Aorus Master x570 (2x 8-pins) en BeQuietPowerzone: hoe??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hoi allemaal,

beetje vaag gestelde vraag in het onderwerp, maar ik wist het even niet beter te omschrijven.
Mijn moederboard (Gigabyte Aorus Master x570) heeft twee 8-pins voedingsaansluitingen, naast de 24pins standaardvoeding.

Ik heb er bij de bouw ééntje aangesloten, dat moet ook genoeg zijn voor normale belasting volgens alle posts op fora, maar gek genoeg, wil mijn computer niet in slaapstand gaan. in plaats daarvan gaat hij in slaap-modus en vervolgens boot hij opnieuw op. Alsof de voeding op het moment van slapen even wegvalt en daarna wordt het systeem direct weer opgestart. Als suggestie voor een oplossing kreeg ik om de voltages van de CPU aan te passen, maar daar begin ik liever niet aan. Maar het lijkt er misschien wel op, dat het systeem de spanning niet vasthoudt zodat er opnieuw wordt opgestart.

Nu wilde ik kijken of ik de tweede cpu voeding kan aansluiten, omdat het misschien niet nodig is, maar wel zorgt voor een meer stabiele toevoer en verdeling van spanning naar de mobo.

Mijn PSU is een BeQuiet Powerzone 750w en het gaat mij even om de kabels. Er zit één 4+4 kabel bij, die ik nu heb ingeplugd, en dan zitten er twee VGA-kabels bij die 6+2 zijn, maar verder zelfde vormfactor. Één van de VGA kabels loopt naar m'n grafische kaart uiteraard.

Is het mogelijk om de andere kabel te gebruiken als tweede voeding voor het moederboard? En zo ja, kan die dan gewoon in de tweede VGA-uitgang op de PSU geprikt worden? Gaat het dan goed met de wattages/spanning etc?

Mocht iemand een andere suggestie hebben nog trouwens om het "slaap"-probleem op te lossen, hoor ik dat ook graag (of nog liever zelfs?)... ;)

Dank iedereen die gaat reageren alvast...

Hieronder mijn setup. Daarbij windows 10 pro, versie 1920 geinstalleerd en een standaard energieprofiel geselecteerd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 447,05€ 447,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 372,28€ 372,28
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 244,-€ 244,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 150,25€ 150,25
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,89€ 73,89
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 187,65€ 187,65
1Voedingenbe quiet! Power Zone 750W€ 111,25€ 111,25
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,87€ 106,87
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 193,90€ 193,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.887,14

Beste antwoord (via trihornomatic op 22-07-2020 17:57)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:03
Megekko zit fout. Kabels van de Straight Power 11 750w volgens de productpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3Ujvwk80x21JicztOjW3ffPIYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlFCsqmGo1qyjjsYmchpMMuz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 22-07-2020 17:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1x 8-pin is voldoende, rare voeding keuze btw.

zelf net gekocht of had je die al ?
zou in elk geval of omruilen, of deze kopen pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W, pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

[ Voor 92% gewijzigd door Hackus op 21-07-2020 18:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Je voeding is te oud en ondersteund de slaapstand niet. Dit is een bekend issue met oudere voedingen, ik zie het hier wel vaker voor komen

gok ik zo

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 21-07-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nee, de 6+2 pins kan je niet gebruiken voor het moederbord. Dan krijg je kortsluiting.

Snap niet hoe je bij die voeding gekomen bent. Het is een oud en oninteressant model die bovendien verre van stil is. Zou dat ding omruilen voor een meer recente voeding als de be quiet Straight Power 11 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
hoi allen,

bedankt voor de reacties... voel me een beetje suf (qua eigen schuld) en een beetje genaaid... heb de voeding inderdaad net gekocht voor de build, eigenlijk het enige component wat ik niet bijzonder goed heb onderzocht... was eigenlijk best onder de indruk van de DarkRock Pro4 en de hele uitstraling van BeQuiet!, zowel in hun producten als hun website... heb toen via hun eigen website gezocht naar een voeding die genoeg power leverde en dacht "dat zal dan wel goed zitten, met deze jongens", zeker na het lezen van de beschrijving op hun eigen site (zie hieronder). Dat ziet er toch "state-of-the-art" uit, en volgens de beschrijving zeker niet oud of achterhaald.

Ik zal de voeding gaan omruilen, en denk dat ik voor de Fractal Design ga, want volgens mij zie ik daar aan de achterkant ook de mogelijkheid om de tweede CPU voeding te koppelen.

