Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Investeren in I5 2500K systeem of sparen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:08
Als je een paar tientjes uit wilt geven, misschien. Als je (veel) meer geld ervoor over hebt, waarschijnlijk niet.

Kortom: er is veel meer informatie nodig. Wat is je budget? En wat haal je nu qua prestaties?

Wat extra geheugen of nieuwe koelpasta zal overigens niet heel veel denderends gaan doen voor je gameprestaties.

[Voor 9% gewijzigd door Hahn op 21-06-2020 21:04]

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 29-07 22:22
Hahn schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:04:
Als je een paar tientjes uit wilt geven, misschien. Als je (veel) meer geld ervoor over hebt, waarschijnlijk niet.

Kortom: er is veel meer informatie nodig. Wat is je budget? En wat haal je nu qua prestaties?

Wat extra geheugen of nieuwe koelpasta zal overigens niet heel veel denderends gaan doen voor je gameprestaties.
Let op: TS heeft het over één latje RAM; single channel dus. Op zich zal het geen verschil van dag en nacht maken, maar een dual channel config met een íets minder krappe hoeveelheid RAM zal potentieel hier en daar wel wat ademruimte bieden. Voor €25-30 misschien een tijdelijk lapmiddeltje?

Ook kan het met online shooters zo zijn dat de meest hectische (en daarmee vaak ook belangrijkste) momenten op een 4core/4thread CPU merkbaar minder vlotjes gaan dan op de corresponderende i7.
Ik zat zelf met een vergelijkbaar systeem (oudere GPU, zelfde CPU) toch aanzienlijk sneller in een diavertoning in dergelijke situaties dan een maat van me met bijna identiek systeem, alleen dan met een 2600K ipv. een 2500K.

Twee problemen: (1) ik heb geen idee of dat in overwatch ook scheelt - in BF gaat het juist om de met-64-spelers-op-een-hoopie situaties, dat speelt in OW volgens mij niet, en (2) tegen de tijd dat je een tweedehands i7 opgepikt hebt ben je toch weer €50-65 verder, en dat single-channel RAM moet sowieso ook beter.

Dan gaat het richting de €80-90 om die twee zaken op te lossen, terwijl je voor ~€350 een R5 3600 en 16GB RAM op een net (genoeg) moederbord hebt. Die 1070 kan nog wel even mee, dus daarmee is TS er ook gewoon. Dat lijkt me inderdaad héél veel gunstiger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-07 02:17

millman

6708Mhz @ -185c

Sowieso doen deze processors 2500/2600k relatief makkelijk 4800Mhz-5Ghz.. Een beetje investeren in koeling en daar valt veel te halen. Daarnaast terecht wat @iceheart zegt, een geheugenreepje bijzetten kan met dualchannel performance nog wel 5-7% performancewinst te halen zijn, En ja, een 2600k is ook nog een vooruitgang.

Als je al deze tweaks en upgrades toepast denk ik dat je er 20% op vooruit kan gaan.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 29-07 22:22
millman schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:27:
Sowieso doen deze processors 2500/2600k relatief makkelijk 4800Mhz-5Ghz.. Een beetje investeren in koeling en daar valt veel te halen. Daarnaast terecht wat @iceheart zegt, een geheugenreepje bijzetten kan met dualchannel performance nog wel 5-7% performancewinst te halen zijn, En ja, een 2600k is ook nog een vooruitgang.

Als je al deze tweaks en upgrades toepast denk ik dat je er 20% op vooruit kan gaan.
...Maar een dijk van een koeler, CPU wisselen, en RAM bijprikken gaat richting de €150 kosten. Afgezien van de bak met hitte die je CPU af gaat geven op die (zeker niet gegarandeerd haalbare!) overclock, is dat bijna de helft van wat je kwijt zou zijn aan een verveelvoudiging van performance op een heerlijk laag (en stil!) verbruik...

Ik zit zelf ook met een 2500K, draai m inmiddels al lang gewoon stock, en ga zéker niet meer in dit platform investeren. Niet met wat AMD tegenwoordig ook inde krappere budgetten te bieden heeft. Voor TS specifiek kan één latje RAM bijprikken (niet vergeten: in het *juiste* slot! :+ ) nog wel een lapmiddeltje zijn. Maar meer investeren dan dat is nu waanzin.

[Voor 7% gewijzigd door iceheart op 21-06-2020 21:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:49
Enige wat je mee kan nemen van dit systeem is je vid/ssd/hdd voor de rest mag je alles upgraden. Geld erin stoppen zodat die het iets beter doet gaat het hem niet worden. Je kan proberen te overclocked maar zonder al een goede koeler te hebben is dat ook niet aan te raden.

In feite zou je roind de 500 euro wel een "nieuwe" PC kunnen hebben. Ryzen 3600, geheugen, mobo en voeding.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True