Keuze voor een liquid cooler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-11-2020
Beste Tweaker,

Ik heb een mini itx case en ben op zoek naar een liquid cooler (1x120mm).
Een Dark Rock Pro 4 zou er ook nog inpassen maar dan zit de case direct compleet vol, dus dat wil ik niet en vandaar mijn keuze voor een liquid cooler.

Ik ben uitgekomen op de onderstaande 2 kandidaten, zouden jullie eens je mening willen geven welke volgens jullie de "betere" zou zijn voor cooling op een Ryzen 5 3600?

pricewatch: Gamdias CHIONE E2-120R

en

pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 120

Alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

nb. overigens vind ik ARGB wel mooi, maar komt op een 2e plaats na performance en geluid.
Een ander alternatief met het beste van beiden is natuurlijk ook meer dan welkom ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Dionysis op 03-10-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Die Gamdias CHIONE lijkt mij een betere optie dan de Freezer II, aangezien de tubing van de CHIONE opzij wegloopt. Zo kun je de tubing makkelijker opzij routen, lijkt mij handiger voor een itx-build.

Ik zou hoe dan ook nog even naar deze lineup kijken met koelers die veel op de CHIONE lijken, maar tegelijkertijd ook een paar euro goedkoper zijn:
- CoolerMaster MasterLiquid Lite 120
- CoolerMaster MasterLiquid ML120L V2 RGB
- CoolerMaster MasterLiquid ML120L RGB

De CoolerMaster koelers (met verlichting) zijn ook makkelijk te customizen met MasterPlus.

Als je echt puur stilte wil zou ik voor die MasterLiquid Lite 120 gaan met een stille be quiet! fan erop, want met high rpm zijn coolermaster fans licht merkbaar.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
JSande schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:02:
Die Gamdias CHIONE lijkt mij een betere optie dan de Freezer II, aangezien de tubing van de CHIONE opzij wegloopt. Zo kun je de tubing makkelijker opzij routen, lijkt mij handiger voor een itx-build.

Ik zou hoe dan ook nog even naar deze lineup kijken met koelers die veel op de CHIONE lijken, maar tegelijkertijd ook een paar euro goedkoper zijn:
- CoolerMaster MasterLiquid Lite 120
- CoolerMaster MasterLiquid ML120L V2 RGB
- CoolerMaster MasterLiquid ML120L RGB

De CoolerMaster koelers (met verlichting) zijn ook makkelijk te customizen met MasterPlus.

Als je echt puur stilte wil zou ik voor die MasterLiquid Lite 120 gaan met een stille be quiet! fan erop, want met high rpm zijn coolermaster fans licht merkbaar.
Bedankt voor je reactie,was inmiddels zelf ook alweer verder aan kijken naar andere opties.

Trof nog de Asus ROG Ryuo 120 aan, maar die schijnt behoorlijk aan de lawaaierige kant zijn (pomp of fan weet ik even niet meer) dus ondanks het mooie (informative)OLED scherm, valt die dan toch ook af.

Er staat nog wel een NZXT Kraken M22 op mijn lijst, meningen lijken er wel over verdeeld te zijn.
Heb jij wellicht ervaring met deze AIO of nog een goed punt om mee te nemen in het besluit?
De NZXT Kraken X42 deed het overigens beter volgens mij in de algemene ervaringen en opinies, maar helaas heeft die een 140mm en die kan ik niet kwijt, dus dat is hem ook sowieso niet. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dionysis op 09-10-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Dionysis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

Bedankt voor je reactie,was inmiddels zelf ook alweer verder aan kijken naar andere opties.

Trof nog de Asus ROG Ryuo 120 aan, maar die schijnt behoorlijk aan de lawaaierige kant zijn (pomp of fan weet ik even niet meer) dus ondanks het mooie (informative)OLED scherm, valt die dan toch ook af.

Er staat nog wel een NZXT Kraken M22 op mijn lijst, meningen lijken er wel over verdeeld te zijn.
Heb jij wellicht ervaring met deze AIO of nog een goed punt om mee te nemen in het besluit?
De NZXT Kraken X42 deed het overigens beter volgens mij in de algemene ervaringen en opinies, maar helaas heeft die een 140mm en die kan ik niet kwijt, dus dat is hem ook sowieso niet. :)
Zelf heb ik echt nul ervaring met NZXT, vind hun producten eigenlijk een beetje lelijk. Voor mij doet een H100x wonderen qua koeling. Zijn recent wat goedkoper geworden vgm, dus zou je ook naar kunnen kijken.

Het belangrijkste waar ik naar zou kijken is de rad. 240ml aan de voorkant lijkt mij het beste. Ik raad nogmaals aan om naar die CoolerMaster lineup te kijken en er een van te kiezen, of anders de AIO's van Corsair te proberen.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Bedankt voor de reactie weer!

Ik ben inmiddels toch ook maar naar luchtkoelers gaan kijken, het punt is dat ik maar 1x 120mm fan kwijt kan met een AIO en dan kom ik met performance niet snel boven een nette luchtkoeler uit..

Scythe Mugen 5 PCGH, de Noctua NH-U12A en de Noctua NH-D15S staan momenteel onder mijn aandacht, alledrie passen in mijn mini-itx build en behouden de ruimte voor hoog DDR geheugen.

Mijn keuze zou in principe al gevallen zijn op de Noctua NH-U12A, maar de kleurstelling houdt me nog tegen en een chromax versie zal waarschijnlijk pas Q1 2021 uitkomen (als ze dat halen, al een paar keer achteruit geschoven op de roadmap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:58
Als er van die grote koelers in passen, is het een flinke mITX kast. Welk model is het?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dionysis Welke behuizing heb je precies ?
Genoeg lucht die niet groot/dik zijn => pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim
Goedkoper:
pricewatch: be quiet! Shadow Rock Slim
pricewatch: Gelid Solutions Tornado

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Ik heb de InWin A1 casing.
De door mijzelf vermelde coolers zouden volgens sommigen en tevens ook foto's van builds erin moeten passen. Er is zelfs iemand die een Dark Rock Pro 4 erin heeft gekregen! Maar goed, overduidelijk hing dat beest over de 1e & 2e DDR bank heen, dus alleen low-profile ram mogelijk en daar ligt de uitdaging o.a. voor mij gezien het hoge geheugen wat ik heb aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Zat net nog te kijken of de Noctua NH-U12S wellicht nog een idee was, want die heeft wel een chromax edition en kan ik een 2e gelijke fan bij aanschaffen. Mijn keuze is gewoon eigenlijk de NH-U12A maar kan de kleur echt niet verdragen in mijn build en kan er ook niet een half jaar op wachten nog voordat de chromax versie de markt op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
@Hackus Het moet wel een black edition zijn voor in mijn build....
De Dark Rock Slim die vermeld zou in dat kader dan ook nog kunnen, met een gelijke extra be Quiet fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
De InWin A1. Daar kan dus gewoon een full size koeler in. En omdat het wel een klein kastje is, zou je gewoon een passieve koeler in in kunnen stoppen. Iets als een Thermalright Macho. Heb je ook gen gedoemet wel of niet matchende RGB fans.
Bijvoorbeeld de pricewatch: Thermalright MACHO REV. C
of misschien zelfs de pricewatch: Thermalright Le Grand Macho RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dionysis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:02:
@Hackus Het moet wel een black edition zijn voor in mijn build....
De Dark Rock Slim die vermeld zou in dat kader dan ook nog kunnen, met een gelijke extra be Quiet fan
Slim kan, of pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart moet jezelf kijken of er ruimte is mbt itx bordje.
@Crahsystor
Grote koelers zitten vaak in de weg met ram modules

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Klopt inderdaad, de meesten hangen over het eerste slot heen en een m-itx bordje heeft er maar 2 :D
Een uitsparing die sommige fabrikanten maken helpt wel, maar geeft alleen de mogelijkheid tot het plaatsen van low-profile geheugen.

Zo was ik ook nog gefocust op de Dark Rock 4 (kleinere broertje van de pro) maar die heeft dus ook dat probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
@Hackus de Pure Rock 2 zou inderdaad ook nog kunnen... ben wel fan (lol) opzich van de be quiet lijn,
mooie strakke designs en volgens velen erg stille fans (weet niet of dat bij elke serie zo is)

Noctua heeft zichzelf uiteraard ook al lang bewezen op de markt, alleen komen nu pas laat door met de zwarte (chromax) uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxskLBJbsQBOOKZU7zuLSGZWEVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIE8FXlHqDReWMoieFfmpAjE.jpg?f=fotoalbum_large

Ongelofelijk maar waar, deze gast heeft er dus zelfs een DRP4 in geknutseld, maar dat redt ik niet met mijn geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyFs_NmkS9_3ii4K5-ArYvBRZqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxG4tBJKF5I2U7NYHoGDFZjE.jpg?f=fotoalbum_large

Andere build met de DRP4, wat netter in elkaar gezet dan de vorige build op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
Hackus schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:09:
[...]
@Crahsystor
Grote koelers zitten vaak in de weg met ram modules
Daarom die twee. Ze zijn asymetrisch en zonder fan zitten ze niet boven het RAM. En met zo'n kast heb je geen fans nodig op die blokken. Tenminste niet met die CPU onder normale omstandigheden. Waarschijnlijk win je meer met wat strategisch geplaatste shrouds dan een extra fan die op een andere snelheid loopt.

edit:
Zie o.a.: https://silentpcreview.co...cho-quiet-fanless-cooler/ voor het koelvermogen.
En zoals je duidelijk kunt zien op de site fan de fabrikant, is er zonder fan geen RAM module te vinden die te hoog is. (Of zijn ze al hoger dan 16cm? :+ )
https://www.thermalright.com/product/macho-rev-c/
https://www.thermalright.com/product/le-grand-macho-rt/

edit2:
De Grand RT zou niet passen omdat die de videokaart gaat raken. De breedte van de RT is zowel groter als die van de DR4P als asymmetrisch. Vanaf mid CPU naar rand 68mm voor DRP4 en 100mm voor de RT. (De RT is naar die (GPU) kant breder dan naar de andere (bovenkant kast) kant.)
De Macho Rev. C is 2mm breder per kant met 70mm. Zou waarschijnlijk precies passen. Maar mogelijk niet als GPU een dikke backplate heeft. Gelukkig zijn er nog kleinere Macho modellen, zoals de 120 SBM. Allemaal asymmetrisch om hoog RAM toe te laten.

[ Voor 50% gewijzigd door Crahsystor op 24-10-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tja...

Je kunt ook de pricewatch: Scythe Fuma 2 andersom inbouwen.
Heb je gelijk geen exhaust fan meer nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
Klopt als een bus. De Fuma zou ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dionysis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:17:
@Hackus de Pure Rock 2 zou inderdaad ook nog kunnen... ben wel fan (lol) opzich van de be quiet lijn,
mooie strakke designs en volgens velen erg stille fans (weet niet of dat bij elke serie zo is)

Noctua heeft zichzelf uiteraard ook al lang bewezen op de markt, alleen komen nu pas laat door met de zwarte (chromax) uitvoeringen.
NH-U12A tov BQ Pure Rock 2
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/be-quiet-pure-rock-2-cpu-cooler/images/temp_oc_aida64.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Ligt tussen beiden dus maar 1 graad verschil hmm.. hoop websites geven ook verschillende uitslagen is me opgevallen. Overigens had ik ook al naar de Scythe Fuma 2 gekeken inderdaad, daar is rondom toch ook wel veel bewondering en lof over en in dit resultaten overzicht ook beter in de lijst dan de BQ en Noctua...

De 2 fans schijnen ook in tegengestelde richting te draaien wat volgens Scythe meer rendement levert en als je zo naar verschillende testuitslagen kijkt, lijken ze daar wel eens een goed punt te hebben! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dionysis op 24-10-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysis
Hackus schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:30:
Tja...

Je kunt ook de pricewatch: Scythe Fuma 2 andersom inbouwen.
Heb je gelijk geen exhaust fan meer nodig ;)
Vanwaar de gedachte deze andersom in te bouwen? Opzich geeft deze cooler geen problemen met de RAM slots, die blijft daar wegens de dunnere 120 SLIM voor..
Pagina: 1