen voor enkele minuten. Plaats de batterijen terug in het apparaat, wacht opnieuw 1 minuut en plaats de Slimme Radiatorknop opnieuw op de radiator.
Mocht het probleem daarmee nog steeds niet verholpen zijn, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:
Verwissel de Slimme Radiatorknop, waarbij problemen zijn ondervonden (A), met een Slimme Radiatorknop die tot op heden zonder problemen heeft gewerkt (B).
Let erop dat u niet alleen de radiatorknoppen, maar ook de bijbehorende bevestigingsbeugels verwisselt. Zorg ervoor dat u, voordat u de Slimme Radiatorknop op de andere radiator plaatst, de batterijen voor enkele minuten verwijdert en weer terug plaatst.
Wacht 24 uren en controleer of de Slimme Radiatorknop (A) de radiator sluit.
Controleer ook of de Slimme Radiatorknop (B) de radiator kan sluiten.
Mocht het probleem blijven optreden, beschrijf dan alstublieft gedetailleerd wat er is gebeurd tijdens de laatste test.

Ik:
Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou precies veranderd is en waarom?
Dat wordt dan beginnen bij het begin. Om iedere eventueel verstorende factor uit te sluiten.

Zeker weten dat radiatoren aan de bovenzijde worden gevuld met heet water? (juist aangesloten dus)

Radiatoren worden over de volle breedte warm ? (dat duurt even een paar minuten)

Het ontluchtings punt van radiatoren is ook het hoogste punt? Het hele systeem is echt ontlucht?

Expansievat in orde?

Je had de pompstand al aangepast naar max.60 maar wat is de minimum pompstand? Meestal lager dan 40 is te weinig.

Wat is de nadraaitijd van de cv pomp? 2 minuten nemen, niet minder.

Waterzijdig inregelen had je gedaan. Ik hoop niet een erg grote delta T genomen. Beter een kleine delta en wat meer water laten stromen.

@Haan heeft het ook over vermogen aanpassen gehad. Je kleinste ketel vermogen stand is 6 kW en dat is vaak nog veel. Het is verstandiger om je temperatuur op 75 graden te laten en je vermogen zo laag mogelijk. (mijn ketel staat op 90 graden (max cv temperatuur komt soms even tegen de 68 aan in de winter), en geblokkeerd op het laagste vermogen 7,7 kW)

Geen problemen met je bypass klep? Als je die hebt.

Geen thermostaat kranen die op de tocht zitten van een ventilatie rooster? (neervallende kou)

Is de opentherm van de ketel wel in orde? Je zou eens een paar dagen gewoon met aan/uit kunnen verwarmen. (vermogen op minimaal zetten)

Blijft over een probleem met Tado. Even je oude thermostaat terughangen?

Ik hoop dat je hem gaat vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

KoenvdA schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:58:

@Haan heeft het ook over vermogen aanpassen gehad. Je kleinste ketel vermogen stand is 6 kW en dat is vaak nog veel. Het is verstandiger om je temperatuur op 75 graden te laten en je vermogen zo laag mogelijk. (mijn ketel staat op 90 graden (max cv temperatuur komt soms even tegen de 68 aan in de winter), en geblokkeerd op het laagste vermogen 7,7 kW)
Ook dit kan ik niet instellen. Althans ik kom er niet uit. Toerental van de ventilator is wel in te stellen. Ik kan er geen kaas van maken of deze instelling verband heeft met het vermogen waar jullie het over hebben. Deze waardes staan op de default momenteel.
Ja, het toerental van de ventilator in je CV bepaalt het vermogen, daar heb ik zelf ook wat moeite mee gehad om dat uit te vinden.
P17 is dat dus.

Last.fm profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoenvdA
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 29-07 20:19
Seafarer schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:50:
[...]
Lijkt? Ik ben echt niet de enige die wel eens de aansluitingen van de cv ketel heeft moeten omdraaien. Omdat alles verkeerd zat. Dus thermostaat even op 25 graden en een rondje door het huis lopen. En met een hand onder en met de andere hand boven voelen. Dan weet je het zeker.

[...]
Dat kan een luchtbel zijn maar ook te weinig flow.

[...]

Dat die ontluchter bovenaan zit is leuk. Maar eigenlijk hoort (zeker) een lange radiator iets scheef te hangen. En de onluchter is dan het hoogste punt. Gewoon even een waterpas bovenop de radiator houden.
[...]
Dan maar zo laten.

[...]
Als het niet kan dan kan het niet.

[...]
Zeker een idee . Even een lijstje maken met radiator type en afmetingen en je gemaakte instelling droppen in het gas bespaar topic. Anders vervuild het hier een beetje. Vaak is men te gefixeerd op een hoge delta_t en dan is de totale flow te laag.

[...]
Het minimum mag je nooit onderkomen. Maar het maximum kun je wel gelijk maken aan het minimum.P17 gelijk maken aan P19.

[...]
mooi.

[...]
Of heel simpel, ketel op aan/uit en de draden 10min. doorverbinden. Met alle radiatoren open moet hij gewoon blijven stoken. Dat moet zonder problemen kunnen.

[...]
Nogmaals bedankt voor je support.

De aansluitingen zitten gelukkig op de goede plekken van de radiatoren.

Zo te zien heeft Tado de temperaturen vandaag wat beter onder controle. Ik denk dat de aanpassingen tot nu toe toch al wel wat hebben geholpen. Tado vind het wat moeilijk om te leren. Misschien moet hij vanaf nu nog verder leren. Wat blijft is een ontzettend hard geluid van stromend water in de leidingen icm ruis. Dat is niet te negeren en heel storend in huis momenteel. Die zijn er al sinds de nieuwe V-Exact II afsluiters.

Ik heb net nogmaals alles waterzijdig ingeregeld volgens de voorschriften van Heimeier en met behulp van de app om alles te berekenen.

Het toerental van de ventilator veranderen doet denk ik niks af aan de harde geluiden, of wel? Bij het eventueel gelijk maken van de maximum met het minimum, moet ik dan ook het starttoerental gelijk maken?

Heb een hopelijk zo uitgebreid mogelijk bericht geplaatst op het Gas besparen-topic. Een deel van de discussie kan daarheen verplaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@renegrunn Als het na herhaaldelijk verplaatsen van de bridge niet lukt om een stabiele verbinding op te bouwen, heeft u 2 opties:

1. U heeft het vertrouwen in tado verloren, u neemt uw verlies en stapt over naar een concurrent.
2. U neemt contact op via onze chat support en vraagt om een escalatie van uw probleem (stuur eventueel link naar deze post). Op die manier kunnen we uw geval verder onderzoeken. Eventueel is er in uw geval een hardware probleem of softwareprobleem wat onze ontwikkelaars kunne verhelpen. Dit process zal niet binnen 1 week opgelost zijn, ik wil uw verwachtingen zetten dat het zeker weken/maanden kan duren voor we diep in uw case kunnen kijken.

Ik hoop dat u voor optie 2 kiest, maar dat moet dan een actieve beslissing zijn. En als u het geduld bent verloren is het beter dat u nu voor optie 1 kiest.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:43
tado schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:54:
@renegrunn Als het na herhaaldelijk verplaatsen van de bridge niet lukt om een stabiele verbinding op te bouwen, heeft u 2 opties:

1. U heeft het vertrouwen in tado verloren, u neemt uw verlies en stapt over naar een concurrent.
2. U neemt contact op via onze chat support en vraagt om een escalatie van uw probleem (stuur eventueel link naar deze post). Op die manier kunnen we uw geval verder onderzoeken. Eventueel is er in uw geval een hardware probleem of softwareprobleem wat onze ontwikkelaars kunne verhelpen. Dit process zal niet binnen 1 week opgelost zijn, ik wil uw verwachtingen zetten dat het zeker weken/maanden kan duren voor we diep in uw case kunnen kijken.

Ik hoop dat u voor optie 2 kiest, maar dat moet dan een actieve beslissing zijn. En als u het geduld bent verloren is het beter dat u nu voor optie 1 kiest.
1: ik ben inderdaad wat opties aan het bekijken. Maar mag ik dit wel een bijzondere reactie vinden? Ik geef best wat geld uit aan een Tado product en ben niet tevreden. Om dan te zeggen, neem je verlies vind ik best veelzeggend (to say the least)..

2: wil graag nog een poging doen. Maar nu ben ik een klant, en kom op de website: https://www.tado.com/nl-nl/
- vervolgens ga ik naar: Ondersteuning
- Daar tik ik mijn vraag in (want geen andere opties), en krijg vervolgens een rits niet relevante suggesties.
- En nu?
- Waar kan ik het telefoonnummer vinden? Of chat? Of email? Iets?
- Oh wacht, in de footer zie ik heel klein Contact Form.
- Waarom kan ik niet rechtstreeks met iemand spreken? Lijkt mij niet meer dan normaal?

Enfin, ik zal hier mijn probleem melden.

Edit: voor de volledigheid, hier loop ik dus steeds tegenaan:

[Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 06-04-2021 19:00]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:56
@tado
Vind het een HELE rare opmerking.
Ik heb hier voor ruim €800,- aan Tado in huis.
Als het niet werkt maar m'n verlies nemen en naar de concurrentie?
Serieus? Dat is wat je van de klantenservice mag verwachten na zo'n investering?

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq 28kw, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

Pagina: 1 2 3 4 5

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee