Vraag

• YooJoo
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 29-11-2020
Mijn vraag
Beste forumlezers,

Wij hebben thuis al jaren geen sterke internetverbinding, voornamelijk via de WiFi. Via Speedtests wordt soms wel de gewenste verbindingssnelheid gehaald, maar het is vooral heel erg INSTABIEL...!! Na vele malen Ziggo de schuld te hebben gegeven en van alles zelf al te hebben geprobeerd willen we het nu goed oplossen.
  • Ziggo geeft aan dat het netwerk wel sterk en stabiel het huis binnenkomt.
Inmiddels ben ik wel een beetje op de hoogte van de mogelijkheden qua instellen, AP's, extenders, repeaters etc. Maar een goede oplossing is er helaas nog steeds niet... Hopelijk kunnen jullie helpen.

Huidige apparatuur
Ziggo Modem / Router in meterkast staat in bridge modus. Op een centralere plek in het huis staat een Netgear Nighthawk AC1900 (R7000) van een 4 of 5 jaar oud (Inmiddels te oud??) aangesloten via een LAN Poort (De enige die verbonden is met het Ziggo modem).

Er gaat vervolgens een kabel terug naar een switchbox (Netgear) in de meterkast zodat alle andere LAN poorten ook verbonden worden. Vanuit de Switch gaat ook een kabel naar de schuur (in de tuin), waar dan vervolgens ook weer een switch is om andere apparatuur op aan te kunnen sluiten.

Huis
Grote (oude) vrijstaande woning in een dorp, 2 verdiepingen, goed geïsoleerd, 4 bewoners die allemaal veel gebruik maken van internet (via telefoons, tablets, laptops maar ook printers, geluidsinstallaties, tv's zijn verbonden).

Er wordt veel gestreamd, er zijn ook meerdere camera's van Eufy (welke niet de boosdoener blijken te zijn.. al getest...) verbonden met het netwerk.

Internetpakket
Ziggo via de kabel (All in One Complete, 250mbps)
Met een Ziggo Connectbox, in het verleden ook de Ziggo WiFiBooster (via LAN), maar deze verslechterde het netwerk alleen maar meer. Dus weer terug gegaan naar de Netgear Router via brigde.

Wat ik al geprobeerd heb
  • Er is al een keer de Wifibooster van Ziggo geprobeerd, zorgt voor nog meer storingen in het netwerk...
  • Verschillende apparatuur is al eens van het netwerk gehaald, getest zonder etc. Helaas geen veranderingen...
  • Uiteraard zijn de camera's er ook af gehaald om te kijken of dat de gewenste oplossing gaf, maar dit is helaas ook niet het geval.
Gewenste situatie
Een sterke, vooral stabiele verbinding in en rond het huis (we willen er nu ook voor zorgen dat in onze schuur / achtertuin een sterke verbinding komt) LAN Kabel naar schuur is al gelegd door een installatiebedrijf.

Ik heb onder andere gekeken naar mesh wifi (TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi 3-Pack) , maar ik durf inmiddels echt niet meer zomaar iets aan te schaffen...

Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie kunnen helpen... :)

Alle reacties

• YooJoo
Het betreft de WiFi waar de klachten over zijn... Wel eens getest via de LAN en toen geen problemen gehad... We hebben geen vaste computers. Er wordt voornamelijk van iPads of laptops gebruik gemaakt.

Waar mogelijk zijn apparaten ook verbonden via een LAN poort (bijvoorbeeld de geluidsinstallaties), maar zoals in veel huizen (Ons huis is voor een aantal jaren geleden volledig verbouwd) zitten er maar weinig LAN poorten door het huis... Of op verschrikkelijke plaatsen.

We hebben ook al apparaten van de wifi afgehaald, om te kijken het iets oplost, (bijvoorbeeld de TV, of de camera's.) We hebben zelfs nieuwe camera's aangeschaft die beter met het netwerk om zouden moeten kunnen gaan.

Maar geen van alles heeft iets echt opgelost.

• YooJoo
De Netgear Nighthawk staat op de eerste verdieping. Deze is daar aangesloten op een LAN Poort (de enige die in verbinding staat met Ziggo Modem). De verbinding is hiermee over het algemeen in het gehele huis snel (wanneer je speedtests uitvoert tenminste). Het is vooral dat t mega instabiel is... Dat apparaten de verbinding verliezen voor een halve minuut/ minuut. (Blijft wel verbonden met router).

Een AP op de eerste verdieping met de router in de meterkast maakte het enkel erger... Nog vaker instabiliteit.. Al geprobeerd dus. Dit was ook een advies van Ziggo.

Ook verschillende apps gebruikt, ziggo monteurs regelmatig geweest maar die geven veelal aan dat je een top verbinding hebt. (Wanneer je test is dit ook zo, alleen niet constant... Waardoor er dus amper mee te werken valt soms)

• YooJoo
Bedankt voor alle reacties. Ik zal even een paar dingen verduidelijken. Ik merk toch dat ik niet zoveel weet van alle zaken rondom wifi en/of netwerken...

1. Je hebt dus één WiFi punt in huis in je meterkast?
Er is op dit moment 1 wifi punt (nighthawk), op de eerste verdieping. Die is daar verbonden via een LAN Poort naar de meterkast als enige LAN verbinding die het Ziggo modem kan hebben in bridge modus.

In het verleden wel getest met Ziggo Modem/Router in meterkast en Ziggo WifiBooster via LAN (AP) op eerste verdieping. Dit maakte het alleen absoluut niet beter.

2. Zijn er plekken in huis waar het instabiler is? Hoe goed is de signaal sterkte daar?
Met dat ene wifi punt is het gehele huis goed verbonden met de router. Wanneer je speedtests uitvoert zal die op de meeste plekken ook de juiste snelheid halen. (verder weg wordt t natuurlijk wat minder snel). Dit is alleen niet constant. Je kan bijvoorbeeld een serie kijken oid en dat de verbinding dat weer tijdelijk wegvalt. De verbinding met de router verliest het apparaat dan niet, alleen je kan niet meer 'internetten'. Na een minuut ongeveer herstelt dit weer. Of even WiFi aan / uit op het apparaat (iPad bijvoorbeeld).

3. Is het wel stabiel bij de meterkast?
Qua instabiliteit maakt dit dus niet uit. Je kan ook naast de router gaan zitten en dan nog valt het regelmatig weg. Nogmaals, niet de verbinding met de router, wel de verbinding met het 'internet'.

4. Verbind je op 2.4GHz of 5GHz.
Op dit moment kiest de router zelf 2.4 of 5. Ik heb ze ook wel eens los gekoppeld (2 ssid), maar dit loste niet iets op. 2.4 wordt is alleen wat trager (logisch volgens mij) en 5 is maar beperkt in afstand beschikbaar. Wel nog steeds beide instabiel. En totaal niet handig...

Ook om even te verduidelijken:
De nieuwe camera's (3) hebben een HomeBase. Daar maken de camera's verbinding mee. De homebase is wel verbonden met de router via een kabel! Excuses, dit had ik verkeerd vermeld...

De geluidsinstallaties zijn ook bedraad verbonden met het netwerk.

Zonnepanelen zijn ook verbonden met het netwerk, bedraad.

Via de WiFi zijn: Telefoons , Tablets , laptops , TV (geen poort dichtbij..) , chromecasts en printer (heeft geen lan poort dichtbij...).

Mijn bedachte oplossing:
Een Deco M9 met 3 'punten'.
Ziggo modem blijft in bridge. Dan wel weer gewoon een router in de meterkast, een op de eerste verdieping, en een in de schuur. Deze kunnen alle drie via LAN verbonden worden. Dan is alles ook van 1 merk.

• YooJoo
Ook nog een paar screenshots van de PingTools app.

2.4ghz lijkt mij nog al drukke bedoeling qua netwerken in de buurt.
5 ghz is enkel onze eigen netwerk.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat alles inhoudt. RSSI bijvoorbeeld.

• YooJoo
Videopac schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:53:
Ik heb hetzelfde ook gehad. Ik heb een R7800 (en een TP-Link) met OpemWrt en, voor zover ik weet, zijn er nog steeds NAT prestatieproblemen met i.i.g. ipq8069 aparaten. Of dat ook het geval is met R7000 weet ik niet. Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen of ontkennen? En welke versie van OpenWrt gebruik je?
Ah vervelend... Ik heb online wel wat dingen gelezen over software van Nighthawk R7000 die niet lekker werkt, maar geen idee of dit inderdaad de reden is. Ik gebruik volgens mij geen OpenWrt? Is dat een ander soort software voor je router? Ik heb gewoon de Netgear software er op staan...

• YooJoo
Tiwazz schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:57:
@YooJoo

Bedankt, dit geeft een hoop duidelijkheid.
RSSI is de signaalsterkte van je client naar de AP, -35 kan je zien als extreem sterk 40-60 als goed 60-75 als ok 75-85 als mogelijk problematisch. Signaalsterkte betekent echter niet dat de kwaliteit van het signaal goed is. Het kan sterk zijn, maar er kan ook nog veel ruis op zijn. De verbinding snelheid van jou 2.4Ghz is op het moment van jou afbeelding erg laag ingetraind, ter vergelijking:

2.4Ghz
[Afbeelding]

5Ghz
[Afbeelding]

Het 2.4Ghz spectrum is overbezet, het wordt voor allerlei dingen gebruikt. WiFi, muizen, bluetooth, domotica spul (zigbee) en de lijst gaat door. Zonder spectrum analyzer kan je niet zien hoe druk het is, maar een simpel check is zoals je die gedaan hebt om te kijken hoeveel WiFi in de lucht is. Er zijn bij jou veel signalen die de kwaliteit kunnen verstoren. Het 5Ghz spectrum is groter, zitten minder apparaten op en het signaal is korter dus de kans op verstoringen is kleiner. In jou geval is het 5ghz spectrum schoon.

A.d.h.v van jou afbeelding kan ik zien dat jou toestel verbonden is met het 2.4Gh spectrum (kanaal 7). Ik raad toch aan om je nighthawk zo te configureren om het 5Ghz band op een losse ssid uit te zenden zodat je al dan niet tijdelijk kan forceren daar overheen te verbinden. In de ping tools' app zit ook een menu optie ping, kan je eens een test doen naar 1.1.1.1 als je verbonden bent met je 2.4Ghz netwerk (kanaal 1 tot 13) en eentje als je verbonden bent met je 5Ghz netwerk (een kanaal hoger dan 13). Dit kan je waarschijnlijk ook al triggeren door je WiFi even uit en aan te zetten op je telefoon.

Edit:

Overigens jou bedachte oplossing voor een Deco M9 set zou prima kunnen werken, echter is de nighthawk ook een prima router die meer dan capabel moet zijn om stabiel WiFi te leveren. Één van de drie M9 punten kan je dan als router in zetten als bridge aan het Ziggo modem, de rest bij voorkeur bedraad in ruimtes waar WiFi het meest gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de huiskamer en tweede verdieping. Dit is sowieso een stap vooruit omdat de dekking dan hoger ligt en de kans zeer groot is dat je overal op 5Ghz kan verbinden die dus minder last van interferentie heeft.
Dank voor deze uitgebreide uitleg!

Ik ga toch kijken of ik de printer en tv bedraad kan verbinden met het netwerk...
Daarnaast inderdaad toch maar weer kijken naar het loskoppelen van 2.4ghz en 5ghz.
En inderdaad meer AP's aansluiten, inderdaad via M4 dan waarschijnlijk, zodat de 5ghz overal in huis goed beschikbaar is.

• YooJoo
laurens0619 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:38:
@YooJoo
Die cameras, hoe verbinden die met homebase? Als dat draadloos is dan heb je best wel een kans dat het op 2.4/5ghz gaat en het wifi weggedrukt wordt. Meeste verstoring op de banden komt van non_wifi apparaten die je met ssid scan niet ziet. Daarbij maakt het ook niet uit hoeveel accesspoints op je kanaal zitten, maar meer hoe druk je zijn. In de praktijk zijn het echter vaker babyfoons/draadloze cameras die het spectrum vervuilen

Voor de rest top dat je 3 mooie strategisch punten hebt die je bedraad kunt aansluiten alhoewel ik geen fan van de meterkast ben. Ik zou wel het geld in je zak houden en voor 100 euro een deco m4 kopen, als je de nodes bedraad aansluit dan is een m4 praktisch geen verschil met een m9 (en scheelt 170 euro)

Misschien kun je de modem terug in router mode zetten? Dan kun je iig het eerste accesspoint met een kabeltje ergens buiten de meterkast plaatsen en het modem met alle kabels netjes in de meterkast laten staan.

Ik vind het wel gek dat de setup met de ziggo booster zo instabiel was. Met 2 losse ap's bekabeld verbonden had ik toch wel meer verwacht....

Misschien heb je pech en loopt er iets op de 2.4 en 5ghz keihard te storen. Daar kan geen apparatuur tegenop maar moet je meten en fixen. Ik had dat voorheen in een huis. Ik heb mij rot gezocht maar heb het nooit gevonden. Na verhuizing was alles opgelost.
Voordat je daarin gaat verdiepen zou ik gewoon een deco m4 setje bedraad testen.
De camara's verbinden inderdaad draadloos weer met de Homebase, ik neem aan via 2.4ghz. Ik zie ze niet in de lijst met wifi netwerken voorbij komen... Dus loskoppelen van 2.4 en 5 ghz zou toch wel moeten helpen dan...

Ik hoop dat als ik in de connectbox de router weer aanzet, deze dan niet heel erg gaat storen met de nieuwe setup met M4 Accespoints. Dit gebeurde dus eigenlijk met de wifibooster ↓

De versie de Ziggo Connectbox in router mode en een WifiBooster op de eerste verdieping werkte inderdaad niet, heel instabiel. Wat wel opviel is dat alle draadloze apparaten verbinden met de wifibooster, en amper met de met de Connectbox. Terwijl ze wel beide aanstonden. Misschien dat de Wifibooster het hiermee te druk kreeg? Al met al het werkte totaal niet... De Wifibooster herstartte zich zelf hiermee ook met regelmaat...

• YooJoo
Bedankt voor alle reacties. Na ook nog wat overleg met vrienden die wel wat ict kennis hebben, besloten het over de kop te gooien en te gaan kijken naar een Unifi set up. Vooral vanwege de positieve reacties hier over de productlijn, de uitbreidingsmogelijkheden, en vooral ook vanwege de stabiliteit die het zou moeten geven.

Ik heb daar nog wel een paar vragen over, ik weet niet of het handig is om daar een nieuw topic voor te starten daarom eerst hier maar :).

Ik zit te denken aan het volgende:

Ziggo Mediabox in de meterkast uit bridge modus halen, en dus weer volledig laten werken (dan werken de LAN poorten ook allemaal weer in de box :))
Een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kopen en deze op de eerste etage neerhangen.
Om dit te laten werken via POE, wordt er ook een nieuwe switch (Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) aangeschaft en verbonden met de Connectbox van Ziggo in de meterkast.

Dit eerst gaan testen, bij succes uitbreiden met:
Nog een Unifi AP op de begane grond.
Misschien nog een unifi AP in de tuin

En misschien later nog een Ubiquiti UniFi Security Gateway. Ik hoor verschillende verhalen over ziggo en Unifi dus ik had bedacht dat eerst maar even aan te zien.

Mijn vraag:
Gaat dit werken zoals ik in gedachten heb?

En ik lees van alles over een controller wat ik niet helemaal snap... Wat houdt dit precies in? Wanneer heb ik deze nodig? Ik heb geen zin om constant een computer aan te laten staan oid.

Het gaat bij mij echt alleen om goed thuisnetwerk, niets meer niets minder. Ik hoef verder geen speciale instellingen oid.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee