Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:38
Mijn vraag;
Sinds een tijdje vertoont mijn amd pc kuren. Krijg sommige games niet opgestart en browsers geven onvoldoende geheugen meldingen of sluiten gewoon af. Meestal na het uitvoeren van zware taken en/of een dag aan te hebben gestaan. Het begon na een gefaalde overclock, daarvoor nooit problemen gehad en was de pc zo stabiel als maar kan. Stabiele overclock draaide ruim 4 jaar op 3.8 Ghz soms maanden zonder opnieuw op te starten. Nu op 4.00 Ghz stabiel op bovengenoemde problemen na en dagelijks opnieuw opstarten.

Relevante software en hardware die ik gebruik;
Win 10 pro 1903
Cooler Master HAF 932
Amd FX-8320 met Cooler Master Hyper T4
Asus M5A97 R2.0
Sapphire RX580 8 Gb
Corsair Vengeance 16 Gb ram
2x SSD
4x HDD
3x 1080p schermen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Het enige wat in mij opkomt is de page file aanpassen (op auto gezet en op 4Gb tot 30Gb) en ram veranderen/upgraden (van 8 Gb naar 16 Gb) maar beide lijken geen oplossing te bieden.

Het is voor mij een mysterie en ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Beste antwoord (via FvGa op 27-10-2020 16:40)

• tech4u2
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-10-2020
Ik ben bang dat je inderdaad toch alles stapsgewijs moet nalopen.
Wel zou ik daarbij alles wat overclocked is terugzetten naar stock settings om een base te hebben waarvan je zeker weet dat het geen problemen zou moeten opleveren.
Het kan zijn dat de overclock inmiddels niet meer stabiel is.
Vergeet ook niet dat er een driver probleem zou kunnen zijn ontstaan na de crash.

ps: ik zou als eerste de voeding vervangen om in ieder geval power problemen uit te sluiten, daarna de videokaart en ssd's/hdd's etc.... Als dit het probleem niet oplost dan zou je nog kunnen proberen om een nieuwe windows installatie te proberen.

Hopelijk kom je er achter wat het probleem is, in ieder geval veel succes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Heb je dezelfde problemen als je weer op 3.8GHz danwel op stock draait? Kan gewoon keihard een instabiele overclock zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech4u2
Het is lastig om hier een antwoord op te geven.
Het kan zijn dat de temperaturen in de kast gewoonweg als zijn geheel te hoog blijven waardoor er dus onregelmatigheden in uitval van componenten kan plaatsvinden.
Stof en/of verstopte fans zijn ook geen vriend van electronica maar goed ik neem aan dat je daar allemaal al rekening mee heb gehouden.
In essentie zul je helaas het gehele trouble-shooting process moeten afwerken om defecte hardware uit te sluiten.
Dat houdt in dat je alles van het moederbord stapsgewijs ontkoppel en terugzet totdat je het probleem gevonden heb. (dit is zeer tijdrovend maar is denk ik wel noodzakelijk)
Al met al kan ik je er geen antwoord op geven anders dan dat ik denk dat het temperatuur gerelateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
watvoor ram stickjes heb je hoe snel zijn deze, en dit betreft 4x4gb neem ik aan?
je moet even memtest draaien om je geheugen uit te sluiten en prime95 op de blend stand voor je cpu.
als je onboard graphics heb of een andere videokaart wissel deze dan ook even om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
tech4u2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:20:
Het is lastig om hier een antwoord op te geven.
Het kan zijn dat de temperaturen in de kast gewoonweg als zijn geheel te hoog blijven waardoor er dus onregelmatigheden in uitval van componenten kan plaatsvinden.
Stof en/of verstopte fans zijn ook geen vriend van electronica maar goed ik neem aan dat je daar allemaal al rekening mee heb gehouden.
In essentie zul je helaas het gehele trouble-shooting process moeten afwerken om defecte hardware uit te sluiten.
Dat houdt in dat je alles van het moederbord stapsgewijs ontkoppel en terugzet totdat je het probleem gevonden heb. (dit is zeer tijdrovend maar is denk ik wel noodzakelijk)
Al met al kan ik je er geen antwoord op geven anders dan dat ik denk dat het temperatuur gerelateerd is.
Bedankt voor het meedenken. Denk dat temperatuur mijn minste zorg is, grote kast met veel airflow. Ik kom met de cpu under load zelden boven 60°C met een gemiddelde van 35°C in een 24°C kamer. Wordt ook regelmatig schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
maks11223344 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:00:
watvoor ram stickjes heb je hoe snel zijn deze, en dit betreft 4x4gb neem ik aan?
je moet even memtest draaien om je geheugen uit te sluiten en prime95 op de blend stand voor je cpu.
als je onboard graphics heb of een andere videokaart wissel deze dan ook even om ;)
Bedankt voor je reactie. Heb er 2x 8Gb op 1600Mhz in zitten, ik heb 2 passes gedaan in passmark memtest86, duurde 2,5 uur met 0 fouten, en 14 uur prime gedraaid met 0 fouten. Videokaart ga ik nog wisselen om dat in ieder geval uit te sluiten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tech4u2
Ik ben bang dat je inderdaad toch alles stapsgewijs moet nalopen.
Wel zou ik daarbij alles wat overclocked is terugzetten naar stock settings om een base te hebben waarvan je zeker weet dat het geen problemen zou moeten opleveren.
Het kan zijn dat de overclock inmiddels niet meer stabiel is.
Vergeet ook niet dat er een driver probleem zou kunnen zijn ontstaan na de crash.

ps: ik zou als eerste de voeding vervangen om in ieder geval power problemen uit te sluiten, daarna de videokaart en ssd's/hdd's etc.... Als dit het probleem niet oplost dan zou je nog kunnen proberen om een nieuwe windows installatie te proberen.

Hopelijk kom je er achter wat het probleem is, in ieder geval veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
probeer het eens met een wat underclockte cpu en +0.05v cpu/nb en ram
en richt een fan over je vrms deze cpu's zijn insane zodra er tegen 1.4v vcore ingaat :P

[ Voor 39% gewijzigd door maks11223344 op 27-07-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
Het testen heeft even geduurd maar het lijkt een amd gpu driver issue te zijn. Mede omdat het zelfde gebeurde met een rx470. Na een aantal recentere drivers geprobeerd te hebben zonder resultaat nu terug gegaan naar een driver uit 2018 en het lijkt weer naar behoren te werken.
Pagina: 1