Het wordt tijd om mijn huidige werkstation een upgrade te geven, het moederbord/cpu/geheugen gaat al 4/5 jaar mee ongeveer en nu ik meer video bewerking ga doen is het leuk om net iets sneller werkstation te hebben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk photoshop, lightroom en video editing in full HD. Allemaal hobby matig dus een video render mag gerust een half uur langer duren. Gamen doe ik eigenlijk niet meer
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 450 euro als het alleen om moederbord, CPU, geheugen en een SSD gaat
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast, schermen, schijven, fans en voeding. PC heeft de laatste 2 jaar meer uit gestaan dan aan omdat ik ook nog een laptop heb welke ik vooral voor photoshop/lightroom heb gebruikt. Het video bewerken pak ik sinds kort weer op.
Huidige build:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB ram lijkt mij meer dan voldoende, optie naar 32 in de toekomst zou mooi zijn, ik gebruik nu 8GB. Verder een NVME SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd Intel gebruikt maar zie nu dat AMD zeker een goeie prijs/kwaliteit bied
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als ik weer een paar jaar vooruit kan zou dat mooi zijn
Verder twijfel ik nog over het inzetten van de huidige SSD. Deze is absoluut niet traag.
Oplossing 1: Huidige Sata SSD gebruiken voor OS en de NVME voor programma´s en als scratch disk voor Premiere pro etc.
Oplossing 2: NVME voor OS en programma´s en huidige SATA SSD als scratch disk.
Beide keren voor projecten waar ik op dat moment mee aan het werk ben, achteraf alles verplaatsen naar overige storage.
Ga je overklokken?
Nee, niet nodig
Wat verwacht je van ons?
Ben niet ontevreden met mijn huidige build maar het kan zeker beter. Schermen zullen voorlopig niet vervangen worden voor 1440p of 4k. Uiteindelijk gewoon een goeie prijs/kwaliteit verhouding
Heb het volgende al samen gesteld, ben benieuwd of het een beetje goed gaat werken met alle huidige hardware die ik mee wil nemen. Mocht een iets beter moederbord/geheugen/cpu het advies zijn dan is er nog wel wat speling in het budget.
Heb ook nagedacht over eventueel 2 NVME SSD´s. 1 voor OS en programma´s (500gb) en nog 1 als scratch disk. Volgens mij heb ik dan een ander moederbord nodig voor optimale ondersteuning daarvan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk photoshop, lightroom en video editing in full HD. Allemaal hobby matig dus een video render mag gerust een half uur langer duren. Gamen doe ik eigenlijk niet meer
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 450 euro als het alleen om moederbord, CPU, geheugen en een SSD gaat
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast, schermen, schijven, fans en voeding. PC heeft de laatste 2 jaar meer uit gestaan dan aan omdat ik ook nog een laptop heb welke ik vooral voor photoshop/lightroom heb gebruikt. Het video bewerken pak ik sinds kort weer op.
Huidige build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5 4570 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B85M Pro4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Green WD10EZRX | € 43,62 | € 43,62 |
| 1 | Interne harde schijven | WD Green WD40EZRX | € 241,82 | € 241,82 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 73,94 | € 73,94 |
| 2 | Monitoren | Dell Ultrasharp U2414H Zwart | € 438,94 | € 877,88 |
| 1 | Ventilatoren | Noctua NF-S12A FLX, 120mm | € 19,05 | € 19,05 |
| 2 | Ventilatoren | Noctua NF-S12A PWM, 120mm | € 19,05 | € 38,10 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial M500 2,5" 240GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.294,41 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB ram lijkt mij meer dan voldoende, optie naar 32 in de toekomst zou mooi zijn, ik gebruik nu 8GB. Verder een NVME SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd Intel gebruikt maar zie nu dat AMD zeker een goeie prijs/kwaliteit bied
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als ik weer een paar jaar vooruit kan zou dat mooi zijn
Verder twijfel ik nog over het inzetten van de huidige SSD. Deze is absoluut niet traag.
Oplossing 1: Huidige Sata SSD gebruiken voor OS en de NVME voor programma´s en als scratch disk voor Premiere pro etc.
Oplossing 2: NVME voor OS en programma´s en huidige SATA SSD als scratch disk.
Beide keren voor projecten waar ik op dat moment mee aan het werk ben, achteraf alles verplaatsen naar overige storage.
Ga je overklokken?
Nee, niet nodig
Wat verwacht je van ons?
Ben niet ontevreden met mijn huidige build maar het kan zeker beter. Schermen zullen voorlopig niet vervangen worden voor 1440p of 4k. Uiteindelijk gewoon een goeie prijs/kwaliteit verhouding
Heb het volgende al samen gesteld, ben benieuwd of het een beetje goed gaat werken met alle huidige hardware die ik mee wil nemen. Mocht een iets beter moederbord/geheugen/cpu het advies zijn dan is er nog wel wat speling in het budget.
Heb ook nagedacht over eventueel 2 NVME SSD´s. 1 voor OS en programma´s (500gb) en nog 1 als scratch disk. Volgens mij heb ik dan een ander moederbord nodig voor optimale ondersteuning daarvan.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 189,- | € 189,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 103,90 | € 103,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 424,75 | ||