• mark1541
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-09 22:00
Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:05:
@Famous als ik een gok mag doen:

- het is momenteel kouder dan een maandje geleden
- je kamer moet meer opwarmen, met name bij opstaan of thuiskomst
- bij het overbruggen van grotere temperatuurverschillen is de overshoot groter.

Klopt dat?

Dit Tado topic deel 2 is nogal nieuw dus bevat nog weinig info, maar zoek eens op overshoot in deel 1 van dit topic, veel leesplezier. :)
Maar blijft de ketel dan doorstoken tot 22 graden terwijl 21,3 is ingesteld ?
Daar gaat het mij meer om
Je stelt een temperatuur in en dat zou dan ook de temperatuur moeten worden toch ?

Of begrijp ik het niet helemaal
Cap schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:05:

By the way, ik hoop nog steeds dat @eXisTa een link naar het vorige deel in de topicstart opneemt, die steeds handmatig terugzoeken is niet handig. ;)
Ik heb een koppeling gelegd met het vorige deel. Hierdoor heb je naast de titel van dit topic een mooi overzicht en kun je makkelijk naar het vorige deel.
DaviddeVogel schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:01:
Ik heb in de Black Friday sale ook maar een volledige Tado set aangeschaft. De installatie van de draadloze temperatuursensor, de draadloze ontvanger en de internetbridge gingen tot dusver zonder problemen. Nu kom ik echter bij het volgende punt dat ik de radiatorknoppen moet installeren. Ik dacht dat mijn radiatoren compatibel waren, maar ik krijg het met de meegeleverde hulpstukken niet zo snel gefixed. Doe ik iets fout, of zijn mijn radiatoren hier niet voor geschikt? En zo niet, zijn hier dan handige oplossingen voor te bedenken die niet al te veel technische ingrepen vragen?

ECON-radiatorknop

[Afbeelding]

SAR-radiatorknop

[Afbeelding]
Download de PDF hier eens en lees het stukje over "niet-thermostatische radiatorkranen":
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren
Spam schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:43:
[...]

Hoe start ik een nieuwe calibratie? Ik heb de batterijen gemeten en die zijn nagenoeg nog vol. Op zich niet zo vreemd want die gebruik ik pas 1 jaar. Ik heb de knop al gewisseld van radiator en het probleem verhuist mee. Dus de knop lijkt niet genoeg "kracht" te hebben om het ventiel in te drukken
Om een nieuwe kalibratie te starten, graag de batterijen eruit halen en dan weer terug plaatsen. Geef de knop wat tijd om opnieuw te starten en plaats de knop daarna op de radiator.
Je hoort het motortje dan heen en weer gaan om opnieuw te kalibreren.
DelinQ schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:13:
[...]

Maar die andere link heeft geen bridge en daar het een starterskit is vind ik het raar dat deze geen bridge heeft...
Of mis ik wat?
Ik heb beide links bekeken, beide hebben toch een tado internetbridge op het plaatje ?
Beide hebben ook een starter kit inclusief, dus beide hebben inderdaad een tado bridge.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Onze designers zijn aan het kijken hoe we een "Global on/off" feature kunnen implementeren in de app.

We zijn daarom op zoek naar use-cases waar de global on/off een betere optie is dan de huidige manuele home/away modus die al in de app zit.

Ik zou het op prijs stellen als jullie hier feedback in het Engels kunnen achter laten.

[Voor 35% gewijzigd door tado op 01-12-2020 09:04]

• sebboking
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10:03
sebboking schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:53:
Weet iemand hoe je kunt controleren of Tado de ketel moduleren of aan/uit aanstuurt?

Vanmiddag Tado zonder problemen geïnstalleerd, zit er nu warm bij. Maar in de spec sheet van Tado is mij niet helemaal duidelijk geworden of ik de Nefit EMS-OT Converter nodig heb, die is in mijn huidige setup dan ook niet aangesloten.
Voor iedereen met een Nefit Proline HRC24/CW4; Tado heeft bevestigd dat deze via de EMS BUS interface modulerend wordt aangestuurd.

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:37

Haan

dotnetter

Vraagje: 'leert' een slimme radiatorknop hoeveel tijd een kamer nodig heeft om op te warmen? Ik heb mijn werkkamer ingesteld op 21 graden vanaf 08.30u, met optie 'vroege start' aan. Maar ik zie nu dat hij al om vier uur 's nachts met vol vermogen begint met verwarmen, dat vind ik wel een beetje erg vroeg om te starten.

[Voor 3% gewijzigd door Haan op 01-12-2020 11:30]

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:56
de vroege start functie van Tado is een drama.
Is al vele malen aangegeven en Tado doet hier niks aan.
Gewoon uitzetten en zelf het schema bijvoorbeeld een half uurtje eerder laten beginnen.

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq 28kw, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

Spam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb dit inmiddels al een keer gedaan, batterijen eruit en helemaal opnieuw aangemeld. Ik heb net de batterijen gewisseld met een spiksplinter nieuw model en nog steeds dezelfde problemen. Het lijkt erop dat de motor kapot is?
Als u de knop op een andere radiator plaatst, en een andere tado knop op de eerste radiator.

Blijft het probleem dan met dezelfde radiator, of verplaatst het probleem met de slimme knop ?

Als het verplaatste met de knop, graag contact opnemen via www.tado.com via de chat.
Haan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:30:
Vraagje: 'leert' een slimme radiatorknop hoeveel tijd een kamer nodig heeft om op te warmen? Ik heb mijn werkkamer ingesteld op 21 graden vanaf 08.30u, met optie 'vroege start' aan. Maar ik zie nu dat hij al om vier uur 's nachts met vol vermogen begint met verwarmen, dat vind ik wel een beetje erg vroeg om te starten.
De vroege start werkt niet optimaal. Deze feature is niet meer bijgewerkt sinds de introductie van de Slimme Radiatorknoppen. Ik zou nu aanraden om hem uit te zetten voor kamers waar het niet goed werkt.

Graag allemaal deze feature request upvoten en ook een comment achter laten

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:09
Schattig dat Tado de feature request (wat eigenlijk een bug report zou moeten heten) voor de vroege start nu zelf gaat promoten.

Alleen pakken ze dan heel strategisch die ene met een weinig votes.

Deze link heb ik er een jaar geleden voor aangemaakt op hun eigen verzoek en staat op 71 votes. @tado misschien al die losse topics eens op 1 hoop gooien ipv. mensen steeds opnieuw topics te laten openen en dan de requests te negeren omdat er maar een paar mensen op gestemd hebben?

https://community.tado.co...knoppen-werkt-niet#latest

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13:23
peligro2k schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:09:
[...]

Bedankt. En is deze setup verder aan te raden? Of is een aparte zoneklep slimmer? Lijkt me vooral duurder..
Zoneklep is het beste. Die is namelijk helemaal open of helemaal dicht. Een tado knop gaat de toevoer knijpen. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.

Een bypass zou ik sowieso plaatsen. Tenzij je altijd 1 radiator open laat staan.
diederikd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
@tado ik begrijp dat jullie thermostaatknoppen in een ‘slave’ modus kunnen zetten. Wat doet dit precies? Enkel voorkomen dat de knoppen zelf de ketel laten aanslaan (dus vergelijkbaar met een domme kraan die “open” staat) of houden ze daarna alsnog rekening met de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur?

Ik heb een aantal kamers die best (tot een bepaalde temperatuur) mee verwarmd mogen worden, maar ik wil voorkomen dat ze continu open staan en bij elke ketelactiviteit vol warmte aftappen terwijl de kamer op temperatuur is.
Ik denk dat u die kamers dus moet loskoppelen van uw slimme thermostaat.

Dan sturen ze gewoon hun eigen radiator maar sturen geen warmte request naar de ketel via slimme thermostaat (slave modus).
jeanpaulh schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:44:
Schattig dat Tado de feature request (wat eigenlijk een bug report zou moeten heten) voor de vroege start nu zelf gaat promoten.

Alleen pakken ze dan heel strategisch die ene met een weinig votes.

Deze link heb ik er een jaar geleden voor aangemaakt op hun eigen verzoek en staat op 71 votes. @tado misschien al die losse topics eens op 1 hoop gooien ipv. mensen steeds opnieuw topics te laten openen en dan de requests te negeren omdat er maar een paar mensen op gestemd hebben?

https://community.tado.co...knoppen-werkt-niet#latest
Dank voor de melding. Ik vond het al raar dat er maar 3 upvotes waren.

Dit topic zullen we in de toekomst gebruiken.
We moeten ook eens alle feature requests met elkaar mergen zodat het overzichtelijker is.
tado schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:01:
[...]

Zoals ook aangegeven in de email die ik naar u verstuurd heb, we krijgen geen enkel voltage binnen over de + en - poorten. Dus graag de kabels goed nakijken en ook nagaan of de tado wel goed in de achterplaat gedrukt is.
Aha, gevalletje slecht contact dus. 8)7 Wist niet dat jullie dit ook konden monitoren.
@Remi de draadloze temperatuursensor lost het inderdaad op, die werkt net zo goed als elke ruimtethermostaat. Mits je hem goed plaatst natuurlijk, op c.a. 1.5m hoogte op een representatieve plek in de ruimte weg van warmte- en koudebronnen als zonlicht, ramen, tocht en radiatoren. Een binnenmuur is de aangewezen plek.

Een voordeel wat je meteen meeneemt is dat je de ruimte op de halve of zelfs tiende graad nauwkeurig kan regelen, de knoppen regelen nogal grof op een hele graad, waardoor het of net te koud of net te warm kan zijn.

Tado knoppen kunnen daarbij nooit goed de ruimtetemperatuur meten omdat ze vlakbij de radiator meten. Je kunt dan ter compensatie de gemeten temperatuur een graad lager zetten bij de knop, maar dat is maar een halve oplossing omdat het temperatuurverloop vlakbij de radiator anders is dan in de ruimte. Je zal blijven hebben dat de knop zenuwachtig reageert op de stralingswarmte van de radiator: oei wat heet, uit! Hee wat koud opeens, aan!

@kamustra met een draadloze ontvanger (v.h. extensiekit) bij de ketel kunnen alle kamers apart warmtevraag geven. Per kamer zegt de knop of thermostaat die daar als temperatuursensor fungeert tegen de ontvanger: hey ga verwarmen, en die zet dat door naar de ketel.

Als je op alle radiatoren knoppen hebt dan kan je de gewenste radiatoren open zetten en de rest juist dicht. Heb je niet overal Tado knoppen dan kan het eventueel door het toevoegen van een klep op de juiste plek in het leidingcircuit.

https://support.tado.com/...nger-of-extensiekit-nodig

Ik weet alleen niet of de draadloze ontvanger ook los te koop is, dat ben ik nog niet tegengekomen. De extensiekit wel, voor zover die nog verkrijgbaar is. Anders een tip: voor een paar tientjes op marktplaats. ;)

[Voor 43% gewijzigd door Cap op 03-12-2020 20:20]

• Motorfret
Die warmtevraag per knop cq ruimte gaat ook zonder de extensie kit.

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq 28kw, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

• Juaasuo
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 16-01 14:08
Wat is er nou met de ontwikkeling van Tado gebeurd? Ik kan begrijpen dat de roadmap wellicht iets te ambitieus was, maar dit slaat echt alles. Je kan nu tiles reoderen in de app, manueel away/home mode activeren en er staan weer golfjes in de nieuwe app als die verwarmt. Dat is het. Ik vergeet vast wel een ding of twee, maar dat zijn dan sowieso kleine dingetjes. Ohja de temperatuur sensor.
Het lijkt inderdaad net echt alsof er maar 1 fte is die vrijdag middag aan zijn featureslijst werkt en de rest van de tijd al het onderhoud doet.
/rant
Juaasuo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:24:
Wat is er nou met de ontwikkeling van Tado gebeurd? Ik kan begrijpen dat de roadmap wellicht iets te ambitieus was, maar dit slaat echt alles. Je kan nu tiles reoderen in de app, manueel away/home mode activeren en er staan weer golfjes in de nieuwe app als die verwarmt. Dat is het. Ik vergeet vast wel een ding of twee, maar dat zijn dan sowieso kleine dingetjes. Ohja de temperatuur sensor.
Het lijkt inderdaad net echt alsof er maar 1 fte is die vrijdag middag aan zijn featureslijst werkt en de rest van de tijd al het onderhoud doet.
/rant
We hebben aan veel dingen in de achtergrond moeten werken omdat we een zeer snelle toestroom zien van nieuwe klanten (en daarom ook veel nieuwe connected tado devices).

Ik denk juist dat we ten opzichte van 2019 een versnelling zien van nieuwe features.

Vergeet niet de "Care&Protect" Skill met de "Heating Activity".
Daarnaast de mogelijkheid om zelf in te stellen welke kamers wel en niet een warmtevraag kunnen sturen naar de Slimme Thermostaat/Extensiekit.
Ook is de DIY installatie volledige bijgewerkt zodat je altijd opnieuw instructies kan aanvragen (minder relevant voor huidige klanten maar voor nieuwe klanten is dit echt een grote verbetering)

Daarnaast zijn we nu bezig met 2 gevraagde features: Child Lock voor Slimme Radiatorknoppen en daarna zal er gerwerkt worden aan een "Global on/off" functie.

• kamustra
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
@Massri92 De draadloze ontvanger zal het signaal doorgeven aan je ketel.
De temperatuursensor zal eventueel meten dat het te koud is, en dat doorgeven aan de draadloze ontvanger.
Massri92 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:50:
[...]

Dit is toch juist de bedoeling van het Tadosysteem? Dat de slimme radiatorknop de thermostaat een melding geeft dat er verwarmt moet worden. De thermostaat zegt weer tegen de ketel in OT of aan/uit, 'hee gassen jong!' Of mis ik hier cruciale/doorslaggevende informatie? Want dan had ik net zo goed een thermostatische knop er op kunnen zetten. Geen gedoe met batterijen vervangen en 't werkt altijd.
Ja, het was voor mij even zoeken hoe dat juist in te stellen, maar dus met de zone controller.

[Voor 66% gewijzigd door kamustra op 04-12-2020 12:51]

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:29

acidfever

I am allready working!

Haan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:02:
@Remi Je kunt ook gewoon de temperatuur van een ruimte handmatig een offset meegeven hè. Ik heb bijvoorbeeld mijn werkkamer 'geijkt' met een losse thermometer gedurende een aantal dagen. Deze kamer heb ik nu ingesteld op -2 graden, dan klopt het aardig.
Jep dit heb ik met een kamer waar de radiatorknop wat ingebouwd zit ook gedaan. Hier kan Tado ook gewoon niets aan veranderen, zelfs een ouderwetse knop zou dit hebben alleen stel je dan de knop in op de instelling waarop het comfortabel is in de kamer.

De offset kunnen instelling is daarbij erg handig.

• Motorfret
Remi schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:47:
[...]
Kan ik ook ergens zien waar een eventuele warmte aanvraag vandaan is gekomen? Vanochtend om 5 uur had ik namelijk de situatie dat 2 ruimtes over de 20 graden waren. Volgens de grafiek was de ketel aan het stoken terwijl ze qua schema niet boven de 16/18 graden zouden moeten zitten. Ook early start is niet actief in deze ruimtes.
Ja, dat kun je zien in de grafiek.
even naar de kamer gaan (klikken op de "tegel" van de kamer) en dan zie je rechtsboven een klein staafdiagrammetje.
Als je daar op klikt, zie je het temperatuur verloop en stookvraag van de kamer (het is grijs onder de temperatuur lijn)

Als je open therm hebt, geeft de grijze kleur zelfs aan hoe sterk de stookvraag was: lichtgrijs: 1 vlammetje, donker grijs: 3 vlammen, etc)

kamustra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:03:
[...]

Ja dat schrijf ik toch in mijn edit? :*)
Door er een zone controller aan toe te wijzen kan een individuele thermostaatknop de thermostaat activeren en dus warmtevraag doen ontstaan. Geen extensiekit nodig, gewoon ergens achter de schermen bij tado (door middel van de zone controller).
Sorry ik zie nu dat ik jou en @Remi door elkaar gehaald heb, doordat ik jullie eerder beide in 1 bericht antwoorde. 8)7
kamustra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:40:
Jep, zo werkt het bij mij toch sinds gisteren.
In de webapp kan je dit bij elke room afzonderlijk aangeven:
[Afbeelding]
Toevoeging: als je een extensiekit / draadloze ontvanger hebt dan staat die daar altijd en kan je geen ander device kiezen, ook niet in een kamer met thermostaat.

[Voor 45% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 15:04]

@t_captain "Slim" of "dom" aangestuurd is in eerste instantie nog niet eens belangrijk, het gaat erom hoe je wilt kunnen verwarmen. De vraag is dus welke delen van de woning wil je onafhankelijk van elkaar verwarmen terwijl de rest koud blijft?

Als je woonkamer verwarmingscircuit (leidingen) een zone(klep) heeft en je die ruimte al netjes en goed in balans op temperatuur krijgt dan alleen op de andere radiatoren.

Heb je eenmaal een zoneklep dan kan het ook zonder slimme knoppen namelijk door een (draadloze) thermostaat die de warmtevraag regelt, die neem je mee naar de kamer waar je wilt verwarmen en daar zet je dan de (thermostaat)knop van de radiator open.

Als je sowieso de woonkamer altijd verwarmt als je thuis bent en het dus niet nodig is om alleen bijv een slaapkamer te verwarmen terwijl de woonkamer koud blijft, dan heb je geen zoneklep nodig.

Als je geen zoneklep hebt / wil / kan maar toch overal de ruimte apart wil kunnen verwarmen, dan heb je overal slimme radiatorknoppen nodig, mits het circuit dat wel toestaat, dwz dat radiator 1 in kamer 1 niet ook meteen de toestroom naar radiator 2 in kamer 2 afsluit. Dus de afzonderlijke kamers / zones moeten niet in serie maar parallel staan. :) Dat kan je testen door achtereenvolgens open / dicht draaien van de knoppen in de verschillende kamers.

[Voor 24% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 17:28]

forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:31:
Van die grafiekjes wist ikzelf nog niet.
Ik ben eens gaan kijken en kom toch een raar resultaat uit.
Ik post hieronder 3 afbeeldingetjes van 3 verschillende kamers, ze hebben alle 3 een ander soort grafiek.
Diegene van 'Demmy's bureau' is de kamer waarde bedrade thermostaat hangt, die lijkt me volgens de opentherm te werken aangezien er verschillende soorten grijs te zien zijn?
De badkamer lijkt me ook goed te werken want die heeft enkel 's morgends volle kracht nodig en door de dag heen moet die maar op 15 graden blijven. Maar dan komen we bij mij bureaukamer uit (gilles's bureau).
die hele grafiek is gewoon helemaal in het donker grijs, die zou zogezegd dus vollebak moeten staan.
maar dat gevoel heb ik toch niet, want radiator is momenteel niet super warm.

kan jij of iemand verklaren waarom die ene grafiek dan volledig in het volgrijs is?

Ook vraag ik me af waarom de grafieken soms precies even onderbroken worden, wat zou die willen zeggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Die onderbrekingen = Slechte verbinding tussen bridge en deze kamer. Het enige wat u kunt doen is de tado bridge verplaatsen.

Die vol grijze grafiek: Ingestelde temperatuur word in deze kamer schijnbaar nooit gehaald. Er is niet genoeg verwarmingscapaciteit om op temperatuur te komen. Tado vraagt continu vol vermogen in deze kamer.
DelinQ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:38:
[...]

Dus deze heeft geen ketel aansturing dan als ik het goed begrijp?
De Slimme Temperatuursensor kan nergens aan bedraad worden.

Er bestaat wel een andere starterkit: Bedrade Slimme Thermostaat - Starterskit
Die heeft een vierkant kastje, die er exact op de Slimme Temperatuursensor lijkt maar die heet de "Slimme Thermostaat" en kan wel met de ketel verbonden worden.

[Voor 64% gewijzigd door tado op 04-12-2020 17:44]

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om de maximale warmtevraag van een specifieke thermostaat te beperken?

Ik merk dat de tado op drie niveau's warmte kan aanvragen, in de app te zien als 1, 2 of 3 "golfjes". Als ik dan op de cv-ketel ga kijken, dan zie ik dat dit ongeveer overeenkomt met 30, 45 of 65 graden aanvoertemperatuur.

Nu heb ik beneden vloerverwarming en de maximale temperatuur daarvan is gelimiteerd op ongeveer 37 graden. Het heeft dus geen enkel nut dat de tado op "3 gofljes" == 65 graden warmte gaat aanvragen, want dat gaat nooit direct de vloer in. Die ongebruikte warmte is dus een beetje zonde. Kan ik dit limiteren op een of andere manier, bijvoorbeeld tot maximaal "2 golfjes"?

Ik wil de temperatuur van de ketel niet verder verlagen, want elders in het huis hangen gewone radiatoren (met tado knoppen) en die wil ik wel genoeg warmte geven.

[Voor 3% gewijzigd door HuHu op 04-12-2020 19:54]

forgottenG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:18:
heb een hele avond wat liggen spelen met de knoppen en temperatuur, ben wel tot 2 vaststellingen gekomen.

1. mijn radiator op men bureau wordt onderaan heel warm, maar richting boven wordt het heel wat minder warm (is dit normaal?). onderaan kan ik amper men hand 5sec tegenhouden en bovenaan kan ik gewoon men hand opleggen

2. als mijn bedrade slimme thermostaat op 5 graden staat ('s nachts), en ik zet enkel de radiatorknop in mijn buro op 20 graden, dan gebeurd er niet, deze radiator warmt niet op. enkel als ik de bedrade thermostaat ook op 20 graden zet, start het verwarmen in mijn bureau. Kan dit kloppen?

[...]
1. Normaal gesproken wordt de radiator boven warm (waar de knop zit) en het water gaat naar beneden de radiator door, en koelt dan af. Daar kan best 10 graden verschil in zitten. Vreemd dat hij bij jou onderin warm wordt, komt daar het water dan binnen, m.a.w. wat is de warme (aanvoer)buis, die boven aankomt of die onder aankomt? Anders vermoed ik dat er heel veel lucht in zit en dat je je cv systeem moet bijvullen. Maar dan hoor je wsch ook het een en ander borrelen.

2. Zie discussie op de vorige pagina. Je moet de radiatorknop aan een aparte kamer / zone toewijzen in de webapp, zo doet die ook warmtevraag los van de kamerthermostaat. De zone kan je momenteel alleen in de webapp (website) zien/wijzigen, niet in de telefoon app.

kamustra in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

• Juaasuo
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 16-01 14:08
acidfever schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:49:
[...]

Hehe bovendien zijm de genoemde redenen nu niet echt een goed argument voor het niet door ontwikkelen van een product (of zelfs niet oplossen van lang aanwezige bugs).

Dat het klantenbestand van Tado hard groeit is heel fijn, dat geeft weer meer vertrouwen in het voorbestaan van het bedrijf. Maar die groei opvangen doe je niet door je bestaande ontwikkelorganisatie daar mee te belasten, of je zorgt op zijn minste dat je meer ontwikkelcapaciteit organiseert voor nieuwe ontwikkeling en bugfixing.

Maar goed, die discussie is al eens gevoerd. :)
Inderdaad, deze discussie is al hevig gevoerd in 2018. De startup periode is echt voorbij en nu is de ontwikkeling zo traag dat het lijkt alsof alles naar nieuwe hardware en software gaat.
Het is daarbij pijnlijk te noemen dat bijna 3 jaar later het aantal functies nauwelijks is toegenomen en een aantal dingen achter een paywall verschuild. Maar als Tado dan pronkt met features die echt kinderlijk eenvoudig zijn (tiles reoderen, golfjes per kamer laten zien) in maanden tijd is er toch echt iets mis. Daarnaast ook alsof de luchtkwaliteit afhangt of je 5 min je raam ergens in het huis opzet. Nutteloze features puur voor de show.
Ze hebben in oktober 2018 50 miljoen dollar gehad van o.a. Amazon en andere geldschieters, + alle inkomsten van hardware en software abonnement, moeten ze toch echt meer developers erop kunnen inzetten. Iedereen zou kunnen begrijpen dat wellicht aan het begin van het stookseizoen even de development opdroogt vanwege maintaince and support, maar het gaat al 2/3 jaar continue door.

Ik stop maar, maar ik hoop ik echt dat ze meer (parttime) developer(s) erop gaan zetten om de basale en beloofde features erin te zetten.

Edit: Ik heb even wat gekeken naar de directie en de CEO, Toon Bouten, die zegt dat ze tussen 2017 -2019 double digit growth hebben. Financieel gaat het goed.

[Voor 15% gewijzigd door Juaasuo op 05-12-2020 11:01]

• thieske1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:29
tado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:56:
[...]

Vanaf de foto lijkt het alsof u alleen het binnenwerkt hoeft te vervangen. Misschien bestaat er een "thermostatische insert". Zo hoeft u niets aan de pijp zelf te doen. (wel moet nog altijd het circuit geleegd worden)

Maar ik ben geen expert, vraag het na bij een specialist.
De specialist is langs geweest en we hebben de 5 handmatige radiatoren vervangen voor thermostatische en nu zij alle radiatoren in huis slim 😬
In verband met de steeds terugkerende vragen / verzoeken dacht ik, laat ik eens een setje voorstellen tot verandering in het Tado suggestie topic van het Tado support forum hier linken waarvan ik denk:

- dat hoort tot de basisfunctionaliteit die eigenlijk elke klokthermostaat al heeft of;
- dat is heel wenselijk voor een slimme thermostaat.

Denk je ook, "dit is nou wat ik mis", upvoten dan die handel. :)

Hoe meer een suggestie ge-upvote wordt hoe groter de kans dat Tado ermee aan de slag gaat. Upvoten kan simpelweg door op het vakje met het aantal votes te klikken, het driehoekje eronder wordt dan zwart en het tellertje gaat 1 up.

Schema gerelateerd:Handmatige aanpassing gerelateerd:Overig:Dus als er iets voor je bij zit: vooral upvoten! d:)b
nMad schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:49:
@Cap Dank voor je reactie. Ik denk dat je mijn vraag niet goed hebt begrepen. Ik wil dat er niks gebeurt qua instelling van temperatuur als ik aan een van de drie knoppen in de woonkamer draai. Temperatuurinstelling van de woonkamer moet alleen via de thermostaat gedaan kunnen worden.
Ok duidelijk, volgens mij kan dat nu niet. Dat wordt een suggestie tot verbetering? Volgens jij is de "kinderstand" al vaker geopperd, dat komt er wellicht mee overeen.

Kinderslot toevoegen

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 05-12-2020 18:13]

Cap schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:08:
In verband met de steeds terugkerende vragen / verzoeken dacht ik, laat ik eens een setje voorstellen tot verandering in het Tado suggestie topic van het Tado support forum hier linken waarvan ik denk:

- dat hoort tot de basisfunctionaliteit die eigenlijk elke klokthermostaat al heeft of;
- dat is heel wenselijk voor een slimme thermostaat.

Denk je ook, "dit is nou wat ik mis", upvoten dan die handel. :)

Hoe meer een suggestie ge-upvote wordt hoe groter de kans dat Tado ermee aan de slag gaat. Upvoten kan simpelweg door op het vakje met het aantal votes te klikken, het driehoekje eronder wordt dan zwart en het tellertje gaat 1 up.

[Afbeelding]

Schema gerelateerd:Handmatige aanpassing gerelateerd:Overig:Dus als er iets voor je bij zit: vooral upvoten! d:)b
Mooi overzicht!

Even ter verduidelijking: Kinderslot werken we op dit moment aan. Verdere upvotes dus niet nodig. Waarschijnlijk Q1 - 2021 beschikbaar.

De andere topics kunnen zeker nog upvotes gebruiken.
@matth111 het punt is dus dat je van alle thermostaatknoppen die aan de thermostaat hangen 1 "kamer" moet maken. Kamer betekent in Tado termen dat ze onder 1 regelaar vallen. Dat het in werkelijkheid niet 1 kamer is maakt natuurlijk niet uit. Dus jij maakt in jouw geval slechts 1 Tado "kamer" aan met daarin de woonkamerthermostaat/knoppen en de studeerkamerknoppen.

Maar zoals @g00gle al aangeeft en in dit topic ook al vaak is aangegeven: het echte voordeel behaal je pas als je kamers / zones onafhankelijk van elkaar kan afsluiten. Dat bereik je alleen met zoneklep(pen) in je leidingstelsel of overal in huis op elke radiator een slimme knop plaatsen die de toevoer afsluit op het moment dat er geen warmtevraag in die ruimte is, of steeds zelf de knoppen dicht draaien van de ruimtes die je niet wilt verwarmen (je kan er een paar standaard dicht hebben, bijv die van de logeerkamer en rommelkamer). Doe je dat niet dan verwarmen de ruimtes die niet dicht staan automatisch mee.

Dat kan Tado of geen enkel ander systeem niet magisch voor je oplossen zonder hardware, het warme water stroomt nu eenmaal door alle leidingen die open staan.

[Voor 13% gewijzigd door Cap op 06-12-2020 11:24]

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
matth111 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:03:
Een vraagje over deze kit die ik wens aan te schaffen: tado° Slimme Thermostaat V3+ Starterskit - Draadloze variant

https://www.bol.com/nl/p/...stat-v3/9300000009933399/

Probleem bij ons thuis: huidige thermostaat staat in woonkamer en eens temp bereikt is (21°) wordt er boven niet verder verwarmd, boven is het te koud in de studeerkamer.

Kan ik met het nieuwe draadloze tado systeem, de thermostaat meenemen naar de studeerkamer zodat de verwarming pas afslaat eens de temp bereikt is?
En na het studeren vervolgens de thermostaat meenemen naar beneden om daar hetzelfde te bereiken?

Ik las namelijk dat je elk tado apparaat maar aan 1 kamer kan toewijzen? Kan ik dan de thermostaat niet meenemen per kamer?
In theorie kan dat, alleen je moet dan handmatig alle radiatoren boven of beneden steeds dicht zetten want anders wordt alles nog steeds mee warm natuurlijk.

Als je dit optimaal wilt krijgen plaats je en boven en beneden een thermostaat en daarbij automatische knoppen op alle radiatoren. Op die manier kan je dit wel perfect regelen.

• TheAirwaver
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-08 18:21
ik222 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:16:
[...]

Heb je de Tado thermostaat ook correct geconfigureerd op modus D01 zodat deze Opentherm gaat doen?

Zie https://www.google.com/ur...Vaw3EyoGrSDhY0vOKTiDUeDVT
Bedankt voor je reactie!

Helaas heb ik die stappen al doorlopen en de thermostaat geeft aan dat ie ze succesvol heeft opgeslagen.... ;(

Update: Na stuk of (fucking) 10x die stappen te hebben gevolgd lijkt hij nu ineens wel te pakken..... Dus nu stuurt ie de ketel wel aan....

[Voor 11% gewijzigd door TheAirwaver op 06-12-2020 18:09]

• Ckriek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:43
GVR schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:58:
[...]

Ik heb deze incl nieuwe knelring (en dat was nodig als ik de oude weer gebruikte lekte het). https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-

Deze zijn zonder adapter te gebruiken
Dit zijn inderdaad de beste, en goedkoopste kranen geschikt voor tado, zonder adapter te hoeven gebruiken.
Let bij deze kranen wel op, zit nl een begrens bare instelling op,voor evt inregelen waterflow, kwam er gisteren achter dat de begrenzing op standje 3 stond, is met heijmeier sleuteltje, of tang in te stellen, op stand 1 tm 8,
Zet deze bij aanvang monteren op standje 8, is maximaal open, ik kreeg gisteren te weinig flow op radiator, na instellen stand 8, was flow prima, en ook het geruis verdwenen, dus let hier op.
Uiteraard is de instelling, te gebruiken voor inregelen, indien u geen voetventiel hebt.

• fdkuyper
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:18
Jeoh schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:06:
Is er een manier om het bereik van de Bridge te verbeteren? Ik heb regelmatig dat de TRVs aan het uiteinde van mijn huis niet bereikt kunnen worden. Verplaatsen is niet echt een optie, tenzij ik 'm middenin de woonkamer laat bungelen.
Ik ben ook op zoek naar een oplossing hiervoor. Voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen repeater voor de bridge. Dus kan je altijd alleen maar met 1 bridge werken. Het resultaat is dat mensen met een groot huis, of "dikke" muren en plafonds met knoppen komen te zitten die niet of heel slecht verbinding maken.

Helaas blijkt er bij Tado weinig animo om hier iets aan te doen, getuige hun forum waar dit al in mei 2019 werd gevraagd: https://community.tado.co...egelmatig-niet-bereikbaar

Wat mij betreft een essentieel gemis voor zo'n systeem. En ik zou dan ook graag zien dat dit in de topic-start wordt opgenomen. Want nu kom ik er pas achter na een behoorlijk flinke investering :(

PS3 PSN: FDK

• Ckriek
  • Laatst online: 12:43
GVR schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:24:
[...]

Gelukkig stonden ze hier blijkbaar default al op 8:
[Afbeelding]

Kom er wel achter dat er eentje op zn kop gemonteerd is 🙈. Zal vast niet uitmaken hoop ik
. Goed dat je het nagekeken hebt, op zijn kop maakt voor functioneren, niet uit

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:46

Sabbi

je denkt aan mij.

NHamelton schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:22:
Hallo Allemaal!

Na lang zoeken en veel lezen ben ik hier terecht gekomen gelukkig :)
Ik heb een vraagje over de tado producten.

Ik woon in een soort studio waar centraal geregelde verwarming is en in m'n studio los te bedienen radiatoren zitten (3stuks) Deze zou ik graag smart maken aangezien je ze nu zelf open en dicht moet draaien en het vaak te warm of te koud is.
Nu was mijn oog gevallen op tado en wil ik dus graag de 3 radiatoren bedienen via de app maar ook door een draadloze thermostaat aan de muur.

Wat heb ik dan precies nodig?

Coolblue zegt namelijk tado slimme radiator thermostaat starters 3-pack maar dan kan ik hem alleen via de app en aan de 3 knoppen zelf bedienen.

Als ik het wireless pakket zie dan zit daar een langwerpig kastje bij wat bij de instructies bij de stadsverwarming of CV komt te hangen naar die heb ik dus niet nodig.

Dus zou graag even hulp willen, tado klantenservice reageert niet.

Dus concreet denk ik nodig te hebben,
3 radiator knoppen
1 draadloze thermostaat
En een gateway?

op tink zie ik in ieder geval niet het kloppende pakket helaas

Dankjewel alvast
Je hebt in ieder geval de Draadloze thermostaat starterkit nodig (met alvast 3 knoppen) Het langwerpige kastje hierbij is de gateway,die prik je in je router.

Als je nog op een andere plek op de muur een sensor/bediening wilt hebben heb je de draadloze sensor nodig. Dat is opzich aan te raden omdat je dan beter de temperatuur kan meten dan op de radiator, maar voor bedienen hoef je het niet te doen, het idee van Tado is natuurlijk dat je het automagisch laat bepalen.

• ik222
  • Niet online
@NHamelton Je hebt minimaal 3 radiatorknoppen en een gateway/bridge nodig. Dan kan die via de app inderdaad de radiatoren laten bedienen.

Draadloze temperatuur sensor is optioneel, die kan dan eventueel de meting centraal doen (kan soms betrouwbaarder zijn) en daarop de radiatoren aansturen. En ja je kan daarop dan ook de gewenste temperatuur instellen maar dat doe je denk ik zelden, ik tenminste niet

[Voor 18% gewijzigd door ik222 op 07-12-2020 22:41]

@NHamelton je hebt altijd 1 starterspakket nodig omdat daar de bridge (wat jij gateway noemt) in zit die de communicatie met de Tado server verzorgt. Dus het bovengenoemd starterspakket van bridge + 3 knoppen en dan nog een draadloze temperatuursensor voor de veel betere temperatuurmeting en het gemak van het bedienen van de 3 knoppen tegelijk met die temperatuursensor.

Je temperatuursensor wordt dan het hoofdapparaat waarmee je meet en bedient, de 3 knoppen zijn slaves van de temperatuursensor.

De temperatuursensor oogt en bedient precies hetzelfde als de thermostaat, thermostaat is duurder en niet nodig omdat je geen ketel hoeft aan te sturen.

[Voor 22% gewijzigd door Cap op 07-12-2020 23:46]

• g00gle
@NHamelton Als ik het goed begrijp kun je geen warmtevraag naar de ketel sturen?
Ik denk dat je ketel dan via een "buitentemperatuur sensor" werkt. Oftewel deze gaat stoken als het buiten koud is en hij kan z'n warmte binnen kwijt. Jij stelt vervolgens via de thermostaat knop op de radiator de temperatuur in.

Ik denk wel dat de Tado knoppen een device nodig hebben waar ze de warmte vraag naar kunnen sturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een "muur thermostaat" of deze dan ook aangesloten is op de ketel of niet zal niet zoveel uitmaken denk ik. De Tado thermostaat denkt tenslotte dat die aan het stoken is. Ook al is de communicatie er niet met de ketel. Wel denk ik dat je hierbij de thermostaat op aan/uit moet instellen. Opentherm zal niet werken denk ik.

Ik vraag me oprecht af of je het goed werkend gaat krijgen. Ik weet namelijk niet hoe goed jullie verwarming systeem nu is. Heb je voldoende warm water om op de juiste momenten aan de warmte vraag te voldoen. Dan zal Tado je een comfortabele temperatuur geven.

Wel heb je sowieso als voordeel dat een wand thermostaat beter de temperatuur kan meten als thermostaat knoppen alleen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of Tado hiervoor de juiste keuze is. Omdat dit echt gemaakt is om de daadwerkelijke warmte vraag te doen.

Met stadsverwarming werkt het bijvoorbeeld ook altijd goed. Omdat je daar een zoneklep tussen kan zetten. Zodra het circuit circulatie kan ontvangen zal er direct warmte binnen komen. Maar ik weet niet of dit op dezelfde manier werkt bij jou in je studio.
Jay-K schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:18:
Goed, ik heb de Tado aangesloten op een Nefit ketel, nu dien ik deze in te stellen op TS -- HC00 -- HK -- EK -- D31 en dan Save.

Alleen ik kan niet kiezen voor HC00, wel voor 01 t/m 10.
Heb ik toch iets verkeerds gedaan?
In hele oude versies van de handleiding staat inderdaad HC00 beschreven voor de Nefit EMS Bus.

Zoals al beschreven in dit forum bestaat HC00 nu niet meer, in nieuwe handleidingen hebben we het dus ook over HC01 tm HC10

Voor de Nefit EMS Bus (en alle andere bussen die vaak in NL voorkomen) kan je altijd gewoon HC01 gebruiken.
Haan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:40:
[...]

Die heb ik nu al in de woonkamer hangen ;) Die moet dus worden vervangen voor een draadloze sensor

[...]

Ik zie geen zoneklep voor minder dan 139 euro, dus dat is een flink verschil tov een knop van 55 euro.

Een ander nadeel van een zoneklep is overigens dat die alleen via aan/uit bestuurd kan worden en niet via OpenTherm.
Zie eerder in dit topic, o.a.

https://tameson.nl/kleppen/kogelkraan/elektrisch/2-weg/
https://www.belimo.nl/nl_NL/products/valves
https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

Opentherm icm met een zonklep gaat prima mits je de communicatie met de ketel via de extensiekit (nu draadloze ontvanger) laat lopen. Bij mij communiceert de extensiekit naast de ketel via Opentherm (EK -> D01), zodra er warmtevraag is van de woonkamerthermostaat gaat de klep open omdat die aangesloten is op het relais van die thermostaat (Thermostaat -> R01). Klopt dus prima.
jeanpaulh schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:08:
[...]

Ik haalde maximaal een maand of 2 als ik dure batterijen er in stopte. Met supermarkt batterijen een week of drie.

Dit was voor mij de reden de knoppen weer de deur uit te doen.
Dat lijkt mij niet een normaal verbruik.
Al contact gehad met ons ?

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Haan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:40:
[...]

Die heb ik nu al in de woonkamer hangen ;) Die moet dus worden vervangen voor een draadloze sensor

[...]

Ik zie geen zoneklep voor minder dan 139 euro, dus dat is een flink verschil tov een knop van 55 euro.

[...]

Als ik nu die dingen zou kopen via de pricewatch kom ik op:
sensor: €80
extensie: €100
zoneklep: €140
Totaal: €320

Een ander nadeel van een zoneklep is overigens dat die alleen via aan/uit bestuurd kan worden en niet via OpenTherm.
Je bestaande bedrade slimme thermostaat sluit je aan op de zoneklep. De extensiekit op de ketel.

• marck11
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
Bra-Jo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:56:
[...]

Tnx voor je reactie. :)

Ik ben toch maar een andere kant op gegaan. Ik had alles zelf willen samenstellen (klep, motor enz) maar heb uiteindelijk besloten om "maar" 100 euro extra uit te trekken en een 24v klep van Honeywell te bestellen. Als ik zie wat dat heel Tado-spul kost, dan maakt die 100 euro ook niet meer zoveel uit. Plus een hoop frustratie en gepiel vermeden hiermee (hoop ik).
Genoeg andere merken beschikbaar. Caleffi, Esbe, https://www.wasco.nl/Sear...px?SearchTerm=zoneventiel.

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Had je dat een maand geleden niet kunnen melden? :(

:P
Tnx, namens andere geïnteresseerden. Ik heb ondertussen de hierboven geposte klep van Warmteservice geïnstalleerd, die doet prima wat ie moet doen.
Edit: deze dus. https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

[Voor 13% gewijzigd door Bra-Jo op 08-12-2020 20:36]

Nomen nescio

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56
Haan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:38:
@WishmasterNL Ja hij werkt dan als een normale thermostaat knop, met als voordeel dat je deze remote kan besturen via de app. En ook een eigen schema voor kunt maken.
Dan heb je ook een bridge nodig toch?

• Haan

Haan

dotnetter

robkrekel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:54:
[...]

Dan heb je ook een bridge nodig toch?
Eh ja daar heb je wel een punt ja. Die knop gaat niks doen zonder bridge. Ik zat even aan mijn eigen situatie te denken waar ik eerst ook alleen twee knoppen had, maar dat was wel met de bridge ook. Anders kan je de knop niet activeren.

Last.fm profiel

• TgrKing
  • Laatst online: 05-09 09:18

[...]

Als ik nu die dingen zou kopen via de pricewatch kom ik op:
sensor: €80
extensie: €100
zoneklep: €140
Totaal: €320

Ik heb een andere oplossing gekozen. Niet zeker of dit te creatief is, maar voor mij werkt het.
Ik heb de vloerpomp op een slimme stekker aangesloten. Daarbij via home-assistant aangegeven dat wanneer de temp>21.5 de stekker uit te zetten en <21.0 de stekker weer aan te zetten. De pomp gaat niet vaak aan en uit door de .5 graad verschil. Ik ben benieuwd wat de experts hiervan vinden 8)7

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:29

acidfever

I am allready working!

RonaldM schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:50:
[...]
Het startpakket van mij is van 25 jan. 2020 en werken nog prima met de bijgeleverde batterijen (5 knoppen en de thermostaat), dan hebben we het over 10 maanden. Ik denk zelfs dat ze de winterperiode (dan moeten de knoppen echt aan het werk) nog wel doorkomen.
Zelfde hier 4 januari 2020 in gebruik genomen en nog altijd dezelfde batterijen.

Ik vermoed dat bij deze persoon het bereik een probleem was (wellicht dikke betonnen vloeren of andere bereik beperkende factoren). Ik zit in een huis uit 1927 dus voornamelijk houten vloeren en wanden.

• NIB0R
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:43
TgrKing schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:01:
[...]

Ik heb een andere oplossing gekozen. Niet zeker of dit te creatief is, maar voor mij werkt het.
Ik heb de vloerpomp op een slimme stekker aangesloten. Daarbij via home-assistant aangegeven dat wanneer de temp>21.5 de stekker uit te zetten en <21.0 de stekker weer aan te zetten. De pomp gaat niet vaak aan en uit door de .5 graad verschil. Ik ben benieuwd wat de experts hiervan vinden 8)7
Ik heb hetzelfde gedaan met home assistant en een slimme stekker maar bij mij gaat hij uit als er 0% verwarmingsvraag is. En weer aan bij > 0. Nadeel van deze methode is als de zone van de vloerverwarming 10% vraagt en een andere zone de volle 100% dat de vloerverwarming dan wel gewoon 100% mee verwarmd. Misschien moet ik hem eerder uitschakelen dan bij 0.

• TgrKing
  • Laatst online: 05-09 09:18
NIB0R schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:38:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan met home assistant en een slimme stekker maar bij mij gaat hij uit als er 0% verwarmingsvraag is. En weer aan bij > 0. Nadeel van deze methode is als de zone van de vloerverwarming 10% vraagt en een andere zone de volle 100% dat de vloerverwarming dan wel gewoon 100% mee verwarmd. Misschien moet ik hem eerder uitschakelen dan bij 0.
Dat is nog mooier gedaan! Ik wist niet hoe ik dat precies moest uitlezen en daarom via de temperatuur geregeld.
jeanpaulh schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:03:
[...]

Ja; heel vaak. Ik moest het steeds nog eens proberen met andere batterijen. Ook toen ik aangaf dit al meerdere malen gedaan te hebben en had gevraagd dit in jullie systeem terug te zoeken.

Helaas werd ik nooit serieus geholpen door de support.
Schrijf data op dat u batterijen vervangen heeft.

Geeft die dan door aan support en vraag om vervangend apparaat.
jeanpaulh schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:12:
[...]

Ja; dat is ook al gedaan. Ik heb alle data in mijn agenda genoteerd. Een vervangend apparaat gingen ze niet doen want na het vele 'nog eens proberen met nieuwe batterijen' was de garantietermijn verlopen.

Inmiddels heb ik Tuya zigbee knoppen die de helft kosten, langer met een setje batterijen doen en nooit warmte lekken.
Dit kan toch niet @tado, ik vind dat jullie dit in orde moeten maken. Een klant komt met een klacht binnen garantieperiode, volgt de aanwijzingen om weer te proberen met andere batterijen en krijgt daarna als blijkt dat de batterijen weer te snel leeg gaan nul op rekest omdat de garantie verlopen is. Dat is geen manier van doen.

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19-09 22:43
frituurvetpet schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:22:

2) De Nest V3 is hier destijds geplaatst door de ketelinstallateur. Op internet zie ik veel mensen stoeien met de heatlink. Heeft iemand hier de Nest V3 vervangen voor de Tado en is de aansluiting op de ketel eenvoudig? FWIW: ik heb een Remeha Tzerra Ace
Ik heb vorige maand mijn Nest V3 probleemloos zelf vervangen door een Tado. Kwestie van de installatiehandleidingen volgen en de documentatie van de ketel nakijken voor de aansluiting. Ik had de Heatlink ook al op opentherm aangesloten dus het was een kwestie van dezelfde aansluitingen op de ketel gebruiken.

• Ovinomis
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:46
Nostordici schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:55:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik zou echt niet weten of opentherm aan of uit staat? Kan ik dat ergens zien?

[...]
Maar indien dit wel goed zit, zou de thermostaat hier niet moeten mopperen dat ie geen verbinding kan maken met de CV ketel die uitstaat?

CV ketel is een Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6

Edit: Er is zojuist ook iets gebeurd in de Tado app. Warm water (warmwateraansluiting) is er bij gekomen

[Afbeelding] Deze draad loopt van Tado naar ketel. Heb je hier wat aan?
Bij mijn nefit hcr 30 zien de aansluitingen er ongeveer gelijk uit. Hij lijkt nu op aan / uit schakeling te staan. (bij mij is de opentherm / modulair de oranje aangesloten en daar zat mijn nefit easy thermostaat ook op)

Heb je ook de installatie handleiding doorlopen? Daar staat volgens mij alles in wat je moet weten.. Ben zelf een leek maar ik heb met de handleiding erbij alles zelf kunnen aansluiten / controleren.

Veel succes!

P2

• g00gle
@Nostordici

Ik haal sowieso al dit uit de handleiding:

Steek er zelf ook energie in om te kijken hoe het hoort te zitten. Tweakers is geen forum waar we voorkauwen hoe het precies werkt. We zijn hier geen helpdesk.

Begin is met het lezen van de handleidingen. Zowel die van Tado als van de ketel. Hierin kun je vinden hoe die aangesloten moet worden. Je moet hem als Aan/Uit aansluiten in iedergeval. Of Tado moet het Nefit protocol inmiddels ondersteunen (ik dacht het wel, maar daar twijfel ik over). @Cap weet jij dat?

Met de installateurs handleiding van tado kun je vinden hoe je de thermostaat kunt instellen dat die het juiste protocol gaat praten richting de ketel. Dan pas begrijpen ze elkaar.

Als je hier komt met deze info hoe het nu is ingesteld op de ketel en op de tado. Ook op welke manier de tado ingesteld staat. En het lukt dan nog niet, dan kunnen wij je vast helpen om het voor elkaar te krijgen.

Een foto delen met waar de draadjes inzitten zegt niet zoveel. Dan moet ik zelf gaan uitzoeken wat die plaatjes erbij betekenen. Als jij dat nou alvast doet is het helpen makkelijker! ;)
@g00gle zo te zien is ie nu aangesloten op aan/uit en niet op de EMS bus, dat zal wsch die ernaast zijn. Als ie het niet doet dan maakt het draadje dus gewoon geen contact of staat de thermostaat niet op aan/uit ingesteld...

De V3+ thermostaat ondersteunt dacht ik wel de Nefit EMS bus, de oudere V3/V2 versies niet. Maar dan sluit je hem natuurlijk wel op de EMS bus aansluiting aan. Kwestie van even de Tado compatibiliteitsgids raadplegen.

Dus lijkt me handig dat ie even met de Tado installateurshandleiding controleert waar de Tado V3+ op is ingesteld (aan / uit of EMS?) en dan de thermostaat op de overeenkomstige pinnen aansluit, makkelijker kunnen we het niet maken. :P

PS Tado installateurshandleiding / Tado compatibiliteitsgids / Nefit <modelnr> installatie handleiding is allemaal te googlen, dat mag ie zelf doen.

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 10-12-2020 20:40]

• Nostordici
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
@g00gle @Cap Zo was het niet bedoeld hoor, door die hitte was het ook lastiger om mezelf te concentreren haha

Ik heb hier ook geen kaas van gegeten en daarom had ik aan de monteur gevraagd om het goed aan te sluiten. Hij gaf zelf aan het systeem ook niet te kennen, maar ik zei dat ik me met het netwerk gedeelte wel zou redden.

Ik had voor hem nog wel de installateurshandleiding uitgeprint. Echter ontbrak er één stap. Namelijk deze:

De installatie van de Tado zelf, hij reageert nu wel op de app (ketel slaat aan) en toen ik hem helemaal uit deed ging de ook ketel uit. Helemaal blij :) Ik ben benieuwd of ik morgen in een warm huis opsta.

Volgende beproeving wordt het aansluiten van de radiatorknoppen :X :? 8)7
Al schijnt dat nog makkelijker te zijn?
jeanpaulh schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:12:
[...]

Ja; dat is ook al gedaan. Ik heb alle data in mijn agenda genoteerd. Een vervangend apparaat gingen ze niet doen want na het vele 'nog eens proberen met nieuwe batterijen' was de garantietermijn verlopen.

Inmiddels heb ik Tuya zigbee knoppen die de helft kosten, langer met een setje batterijen doen en nooit warmte lekken.
Cap schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:15:
[...]

Dit kan toch niet @tado, ik vind dat jullie dit in orde moeten maken. Een klant komt met een klacht binnen garantieperiode, volgt de aanwijzingen om weer te proberen met andere batterijen en krijgt daarna als blijkt dat de batterijen weer te snel leeg gaan nul op rekest omdat de garantie verlopen is. Dat is geen manier van doen.
Dit kan inderdaad niet.

Als de persoon nog een garantieclaim wil maken, graag dan een DM sturen met het email adres van het account. Dan kan ik alles even nalopen.

[Voor 26% gewijzigd door tado op 11-12-2020 08:11]

• Bla65
BugBoy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
I
  1. Nefit doet geen Opentherm, dus volgens mij heb ik een Nefit Opentherm converter nodig. Klopt dat?
  2. Klopt het dat ik zonekleppen nodig heb voor de vloerverwarming beneden en voor de badkamer?
  3. Hoe regelt Tado de hoeveelheid warm water voor de vloerverwarming?
Ik ben een handige IT-er, maar van verwarmen heb ik geen verstand. Wil het wel graag snappen :)
2: je moet de aanvoer naar de vloerverwarming kunnen stoppen, de officiële methode is een zoneklep. Ik doe dat door de pomp van de vloerverwarming uit te zetten.In de badkamer heb je een thermostaatknop met Tado nodig.
3: Dat staat los van Tado, dat gaat net zoals nu. De ketel voert warm water aan en de thermostaatknop van je vloerverwarming regelt de temperatuur.

• Motorfret
BugBoy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
Ik zit al een tijd te klooien met het verwarmen van mijn woning. Ik heb de volgende situatie:
  1. Nefit doet geen Opentherm, dus volgens mij heb ik een Nefit Opentherm converter nodig. Klopt dat?
  2. Klopt het dat ik zonekleppen nodig heb voor de vloerverwarming beneden en voor de badkamer?
  3. Hoe regelt Tado de hoeveelheid warm water voor de vloerverwarming?
over punt 1: nefit heeft inderdaad geen opentherm, maar de Tado ondersteunt de EBU van Nefit.

• ik222
  • Niet online
Wim Leers schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:20:
[Afbeelding]
Ik zie drie draadjes aan m'n huidige Siemens REV13DC thermostaat (onding!), maar slechts twee zijn aangesloten. Ook arriveren er slechts twee aan de ketel. Ik neem aan dat dat derde draadje een aarding is die er niet toe doet? 🤞

Als ik https://www.reddit.com/r/...ado_app_without_internet/ zie dan is het behoorlijk eng om een Tado te gebruiken … behalve als je HomeKit gebruikt, omdat het dan ook zonder internet verder blijft werken. Weliswaar zonder weerinformatie vermoed ik dan.

De plek op de foto hierboven staat jammer genoeg in de zon, wat de metingen uiteraard beïnvloed (de techniekers die dit geïnstalleerd hebben … 🙈). Daarom vraag ik me af of het mogelijk is om Tado gebruik te laten maken van lokale temperatuursensoren. Ik heb binnen en buiten temperatuursensoren. Als ik kan instellen naar welke binnentemperaturen de Tado zich moet richten, én kan instellen om niet weersvoorspellingen te gebruiken maar de actuele gelezen buitentemperatuur … dan lijkt me dit sowieso accurater dan de Tado Cloud diensten? Bovendien kan je dan in theorie 100% onafhankelijk van de Tado servers werken.

Ik weet dat https://www.tado.com/all-...ure-sensor-specifications bestaat, maar dit is enkel voor bínnen. Bovendien heb ik al andere sensoren (Eve Room) in het hele huis, die veel kleiner zijn, ook de luchtkwaliteit meten én met HomeKit werken.

Kortweg, ik zou graag de Tado kunnen instellen om naar bepaalde HomeKit temperaturen te kijken. Kan dit? Komt dit eraan?
Tado kan alleen kijken naar Tado thermostaten of thermostaat knoppen, externe sensoren is geen ondersteuning voor. Homekit helpt je daar ook niet bij, middels de Homekit integratie kun je enkel lokaal je thermostaten of thermostaat knoppen instellen en uitlezen.

Wat je wel kunt doen is de draadloze starter kit kopen in plaats van de reguliere kit met bedrade thermostaat. Dan plaats je direct bij de ketel de losse draadloze ontvanger, die wordt daar dan met de 2 draden aangesloten op de ketel. Vervolgens heb je daarin ook een losse draadloze thermostaat die je op elke gewenste plek kunt plaatsen. Hiermee los je dus wel het plaatsing probleem wat je nu hebt op.

Zo heb ik het hier ook, in mijn geval omdat ik op de plek van de oude thermostaat een tablet voor domotica besturing wilde ophangen en ook hier was de originele plek niet optimaal voor een representatieve meting.

• g00gle
@Remi je hebt alles geprobeerd wat ik ook zou proberen... Dus ik ben een beetje bang dat die overleden is. Hopelijk nog garantie!

• ik222
  • Niet online
Crateagus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:28:
Een check:

Op dit moment heb ik een bedrade thermostaat en wil overstappen naar een Tado.
Ik begrijp dat je dan een bedrade starterskit kan bestellen.

Vanuit een optimale flexibiliteit insteek lijkt me een draadloze variant handiger. Voor zover ik het heb kunnen nagaan dat niet ketel afhankelijk en is mogelijk.

Zijn er redenen te verzinnen om niet voor een draadloze variant te gaan als je een nu een bedrade thermostaat hebt? Ik krijg dat niet scherp. Prijsverschil van ca. € 5,- buiten beschouwing gelaten.
Voor de werking maakt het niet uit en het is dus inderdaad ook niet ketel afhankelijk ofzo. Letterlijk het enige verschil is dat bij de bedrade variant één kastje krijgt wat je dus ook op de plek van de huidige thermostaat moet hangen en daar bedraad moet aansluiten aan de ketel. Terwijl bij de draadloze variant je een losse thermostaat en een losse draadloze ontvanger krijgt. Die ontvanger moet dan uiteraard alsnog bedraad aangesloten worden op de ketel maar de thermostaat kun je dan overal plaatsen.

Ik heb hier ook een ouderwetse bedrade thermostaat vervangen door de draadloze Tado starterskit. De ontvanger hangt nu dus in het stookhok direct aan de ketel en de draadloze thermostaat op een andere plek in de woonkamer. In mijn geval deed ik dat ook vooral omdat ik op de plek van de oude thermostaat dus een domotica tablet wilde plaatsen.

• Aherin
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:18
Ik weer hoor...

Verwarming stuk. Wel warm water, mijn logische denkwijze legt het dus bij de thermostaat neer. Thermosmart, leuk ding altijd goed gewerkt maarja, geen homekit ondersteuning, mist toch een beetje een moderne look, ik schaf wel een Tado aan.

Tado aangesloten, maar nog steeds geen verwarming. Toch maar een monteur laten komen. Blijkt het aan de driewegklep te liggen!

Maarja, nou hangt die Tado al. Heb ik m echt nodig? Nee, want de thermosmart is ook nog goed.

Maar hij blift mooi hangen. Ik ben een sucker voor “mooi” 8)7

Dus ik ben nu ook lid van de Tado family O+
Straks dit topic maar even door bladeren :) als t ook met Domoticz werkt is het helemaal mooi!

[Voor 11% gewijzigd door Aherin op 14-12-2020 14:14]

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Aherin schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:13:
Ik weer hoor...

Verwarming stuk. Wel warm water, mijn logische denkwijze legt het dus bij de thermostaat neer. Thermosmart, leuk ding altijd goed gewerkt maarja, geen homekit ondersteuning, mist toch een beetje een moderne look, ik schaf wel een Tado aan.
Verheug je niet teveel. Mijn Thermosmart werkte volgens schema door als het Internet uitviel, was niet afhankelijk van de server van de fabrikant, kende een goed werkende vroege start, had een webinterface waarin je goed week- en vakantieprogramma's kon maken en aanpassen, ..... Maar geen zoneregeling zoals Tado die heeft en waar ik nu al drie jaar veel plezier van heb. Ik ben tevreden over Tado, maar mis die goede features van Thermosmart nog steeds.

• KingKoning
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:38
Aherin schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:13:

Straks dit topic maar even door bladeren :) als t ook met Domoticz werkt is het helemaal mooi!
ik heb tado in home assistant draaien, dus zou niet weten waarom het niet in domoticz werkt :)

[Voor 3% gewijzigd door KingKoning op 15-12-2020 08:19]

• Bla65
KingKoning schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:18:
[...]

ik heb tado in home assistant draaien, dus zou niet weten waarom het niet in domoticz werkt :)
Ik heb het in Domoticz draaien dus ik denk wel dat het werkt 8)7
Aherin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:49:
[...]

Voor zoiets essentieels als verwarming is dat toch wel een dingetje..
Als jullie failliet gaan kan ik t ding dus weg gooien?
Deze discussie is al meerdere keren voorbij gekomen. Apple Homekit zal altijd blijven werken omdat daar geen cloud verbinding voor nodig is. Voor andere features bent u inderdaad van de tado cloud afhankelijk. Net zoals heel veel IoT producten.
De reden dat we nu weer onderhoud plegen aan de servers is trouwens omdat we een zeer groot aantal nieuwe klanten hebben mogen verwelkomen de afgelopen weken! We hadden met minder gerekend vanwege lockdowns etc.. maar het lijkt erop dat ons product daar niet al te veel last van heeft gehad.

• Melantrix
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:12
tado schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
[...]

Deze discussie is al meerdere keren voorbij gekomen. Apple Homekit zal altijd blijven werken omdat daar geen cloud verbinding voor nodig is. Voor andere features bent u inderdaad van de tado cloud afhankelijk. Net zoals heel veel IoT producten.
De reden dat we nu weer onderhoud plegen aan de servers is trouwens omdat we een zeer groot aantal nieuwe klanten hebben mogen verwelkomen de afgelopen weken! We hadden met minder gerekend vanwege lockdowns etc.. maar het lijkt erop dat ons product daar niet al te veel last van heeft gehad.
Het zal vast eerder voorbij zijn gekomen, maar hebben jullie als exit strategie dan wel de optie om eventueel zelf te hosten? Dat is handig om op voorhand te bedenken en mogelijk te maken, want als jullie wel failliet gaan, danwel over willen naar een nieuw software oid waarbij oude hardware niet meer werkt, wij nog wel de optie hebben om door te draaien.

En tbh, een dergelijke strategie zou mij doen overhalen om jullie nieuwe hardware dan bijvoorbeeld wel te kopen, dan weet ik namelijk dat ik niet zomaar in een onverwarmd huis zit. :)

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Aherin
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-09 10:18
tado schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
[...]

Ik ben net nieuw he :P

Ik ga er maar vanuit dat jullie de komende drie jaar niet failliet gaan, en daarna zien we wel verder ;-)

• diederikd
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 05-09 16:05
koelkast schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:46:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat jij van gescript hebt? Heb je een github pagina of anderszins voorbeelden van wat je hebt gefixed? Ik heb sinds kort een tado thermostaat + knoppen door het hele huis en ben benieuwd wat de verdere mogelijkheden zijn in combinatie met Home Assistant.
Ik heb wel 'slimme' schema's in gebruik, maar die vind ik niet zo goed werken met wisselende school/werktijden van ons gezin...
Zoals waarschijnlijk bij velen is m'n Home Assistant setup iets waar continu dingen in veranderen ;-)
Ik ben recent overgestapt van configuratie van automations in yaml naar node red. De eerste paar Tado flows heb ik daar dus ook weer ingebouwd. Zijn alleen iets lastiger te delen dan yaml via git (althans, nog niet echt naar gekeken).
Bijvoorbeeld: afhankelijk van geografische positie van bewoners (zones) Tado op de Away of Home modus zetten (vergelijkbaar met Geofencing - alleen iets flexibeler). Of verwarming uit wanneer open_window gedetecteerd is. Ik ben nu bezig om een aantal ESP32 temperatuursensors te maken en die te gebruiken als accurate thermostaat (ipv die van de knop). Ze echt integreren met Tado lukt niet, maar kan ze wel gebruiken om de offset (afwijking) continue te monitoren/corrigeren.

De 'slimme schema's' van Tado kun je niet heel veel slimmer maken. Moet je misschien ook niet willen, omdat zij (als het goed is) wel goed omgaan met weersomstandigheden en lessen over de verwarmtijd.
Je kunt er wel omheen werken, door bijvoorbeeld naar wekkers te kijken op je telefoon, of naar de status van verlichting/apparatuur in je huis (tv,muziek,verlichting uit & na 10pm => verwarming uit/laag; wekker om 7am & weekend => heat (afwijkend van normale schema)). Als je wilt kan ik wel een paar service calls delen, stuur dan maar even een DM.

• Haan

Haan

dotnetter

JustinoFTW schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:12:
Wat ik mij afvraag, de 2 radiatoren in de woonkamer staan altijd al op open (zit geen thermostaatknop op).
Zou dit nu nodig zijn, of is het niet nodig gezien de thermostaat die in dezelfde ruimte hangt?
Als je het niet doet, wordt de woonkamer alitjd meeverwarmd als er vanuit een andere kamer (via de Tado radiatorknop) een warmtevraag komt.
Dus als je bijvoorbeeld, zoals veel mensen nu die thuiswerken, overdag wel warm op je werkkamer boven wilt zitten, maar niet de woonkamer onnodig wilt verwarmen, dan zal je ook daar de knoppen moeten plaatsen.

[Voor 18% gewijzigd door Haan op 15-12-2020 15:54]

Last.fm profiel

Kortom, een v3 bridge op de kop tikken (marktplaats, ebay) of indien je geen Apple Homekit gebruikt gewoon de v2 bridge gebruiken. ;)
Ge0force schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:21:
Ik heb vorige maand een Tado slimme thermostaat geïnstalleerd en Tado slimme radiatorknoppen aan elke radiator gezet. Dit werkt allemaal prima, maar ik stel vast dat de radiator van mijn badkamer 's ochtends en' s avonds meer dan twee uur nodig heeft om de temperatuur te verhogen van 18 graden (ingestelde nacht- en dagtemperatuur) naar een comfortabele 23 graden. Ik heb een vrij zuinige condensatieketel op gas, maar vraag me af of het niet voordeliger is om de radiator op de badkamer op een lagere temperatuur in te stellen, en een elektrische bijverwarming te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Nee, elektrische bijverwarming slurpt energie en zolang je daarvoor moet betalen is dat altijd duurder dan radiatoren verwarmen via een gasgestookte HR ketel.

Maar 23 graden is wel héél erg comfortabel :+, als je toch oog hebt voor besparing dan denk dat je met 20-21 graden ook een end moet komen? Kan me niet voorstellen dat je dan met kippenvel in de badkamer staat. Onze komt niet verder dan 18 a 19 graden en het is prima voor douchen en wassen. Toegegeven, er zit wel vloerverwarming in.

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 16-12-2020 10:03]

• jessesteinen
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-09 14:38

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Nee, elektrische bijverwarming slurpt energie en zolang je daarvoor moet betalen is dat altijd duurder dan radiatoren verwarmen via een gasgestookte HR ketel.
Elektrische verwarming is wel 100% efficiënt (alle energie wordt in warmte omgezet) en je verwarmt precies op de plek waar je de warmte wilt hebben. Of het duurder is, weet ik niet zo snel, maar je kunt op die manier wel vrij groen verwarmen (als je groene stroom) hebt, wat je met gas stoken niet zo gaat lukken...

The geek shall inherit the earth.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

jessesteinen schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:14:
[...]
Elektrische verwarming is wel 100% efficiënt (alle energie wordt in warmte omgezet) en je verwarmt precies op de plek waar je de warmte wilt hebben. Of het duurder is, weet ik niet zo snel, maar je kunt op die manier wel vrij groen verwarmen (als je groene stroom) hebt, wat je met gas stoken niet zo gaat lukken...
100% efficient misschien, maar dat wil niet zeggen dat het goedkoper is. Het verbruikt veel stroom en stroom is niet goedkoop.

Android developer & dürüm-liefhebber

Barrybobslee schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:31:
[...]

heb net met iemand via de mail contact gehad. Ook die gaf aan dat de CV ketel geen Opentherm ondersteunt.
De kabels van de thermostaat heb ik aangesloten gehad op de +/- aansluiting (Ebus) alleen gebeurt er dan niks.
Ik heb nu dus alles teruggedraaid zodat het via aan/uit principe werkt en we iig verwarming hebben (wel zo lekker in de winter).

Buiten dit. Waar dient de VR33 module dan voor als deze niet gebruikt kan worden? Deze zat immers al in de CV ketel.

In hoeverre heeft het aansluiten van de thermostaat op de OT en massa van de VR33 zin?
Volgens https://wifithermostaten.nl/aansluittabel-vaillant zou dit moeten werken.

@Cap bedankt voor de Tip om de thermostaat boven bij de CV ketel met andere kabels aan te sluiten. Helaas heeft dit niet geholpen.
Beste, Ik snap uw vraag niet.
U heeft geen VR33 module nodig

U moest alleen tado op de juiste D07 (EBUS) instellen en iet op D01 (Opentherm)

Daarna een permanent lusje op de RT24 poorten van de ketel

Dan op de BUS aansluiten en tado op D07 zetten

• JustinoFTW
  • Laatst online: 13:00
Gister mijn Tado set binnengekregen en na een aantal keer FAIL te zien op mijn scherm tijdens het instellen is het daarnaast soepel verlopen! De handleidingen en stappen zijn lekker simpel.

Temperatuur wordt ook beter aangegeven vergeleken met mijn Nest v3, die meestal 1 tot 2,5 graad te warm aangaf.

[Voor 46% gewijzigd door JustinoFTW op 18-12-2020 09:05]

5120Wp Oost/West - PV Output

• Haan

Haan

dotnetter

Om even te relativeren, als ik hier niet iets over een storing had gelezen, had ik er nooit van geweten, niks van gemerkt dus.

Last.fm profiel

• JustinoFTW
  • Laatst online: 13:00
olafmol schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:49:
[...]

interessant, ik twijfel ook of ik mijn Nest v3 de deur uitdoe, te weinig inzicht in hoe en waarom ie zich gedraagt zoals ie doet (geen stooklijnen ed), te brede deadband en overshoots, en te hoge gemeten temp.

Ben dus erg benieuwd hoe de Tado je bevalt tov de Nest...
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe positief ben.
Kan per kamer de temperatuur regelen en merk dat ook de losse kamers dus veel sneller warm worden i.p.v dat alle radiatoren warm worden zoals bij de Nest het geval was. Ketel heeft het een stuk rustiger zo.
Enige wat ik nog een beetje spannend vind is het cloud gebeuren, wat als Tado ooit stopt? Maar daar lijkt voorlopig nog geen sprake van, en dit jaar door mijn overschot aan stroom eigenlijk al terugverdient.

Mocht je besluiten om de Tado te kopen, via Tink kan je voordeliger setjes kopen. Zo was ik 359 euro kwijt voor de starterspack + 6 radiatorkranen. Gewoon een tip, verdien er zelf niks aan (mocht het niet toegestaan zijn dit te plaatsen)

[Voor 10% gewijzigd door JustinoFTW op 18-12-2020 20:02]

5120Wp Oost/West - PV Output

Ja, twee keuzes:

1. Klep voor woonkamer plaatsen zodat die dicht kan terwijl de rest open kan blijven. Thermostaat in woonkamer stuurt de klep, de overige ruimtes die je wilt verwarmen dan (Tado) thermostaatknoppen. Kan eventueel ook met domme knoppen met draagbare thermostaat die dan de warmtevraag verzorgt; het essentiële punt is dat je de woonkamer moet kunnen afsluiten.
2. Thermostaat in woonkamer én overal op de radiatoren in woonkamer Tado thermostaatknoppen, zodat alle radiatoren in de woonkamer afgesloten kunnen worden. Ook hier is het punt dat je de hele woonkamer wilt kunnen afsluiten terwijl je elders verwarmt. Overige ruimtes dan naar keuze ook Tado thermostaatknoppen toepassen afhankelijk van de verwarmingsbehoefte. Op een ruimte die je zelden / nooit separaat verwarmt kan je een normale thermostaatknop laten zitten op standje antivries of 1.

PS als ik het goed begrijp is die klep een centrale voorziening om te zorgen dat er pas warm water de woning binnenkomt als er warmtevraag is van de thermostaat), zo ja dan moet die dus altijd open gaan zodra er warmtevraag is vanuit een willekeurig vertrek, woonkamer of ander.

in dat geval is het het handigste om het relais van de Tado thermostaat de centrale klep te laten schakelen en op de plekken waar je afzonderlijk wilt kunnen verwarmen Tado knoppen te installeren. Deze knoppen worden in de app dan toegewezen aan de aparte kamers. De warmtevraag loopt dan altijd via de thermostaat, dus zodra je een knop opendraait zet de thermostaat de centrale klep open.

[Voor 31% gewijzigd door Cap op 20-12-2020 13:27]

• ik222
  • Niet online
BugBoy schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:26:
Ik ben wat dieper in het Tado systeem gedoken, maar heeft er niemand een probleem mee dat je volledig afhankelijk bent van de Tado servers? Als ik het goed begrijp kan je zonder internet niet de boel inregelen en heb je zelfs geen programmasturing. Als Tado over 5 jaar besluit de stekker uit zijn server te trekken, dan heb je ineens een dom systeem.
Tado ondersteunt vanaf de V3 Homekit, daarmee kan ik het systeem volledig lokaal aansturen vanuit Home Assistant.

Ik gebruik het hele cloud gebeuren nu al niet :)

• Haan

Haan

dotnetter

En dan komt een keer iemand langs voor onderhoud aan de CV, reset per ongeluk de aanvoer naar 90 graden en je vloer is naar de knoppen en blaren op je voeten .. Heel onverstandig en al helemaal niet iets om anderen aan te raden.

Last.fm profiel

Dizzzz_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:27:
@tado In onze nieuwe woning hebben we een CV ketel die met twee thermostaten bedraad wordt aangestuurd: de vloerverwarming met OpenTherm, alle radiatoren met Aan/Uit (**). In de 'werkkamer' krijgen we de temperatuur niet goed geregeld omdat de thermostaat van de radiatoren in de badkamer hangt. Tis altijd te koud of te warm.

Dit willen we graag veranderen op de volgend manier (zie plaatje).
  • vervangen van twee huidige honeywell 'rounds' door Tado bedrade thermostaten (*)
  • nieuwe draadloze Tado thermostaat (sensor?) in werkkamer
  • tenminste twee "slimme knoppen" voor werkkamer en badkamer
  • zo min mogelijk andere wijzigingen
Is een dergelijke opzet mogelijk met het Tado systeem? Kan dit in de app worden geconfigureerd?

Groetjes

Dit is prima.
De werkkamer heeft alleen een sensor nodig, geen thermostaat. En zelfs dat is optioneel (maar wel aan te raden)

Dannes

(*) houden en gebruiken van bedrading heeft ons voorkeur
(**) de CV ketel ondersteunt OpenTherm op 2 draden, en heeft ook nog een RTF module aan boord.

[Afbeelding]

• ik222
  • Niet online
g00gle schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:14:
Het valt mij op dat sinds wij een nieuwe CV ketel hebben de Tado die de woonkamer aanstuurt eigenlijk de heledag warmte vraag heeft. Zie hier:
[Afbeelding]

Je kunt het ook zo mooi zien, temp is al behaald maar de warmte vraag is er nog steeds. Die blijft eigenlijk de heledag:
[Afbeelding]

Hierdoor blijft ook de zoneklep de hele dag open.
De CV ketel lijkt deze warmte vraag te negeren, voor het grootste gedeelte. Maar ik snap niet helemaal waarom dit is en wat eraan te doen is.
Het lijkt erop dat de ketel modulerend wordt aangestuurd, dan blijft hij netjes steeds een klein beetje branden om het op temperatuur te houden.

Dat is heel anders dan met een aan/uit sturing waarbij de thermostaat het eerst laat afkoelen om vervolgens weer even de ketel (volgas) in te schakelen. Ik vermoed dat je oude ketel op die manier aangestuurd werd?

• wnwiigrtz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-09 18:44
mrnn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:32:
@Bla65 ah dan begreep ik je verkeerd. Dacht dat je met Domoticz via IFTTT de Tado aan het uitlezen was maar dat kan dus ook direct blijkbaar. Goed om achter de hand te houden, zou eindelijk een goed excuus kunnen zijn om een domotica pc-tje neer te zetten.

Ik experimenteer nog wel even verder. Nadeel is dat het lastig testen is vanwege de trage vloerverwarming en als hij het signaal mist om de pomp aan te zetten dan moet ik 's morgens eerst 10 minuten op mijn ketel reset wachten voor ik kan douchen... |:(
Ik weet niet precies welke gegevens je uit Tado binnenkrijgt in IFTTT, maar hier heb ik recent ook een soortgelijke oplossing bedacht. Gehele benedenverdieping vloerverwarming, thermostaat in de woonkamer waarmee ik de temperatuur regel. Verder op elke slaapkamer een slimme radiatorknop.

Ik gebruik hier Domoticz en een klik-aan klik-uit stekker om de pomp van de vloerverwarming wel/niet te laten draaien. In plaats van op basis temperatuur in de woonkamer doe ik het echter op basis van de "heating power" die uit Tado komt. Dit is een waarde tussen 0 en 100 die aangeeft hoeveel vraag er bij de ketel is. Je ziet dit in de app ook terug in de drie "vlammetjes" in je ruimte. Ik kan hiermee dus gewoon zelf op de thermostaat of de app de temperatuur instellen. Zodra Tado bepaald dat de temperatuur te laag is, gaat de heating power omhoog en dus de pomp van de vloerverwarming aan. Het warme water uit de ketel stroomt dan de vloer in. Zodra alles op temperatuur is en de warmtevraag beneden stopt, gaat ook de pomp van de vloerwerwarming weer uit. :)
Devian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb zelf ook een extra thermostatische aansluiting laten maken die voor de temperatuurknop zit, zowel voor de vloerverwarming beneden als in de badkamer.

Omdat ik geen bypass heb heb ik vervolgens de designradiator in de badkamer altijd open gezet...

Dit koste me een paar tientjes om te laten doen, en werkt perfect, alhoewel niet officieel ondersteunt door Tado.
Laten doen voor een paar tientjes? Een nieuwe thermostaatkraan + knop + koppelstuk, de verwarmingsinstallatie legen, de buis doorzagen, de nieuwe kraan erin zetten en de verwarmingsinstallatie weer vullen.

Ik ben oprecht benieuwd naar de monteur die dat voor een paar tientjes doet, die wil ik ook wel inhuren namelijk. Even los van de materiaalkosten ben je namelijk toch wel ff zoet met een installatie legen, weer vullen en ontluchten. :)

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 11:16]

• g00gle
Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:15:
[...]

Laten doen voor een paar tientjes? Een nieuwe thermostaatkraan + knop + koppelstuk, de verwarmingsinstallatie legen, de buis doorzagen, de nieuwe kraan erin zetten en de verwarmingsinstallatie weer vullen.

Ik ben oprecht benieuwd naar de monteur die dat voor een paar tientjes doet, die wil ik ook wel inhuren namelijk. Even los van de materiaalkosten ben je namelijk toch wel ff zoet met een installatie legen, weer vullen en ontluchten. :)
Alleen het materiaal is al meer als een "paar tientjes" :+

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16:33
Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:15:
[...]

Paar tientjes per vloerverwarming...en de monteur was een bekende ;). Ik heb hier waarschijnlijk niet de hoofdprijs voor betaald.

Klus zelf was verder in no-time gedaan...er kwam amper water uit de installatie lopen, dat zou ook meegeholpen hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Devian op 23-12-2020 11:28]

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16:33
Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:38:
Ok, paar tientjes materiaalkosten per vloerverwarming en gratis uitgevoerd dus. :)

Amper water uit de installatie zal dan wel komen omdat het open te zagen deel geisoleerd kon worden dmv dichtzetten van kranen. Anders is het wel een bijzonder kleine installatie, normaal is het toch heel wat emmertjes uit de verwarmingen halen. :P

Denk dat als je een uur een monteur moet inhuren + materialen en voorrijkosten dat je zo minimaal 200 euro kwijt bent voor aanbrengen van 2 nieuwe ventielen in het systeem.
Klopt, ik herinner mij inderdaad de opdracht om alle kranen dicht te draaien....either way, het koste mij niet het einde van de wereld, qua tijd was het ook zo gedaan...en qua werking heb ik er niks op aan te merken. Vloerverwarming schakelt perfect aan/uit wanneer het moet, zowel beneden als in de badkamer.

Enige waar ik tegenaanloop, modern goed geïsoleerde woning, is dat het minimumvermogen van de CV ketel niet laag genoeg gaat en hij alsnog af en toe pendelt...vooral als de vloer al op temperatuur is dan gebeurt dit. Ik zet de vloer ook niet altijd aan, sochtends stook ik 3,5h (21gr) en de rest van de dag/avond blijft het vervolgens warm in huis. Als het echt koud word stook ik smiddags om 16.00 nog 2h erbij om het savonds ook warm(21gr) te houden.

• ikmattie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:28
dxta schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:13:
[...]

De vraag is of dit erg is natuurlijk, aangezien de woonkamer de 'default' kamer is en een eigen temperatuursensor heeft in de thermostaat (dat was iig mijn aanname). Of zorgt het dan voor onnodig verbruik?
Ik merk nu, met al het thuiswerken, dat de huiskamer de hele dag amper verwarmd wordt, terwijl de studeerkamer wel op temperatuur gehouden wordt. Als we de hele dag de huiskamer mee zouden verwarmen denk ik dat we op dit moment meer dan het dubbele zouden stoken (matig geïsoleerd huis uit 1919)

Is dat erg? Niet echt, maar zal inmiddels sinds maart wellicht hebben gescheeld in stookkosten.

Het klopt idd dat de woonkamer een sensor heeft in de thermostaat, maar de woonkamer kan dus niet uitgezet wordne als er vraag is vanuit andere ruimtes, de woonkamer zal dus warmer worden dan ingesteld.

Mijn Flickr; Sony A7iii

• MAB The Frisian
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-08 19:57
g00gle schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:05:
[...]

Goed lezen, je moet die knop een aantal keer 3 sec inhouden.
Dat klopt. Tweemaal 3 sec en dan zou ie 2 minuten bezig zijn met laden en dan zou R01 verschijnen.
De manual voor installateurs op p9,10 en 11.

Dat gebeurt dus allemaal niet en dus kom ik niet verder.

@jessesteinen: dat ga ik even proberen. YES, en nu nog verder.

Ben nu bij de v en de Opentherm is dus installed. Weet ook waar het aan lag. Had 'm gisteren al gepaired en had meteen daarna verder moeten gaan. Nu kwam ik met tweemaal 3 seconden niet verder dan de schroevendraaier en de steeksleutel. Normaal download ie na de tweede 3 seconden dan meteen het menu.

Bedankt voor de hulp. Zal nu eens verder kijken nog.

Nog iets bijzonders te verwachten of zou het zo moeten werken ?

Dat werkt wel (y)

[Voor 39% gewijzigd door MAB The Frisian op 23-12-2020 17:51]

• Motorfret
De melding van lege batterijen kan lang (denk aan een uur of zelfs langer) blijven staan in de app, maar verdwijnt tzt vanzelf.

• Bla65
mrnn schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:45:
[...]

Ik zal daar binnenkort eens induiken. Dan wordt het dus knutselen/hobbyen met een Pi en Domoticz (of een van de anderen zoals Home Assistant). Momenteel alleen niet zoveel tijd. Is dit dmv plugins (of hoe ze dat binnen Domoticz ook noemen) redelijk plug and play bij elkaar te klikken of moet je zelf met scripts aan de slag? En bij klikaanklikuit inderdaad geen terugkoppeling maar mogelijk kan het ook wel via een wifi stopcontact. Dan wel terugkoppeling maar waarschijnlijk minder betrouwbaar dan de RF van klikaanklikuit...

En op basis van die heating power zoals jij het doet is sowieso al veel beter natuurlijk. Bij IFTTT is dat geen optie, daar is het meer basic zoals temperatuur. Dan loop je dus altijd risico op pomp aan/uit niet helemaal in sync met CV wat slecht voor de CV is als er verder geen warmtevraag is. Daar heb ik nu een offset tussen maar daardoor draait de pomp weer onnodig.

Sta er wel van te kijken dat je vloerverwarming zo snel reageert. Ik heb in het begin geëxperimenteerd met vloerverwarming schema's maar uiteindelijk toch voor een continu vaste temperatuur gegaan aangezien het te lang duurde. Zeker 2 graden verschil. Bij ons is het overigens wel de volledige benedenverdieping en niet alleen woonkamer.

Gelukkig nu altijd thuis vanwege Corona, dan voelt het niet zo zonde dat hij de hele week staat te verwarmen terwijl wij er niet zijn..
Het werkt op zich out of the box maar je moet wel een scriptje bouwen om de pomp te schakelen. Dus vooral doen als je tijd hebt.
Bij ons gaat het ook niet zo snel hoor, ik laat hem ‘s nachts maar een half graadje zakken.

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11:10
@Rexel Ja dat blijft nodig.

Een thermostaatknop werkt door het indrukken van een pin en dat doet de tado. De oude knop moet je draaien en dat kan niet met de tado. Afhankelijk van leeftijd en type kraan hoeft het vervangen niet extreem moeilijk te zijn voor een doe het zelver. Ik heb er onlangs een vervangen en door hetzelfde merk te kopen konden leidingen en knelring blijven zitten. Dus geen hennep, tape etc nodig. Maar een heel appartement vol is natuurlijk een groter klusje...

Heb toen wat foto's gemaakt van de stappen. Links de oude situatie, midden de oude kraan eraf, rechts de nieuwe kraan erop. Daarna kwestie van de tado erop bevestigen. Kosten 15 euro.

[Voor 38% gewijzigd door mrnn op 24-12-2020 11:41]

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 18-09 12:27
Kippenijzer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb afgelopen 2 weken het huis hier met de Danfoss RA adapters omgebouwd naar Tado. Simpele plastic "convertor ring" die denk ik prima voldoet als je geen kinderen hebt die eraan gaan hangen of op andere wijze er onnodige druk op wordt uitgeoefend. Wat voor problemen had je er mee?
Dat mijn knoppen "automagisch" van de radiator vielen.

• wvanommen
mcmiles schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:44:
[...]

Dank voor je reactie. Ik maak geen gebruik van een thermostaatknop. Moet de sensor altijd aan een thermostaatknop gekoppeld zitten? Zoals ik nu heb ingesteld heeft het geen toegevoegde waarde begrijp ik.
Begrijp ik je nu goed dat je de bedrade thermostaat en de draadloze temperatuur sensor in dezelfde ruimte hebt, en dat je de draadloze sensor de temperatuur sensor voor die ruimte wil laten zijn?

Als dat inderdaad is wat je wil, dan moeten ze beide in dezelfde kamer zitten, zo zien je tegels er nu niet uit.
Als je ze in dezelfde kamer hebt, kun je de draadloze temperatuur sensor als het goed is instellen als meet apparaat.

• wvanommen
Je moet de sensor i.p.v. in woonkamer raam dus in woonkamer centraal zetten, dan kun je het meetapparaat daarvan op de sensor zetten, dat moet doen wat jij wil. Op welk apparaat je de temperatuur instelt maakt dan niet uit.
Ik zou die kamer dan gewoon woonkamer noemen, maar dan ben ik ;-).

[Voor 1% gewijzigd door wvanommen op 25-12-2020 14:19. Reden: ik kan echt niet typen.]

Pagina: 1 2 3 4 5

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee