Toon posts:

cpu/mobo/RAM-upgrade voor 6-7 jaar oude game-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• striner
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-08 09:45
Hallo Tweakers!

Mijn huidige game-pc is nu ongeveer 6-7 jaar oud, ik ben pas overgestapt van een 1080p naar 1440p scherm en merk nu dat ie het toch wel een beetje moeilijk krijgt om vloeiend grafisch intense games te kunnen spelen (het 1080p is nu als tweede scherm aangesloten). Mijn idee was om op termijn 2 keer te upgraden: 1x cpu/mobo/RAM (vanwege de cpu switch van Intel naar AMD en RAM upgrade van DDR3 naar DDR4) en 1x GPU. Ik heb 8GB RAM en dit leek altijd voldoende te zijn geweest, alleen als ik nu Warzone speel krijg ik soms crashes, ik zie dat ie continu bijna de 8GB aantikt, en na een Windows memory diagnose blijkt ook nog dat de RAM faulty is en dat dus misschien een reden is dat ie crasht. Als ik stream via Discord hoor ik ook vaak mensen zeggen dat de stream erg haperig is. Volgens mij is dit een cpu/RAM aangelegenheid, want er wordt in principe niks op beeld getoverd wanneer het Discord scherm niet in focus is, correct?
Mede door dit, en ook de berichten die ik lees dat later nieuwe gpu's uitkomen, denk ik dat het verstandig is eerst de cpu/mobo/RAM combo te updaten.
Ik wil de upgrade compleet hebben wanneer Cyberpunk 2077 uitkomt zodat ik die in volle glorie kan spelen :)

Ik zoek een?
Zie verhaaltje boven: cpu/mobo/RAM combi, tenzij het om een of andere reden slimmer zou zijn eerst de gpu te updaten?

Wat is je budget?
Ik wil gewoon gaan voor de beste prijs/kwaliteit, of een setup waarmee ik vloeiend de nieuwste games kan spelen op 1440p. Als ik de cpu/mobo/RAM combi uit de DBBG juli, High-end gamesysteem pak, komt dit uit op iets meer dan 500 euro. In een discussie met anderen (zie verder beneden) raadde iemand aan RAM met CL14 aan te schaffen, en daardoor wordt het 100-200 euro duurder. Hier ben ik ook oké mee.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua cpu lees ik dat op dit moment de AMD Ryzen's heel populair zijn. Ik heb op dit moment een Intel cpu (zie huidige setup hier beneden) dus als ik switch van Intel naar AMD zal ik ook een nieuw mobo nodig hebben. Ben dus geen merk-fanboy, maar wil gewoon dat wat op dit moment het beste is qua investering.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige set-up inclusief randapparatuur, gekopieerd vanuit mijn inventaris.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E3-1240 v3 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H97 GAMING 3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenClub3D Radeon R9 290 royalAce€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 450D€ 108,90€ 108,90
1MonitorenDell UltraSharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 473,-€ 473,-
1PC speakersetsCreative Gigaworks T20 Series II€ 70,56€ 70,56
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Brown (US layout)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Hero€ 57,50€ 57,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-Serie 550 Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,96

Eigen onderzoek/inbreng
Ik heb de DBBG juli, High-endgamesysteem gebruikt als startpunt. Ik heb mijn situatie aan wat online vrienden/tech mensen voorgelegd en daar kwamen nog wat andere suggesties uit.
  • Mobo: Als eerste zei iemand direct MSI B450 of B550. De B450 Tomahawk MAX werd in de DBBG overgeslagen vanwege slechte bereikbaarheid, dus ik vraag me af wat de verschillen dan zijn tussen B450/B550/X470/X570, alsmede de onderlinge verschillen tussen Gaming Plus MAX en Tomahawk MAX modellen? Van wat ik zo zie zijn de Tomahawk modellen ietsje beter. De B450 Tomahawk MAX is wel nog te verkrijgen bij Azerty, dus misschien kan ik hem alsnog gewoon daar bestellen.
  • cpu: AMD Ryzen 7 was over het algemeen wel geaccepteerd door iedereen
  • RAM: Men zei dat ik beter kon kijken naar RAM met CL14 ipv CL16 vanwege net wat betere prestaties. Dan zou ik bijv uitkomen op bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-32GFX
  • Koeler: Stock koeler zou genoeg zijn, of die uit de DBBG, of een pricewatch: Noctua NH-U12S chromax.black
Graag zou ik nog aanvullingen of meningen horen zodat ik een nog meer gegronde keuze kan maken :)
Als er nog meer info benodigd is vanuit mijn kant, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alle reacties

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee