Toon posts:

CV ketel blijft verwarmen met slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• X-plosive
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-10 15:39
Mijn vraag
Mijn Atag E26C ketel (2008) blijft verwarmen als de gateway van de slimme Anna thermostaat zijn voeding niet aangesloten is.

Inleiding
Ik heb een Anna thermostaat op de kop getikt via Marktplaats, hij integreert mooi met Home Assistant. Mijn ketel ondersteunt helaas geen OpenTherm, dus heb ik hem op de aan/uit klemmen aangesloten. De aan/uit aansluiting op de ketel werkt goed, als ik de draadjes kortsluit gaat hij verwarmen, als ik ze weer losmaak stopt hij een paar seconden later met verwarmen.

Toen ik de Anna voor het eerst aansloot bleef de ketel in elke situatie verwarmen.
- Voeding Anna niet aangesloten
- Voeding Anna aangesloten: terwijl thermostaat warmte vraagt EN als de thermostaat geen warmte vraagt.

Met een oude honeywell thermostaat op de aan/uit aansluiting, met zo'n echt relais dat je hoort klikken, zijn die problemen er niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na wat speuren in de installatiehandleiding van de ketel blijkt er bij de ketel oorspronkelijk een anticipatieweerstandsdraad te horen die aangesloten kan worden om temperatuurschommelingen te voorkomen of bij power stealing thermostaten. Ik heb nagevraagd bij ATAG of ik dat voor een slimme thermostaat ook nodig heb, hun antwoord was nee. Ik heb ook een ticket aangemaakt bij de maker van Anna, Plugwise, helaas nog geen reactie.

Voor andere merken slimme thermostaten bestaan aansluitdocumenten waar mijn ketel ook in staat, waarbij een weerstand wel nodig is (https://www.icy.nl/wp-con...-thermostaat-feb-2011.pdf)

Weerstandje besteld, aangesloten op klemmen 23 en 27 en voila. Als de thermostaat geen warmte meer vraagt stopt de ketel met verwarmen.

Helaas merk ik net toen ik de gateway zijn voeding ontkoppelde om hem aan de muur te bevestigen, dat de ketel eindeloos blijft verwarmen. Wat kan ik nog proberen?

Handleiding Anna thermostaat

Beste antwoord (via X-plosive op 11-10-2020 09:59)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16-10 09:14
De Smile T praat opentherm, maar dat is backwards compatible met normale relais contactjes.
Volgens mij is het wel logisch dat als je geen voeding hebt in je opentherm module, je ketel de lekstroom als dicht contact ziet.

Je hebt 2.4 Watt beschikbaar aan de ketel, knoop er een 24->5V dc-dc bij in. En voedt je Smile T via de ketel ipv een usb lader. Of zorg gewoon dat je de stekker er niet uit kan halen.
De CV ketel heeft toch ook een stekker, en die blijft toch ook zitten?

[Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 08-10-2020 20:40]

Alle reacties

• X-plosive
Helaas, op de bustherm aansluiting zegt Anna: "communicatie mislukt".
Ik heb nagezocht en gevonden dat mijn ketel geen opentherm ondersteunt.
Mijn vraag in de ticket aan plugwise was ook: kan ik de Anna op deze ketel op de bustherm aansluiting aan de praat krijgen?
Helaas nog geen reactie.

• X-plosive
akatar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:19:
Als je in de webinterface kijkt van de anna, staat deze dan ingesteld op aan/uit?
Yes dat staat goed.

Het lijkt me alleen onlogisch dat als de gateway niet is aangesloten op zijn voeding, dat de aan/uit verbinding vanuit het perspectief van de ketel "gesloten" is en dus gaat verwarmen. Ik heb het idee dat ik in de buurt ben met de geinstalleerde weerstand, want mijn probleem is deels opgelost.

[Voor 19% gewijzigd door X-plosive op 08-10-2020 20:25]

• X-plosive
akatar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:23:
Hang er eens een multimeter aan, als je wil.
Dan kan je meten of inderdaad de anna als aan/uit functioneerd.
Je hebt de laatste fw voor de anna?
Weerstand op ketelaansluitingen van gateway bij thermostaat die warmte vraagt:

Weerstand op ketelaansluitingen van gateway bij thermostaat die geen warmte vraagt:

Hij lijkt dus aan/uit te schakelen. En dat werkt ook sinds ik de weerstand heb toegevoegd. Alleen nu resteert het probleem dat de ketel blijft verwarmen als ik de voeding uit de gateway trek.

Firmware: 4.0.20 (recentste)

• X-plosive
zwerfkater schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:33:
waarom zou je de voeding eruit halen, neem aan dat die nodig is
Ik wil de situatie voorkomen dat als:
De stekker er door iemand uit wordt gehaald, los raakt (het is een usb kabeltje), de gateway defect zou raken.
Het niet opwarmt tot sahara temperaturen :9

• X-plosive
jeroen3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:38:
De Smile T praat opentherm, maar dat is backwards compatible met normale relais contactjes.
Volgens mij is het wel logisch dat als je geen voeding hebt in je opentherm module, je ketel de lekstroom als dicht contact ziet.
Oke dus dat zou normaal gedrag kunnen zijn.
Je hebt 2.4 Watt beschikbaar aan de ketel, knoop er een 24->5V dc-dc bij in. En voedt je Smile T via de ketel ipv een usb lader. Of zorg gewoon dat je de stekker er niet uit kan halen.
De CV ketel heeft toch ook een stekker, en die blijft toch ook zitten?
Dat klinkt netjes! Waar kan ik zon adapter vinden?

• X-plosive
jeroen3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:38:
Ik heb contact met Plugwise support gehad. Zij bevestigen bovenstaande "Dat is een onvermijdelijkheid bij het door ons gekozen ontwerp van de schakeling. Omdat wij op dezelfde contacten zowel OpenTherm als potentiaal vrij Aan/Uit kunnen sturen, is Uit een electronische aanpassing van het circuit (verhogen weerstand) wat geactiveerd moet worden.".
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee