Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop voor fotobewerking. Help aub!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tomerus
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 01-07-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen? Puur gebruiken voor fotobewerking met Capture One
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen? Zie hierboven, puur fotobewerking.

Wat is je budget? Zegge tussen de 1000 en 1250 euro? Denk dat je al gauw aan dit bedrag zit voor fotobewerking?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? Nee niet zozeer. Wat ik wel belangrijk vind is de mogelijkheid om de laptop later op een goede monitor aan te kunnen sluiten om te kunnen bewerken op een groter display.
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren Totaal niet
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies. Geen idee. ZIe door de bomen het bos niet meer. Vind een goed scherm belangrijk. En het moet een windows laptop zijn en geen Mac. Minimaal 15 inch scherm.
Alvast heel erg bedankt voor julie adviezen.

mvg

tom

Alle reacties

• tomerus
Bedankt Cinemaskoop. Ik ga 'm even bestuderen.

• tomerus
Nog even een vraag. Deze laptop is later ook goed aan te sluiten op een extern display? Als in laptop gaat dan niet over zijn nek? UHD is voor mij niet nodig. Full HD alleen. Merci

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomerus
Kan iemand zeggen hoe de Acer Aspire 7 A715-74G-75QA zich verhoudt gegeven met het advies hierboven van de Lenovo Yoga?

• tomerus
CLB schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:15:
Wat versta je onder een 'goed scherm'? Ligt dat aan het type paneel, de ververssnelheid, de kleuren, de resolutie, de grootte, touchsceen of niet? Hoe wil je 'm in de toekomst gaan aansluiten op een 'groter scherm' en wat is dat voor display? Wat zijn de minimale specificaties waarop dat Capture One draait en waar werk je nu mee? Heb je merkenvoorkeur, wat heb je zelf al gevonden qua laptops en waarom zijn die interessant?

Nu moeten wij maar wat voorzetjes doen, maar jij kan nog wel heel wat meer informatie geven / toelichten :)
En daar heb je helemaal gelijk in CLB!

Onder een goed scherm versta ik een display wat zijn kleuren zo natuurgetrouw als mogelijk weergeeft. IPS panel is voorlopig prima met een 90% dekking van het (s)RGB kleurenbereik. En die al out of the box goed (goed genoeg)gekalibreerd is.

Uiteraad snap ik dat met het opgegeven budget (tot zegge 1250) de keuze beperkt is. Later zou ik (wanneer ik meer beeldbewerking moet doen, lees meer opdrachten heb) een aparte monitor willen/kunnen aansluiten op mijn laptop zodat ik makkelijker kan bewerken. Resolutie 1920x1080 is voldoende. Hoger hoef ik niet.

Je vraagt hoe ik later de laptop wil aanlsuiten op een externe monitor? Hier heb ik weinig tot geen kaas van gegeten. Ik geloof dat de usb c poort gebruikt kanworden hiervoor middels een adapter? De geadviseerde laptop hierboven heeft geen hdmi. Is hdmi beter?

Over het gebruik van de laptop of beter gezegd waarvoor hij gebruikt zal worden is eigenlijk alleen fotobewerking. Hetzij via Capture One of Photoshop. Kids zullen er ook op moeten kunnen voor school maar dat lukt ze nu ook prima op een chromebook van 320 euro.

Hier de minimale vereisten en geadviseerde specs voor Capture One:

Microsoft® Windows® minimum requirements

Intel or AMD CPU with 2 cores
8 GB of RAM
10 GB of free hard disk space
Calibrated monitor with 1280x800, 24-bit resolution at 96dpi
Windows 7® SP1 64-bit, Windows 8.1® 64-bit, Windows 10® 64-bit*
Microsoft® .NET Framework version 4.7 (will be installed if not present)
*Support for Capture One 20 on Windows 10 is supported for builds supporting .NET 4.7 - This is currently from build 1607 through to build 1909.

De geadviseerde specs zijn:

Recommended system requirements

If working with high-resolution images and doing calculation-heavy adjustments we recommend the following:

Intel CPU with 4+ cores
16+ GB of RAM
Solid State Disk (SSD)
Dual (matching) Graphics card from NVIDIA or AMD with 4GB+ RAM per card
Calibrated monitor with at least 1920x1200, 24-bit resolution at 96dpi

NOTE: Due to the significant additional calculation overhead, systems using 4k/5k monitors will require extra resources in addition to the above-recommended specification (both in GPU and CPU power). For professional experience, we recommend at least doubling the specification above for these configurations.

If you want to use more than one graphics card, then these must be from the same manufacturer, i.e. NVIDIA or AMD.
We often get asked which graphics cards we recommend and the truth is, we cannot recommend a specific card or components as these are consistently being updated/replaced with newer models.

Generally speaking, the more RAM available to the graphics card and the more CUDA cores (NVIDIA) and Stream Processors (AMD), the higher the performance gain.

Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. Werk nu alleen met een Chromebook. De geadviseerde laptop door Cinemaskoop vind ik er mooi uitzien en heeft als extra een tablet functie, dus touchscreen. Dit heb ik absoluut niet nodig en vraag me af of dat meergeld wat je daarvoor betaalt niet in de specs gestoken kan worden? Bedoel natuurlijk de prestaties.

Mocht je (jullie) aanvullende info nodig hebben hoor ik dit graag. Wederom bedankt allemaal.

• tomerus
Zou de Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002YMH) ook een goede optie kunnen zijn?
Begrijp dat deze nog niet uit is en nog geen prijs bekend helaas.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True