Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Maximale belasting per fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr_wizard
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-07 22:09
Hallo!

Ik heb een theoretische vraag.

In ons huis hebben we een aansluiting op het lichtnet van 3x25A (gecheckt bij netbeheerder). Met een simpele omrekening (25A=5.7kW bij 230V) kom je dus uit op 5.7kW per fase en 17.1kW in totaal.

Alle zekeringen zijn automaten van 16A. De belasting (met name de grootverbruikers) zijn goed gescheiden (in aparte groepen) en zo goed mogelijk verspreid over de 3 fases.

Nu de vraag dan. We hebben inmiddels zoveel grootverbruikers (witgoed, keuken, autolader op 1-fase) dat het kan zijn dat er meerdere tegelijk aan staan die op één enkele fase uitkomen. De belasting op die fase wordt dan hoger dan 5.7kW. Bijvoorbeeld autolader (2.5kW), vaatwasser (2.5kW) en Quooker (2.8kW) tegelijkertijd aan, alle drie in hun eigen groep, maar wel uiteindelijk aangesloten op dezelfde fase, dus 7.8kW belasting op die ene fase.

Zou het dan kunnen dat er een zekering oid springt? Of maak ik hier ergens een denkfout? 8)7

Ik heb een slimme meter die ik uitlees met domotica en ik zie dat één van de fases toch af en toe kort even 6kW kan aantikken qua verbruik.

R&D professional

Beste antwoord (via mr_wizard op 19-06-2020 07:44)

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07-08 15:58

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Theoretisch kan het, maar er spelen twee zaken mee:
  • De vermogens van je verbruikers zijn maximale vermogens. Er speelt daarnaast een gelijktijdigheidsfactor mee. Je vaatwasser verbruikt voornamelijk veel in de beginfase, als hij het water moet verwarmen. In de fase daana zal het verbruik later zijn. Idem voor je wasmachine, en ook je Quooker neemt alleen maar vermogen af in de periodes dat hij het water bijverwarmt.
  • Je automaten zullen waarschijnlijk type "B" zijn. Die mogen dan gedurende een periode meer stroom doorvoeren dan 25A.
http://users.telenet.be/jasonrooyackers/images/automaten.jpg

6 KW is ~27 ampere (factor 1,08 v/d nominale stroom). Dat mag een 25A type B zekering dan echt wel een klein uurtje continue aan zonder uit te vallen. (beetje lastig uit te lezen vanaf de grafiek, maar het gaat even om het punt).

[Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 18-06-2020 15:34]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True