mcmiles schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:01:
[...]

ik heb de bedrade thermostaat in de woonkamer nu de hele dag op 15gr gezet en mijn draadloze sensor als measuring device gemaakt. Althans dat dacht ik maar jou reactie lezende werkt dat dus niet. Ik ga het maar weer terugzetten. Sorry, maar dan heb ik niet door hoe ik de draadloze sensor moet instellen om in de ruimte bij het raam iets warmer te krijgen. Ik ben bang dat daar toch een radiatorthermostaat voor nodig is. Ik weet niet of dit kan bij stadsverwarming.
Een thermostaat kan alleen netjes de temperatuur meten en dan de cv ketel aan of uitschakelen. Die kan geen radiatoren afzonderlijk bedienen omdat ie simpelweg de watertoevoer per radiator niet kan regelen. Indien je dus in 1 ruimte 2 radiatoren hebt waarvan de ene bij het raam warmer moet worden dan de andere radiator centraal in de kamer, dan moet je gewoon de knop bij het raam wat meer open zetten en die centraal in de kamer wat meer dicht. De verhouding waarin ze open staan bepaalt de temperatuurverhouding. Dat kan met het voetventiel, of zelfs met doodnormale knoppen. De koudste plek zet je helemaal open, de warmere plek draai je iets meer dicht net zo lang tot de verhouding goed is. Daar heb je in principe dus zelfs geen thermostaatknop voor nodig laat staan een Tado slimme knop.

Vervolgens laat je de bedrade thermostaat netjes de temperatuur regelen. En is het overal gelijkmatig warm. De draadloze temperatuursensor lijkt me overbodig. Tenzij je bedrade thermostaat op een verkeerde plek hangt/ Dwz, het punt is niet representatief voor de gemiddelde temperauur in de kamer. Dus bijv: vlakbij een radiator, vlakbij een kil raam, in de tocht, in de zon.

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 25-12-2020 20:07]

• yannickie111
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-09 09:25
Sinds gisteravond geeft de app hier 'geen externe toegang' aan.
Overige domotica (kaku) werkt wel, dus geen stroom of internetstoring.
Helaas ben ik niet thuis komende dagen. Zou ik deze vanaf een afstand alsnog kunnen resetten om dit op te lossen?

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
mcmiles schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:27:
[...]

Dank, dat betekent dat alleen Tado de draadloze sensor kan verwijderen? Ik ga maandag de helpdesk maar eens bellen ......
Via de mail werd ik snel geholpen. Eerst werd de sensor uit de betreffende ruimte verwijderd. Dat bleek niet genoeg, hij bleef bij apparaten zichtbaar. Na tweede keer helpdesk was het goed.

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:37

MrScratch

I am rubber, you are glue

mrnn schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:37:
@Rexel Ja dat blijft nodig.

Een thermostaatknop werkt door het indrukken van een pin en dat doet de tado. De oude knop moet je draaien en dat kan niet met de tado. Afhankelijk van leeftijd en type kraan hoeft het vervangen niet extreem moeilijk te zijn voor een doe het zelver. Ik heb er onlangs een vervangen en door hetzelfde merk te kopen konden leidingen en knelring blijven zitten. Dus geen hennep, tape etc nodig. Maar een heel appartement vol is natuurlijk een groter klusje...

Heb toen wat foto's gemaakt van de stappen. Links de oude situatie, midden de oude kraan eraf, rechts de nieuwe kraan erop. Daarna kwestie van de tado erop bevestigen. Kosten 15 euro.

[Afbeelding]
Als je dit doet, zou ik willen aanraden om meteen een dynamic flow radiatorkraan te nemen. Jij lijkt dit naar de oranje dop gekeken inderdaad gedaan te hebben. Met deze dynamic flow radiatorkranen kun je het gewenste debiet instellen voor de radiator en daarmee heb je deze meteen waterzijdig ingeregeld. Geeft de optimale warmteafgifte voor je radiator onder alle (variabele druk) omstandigheden van je CV-systeem. Waterzijdig inregelen gaat in de toekomst verplicht worden bij een nieuwe CV-ketel installatie. Als je niet dit soort kranen hebt, moet dat gedaan worden door de voetventielen te knijpen en af te stellen en dat is een kostenpost van circa 400 euro als je het door een CV-monteur moet laten doen.

Voorbeelden zijn de Heimeier Eclipse of the Danfoss Dynamic Valve radiatorknoppen. Ikzelf heb de Heimeier Eclipse variant en daarop passen de Tado knoppen direct zonder enige adaptor. Helemaal super.

Look behind you! A three headed monkey!

• yannickie111
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-09 09:25
Mr.D78 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:31:
[...]

Herkenbaar, alle domotica werkte gisteren, behalve Tado. Alleen de internetbridge opnieuw aanzetten bleek te werken. Helaas geen remote work-around gevonden.
Sinds eerder vandaag is alles spontaan weer gaan werken gek genoeg 👀

• vintage88
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 29-03 21:10
Cap schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:56:
[...]

Dan is je thermostaat stuk, of je begrijpt niet hoe je optie D01 moet selecteren. Want D01 is een standaard optie van de thermostaat net als R01. De thermostaat heeft daarnaast zelf geen enkel benul van wat er is aangesloten (en of er überhaupt iets is aangesloten). Je kan hem dus ook gewoon programmeren terwijl de bedrading er nog niet op zit. Je gaf eerder al aan dat je de optie extensiekit aan had staan (EKv) terwijl je geen extensiekit hebt, dat is dus niet de bedoeling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi,

Ik heb de extensiekit niet meer aanstaan. Nu werkt alles wel op aan/uit, maar het modulerende werkt nog altijd niet. Blijf nog altijd de "fail" krijgen als ik D01 wil instellen.

Ik heb contact met tado en hou jullie op d ehoogte als ik iets meer weet.
Zou het te maken kunnen hebben dat het een V2 is?

• tom_aagten
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 26-06 07:56
De illusie dat tado hier zinnige antwoorden geeft heb ik allang laten varen maar wellicht kunnen jullie mij helpen. Of is tado nog zo vriendelijk om alsnog te reageren.

Ik zit met het volgende:

Vorig jaar veel gezeur gehad met de instellingen en installeren van tado. Uiteindelijk kreeg ik de woning warm maar energie zuinig NEE. Daarnaast werkte mijn vroege start niet, de woning was pas 2 uur later op temperatuur.

3 weken gelden een expert erbij gehad die verstand heeft van ketel instellingen en waterzijdig inregelen.

In mijn geval zei hij dat ik simpelweg mijn woning kon verwarmen met een aanvoertemperatuur van 60 graden. Maar voor deze maand wilde ik eerst even proberen met 70 graden en kijken of de vroege start zou gaan werken. Verder heeft hij de Max cv vermogen op 40 gezet en de pomp op Max 55 en min 25. Pompinstelling heeft hij iets verlaagd omdat ik last had van stromingsgeluiden en ik hoorde in de woonkamer de cv op zolder aangaan, zo hard was hij aan het werken. Geen idee waarom. Het is nu beter maar mijn vroege start is nog steeds niet secuur genoeg.

Nu wordt mij doodleuk verteld door tado dat de vroege start alleen is ontwikkeld voor trage verwarmingssystemen zoals vloerverwarming. Dit is toch pure onzin. Daarnaast wilde ik weten wat de Max cv temperatuur is die tado vraagt omdat ik het idee had dat hij nog boven de 70 uit kwam. Hier wilde tado geen overzicht van geven, waar ik deze vorig jaar wel kon krijgen. Toen ik vervolgens de vraag stelde of zij mij konden vertellen welke Max cv temperatuur lijdend is wisten zij dit ook niet, ofwel of de tado thermostaat de cvinstelling kon overrulen konden zij mij niet vertellen, heel handig dat zij dit weten 🤬.

Tot slot wilde ik weten wanneer de warmwatertemp 24/7 op 65 graden staat hij de boiler van de ketel dus ook op die temp houdt? Of betekend dit alleen dat hij 65 graden kan leveren. De instelling uitzetten zorgt voor koud water helaas. Maar ik moet ook niet hebben dat hij 24/7 het water warm houdt. De instelling op de ketel staat op uit. Dus niet op comfort of eco.

Resume:

- Is vroege start überhaupt werkend te krijgen, iemand tips;
- Max cv temperatuur bij tado aan laten passen of je eigen ketel;
- Overrulen ketel, als tado een instelling heeft van 80 of misschien wel meer aan Max cv temperatuur kan hij dan de instelling van de ketel overrulen want tado kon hier geen zinnig antwoord op geven. Zie ik dit nu verkeerd? Ik wil dit toch zelf in de hand houden met de instelling op de ketel;
- Verwarmt Tado met de warmwaterinstelling ook het water van de boiler?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Greets Tom

EDIT: ik voeg even 2 e-mails bij waarom ik zo droevig wordt van Tado. Ik kan hier echt helemaal niets mee.

[Voor 61% gewijzigd door tom_aagten op 28-12-2020 11:08]

tom_aagten schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:56:

Resume:

- Overrulen ketel, als tado een instelling heeft van 80 of misschien wel meer aan Max cv temperatuur kan hij dan de instelling van de ketel overrulen want tado kon hier geen zinnig antwoord op geven. Zie ik dit nu verkeerd? Ik wil dit toch zelf in de hand houden met de instelling op de ketel;
Mijn mening:

- Vroege start werkt niet (laat het 'optimaal' maar weg uit het antwoord). Zie ook hier. Je moet het gewoon uit laten staan totdat ze het gefikst hebben. Sowieso is vroege start een energievespillende functie. Zet gewoon je schema goed zodat de ketel op de juiste tijd start met verwarmen en accepteer dat het nog niet op volle temperatuur is als je thuis komt van buiten, dat spaart weer aardig wat energie en dus kosten.
- Max CV moet je op je ketel instellen, die is leidend en altijd in te stellen. Lijkt me ook geen probleem, gewoon de installateurshandleiding van je CV ketel erbij pakken en instellen maar. Beneden die maximale waarde kan Opentherm dan eventueel variëren afhankelijk van de warmtevraag, maar dat is een ander verhaal
- Of de warm water instelling van Tado ook de boiler verwarmt hangt inderdaad af van het type ketel (en de instelling daarop: comfort / eco / uit). Het is dus inderdaad een kwestie van uitproberen. Dus alleen als het werkt naar je wens / verwachting dan zet je HW aan, maar je zal dus echt zelf even het gedrag van de boiler moeten monitoren,

Met Tado stel je de temperatuur van het tapwater in dus inderdaad instellen op 65 graden = tapwater 65 graden. An je kan het warme water helemaal UITschakelen in de app. Maar er zit geen functie ingebouwd in de app om te sturen of je ketel de boiler voorverwarmt of niet, dat bepaalt de instelling op je ketel. Dus als jij die op comfort zet dan houdt ie de boiler op temperatuur, zet je die op uit dan niet.

Voor ketels zonder boiler maar met warmtewisselaar is het sowieso niet interessant, het compliceert de boel nodeloos en je bespaart er niets mee als je je warm water stand op de ketel toch al op eco hebt staan.

[Voor 9% gewijzigd door Cap op 28-12-2020 11:56]

Ligt aan je ketel. Kijk dus in de handleiding van de ketel. Sommige ketels ondersteunen het, andere niet. Bij de Remeha Avanta kan het niet, dus Tado kan de pompsnelheid ook niet aanpassen. Het ruisen komt dan gewoon omdat de knoppen de leiding flink knijpen omdat de gevraagde temperatuur er bereikt is. Is dat niet het geval en ruisen ze altijd dan heb je wellicht je knop niet goed gekalibreerd of zijn de gebruikte adapter pinnetjes te lang, waardoor de radiator altijd geknepen wordt en het dus altijd ruist.

De aanvoer en retour temperatuur kan je vaak op het display op je ketel bekijken, staat ook in de handleiding. Meestal een kwestie van herhaald op een knop drukken. Er zitten vaak niet meer dan 2 knoppen op een ketel dus het lukt vaak ook wel zonder handleiding: als je een waarde tussen de 50 en 75 ziet staan dan weet je wel dat dit een temperatuur is. ;)

Tado heeft hier allemaal weinig mee van doen, die grijpt niet in op de geavanceerde systeeminstellingen van je ketel laat staan dat ie ze in de Tado interface aanbiedt om te wijzigen. Tado is een generiek one-for-all product in tegenstelling tot de thermostaat die bij de CV ketel komt.

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 29-12-2020 11:52]

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:40
me1299 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:35:
Ik wil graag een Tado aanschaffen en vervolgens via Home Assistant het e.e.a uitlezen/aansturen. Ik heb een jaren 70 huurhuis en een oude (verder prima werkende) Nefit ketel.

Kan iemand mij in de juiste richting duwen?
Je ketel heeft het Uba protocol en dat wordt met de V3 gewoon ondersteund door Tado

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq 28kw, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

• BlackLion
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-09 13:26
Dit is een kraan, geen thermostaatkraan.
Maw. Het is geen thermostatische kraan maar een handmatige draaiknop dus idd niet zomaar te vervangen.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 25-09 07:34
tom_aagten schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:20:
[...]

Wil jij zeggen dat zij op enige manier voortvarend zijn geweest afgelopen tijd?
Ik heb genoeg posts van Tado gezien waarmee ze mensen helpen, dus ja.

• sjansen
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 26-09 14:46
BlackLion schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:11:
[...]

Toevallig had ik hetzelfde sinds 00:00 uur vandaag. Bij mij hielp het om de tado uit en in te schakelen. Enig idee waarom dit is gebeurt? Firmware update misschien?
Ik had dit niet spontaan, maar het is me wel opgevallen dat als je internet er even uitgelegen heeft, dat de TADO dan zo reageert. Helaas komt hij dan niet meer terug met een internet verbinding op de TADO.
Lijkt wel of de TADO dan geen ip meer kan krijgen of zo ?
Als je de TADO dan reboot (3sec knop of was het nu 10sec 8)7 ) dan krijgt hij weer verbinding.

Mooie zou zijn, als TADO geen verbinding meer heeft, dat hij automatisch na X tijd een reboot doet.

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:12

Seafarer

ondertitel

tom_aagten schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:56:
De illusie dat tado hier zinnige antwoorden geeft heb ik allang laten varen maar wellicht kunnen jullie mij helpen. Of is tado nog zo vriendelijk om alsnog te reageren.

Ik zit met het volgende:

Vorig jaar veel gezeur gehad met de instellingen en installeren van tado. Uiteindelijk kreeg ik de woning warm maar energie zuinig NEE. Daarnaast werkte mijn vroege start niet, de woning was pas 2 uur later op temperatuur.

3 weken gelden een expert erbij gehad die verstand heeft van ketel instellingen en waterzijdig inregelen.

In mijn geval zei hij dat ik simpelweg mijn woning kon verwarmen met een aanvoertemperatuur van 60 graden. Maar voor deze maand wilde ik eerst even proberen met 70 graden en kijken of de vroege start zou gaan werken. Verder heeft hij de Max cv vermogen op 40 gezet en de pomp op Max 55 en min 25. Pompinstelling heeft hij iets verlaagd omdat ik last had van stromingsgeluiden en ik hoorde in de woonkamer de cv op zolder aangaan, zo hard was hij aan het werken. Geen idee waarom. Het is nu beter maar mijn vroege start is nog steeds niet secuur genoeg.

Nu wordt mij doodleuk verteld door tado dat de vroege start alleen is ontwikkeld voor trage verwarmingssystemen zoals vloerverwarming. Dit is toch pure onzin. Daarnaast wilde ik weten wat de Max cv temperatuur is die tado vraagt omdat ik het idee had dat hij nog boven de 70 uit kwam. Hier wilde tado geen overzicht van geven, waar ik deze vorig jaar wel kon krijgen. Toen ik vervolgens de vraag stelde of zij mij konden vertellen welke Max cv temperatuur lijdend is wisten zij dit ook niet, ofwel of de tado thermostaat de cvinstelling kon overrulen konden zij mij niet vertellen, heel handig dat zij dit weten 🤬.

Tot slot wilde ik weten wanneer de warmwatertemp 24/7 op 65 graden staat hij de boiler van de ketel dus ook op die temp houdt? Of betekend dit alleen dat hij 65 graden kan leveren. De instelling uitzetten zorgt voor koud water helaas. Maar ik moet ook niet hebben dat hij 24/7 het water warm houdt. De instelling op de ketel staat op uit. Dus niet op comfort of eco.

Resume:

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Greets Tom

EDIT: ik voeg even 2 e-mails bij waarom ik zo droevig wordt van Tado. Ik kan hier echt helemaal niets mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas klopt het antwoord van Tado. Sommige ketels houden zich niet aan gemaakte opentherm afspraken.
Maar met aan/uit sturing kun je wel alles instellen op je ketel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• diederikd
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:04
Aanhakend op de 'comfort vs besparing' discussie, een vraagje: ik heb een aantal kamers waar ik overdag niet kom en die ik dus op 15 graden heb ingesteld. Zelfde voor grootste deel van het huis 's nachts. Met de kou buiten komt het voor dat de temperatuur daaronder komt en de kamer dus een warmtevraag stuurt en de kranen opendraait. Op zich geen probleem. Alleen gaat hij dan net verwarmen tot 15 graden, met vaak aan/uit (of 0/1 golfje via modulerende ketel). En datzelfde voor alle kamers afzonderlijk. Met als gevolg dat de ketel alsnog heel vaak aanslaat.
Veel handiger zou het zijn als ik een soort 'range' zou kunnen instellen van acceptabele temperaturen. Zoiets als: als het kouder is dan 15 graden, sla dan aan, maar voor een kwartier, totdat het 18 graden is. En zet tegelijk de knoppen open bij de kamers waar het nu 16 graden is, zodat die ook mee verwarmen tot 18 graden.
Dat laatste heeft ook nog als voordeel dat er meerdere kranen tegelijk open gaan en het 'suizen' dus beperkt wordt.

Heeft iemand een idee of/hoe dit bereikt zou kunnen worden?

Ik heb een setup met home assistant en heb ook wat ESP-gebaseerde thermometers, dus als er ideeën zijn over automatisering buiten Tado om kan dat ook.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23:49

amphora

Websites & Fotografie

diederikd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:43:
Aanhakend op de 'comfort vs besparing' discussie, een vraagje: ik heb een aantal kamers waar ik overdag niet kom en die ik dus op 15 graden heb ingesteld. Zelfde voor grootste deel van het huis 's nachts. Met de kou buiten komt het voor dat de temperatuur daaronder komt en de kamer dus een warmtevraag stuurt en de kranen opendraait. Op zich geen probleem. Alleen gaat hij dan net verwarmen tot 15 graden, met vaak aan/uit (of 0/1 golfje via modulerende ketel). En datzelfde voor alle kamers afzonderlijk. Met als gevolg dat de ketel alsnog heel vaak aanslaat.
Veel handiger zou het zijn als ik een soort 'range' zou kunnen instellen van acceptabele temperaturen. Zoiets als: als het kouder is dan 15 graden, sla dan aan, maar voor een kwartier, totdat het 18 graden is. En zet tegelijk de knoppen open bij de kamers waar het nu 16 graden is, zodat die ook mee verwarmen tot 18 graden.
Dat laatste heeft ook nog als voordeel dat er meerdere kranen tegelijk open gaan en het 'suizen' dus beperkt wordt.

Heeft iemand een idee of/hoe dit bereikt zou kunnen worden?

Ik heb een setup met home assistant en heb ook wat ESP-gebaseerde thermometers, dus als er ideeën zijn over automatisering buiten Tado om kan dat ook.
Wat ik zelf heb gedaan is om minder belangrijke ruimtes zoals de gang en bijkeuken uit te sluiten van warmte aanvraag. Kranen gaan netjes open en dicht maar alleen als slaapkamer of woonkamer warmtevraag doet worden die andere ruimtes mee verwarmd.

Zelf zou ik wel graag wat meer intelligente software oplossing zien om wat flexibeler te zijn. Wat de app ook wel weer extra complex maakt waarschijnlijk dus past misschien niet helemaal in de strategie van Tado.

Ik hoop bijvoorbeeld op een functie dat als er maar één kamer warmte nodig heeft (in deze koude maanden mijn slaapkamer in slecht geïsoleerd huis) dat niet de kraan constant open/dicht gaat (ik kan daar wakker van worden) maar de CV gewoon aan/uit gaat. Dus als geen enkele kamer warmtevraag doet de laatste kranen gewoon open blijven. Op deze manier is een bypass ook niet meer nodig omdat er altijd wel een kraan open is. Bespaart ook batterijen in de knoppen omdat ze minder vaak open en/of dicht hoeven.

[Voor 17% gewijzigd door amphora op 04-01-2021 12:31]

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• medu80
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:00
Waarom past TADO de vraagtemperatuur van de ene seconde op de andere enorm aan. Omdat de aanvoer meer als 5 graden warmer is als vraag stopt de ketel er mee.

Van vraag 57 graden binnen een seconde naar vraag 47. Aanvoer is op dat moment ook 57 dus valt de ketel uit. Aanvoer hoger als gewenst. Dus wacht ik weer 10 minuten. Begint de ketel weer eerst een paar minuten op maximale KW te stoken. Ding had toch beter langzaam kunnen verlagen naar de juiste vraagtemperatuur. 8)7

• medu80
LemonC200 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Dit zelfde had ik dus ook geconstateerd. Het lijkt er op dat tado helemaal geen rekening houd met het start vermogen van de ketel.
Is er überhaupt iets waar TADO wel rekening mee houd? Valt me ook op dat ie spontaan paar keer achterelkaar gewoon voor niets begint te starten voor maximaal 1 minuut. Dat voegt toch totaal niks toe, alsof je een glas warmwater in een koud zwembad gooit 8)7

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

LemonC200 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Het lijkt er op dat Tado gewoon met een zo laag mogelijke aanvoer tempratuur de kamer probeert te verwarmen dat is natuurlijk ook het meest efficiënt. Echter houden ze helemaal geen rekening met het modulerend vermogen/startvermogen van de ketel. Maar ben het met je eens je zou verwachten dat ze dat allemaal uitlezen en wat met die data doen.
Hebben jullie er wel eens aan gedacht om je ketel keihard op vermogen te begrenzen?
Vaak kunnen regelingen hier beter mee omgaan omdat er een grens gesteld is.

Bij mij staat de ketel al 1 jaar geblokkeerd op laagste waarde is helaas erg veel 7,0 kW ongeveer. In het gas besparings topic wordt dit gelukkig ook steeds vaker gedaan.

En ja dat lees je goed mijn modulerende ketel doet dus alleen maar aan/uit (op speciale manier) want die 7 kW is al teveel om het huis te verwarmen.

Is het te weinig/te lang opwarmen ga je gewoon een stapje hoger.

• medu80
Gruijters schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Top thanks!

ETwist werkt niet samen met Homey, alleen via IFTTT. En dat laatste werkt helaas niet meer en ik wil niet afhankelijk zijn van een externe internet dienst.

Daarnaast ook ideaal om meerdere kamers te verwarmen.
Niet afhankelijk zijn van een externe internet dienst en overstappen naar Tado? 8)7

• medu80
Gruijters schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Stel, de servers van Tado liggen eruit. Dan blijft de communicatie tussen de thermostaat, bridge en CV gewoon staan. Dus de koppeling met Homey ook, daar heb ik sec gezien geen internet voor nodig.
Het smart gedeelte laat ik ook volledig door Homey reguleren.

Anders dan bv de diensten van Ring, IFTTT etc volledig via internet / clouddiensten verlopen.
Als het je puur gaat om koppeling dan zou ik een andere thermostaat kiezen. Als je zone's en thermostaatknoppen nodig hebt per kamer dan zou ik voor Tado kiezen.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

dxta schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Interesting, ik heb naar aanleiding van wat lezen in het CV tuning topic mijn ketel als volgt aangepast voor een tussenwoning met 7 radiatoren en 1 klein stukje vloerverwarming in de keuken:
  • Aanlevertemperatuur: 80 -> 65 graden
  • Max vermogen: 30 kW -> 22.5 kW
  • Pomptijd: 1 -> 3 min
  • Energieschema: hot -> intelligent
Jouw inzicht is dus dat het max vermogen nog veel lager kan?
Stel dat jouw 7 radiatoren 2 kW per stuk zijn. Dat is 14kW.(dat zijn dus T22 radiatoren van 2 mtr. lang en 60 cm hoog)
Ik gok dat ze wel wat kleiner zijn. Dus lager kan je zeker.

Weet je waarom Nederlandse cv combi ketels minimaal 22 kW zijn?
Anders kan je er niet mee douchen. :) Edit: of je vind lauw water lekker.

Geblokkeerde ketel op 7kW. gaat 3 tot 4 keer per uur aan uit. Er valt gewoon niets te moduleren.

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21:57
cannonpie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:25:
Wat is eigenlijk het advies van Tado wat betreft het instellen van je ketel? De omschakeling naar Tado betekend in de meeste gevallen dat je kamers onafhankelijk van elkaar gaat verwarmen: alleen als je ze nodig hebt. Dat betekent eigenlijk per definitie dat je ketel vermogen en maximale pompsnelheid veel te hoog staan afgesteld of vergis ik mij? (in het geval van een niet modulerende pomp).
Klopt, over het algemeen is dat zo ja. Pomp snelheid kan sowieso vaak naar beneden, maar ook het maximaal vermogen van de CV ketel. Kijk hiervoor in het CV Tuning deel III topic. Daar vind je heel veel informatie.

Overigens is Tado wel goed modulerende thermostaat. Maar vaak staat de pompsnelheid inderdaad te hoog.

[Voor 6% gewijzigd door g00gle op 06-01-2021 08:37]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Torrentus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:05:
Vreemd, Tado lijkt plots van de aardbodem verdwenen. De telefoonnummers voor installateurs worden niet beantwoord (bel om 16:00, kriig te horen dat ik buiten kantoortijden bel (9-18h)...).

Op achtergelaten 'Nood'-voicemail wordt niet teruggebeld. De chat is offline. En ik zit met een huis van 10 graden omdat m'n ketel vervangen is en de nieuwe geen opentherm meer ondersteund. Tado moet dus terug naar aan/uit, maar dat kan blijkbaar niet zonder dat iemand bij Tado op een 'OK'-knop drukt..

Eerdere ervaringen met Tado (support) waren altijd positief, maar dit is wel erg vervelend.
Aan/uit.
Dan houd je de draadjes toch even tegen elkaar en als het te warm wordt laat je ze weer los?

Is het tenminste een beetje warm. 8)

• medu80
Torrentus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:05:
Vreemd, Tado lijkt plots van de aardbodem verdwenen. De telefoonnummers voor installateurs worden niet beantwoord (bel om 16:00, kriig te horen dat ik buiten kantoortijden bel (9-18h)...).

Op achtergelaten 'Nood'-voicemail wordt niet teruggebeld. De chat is offline. En ik zit met een huis van 10 graden omdat m'n ketel vervangen is en de nieuwe geen opentherm meer ondersteund. Tado moet dus terug naar aan/uit, maar dat kan blijkbaar niet zonder dat iemand bij Tado op een 'OK'-knop drukt..

Eerdere ervaringen met Tado (support) waren altijd positief, maar dit is wel erg vervelend.
Je kun'm zelf toch op R01 zetten in installateursmenu.

https://www.tado.com/star...nsiekit%20Handleiding.pdf
Mooi, ze hebben de PID instellingen gewijzigd. Wel even afwachten hoe het nu gaat met wat hogere buitentemperaturen en dus kleinere temperatuurverschillen binnen. Er hoeft dan minder graden opgewarmd te worden en het kan zijn dat ie dan te langzaam op temperatuur komt.
Je ziet bij de standaardinstelling dat er bij veel mensen overshoots zijn, dit gebeurt met name als het kouder weer wordt en er flink opgewarmd moet worden. Bij warmer weer niet of nauwelijks. Dus mogelijk heeft het aanpassen van de PID parameters ook gevolgen voor die omstandigheden. Ik zeg niet dat het zo is he. Maar als er geen potentiële nadelen aan zitten, waarom zou Tado dit niet standaard doen, in ieder geval voor de typische Nederlandse woning met een gasgestookte CV ketel?

PS Een aantal mensen maakt om dit te voorkomen zelfs schema's waarbij eerst wordt opgewarmd naar 17, 18 en 19 graden voordat de 20 graden doeltemperatuur in beeld komt, in plaats van in 1x 20 graden. Puur om de overshoot te voorkomen. Niet ideaal, het aanpassen van de PID parameters lijkt een betere oplossing.

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:41
Wat zou het toch mooi zijn als het systeem zelflerend zou zijn en rekening zou houden met de weersverwachting/buitentemperatuur zoals ze altijd hebben beweerd.

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:16
Waarom dan tado installeren, dat is de huidige situatie toch al? Tado neem je normaal omdat je juist warmte vraag hebt uit een ruimte waar de thermostaat niet hangt en hier een oplossing voor zoekt.

Kan overigens wel, je kunt tado vragen de kamers op slave te zetten. Dan leveren ze alleen als elders warmte vraag is

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:10

Haan

dotnetter

@JeyJey dat is precies hoe een normale thermostaatknop werkt ;) jij hebt zo te lezen geen Tado nodig, als je toch iets 'fancier' wil zou ik eerder naar een Nest thermostaat oid kijken

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

JeyJey schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:30:
@Tonkey
Ik heb nu een aan/uit thermostaat van Honeywell (chronotherm touch) Zou graag een modulerende variant willen, waardoor Tado een interessante optie is, ook gezien de extra mogelijkheden.

Hebben de thermostaten op de knoppen nog wel een functie bij de slave instelling? Dat is wel de wens namelijk. Dus dat radiatorknoppen zichzelf open/dicht zetten o.b.v. de temperatuur, en dus wel pas aanvoer krijgen bij een warmtevraag op de hoofdthermostaat beneden.
Volgens mij wil je geen slave instelling maar een onafhankelijke. Zie Zoneregelaar, voorbeeld C. De Thermostaatknoppen waaraan geen zoneregelaaris toegewezen regelen zelfstandig en communiceren niet met de thermostaat. Kortom ze openen/sluiten op basis van de lokale temperatuur maar zetten geen warmtevraag uit richting de ketel. Kom je daarmee uit? Wordt dus gebruikt voor verwarmingssystemen waar altijd warm water in het circuit beschikbaar is (bijv stadsverwarming), of puur om "mee te liften" op warmtevraag elders, waardoor het dus eigenlijk een klassieke thermostaatknop is.

Dit vat het denk ik redelijk samen:
I have conducted my experiment and I have found out that an " INDEPENDENT" SRT is definitely a ' Dumb TRV with benefits '

The ' benefits ' part is the fact that you can still programme the SRT through the normal ' scheduling ' available in the App.

In other words a standard 'dumb' TRV will heat the radiator whenever the boiler is supplying heat to the Central Heating system.....this means that a 'dumb' TRV is operation almost all the time.

An " INDEPENDENT" Tado SRT will only operate when the boiler is operational & the "INDEPENDENT" SRT is 'scheduled ON' the "INDEPENDENT" SRT will also only heat to the temperature that has been set in the schedule.

I currently have 2 SRT's switched to "INDEPENDENT"..... and I may revise my current setup again....if I can figure out what is more effective/efficient for my household.

[Voor 48% gewijzigd door Cap op 09-01-2021 11:20]

• nMad
  • Laatst online: 16:58
Hier zelfde gedrag inderdaad. Één golfje betekent radiatorknoppen open en ketel ofwel heel rustig aan verwarmen of ketel uit.

Hebben jullie enig idee hoeveel niveaus het moduleren tussen Tado en OpenTherm CV-ketel kent? Ik neem aan meer dan de 4 die je in de app kunt zien (uit, 1-3 golfjes).

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Cap schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Dat beweren ze wel maar het zou leuk zijn als @tado eens uit de doeken doet hoe dit dan precies werkt. Bijvoorbeeld, als de zon schijnt en er verwacht wordt dat deze nog blijft schijnen, schakelt de verwarming dan niet in ondanks dat de temperatuur nog niet bereikt is? En bij bewolking met neerslag en een koude noordoostenwind het tegenovergestelde? Of werkt dat anders, wordt er bijv tijdelijk ingegrepen op de PID parameters van de regeling?

https://support.tado.com/...giebesparingsrapport-zien

[...]

[Afbeelding]
Goed dat je die link liet zien.
Met mindergas gaat het soms al mank om dezelfde periodes gasverbruik te vergelijken terwijl dit een zeer goed hulpmiddel is. En Tado kan dit zomaar uit de lucht berekenen lijkt het wel. Want je zult echt hetzelfde huis met hetzelfde huis moeten vergelijken. En een beetje hetzelfde bewoners gedrag.

Mijn moduline 30 blijft nog even hangen. (Hangt pas 23 jaar aan de ketel :) )
Waterzijdig inregelen en isoleren is hier het toverwoord. :)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

gasemans schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Geen idee exact. Heb hem vorige week er uit gehaald en schoon gemaakt.
Stof opzich viel mee.
Voorheen had ik hem werkelijk nog nooit horen aan gaan.
Maar na schoonmaken 2 keer kort stondig.

Maar daarna was hij weer stil.

Het is over het algemeen net te koud daar.
Mede oorzaak door de niet geïsoleerde berging er naast met een simpele binnendeur er tussen.

Zit te twijfelen om over te stappen naar tado.
In principe heb ik de neiging om dit jaar de berging bij de keuken te betrekken. En dan de keuken te voorzien van vloer verwarming.
Het deel wat nu berging is moet dan ook opnieuw opgebouwd worden.
Enkelsteense muren, niet geïsoleerd dak en ik vermoed een 10cm betonvloer direct op de grond (ijskoud en het midden lijkt wat verzakt te zijn.)

Maar de tado met in ieder geval radiator knoppen boven zal een best goede oplossing kunnen zijn voor nu al.

Denk dat ik deze week de plint radiator eens helemaal verwijder en doorspoel.

De retour lijn is amper warm.
Terwijl hij bij de ontluchter nog echt heet is.

Krijg het vermoeden dat hij verstopt is in de leidingen binnen in waardoor ik issues heb.
Ooit gedacht over water zijdig inregelen? Tado of andere spullen werken dan ook beter.

Als je een vermoeden hebt dat hij vertopt zit kun je ook alle radiatoren eens dicht draaien en dan de kamerthermostaat een graadje hoger zetten, de cv pomp moet dan proberen alles door de plintverwarmer de douwen en spoelt het er misschien uit. Je retour van de plintverwarmer moet dan zeker heet worden

Er zit niet ergens een stiekem afsluitertje?

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23:49

amphora

Websites & Fotografie

Civic09 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:20:
Hier ook een vraag over de warmwaterfunctie. Wat doet deze precies bij mijn Intergas Xtreme 30. Ik heb de temperatuur op 65 gezet en een schema gemaakt. Overdag aan en ‘s nachts uit. Had instelling in ketel zelf op eco stand gezet, daar na installatie van Tado niks aan veranderd.

Kan ik warmwater in Tado beter uitschakelen? Blijft de ketel het dan nog zelf regelen wordt deze overruled door Tado. En warmwater uit betekent alleen de warmhoudfunctie uitzetten en niet de complete warmwatervoorziening uitschakelen toch?
Het bepaalt de temperatuur van het warme water. Dus zet je die uit heb je een erg koude douche. Heeft dus niets met warmhoudfunctie te maken. Gewoon altijd op 65 laten staan. 55 is in theorie een kleine besparing maar las ooit dat dat vanwege mogelijke legionella bacterie niet verstandig is. Zie ook deze reactie van Tado zelf:
tado schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:39:
[...]

De warm water functie helpt bij besparen van gas voor ketels met een externe watertank.
Je warmteverlies vanuit die tank gaat natuurlijk omlaag als de tank op een lagere temperatuur gehouden kan worden.

Voor combi-ketels is deze functie niet heel relevant. Ik zou hem gewoon op de gewenste temperatuur laten staan.

Groet,
Jurian

[Voor 21% gewijzigd door amphora op 11-01-2021 11:20]

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• GekkeGerrit83
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:46
Civic09 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:37:
Dus ‘s nachts uit betekent ook echt geen warm water meer? Dat zou toch wel raar zijn. Als ik het op aan zet moet ik het wel met een slim schema regelen ipv standaard aan.
Ligt ook aan type CV ketel, mijn Nefit veranderd via tado wel de temperatuur, maar kan het warm water niet geheel uitzetten. Bij het uitzetten van warm water, springt mijn Nefit automatisch op 55 graden tap water, wel iets om rekening mee te houden.

• Haan

Haan

dotnetter

Mijn Remeha ketel trekt zich ook niks aan van de aan/uit settings van Tado, die blijft gewoon altijd lekker z'n eigen ding doen.

Last.fm profiel

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01:57
tado schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:27:
Dank voor de melding.
Ik verwacht vanavond nog een rollback van de firmware.
https://status.tado.com/

Sorry voor het ongemak
Bedankt voor de vlotte actie! Hoop dat het opgelost is voordat we met 3 truien aan onder 2 dekens moeten kruipen.
I-King schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Bedankt voor de vlotte actie! Hoop dat het opgelost is voordat we met 3 truien aan onder 2 dekens moeten kruipen.
Gasbesparen met tado :+ (of is dat te vroeg ?)

Het lijkt erop dat de meeste apparaten alweer op firmware 67.2 zitten waarna de communicatie met de ketel vanzelf weer op gang komt.

Dus verwarming kan weer aan, en truien weer uit!

Voor alle meldingen over relais gestuurde ketels die niet reageren op tado denk ik dat het een ongerelateerd probleem is. Probeer eens de NO en COM draden samen te voegen om manueel de ketel te starten (natuurlijk eerst de stroom van de ketel halen voor u de draden aanraakt).

Mocht u verdere problemen hebben kunt u onze noodvoicemaildienst bellen:
https://support.tado.com/...-contact-opnemen-met-tado

[Voor 31% gewijzigd door tado op 11-01-2021 21:01]

Cap schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:20:
@tado hoe wordt bij het tijdens installatie activeren van de warm water functie bepaald welke thermostaat of temperatuursensor de warmwaterbesturing toebedeeld krijgt?

Ik heb hier een geval met 2 thermostaten en 2 temperatuursensoren. Warm watersturing stond uit. Na activeren van de warm watersturing (via het installatiemenu van thermostaat 1) is deze toegewezen aan een van de temperatuursensoren. Op de andere temperatuursensor en de 2 thermostaten is het warm water niet in te stellen.

In de app staat onder Instellingen, Warmwateraansturing de draadloze temperatuursensor vermeld en uiteraard de extensiekit, maar op die plek kan je de toegewezen regelaar niet wijzigen:

[Afbeelding]
Dit kunt u op dit moment niet zelf instellen.

Eventueel kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Of u wisselt gewoon de 2 sensoren van kamer (fysiek) en geeft ze de omgewisselde kamernaam.

[Voor 6% gewijzigd door tado op 12-01-2021 08:09]

fguchelaar schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:00:
verbaas ik me erover dat je een aantal zaken blijkbaar niet zelf ik kan stellen en ik schrok nogal van het feit dat de spullen niet werken zonder internet.

[...]

Als het één keer niet werkt om deze reden, kom ik er nog mee weg. Maar bij een tweede keer zal ik het bindende advies van m’n partner krijgen om de hele boel weer te vervangen door een normale thermostaat. Het is niet acceptabel dat het niet gewoon ‘offline’ werkt…
Het is niet helemaal niet werken maar "deels werken". :) Je kan de knoppen en thermostaten zelf prima bedienen en de ketel reageert er ook op. Wat niet werkt is instellen via de Tado app en de schema's zijn helaas niet offline beschikbaar. Dit is natuurlijk niet zonder nadelen. Het is bijv erg jammer als internet er langdurig uitknalt wanneer je op vakantie bent en de thermostaat onverhoopt volgas door blijft stoken. Ter voorkoming van dat soort dingen is het voor de gemoedsrust misschien handig om bij het op vakantie gaan de ketel maar uit te zetten.
Verder werkt de aansturing nog wel via Homekit omdat deze sturing niet via de Tado server loopt maar via het lokale LAN. Maar dat is eigenlijk geen geldig argument maar een uitvlucht, want lang niet iedereen heeft natuurlijk Homekit.
Tado staat hier overigens al op 1-0 achterstand, omdat je de temperatuur niet met halve graden kan instellen op de thermostaat. Het had weinig gescheeld, of hij kon na 10 minuten alweer van de muur ;w
Eens. Het is moeilijk te bevatten dat zo'n basale functie die op elke basale thermostaat zit niet op deze zit. In de app kun je het dan weer overdreven precies instellen per tiende graad, onnodig en niet snel/handig. Althans bij de thermostaten dan. Bij de knoppen is het weer per hele graad in de app. Per kwartgraad of halve graad zou prima zijn, maar dan ook overal. Nu is het een rommelig geheel en een hele graad is in ieder geval te grof...

Dit soort zaken kan je aankaarten in de suggestie afdeling van de Tado Community. Meestal is er al een suggestie geplaatst van wat je wil, die kan je dan upvoten. Ik heb hier een paar voorzetten gegeven waaronder de halve graad instelling en het slimme schema behouden tijdens een internetstoring.
Ik heb een kantoortje aan huis, waar wel een radiator met thermostaatkraan zit. Daar zou ik graag een Tado-knop op zetten. In de woonkamer heb ik de thermostaat, maar er zitten daar gewone knoppen op de radiatoren. De woonkamer is goed geïsoleerd; het koelt ’s nachts maar ca. 1-1,5 graden af. Het kantoor koelt veel sneller af (grote raampartijen). Als ik daar nu een Tado-knop op zet en de temperatuur instel op 20 graden, dan zal de ketel vaker aanslaan, maar dan verwarmt hij de kamer ook op en die komt dan ver boven de ingestelde temperatuur uit.

Wat is hiervoor de beste aanpak? Tado-knoppen in de woonkamer/keuken?
Dat wordt dan inderdaad overal knoppen of zonekleppen voor de verschillende zones. Je hebt (minimaal) 2 zones, woonkamer en kantoor. Wil je de en kunnen verwarmen zonder de andere heet te stoken dan is het óf handmatig knoppen dichtdraaien (de huidige of thermostaatknoppen) of automatisch, dmv een klep en/of Tado knoppen.
Dan moeten er er daar 5(!) op worden gezet.
Dat is vrij normaal hoor, genoeg mensen die het dubbele of meer hebben. Het mag blijkbaar wat kosten allemaal. ;) Als je al erg onzuinig stookte verdien je het mogelijk terug met de besparing, mits je alles wel effectief en zuinig in schema's vat natuurlijk. Bereid je bij het gebruik van thermnostaatknoppen wel alvast voor op een jaarlijks rondje batterijen vervangen.
Of gewone thermostatische knoppen en die dan inregelen op een max. van ~20/21 graden?
Dat kan maar het lost feitelijk weinig op behalve dat de temperatuur wat constanter zal zijn. Het blijft zo dat als je de knoppen niet elke keer handmatig verdraait je zowel kantoor als woonkamer warm aan het stoken bent.

