Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

940m kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:04

Nemesizz

Untouchable

Tja, alles kan kapot, en kan 1001 redenen zijn. Iets van domme pech tot een fabricagefout, 'maandagmorgen model' , enz.

Soms is een onderdeel al gewoon kapot bij aankomst (DOA, Dead on Arrival), voordeel is dan dat je die gewoon terug stuurt en een nieuwe krijgt.

Dingen als videokaarten krijgen het toch in hun leven zwaar te verduren, veel zogeheten heatcycles (opwarmen, afkoelen, opwarmen, afkoelen), en bij laptops is dat nog wat erger dan bij desktops (vanwege de veel kleinere koelers).

Probleem met heatcycles is, dat uiteindelijk breukjes komen in het soldeer, en afhankelijk van hoe erg dat is, kan het zijn dat je artefacts krijgt (wat je ziet in je screenshot), of dat het ding er helemaal mee stopt (helemaal geen beeld meer).
Heatcycles betekend niet dat zo'n ding loeiheet hoeft te worden (al worden die dat bij laptops vaak wel), zelfs als een chip maar iets van 65ºC maximaal kan die al wel kapot gaan door heatcycles.

Ten tijde van de GeForce 8000 (zowel desktop en mobiel) was het bijvoorbeeld een fabricage fout (of design fout), én heatcycles waardoor kaarten massaal kapot gingen na ongeveer 2,5 jaar.
Maar heb het ook bij andere componenten gezien (beeldschermen, gesoldeerde CPU's, videokaarten van andere merken enz) dat ze uiteindelijk kapot gaan door falende soldeer verbindingen.

Soms tijdelijk te fixen met een reflow (soldeerpunten opwarmen), maar vaak treed het probleem vrij snel weer op.

Goed, dat is dus 1 van de mogelijke oorzaken, en beetje de meest voorkomende bij mobiele videokaarten in mijn ervaring. Wil niet zeggen dat het de oorzaak meteen ook is. Kan ook iets anders kapot zijn (zoals ik al zei: kunnen 1001 oorzaken zijn). Een VRAM chipje dat kapot is, enz.

Probleem bij laptops is, dat de GPU vaak niet te vervangen is (zelfs bij zogeheten MXM modules niet), repareren ook vaak niet wil, en dat het dan einde verhaal is voor zo'n apparaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thedbank
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 04-07 23:37
SpamLame schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:34:
Heeft je laptop een igpu op de cpu zitten en kan je de output forceren op die igpu? Dan kan je de laptop gewoon blijven gebruiken minus wat intern ram voor de igpu en obviously minus de gpu performance
Ik heb de 940m uit geschakelt en zit nu op mijn intel hd 520, van mijn i5 6200u, het kan er mee door maar moet naar iets nieuws gaan zoeken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True