Bedankt voor jullie snelle en kritische blik en reacties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r55J_zjDTpOc2z1UdM49OAyXwCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeB3nsrVqYgjqbcBUkacQ2g5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Het was ook state-of-the art toen hij uit kwam in 2013. Kan je hem niet retourneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
trihornomatic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:27:

Ik zal de voeding gaan omruilen, en denk dat ik voor de Fractal Design ga, want volgens mij zie ik daar aan de achterkant ook de mogelijkheid om de tweede CPU voeding te koppelen.
De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W heeft ook 2 kabels voor de cpu en is een nog iets beter voeding dan de Fractal, ondanks de minder lange garantie. Betere beveiligingen en betere ventilator. Geen semi-fanless modus wat een voordeel is. Altijd actieve koeling van de componenten in de voeding en dat gebeurt bij de be quiet onhoorbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:28:
Het was ook state-of-the art toen hij uit kwam in 2013. Kan je hem niet retourneren?
Nee toen die uit kwam was het ook geen interessante voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
Bij de specs van de BeQuiet StraightPower 11 staat dat er 1x 4+4 cpu power op zit. Als ik dan toch een nieuwe voeding ga halen, wil ik ook beide CPU-power connectoren van de mobo aansluiten, en wil liefst zeker weten dat deze voeding dat ondersteunt...

Active PFCcheck
6+2 pins PCI-E power 4 x
SATA power connector 11 x
4+4 pins CPU power 1 x
20+4 pins ATX power connector 1 x
ATX/EPS specificatie ATX12V 2.4 / EPS12V V2.92
Fan Diameter 135 mm
Breedte 150 mm
Hoogte 86 mm
Diepte170 mm
Kleur productZwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trihornomatic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:58:
Bij de specs van de BeQuiet StraightPower 11 staat dat er 1x 4+4 cpu power op zit. Als ik dan toch een nieuwe voeding ga halen, wil ik ook beide CPU-power connectoren van de mobo aansluiten, en wil liefst zeker weten dat deze voeding dat ondersteunt...

Active PFCcheck
6+2 pins PCI-E power 4 x
SATA power connector 11 x
4+4 pins CPU power 1 x
20+4 pins ATX power connector 1 x
ATX/EPS specificatie ATX12V 2.4 / EPS12V V2.92
Fan Diameter 135 mm
Breedte 150 mm
Hoogte 86 mm
Diepte170 mm
Kleur productZwart
Zie mijn eerdere bericht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
hi Hackus,
heb ik gezien, en afgezien of het voldoende is om één 8-pins cpu voeding aan te sluiten, wil ik weten of de psu 2x cpu power kan leveren. Op de site van tweakers staat in de specs van wel:

Aantal SATA-aansluitingen 11x
Aantal molex aansluitingen 3x
Aantal PCI-e aansluitingen 4x 6+2-pins
CPU power connectors 4+4-pins EPS, 8-pins EPS
Dubbele 4+4/8-pins connector Ja
Modulair Ja (volledig)

maar op de site van megekko staat bij de specs het verhaal hierboven, met 1x cpu power.

[ Voor 0% gewijzigd door trihornomatic op 22-07-2020 17:25 . Reden: foutje in de tekst ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Megekko zit fout. Kabels van de Straight Power 11 750w volgens de productpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3Ujvwk80x21JicztOjW3ffPIYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlFCsqmGo1qyjjsYmchpMMuz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 22-07-2020 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trihornomatic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:24:
hi Hackus,
heb ik gezien, en afgezien of het voldoende is om één 8-pins cpu voeding aan te sluiten, wil ik weten of de psu 2x cpu power kan leveren. Op de site van tweakers staat in de specs van wel:

Aantal SATA-aansluitingen 11x
Aantal molex aansluitingen 3x
Aantal PCI-e aansluitingen 4x 6+2-pins
CPU power connectors 4+4-pins EPS, 8-pins EPS
Dubbele 4+4/8-pins connector Ja
Modulair Ja (volledig)

maar op de site van megekko staat bij de specs het verhaal hierboven, met 1x cpu power.
Hier vind je de info van fabrikant, daar staat alles bij, ook de afbeelding die uszka laat zien.
https://www.bequiet.com/en/powersupply/1254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
Top!
bedankt voor de adviezen en hullup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trihornomatic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:58:
Top!
bedankt voor de adviezen en hullup...
Fractal Design Ion+ Series 760 W is ook aan te raden. mooie platte flexibele kabels, en 10 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
dank je wel Hackus,
ik was eigenlijk van plan om de fractal te kopen obv je eerste bericht en omdat ik toch een fractal behuizing heb, maar door het bericht van Uzska over de "betere" voeding heb ik de knoop doorgehakt en nét op bestellen gedrukt. Niet meer omkijken dus want anders is er altijd de volgende en de betere te vinden. hoop dat mijn "slaapstand"-probleem hiermee ook is opgelost.

Maar thanks voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
UPDATE
@Hackus @Uszka @418O2 @-The_Mask-

Hoi,

dacht dat jullie de afloop misschien wilden weten... heb de voeding vervangen, nu beide CPU-kabels aangesloten, maar de slaapstand wil nog steeds niet aanslaan en het systeem blijft een reboot uitvoeren ipv slapen.

Heb er een nieuw topic aan gewijd, voor het geval er anderen zijn die een soortgelijke uitdaging hebben...
trihornomatic in "Windows10 gaat niet in 'slaapstand' maar reboot PC"

Thanks voor het meedenken. Ben er in elk geval een betere (en inderdaad een stuk stillere) voeding rijker van.
Pagina: 1