Voor nu zou ik de Tado-knop op kantoor graag in een soort ‘offline’ modus willen instellen: dus wel temperatuur instellen, maar niet de ketel aansturen. Kan dat?
Dat is 2 pagina's terug al ter sprake gekomen.
De temperatuur zo staat ingesteld dat het om 7:30 21 graden moet zijn (ik moet ‘m nog configureren, want ik geloof dat het in het echt dan rond de 20 is). Maar wat schets mijn verbazing: de Tado blijft doorstoken tot 21,3. Hier een screenshot waarin je ziet dat de gevraagde temp. behaald is, maar dat er nog steeds warmte wordt gevraagd…

[Afbeelding]

waarom is dit?
Op de screenshot zie ik niet zoveel geks, ingestelde temperatuur is 21 graden, gemeten temperatuur 21,1 graden. Dat is slechts 1/10e graad maar jij hebt het over 1,3 graden verschil. Dat is inderdaad veel en komt helaas vaker voor. Ook onlangs aan de orde geweest, lees bijvoorbeeld de posts een door vanaf hier en vanaf hier. Zoek in dit topic op overshoot, dan vind je er allerlei bevindingen / meningen over sinds 2016. :)

Sowieso is de topic zoekfunctie erg handig. ;)

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-01-2021 16:54]

Als je het niet doet gebeurt er in ieder geval niets he? 8)7

Dan zaten we wsch nog met een app zonder verplaatsbare tegels, zonder home/away mode, zonder independent / slave instelling voor knoppen, zonder warmtegolfjes en was er geen temperatuursensor.

Allemaal wensen uit geupvote topic. ;)

Niks doen is net ziets als niet stemmen "want de politiek doet toch niks voor je". En daarna weer klagen over de politiek... ;)

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 12-01-2021 16:33]

• fguchelaar
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 25-09 23:46
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Ik heb ondertussen de knop weer op m'n radiator op kantoor gedraaid en de zoneregelaar op 'niet toegewezen' ingesteld. Dat lijkt inderdaad functioneel te doen, wat ik verwacht.

Ook heb ik een rondje up-voten gedaan, dus wellicht is het net het duwtje dat ze nodig hebben :)

.Box | Zet de Klok

• Dizzzz_
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 08-05 20:00
@Haribo112 Tot zover ik heb kunnen zien werken de intergas ketels ongeveer t zelfde; je hebt dus 2 'control' lijnen? Wij hebben er wel voor gekozen om de vloerverwarmings thermostaat te vervangen, we laten de temperaturen gedurende de dag een beetje fluctueren.

Als je een aan-uit thermostaat hebt en een OpenTherm, dan heeft volgens de manual (ff nakijken!) de aan-uit prioriteit op opentherm. Wij hebben ook die VC4013, dit is een 3 weg klep, die zorgt er voor dat warm water of de vloerverwarming ingaat, dan wel de radiatoren, met resp. lage of hoge temperatuur.

oude situatie:

finaal ontwerp: (oranje + 1:1 control)

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 08:10
Dizzzz_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:22:
@Haribo112 Tot zover ik heb kunnen zien werken de intergas ketels ongeveer t zelfde; je hebt dus 2 'control' lijnen? Wij hebben er wel voor gekozen om de vloerverwarmings thermostaat te vervangen, we laten de temperaturen gedurende de dag een beetje fluctueren.

Als je een aan-uit thermostaat hebt en een OpenTherm, dan heeft volgens de manual (ff nakijken!) de aan-uit prioriteit op opentherm. Wij hebben ook die VC4013, dit is een 3 weg klep, die zorgt er voor dat warm water of de vloerverwarming ingaat, dan wel de radiatoren, met resp. lage of hoge temperatuur.
Ik heb uiteindelijk gewoon de bedrade Tado thermostaat + 2 slimme radiatorknoppen besteld. De thermostaat komt op de 1e verdieping, in aan/uit modus, ter vervanging van de Honeywell Round On/Off. De Honeywell Round Modulation op de begane grond laat ik lekker hangen; die kan z'n vloerverwarming magic blijven uitvoeren. De temp daarvan veranderen wij alleen als we minstens een weekend weg gaan aangezien elke verandering ongeveer een dag duurt voor hij merkbaar is.
De twee slimme knoppen komen op kantoor op zolder en badkamer op 1e verdieping, zodat ik die fatsoenlijk kan opwarmen en ook kan instellen dat ze 's ochtends lekker toasty zijn.

• g00gle
@Reveal! Heb je wel een bypass er tussen zitten? Als Tado alles dicht zet en je CV is nog aan het na draaien klapt je systeem ook in storing.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

JDFS schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:24:
@Seafarer, ik trek eind deze maand in deze woning en wil graag zo veel mogelijk via HA kunnen bedienen / automatiseren. Maar ik kan zelf niet echt iets vinden (of niet goed genoeg gezocht) over zoneverwarming in combinatie met vloer- en stadsverwarming. Vandaar mijn vraag :).

Heb ook naar Nest en Honeywell gekeken of DIY-oplossingen, maar ik neig het meest naar Tado.
Automatisering is de gedachte.
Ik dacht even dat je wilde besparen. ;)

De meeste mensen willen het vooral overal vanzelf warm hebben, "besparen" is de verkooptruuk om de uitgave van honderden euro's te verantwoorden. ;)

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 13-01-2021 19:41]

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
@g00gle ja dat was ook mijn conclusie in de post boven jou :w
Kortom, onder het motto waarom moeilijk doen als het gemakkelijk (en goedkoper) kan zou ik 3 slimme thermostaten aanschaffen naar keuze en al die radiatorknoppen lekker laten zitten. Mocht daar nog iets wenselijk zijn ivm temperatuurverschillen per zone dan kan dat altijd nog.

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 14-01-2021 10:48]

• g00gle
JDFS schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:45:
@g00gle ja dat was ook mijn conclusie in de post boven jou :w
Ik las "geen optie" 8)7 het is nog vroeg :9

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 26-09 15:33

Sabbi

je denkt aan mij.

Cap schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:48:
Kortom, onder het motto waarom moeilijk doen als het gemakkelijk (en goedkoper) kan zou ik 3 slimme thermostaten aanschaffen naar keuze en al die radiatorknoppen lekker laten zitten. Mocht daar nog iets wenselijk zijn ivm temperatuurverschillen per zone dan kan dat altijd nog.
1 thermostaat starterkit en 2 extra slimme thermostaten. Met alleen thermostaten kan je geen verbinding maken met het internet/de tado app.
En het kán natuurlijk ook gewoon een vastzittend pinnetje van de radiatorkraan zijn (even een aantal keren goed in en uit duwen met bijv de achterkant v.e. schroevendraaier), of dat het gekozen pinnetje voor de Tado adapter (indien van toepassing) nét te kort is. ;)

• Reveal!
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 24-09 11:11
Klik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 07:53:
In eens ook bij de thermostaat geen vroege start meer.
Sinds dat ik Tado heb is het alleen maar dommer geworden.
Ook het door warmen word steeds erger.
Waardeloos product wat zijn belofte niet na komt.
Klinkt meer alsof je het niet goed heb ingeregeld.
Hier een tevreden gebruiker.

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik ben momenteel bezig met een Tado ‘quickapp’ voor Fibaro Home Center 3 met de Tado api (ik vond de IFTTT oplossing omslachtig). Bij interesse hoor ik het graag (ook als mensen evt kunnen helpen). Nu is de app nog redelijk basic maar wel fijn dat de basis dingen nu vanuit de Fibaro home center app kunnen.

• GekkeGerrit83
  • Laatst online: 19:46
Dat doorschieten in temperatuur is niet het grootste probleem hier. Wat mij opvalt, ook bij gebruik van de tado thermostaat knoppen, dat na warmtevraag de ketel nog bijna een half uur op hoog vermogen door blijft stoken. De radiator knop is dan al lang dicht, en blijft warmte via de bypass afvoeren. Snap niet zo goed waarom de ketel zo lang door blijft stoken. Laat dan de radiator knop langer open, zodat de warmte in ieder geval nog benut wordt.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
GekkeGerrit83 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Qua vermogen bedoel je? Hij staat standaard op 18Kw , zal dat eens omlaag brengen!
Maak daar maar eens 12 kW van.

It takes two fools to argue.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:09
g00gle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:30:
@cannonpie @GekkeGerrit83 ik zou beginnen met hier te lezen:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

De meeste vragen zijn al beantwoord, of uitgelegd. Als je alles goed gaat instellen kan het je serieus geld besparen op jaar basis.
Ik volg dat topic op de voet, alleen is niet alles van toepassing aangezien de meeste een andere setup hebben, aangezien ze daar als doel hebben heel gelijkmatig het hele huis warm te maken, terwijl ik met tado juist dan we de ene kamer, en dan weer de andere verwarm. Dat maakt nogal wat uit.
@cannonpie Herkenbaar. Als je zuinig wilt zijn is die "heel gelijkmatig het hele huis warm" strategie alleen mogelijk als alles zeer goed geïsoleerd is (A met plusjes). Is dat niet zo dan is gericht stoken natuurlijk zuiniger en daar is een systeem als Tado goed in, mits je investeert in meerdere zones / thermostaten / sensoren / knoppen.

Mijn huis is voor een 100+ jaar oud huis uitstekend geïsoleerd maar het is echt duidelijk goedkoper om gericht kamers niet te verwarmen als je er niet bent en deuren dicht te houden. Dat is het natuurlijk ook bij een goed geïsoleerde woning, maar daar kom je ermee weg, onder het motto "vloerverwarming is heel langzaam dus het hele huis moet op 1 temperatuur blijven." ;)

Wij zitten nu in een oud huis van 140m2 op 500m3 gas per jaar, best netjes, zeker in tijden van thuiszitten / lockdowns. Maar het gaat niet vanzelf, is niet overal in huis tegelijk warm, en we lopen niet standaard in t-shirt.

[Voor 13% gewijzigd door Cap op 19-01-2021 17:53]

• KingKoning
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:07
MrAcid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:09:
Voor wie ook een uitnodiging per mail krijgt voor Tado onderzoek: het is puur marketing (bullshit) over merkpositionering wat wordt uitgevraagd, ondanks dat de titel anders doet vermoeden. Graag gedaan.

Nog steeds een tevreden gebruiker trouwens!
ik heb hem ook ingevuld. Gemiste kans, ik dacht nu gaat tado eens feedback ophalen uit de userbase. Maar alle vragen gaan over je "gevoel bij het merk", etc.

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:29

acidfever

I am allready working!

KingKoning schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:15:
[...]

ik heb hem ook ingevuld. Gemiste kans, ik dacht nu gaat tado eens feedback ophalen uit de userbase. Maar alle vragen gaan over je "gevoel bij het merk", etc.
Ik heb me bij de vrije tekst velden anders niet ingehouden met het geven van mijn mening hoor. :9
Nieuwe feature: Support voor oplaadbare batterijen in de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknoppen.

Goed nieuws voor de meeste mensen die een slimme radiatorknop in/na 2019 gekocht hebben.
Als u de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknop heeft (firmware is dan op versie 70 of hoger), kunt u vanaf nu gebruik maken van Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).

Dit is ook na te lezen in dit artikel:
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Technische achtergrondinformatie: Voor deze hardware revisie is het mogelijk om te kijken naar het batterijvoltage terwijl de motor beweegt. (Voltage under load). Door de nieuwe firmware kijken we helemaal niet meer naar het batterijvoltage in standbygebruik, waardoor het verschil tussen NiMh (1.2V standby) en Alkaline (1.5 standby) niet meer uit maakt.
Het was helaas niet mogelijk om deze manier van meting ook naar de VA01 hardware revisie te brengen vanwege compleet verschillende componenten in de knop, VA01 heeft daarnaast een hoger voltage nodig om juist te werken waardoor NiMh met 1.2V niet altijd juist zou werken.

Als het goed is kan de tado knop langer/even lang werken op de Eneloop 1900 NiMh oplaadbare batterijen ten opzichte van alkaline.

Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.

[Voor 8% gewijzigd door tado op 20-01-2021 16:53]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

tado schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:49:
Nieuwe feature: Support voor oplaadbare batterijen in de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknoppen.

Goed nieuws voor de meeste mensen die een slimme radiatorknop in/na 2019 gekocht hebben.
Als u de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknop heeft (firmware is dan op versie 70 of hoger), kunt u vanaf nu gebruik maken van Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).

Dit is ook na te lezen in dit artikel:
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze

Technische achtergrondinformatie: Voor deze hardware revisie is het mogelijk om te kijken naar het batterijvoltage terwijl de motor beweegt. (Voltage under load). Door de nieuwe firmware kijken we helemaal niet meer naar het batterijvoltage in standbygebruik, waardoor het verschil tussen NiMh (1.2V standby) en Alkaline (1.5 standby) niet meer uit maakt.
Het was helaas niet mogelijk om deze manier van meting ook naar de VA01 hardware revisie te brengen vanwege compleet verschillende componenten in de knop, VA01 heeft daarnaast een hoger voltage nodig om juist te werken waardoor NiMh met 1.2V niet altijd juist zou werken.

Als het goed is kan de tado knop langer/even lang werken op de Eneloop 1900 NiMh oplaadbare batterijen ten opzichte van alkaline.

Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.
Mooie ontwikkeling en zeker een veelgevraagde feature.

Overigens doe ik tot nu toe ongeveer een jaar met normale alkaline batterijen dus hier vooralsnog niet nodig maar goed om de optie te hebben. d:)b

[Voor 3% gewijzigd door acidfever op 20-01-2021 17:18]

acidfever schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Mooie ontwikkeling en zeker een veelgevraagde feature.

Overigens doe ik tot nu toe ongeveer een jaar met normale alkaline batterijen dus hier vooralsnog niet nodig maar goed om de optie te hebben. d:)b
Goed om te horen dat de batterijtijd nu op acceptabel niveau is!

De nieuwe manier van voltage meten heeft ook een positieve invloed op de batterijtijd van normale alkaline batterijen dus die gaan vanaf nu ook langer mee in de VA02 hardware revisie.

[Voor 12% gewijzigd door tado op 20-01-2021 17:21]

• Jonky
  • Laatst online: 21-09 07:28
@m3gA Het is zelfs zeer aan te raden om de woonkamer te voorzien van slimme radiatorknoppen. Je koppelt ze heel eenvoudig met de thermostaat en deze regelt wanneer ze open en dicht gedraaid worden. Zie ook de uitleg op de site van Tado: https://support.tado.com/nl/articles/3387257

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
m3gA schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:43:
@tado ik wil slimme thermostaatknoppen installeren bij mijn tado. Mijn logica zegt dat ik op iedere verwarming een knop moet zetten, maar de monteur die ze voor me gaat installeren (incl thermostaat kranen) zegt dat ik de woonkamer, waar de centrale thermostaat hangt, niet mag voorzien van kranen omdat slimme thermostaten daar niet goed mee omgaan?
Het mag wel, maar zorg dat je ketel dan een bypass heeft.

@m3gA Okee, dus Tado slimme thermostaten gaan niet goed om met Tado slimme thermostaatknoppen. :P

Monteur bedoelt waarschijnlijk de situatie dat ze onafhankelijk van elkaar gaan regelen, waardoor alles dicht kan komen te staan terwijl de ketel nog brandt of de pomp nog aan staat, en dat is niet de bedoeling. Daarvoor zijn er bypasses. De klassiek methode is geen bypass maar om de woonkamer te voorzien van normale knoppen die nooit dicht gaan, en de thermostaat de temperatuur te laten regelen. Dat heb je nu denk ik.

Om te voorkomen dat je ketel nog brandt of pompt heb je bij een compleet "slim" systeem dat alle radiatoren kan afsluiten dus een bypass nodig, of je houdt 1 (kleine) radiator altijd open (standaard knop of standaard thermostaatknop die open staat) die dan als bypass fungeert, bijv in de badkamer.

PS je kan ook kiezen voor een zoneklep voor de woonkamer, dan houd je de standaard knoppen en de zoneklep zorgt dat de woonkamer afgesloten wordt indien er daar geen warmtevraag is. Zo kan je andere ruimtes nog wel verwarmen zonder dat de woonkamer heet wordt. Die optie kan je ook nog navragen bij je cv monteur.

[Voor 24% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 12:00]

Queros schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Hoe 'goed als nieuw' zijn bijv. de thermostaten? Optisch wel verder schadevrij, zonder krassen enzo? Kan de definitie van zo goed als nieuw niet terugvinden voor ik de starterkit bestel.
Je kan denk ik beter vragen of er nieuwe behuizingen omheen zijn gezet. ;)

De definitie van "krassen" verschilt namelijk nogal, de ene noemt krassen wat je ziet als je er een mes in zet, de ander noemt het al krassen als je op 10cm afstand onder strijklicht met een loep ergens het minimaalste spoortje kan ontdekken. :P

• Queros
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-09 14:10
True. Maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Merk ik verschil op 1 centimeter afstand als ik hem nieuw koop of refurbished ;).. what's the catch..
Queros schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Hoe 'goed als nieuw' zijn bijv. de thermostaten? Optisch wel verder schadevrij, zonder krassen enzo? Kan de definitie van zo goed als nieuw niet terugvinden voor ik de starterkit bestel.
Geen optische schade, want nieuwe plastic behuizing. Volledige revisie vanuit ons.
Het zal zelfs altijd de laatste hardware revisie zijn.

No-brainer in mijn optiek.

[Voor 3% gewijzigd door tado op 21-01-2021 13:48]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

lolgast schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Wat een nonsense :/

Je moet wel zorgen voor genoeg bypass in de vorm van openstaande verwarming zodat het systeem niet onder te veel druk komt te staan. Hier heb ik in bijna alle kamers Tado knoppen. Alleen de hal en de badkamer niet. Die mogen altijd meeverwarmen en zo heb ik automatisch een omgeving waarin de druk niet te hoog wordt :)
Het gaat om flow en niet om druk.

Dat de klep op druk werkt om de flow te waarborgen is weer wat anders.

Overigens een stevige cv pomp kan 0,6 bar maken en niet meer. (Ook niet als de pers afgesloten is) Dus leidingen opblazen is echt onmogelijk zelfs een bolle radiator gaat niet lukken. :)

Een te hoog drukverschil (0,2 bar extra) over radiator kranen kan wel lijden tot herrie maar er gaat niets kapot.

[Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 21-01-2021 16:42]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Oei, en ik maar denken dat je dat doelbewust had gedaan. :)

Met de voorinstelling van je afsluiter kun je je CV waterzijdig inregelen. Dus de waterstromen door je cv installatie ga je sturen. Zie wat filmpjes op youtube over waterzijdig inregelen.

Of lees de openings post op "gasbesparing dmv cv tuning"

m3gA schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:19:
@tado de loodgieter is net geweest en het is me gelukt om 6 van de 8 knoppen te pairen. 2 knoppen krijg ik met geen mogelijkheid gepaird en ik krijg een Error 03. Heb de knoppen naast de internet bridge gelegd maar zelfs dat werkt niet.
RESET button indrukken met paperclip oid en opnieuw proberen. :Y

En verder natuurlijk controleren of je bridge nog in pairing mode staat.

https://support.tado.com/...n-hoe-kan-ik-dit-oplossen

@KingsCrown knoppen niet goed gekalibreerd (batterijen eruit, 10 sec later er weer in, dan half minuutje laten initialiseren en opnieuw erop zetten). Of de pinnen zijn te lang (pin lijkt op de foto wel erg ver naar voren te komen op de foto tov de adapter?) / je hebt een ander verloopje nodig. Of de pinnen zitten vast.

https://support.tado.com/...4-hoe-kan-ik-dit-oplossen

[Voor 48% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 21:51]

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 24-09 19:43
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:44:
[...]

RESET button indrukken met paperclip oid en opnieuw proberen. :Y

En verder natuurlijk controleren of je bridge nog in pairing mode staat.

https://support.tado.com/...n-hoe-kan-ik-dit-oplossen

@KingsCrown knoppen niet goed gekalibreerd (batterijen eruit, 10 sec later er weer in, dan half minuutje laten initialiseren en opnieuw erop zetten). Of de pinnen zijn te lang (pin lijkt op de foto wel erg ver naar voren te komen op de foto tov de adapter?) / je hebt een ander verloopje nodig. Of de pinnen zitten vast.

https://support.tado.com/...4-hoe-kan-ik-dit-oplossen
Reset werkte ook niet maar opeens deed hij het :) dus alles werkt nu prima.
m3gA schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Reset werkte ook niet maar opeens deed hij het :) dus alles werkt nu prima.
Waarschijnlijk een firmware update die de kalibratie voor uw knop mogelijk maakte.
Firmware kwam direct na het pairen maar dat kan wel een uurtje duren in sommige gevallen.
Het is een crap functie omdat de thermostaat niet kan wat de bedoeling ervan is: inschatten hoe lang het duurt voordat je kamer op temperatuur is, afhankelijk van kamertemperatuur en buitenluchttemperatuur. Ze kunnen het m.i. beter gewoon verwijderen en mensen zelf laten kiezen wanneer ze de verwarming aan willen zetten mbv het schema. Voorkomt veel onduidelijkheid, teleurstelling en verspilling.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Zou kunnen, alleen missen daar dan nog 2 knoppen.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Queros schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:55:
[quote]acidfever schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Bij Tado kom ik (refurbished) op 500 euro uit. Starterskit (Thermostaat + hub) 100 euro en 8 knoppen 400 euro (elke knop 50eu per stuk).

Ben benieuwd waar jij kijkt dan. Nieuw of refurbished?
Ik reageerde op dit bericht:
Queros schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:00:
[...]
Hm, refurbished Thermostaat met 8 knoppen.. is nieuw zelfs 120 euro goedkoper dan refurbished via Tado. Da's nou jammer!
Waar je aangeeft dat nieuw elders 120euro goedkoper zou zijn dan bij Tado refurbished dus uiteraard heb ik het over refurbished bij Tado.

Websites van prijsstunters als tink.nl zijn altijd veel goedkoper geweest dan Tado zelf (en andere fabrikanten) dat is nu eenmaal hoe dat werkt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Russel88 Dat klopt, wat je hoort is het motortje dat het kraantje open- of dichtdraait.

• dxta
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

LordSinclair schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:40:
Ik zit te twijfelen over de aanschaf van een Tado, maar wat mij nou niet duidelijk wordt of de afwezigheid functie nou gratis is of niet. Op een website kom ik deze review tegen maar ik kan nergens bevestiging hiervan vinden
[Afbeelding]

Wat ik lees bij Tado is dat je met de niet-abo-versie alleen een push bericht krijgt.
Dat klopt, bij de gratis versie krijg je enkel een push bericht. Overigens kun je deze functie (met bijvoorbeeld Home Assistant op een Raspberry Pi) zelf ook prima programmeren

Omelette du fromage!

• dxta
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

LordSinclair schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:23:
[...]
Rare review dan, maar via de een Pi klinkt ook goed. Dat gaat dan met het IFTTT protocol denk ik?
Home Assistant heeft een directe add-on / integratie voor Tado. Lees bijvoorbeeld maar eens:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3
https://www.home-assistant.io/getting-started/
https://www.home-assistant.io/integrations/tado/
En kan je met een Tado ook een fatsoenlijk week schema instellen (of dan via Home Assistant) zonder dat de Tado deze "slim" de hele tijd aanpast?
Het dag- of weekschema kun je gewoon in de Tado app zelf instellen: https://support.tado.com/...ijn-tado-slimme-schema-in

Omelette du fromage!

• Haan

Haan

dotnetter

Bra-Jo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:32:
Ik kom ook nog even om advies bedelen. :)

Hier draait sinds een tijdje Tado naar volle tevredenheid. Slaapkamers en kantoren zijn en blijven goed op temperatuur, met een bypass via de badkamer. Nu hebben we in de woonkamer vloerverwarming, met Tado, en één radiator met een simpele open/dichtknop, om de koudebrug in de erker op te vangen. En die draait dus continu wanneer de andere kamers warmte vragen, met als gevolg een woonkamer die structureel 2-3 graden warmer is dan ingesteld.

Iemand tips hoe ik dat beter kan inregelen? De opties die ik zie:

- Tado-knop op die ene radiator, en samen met de vvw onder Woonkamer zetten;
- Tado-knop maar er een aparte ruimte van maken;
- "domme" thermostaatknop erop en 'm daarmee te knijpen

Wat is hier nu de beste oplossing?
Ik zie nog twee andere opties:
- gewenste temperatuur 2 graden lager zetten
- de huidige radiatorknop niet helemaal open zetten

En anders zou ik er een standaard thermostaatknop op zetten, een Tado knop lijkt me in deze situatie niet nodig

Last.fm profiel

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 26-09 10:16
Klopt, Intergas ketel met een draadloze Honeywell Round thermostaten en een bedrade slimme thermostaat in de woonnkamer.

Hopelijk kom ik hier zelf uit wat betreft het loskoppelen van de draadloze ontvanger en twee verschillende zones bedraad aansluiten.

Bedankt voor informatie!
tado schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Is dit de Intergas die een draadloze Honeywell thermostaat + Bedrade Honeywell thermostaat heeft ? (meestal die simpele Honeywell Round thermostaten)

Die heeft volgens mij 2 bedrade ingangen voor de 2 zones. Dan moet wel de interne draadloze ontvanger losgekoppeld worden.

Dan 1 draadloze starterskit + bedrade tado thermostaat kopen om de 2 zones aan te sturen.
Exact. Ik heb op 1 vd badkamerradiatoren een thermostaatknop laten zitten en die staat precies zo ingesteld (standje 2,5) dat ie altijd wat warmte doorlaat als er in een andere ruimte gestookt wordt, maar niet zoveel dat het onnodig warm wordt (zo'n 17,5 graden). De andere radiator in de badkamer wordt wel door Tado gestuurd, die schroeft de temperatuur dus op indien gewenst. Ik heb geen bypass maar met deze setup nog nooit een ketel error gehad. Voorheen wel, toen er nog een Tado knop op zat. ;)

Het mooiste zou zijn als het relais van de Tado thermostaat de zonklep pas X minuten later zou sluiten (of igv alleen knoppen de knoppen pas X min later). En dan de X minuten per user instelbaar, dus als de nadraaitijd van de pomp ruim voorbij is. Want voor zover ik weet draait de pomp van elke gasgestookte CV ketel een tijdje na om de warmte in de ketel kwijt te raken.

Ik heb hier een verzoek voor ingediend maar Tado wil (/ kan) het helaas niet aanpassen. Terwijl dat natuurlijk precies is wat iedereen met een doorsnee cv installatie die van standaard knoppen / thermostaatknoppen naar Tado gaat nodig heeft, zonder dat er loodgieterswerk aan te pas komt om een bypass te plaatsen. Wat vaak achteraf niet goed mogelijk is omdat de leidingen ingebouwd zitten, zoals bij mij. Een bypass direct naast de cv ketel is namelijk niet de bedoeling (officieel minimaal 6m afstand aan te raden).

[Voor 29% gewijzigd door Cap op 29-01-2021 16:54]

f.h schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Hier even op terug komend. Heb de afgelopen 2 weken regelmatig contact gehad met de support van Tado. De voicemail om contact te krijgen is mijns inziens niet de meest handige, maar het moet gezegd worden dat ik in no time (~15 min ofzo) na inspreken van de voicemail een eerste mail terug kreeg.

Uiteindelijk na testen en proberen bleef het voor mij toch ook in de firmware te zitten. Die is nu ook terug gezet naar 67.2.
Het heeft even geduurd, maar Rob van support heeft zich echt vastgebeten in mijn probleem en het dus uiteindelijk met de developers kunnen oplossen. Erg blij mee.
Mooi dat de support medewerker zich "vastgebeten" heeft in het probleem, maar wat houdt de door jou aangehaalde oplossing van de developers in praktijk in, ik neem aan meer dan terugzetten van de firmware?

Firmware terugzetten naar een oudere versie is namelijk een tijdelijke workaround maar geen oplossing. Dus is er een korte termijn planning voor een nieuwe firmware release die dit probleem oplost?

Het is natuurlijk geen doen als klanten één voor één moeten gaan debuggen met de helpdesk om vervolgens de firmware terug te laten zetten.

Ik merk hier ook duidelijk zenuwachtiger stookgedrag.

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 30-01-2021 11:02]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Bra-Jo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:32:
Ik kom ook nog even om advies bedelen. :)

Hier draait sinds een tijdje Tado naar volle tevredenheid. Slaapkamers en kantoren zijn en blijven goed op temperatuur, met een bypass via de badkamer. Nu hebben we in de woonkamer vloerverwarming, met Tado, en één radiator met een simpele open/dichtknop, om de koudebrug in de erker op te vangen. En die draait dus continu wanneer de andere kamers warmte vragen, met als gevolg een woonkamer die structureel 2-3 graden warmer is dan ingesteld.

Iemand tips hoe ik dat beter kan inregelen? De opties die ik zie:

- Tado-knop op die ene radiator, en samen met de vvw onder Woonkamer zetten;
- Tado-knop maar er een aparte ruimte van maken;
- "domme" thermostaatknop erop en 'm daarmee te knijpen

Wat is hier nu de beste oplossing?
Die open dicht knop knijpen totdat je tevreden bent. Er gaat nu blijkbaar teveel water door.

Bedenkt het volgende., sommige open dicht knoppen zijn al bij een 1/2 slag 100 % open. Dus het is even pielen. Als het is afgesteld. Gewoon afblijven.

Eventueel de afsluiter vervangen door een met voor instelling?

Of heeft deze kraan toevallig een voor instelling? Dat regelt een stuk makkelijker.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Bra-Jo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:01:
[...]

De term heb ik wel eens gezien, maar kreeg ergens de indruk dat dat niet echt samen gaat / hoeft met Tado. Klopt niet dus? Dan misschien toch maar eens in verdiepen inderdaad.
Klopt zo wordt vaak gedacht.
Met waterzijdig inregelen stuur je de waterstroom en dus ook je vermogen. En daar boven op kun je temperatuur regelen. Met gewone thermostaten of moderne digitale.

In Duitsland is het dacht ik al een verplichting bij nieuwe installaties.

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 16:32
@tado
Ik heb een nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming. Hij word aangestuurd door een Alpha Direct Comfort Basis met zoneregeling.
Hier zitten de thermostaten op aangesloten, de basis is vervolgens aangesloten op de CV ketel.
Het probleem is nu dat de bedrade tado thermostaat in de woonkamer te lang bllijft doorstoken (ketel blijft aan tot ruim boven de ingestelde temperatuur) en bij een kleine temperatuurverhoging gaat de ketel pas heel erg laat aan. Dit terwijl je de thermostaat al wel meteen hoort klikken, maar vervolgens geeft deze geen signaal naar de vv basis.

Kunnen jullie dit oplossen? (bijv instelling welke soort vv je gebruikt of aantal schakelingen per uur instelbaar maken)

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:40
toos87 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:03:
Allright ik heb even jullie advies nodig.

Ik heb net een huis gekocht met een kantoor ruimte eraan. De kantoorruimte heeft ook een aparte thermostaat (2 kleppen systeem op 1 cv).

Nu wil ik graag tado thermostaten gaat kopen maar ik ben even aan het twijfelen wat ik dan moet bestellen. Hoef ik bijv maar 1 x de starterset te kopen en dan een losse thermostaat extra voor het kantoor?
ja, klopt helemaal.

[Voor 11% gewijzigd door Motorfret op 02-02-2021 13:59]

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq 28kw, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:29

Ebayzo

Gekke eend

Gaitman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:53:
[...]

Zorgde hier voor problemen. Heb de bridge nu centraal op de 1e verdieping en dat gaat goed. Maar elk huis is natuurlijk anders.
Ja, die optie had ik ook in gedachte als alternatief. Thanks.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

gri- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:58:
[...]

De badkamer is gerenoveerd en er is inderdaad een te kleine radiator opgehangen, die gaat nog (na veel gedoe) vervangen worden door de leverancier.
Wilde alvast verder kijken wat nog kon.

Waterzijdig inregelen lijkt me ook nog interessant om te laten doen, maar eens zoeken naar een partij in Zuid Holland.
Let erop dat het vermogen voor jou badkamer echt serieus te groot is. Met 25% overbemeten gaat het pas goed komen.
Heb je iemand anders al laten narekenen wat je echt nodig hebt? Voordat ze je afschepen met een net te kleine!!

Regel1: Te kleine radiatoren moet je vervangen.
Regel2: Te grootte radiatoren kun je altijd de flow beperken met een ventiel.

@RobinFoot

Het ligt helemaal aan je situatie.
  • Heb je veel radiatoren in een enkele zone en wordt die zone in de huidige situatie al mooi gelijkmatig verwarmd, dan loont daar een zoneklep ipv tig Tado knoppen. Nadeel zoneklep: het is meer werk om te installeren want hij moet in de cv leiding gezet worden.
  • Zijn er maar een paar radiatoren met al geschikte thermostatische ventielen in de zone dan is het goedkoper om een setje Tado knoppen aan te schaffen. Nadeel knoppen: ze zoemen wat bij het regelen door de ingebouwde elektromotor en elke knop gebruikt 2 batterijen, dat is dus om de zoveel tijd de batterijen vervangen / weer opladen. Als er geen thermostatische ventielen op de radiatoren zitten moet je die ook vervangen, dus dan is het al sneller meer werk / duurder dan een zoneklep.
  • Is de temperatuurverdeling van de zone nu niet op orde (bijv de eethoek altijd te koud en de zithoek te warm) dan kunnen knoppen ook lonen omdat deze apart kunnen regelen. Maar in principe zou je bij een goed aangelegd systeem ook met gewone (thermostaat)knoppen een prima warmteverdeling over de zone moeten krijgen, dus dit geldt eigenlijk alleen als het verwarmingssysteem slecht is aangelegd.
  • Let wel op dat je voor een goede temperatuurcontrole eigenlijk altijd een losse Tado thermostaat / temperatuursensor nodig hebt, de knoppen meten veel minder goed de kamertemperatuur omdat ze per definitie vlak naast de warmtebron zitten, bovendien gaat dit vrij grof per hele graad. De thermostaat / temperatuursensor doet dit per tiende graad en meet de ruimte veel nauwkeuriger, mits op de juiste plek opgehangen.
  • Ander puntje dat eventueel een rol kan spelen: in onze woonkamer/keukenzone hebben wij nu standaard kleine knoppen van een paar centimeter hoog en paar centimeter doorsnede (ze regelen niets want het is 1 grote ruimte met een centrale thermostaat, per radiator is de doorstroom ingesteld middels de voetventielen). Die kleine verticale knoppen in RAL9010 zijn in ons klassieke huis heel wat mooier bij de RAL9010 radiatoren en lijstwerk dan de behoorlijk grote spierwitte Tado knoppen die we boven in de slaapkamers hebben. Die zijn al met al toch meer dan 2 keer zo hoog en anderhalf keer de doorsnede, dat scheelt nogal. In onze woonkamer zou het bij de radiatoren echt misstaan en de vensterbank zelfs her en der in de weg zitten. Boven valt het mee.
  • Bij vloerverwarming in zones zonder radiatoren ligt het natuurlijk weer heel anders, daar ben je niet afhankelijk van thermostaatknoppen. :)
Dus bekijk het per zone wat voor jou het beste is. De bovenverdieping is bij jou waarschijnlijk ook geen echte enkele zone maar allemaal losse kamers die je naar believen wilt verwarmen of koud laten. Dus elke kamer is zijn eigen zone. :) Dan zijn knoppen handig.

Bij de grotere zones neig ik zelf al snel naar een zoneklep (anderen kunnen daar anders over denken, benieuwd naar hun argument), ik vind dat gewoon wat eleganter dan al die (licht zoemende) batterijknoppen. En hoe meer knoppen, des te meer punten waarop de regeling kan gaan haperen (batterijaangedreven elektromotortjes die de ventielpinnen van de radiatoren moeten indrukken).
De zoneklep zoemt ook wel een beetje, maar die kan je met een beetje mazzel bij de cv-ketel monteren dus dan hoor je hem niet. Ik neem tenminste aan dat je cv-ketel niet middenin de woonkamer hangt. :P

Ook heb je met een zoneklep natuurlijk geen issue met de connectie, bij knoppen die ver van de bridge af zitten / veel obstakels ertussen hebben kan het nog wel eens zo zijn dat deze regelmatig de verbinding kwijt is (en dus niet reageert op de commando's / schema's).

Bij een meerzonesysteem stuur je de zonekleppen aan met het relais van de (draadloze / bedrade) thermostaat, de extensiekit neemt de communicatie met de ketel voor zijn rekening.

Maar er zijn afhankelijk van de situatie een aantal opties mogelijk, zie ook:

Hoe regelt tado° een multizone radiatorverwarmingssysteem?

en

Hoe stuurt tado° vloerverwarmingssystemen aan?

Dus... puzzelen maar. :)

[Voor 90% gewijzigd door Cap op 04-02-2021 17:51]

RobinFoot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:09:
[...]

@tado
Hierbij mijn situatie in een plaatje. Ik weet dat er voor de zones beneden qua vloerverwarming aparte thermostaten nodig zijn. De vraag is vooral hoe ik dit aanstuur.
[Afbeelding]

@Cap Bedankt voor je uitgebreide post. Boven zijn inderdaad 5 aparte ruimtes die met een Tado aangestuurd gaan worden. Beneden (als het goed is) geen radiatoren, maar volledig vloerverwarming, waarbij er twee aparte ruimtes afzonderlijk verwarmd dienen te worden.
Waar het vraagteken staat gewoon een draadloze ontvanger van tado die de ketel aanstuurt.
Dan zorgen dat beide bedrade tado thermostaten met een ZONEKLEP verbonden zijn voor hun vloerverwarming.
@Seafarer Er zijn er meerdere, o.a.:

https://www.warmteservice...et-AMZ-112-SES/p/37654775

https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

(Dit laatste is als je de foto mag geloven een Belimo CQ24A-T)

Dit zijn kleppen met metalen kogelventielen, dat is het type dat ik zou nemen. Die zijn namelijk 'onderhoudsvrij', dwz ze lopen niet zomaar vast bij wat vervuiling. Je hebt ze ook met kunststof piston / zuigerkleppen met een veer (o.a. Honeywell). Daar zou ik niet aan beginnen. Ze openen en sluiten sneller (binnen 15 sec) maar gaan veel sneller vast zitten dan een kogelventiel en zijn ook minder duurzaam. Daarom vind je ook overal onderhoudssetjes voor deze kleppen.

Ik heb zelf de Danfoss maar er zijn hier al meerdere types voorbij gekomen zoals de Belimo.

Zoek even op zoneklep in dit deel en het vorige deel. @smooky was ook bezig met de aanschaf van een klep en zou daarover nog wat over scrhijven in dit topic, misschien binnenkort. ;)

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 04-02-2021 18:31]

We zijn op zoek naar feedback van tado klanten over de nieuwe "Global ON/OFF" feature die nu gelanceerd is als "Quick Actions" via my.tado.com

Log in via my.tado.com om de nieuwe feature te bekijken en te gebruiken.

Het is de bedoeling om dit ook in de komende 2-3 weken naar de mobiele apps (iOS/Android) te brengen, maar voor nu, graag feedback via:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/8248
Haan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:33:
@tado Ik heb op een paar van die knoppen geklikt, als laatste weer 'resume schedule' (de nieuwe buttons zijn trouwens Engels, terwijl de rest van de tekst in NL is) en daarna begon 1 kamer 100% warmte te vragen, terwijl dit een kamer betreft die in het schema op UIT staat. Dus daar klopt ergens iets nog niet helemaal.

Waarschuwing

Eigenlijk werkt het voor geen meter, als ik de Global off kies na de Boost functie (geen idee wat je überhaupt met die feature zou moeten?) blijven meerdere kamers op 100% hangen. En ik controleer dit op de ketel zelf, dus het is glitch in de UI.

Laatste update: ik heb mijn CV ketel moeten resetten omdat deze maar door bleef stoken, geen enkele acties via Tado kon dat laten stoppen.

Ik zou dit dus maar snel van de site halen en eerst beter testen.

Toch nog een update, ketel is nu weer vol aan het stoken en schiet nu dus in beveiling omdat de radiatoren verder niet open staan (en ik heb geen bypass in het systeem). Heel erg bedankt hiervoor, ik moet nu de ketel dus uitzetten :/
Dank voor de melding, dit kan misschien komen als u continu tussen aan/uit schakelt ?
In principe zijn de Quick Actions alleen maar shortcuts om een manuele modus te starten/eindigen.
Op firmware niveau is er geen enkel verschil. Dit kan dus net de onderliggende reden zijn voor uw problemen met de ketel. Daarom denk ik dat het komt omdat u heel snel tussen aan/uit heeft geschakeld waardoor de thermostaat/app uit sync raken.

Dan kan het 20 minuten duren voor de staat weer gescynct zal worden.

De vertalingen komen nog.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

cannonpie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Waterzijdig inregelen kan ook juist als gevolg hebben dat er weinig water door een te kleine radiator stroomt.
Oeps.

Met waterzijdig inregelen, zorg je er juist voor dat radiatoren hun ontwerp debiet krijgen.

Waterzijdig inregelen bewerkstelligt juist dat er nergens teveel of te weinig stroomt.

Hier in de openings post staat het netjes omschreven: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

@rtavwijk ik heb er hier ook 2 op versie 54.19. Werkt prima toch? Ik maak me geen zorgen.

Als je dit soort dingen eens in de paar jaar zou moeten vervangen dan is het hele besparings / milieuaspect natuurlijk volledig weggevaagd. Ik reken er dus op dat Tado ook vindt dat je de thermostaat een flink aantal jaren moet kunnen gebruiken. Dus 10+ jaar, niet 3 jaar. Zo niet: exit Tado. ;)

[Voor 70% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 12:06]

• rtavwijk
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13-06 08:21
@Cap Helemaal eens! De V3 werkt verder prima, maar was benieuwd naar evt updates / ondersteuning vanuit Tado... 👍
tado schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:04:

We zijn op zoek naar feedback van tado klanten over de nieuwe "Global ON/OFF" feature die nu gelanceerd is als "Quick Actions" via my.tado.com

Log in via my.tado.com om de nieuwe feature te bekijken en te gebruiken.

Het is de bedoeling om dit ook in de komende 2-3 weken naar de mobiele apps (iOS/Android) te brengen, maar voor nu, graag feedback via:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/8248
Lijkt hier te werken. Wel graag vertalingen toevoegen zodat de taal vd nieuwe knoppen overeen komt met de rest.

Wat van mij weg mag: de Boost functie. Niet bepaald energiebesparend, ik vind het niet echt van deze tijd, en beperkt nuttig.
amphora schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:00:

Het nut van de 'Boost' functie zie ik totaal niet overigens. Het wordt echt niet sneller warm als ik 'm op 20 of 25 zet lijkt me.
Een wat modernere thermostaat houdt rekening met de delta T, oftewel de ingestelde temperatuur versus de gemeten temperatuur. Is de delta T groot dan neemt de thermostaat/ketel de maximale aanloop en gaat volle kracht, nadert de gemeten thermostaat de gemeten temperatuur dan gaat de cv ketel al een stuk minder hard stoken. Dat begint naar mijn ervaring al op ruim meer dan graad van de doeltemperatuur.

De boost functie is volgens mij niets meer of minder dan het op de maximale temp (25 graden) zetten van de ingestelde temperatuur. Dan heb je dus een flinke delta T dus de cv ketel zal volle kracht gaan stoken. Alleen voor mensen die de thermostaat standaard al op 24 graden hebben staan denk ik niet dat de boost functie nog wat doet. Hopelijk zijn dat er niet zoveel, indien wel dan valt er natuurlijk nog wel heel veel te winnen op onze nationale uitstoot. :P

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 14:22]

Pagina: 1 2 3 4 5

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee